Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 серпня 2024 року Справа№200/4487/24
Донецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Логойди Т.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження (за правилами спрощеного позовного провадження) адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Союзтехноінвест» до Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,
в с т а н о в и в:
03.07.2024 року товариство з обмеженою відповідальністю «Союзтехноінвест» (далі - ТОВ «Союзтехноінвест») через свого представника (адвоката) та підсистему «Електронний суд» Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи звернулося до суду з вказаним адміністративним позовом, в якому просило:
- визнати протиправною бездіяльність комісії Головного управління ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних щодо не розгляду по суті пояснень ТОВ «Союзтехноінвест» від 13.12.2023 року № 01-131223 щодо податкової накладної від 04.11.2022 року № 15 за поставкою товару на користь Регіональної філії «Одеська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця» та без ухвалення відповідного рішення згідно з Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджено наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 року № 520;
- зобов`язати комісію Головного управління ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних розглянути по суті пояснення ТОВ «Союзтехноінвест» від 13.12.2023 року № 01-131223 щодо податкової накладної від 04.11.2022 року № 15 за поставкою товару на користь Регіональної філії «Одеська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця» та ухвалити відповідне рішення згідно з Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджено наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 року № 520.
Позов обґрунтовувало тим, що подало до контролюючого органу податкову накладну від 04.11.2022 року № 15 з податку на додану вартість, між тим її реєстрацію було зупинено з пропозицією надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
На пропозицію контролюючого органу надало повідомлення, пояснення і копії документів, якими підтверджується реальність здійснення господарських операцій по поданій податковій накладній. Між тим, відповідач прийняв рішення від 12.12.2022 року №7831688/44267272 про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Рішенням Державної податкової служби України від 28.12.2022 року №80401/44267272/2 скарга позивача на зазначене рішення залишена без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.
Зазначені рішення в судовому порядку не оскаржувалися.
13.12.2023 року ТОВ «Союзтехноінвест» цінним листом з описом вкладення (трекінг АТ «Укрпошта» № 0103284318165) направило на адресу комісії Головного управління ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних нові пояснення - від 13.12.2023 року № 01-131223, у яких виклало нові доводи і аргументи щодо реального характеру здійсненої поставки товару на адресу Регіональної філії «Одеська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця», і поставило питання про реєстрацію тієї ж податкової накладної. До пояснень додало копії первинних документів, які не були предметом аналізу комісії контролюючого органу та не подавалися із першими поясненнями.
Зазначені пояснення були доставлені адресату 28.12.2023 року, проте в порушення п.п. 3 та 9 Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 року № 520, комісією контролюючого органу рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений строк (протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів) прийнято не було.
На запит адвоката позивача від 20.03.2024 року відповідач листом від 27.03.2024 року повідомив про те, що його пояснення були розглянуті з наданням відповіді (згідно з якою відповідач, фактично, відмовив у розгляді цих пояснень по суті), а ухвалені комісією контролюючого органу рішення платник податків може оскаржити лише в судовому порядку.
Вважав, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність щодо розгляду пояснень позивача від 13.12.2023 року № 01-131223 щодо податкової накладної від 04.11.2022 року № 15, оскільки не враховано наступне:
- нові пояснення від 13.12.2023 року не стосувалися законності або незаконності рішень комісій контролюючого органу, а стосувалися більш докладного та повного обґрунтування правомірності складання товариством цієї податкової накладної;
- позивач мав право повторно надати пояснення для розгляду по суті, адже Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165, не містить обмежень щодо граничного строку надання пояснень, а також обмежень можливості подання повторних пояснень. Тому, такі пояснення можуть подаватися до комісії контролюючого органу неодноразово протягом усього строку, який відведено на включення до податкового кредиту суму ПДВ на підставі отриманих податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних;
- перебіг строку для формування податкового кредиту, що визначений п. 198.6 ст.198 Податкового кодексу України (365 календарних днів з дати складання податкової накладної) був зупинений Законом України від 15.03.2022 року № 2120-IX та відновлений з 01.08.2023 року Законом України від 30.06.2023 року № 3219-ІХ (у зв`язку з набранням ним чинності з 01.08.2023 року), у зв`язку з чим зазначений строк розпочав свій відлік з 01.08.2023 року та спливає 31.07.2024 року. Тому саме до цієї дати зберігалося право покупця товару ТОВ «Союзтехноінвест» включити до податкового кредиту суму ПДВ на підставі податкової накладної від 04.11.2022 року № 15. З огляду на це граничний термін подання пояснень щодо податкової накладної від 04.11.2022 року №15 було призупинено у період дії воєнного стану та з 01.08.2023 року поновлено до 31.07.2024 року. Тому нові пояснення позивача від 13.12.2023 року підлягали розгляду по суті;
- статтею 45 Закон України «Про адміністративну процедуру» (набрав чинності 15.12.2023 року) закріплено, що не підлягає розгляду (зокрема) повторна заява (заява, подана до того самого адміністративного органу тим самим заявником з того самого питання), за умови що попередня заява була вирішена по суті, крім випадку зміни істотних для вирішення справи обставин (умов). Таким чином, наявність нових доводів і аргументів щодо реального характеру здійсненої поставки товару на адресу Регіональної філії «Одеська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця» разом із новими підтверджуючими документами слід вважати зміною істотних для вирішення справи обставин (умов).
Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому зазначав, що 04.11.2022 року позивач подав на реєстрацію податкову накладну від 04.11.2022 року № 15, а 25.11.2022 року її реєстрація була зупинена з надісланням позивачу відповідної квитанції з пропозицією надати пояснення та/ або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Скориставшись своїм правом, 01.12.2022 року позивач подав письмові пояснення та копії документів до податкової накладної від 04.11.2022 року №15.
Комісією Головного управління ДПС у м. Києві щодо зазначеної податкової накладної прийнято рішення від 12.12.2022 року №7831688/44267272 про відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Це рішення позивачем було оскаржено в адміністративному порядку.
Рішенням Державної податкової служби України від 28.12.2022 року №80401/44267272/2 скарга позивача залишена без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.
Зазначені рішення в судовому порядку не оскаржувалися.
Відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520, реєстрація податкової накладної, надання пояснень платником податку здійснюється засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронні довірчі документи».
Однак, лист позивача (про який йдеться в позовній заяві) надійшов на адресу Головного управління ДПС у м. Києві через канцелярію (вхідний № 124261/6 від 27.12.2023 року) засобами поштового зв`язку.
За результатами розгляду цього листа, платника податків з дотриманням норм Закону України «Про звернення громадян» повідомлено про те, що рішенням Комісії йому відмовлено у реєстрації податкової накладної. Ця відповідь направлена позивачу в електронному вигляді на електронну адресу ІНФОРМАЦІЯ_1 та на адресу: АДРЕСА_1 , тобто направлення відбулося за адресами, які містилися у зверненні.
Просив в задоволенні позову відмовити.
Судом встановлено, що ТОВ «Союзтехноінвест» як платник податків перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у м. Києві; є, зокрема платником податку на додану вартість 01.07.2021 року (далі - ПДВ).
Основним видом діяльності позивача по коду КВЕД 46.71 є оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами.
На підставі договору від 19.09.2022 року № ОД/Т-22-391НЮ, який був укладений між позивачем як постачальником та АТ «Українська залізниця» як покупцем, згідно специфікації від 19.09.2022 року № 1, позивачем здійснено поставку товару Регіональній філії «Одеська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця».
Позивач як платник податку склав за цією операцією податкову накладну від 04.11.2022 року № 15 на суму 2 922 600 грн., у тому числі ПДВ 20% - 487 100 грн.
Вказана податкова накладна у встановлений строк була надіслана податковому органу в електронному вигляді для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
25.11.2022 року по поданій позивачем податковій накладній контролюючим органом в автоматичному режимі надіслано квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної (перша квитанція), в якій щодо податкової накладної зазначалося наступне: «Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 04.11.2022 №15 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=.1161%, "P"=0.».
01.12.2022 року - після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, позивач до контролюючого органу подав повідомлення від 01.12.2022 року № 1 про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрація якої зупинена, та копії документів (в електронній формі засобами електронного зв`язку, з урахуванням вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами).
В вказаному повідомленні позивач виклав пояснення, в яких зазначав, що займається оптовим продажом вугілля. По зупиненій податковій накладній вугілля купувалося у 2021 році без ПДВ (постачальник скористався пільгою на вугілля 14060521; податкові накладні без ПДВ виписані за першою подією та зареєстровані в ЄРПН).Також у 2022 році було придбано вугілля з ПДВ за касовим методом з визначення ПДВ. В подальшому це вугілля було перевезено із зони потенційних бойових дій зі станції Покровськ та станції Добропілля Донецької залізниці на ст. Крижопіль Одеської залізниці та продавалося споживачам з під`їзної колії №33 станції Крижопіль».
Комісією Головного управління ДПС у м. Києві за результатом розгляду документів, надісланих з повідомленням від 01.12.2022 року № 1, щодо тієї ж податкової накладної прийнято рішення від 12.12.2022 року №7831688/44267272 про відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підставою для прийняття рішення зазначено ненадання платником податку копій документів, а саме поставлено галочку напроти пункту: «первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити)».
Документи, копії яких не надані, у рішенні не підкреслені.
Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних позивачем оскаржено в адміністративному порядку.
Рішенням Державної податкової служби України від 28.12.2022 року №80401/44267272/2 скарга позивача залишена без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.
Зазначені рішення в судовому порядку не оскаржувалися.
13.12.2023 року ТОВ «Союзтехноінвест» цінним листом з описом вкладення (трекінг АТ «Укрпошта» № 0103284318165) по пошті направило на адресу Головного управління ДПС у м. Києві (на ім`я комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) нові пояснення - від 13.12.2023 року № 01-131223, у яких виклало нові доводи і аргументи щодо реального характеру здійсненої поставки товару на адресу Регіональної філії «Одеська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця», і поставило питання про реєстрацію тієї ж податкової накладної.
Так, на відміну від пояснень, що були подані раніше (містяться в повідомленнях від 01.12.2022 року № 1 про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрація якої зупинена), у нових поясненнях позивачем:
- вказані постачальники вугілля (яке у подальшому було поставлене покупцю - Регіональній філії «Одеська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця» (40075815) - їхні найменування та реквізити договорів поставки;
- наведені обставини транспортування вугілля - зазначено, хто оплачував завантаження вугілля при купівлі у постачальників та хто оплачував його транспортування до місця розвантаження;
- в розрізі кожного з постачальників вугілля наведені: залізнична станція та реквізити акту приймання-передачі вугілля; номери залізничних вагонів та реквізити залізничної накладної на їхнє перевезення; найменування та реквізити договору із транспортним експедитором; залізничну станцію прибуття вугілля, найменування виконавця послуг з розвантаження вугілля, особу та реквізити договору відповідального зберігання вугілля після розвантаження;
- обставини доведення придбаного вугілля до показників якості вугілля марки ДГ 13-100 на підставі сертифікату ОП «Укрндівуглізбагачення» ДП "НТЦ «Вуглеінновація», що дозволяло товариству випускати таку продукцію;
- обставини підтвердження якості змішаного вугілля в лабораторії підприємства ДП «Рівнестандартметрологія» (код ЄДРПОУ 02568294) та отримання посвідчення якості від 21.10.2022 року№3;
- обставини відправки вугілля покупцю, а саме: виконавця послуг із завантаження, залізничну станцію завантаження, номери залізничних вагонів та реквізити залізничної накладної на їхнє перевезення, залізничну станцію призначення та реквізити видаткової накладної, підписаної із Регіональною філією «Одеська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця» (код ЄДРПОУ 40075815);
- стан розрахунків із постачальниками вугілля та послуг по його транспортуванню/розвантаженню, реквізити платіжних документів;
- відомості про безперешкодну реєстрацію контролюючим органом податкових накладних при поставці інших партій вугілля за цим же договором цьому ж покупцеві (від 12.10.2022 року №13, від 28.10.2022 року №14, від 16.11.2022 року №16);
- відомості про формування податкового кредиту з ПДВ при придбанні вугілля у постачальників;
- доводи щодо можливості розгляду наданих пояснень по суті з точки зору строків реєстрації податкових накладних.
До нових пояснень ТОВ «Союзтехноінвест» додало копії первинних документів, які не подавалися раніше (з повідомленнями від 01.12.2022 року № 1), а саме:
- копію договору оренди складського приміщення на залізничній станції перевантаження вугілля в смт. Крижопіль (договір із ТОВ «Сокіл» від 01.09.2022 року);
- копію договору з відшкодування електроенергії щодо складського приміщення на залізничній станції перевантаження вугілля в смт. Крижопіль (договір із ТОВ «Сокіл» від 01.09.2022 року);
- копії акту наданих послуг від 30.09.2022 року, рахунку від 30.09.2022 року, акту наданих послуг від 31.10.2022 року, рахунку від 31.10.2022 року, платіжної інструкції від 21.12.2022 року щодо надання товариству послуг розвантаження ФОП ОСОБА_1 ;
- копію ТУ У 05.1-30641927-212:2022 «Вугілля кам`яне для пиловидного спалювання», яке було розроблене на замовлення ТОВ «Союзтехноінвест»;
- копію договору поставки із постачальником вугілля - державним підприємством «Укрвугілля» від 02.05.2022 року, специфікації від 03.08.2022 року № 3 та акту приймання- передачі вугілля від 25.08.2022 року до нього;
- копію залізничної накладної від 07.09.2022 року № 39941752 на транспортування вугілля від державного підприємства «Укрвугілля» до складу зберігання в смт. Крижопіль;
- копію договору транспортно-експедиційного обслуговування від 11.05.2022 року з ПП «Європейський транспортно-логістичний центр», додаткової угоди до нього від 05.08.2022 року, акту приймання-передачі наданих послуг від 31.08.2022 року та платіжного доручення від 18.08.2022 року;
- копії актів приймання-передачі послуг від 31.08.2022 року та 30.09.2022 року до договору транспортно-експедиційного обслуговування від 23.06.2022 року з ТОВ «Девкаліон ЛТД»;
- копію заяви про прийняття в цілому пропозиції укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 03.02.2022 року з АТ «Українська залізниця»;
- копії платіжних доручень: від 07.09.2022 року про оплату вартості вугілля на користь державного підприємства «Укрвугілля»; від 27.10.2022 року про оплату вартості вугілля на користь ТОВ «Макрокапітал»; від 23.02.2023 року про оплату провізних платежів на користь філії «ЄРЦ «АТ «Укрзалізниця»;
- копію платіжного доручення від 16.11.2022 року про оплату кам`яного вугілля на користь ТОВ «Союзтехноінвест» від АТ «Укрзалізниця».
Як пояснив позивач, надані відповідачу пояснення від 13.12.2023 року № 01-131223 та додані до них додаткові документи мали істотне значення для оцінки реального характеру поставок кам`яного вугілля на користь Регіональної філії «Одеська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця» (код ЄДРПОУ40075815).
Зазначені пояснення були зареєстровані відповідачем під вхідним № 124261/6 від 27.12.2023 року.
Листом від 29.12.2023 року № 114727/6/26-15-18-04-06 Головне управління ДПС у м. Києві на зазначені пояснення повідомило, що комісією Головного управління ДПС у м. Києві за результатом розгляду документів, надісланих з повідомленням від 01.12.2022 року № 1, прийнято рішення від 12.12.2022 року №7831688/44267272 про відмову в реєстрації податкової накладної від 04.11.2022 № 15 в Реєстрі у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, а саме первинні документи щодо придбання/постачання товарів/послуг. ТОВ «Союзтехноінвест» скористалось своїм правом та оскаржило рішення зазначеної Комісії в адміністративному порядку. За результатами розгляду скарги від 21.12.2022 року №9275232995 комісією центрального рівня прийнято рішення від 28.12.2022 року №80401/44267272/2 про залишення скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної від 04.11.2022 року № 15 в Реєстрі без змін. Рішення комісії центрального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено лише в судовому порядку.
Аналогічна відповідь надана листом від 27.03.2024 року №28897/6/26-15-18-06-08 на запит адвоката позивача від 20.03.2024 року № 03-2003 щодо результату розгляду пояснень позивача від 13.12.2023 року № 01-131223, якою також повідомлено про те, що на звернення підприємства надана відповідь листом від 29.12.2023 року № 114727/6/26-15-18-04-06.
Дослідивши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, які правові норми належить застосувати до цих правовідносин, суд дійшов висновку, що позов не підлягає задоволенню з таких підстав.
Відповідно до ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Підпунктами 16.1.2 й 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу України встановлено, що платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Податковим обов`язком є обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи (п. 36.1 ст. 36 вказаного Кодексу).
Розділ V Податкового кодексу України (ст.ст. 180-211) регулює порядок нарахування та сплати податку на додану вартість, визначає платників податку, встановлює порядок реєстрації в якості платників ПДВ, визначає об`єкти оподаткування та розміри ставок податку, операції, які звільнені від оподаткування, а також, правила віднесення сум до складу податкового кредиту.
Відповідно до п. 185.1 ст. 185 цього Кодексу об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з:
а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю;
б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу;
в) ввезення товарів на митну територію України;
г) вивезення товарів за межі митної території України;
е) постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом.
Відповідно до п. 187.1 ст. 187 вказаного Кодексу датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п. 188.1 ст. 188 Податкового кодексу України).
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 вказаного Кодексу на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Для платників податку в разі здійснення постачання товарів/послуг, постачання яких має безперервний або ритмічний характер, встановлені особливі терміни складання податкової накладної (пп. 201.4. ст. 201 Податкового кодексу України).
Відповідно до пп. 14.1.60 п.14.1 ст. 14 Податкового кодексу України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Згідно з абз. 1 п. 201.10 ст. 201 вказаного Кодексу при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Граничні строки реєстрації податкової накладної встановлені п. 201.10 ст. 201 вказаного Кодексу.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту (абз. 2 п. 201.10 ст. 201 вказаного Кодексу)
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня (абз. 5 п.201.10 ст. 201 вказаного Кодексу.
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову від 21.02.2018 року № 117, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації; Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.
Вказана постанова була чинною до 01.02.2020 року - дня набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165, визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів (п. 1 Порядку).
Відповідно до п. 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165, який підлягав застосуванню на час зупинення реєстрації податкової накладної позивача, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктами 6 та 7 вказаного Порядку визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Отже, підставами для зупинення реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування є наступна відповідність:
1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку; або
2) відображеної в податковій накладній/розрахунку коригування операції хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції.
Відповідно до п.п. 10 та 11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165 (в редакції яка була чинною та підлягала застосуванню на час зупинення податкової накладної позивача), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Загальний перелік таких документів наведено в п. 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520, згідно з яким (в редакції яка була чинною та підлягала застосуванню на час зупинення реєстрації податкової накладної позивача) перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520.
Відповідно до п. 1 вказаного Порядку (в редакції яка була чинною та підлягала застосуванню на час зупинення реєстрації податкової накладної позивача) цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 2 цього Порядку визначено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Згідно з п. 4 цього Порядку у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пункт 5 вказаного Порядку, як вже зазначалося, включає можливий перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
Згідно з п. 6 цього Порядку письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Згідно з п. 9 вказаного Порядку письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Згідно з п.п. 3 та 10 вказаного Порядку комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Пунктом 11 Порядку визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до п. 12 та 13 Порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Отже, Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520, було встановлено:
- право платника податку подати до контролюючого органу письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування;
- обов`язок комісії регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів платника податків прийняти рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надіслати його платнику податку в установленому порядку.
Аналогічні положення містяться в цьому ж Порядку в редакції, яка діяла на час подання позивачем нових пояснень, та станом натепер.
При цьому право платника податків декілька разів подавати до контролюючого органу письмові пояснення та копії документів щодо зупиненої податкової накладної і обов`язок комісії регіонального рівня податкового органу декілька разів приймати рішення щодо зупиненої податкової накладної законодавством не було передбачено ні тоді, ні станом на час подання нових пояснень, ні станом натепер.
Вказаний Порядок визначає певні повноваження відповідних суб`єктів владних повноважень, а не платників податків, що чітко визначено пунктом 1 цього ж Порядку.
Аналогічно, Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165, визначає певні повноваження відповідних суб`єктів владних повноважень, а не платників податків, що чітко визначено пунктом 1 цього ж Порядку.
Згідно з цими Порядками процедура зупинення реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування закінчується прийняттям рішення: 1) про реєстрацію податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або 2) про відмову в такій реєстрації.
Щодо податкової накладної від 04.11.2022 року № 15, реєстрацію якої було зупинено, позивач подав письмові пояснення та копії документів ще у грудні 2022 року.
Внаслідок цього у комісії регіонального рівня виник обов`язок протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів платника податків прийняти рішення про реєстрацію або про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних та надіслати його платнику податку в установленому порядку.
Вказаний обов`язок комісією регіонального рівня виконаний шляхом прийняття рішення від 12.12.2022 року №7831688/44267272 про відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (яке в подальшому залишено без змін рішенням Державної податкової служби України від 28.12.2022 року №80401/44267272/2).
Отже, в правовідносинах щодо зупинення реєстрації податкової накладної від 04.11.2022 року № 15 процедура зупинення закінчилася прийняттям суб`єктом владних повноважень рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Інших обов`язків у комісії регіонального рівня податкового органу після прийняття такого рішення, яке є чинним, не виникало, в тому числі й після отримання від позивача через рік нових пояснень щодо тієї ж самої податкової накладної, щодо якої вже прийнято рішення.
З огляду на наведене відповідні посилання позивача на інше (в тому числі на перебіг строку для формування покупцем податкового кредиту, на тимчасове зупинення перебігу строків, визначених Податковим кодексом України і іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи (до такого законодавства зазначені Порядок, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520, та Порядок, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165, - не належать)) - є неприйнятними.
Податкові правовідносини є особливим видом правовідносин; це врегульовані нормами податкового права фінансові правовідносини, що виникають з приводу справляння податків та інших обов`язкових платежів податкового характеру з юридичних і фізичних осіб до державного й місцевих бюджетів, а також до державних цільових фондів.
Пунктом 3.1. ст. 3 Податкового кодексу України визначено, що податкове законодавство України складається з Конституції України; цього Кодексу; Митного кодексу України та інших законів з питань митної справи у частині регулювання правовідносин, що виникають у зв`язку з оподаткуванням митом операцій з переміщення товарів через митний кордон України (далі - законами з питань митної справи); чинних міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування; нормативно-правових актів, прийнятих на підставі та на виконання цього Кодексу та законів з питань митної справи; рішень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування з питань місцевих податків та зборів, прийнятих за правилами, встановленими цим Кодексом.
Закон України «Про адміністративну процедуру» на податкові правовідносини не поширюється, з огляду на що відповідні посилання позивача на нього є неприйнятними.
З огляду на наведене правові підстави для задоволення позову із зазначених в ньому підстав та в межах спірних правовідносин, що виникли між сторонами, - відсутні.
Виходячи з вимог ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при відмові в задоволенні позову понесені позивачем судові витрати стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача - суб`єкта владних повноважень не підлягають.
Керуючись статтями 32, 139, 243 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
В задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю «Союзтехноінвест» (85001, Донецька обл., Покровський р-н, м. Добропілля, провул. Європейський, 10, кім. 8; код ЄДРПОУ 44267272) до Головного управління ДПС у м. Києві (04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19; код ЄДРПОУ ВП 44116011) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
Рішення набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 255 КАС України, і може бути оскаржене до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення судом складено 12 серпня 2024 року.
Суддя Т.В. Логойда
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.08.2024 |
Оприлюднено | 14.08.2024 |
Номер документу | 120949875 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Логойда Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні