КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 01133, м. Київ, бульвар Лесі Українки, 26, тел. +380 (044) 207 80 91
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
01 серпня 2024 року № 320/912/24
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дудіна С.О., за участю секретаря судового засідання Карнафель О. О., представника позивача Сидорченка В. В., представника відповідача Верич Л. А., представника третьої особи (Компанії Vorex LLC) Данкевич М. С., розглянув у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Акціонерного товариства Укргазвидобування до Антимонопольного комітету України, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Компанії Vorex LLC, Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім Трубоізолкомплект, Товариство з обмеженою відповідальністю Торгова трубна компанія, про визнання протиправним та скасування рішення.
Суть спору: до Київського окружного адміністративного суду звернулось Акціонерне товариство «Укргазвидобування» (далі по тексту також позивач, АТ «Укргазвидобування») з позовом до Антимонопольного комітету України (далі по тексту також відповідач, АМКУ), в якому просить суд визнати протиправним та скасувати рішення комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №19135-р/пк-пз від 28 листопада 2023 року, яким зобов`язано позивача скасувати рішення про відміну процедури закупівлі « 24Т-002-44160000-9 Магістралі, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби (Труби обсадні, безшовні або електрозварні 50800 мм (20 дюйм) з муфтовим різьбовим з`єднанням Buttress)», оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за №UA-2023-08-30-005998-a.
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач повідомив, що ним було оприлюднено оголошення про проведення процедури закупівлі за №UA-2023-08-30-005998-a. Проте, означена процедура закупівлі була ним відмінена у зв`язку з відсутністю подальшої потреби в її здійсненні відповідно до положень підпункту 1 пункту 50 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року №1178 (далі по тексту також Особливості №1178). Проте, спірним рішенням відповідач за результатом розгляду скарги учасника закупівлі Компанії Vorex LLC, зобов`язав позивача скасувати рішення про відміну процедури закупівлі.
Позивач вважає спірне рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки відповідачем фактично зобов`язано позивача продовжити процедуру закупівлі, за результатами проведення якої АТ «Укргазвидобування» змушене буде придбати продукцію, обсяги використання якої не відповідатимуть плановим виробничим потребам на 2024 рік, що, у свою чергу, призведе до необґрунтованої та нераціональної розтрати коштів.
Позивач, посилаючись на практику Верховного Суду, зазначив, що основним критерієм, за яким здійснює свою діяльність відповідач, є встановлення факту дискримінації одних учасників перед іншими, чого, на переконання АТ «Укргазвидобування» не було встановлено під час розгляду Комісією АМКУ скарги Компанії Vorex LLC.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 19 січня 2024 року відкрито провадження у справі, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Цією ухвалою залучено в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Компанії Vorex LLC.
Відповідач, заперечуючи проти позовних вимог, зазначив, що за наслідками розгляду скарги Компанії Vorex LLC Комісією АМКУ встановлено, що надані позивачем інформація та документи не підтверджують відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів та, як наслідок, правомірності відміни процедури закупівлі, оскільки зменшення необхідної трубної продукції і зміна вимог до предмету закупівлі не підтверджує відсутності подальшої потреби у закупівлі.
Відповідачем наголошено, що процедура закупівлі здійснювалась АТ «Укргазвидобування» відповідно до річного плану на 2023 рік, опублікованого на веб-порталі Уповноваженого органу. В рамках означеної процедури закупівлі відбулося розкриття тендерних пропозицій учасників, позивач відхилив пропозиції учасників Hunan Huge Traiding Co., Ltd та ТОВ «ДІ-ПРАЙМ» та перейшов до розгляду тендерної пропозиції ТОВ «ТД Трубоізолкомплект», що свідчить про те, що позивач, як замовник процедури закупівлі, ознайомився із тендерними пропозиціями учасників і вирішив відмінити процедуру закупівлі без належного, на думку відповідача, обґрунтування. В свою чергу, відповідач наголошує на необхідності замовника довести наявність підстав для відміни процедури закупівлі задля того, аби Комісія АМКУ могла пересвідчитися у дійсності намірів замовника та виключити ймовірність зловживань з його боку.
Таким чином, на думку відповідача, позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Компанією Vorex LLC подано до суду письмові пояснення, в яких, заперечуючи проти задоволення позовних вимог, третя особа наголошує на тому, що підставою прийняття позивачем рішення про відміну процедури закупівлі вказано необхідність зміни обсягів та порядку постачання труб 508 мм діаметру, що свідчить про те, що придбання відповідної продукції в АТ «Укргазвидобування» не відпала, а зменшилась. При цьому, таке рішення позивача базується виключно на службовій записці директора замовника, що не є доказом відсутності подальшої потреби у закупівлі товарів. Третя особа наголошує на тому, що розподіл предмету закупівлі на кілька лотів не зменшить фінансові потреби АТ «Укргазвидобування» на закупівлі відповідного товару, несвоєчасне придбання якого може призвести до ризику невиконання/зупинення планів і графіку буріння, що призведе до значних збитків від простою бурових верстатів.
Компанія Vorex LLC наголошує на тому, що позивач, вказуючи на відсутність подальшої потреби у закупівлі товарів, не зазначив, що така потреба відсутня взагалі, а мотивував своє рішення виключно необхідністю перегляду закупівлі обсягів трубної продукції для реалізації кампанії буріння, що не є тотожним та не свідчить про відсутність подальшої потреби у закупівлі таких товарів.
На думку третьої особи, позивач мав можливість скоригувати обсяги постачання товарів з переможцем конкурсу шляхом зменшення обсягів закупівлі.
Крім того Компанія Vorex LLC зауважила, що спірна процедура закупівлі була оголошена в рамках річного плану закупівель, який станом на момент прийняття рішення про відміну торгів не змінювався, що також свідчить про те, що потреба у закупівлі такого товару не відпала.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2024 року за клопотанням відповідача призначено розгляд справи за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання.
Позивачем подано до суду відповідь на пояснення третьої особи Компанії Vorex LLC, в яких зазначено, що на момент відміни торгів позивачем фіналізовано обсяги буріння на 2023-2024 роки та сформовано відповідний килим буріння з прив`язкою до розбурюваних родовищ із посвердловинною інформацією щодо проектних конструкцій свердловин, у зв`язку з чим були переглянуті закуповувані обсяги трубної продукції для реалізації кампанії буріння та встановлено відсутність потреби у придбаванні того обсягу продукції, на яку було оголошено спірний тендер.
Позивач наголошує, що процедура закупівлі відмінена ним саме у зв`язку з тим, що відпала необхідність у закупівлі зазначеної у тендері кількості трубної продукції.
Щодо невнесення позивачем змін до річного плану закупівель, АТ «Укргазвидобування» зазначило, що після оголошення тендеру технічно відсутня можливість внесення таких змін в системі «Держзакупівлі Prozorro».
Позивачем подано до суду відповідь на відзив, в якій наголошено на тому, що в рамках розгляду скарги Компанії Vorex LLC позивачем надано достатні пояснення та підтверджено належними документами наявність підстав для відміни процедури закупівлі у зв`язку з відсутністю подальшої потреби у придбанні відповідного товару, а доводи відповідача, викладені у відзиві, не відповідають фактичним обставинам справи.
Позивач наголошує на тому, що чинним законодавством не обмежено його право як замовника, у відміні процедури закупівлі після ознайомлення з тендерними пропозиціями всіх учасників.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 26 березня 2024 року за клопотанням позивача залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Товариство з обмеженою відповідальністю «Торговий дім Трубоізолкомплект» (далі по тексту також третя особа ТОВ «ТД Трубоізолкомплект»), Товариство з обмеженою відповідальністю «Торгова трубна компанія» (далі по тексту також третя особа ТОВ «Торгова трубна компанія»).
Усною ухвалою суду від 16 травня 2024 року, постановленою без виходу до нарадчої кімнати із занесенням до протоколу судового засідання, закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті.
Позивачем подано до суду письмові пояснення, в яких зазначено, що основою для розрахунку, що слугував підставою для оголошення спірної процедури закупівлі, слугували графік буріння від 25 березня 2023 року, залишки труб осадних та аналітична інформація щодо витрат осадних труб. Потребу 2024 року у трубах осадних планувалось частково забезпечити поставками за вже укладеними з Компанією Vorex LLC договорами, за якими позивач очікував на поставку продукції. Однак, станом на 15.06.2023 поставки не відбулись. У жовтні 2023 року був фіналізований графік буріння, за яким планова проходка буріння зменшилась. Крім того, у вересні, жовтні 2023 року очікувані поставки за вже укладеними з Компанією Vorex LLC договорами відбулись, наслідком чого стало прийняття уповноваженою особою АТ «Укргазвидобування» рішення про відміну процедури закупівлі. Таке рішення дало позивачу можливість запобігти необґрунтованим та нераціоналізованим витратам коштів у сумі понад 200 млн. грн.
У судове засідання 01.08.2024 з`явилися представники сторін та третьої особи Компанією Vorex LLC.
Представник позивача підтримав вимоги у повному обсязі та просив суд задовольнити позов. Представники відповідача та третьої особи проти позову заперечували та просили відмовити у його задоволенні.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
у с т а н о в и в:
Відповідно до інформації, розміщеної на інформаційно-телекомунікаційній системі за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-08-30-005998-a, АТ «Укргазвидобування» було ініційовано проведення процедури відкритих торгів за процедурою закупівлі товарів « 24Т-002_44160000-9 - Магістралі, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби (Труби обсадні, безшовні або електрозварні 508,00мм (20 дюйм) з муфтовим різьбовим з`єднанням Buttress)» (далі по тексту - процедура закупівлі).
Оголошення про проведення відкритих торгів оприлюднено на веб-порталі Уповноваженого органу 30 серпня 2023 року.
Відповідно до інформації, розміщеної на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель, свої Пропозиції для участі у процедурі закупівлі подали наступні учасники: Hunan Huge Trading Co., Ltd, ТОВ «ДІ-ПРАЙМ», ТОВ «Торговий дім ТРУБОІЗОЛКОМПЛЕКТ», VOREX LLC, ТОВ «ТОРГОВА ТРУБНА КОМПАНІЯ».
Розкриття пропозицій відбулось 18 вересня 2023 року.
Відповідно до інформації, розміщеної на веб-порталі Уповноваженого органу, позивачем відхилено пропозиції Hunan Huge Trading Co., Ltd, ТОВ «ДІ-ПРАЙМ».
03 листопада 2023 року позивачем оприлюднено рішення про відміну процедури закупівлі у зв`язку з відсутністю подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг.
Компанією Vorex LLC було подано до Антимонопольного комітету України скаргу на вищевказане рішення, за результатом розгляду якої рішенням Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 28 листопада 2023 року №19135-р/пк-пз зобов`язано АТ «Укргазвидобування» скасувати рішення про відміну процедури закупівлі « 24Т-002_44160000-9 - Магістралі, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби (Труби обсадні, безшовні або електрозварні 508,00мм (20 дюйм) з муфтовим різьбовим з`єднанням Buttress)», оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2023-08-30- 005998-a.
Не погоджуючись з правомірністю прийняття відповідачем цього рішення, позивач звернувся з даним позовом до суду, з приводу чого суд зазначає таке.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Аналіз даної норми дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, який побудовано на основі принципу «заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом». Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.
Вчинення ж державним органом чи його посадовою особою дій у межах компетенції, але непередбаченим способом, у непередбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для визнання таких дій та правових актів, прийнятих у процесі їх здійснення, неправомірними.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади врегульовані Законом України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі по тексту - Закон № 922-VIII), метою якого є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Крім того, відповідно до пункту 3-7 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №922-VIII установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Порядок та умови здійснення публічних закупівель (далі - закупівлі) товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі - замовники), із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування встановлений Особливостями №1178.
Статтею 5 Закону № 922-VIII визначено принципи здійснення закупівель: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія, ефективність та пропорційність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням.
Приписами частини першої статті 18 Закону № 922-VIII передбачено, що Антимонопольний комітет України як орган оскарження з метою неупередженого та ефективного захисту прав і законних інтересів осіб, пов`язаних з участю у процедурах закупівлі, утворює Комісію (комісії) з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель та здійснює інші повноваження, визначені цим Законом та Законом України «Про Антимонопольний комітет України». Рішення Комісії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель ухвалюються від імені Антимонопольного комітету України.
Повноваження, порядок утворення та функціонування Комісії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель встановлюються відповідно до цього Закону та Закону України «Про Антимонопольний комітет України».
За змістом частини шістнадцятої статті 18 Закону № 922-VIII орган оскарження розглядає скаргу та приймає рішення на підставі інформації, розміщеної в електронній системі закупівель станом на момент подання скарги, та інформації, одержаної за скаргою.
Для розгляду скарг орган оскарження має право запитувати і отримувати в електронному вигляді у замовників, учасників процедури закупівлі, контролюючих органів, Уповноваженого органу, інших осіб відповідні інформацію, документи та матеріали щодо проведення процедур закупівель. Порядок організації формування таких запитів та отримання інформації через електронну систему закупівель визначається Регламентом роботи Комісії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель.
Замовники, учасники процедури закупівлі, контролюючі органи, Уповноважений орган, інші особи протягом трьох робочих днів з дня отримання запиту органу оскарження, але не пізніше дня, що передує дню розгляду скарги, повинні подати до органу оскарження шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель відповідні інформацію, документи та матеріали щодо проведення процедур закупівель.
Інформація, документи та інші матеріали, які суб`єкт оскарження та/або замовник вважають необхідними долучити до розгляду скарги, повинні бути подані не пізніше ніж за три робочі дні до дати розгляду скарги Комісією з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель через електронну систему закупівель.
Згідно з частинами вісімнадцятою - двадцять четвертою 18 Закону № 922-VIII за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення:
1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом);
2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов`язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз`яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.
Орган оскарження за результатами розгляду скарги приймає обґрунтоване рішення, в якому зазначаються:
1) висновок органу оскарження про наявність або відсутність порушення процедури закупівлі;
2) висновок органу оскарження про задоволення скарги повністю чи частково або про відмову в її задоволенні;
3) підстави та обґрунтування прийняття рішення;
4) у разі якщо скаргу задоволено повністю або частково - зобов`язання усунення замовником порушення процедури закупівлі та/або відновлення процедури закупівлі з моменту попереднього законного рішення чи правомірної дії замовника.
Рішення органу оскарження містить таку інформацію: 1) найменування органу оскарження; 2) короткий зміст скарги; 3) мотивувальну частину рішення; 4) резолютивну частину рішення; 5) строк оскарження рішення.
Протягом одного робочого дня після прийняття рішення за результатами розгляду скарги орган оскарження в електронній системі закупівель надає інформацію про резолютивну частину рішення та протягом трьох робочих днів з дня його прийняття розміщує рішення в електронній системі закупівель. Рішення за результатами розгляду скарги відразу після розміщення в електронній системі закупівель автоматично оприлюднюється в електронній системі закупівель і надсилається суб`єкту оскарження та замовнику.
Рішення органу оскарження набирають чинності з дня їх прийняття та є обов`язковими для виконання замовниками, особами, яких вони стосуються. Якщо рішення органу оскарження, прийняте за результатами розгляду органу оскарження, не було оскаржене до суду, таке рішення має бути виконано не пізніше 30 днів з дня його прийняття органом оскарження.
Рішення органу оскарження може бути оскаржене суб`єктом оскарження, замовником до окружного адміністративного суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, протягом 30 днів з дня його оприлюднення в електронній системі закупівель.
Право на оскарження не обмежує права суб`єкта оскарження на звернення до суду без попереднього звернення до органу оскарження.
Відповідно до пункту 14 Особливостей №1178 закупівля відповідно до цих особливостей здійснюється замовником на підставі наявної потреби або у разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів). Запланована закупівля, незалежно від її вартості, включається до річного плану закупівель замовника відповідно до статті 4 Закону.
Положеннями частини першої статті 4 Закону № 922-VIII обумовлено, що планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі включаються до річного плану закупівель (далі - річний план).
Річний план та зміни до нього безоплатно оприлюднюються замовником в електронній системі закупівель протягом п`яти робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього.
Закупівля здійснюється відповідно до річного плану.
За приписами пункту 1 частини першої статті 32 Закону № 922-VIII замовник відміняє тендер у разі відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг.
Означена норм кореспондується з положеннями підпункту 1 пункту 50 Особливостей №1178.
У разі відміни відкритих торгів замовник протягом одного робочого дня з дати прийняття відповідного рішення зазначає в електронній системі закупівель підстави прийняття такого рішення (пункт 50 Особливостей №1178).
Аналіз наведених правових норм свідчить, що у замовника наявна можливість відмінити тендер у разі відсутності потреби подальшої закупівлі предмету закупівлі, але ця можливість не може бути необґрунтовано дискреційною.
При цьому, з урахуванням забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції, замовнику під час проведення процедури закупівлі необхідно дотримуватись принципів здійснення закупівель, закріплених у статті 5 Закону № 922-VIII, не призводячи своїми діями до штучного та/або формального обмеження потенційного кола учасників. Таким чином кожне рішення тендерного комітету чи уповноваженої особи, якщо вона проводить тендер, у разі його відміни або визнання його таким, що не відбувся, має бути документально обґрунтоване та підтверджене відповідними документами, оскільки учасники в силу статті 18 Закону № 922-VIII мають право його оскаржити.
Такий правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 01.09.2022 у справі №640/23977/21.
Частиною першою статті 44 Закону № 922-VIII визначено, що за порушення вимог, установлених цим Законом та нормативно-правовими актами, прийнятими на виконання цього Закону, уповноважені особи, службові (посадові) особи замовників, службові (посадові) особи та члени органу оскарження, службові (посадові) особи Уповноваженого органу, службові (посадові) особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, службові (посадові) особи органів, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів (обслуговуючого банку), несуть відповідальність згідно із законами України.
Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що Антимонопольному комітету України як органу оскарження надано можливість здійснювати контроль за дотриманням законодавства у сфері публічних закупівель, зокрема, шляхом розгляду скарг осіб, пов`язаних з участю у процедурах закупівлі, з метою захисту їх прав та законних інтересів.
При виявленні порушень законодавства у сфері публічних закупівель за результатами розгляду скарги орган оскарження приймає рішення про встановлення порушення процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про закупівлі, передбаченої цим Законом) та про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов`язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз`яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства, або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.
Аналогічна позиція викладена у постановах Верховного Суду від 25 жовтня 2023 року у справі №640/25420/21, від 29 лютого 2024 року у справі № 640/6215/22.
У справі, що розглядається, відповідачем ухвалено рішення від 28 листопада 2023 року № 19135-р/пк-пз, яким зобов`язано АТ «Укргазвидобування» скасувати рішення про відміну процедури закупівлі « 24Т-002_44160000-9 - Магістралі, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби (Труби обсадні, безшовні або електрозварні 508,00мм (20 дюйм) з муфтовим різьбовим з`єднанням Buttress)», оголошення про 9 проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2023-08-30- 005998-a.
Мотивуючи вказане рішення, відповідач зазначив, що надані замовником інформація та документи не підтверджують відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів та правомірність відміни процедури закупівлі з наведених вище підстав. Враховуючи інформацію, наведену в мотивувальній частині рішення, відповідач дійшов висновку, що замовник неправомірно відмінив тендер з наведених підстав, чим порушив вимоги пункту 50 Особливостей №1178.
Отже, спірним питанням є наявність/відсутність підстав для відміни тендеру у зв`язку з відсутністю у замовника подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг, та як наслідок, правомірність/протиправність рішення відповідача про зобов`язання замовника скасувати своє рішення про відміну процедури закупівлі.
Судом встановлено, що відповідно до інформації, оприлюдненої на веб-порталі Уповноваженого органу, причина відміни процедури закупівлі: «відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг». Коментар щодо відміни: «Виникла необхідність в перегляді закуповуваних обсягів трубної продукції для реалізації кампанії буріння, зокрема обсадних труб 508мм діаметру, та розподілі поквартальної потреби продукції для зняття фінансових навантажень на Товариство».
Рішення про відміну процедури закупівлі оформлене позивачем протоколом від 03 листопада 2023 року №619, в якому зазначено про прийняття рішення про відміну процедури відкритих торгів № UA-2023-08-30-005998-a на підставі підпункту 1 пункту 50 Особливостей №1178, а саме: відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг.
Рішення мотивоване службовою запискою директора з буріння та внутрішньосвердловинних операцій №12.2/1093-С від 02 листопад 2023 року щодо необхідності відміни процедури відкритих торгів № UA-2023-08-30-005998-a у зв`язку з відсутністю подальшої потреби у закупівлі вказаних товарів з наступних підстав: на даний момент в НАК «Нафтогаз України» проходить фіналізація фінансового плану АТ «Укргазвидобування» на 2024 рік з оптимізацією планових витрат із врахуванням поквартальних виробничих потреб. У зв`язку з цим виникла необхідність в перегляді закуповуваних обсягів трубної продукції для реалізації кампанії буріння, зокрема обсадних труб 508мм діаметру, та розподілі поквартальної потреби продукції для зняття фінансових навантажень на Товариство. Також для оптимізації складування отриманої трубної продукції та її зберігання на виробничих базах філій АТ «Укргазвидобування» потребує скорочення обсягу разових закупівель з його перерозподілом на піврічні обсяги відповідно до виробничих планів Товариства.
Судом не заперечується, що в кожному конкретному випадку замовник самостійно вирішує питання щодо наявності чи відсутності потреби у закупівлі відповідних товарів.
Водночас, суд звертає увагу, що планування закупівель та інші передумови здійснення закупівель визначені статтею 4 Закону № 922-VIII та пунктом 14 Особливостей №1178, згідно з частиною першою якої планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі включаються до річного плану закупівель. Річний план та зміни до нього безоплатно оприлюднюються замовником в електронній системі закупівель протягом п`яти робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього. Закупівля здійснюється відповідно до річного плану.
Позивачем на веб-порталі Уповноваженого органу за посиланням https://prozorro.gov.ua/plan/UA-P-2023-08-30-001303-b оприлюднено річний план закупівель предмета закупівлі «Труби обсадні, безшовні або електрозварні 508,00 мм (20 дюйм) з муфтовим різьбовим з`єднанням Buttress» на 2024 рік, сума якого складає 465 153 818,00 грн з орієнтовним початком проведення процедури закупівлі - серпень, 2023 року.
Відповідно до протоколу №522 від 30 серпня 2023 року рішенням Уповноваженої особи АТ «Укргазвидобування» затверджено зміни до річного плану закупівель та тендерної документації, очікувана вартість закупівлі предмету закупівлі « 44160000-9 Магістралі, трубопроводи, труби, осадні труби, тюбінги та супутні вироби (Труби осадні, безшовні або електрозварні 50800 мм (20 дюйм) з муфтовим різьбовим з`єднанням Buttress) становить 465 153 818,00 грн.
При цьому, суд зауважує, що матеріали справи не містять жодних доказів внесення позивачем змін до плану закупівлі на 2024 рік предмета закупівлі «Труби обсадні, безшовні або електрозварні 508,00мм (20 дюйм) з муфтовим різьбовим з`єднанням Buttress» щодо зменшення чи відміни означеної процедури закупівлі.
У свою чергу, очікувана вартість процедури закупівлі, зазначена в оголошенні № UA-2023-08-30-005998-a також становить 465 153 818,00 грн. Оголошення про проведення відкритих торгів оприлюднено на веб-порталі Уповноваженого органу 30.08.2023, тобто датою внесення змін до річного плану закупівель та тендерної документації, очікувана вартість закупівлі предмету закупівлі « 44160000-9 Магістралі, трубопроводи, труби, осадні труби, тюбінги та супутні вироби (Труби осадні, безшовні або електрозварні 50800 мм (20 дюйм) з муфтовим різьбовим з`єднанням Buttress) становить 465 153 818,00 грн.
Тобто, означена процедура закупівлі була запланованою та включеною (з урахуванням внесених 30 серпня 2023 року змін) до річного плану закупівель на 2024 рік, оприлюднений замовником в електронній системі закупівель, наслідком чого є здійснення закупівлі відповідно до річного плану.
Доводи позивача щодо відсутності технічної можливості внесення змін до річного плану закупівель після оголошення тендеру в системі «Держзакупівлі Prozorro» відхиляються судом з огляду на їх необґрунтованість та відсутність документального підтвердження. Крім того, суд наголошує на законодавчо встановленій необхідності планування закупівель на підставі наявної потреби у закупівлі товарів відповідно до вимог статті 4 Закону № 922-VIII та пункту 14 Особливостей №1178, що, у свою чергу, має наслідком включення їх до річного плану закупівель та здійснення закупівлі відповідно до річного плану. Тобто, позивач, плануючи закупівлю, включивши її до річного плану закупівель та свідомо оголосивши тендер на її проведення, повинен діяти відповідно до законодавчо встановлених вимог, зокрема, і в частині здійснення закупівлі відповідно до річного плану.
При цьому, така відміна процедури закупівлі з підстав відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг, може мати місце внаслідок доведених позивачем документально підстав відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг. У свою чергу, оцінка обґрунтованості таких підстав входить до повноважень відповідача.
Позивачем подано до суду письмові пояснення, в яких зазначено, що основою для розрахунку, що слугував підставою для оголошення спірної процедури закупівлі, слугували графік буріння від 25 березня 2023 року, залишки труб осадних та аналітична інформація щодо витрат осадних труб. Потребу 2024 року у трубах осадних планувалось частково забезпечити поставками за вже укладеними з Компанією Vorex LLC договорами, за якими позивач очікував на поставку продукції. Однак, станом на 15 червня 2023 року поставки не відбулись. У жовтні 2023 року був фіналізований графік буріння, за яким планова проходка буріння зменшилась. Крім того, у вересні, жовтні 2023 року очікувані поставки за вже укладеними з Компанією Vorex LLC договорами відбулись, наслідком чого стало прийняття уповноваженою особою АТ «Укргазвидобування» рішення про відміну процедури закупівлі. Таке рішення дало позивачу можливість запобігти необґрунтованим та нераціоналізованим витратам коштів у сумі понад 200 млн. грн.
Водночас, судом відхиляються доводи позивача, викладені в поясненнях, як такі, що не підтверджують відсутність подальшої потреби в закупівлі предмету закупівлі. Більше, того, обставини, наведені позивачем у поданих до суду письмових поясненнях, не вили зазначені ані в службовій записці директора з буріння та внутрішньосвердловинних операцій ОСОБА_1 від 02.11.2023, ані в прийнятому на підставі цієї записки рішенні відповідача від 03.11.2023 про відміну процедури відкритих торгів.
Крім того, позивачем взагалі не підтверджено жодними доказами наявність тих обставин, які зазначені у вищевказаній службовій записці в якості підстави для необхідності розгляду можливості для відміни закупівлі.
При цьому, суд звертає увагу на те, що наданий позивачем до суду Килим буріння (план-графік бурових робіт) на 2023-2024 роки датований 09.11.2023, у той час як службова записка директора з буріння та внутрішньосвердловинних операцій ОСОБА_1 була складена 02.11.2023, а прийняте на підставі цієї записки рішення відповідача про відміну процедури відкритих торгів - 03.11.2023, тобто ще моменту складання вищевказаного Килиму буріння (плану-графіку бурових робіт) на 2023-2024 роки, внаслідок чого суд не може розцінити вказаний документ в якості доказу наявності підстав для відміни закупівлі.
Суд наголошує, що «необхідність в перегляді закуповуваних обсягів трубної продукції для реалізації кампанії буріння, зокрема обсадних труб 508 мм діаметру та розподілі поквартальної потреби для зняття фінансових навантажень на Товариство, скорочення обсягу разових закупівель з перерозподілом на піврічні обсяги відповідно до виробничих планів Товариства» не є тотожною відсутності подальшої потреби в закупівлі предмету закупівлі, а лише свідчить про потребу позивача у розподілі коштів на означений предмет закупівлі.
Жодних інших доводів у службовій записці директора з буріння та внутрішньосвердловинних операцій від 02 листопада 2023 року №12.2/1093-С, яка була єдиною підставою для відміни позивачем процедури закупівлі, не зазначено.
Зазначена у рішенні уповноваженої особи АТ «Укргазвидобування», оформленому протоколом №618 від 03 листопада 2023 року підстава «оптимізація складування отриманої трубної продукції та її зберігання на виробничих базах АТ «Укргазвидобування», що потребує скорочення обсягу разових закупівель з його перерозподілом на піврічні обсяги відповідно до виробничих планів Товариства», також не свідчить про те, що у позивача відпала потреба у закупівлі означеного вище товару.
Враховуючи означене, у суду є підстави вважати, що позивачем під час судового розгляду справи не наведено доводів, підтверджених належними, достатніми та допустимими доказами, того, що у нього відпала подальша потреба в закупівлі товарів, які є предметом закупівлі за №UA-2023-08-30-005998-a.
Інших доводів, що можуть вплинути на правильність вирішення судом спору, що розглядається, матеріали справи не містять.
Таким чином, у задоволенні позову слід відмовити.
Враховуючи положення статті 139 КАС України у суду відсутні підстави для стягнення за рахунок бюджетних асигнувань відповідача понесені позивачем витрати по сплаті судового збору.
На підставі викладеного, керуючись статтями 243-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення .
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
У судовому засіданні 01.08.2024 були проголошені вступна та резолютивна частини рішення. Повний текст рішення складений та підписаний 07.08.2024.
Суддя Дудін С.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.08.2024 |
Оприлюднено | 12.08.2024 |
Номер документу | 120895742 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Дудін С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні