Рішення
від 12.08.2024 по справі 160/14556/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 серпня 2024 рокуСправа №160/14556/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Коренева А.О.

розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгова компанія "Золотий дракон" до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

УСТАНОВИВ:

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Торгова компанія "Золотий дракон" до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, у якому позивач просить суд:

визнати протиправними та скасувати прийняте Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків податкове повідомлення-рішення форми «Ш» № 000/407/5001 від 03.05.2024 року, яким застосовано на підставі ст. 124 ПК України штраф у розмірі 208437,60 гривень.

На обґрунтування позовних вимог, позивачем зазначено, що за результатами проведеної Східним міжрегіональним управління ДПС по роботі з великими платниками податків камеральної перевірки та на підставі Акт № 295/32-00-50-01/41607663 від 28.03.2024 року було винесено податкове повідомлення-рішення: форми «Ш» № 000/407/5001 від 03.05.2024 року, яким застосовано на підставі ст. 124 ПК України штраф у розмірі 208437,60 гривень. за несвоєчасну сплату узгоджених додаткових зобов`язань з ПДВ на загальну суму 4 168 752,00 грн. за звітні (податкові) періоди: грудень 2020 року, січень та липень 2023 року в порушення пункту 50.1 ст. 50, 57.1 ст. 57, 203.2 ст. 203 ПК України. Позивач уважає, що враховуючи, що дата фактичної сплати суми податкового/грошового зобов`язання по Податковій декларації з ПДВ від 20.01.2021 року є 23.02.2021 року, то на момент складання Акту перевірки (28.03.2024 року) минуло 1095 днів накладення на платника податків штрафних санкцій за несвоєчасну сплату податкових зобов`язань. Крім того, позивач зазначив, що з моменту набрання чинності Законом № 2120-IX, яким ПК України доповнено п. 102.9 ст. 102 ПК України та до моменту набрання чинності Законом № 3219-IX, яким, відповідно, вказану норму виключено - зупинено перебіг строків зі сплати грошового зобов`язання. Відтак, включення до розрахунку суми штрафних санкцій періодів за уточнюючими розрахунками з ПДВ, у яких граничний термін сплати податкових зобов`язань припадав на період з початку воєнного стану до 01.08.2023 року, без урахування зупинення строків сплати таких зобов`язань, є протиправним. Крім того, вказав, що відповідно до Акту перевірки в нього включено періоди несвоєчасної сплати грошових зобов`язань, що мали бути сплачені до 01.08.2023 року за уточнюючими розрахунками з ПДВ №9001205476 від 10.01.2023 року та № 9188438370, 9188440139, 9188456206 від 28.07.2023 року. Тобто штрафні санкції, за цей період, не можуть бути розраховані та застосовані до Товариства.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 червня 2024 відкрито провадження у справі за цим позовом та ухвалив судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.

Цією ж ухвалою відповідачу було надано строк для подання письмового відзиву на позовну заяву - протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

18 червня 2024 року до суду надійшов відзив Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області на позовну заяву, у якій відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог відмовити. На обґрунтування своєї позиції зазначили, що підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу викладено у такій редакції: «…Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.» А підпункт 69.2. пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу викладено у такій редакції: Податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім: а) камеральних перевірок; б) документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків та/або з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу, та/або документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями; в) фактичних перевірок. Підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу (з урахуванням змін, внесених Законом України від 30 червня 2023 року №3219-ІХ «Про внесення змін до Податкового Кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану», встановлено, що тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім окремих строків, визначених цим пунктом. Крім того, пунктом 102.9 статті 102 Кодексу, який діяв до 01.08.2023, було передбачено, що на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, що вводиться в Україні, зупиняється перебіг строків, визначених Кодексом, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених Кодексу. Таким чином, до 01.08.2023 діяли норми, визначені пунктом 102.9 статті 102 та підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу, якими на період дії в Україні військового стану було зупинено перебіг строків, визначених Кодексом. Починаючи з 01.08.2023 перебіг строків, відновлено. Відповідальність щодо порушення термінів сплати передбачена статтею 124 Податкового Кодексу України. Отже, зважаючи на періоди узгоджених податкових зобов`язань та дати їх фактичної сплати - у контролюючого органу були всі правові підстави для складання акту камеральної перевірки.

19 червня 2024 року до суду надійшла відповідь позивача на відзив відповідача, доводи якого відповідають доводам позовної заяви. А також вказали, що оскільки Держава Україна на законодавчому рівні не впровадила процедуру фіксації дати отримання покупцем розрахунку коригування складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, то відповідач як орган державної влади, не повинен мати можливість отримувати вигоду від даної ситуації та у ситуації правової невизначеності обирати варіант поведінки, який не є вигідним для платника податків. Крім того, відповідач просив розглдати справу за правилами загального провадження.

Вирішуючи питання щодо розгляду справи в порядку загального провадження, суд зазначає, що Відповідачем не наведено жодних достатніх та обґрунтованих підстав для доцільності розгляду вказаної справи в порядку загального позовного провадження та не зазначено у чому саме полягає складність даної справи, яке саме має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики, у чому становить значний суспільний інтерес та виняткове значення, чи інших обставин, що свідчать про необхідність розгляду даної справи за правилами загального позовного провадження.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до таких висновків.

Криворізьким управлінням податкового адміністрування на підставі пункту 200.10 статті 200 розділу V, статті 76 глави 8 розділу II Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (зі змінами та доповненнями) (далі Кодекс), проведено камеральну перевірку даних Товариство з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «ЗОЛОТИЙ ДРАКОН» (код ЄДРПОУ 41607663), щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з податку на додану вартість за звітні (податкові) періоди: грудень 2020 року, січень та липень 2023 року.

За результатами камеральної перевірки складений акт від 28.03.2024 №295/32-00-50-01/41607663. Акт перевірки було надіслано на адресу ТОВ «ВК «ЗОЛОТИЙ ДРАКОН» засобами поштового зв`язку 29.03.2024 та згідно поштового повідомлення про вручення отримано платником 02.04.2024.

Відповідно до висновку акту перевірки, встановлено порушення вимог пункту 50.1 статті 50, пункту 57.1 статті 57, пункту 203.2 статті 203 Кодексу та підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового Кодексу України, а саме: несвоєчасну сплату ТОВ «ВК «ЗОЛОТИЙ ДРАКОН» узгоджених податкових зобов`язань з податку на додану вартість на загальну суму 4 168 752,00 грн. за звітні (податкові) періоди:грудень 2020 року, січень та липень 2023 року.

ТОВ «ВК «ЗОЛОТИЙ ДРАКОН» не погодилось з висновками щодо порушень, викладених в акті перевірки та відповідно до пункту 86.7 статті 86 Кодексу надано Заперечення від 16.04.2024 №16/04 (вх. №2689/6 від 16.04.2024) з бажанням приймати участь в його розгляді.

Розгляд Заперечень ТОВ «ВК «ЗОЛОТИЙ ДРАКОН» проведено постійною комісією Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків 29.04.2024 (об 10-30), засобами Zoom, за адресою: м. Дніпро, пр. Олександра Поля, 57, кімната 510 за участю представника ТОВ «ВК «ЗОЛОТИЙ ДРАКОН»: Тимошиної Ірини Анатоліївни, яка діє на підставі доручення від 03.01.2024 № 0301/1.

За результатами розгляду заперечень висновки Акта від 28.03.2024 №295/32-00-50-01//41607663 про результати камеральної перевірки ТОВ «ВК«ЗОЛОТИЙ ДРАКОН» (код ЄДРПОУ 41607663) щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з податку на додану вартість за звітні періоди: грудень 2020 року, січень та липень 2023 року, залишені в силі.

З урахуванням розгляду заперечень та пояснень до актів перевірок Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, відповідачем винесено податкове повідомлення-рішення форми «Ш» від 03.05.2024 № 000/407/5001 та застосовано штрафні (фінансові) санкції у розмірі 208 437,60 грн.

Позивач не погодившись із вказаними податковим повідомленням-рішення звернувся до суду з позовом.

Вирішуючи позовні вимоги по суті, суд виходить з такого.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства врегульовані ПК України.

Цим Кодексом передбачено функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (пункт 1.1 статті 1 ПК України).

Зокрема, як установлено підпунктом 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України, контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Відповідно до пункту 75.1 статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

У розумінні підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 ПК України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.

На виконання приписів підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Відповідно до пункту 36.1 статті 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

За змістом положень статті 38 ПК України виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.

Сплата податку та збору здійснюється платником податку безпосередньо, а у випадках, передбачених податковим законодавством, - податковим агентом, або представником платника податку.

Пунктом 31.1 статті 31 ПК України встановлено, що строком сплати податку та збору визнається період, що розпочинається з моменту виникнення податкового обов`язку платника податку із сплати конкретного виду податку і завершується останнім днем строку, протягом якого такий податок чи збір повинен бути сплачений у порядку, визначеному податковим законодавством. Податок чи збір, що не був сплачений у визначений строк, вважається не сплаченим своєчасно.

Момент виникнення податкового обов`язку платника податків, у тому числі податкового агента, визначається календарною датою.

Відповідно до пункту 46.1 статті 46 ПК України податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку.

Згідно зі статтею 203 ПК України податкова декларація подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

Сума податкового зобов`язання, зазначена платником податку в поданій ним податковій декларації, підлягає сплаті протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого пунктом 203.1 цієї статті для подання податкової декларації.

Приписами пункту 54.1 статті 54 ПК України визначено, що крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.

Пунктом 57.1 статті 57 ПК України встановлено, що платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Сплачуючи податкові зобов`язання за межами вказаного строку платник податків неналежно виконує вимоги ПК України, що становить закінчене податкове правопорушення.

Так, відповідно до п. 124.1 ст. 124 ПКУ у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім грошового зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, застосованих до нього на підставі ПКУ чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, а також пені, застосованої до нього на підставі ПКУ чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) протягом строків, визначених ПКУ, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 5% погашеної суми податкового боргу; при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10% погашеної суми податкового боргу.

Діяння, передбачені п. 124.2 ст. 124 ПКУ, вчинені повторно протягом 1095 календарних днів або які призвели до прострочення сплати грошового зобов`язання на строк більше 90 календарних днів, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 50% від суми несплаченого (несвоєчасно сплаченого) грошового зобов`язання (п. 124.3 ст. 124 ПКУ).

Згідно з п. 113.1 ст. 113 ПКУ граничні строки застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) до платників податків відповідають строкам давності для нарахування грошових зобов`язань, визначеним ст. 102 ПКУ.

Пунктом 102.1 ст. 102 ПКУ визначено, що контролюючий орган, крім випадків, визначених п. 102.2 ст. 102 ПКУ, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених ПКУ, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня - у разі проведення перевірки операції відповідно до ст.ст. 39 і 39 прим. 2 ПКУ), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної п. 133.4 ст. 133 ПКУ, та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.

У разі виявлення за результатами перевірки порушень інших вимог податкового законодавства, безпосередньо не пов`язаних з декларуванням податкових зобов`язань платником податків, а також порушень вимог іншого, крім податкового, законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право самостійно визначити суму штрафних санкцій (фінансових санкцій, штрафів) платника податків не пізніше 1095 дня з дня вчинення відповідного правопорушення (абз. 3 п. 102.1 ст. 102 ПК України).

Аналіз абзацу 3 п. 102.1 ст. 102 ПК України у вказаній вище редакції свідчить, що наявна у ньому норма застосовується у разі виявлення порушень тих положень податкового законодавства, які безпосередньо не пов`язані з декларуванням платником податків податкових зобов`язань та впливає виключно на повноваження контролюючого органу з визначення тільки штрафних санкцій, на відміну від положень абзацу 1 цієї норми ПК України.

Під декларуванням ПК України розуміє виконання платником податків обов`язку, передбаченого п.п. 16.1.3. п. 16.1 ст. 16 цього Кодексу, а саме - подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Сплата податків та зборів в строки та у розмірах, встановлених ПК України та законами з питань митної справи складає окремий обов`язок платника податків, що передбачається п.п.16.1.4. п. 16.1 ст. 16 цього Кодексу.

Порушення строків сплати податків безпосередньо не пов`язано з декларуванням податкових зобов`язань, оскільки декларування, як процес, закінчується подачею декларації.

Абзаци 1 та 3 пункту 102.1 статті 102 ПК України містять два темпоральних обмеження повноважень контролюючого органу - 1095 днів від граничного строку подання податкової декларації та 1095 днів від вчинення правопорушення, не пов`язаного з декларуванням.

Перше з них встановлене абзацом 1 та стосується права контролюючого органу визначити суму грошових зобов`язань платника податків та містить конкретне формулювання щодо граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом. Друге встановлене абзацом 3 та обмежує право контролюючого органу визначити суму штрафних санкцій (фінансових санкцій, штрафів) платника податків.

З вищевикладеного убачається, що за даних конкретних обставин, нормою права, якою обмежуються у часі повноваження контролюючого органу з накладення на платника податків штрафних санкцій за несвоєчасну сплату податкових зобов`язань є абзац 3 пункту 102.1 статті 102 ПК України.

Розмір штрафної (фінансової) санкції встановлений ст. 124 ПКУ у відсотках до погашеної суми податкового боргу, а тому сума штрафної санкції за порушення строку сплати узгоджених сум грошових зобов`язань, з урахуванням положень ст. 124 ПКУ, розраховується за період з дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати грошових зобов`язань, і до дня фактичної сплати боргу.

Штрафна санкція нараховується на суму фактичної сплати в залежності від кількості днів затримки сплати узгодженої суми грошового зобов`язання.

Отже, з урахуванням того, що обов`язковою умовою для застосування до платника податку штрафної (фінансової) санкції на підставі ст. 124 ПКУ є сплата грошового зобов`язання або факт погашення податкового боргу, то відлік строку давності для застосування штрафної (фінансової) санкції за порушення правил сплати (перерахування) узгодженої суми грошового зобов`язання починається з дня, наступного за днем фактичної сплати такого грошового зобов`язання.

Так, судом установлено, що податкова декларація з податку на додану вартість за грудень 2020 року № 9370110051 від 20.01.2021 надана засобами електронного зв`язку на загальну суму узгодженого податкового зобов`язання з податку на додану вартість 739 394,00 грн. З урахуванням переплати, наявної по ІКП (576 253,00 грн.), недоплата з податку на додану вартість по декларації з ПДВ за грудень 2020 року склала 163 141,00 грн. Відповідно уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок (далі - уточнюючий розрахунок) за жовтень 2020 року №9011948130 від 01.02.2021 суму по ІКП зменшено на 86.00 грн., сума боргу при цьому склала 163 055,00 грн. При граничному терміні сплати по Декларації з податку на додану вартість за грудень 2020 року - 01.02.2021, фактична сплата здійснена згідно надходження коштів з рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ - 23.02.2021.

Уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок №9001205476 від 10.01,2023 за звітний (податковий) період, що уточнюється - липень 2022 року надана засобами електронного зв`язку на загальну суму узгодженого податкового зобов`язання з податку на додану вартість 208 696,00 грн.З урахуванням переплати, наявної по ІКП (69 067,00 грн.), недоплата з податку на додану вартість по уточнюючому розрахунку склала 139 629,00 грн. При граничному терміні сплати по уточнюючому розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок -10.01.2023 фактична сплата здійснена згідно надходження коштів з рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ - 11.01.2023р.

Уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок № 9188438370 від 28.07.2023 за звітний (податковий) період, що уточнюється - травень 2022 року надана засобами електронного зв`язку на загальну суму узгодженого податкового зобов`язання з податку на додану вартість 3 560 668,00 грн., заборгованість з податку на додану вартість по уточнюючому розрахунку склала 3 560 668.00 грн. При граничному терміні сплати по уточнюючому розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок - 28.07.2023, фактичне погашення боргу в інтегрованій картці платника відбулось за рахунок - 21.08.2023 за липень 2023 року, а саме декларування показника р.20.1 «зараховується у зменшення суми податкового боргу з податку на додану вартість» у розмірі «3 866 068 грн.» (в погашення боргу в сумі 3 560 668,00 грн.)

Уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок № 9188440139 від 28.07.2023 за звітний (податковий) період, що уточнюється - червень 2022 року надана засобами електронного зв`язку на загальну суму узгодженого податкового зобов`язання з податку на додану вартість 107 545,00 грн., заборгованість з податку на додану вартість по уточнюючому розрахунку склала 107 545,00 грн. При граничному терміні сплати по уточнюючому розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок - 28.07.2023, фактичне погашення боргу в інтегрованій картці платника відбулось за рахунок: податкової декларації з податку на додану вартість за липень 2023 року № 9212370147 від 21.08.2023 за липень 2023 року , а саме декларування показника р. 20.1 «зараховується у зменшення суми податкового боргу з податку на додану вартість» у розмірі «3 866 068 грн.» (в погашення боргу в сумі 107 545.00 грн).

Уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок № 9188456206 від 28.07.2023 за звітний (податковий) період, що уточнюється - липень 2022 року надана засобами електронного зв`язку на загальну суму узгодженого податкового зобов`язання з податку на додану вартість 197 855,00 грн., заборгованість з податку на додану вартість по уточнюючому розрахунку склала 197 855.00 грн. При граничному терміні сплати по уточнюючому розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок - 28.07.2023, фактичне погашення боргу в інтегрованій картці платника відбулось за рахунок податкової декларації з податку на додану вартість за липень 2023 року № 9212370147 від 21.08.2023, а саме декларування показника р.20.1 «зараховується у зменшення суми податкового боргу з податку на додану вартість» у розмірі «3 866 068 грн.» (в погашення боргу в сумі 197 855,00грн.).

Ураховуючи вищевикладене, суд частково погоджується з доводами позивача щодо порушення відповідачем строків проведення камеральної перевірки щодо податкової декларація з податку на додану вартість за грудень 2020 року № 9370110051 від 20.01.2021, фактична сплата по якій здійснена - 23.02.2021, оскільки станом на 28 березня 2024 року (дата проведення та складання акту камеральної перевірки) сплинули 1095 днів з дня, наступного за днем фактичної сплати такого грошового зобов`язання.

Аналогічний висновок викладено у постанові Верховного Суду від 18 липня 2024 року у справі № 120/13533/23.

Водночас, суд зауважує, що п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ передбачено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ.

Законом України від 12.04.2022 № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (далі - Закон № 2260), який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

Згідно з пп. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. XX ПК України, з урахуванням змін, внесених Законом України від 13.12.2022 № 2836-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України», який набрав чинності 03.01.2023, платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання, зокрема обов`язку щодо строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), I квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень - травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року (абзац сьомий пп. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. XX ПК України).

Метою запровадження зазначеної норми є убезпечення платників податків, які постраждали від негативних наслідків збройної агресії від застосування штрафів, у зв`язку із несвоєчасним поданням звітності, сплати податків тощо.

Так, згідно з пп. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. XX ПК України, з урахуванням змін, внесених Законом України від 13.12.2022 № 2836-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України», який набрав чинності 03.01.2023, платники податків звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання, зокрема обов`язку щодо строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), І квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року.

Тобто законодавець чітко визначив, зокрема, що платники податків звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання обов`язку щодо строків сплати податків та зборів за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року.

Судом встановлено та не заперечувалось сторонами, що у позивача виникли податкові зобов`язання за спірними чотирма поданими уточненими розрахунками за звітний період липень, травень, червень 2022 року, сплата по яким відбулась - 11.01.2023 та 21.08.2023 відповідно, тобто після 01 серпня 2022 року, що не звільняє позивача від відповідальності за несвоєчасне виконання, зокрема обов`язку щодо строків сплати узгоджених зобов`язань.

Аналогічний висновок викладено у постанові Верховного Суду від 18 липня 2024 року у справі № 120/13533/23.

Усі інші аргументи вивчені судом, однак є такими, що не потребують детального аналізу у судовому рішенні, оскільки вищенаведених висновків суду не спростовують.

Згідно правової позиції Верховного Суду, яка викладена у постанові від 06.05.2022 року у справі № 826/14188/16, наслідком встановлення судом невідповідності частини рішення суб`єкта владних повноважень (зокрема, помилкового розрахунку суми податкового зобов`язання) вимогам чинного на час виникнення спірних правовідносин законодавства є визнання такого акта частково протиправним, якщо цю частину може бути ідентифіковано (виокремлено, названо) та що без неї оскаржуваний акт в іншій частині (частинах) не втрачає свою цілісність, значення. Якщо помилкове нарахування сум податкового зобов`язання відбулося у зв`язку з порушенням нормативних вимог як платником так і контролюючим органом, то податкове повідомлення рішення не може бути визнано протиправним і скасовано у будь-якій частині. У цьому випадку контролюючий орган ще не визначив в установленому порядку дійсний податковий обов`язок зі сплати земельного податку. Суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймаючи замість акта індивідуальної дії, що визнається протиправним і скасовується, інше рішення, яке б відповідало закону, а також давати вказівки, що б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень.

За вказаних обставин суд вважає, що відповідач у оскаржуваному податковому повідомленні рішенні помилково визначив розмір штрафу, та здійснив помилковий розрахунок.

Суд під час розгляду справи може самостійно визначити розмір штрафу.

Отже, розмір штрафної (фінансової) санкції для позивача повинен становить 200284,85 грн. (208437,60 8152,75).

За вказаних обставин оскаржуване податкове повідомлення рішення є частково протиправним та підлягає скасуванню в частині суми штрафу у розмірі 8152,75грн., в іншій частині оскаржуване податкове повідомлення рішення є правомірним

Згідно з частиною 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень та докази, надані позивачем, суд доходить висновку про наявність підстав для часткового задоволення позову.

Відповідно до частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Як свідчать матеріали справи, при зверненні до суду позивачем сплачено судовий збір в розмірі 3126,00 грн, тому, зважаючи на часткове задоволення позовних вимог, стягненню на користь позивача з Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків за рахунок його бюджетних асигнувань підлягають судові витрати зі сплати судового збору пропорційно частині задоволених позовних вимог у розмірі 625,20 грн.

Відповідно до частини 5 статті 250 Кодексу адміністративного судочинства України, датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Керуючись ст. ст. 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

УХВАЛИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгова компанія "Золотий дракон" до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити частково.

Визнати частково протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 000/407/5001, прийняте Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків 03 травня 2024 року в частині суми штрафу у розмірі 8152,75 грн.

В іншій частині заявлених позовних вимог відмовити.

Стягнути з Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків(код ЄДРПОУ - 43968079) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгова компанія "Золотий дракон" (ЭДРПОУ- 41607663) суму судового збору у розмірі 625,20 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя А.О. Коренев

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.08.2024
Оприлюднено14.08.2024
Номер документу120949584
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —160/14556/24

Ухвала від 18.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 20.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 01.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 10.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Рішення від 12.08.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Коренев Андрій Олексійович

Ухвала від 06.06.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Коренев Андрій Олексійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні