Постанова
від 24.10.2024 по справі 200/4487/24
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 жовтня 2024 року справа №200/4487/24

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Гаврищук Т.Г., суддів: Блохіна А.А., Сіваченка І.В., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Союзтехноінвест» на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 12 серпня 2024 року по справі №200/4487/24 (суддя І інстанції Логойда Т.В.) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Союзтехноінвест» до Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, -

УСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправною бездіяльність комісії Головного управління ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних щодо не розгляду по суті пояснень ТОВ «Союзтехноінвест» від 13.12.2023 року № 01-131223 щодо податкової накладної від 04.11.2022 року № 15 за поставкою товару на користь Регіональної філії «Одеська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця» та без ухвалення відповідного рішення згідно з Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджено наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 року № 520; зобов`язання комісії Головного управління ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних розглянути по суті пояснення ТОВ «Союзтехноінвест» від 13.12.2023 року № 01-131223 щодо податкової накладної від 04.11.2022 року № 15 за поставкою товару на користь Регіональної філії «Одеська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця» та ухвалити відповідне рішення згідно з Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджено наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 року № 520.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 12 серпня 2024 року у задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись з таким рішенням, позивачем подано апеляційну скаргу в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, про задоволення позовних вимог.

В обґрунтування доводів апеляційної скарги позивач посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права. Позивач зазначає, що суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про те, що не передбачено право платника податків декілька разів подавати до контролюючого органу письмові пояснення та копії документів щодо зупиненої податкової накладної і обов`язок комісії податкового органу декілька разів приймати рішення щодо зупиненої податкової накладної. Позивач вважає, що Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. №1165, не містить обмежень щодо граничного строку надання пояснень, а також обмежень можливості подання повторних пояснень. Судом першої інстанції не було застосовано до спірних правовідносин положень п.56.21 ст.56 Податкового кодексу України.

Відповідач надав відзив на апеляційну скаргу, в якому проти доводів апеляційної скарги заперечував, вважає, що рішення суду є законним та обґрунтованим, ухвалено судом відповідно до норм матеріального та процесуального права на підставі повного і всебічного з`ясування обставин в адміністративній справі. Просив апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Відповідно до ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) апеляційний розгляд здійснено в порядку письмового провадження.

Апеляційний суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, відзив на скаргу, дійшов висновку про те, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає виходячи з наступного.

Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що позивач ТОВ «Союзтехноінвест» як платник податків перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у м.Києві; є, зокрема платником податку на додану вартість 01.07.2021 року (далі - ПДВ). Основним видом діяльності позивача по коду КВЕД 46.71 є оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами.

На підставі договору від 19.09.2022 року № ОД/Т-22-391НЮ, який був укладений між позивачем як постачальником та АТ «Українська залізниця» як покупцем, згідно специфікації від 19.09.2022 року № 1, позивачем здійснено поставку товару Регіональній філії «Одеська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця».

Позивач як платник податку склав за цією операцією податкову накладну від 04.11.2022 року № 15 на суму 2 922 600 грн., у тому числі ПДВ 20% - 487 100 грн.

Вказана податкова накладна у встановлений строк була надіслана податковому органу в електронному вигляді для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

25.11.2022 року по поданій позивачем податковій накладній контролюючим органом в автоматичному режимі надіслано квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної (перша квитанція), в якій щодо податкової накладної зазначалося наступне: «Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 04.11.2022 №15 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=.1161%, "P"=0.».

01.12.2022 року - після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, позивач до контролюючого органу подав повідомлення від 01.12.2022 року № 1 про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрація якої зупинена, та копії документів (в електронній формі засобами електронного зв`язку, з урахуванням вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами).

В вказаному повідомленні позивач виклав пояснення, в яких зазначав, що займається оптовим продажом вугілля. По зупиненій податковій накладній вугілля купувалося у 2021 році без ПДВ (постачальник скористався пільгою на вугілля 14060521; податкові накладні без ПДВ виписані за першою подією та зареєстровані в ЄРПН).Також у 2022 році було придбано вугілля з ПДВ за касовим методом з визначення ПДВ. В подальшому це вугілля було перевезено із зони потенційних бойових дій зі станції Покровськ та станції Добропілля Донецької залізниці на ст. Крижопіль Одеської залізниці та продавалося споживачам з під`їзної колії №33 станції Крижопіль».

Комісією Головного управління ДПС у м. Києві за результатом розгляду документів, надісланих з повідомленням від 01.12.2022 року № 1, щодо тієї ж податкової накладної прийнято рішення від 12.12.2022 року №7831688/44267272 про відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підставою для прийняття рішення зазначено ненадання платником податку копій документів, а саме поставлено галочку напроти пункту: «первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити)».

Документи, копії яких не надані, у рішенні не підкреслені.

Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних позивачем оскаржено в адміністративному порядку.

Рішенням Державної податкової служби України від 28.12.2022 року №80401/44267272/2 скарга позивача залишена без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.

Зазначені рішення в судовому порядку не оскаржувалися.

13.12.2023 року ТОВ «Союзтехноінвест» цінним листом з описом вкладення (трекінг АТ «Укрпошта» № 0103284318165) по пошті направило на адресу Головного управління ДПС у м. Києві (на ім`я комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) нові пояснення - від 13.12.2023 року № 01-131223, у яких виклало нові доводи і аргументи щодо реального характеру здійсненої поставки товару на адресу Регіональної філії «Одеська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця», і поставило питання про реєстрацію тієї ж податкової накладної.

Так, на відміну від пояснень, що були подані раніше (містяться в повідомленнях від 01.12.2022 року № 1 про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрація якої зупинена), у нових поясненнях позивачем:

- вказані постачальники вугілля (яке у подальшому було поставлене покупцю - Регіональній філії «Одеська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця» (40075815) - їхні найменування та реквізити договорів поставки;

- наведені обставини транспортування вугілля - зазначено, хто оплачував завантаження вугілля при купівлі у постачальників та хто оплачував його транспортування до місця розвантаження;

- в розрізі кожного з постачальників вугілля наведені: залізнична станція та реквізити акту приймання-передачі вугілля; номери залізничних вагонів та реквізити залізничної накладної на їхнє перевезення; найменування та реквізити договору із транспортним експедитором; залізничну станцію прибуття вугілля, найменування виконавця послуг з розвантаження вугілля, особу та реквізити договору відповідального зберігання вугілля після розвантаження;

- обставини доведення придбаного вугілля до показників якості вугілля марки ДГ 13-100 на підставі сертифікату ОП «Укрндівуглізбагачення» ДП "НТЦ «Вуглеінновація», що дозволяло товариству випускати таку продукцію;

- обставини підтвердження якості змішаного вугілля в лабораторії підприємства ДП «Рівнестандартметрологія» (код ЄДРПОУ 02568294) та отримання посвідчення якості від 21.10.2022 року №3;

- обставини відправки вугілля покупцю, а саме: виконавця послуг із завантаження, залізничну станцію завантаження, номери залізничних вагонів та реквізити залізничної накладної на їхнє перевезення, залізничну станцію призначення та реквізити видаткової накладної, підписаної із Регіональною філією «Одеська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця» (код ЄДРПОУ 40075815);

- стан розрахунків із постачальниками вугілля та послуг по його транспортуванню/розвантаженню, реквізити платіжних документів;

- відомості про безперешкодну реєстрацію контролюючим органом податкових накладних при поставці інших партій вугілля за цим же договором цьому ж покупцеві (від 12.10.2022 року №13, від 28.10.2022 року №14, від 16.11.2022 року №16);

- відомості про формування податкового кредиту з ПДВ при придбанні вугілля у постачальників;

- доводи щодо можливості розгляду наданих пояснень по суті з точки зору строків реєстрації податкових накладних.

До нових пояснень ТОВ «Союзтехноінвест» додало копії первинних документів, які не подавалися раніше (з повідомленнями від 01.12.2022 року №1), а саме: - копію договору оренди складського приміщення на залізничній станції перевантаження вугілля в смт. Крижопіль (договір із ТОВ «Сокіл» від 01.09.2022 року); - копію договору з відшкодування електроенергії щодо складського приміщення на залізничній станції перевантаження вугілля в смт. Крижопіль (договір із ТОВ «Сокіл» від 01.09.2022 року); - копії акту наданих послуг від 30.09.2022 року, рахунку від 30.09.2022 року, акту наданих послуг від 31.10.2022 року, рахунку від 31.10.2022 року, платіжної інструкції від 21.12.2022 року щодо надання товариству послуг розвантаження ФОП ОСОБА_1 ; - копію ТУ У 05.1-30641927-212:2022 «Вугілля кам`яне для пиловидного спалювання», яке було розроблене на замовлення ТОВ «Союзтехноінвест»; - копію договору поставки із постачальником вугілля - державним підприємством «Укрвугілля» від 02.05.2022 року, специфікації від 03.08.2022 року № 3 та акту приймання- передачі вугілля від 25.08.2022 року до нього; - копію залізничної накладної від 07.09.2022 року № 39941752 на транспортування вугілля від державного підприємства «Укрвугілля» до складу зберігання в смт. Крижопіль; - копію договору транспортно-експедиційного обслуговування від 11.05.2022 року з ПП «Європейський транспортно-логістичний центр», додаткової угоди до нього від 05.08.2022 року, акту приймання-передачі наданих послуг від 31.08.2022 року та платіжного доручення від 18.08.2022 року; - копії актів приймання-передачі послуг від 31.08.2022 року та 30.09.2022 року до договору транспортно-експедиційного обслуговування від 23.06.2022 року з ТОВ «Девкаліон ЛТД»; - копію заяви про прийняття в цілому пропозиції укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 03.02.2022 року з АТ «Українська залізниця»; - копії платіжних доручень: від 07.09.2022 року про оплату вартості вугілля на користь державного підприємства «Укрвугілля»; від 27.10.2022 року про оплату вартості вугілля на користь ТОВ «Макрокапітал»; від 23.02.2023 року про оплату провізних платежів на користь філії «ЄРЦ «АТ «Укрзалізниця»; - копію платіжного доручення від 16.11.2022 року про оплату кам`яного вугілля на користь ТОВ «Союзтехноінвест» від АТ «Укрзалізниця».

Як пояснив позивач, надані відповідачу пояснення від 13.12.2023 року №01-131223 та додані до них додаткові документи мали істотне значення для оцінки реального характеру поставок кам`яного вугілля на користь Регіональної філії «Одеська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця» (код ЄДРПОУ40075815).

Зазначені пояснення були зареєстровані відповідачем під вхідним №124261/6 від 27.12.2023 року.

Листом від 29.12.2023 року № 114727/6/26-15-18-04-06 Головне управління ДПС у м. Києві на зазначені пояснення повідомило, що комісією Головного управління ДПС у м. Києві за результатом розгляду документів, надісланих з повідомленням від 01.12.2022 року № 1, прийнято рішення від 12.12.2022 року №7831688/44267272 про відмову в реєстрації податкової накладної від 04.11.2022р. № 15 в Реєстрі у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, а саме первинні документи щодо придбання/постачання товарів/послуг. ТОВ «Союзтехноінвест» скористалось своїм правом та оскаржило рішення зазначеної Комісії в адміністративному порядку. За результатами розгляду скарги від 21.12.2022 року №9275232995 комісією центрального рівня прийнято рішення від 28.12.2022 року №80401/44267272/2 про залишення скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної від 04.11.2022 року № 15 в Реєстрі без змін. Рішення комісії центрального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено лише в судовому порядку.

Аналогічна відповідь надана листом від 27.03.2024 року №28897/6/26-15-18-06-08 на запит адвоката позивача від 20.03.2024 року № 03-2003 щодо результату розгляду пояснень позивача від 13.12.2023 року № 01-131223, якою також повідомлено про те, що на звернення підприємства надана відповідь листом від 29.12.2023 року № 114727/6/26-15-18-04-06.

Наведені обставини сторонами не оспорюються.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (в редакції, чинної у спірний період) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.

Покупцю товарів/послуг податкова накладна/розрахунок коригування можуть бути надані продавцем таких товарів/послуг в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Згідно Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. №341) (далі - Порядок №1246) пунктом 12 якого передбачено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

Згідно п.12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених п.192.1 ст.192 та п.201.10 ст.201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до п.201.1 ст.201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до п.200-1.3 і 200-1.9 ст.200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

У відповідності до пунктів 13, 14 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція). Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за № 1245/34216 (далі - Порядок № 520), згідно пункту 2 якого прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3 Порядку № 520).

Відповідно до пункту 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

У пункті 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, який може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

З аналізу даного переліку вбачається, що він не має виключного характеру. Наведене у ньому формулювання може включати вказує на дозвіл надання певних документів, містить їх приклад. Таке не виключає можливості надати інші документи або не надавати частину із перелічених у ньому документів.

Абзацом першим пункту 6 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7 Порядку № 520).

Згідно з пунктами 9 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

У відповідності до вимог пункту 11 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Відповідно до п. 12 та 13 Порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення та може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що Порядком № 520 було встановлено: - право платника податку подати до контролюючого органу письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування; - обов`язок комісії регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів платника податків прийняти рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надіслати його платнику податку в установленому порядку.

Як встановлено судом та не заперечується сторонами, за результатами перевірки податкової накладної від 04.11.2022 року № 15 було сформовано квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної (перша квитанція) від 25.11.2022 року, відповідно до якої: «Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 04.11.2022 №15 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=.1161%, "P"=0.».

Позивач 01.12.2022 року після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, подав до контролюючого органу повідомлення № 1 про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрація якої зупинена, та копії документів (в електронній формі засобами електронного зв`язку, з урахуванням вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами).

Комісією Головного управління ДПС у м. Києві за результатом розгляду документів, надісланих з повідомленням від 01.12.2022 року № 1, щодо тієї ж податкової накладної прийнято рішення від 12.12.2022 року №7831688/44267272 про відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Наведене рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних позивачем було оскаржено в адміністративному порядку.

Рішенням Державної податкової служби України від 28.12.2022 року №80401/44267272/2 скарга позивача залишена без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.

З викладеного вбачається, що за наслідками поданої позивачем податкової накладної від 04.11.2022 року № 15, реєстрацію якої було зупинено, та позивачем було подано письмові пояснення та копії документів, відповідачем було прийнято рішення від 12.12.2022 року №7831688/44267272 про відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Отже, в правовідносинах щодо зупинення реєстрації податкової накладної від 04.11.2022 року № 15 процедура зупинення закінчилася прийняттям суб`єктом владних повноважень рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Інших обов`язків у комісії регіонального рівня податкового органу після прийняття такого рішення, яке є чинним, не виникало, в тому числі й після отримання від позивача через рік нових пояснень щодо тієї ж самої податкової накладної, щодо якої вже прийнято рішення.

Відтак, судом першої інстанції правомірно відмовлено у задоволенні позову.

Пунктом 56.21 статті 56 Податкового кодексу України ( на яку посилається позивач) визначено, що у разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.

Колегія суддів вважає, що норми Податкового кодексу Україні, Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, не суперечать між собою, не припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, а тому доводи апеляційної скарги не прийняті до уваги.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За приписами пункту 1 частини першої статті 316 КАС Українисуд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвали судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Оцінюючи доводи апеляційної скарги, суд зазначає, що ці доводи були ретельно перевірені та проаналізовані судом першої інстанції під час розгляду та ухвалення рішення, їм була надана відповідна правова оцінка, жодних нових аргументів, які б доводили порушення судом першоїінстанцій норм матеріального права, у апеляційній скарзі не наведено.

У контексті оцінки доводів апеляційної скарги колегія суддів звертає увагу на позицію Європейського суду з прав людини, зокрема, у справах «Проніна проти України» (пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент.

Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

Оскільки судом першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги правильно встановлені обставини справи, судове рішення є обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.

Апеляційний суд дійшов висновку про те, що підстави для скасування рішення суду першої інстанції відсутні, а тому відхиляє апеляційну скаргу і залишає судове рішення без змін.

Керуючись статтями 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Союзтехноінвест» на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 12 серпня 2024 року по справі №200/4487/24 - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 12 серпня 2024 року по справі №200/4487/24 - залишити без змін.

Постанова у повному обсязі складена 24 жовтня 2024 року.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з 24 жовтня 2024 року та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя: Т.Г. Гаврищук

Судді А.А. Блохін

І.В. Сіваченко

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.10.2024
Оприлюднено28.10.2024
Номер документу122552957
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —200/4487/24

Ухвала від 06.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 24.10.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 16.09.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 16.09.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Рішення від 12.08.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Логойда Т.В.

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Логойда Т.В.

Ухвала від 08.07.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Логойда Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні