Справа № 139/754/21
Провадження № 2/139/248/24
У Х В А Л А
(щодо вирішення клопотання про призначення повторної експертизи з питань землеустрою)
09 серпня 2024 року Мурованокуриловецький районний суд Вінницької області в складі: головуючого - судді Тучинської Н.В.
з участю:
прокурора ОСОБА_1 ,
представників відповідачів ОСОБА_2 та адвоката Борусевича С.Й.,
представника третьої особи ОСОБА_3 ,
секретаря судових засідань Хонькович Л.І.,
розглядаючи у підготовчому засіданні в селищі Муровані Курилівці справу за позовом Могилів-Подільської окружної прокуратури Вінницької області в інтересах держави в особі Мурованокуриловецької селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, ОСОБА_4 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Управління розвитку територій та інфраструктури Вінницької обласної військової адміністрації, про визнання недійсними наказів та усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження земельними ділянками,
у с т а н о в и в:
Ухвалою судді від 28 вересня 2021 року (т. 2, а.с. 81) відкрито провадження у справі. Підставою позовних вимог названо обставину, що посадовими особами незаконно надано у приватну власність громадян земельні ділянки, які відносяться до природно-заповідного фонду ландшафтного заказника місцевого значення «Караєцький».
Сторона відповідача заперечує таку обставину, стверджуючи, що вказані землі не відносяться до природно-заповідного фонду.
Справа перебуває на стадії підготовчого провадження.
Ухвалою суду від 21 липня 2022 року (а.с. 196-199 в т. 5) було задоволено клопотання представника відповідача ОСОБА_4 та призначено інженерно-технічну експертизу (земельно-технічну експертизу та експертизу з питань землеустрою), яку було доручено провести експертам Вінницького відділення КНДІСЕ.
23 січня 2024 року судом отримано висновок експерта № 5141/7356/22-21 від 15 січня 2024 року (а.с. 2-33 в т. 6).
19 березня 2024 року через канцелярію суду керівник Могилів-Подільської окружної прокуратури подав клопотання про призначення повторної експертизи з питань землеустрою (а.с. 86-90 в т. 6), яке ухвалою суду від 27 березня 2024 року (а.с. 120-122 в т. 6) було задоволено.
Вінницький апеляційний суд не погодився з таким рішенням суду і постановою від 07 травня 2024 року (а.с. 177-181 в т. 6) задовольнив апеляційну скаргу відповідача ОСОБА_4 , скасував ухвалу Мурованокуриловецького районного суду Вінницької області від 27 березня 2024 року, відмовив у задоволенні клопотання Могилів-Подільської окружної прокуратури про призначення повторної експертизи, а справу направив для продовження розгляду до суду першої інстанції.
24 травня 2024 року постановлено ухвалу про поновлення провадження у справі. 17 липня 2024 року через канцелярію суду надійшло клопотання керівника Могилів-Подільської окружної прокуратури про призначення повторної інженерно-технічної експертизи (земельно-технічної експертизи та експертизи з питань землеустрою) (а.с. 18-26 в т. 7).
Клопотання про призначення повторної судової експертизи мотивовано таким: Згідно дослідницької частини висновку Вінницького відділення КНДІСЕ, Проект землеустрою щодо відведення спірних земельних ділянок відповідає меті проведення робіт із землеустрою, за складом і змістом він відповідає вимогам законодавства, а оформлення проекту землеустрою не в повній мірі відповідає вимогам нормативно-правових актів та містить зауваження, які не впливають на мету розроблення проекту; погодження проекту землеустрою на дату дослідження відповідає вимогам нормативно-правових актів та земельного законодавства. Разом з тим в матеріалах справи наявні висновки експертизи з питань землеустрою, надані окружною прокуратурою, зроблені у кримінальному провадженні, відповідно до яких розроблення і затвердження документації із землеустрою на спірні земельні ділянки не відповідає вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування, зокрема, ці земельні ділянки відведені у приватну власність громадян із земель державної власності в межах об`єкту природно-заповідного фонду ландшафтного заказника місцевого значення «Караєцький», у проектній документації відсутні матеріали погодження з органом виконавчої влади у сфері охорони навколишнього природного середовища, структурним підрозділом обласної державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища, чим порушено вимоги статті 186-1 ЗК України. З огляду на це прокурор вважає, що висновок експерта Вінницького відділення КНДІСЕ викликає сумнів щодо його правильності та суперечить іншим матеріалам справи; лише призначенням повторної експертизи у справі може бути усунуто такий сумнів.
Представник юридичної особи в інтересах якої подано позов до суду - Мурованокуриловецької селищної ради у заяві про розгляд справи без участі представника висловила позицію про підтримання позовних вимог (а.с. 50 в т. 7).
Представники відповідачів заперечили проти задоволення клопотання прокурора, а свої заперечення виклали у відповідних заявах по суті (а.с. 51-57, 61-63 в т. 7). Зокрема, представники відповідачів звернули увагу суду, що сумніви, які прокурор висловлює щодо висновку експерта у рамках цієї цивільного справи, не ґрунтуються на змісті цього висновку, в якому на сторінці 40 зазначено інформацію щодо дати, на яку буде проводитись дослідження; на сторінці 41 зазначені нормативні та правові акти, чинні на час проведення дослідження; на сторінці 50 досліджувалось питання щодо погодження та затвердження Проекту землеустрою, в т.ч. щодо застосування положень ст.ст. 186, 186-1 ЗК України в редакції від 07.02.2019; у висновку оцінено докази, які були предметом дослідження експертів у рамках кримінального провадження; всі сумніви і суперечності щодо встановлених експертом обставин можна усунути шляхом допиту експертів у судовому засіданні, про що адвокат Борусевич С.Й. заявлятиме відповідне клопотання. Сторона відповідача вважає, що клопотання прокурора є зловживанням процесуальними правами з метою затягування розгляду справи.
Суд, при вирішенні клопотання сторони відповідача прийшов до наступного висновку:
Подача клопотань, в т.ч. про призначення експертизи, є правом кожної сторони з огляду на приписи ч. 1 ст. 13, п. 3 ч. 1 ст. 43, ч. 1 ст. 81 ЦПК України. Відповідно до п. 4 ч. 5 ст. 12 ЦПК України, суд зобов`язаний сприяти учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених ЦПК України.
Висновок експерта - це докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені у результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені експертові, складений у порядку, визначеному законодавством (ч. 1 ст. 102 ЦПК України).
Предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань. Предметом висновку експерта не можуть бути питання права (ч. 2 ст. 102 ЦПК України).
Висновок експерта може бути підготовлений на замовлення учасника справи або на підставі ухвали суду про призначення експертизи (ч. 3 ст. 102 ЦПК України).
Відповідно до ст. 110 ЦПК України висновок експерта для суду не має заздалегідь встановленої сили і оцінюється судом разом із іншими доказами за правилами, встановленими статтею 89 ЦПК України, тобто за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Частиною 2 ст. 113 ЦПК України передбачено, що якщо висновок експерта буде визнано необґрунтованим або таким, що суперечить іншим матеріалам справи або викликає сумніви в його правильності, судом може бути призначена повторна експертиза, яка доручається іншому експертові (експертам).
Призначена у даній справі інженерно-технічна експертиза була логічною процесуальною дією суду, а Висновок експертів за результатами проведення судової земельно-технічної експертизи та експертизи з питань землеустрою у цивільній справі № 139/754/21 (а.с. 2- 32 в т. 6) містить чіткі та обґрунтовані відповіді на поставлені питання.
Зазначена прокурором у клопотанні підстава для повторної експертизи «викликає сумніви у його правильності, оскільки, в тому числі, суперечить іншим матеріалам справи», не може бути єдиною підставою для призначення такої експертизи, оскільки оцінку отриманому Висновку експертів № 5141/7356/22-21 від 15 січня 2024 року, так і іншим зібраним у справі доказам суд може надати після всебічного, повного, об`єктивного та безпосереднього дослідження наявних у справі доказів.
Згідно зі ст. 1 Закону України "Про судову експертизу", судова експертиза - це дослідження на основі спеціальних знань у галузі науки, техніки, мистецтва, ремесла тощо об`єктів, явищ і процесів з метою надання висновку з питань, що є або будуть предметом судового розгляду.
Судова експертиза призначається лише у разі дійсної потреби у спеціальних знаннях для встановлення фактичних даних, що входять до предмета доказування, тобто у разі, коли висновок експерта не можуть замінити інші засоби доказування.
Недотримання порядку призначення та проведення повторної судової експертизи у цій справі може мати наслідком невиправдане затягування судового процесу.
Пунктом 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод визначено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.
Порушення права на розгляд справи упродовж розумного строку було неодноразово предметом розгляду Європейського суду з прав людини у справах проти України.
Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінку сторін, предмет спору. Нездатність суду ефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням частини першої статті 6 згаданої Конвенції (рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 у справі "Смірнова проти України").
Частиною третьою статті 2 ЦПК України визначено як основні засади (принципи) цивільного судочинства, в числі інших, рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом та розумність строків розгляду справи судом (пункти 2 і 10).
На підставі викладеного, керуючись Законом України "Про судову експертизу", ст.ст. 103, 104, 108, 113, 222, 260, 261, 353 ЦПК України, суд
У Х В А Л И В:
Відмовити Могилів-Подільськійокружній прокуратуріВінницької областів задоволенніклопотання пропризначення повторноїсудової експертизи у справі № 139/754/21.
Ухвала оскарженню не підлягає. Заперечення на неї включаються до апеляційної скарги на рішення суду.
На підставі ч. 1 ст. 261 ЦПК України ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення.
Суддя:
Суд | Мурованокуриловецький районний суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 09.08.2024 |
Оприлюднено | 12.08.2024 |
Номер документу | 120912017 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку |
Цивільне
Мурованокуриловецький районний суд Вінницької області
Тучинська Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні