Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 серпня 2024 року № 520/7993/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Заічко О.В., розглянувши у порядку спрощеного провадження в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Міністерства у справах ветеранів України (пров. Музейний, буд. 12, м. Київ, 01001, код ЄДРПОУ 42657144) про визнання неправомірним рішення, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасником бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги вразі загибелі(смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни гарантії їх соціального захисту» утвореної Міністерством у справах ветеранів України щодо відмови у призначенні одноразової відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни гарантії їх соціального захисту» грошової допомоги у зв`язку з отриманням поранення та встановленні інвалідності;
- зобов`язати Міністерством у справах ветеранів України прийняти рішення про призначення одноразової грошової допомоги відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни гарантії їх соціального захисту» у зв`язку з встановленням третьої групи інвалідності у розмірі 250 прожиткових мінімумів, установлених законом для працездатних осіб, встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року, в якому встановлено інвалідність, а саме з 01.01.2023.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що при проходженні служби в органах поліції у зв`язку з супутніми захворюваннями та отриманою травмою йому з 08.12.2017 було встановлено ІІІ групу інвалідності яка пов`язана з проходженням служби і поліції на строк до 01.01.2019 та виплачено одноразову грошову допомогу передбачену Законом України «Про національну поліцію». 24 02.2022 був призваний за мобілізацією до лав Збройних Сил України. 11.02.2023 отримав мінно-вибухову травму, відповідно до довідки травма пов`язана із захистом батьківщини. Через отримані травми рішенням Міжрайонної травматології МСЕК м.Харкова з 29.08.2023 на строк до 01.09.2024 первинно встановлена ІІІ група інвалідності. Рішення Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасником бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги вразі загибелі(смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни гарантії їх соціального захисту» утвореної Міністерством у справах ветеранів України, відмовлено у призначенні одноразової грошової допомоги у зв`язку з отриманням поранення та встановленні інвалідності
По справі було відкрито спрощене провадження в порядку, передбаченому ст. 263 КАС України та запропоновано відповідачеві надати відзив на позов.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження була надіслана відповідачу та отримана ним.
Відповідач надав відзив на позов у якому, позовні вимоги не визнав, рішення комісії про відмову у призначенні одноразової грошової допомоги вважає обґрунтованим, прийнятим у межах повноважень та не підлягає скасуванню, тамо просить в задоволенні позовних вимог відмовити.
Позивач надав відповідь на позов у якому підтримав свої позовні вимоги.
Відповідно до ст. 263 КАС України, суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) , зокрема, щодо: оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно вимог ст. 229 КАС України.
Дослідивши матеріали справи, суд виходить з наступного.
З 20.09.1996 по 30.11.2017 позивач проходив службу в органах Національної поліції України.
Довідкою до акту огляду медико-соціальною експертною комісією серія 12ААА за №509832, дата огляду 12.12.2017 ОСОБА_1 встановлено 3 група інвалідності з 08.12.2017 причина інвалідності «захворювання так пов`язано з проходженням служби в поліції», на строк до 01 січня 2019 року.
З наявної в матеріалах справи довідки військово-лікарської комісії від 13.04.2023р. №650, встановлено, що старшому лейтенанту ОСОБА_1 проведено медичний огляд ВЛК хірургічного профілю військової частини НОМЕР_2 13.04.2023 встановлений діагноз мінно-вибухова травма (11.02.2023) тяжкого ступеня:вогнепальне осколкове сліпе поранення м`яких тканин черевної стінки зліва з дефектом м`яких тканин , «поранення ТАК, пов`язані із Захистом Батьківщини (довідка про обставини травми № 459 від 25.02.2023, видана командиром військової частини НОМЕР_3 ).
Довідкою гарнізонної військово-лікарської комісії від 16.05.2023 № 4104 встановлено, що проведено медичний огляд у гарнізонній військово-лікарської комісії в/ч НОМЕР_4 та зазначено, що згідно з наказу Міністерства охорони здоров`я від 04.07.2007 № 370 травма кваліфікується як тяжка «травма ТАК, пов`язана із захистом Батьківщини».
Довідкою гарнізонної військово-лікарської комісії від 12.07.2023 № 6018 зазначено, що проведено медичний огляд у Гарнізонній військово-лікарської комісії в/ч НОМЕР_4 , згідно з довідкою ВЛК № 650 від 13.04.2023, виданою військовою частиною НОМЕР_2 , наказу Міністерства охорони здоров`я від 04.07.2007 № 370 травма кваліфікується як тяжка «травма ТАК, пов`язана із захистом Батьківщини».
Довідкою до акту огляду медико-соціальною експертною комісією серія 12ААВ за №70436, дата огляду 12.12.2017 ОСОБА_1 встановлено 3 група інвалідності з 29.08.2023 причина інвалідності «захворювання так пов`язано з проходженням служби в поліції», на строк до 01 січня 2019року.
Рішенням Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасником бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги вразі загибелі(смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни гарантії їх соціального захисту» утвореної Міністерством у справах ветеранів України щодо відмови у призначенні одноразової відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни гарантії їх соціального захисту» грошової допомоги у зв`язку з отриманням поранення та встановленні інвалідності від 01.07.2024 на звернення ОСОБА_1 відмовлено в призначенні одноразової грошової допомоги відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни гарантії їх соціального захисту» у зв`язку з призначенням одноразової грошової допомоги відповідно до Закону України «Про Національну поліцію України»
Не погодившись із рішенням Рішенням Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера та деяких інших категорій осіб, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлення єдиної системи їх соціального та правового захисту, гарантування військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливих умов для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулювання відносин у цій галузі визначено Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців і членів їх сімей" від 20 грудня 1991 року №2011-ХІІ (далі - Закон №2011-ХІІ).
Згідно з частиною першою статті 16 Закону №2011-ХІІ (в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин) одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві (далі - одноразова грошова допомога), - гарантована державою виплата, що здійснюється особам, які згідно з цим Законом мають право на її отримання.
Частиною другою статті 16 Закону №2011-ХІІ визначено у яких випадках та якій категорії військовослужбовців призначається і виплачується одноразова грошова допомога.
Відповідно до частини другої статті 16-2 Закону №2011-ХІІ одноразова грошова допомога у випадках, зазначених у підпунктах 5-9 пункту 2 статті 16 цього Закону, призначається і виплачується залежно від встановленої військовослужбовцю, військовозобов`язаному або резервісту інвалідності та ступеня втрати ним працездатності у розмірі, визначеному Кабінетом Міністрів України. При цьому у випадках, зазначених у підпункті 5 пункту 2 статті 16 цього Закону, розмір одноразової грошової допомоги не може бути меншим за 70-кратний прожитковий мінімум, встановлений законом для працездатних осіб.
Частиною четвертою статті 16-3 №2011-ХІІ встановлено, що якщо протягом двох років військовослужбовцю, військовозобов`язаному або резервісту після первинного встановлення інвалідності або ступеня втрати працездатності без встановлення інвалідності під час повторного огляду буде встановлено вищу групу інвалідності або більший відсоток втрати працездатності, що дає їм право на отримання одноразової грошової допомоги в більшому розмірі, виплата провадиться з урахуванням раніше виплаченої суми.
У разі зміни групи інвалідності, її причини або ступеня втрати працездатності понад дворічний термін після первинного встановлення інвалідності виплата одноразової грошової допомоги у зв`язку із змінами, що відбулися, не здійснюється.
Відповідно до частин восьмої та дев`ятої статті 16-3 Закону №2011-ХІІ особи, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цим Законом, можуть реалізувати його протягом трьох років з дня виникнення у них такого права. Порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги визначається Кабінетом Міністрів України.
У свою чергу, правовий статус ветеранів війни та учасників бойових дій визначено Законом від 22.10.1993 № 3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».
Відповідно до статті 7 вказаного Закону до осіб з інвалідністю внаслідок війни належать особи з числа військовослужбовців діючої армії та флоту, партизанів, підпільників, працівників, які стали особами з інвалідністю внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, одержаних під час захисту Батьківщини.
До осіб з інвалідністю внаслідок війни належать також особи з інвалідністю, до яких серед інших, віднесено поліцейських, осіб рядового, начальницького складу, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України та стали особами з інвалідністю внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, а також працівників підприємств, установ, організацій, які залучалися до забезпечення проведення антитерористичної операції, до забезпечення здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях і стали особами з інвалідністю внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час забезпечення проведення антитерористичної операції безпосередньо в районах та у період її проведення, під час забезпечення здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів (пункт 11 частини другої статті 7 вказаного Закону).
Алгоритм призначення і отримання одноразової грошової допомоги особам, які брали участь в антитерористичній операції, здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, визначений Порядком призначення та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності деяких категорій осіб відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2016 № 336. (далі - Порядок №336)
Абзацом 3 пункту 6 вказаного Порядку передбачено, що одноразова грошова допомога в разі встановлення інвалідності внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання призначається та виплачується особам, зазначеним в абзацах другому, третьому, четвертому та п`ятому пункту 2 цього Порядку, залежно від групи інвалідності в таких розмірах, зокрема, 250 прожиткових мінімумів, установлених законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності III групи., 300 прожиткових мінімумів, установлених законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності II групи.
Згідно з абзацом 5 пунктом 6 Порядку № 336, розмір одноразової грошової допомоги в разі встановлення інвалідності внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання особам, зазначеним в абзацах другому, третьому, четвертому та п`ятому пункту 2 цього Порядку, визначається виходячи з розміру прожиткового мінімуму, встановленого на 1 січня календарного року, в якому встановлено інвалідність.
Відповідно до абзацу 6 пункту 6 Порядку 336, якщо протягом двох років особам, зазначеним в абзацах другому - п`ятому пункту 2 цього Порядку, після первинного встановлення інвалідності при повторному огляді встановлено вищу групу інвалідності згідно з рішенням медико-соціальної експертної комісії, що дає їм право на отримання одноразової грошової допомоги в більшому розмірі, виплата проводиться з урахуванням раніше виплаченої суми.
Абзацом 7 пунктом 6 Порядку № 336 зазначено, що у разі повторного встановлення (зміни) групи інвалідності, причин її виникнення або ступеня втрати працездатності понад дворічний строк після первинного встановлення інвалідності виплата одноразової грошової допомоги не здійснюється.
Крім того, згідно з частиною сьомою статті 16-3 Закону №2011-ХІІ, якщо особа одночасно має право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цим Законом, та одноразової грошової допомоги або компенсаційної виплати, встановлених іншими нормативно-правовими актами, виплата грошових сум здійснюється за однією з підстав за її вибором.
В свою чергу, пунктом 4 Порядку №336 передбачено, що у разі коли одержувачі одноразової грошової допомоги одночасно мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", та одноразової грошової допомоги відповідно до інших законів, виплата грошових сум здійснюється за однією з підстав за вибором одержувача одноразової грошової допомоги.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем було реалізоване право на отримання одноразової грошової допомоги у разі встановлення інвалідності відповідно до Закону України «Про Національну поліцію». Позивачу вперше було встановлено 3 групу інвалідності в 2017 році з причин «захворювання так пов`язане з проходженням служби в поліції» та виплачено одноразову грошову допомогу у розмірі 123 340,00 грн, що підтверджується листом Департаменту фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку від 04.01.2024 № 2281-2024.
Повторно, після огляду МСЕК у 2023 році позивачу було підтверджено інвалідність 3 групи, але змінено причину інвалідності на «поранення, травма, так пов`язана із захистом Батьківщини» на строк до 01.09.2024.
Листом Департаменту фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку від 2 9.12.2023 № 14523/5/5.2-23 , який надійшов до Міністерства у справах ветеранів України повідомлено, що ОСОБА_1 було призначено та виплачено одноразову грошову допомогу в разі втрати працездатності (3 група інвалідності пов`язана з проходженням служби в поліції) у розмірі 123 340,00 грн, що підтверджено платіжним дорученням від 26.11.2018 № 5281.
Враховуючи вищенаведене, суд відхиляє доводи позивача, що виплата одноразової грошової допомоги на підставі одного закону жодним чином не впливає на можливість отримання грошової допомоги за іншим законом, оскільки позивачу не встановлювалась група інвалідності, а лише відбулась зміна причини інвалідності, яка йому була встановлена у 2017 році.
Вищезазначеними законодавчими актами передбачено, що грошова допомога є одноразовою, тобто виплачується лише один раз.
Отже, позивач, звертаючись до відповідача з заявою при призначення одноразової грошової допомоги, вже отримав одноразову грошову допомогу у зв`язку з встановленням інвалідності, що самим позивачем не оспорюється.
Таким чином, оскільки позивачу вже була виплачена одноразова грошова допомога у зв`язку із встановленням інвалідності відповідно до Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" відповідач прийняв правомірне рішення про відмову у призначенні ще однієї одноразової грошової допомоги відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
Згідно зі статтею 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Отже, виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень, діяв у межах повноважень, наданих йому законодавством та довів правомірність прийнятого рішення, а тому у задоволенні позову слід відмовити.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
На підставі викладеного, керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,-
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Міністерства у справах ветеранів України (пров. Музейний, буд. 12, м. Київ, 01001, код ЄДРПОУ 42657144) про визнання неправомірним рішення - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено протягом тридцяти днів з дня його складання у повному обсязі шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду.
Суддя Заічко О.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2024 |
Оприлюднено | 12.08.2024 |
Номер документу | 120920377 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Заічко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні