ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 серпня 2024 рокуЛьвівСправа № 300/6271/23 пров. № А/857/4327/24Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого судді: Матковської З.М.,
суддів: Гінди О.М., Ніколіна В.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Управління комунального господарства Коломийської міської ради на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17 січня 2024 року у справі №300/6271/23 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління комунального господарства Коломийської міської ради, Комунального підприємства «Полігон-Екологія», треті особи ОСОБА_2 , виконавчий комітет Коломийської міської ради про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії (головуючий суддя першої інстанції Шумей М.В., час ухвалення - у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження, місце ухвалення м. Івано-Франківськ, дата складання повного тексту 17.02.2024),-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернулась до суду з адміністративним позовом до Управління комунального господарства Коломийської міської ради, Комунального підприємства «Полігон-Екологія», треті особи ОСОБА_2 , виконавчий комітет Коломийської міської ради про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії.
Позовні вимоги мотивовані протиправною бездіяльністю Управління комунального господарства Коломийської міської ради щодо забезпечення належного стану системи поверхневого водовідведення на вулиці Лісовій у місті Коломиї Івано-Франківської області на ділянці, прилеглій до домогосподарства №32.
Івано-Франківський окружний адміністративний суд позов задовольнив частково: визнав протиправною бездіяльність Управління комунального господарства Коломийської міської ради щодо забезпечення належного стану системи поверхневого водовідведення на вулиці Лісовій у місті Коломиї Івано-Франківської області на ділянці, прилеглій до домогосподарства №32; зобов`язав комунальне підприємство «Полігон-Екологія» вчинити дії для увідповіднення системи поверхневого водовідведення на вказаній ділянці до поперечного профілю вулиці, наведеного у проекті забудови земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 , зокрема демонтажу другого в`їзду на земельну ділянку за адресою м. Коломия, вул. Лісова № 32 та вилучення із профілю канави труб, надлишкових обсягів каміння, гравію, ґрунту, фрагментів бетону, інших сторонніх предметів; упорядкування прилеглої території; зобов`язав Управління комунального господарства Коломийської міської ради здійснити контроль за виконанням дій комунального підприємства «Полігон-Екологія» для увідповіднення системи поверхневого водовідведення на вказаній ділянці до поперечного профілю вулиці, наведеного у проекті забудови земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 , зокрема демонтажу другого в`їзду на земельну ділянку за адресою АДРЕСА_1 та вилучення із профілю канави труб, надлишкових обсягів каміння, гравію, ґрунту, фрагментів бетону, інших сторонніх предметів; упорядкування прилеглої території.
Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, Управління комунального господарства Коломийської міської ради подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17 січня 2024 року по справі № 300/6271/23 в частині визнання протиправною бездіяльності управління комунального господарства Коломийської міської ради щодо забезпечення належного стану системи поверхневого водовідведення на вулиці Лісовій у місті Коломиї Івано-Франківської області на ділянці, прилеглій до домогосподарства №32 та зобов`язання здійснити контроль за виконанням дій комунального підприємства «Полігон-Екологія» для увідповіднення системи поверхневого водовідведення на вказаній ділянці до поперечного профілю вулиці, наведеного у проекті забудови земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 , зокрема демонтажу другого в`їзду на земельну ділянку за адресою АДРЕСА_1 та вилучення із профілю канави труб, надлишкових обсягів каміння, гравію, ґрунту, фрагментів бетону, інших сторонніх предметів; упорядкування прилеглої території та ухвалити нове рішення у цій частині, яким в задоволенні позову відмовити.
Апелянт зазначає, що система поверхневого водовідведення по АДРЕСА_1 була здійснена ОСОБА_2 за її власні кошти. Отже, демонтаж залізобетонної водовідвідної труби на території ОСОБА_2 може вплинути на її права та законні інтереси в цій справі. Більше того, вказана труба встановлена біля входу до домоволодіння ОСОБА_2 , яка має один вхід від дороги. Система поверхневого водовідведення, яка встановлена ОСОБА_2 не припиняє безперешкодний забір і відведення дощової і талої води, оскільки вода приходить через залізобетонну трубу, а також вода не скупчується на приватній території ОСОБА_2 та не протікає на територію ОСОБА_1 . При сильних опадах вода не потрапляє до домоволодіння позивачки, а стікає до домоволодіння ОСОБА_2 , що приносить шкоду саме їй.
Також апелянт вважає, що не вчиняв бездіяльності щодо забезпечення належного стану поверхневого водовідведення на АДРЕСА_2 на ділянці, прилеглій до домогосподрства № 32.
Крім цього, просить викликати як свідка ОСОБА_2 .
ОСОБА_1 подала відзив на вказану апеляційну скаргу, в якому просить рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17 січня 2024 року у справі № 300/6271/23 залишити без змін.
Крім цього, просить суд у порядку ст. 249 КАСУ постановити окрему ухвалу щодо посадових осіб управління комунального господарства Коломийської міської ради та посадових осіб Коломийської міської ради стосовно порушення законодавства, яке містить ознаки кримінального правопорушення (ст. 364 КК України).
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі: подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Колегія суддів відхиляє клопотання апелянта про виклик та допит в судовому засіданні свідка ОСОБА_3 з огляду на наступне.
Відповідно до ч.ч.1, 2 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Відповідно до ч. 1 ст. 79 КАС України, учасники справи подають докази у справі безпосередньо до суду.
Відповідач, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, повинні подати суду докази разом із поданням відзиву або письмових пояснень третьої особи( ч. 3 ст. 79 КАС України).
Апелянтом не наведено поважності причин що унеможливлювали чи ускладнювали подання ним клопотання про виклик вказаного вище свідка в суд першої інстанції.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Позивач, ОСОБА_1 , на праві приватної власності має земельну ділянку на АДРЕСА_1 , на якій провадить будівництво житлового будинку і господарської споруди та відповідні роботи із благоустрою. У процесі цих робіт і з огляду на те, що придорожня смуга вулиці Лісової, яка прилягає до ділянки якою володіє позивач, перебуває у комунальній власності Коломийської міської об`єднаної територіальної громади (далі - ІНФОРМАЦІЯ_1 ).
5 листопада 2020 р. ОСОБА_1 звернулася до виконавчого комітету Коломийської міської ради із письмовим запитом про інформацію щодо конкретних аспектів встановленого порядку утримання прилеглої до домогосподарств території, зокрема щодо прав і обов`язків власників суміжних земельних ділянок.
У відповідь на заяву позивача Коломийська міська рада, листом від 25.11.2020 № Н/2035 міський голова ОСОБА_4 дав відповідні роз`яснення позивачу. Зокрема, в листі вказано, що благоустрій території житлової та громадської забудови здійснюється з урахуванням вимог використання цієї території відповідно до затвердженої містобудівної документації, правил благоустрою території населеного пункту, а також установлених будівельних норм, норм і правил (ст. 23 Закону України Про благоустрій населених пунктів", пп. 16.2. Правил благоустрою і утримання території м. Коломиї, затверджених рішенням Коломийської міської ради від 04.10.2007 р. № 714-21/2007).
Позивачка вважає, що громадянки ОСОБА_2 і ОСОБА_5 , яким належить сусіднє домогосподарство на АДРЕСА_1 , грубо порушували і порушують встановлені норми та правила благоустрою територій населених пунктів, що завдає значної шкоди правам позивачки та законним інтересам, а також правам та законним інтересам Коломийської ОТГ. Зокрема, громадянки Коцаби на ділянці придорожньої смуги, прилеглої до її земельної ділянки ( АДРЕСА_1 ), замість канави поклали труби, засипавши їх згори землею до рівня набагато вищого, ніж рівень дорожнього покриття. У такий спосіб громадянки ОСОБА_6 з ладу систему поверхневого водовідведення - припинено безперешкодний збір і відведення дощової і талої води із земельної ділянки на АДРЕСА_1 , а також з прилеглої ділянки вулиці; унаслідок замулення труб виникли перешкоди для протікання канавою дощової і талої води, що надходить з ділянки АДРЕСА_1 , розміщеної вище.
Отже, вказана система не забезпечує безперешкодного відведення дощової і талої води з територій, яке міський голова Коломиї у своєму листі називає основним завданням систем поверхневого водовідведення.
Також вказана система не забезпечує інженерний захист територій, кварталів міської забудови, окремих будівель та споруд від затоплення водами поверхневого стоку, а також не є запобіжним заходом від підтоплення ґрунтовими водами, як того вимагає ДСТУ-Н Б В.2.5-61:2012, на який покликається міський голова ОСОБА_4 .
Неодноразові прохання позивачки припинити такого роду дії та попередження про їхню неприйнятність громадянки Коцаби знехтували.
23.12.2020 року позивач подала заяву про адміністративне правопорушення до Виконавчого комітету Коломийської міської ради, де зазначила, що даний в`їзд створює для позивачки значні перешкоди й незручності. Зокрема, його обладнано із порушенням межі із земельною ділянкою позивача. Він спричиняє руйнування належної позивачу металевої огорожі, перешкоди для під`єднання її господарства до новозбудованої каналізаційної мережі, перешкоди для функціонування системи поверхневого водовідведення. Оскільки жодну із зазначених вище вимог дотримано не було, самочинно обладнаний в`їзд підлягає демонтажу.
01.03.2021 року інспектор Коломийської муніципальної інспекції В. Матійчук виніс припис ОСОБА_2 про демонтаж обладнаного в процесі самочинного будівництва на АДРЕСА_1 , не передбаченого проектною документацією забудови території, а також відновлення попереднього стану системи поверхневого водовідведення на вул. Лісовій, зокрема вилучення труб і впорядкування канави упродовж 10 робочих днів.
У листі від 14.04.2021 №Н/488, перший заступник міського голови ОСОБА_7 зазначає, що ОСОБА_2 на АДРЕСА_1 порушила Правила благоустрою і утримання території міста Коломиї та ст. 152 КУпАП, а також, що оскільки у встановлений строк порушення, вказані у відповідному приписі ОСОБА_2 не усунула, працівник відділу муніципальної інспекції міської ради склав протокол від 29.03.2021 року №20 про порушення, передбачені ст. 152 КУпАП.
Незважаючи на це, ОСОБА_2 вказані правопорушення не усунула. 24 червня і 2 липня 2021 р. підприємства, що їх залучило Управління комунального господарства Коломийської міської ради, провадили дорожні роботи на вул. Лісовій у Коломиї, однак на ділянці, суміжній із господарством за адресою АДРЕСА_1 , жодних заходів для відновлення попереднього стану системи поверхневого водовідведення не здійснили.
19 травня 2023 р. позивач звернулася до Управління комунального господарства Коломийської міської ради із заявою, в якій просила невідкладно вжити заходів для увідповіднення системи поверхневого водовідведення вулиці Лісової у місті Коломиї Івано-Франківської області на ділянці, прилеглій до домогосподарства №32, проектній документації. У своїй відповіді (лист від 08.06. 2023 №34/2.18.6-22.13) начальник ОСОБА_8 вказав, що УКГ письмово попередило ОСОБА_2 про необхідність за власні кошти очистити поверхневу систему водовідведення та демонтувати самовільно встановлений другий в`їзд.
Станом на 07.09.2023 року стан вулиці Лісової на ділянці, прилеглій до домогосподарства № 32 не змінився і надалі є незадовільним.
Вважаючи бездіяльність Управління комунального господарства Коломийської міської ради щодо забезпечення належного стану системи поверхневого водовідведення на вулиці Лісовій на ділянці, прилеглій до домогосподарства №32, позивач звернулась до адміністративного суду з відповідним адміністративним позовом.
Суд першої інстанції позов задовольнив частково з тих підстав, що відповідачами допущено протиправну бездіяльність щодо забезпечення належного стану поверхневого водовідведення на АДРЕСА_2 на ділянці, прилеглій до домогосподарства №32 та як наслідок зобов`язав вчинити дії на усунення встановлених порушень.
Апеляційний суд погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає їх вірними та такими, що відповідають нормам матеріального права та обставинам справи з огляду на наступне.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Відповідно до статті 1 Закону України №2807-ІV від 06.05.2005 «Про благоустрій населених пунктів» (далі - Закон №2807-ІV) благоустрій населених пунктів - це комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.
Згідно зі статтею 2 Закону №2807-ІV благоустрій населених пунктів передбачає:
1) розроблення і здійснення ефективних і комплексних заходів з утримання територій населених пунктів у належному стані, їх санітарного очищення, збереження об`єктів загального користування, а також природних ландшафтів, інших природних комплексів і об`єктів;
2) організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд та об`єктів рекреаційного, природоохоронного, оздоровчого, історико-культурного та іншого призначення;
3) створення умов для реалізації прав та виконання обов`язків суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів.
Судом встановлено, що позивачу на праві власності належить земельна ділянка на АДРЕСА_1 , на якій провадить будівництво житлового будинку і господарські споруди та відповідні роботи із благоустрою. У процесі цих робіт і з огляду на те, що подорожня смуга АДРЕСА_1 , яка прилягає до її ділянки, перебуває у комунальній власності Коломийської міської територіальної громади, 05.11.2020 позивач звернулася до відповідача із письмовим запитом про інформацію щодо конкретних аспектів встановленого порядку утримання прилеглої до домогосподарств території, зокрема щодо конкретних аспектів встановленого порядку утримання прилеглої до домогосподарств території, зокрема щодо прав і обов`язків власників суміжних земельних ділянок.
Крім того, позивач зазначає, що у процесі самочинного будівництва на АДРЕСА_3 ОСОБА_2 обладнала в`їзд без отримання відповідних дозволів та затвердження проекту. Гр-ка ОСОБА_2 пошкодила систему поверхневого водовідведення на вул. Лісовій. На ділянці придорожньої смуги, прилеглої до її земельної ділянки, замість канави вона поклала труби, засипавши їх згори землею до рівня набагато вищого, ніж рівень дорожнього покриття. У такий спосіб гр-ка ОСОБА_2 вивела з ладу систему поверхневого водовідведення припинено безперешкодний збір і відведення дощової і талої води.
Судом встановлено, що зверненню позивача до суду з цим позовом передувало тривале листування з Виконавчим комітетом Коломийської міської ради щодо порушення державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів, правил благоустрою територій населених пунктів.
До об`єктів благоустрою населених пунктів належать, зокрема території будівель та споруд інженерного захисту територій; території підприємств, установ, організацій та закріплені за ними території на умовах договору (стаття 13 Закону №2807-ІV).
Організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом (частина перша статті 20 Закону №2807-ІV).
Відповідно до підпункту 7 пункту «а» частини першої статті 30 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон №280/97-ВР) до власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад в галузі житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, громадського харчування, транспорту і зв`язку належать, зокрема, організація благоустрою населених пунктів, здійснення, контролю за станом благоустрою населених пунктів.
До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження щодо здійснення контролю за забезпеченням надійності та безпечності будинків і споруд незалежно від форм власності в районах, що зазнають впливу небезпечних природних і техногенних явищ та процесів (підпункт 4 пункту «б» частини першої статті 31 Закону №280/97-ВР).
До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів (пункт 5 частини другої статті 10 Закону №2807-ІV).
Контроль за забезпеченням стану інженерних споруд для водовідведення поверхневих вод як об`єктів благоустрою населених пунктів незалежно від форм власності таких споруд мають забезпечувати місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених у статті 31 Закону №280/97-ВР, у статті 10 Закону №2807-ІV.
До відання виконавчих органів міських рад належать, зокрема, управління об`єктами житлово-комунального господарства, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг населенню; організація благоустрою населених пунктів та здійснення контролю за його станом (ст. 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Міські ради та їх виконавчі органи здійснюють самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів (ст. 40 Закону України «Про благоустрій населених пунктів»). Контроль у цій сфері спрямований на забезпечення дотримання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності та підпорядкування, а також громадянами, вимог цього Закону, Правил благоустрою території населеного пункту та інших нормативно-правових актів (ст. 38 Закону). Для здійснення контролю за станом благоустрою, виконанням Правил благоустрою Коломийська міська рада створила відділ управління комунальним майном, в складі якого працюють спеціалісти з питань здійснення контролю за станом благоустрою міста, які наділені відповідними повноваженнями (31.2. Правил).
Правила благоустрою і утримання території міста Коломиї прямо передбачають порядок дій підрозділів міської ради у ситуації, що є предметом цього спору «при невиконанні умов очистки та після попередження власників відділ управління комунальним майном має право виконати роботи по очистці, впорядкуванню канав силами підрядних підприємств, з подальшим відшкодуванням витрат за виконані роботи власниками територій чи споруд, вздовж яких будуть проводитись роботи» (пп. 25.1. Правил).
Ураховуючи наведені вище приписи законодавства, суд першої інстанції вірно висновував, що Управління комунального господарства Коломийської міської ради знехтувало надані йому владні повноваження із контролю у сфері благоустрою населених пунктів, не знімає із нього відповідальності за неналежний стан системи поверхневого водовідведення на ділянці вулиці Лісової, прилеглій до домогосподарства № 32.
Благоустрій території житлової та громадської забудови здійснюється з урахуванням вимог використання цієї території відповідно до затвердженої містобудівної документації, правил благоустрою території населеного пункту, а також встановлених будівельних норм і правил (ст. 23 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», пп. 16.2. Правил).
Окрім Правил благоустрою і утримання території м. Коломиї, це питання регулюють норми наступних документів: ДСТУ-Н Б В.2.5-61:2012 «Настанова з улаштування систем водовідведення», ДБН В.2.3-14:2006 «Споруди транспорту. Мости та труби. Правила проектування» та СОУ ЖКГ 41.00-35077234.0018:2009. У своєму листі за підписом міського голови Коломиї виконавчий комітет Коломийської міської ради узагальнив вимоги згаданих документів щодо систем поверхневого водовідведення і дав позивачу відповідні роз`яснення.
На час подання позовної заяви стан системи поверхневого водовідведення на ділянці вулиці Лісової, прилеглій до домогосподарства № 32, не відповідає цим вимогам. Протилежного відповідачем не доведено.
Отже, вказана система не забезпечує безперешкодного відведення дощової і талої води з територій, яке відповідач у листі називає основним завданням систем поверхневого водовідведення.
Щодо іншого порушення порядку утримання території, за який відповідальне Управління комунального господарства Коломийської міської ради - це наявність в`їзду, який обладнано у процесі самочинного будівництва на АДРЕСА_3 через систему поверхневого водовідведення, пошкодивши її.
Суд першої інстанції вірно вказав, що повідомлення, декларації про початок виконання підготовчих або будівельних робіт чи дозволу на виконання будівельних робіт (у тому числі обладнання ще одного в`їзду на територію) отримано не було, що підтверджується листом міського голови м. Коломиї від 29.07.2020 № 42/01.10-19/238.
Обладнання зазначеного в`їзду є виконанням робіт з благоустрою без обґрунтування і затвердження проектів та дозволу на проведення робіт; самовільним проведенням земляних і будівельних робіт, що заборонено пп. 33.1. Правил благоустрою і утримання території м. Коломиї. Окрім того, як вказано у листі міського голови м. Коломиї, виконання будь-яких робіт з будівництва чи ремонту об`єктів благоустрою на території, що відноситься до комунальної власності Коломийської ОТГ, повинно здійснюватися на основі отриманого дозволу, з дотриманням існуючих норм, стандартів та чинного законодавства".
Незадовільний стан системи поверхневого водовідведення на ділянці АДРЕСА_1 , прилеглій до домогосподарства № 32 підтверджується письмовими доказами, а саме: Приписом Коломийської муніципальної інспекції від 01.03.2021р. № 160 ОСОБА_2 ; протоколом від 29.03.2021 №20 про порушення, передбачене ст. 152 КУпАП, складеним Коломийською муніципальною інспекцією щодо ОСОБА_2 ; листом на позивача ОСОБА_1 ім`я першого заступника міського голови ОСОБА_9 від 14.04.2021 №Н/488 та листом начальника Управління комунального господарства Коломийської міської ради від 08.06. 2023 №34/2.18.6-22/13.
Отже, доводи апелянта про те, що ним не допущено жодних порушень стандартів, норм і правил у стані вказаної ділянки АДРЕСА_2 на ділянці, прилеглій до домогосподарства №32, спростовуються наведеними вище доказами.
З аналогічних підстав суд вважає необґрунтованими доводи апелянта про те, що система поверхневого водовідведення по АДРЕСА_1 була здійснена ОСОБА_2 за її власні кошти, тому демонтаж залізобетонної водовідної труби на території ОСОБА_2 може вплинути на її права та законні інтереси по даній справі.
З урахуванням наведених вище обставин справи та норм чинного законодавства, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що відповідачі Управління комунального господарства Коломийської міської ради та Комунальне підприємство «Полігон-Екологія» допустили протиправну бездіяльність щодо забезпечення належного стану поверхневого водовідведення на вулиці Лісовій у місті Коломиї Івано-Франківської області на ділянці, прилеглій до домогосподарства №32, підлягає задоволенню.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Управління комунального господарства Коломийської міської ради вчинити дії для увідповіднення системи поверхневого водовідведення на вказаній ділянці до поперечного профілю вулиці, наведеного у проекті забудови земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 , зокрема демонтажу обладнаного без дотримання відповідних дозволів та затвердження проекту другого в`їзду на земельну ділянку за адресою АДРЕСА_1 ; вилучення із профілю канави труб, надлишкових обсягів каміння, гравію, ґрунту, фрагментів бетону, інших сторонніх предметів; упорядкування прилеглої території, суд апеляційної інстанції погоджується із висновками суду першої інстанції та зазначає, що ця позовна вимога підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до розділу 2 Положення до основних завдань і функцій управління комунального господарства Коломийської міської ради віднесено повноваження щодо здійснення контролю за утриманням об`єктів благоустрою та комунальної власності, виконання покладених обов`язків з утримання об`єктів благоустрою в тому числі будівництво, реконструкція, капітальний та поточний ремонт, в межах коштів виділених з бюджетів всіх рівнів, контроль за дотриманням Правил благоустрою і утримання території Коломийської міської об`єднаної територіальної громади, підготовка пропозицій та планів щодо проведення будівництва та поточного ремонтів об`єктів благоустрою.
Відповідно до рішення виконавчого комітету Коломийської міської ради «Про передачу на баланс матеріальних цінностей» від 30.09.2021 року № 287, матеріальні цінності у вигляді доріг передані з балансу управління комунального господарства Коломийської міської ради на баланс комунального підприємства «Полігон-Екологія».
КП «Полігон-Екологія» є окремою юридичною особою (Код ЄДРПОУ 13655234). Відповідно автомобільними дорогами називають дороги, побудовані відповідно до встановлених технічних правил і вимог, виходячи з забезпечення безперервності, зручності та безпеки руху транспортних засобів. Автомобільні дороги будуються в межах смуги відведення, яка включає також територію узбіччя уздовж дороги і споруди для її експлуатації.
Одним з основних елементів автомобільної догори є земляне полотно. На ньому розташовуються проїжджа частина, а також узбіччя і бічні канави, або кювети, призначені для відводу води, що стікає з полотна дороги.
Як вбачається з вищенаведеного, управління комунального господарства Коломийської міської ради не наділено повноваженнями щодо вчинення дії для відповіднення системи поверхневого водовідведення на вказаній ділянці до поперечного профілю вулиці, наведеного у проекті забудови земельної ділянки за адресою м. Коломия, вул. Лісова №34, зокрема демонтажу обладнаного без отримання відповідних дозволів та затвердження проекту другого в`їзду на земельну ділянку за адресою м. Коломия, вул. Лісова №32, вилучення із профілю канави труб, надлишкових обсягів каміння, гравію, ґрунту, фрагментів бетону, інших сторонніх предметів; упорядкування прилеглої території, а також звітувати, оскільки такими повноваженнями наділений інший суб`єкт владних повноважень, а саме комунальне підприємство «Полігон-Екологія».
Отже, належним суб`єктом, який наділений вищезазначеними повноваженнями є комунальне підприємство «Полігон-Екологія».
Суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що суд першої інстанції правильно виснував, що належним способом захисту для поновлення прав позивача є зобов`язання комунального підприємства «Полігон-Екологія» вчинити дії для увідповіднення системи поверхневого водовідведення на вказаній ділянці до поперечного профілю вулиці, наведеного у проекті забудови земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 , зокрема демонтажу другого в`їзду на земельну ділянку за адресою м. Коломия, вул. Лісова № 32 та вилучення із профілю канави труб, надлишкових обсягів каміння, гравію, ґрунту, фрагментів бетону, інших сторонніх предметів; упорядкування прилеглої території.
Відповідно до ст. 40 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів здійснюється сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами.
Оскільки, згідно Положення про управління комунального господарства Коломийської міської ради затвердженого рішенням Коломийської міської ради від 24.06.2022 року №2030-33/2022 «Про затвердження Положення про управління комунального господарства Коломийської міської ради» Управління комунального господарства Коломийської міської ради є виконавчим органом Коломийської міської ради, який підконтрольний та підзвітний Коломийській міській раді, підпорядкований виконавчому комітету Коломийської міської ради, Коломийському міському голові.
Враховуючи вищенаведене, колегія суддів вважає правильним рішення суду першої інстанції зобов`язати Управління комунального господарства Коломийської міської ради здійснити контроль за виконанням дій комунального підприємства «Полігон Екологія» для увідповіднення системи поверхневого водовідведення на вказаній ділянці до поперечного профілю вулиці, наведеного у проекті забудови земельної ділянки за адресою м. Коломия, вул. Лісова №34, зокрема демонтажу другого в`їзду на земельну ділянку за адресою м. Коломия, вул. Лісова № 32 та вилучення із профілю канави труб, надлишкових обсягів каміння, гравію, ґрунту, фрагментів бетону, інших сторонніх предметів; упорядкування прилеглої території.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції та вважає, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводами апеляційної скарги висновки, викладені в судовому рішенні, не спростовуються і підстав для його скасування не вбачається.
Щодо клопотання позивача про постановлення окремої ухвали, то колегія суддів не вбачає підстав для такого.
Колегія суддів також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів апелянта), сформовану у справі Серявін та інші проти України (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) № 303-A, пункт 29).
Відповідно до ч. 2 ст. 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, а ст. 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» передбачає, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
За таких підстав апеляційна скарга задоволенню не підлягає, підстав для скасування рішення суду першої інстанції колегія суддів не знаходить.
Відповідно до ст. 139 КАС України, судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Управління комунального господарства Коломийської міської ради залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17 січня 2024 року у справі № 300/6271/23 без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Головуючий суддя З. М. Матковська судді О. М. Гінда В. В. Ніколін
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.08.2024 |
Оприлюднено | 12.08.2024 |
Номер документу | 120899844 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері житлово-комунального господарства; теплопостачання; питного водопостачання |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні