Рішення
від 12.08.2024 по справі 460/7005/24
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

12 серпня 2024 року м. Рівне №460/7005/24

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді К.М.Недашківської, розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Територіального управління Служби судової охорони у Рівненській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинення певних дій.

До Рівненського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 (далі - Позивач) до Територіального управління Служби судової охорони у Рівненській області (далі - Відповідач), в якому позивач просить суд: визнати протиправною бездіяльність Територіального управління Служби судової охорони у Рівненській області, яка виразилась у не зарахуванні ОСОБА_1 до стажу служби у Службі судової охорони часу попередньої роботи в таких державних органах: Рівненська районна державна адміністрація з 20.09.2002 по 13.08.2012 (9 років 10 місяців 24 дні), Державна податкова інспекція з 14.08.2012 по 27.01.2014 (1 рік 5 місяців 13 днів), Рівненська районна державна адміністрація з 03.02.2014 по 08.04.2014 (2 місяці 5 днів), Рівненська районна рада з 09.04.2014 по 24.02.2015 (10 місяців 15 днів), Рівненська районна державна адміністрація з 25.02.2015 по 22.12.2015 (11 місяців 27 днів), Рівненська районна рада з 23.12.2015 по 08.06.2018 (2 роки 05 місяців 16 днів), Головне управління Державної фіскальної служби у Рівненській області з 15.11.2018 по 08.10.2019 (10 місяців 3 дні); всього разом: 16 років 8 місяців 10 днів; зобов`язати Територіальне управління Служби судової охорони у Рівненській області зарахувати до стажу служби у Службі судової охорони ОСОБА_1 час попередньої роботи в таких державних органах: Рівненська районна державна адміністрація з 20.09.2002 по 13.08.2012 (9 років 10 місяців 24 дні), Державна податкова інспекція з 14.08.2012 по 27.01.2014 (1 рік 5 місяців 13 днів), Рівненська районна державна адміністрація з 03.02.2014 по 08.04.2014 (2 місяці 5 днів), Рівненська районна рада з 09.04.2014 по 24.02.2015 (10 місяців 15 днів), Рівненська районна державна адміністрація з 25.02.2015 по 22.12.2015 (11 місяців 27 днів), Рівненська районна рада з 23.12.2015 по 08.06.2018 (2 роки 05 місяців 16 днів), Головне управління Державної фіскальної служби у Рівненській області з 15.11.2018 по 08.10.2019 (10 місяців 3 дні); всього разом: 16 років 8 місяців 10 днів; зобов`язати Територіальне управління Служби судової охорони у Рівненській області відповідно до пунктів 18, 19 Розділу II Порядку №384, винести наказ та обчислити (оголосити) вислугу років, яка дає право на встановлення надбавки ОСОБА_1 за стаж служби у Службі судової охорони; зобов`язати Територіальне управління Служби судової охорони у Рівненській області виплачувати ОСОБА_1 надбавку за стаж служби у Службі судової охорони, яка входить до щомісячних основних видів грошового забезпечення відповідно до підпункту 3 пункту 5 Розділу І Порядку № 384 та додатку № 5 Постанови №289 Кабінету міністрів України від 03.04.2019 з урахуванням стажу служби у Службі судової охорони 16 років 8 місяців 10 днів; зобов`язати Територіальне управління Служби судової охорони у Рівненській області внести зміни до графіку відпусток ОСОБА_1 на 2024 рік, додавши дні додаткових оплачуваних відпусток за 2022-2024 роки відповідно до пп.3 пункту 3 розділу Х Положення про проходження служби співробітниками Служби судової охорони від 04.04.2019 №1052/0/15-19 (зі змінами); зобов`язати Відповідача здійснити перерахунок грошового забезпечення Позивача з застосуванням відповідного розміру надбавки за стаж служби з 01.01.2022, з урахуванням вже виплачених сум.

Стислий виклад позиції Позивача.

Позивач зазначає, що звернувся до Відповідача з рапортом, в якому просив зарахувати до стажу служби у Службі судової охорони періоди роботи в державних органах, зокрема: Рівненська районна державна адміністрація, Державна податкова інспекція, Рівненська районна державна адміністрація, Рівненська районна рада, Рівненська районна державна адміністрація, Рівненська районна рада, Головне управління Державної фіскальної служби у Рівненській області; всього разом: 16 років 8 місяців 10 днів. Проте, Відповідачем сформована відповідь від 14.05.2024, де зазначено, що переліки посад, про які ведеться мова в постанові Кабінету Міністрів України, були затверджені наказами Служби судової охорони від 24.10.2022 та від 01.12.2022 №№ 454, 519, та включають посади центрального органу управління Служби судової охорони; для зарахування до стажу періодів роботи немає підстав. Позивач вважає таку відмову необґрунтованою, а бездіяльність Відповідача щодо не зарахування до стажу періодів роботи в державних органах протиправною. Просив задовольнити позов у повному обсязі.

Стислий виклад заперечень Відповідача.

Відповідач зазначає, що рішенням Вищої ради правосуддя від 04.04.2019 №1052/0/15-19 затверджено Положення про проходження служби співробітниками Служби судової охорони. Рішенням Вищої ради правосуддя від 18.11.2021 №2236/0/15-21 були внесені зміни до цього Положення, згідно з якими пункт 5 розділу І викладено в такій редакції: Час проходження служби у Службі зараховується до страхового стажу, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби, стажу служби в поліції, інших правоохоронних органах. Стаж служби у Службі дає право на встановлення співробітнику надбавки за стаж служби, надання додаткової оплачуваної відпустки. До стажу служби у Службі (у календарному обчисленні) зараховуються періоди, визначені Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та Постановою №393, якою установлено, що для призначення пенсій за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» до вислуги років зараховуються, зокрема: «час роботи в державних органах у разі переходу на військову службу або службу в органи Служби безпеки, Управління державної охорони, органи внутрішніх справ. Національну поліцію, державну пожежну охорону. Державну службу спеціального зв`язку та захисту інформації, органи і підрозділи цивільного захисту, податкову міліцію або Державну кримінально-виконавчу службу на посади офіцерського та начальницького складу згідно з переліками посад, що затверджуються відповідно Службою безпеки. Управлінням державної охорони, Міністерством внутрішніх справ. Державною службою спеціального зв`язку та захисту інформації. Міністерством юстиції. Міністерством фінансів, а також у разі переходу на службу до Служби судової охорони на посади середнього і вищого складу згідно з переліком посад, що затверджується Головою Служби судової охорони». Такий перелік був затверджений наказами Служби судової охорони від 24.10.2022 та від 05.12.2022 №№ 454, 519 та включає лише керівні посади центрального органу управління Служби судової охорони. До видання зазначених наказів Служби судової охорони зарахування періоду роботи в державних органах позивачу, як співробітнику Служби судової охорони, що проходить службу в територіальному управлінні, не здійснювалось, а з урахуванням нині діючого переліку здійснене бути не може. У зв`язку з наведеним, просить суд відмовити у задоволенні позову.

За правилами частини п`ятої статті 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

За відсутності у процесуальному законі вказівки (прямої чи опосередкованої) на необхідність розгляду справи (з огляду на її категорію) тільки за правилами загального позовного провадження, суд розглядає справу за правилами спрощеного позовного провадження (відповідно до частини другої статті 257 КАС).

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється відповідно до частини четвертої статті 229 КАС України.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд при вирішенні справи керується принципами верховенства права, законності, рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин, гласності і відкритості адміністративного процесу.

Дослідивши наявні у матеріалах справи докази у їх сукупності та з`ясувавши всі обставини, які мають правове значення для вирішення спору по суті, суд

В С Т А Н О В И В:

Наказом керівника Територіального управління Служби судової охорони у Рівненській області (далі - ТУ ССО) від 13.05.2021 №211 о/с «Про особовому складу» ОСОБА_1 прийнято на службу до Служби судової охорони, як переможця конкурсу на посаду заступника начальника відділу фізичного захисту, організації безпеки суддів та підтримки Територіального управління Служби судової охорони у Рівненській області, з 13.05.2021; вислуга років, яка дає право на встановлення надбавки за стаж служби, станом на 13.05.2021 становить 00 років 00 місяців 01 день; встановлено до кінця 2021 року надбавку за особливості проходження служби в розмірі 42% посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за стаж служби.

Наказом керівника ТУ ССО від 15.07.2021 №334 о/с «По особовому складу» в зв`язку з проведенням організаційно-штатних заходів Позивача призначено головним спеціалістом (з охорони праці та пожежної безпеки) ТУ ССО.

Наказом керівника ТУ ССО від 02.06.2023 №280 о/с «По особовому складу» Позивача призначено на вищу посаду в порядку просування по службі - начальника відділу організації охорони та підтримання громадського порядку ТУ ССО.

Позивач звернувся до керівника ТУ ССО з рапортом від 05.04.2024, в якому просив зарахувати до стажу служби у Службі судової охорони стаж (періоди) роботи в державних органах, зокрема:

Рівненська районна державна адміністрація з 20.09.2002 по 13.08.2012 (9 років 10 місяців 24 дні);

Державна податкова інспекція з 14.08.2012 по 27.01.2014 (1 рік 5 місяців 13 днів);

Рівненська районна державна адміністрація з 03.02.2014 по 08.04.2014 (2 місяці 5 днів);

Рівненська районна рада з 09.04.2014 по 24.02.2015 (10 місяців 15 днів);

Рівненська районна державна адміністрація з 25.02.2015 по 22.12.2015 (11 місяців 27 днів);

Рівненська районна рада з 23.12.2015 по 08.06.2018 (2 роки 05 місяців 16 днів);

Головне управління Державної фіскальної служби у Рівненській області з 15.11.2018 по 08.10.2019 (10 місяців 3 дні);

Всього разом: 16 років 8 місяців 10 днів.

За результатами розгляду рапорта Позивача, керівником ТУ ССО сформована відповідь від 14.05.2024, де зазначено, що переліки посад, про які ведеться мова в постанові Кабінету Міністрів України, були затверджені наказами Служби судової охорони від 24.10.2022 та від 01.12.2022 №№ 454, 519, та включають посади центрального органу управління Служби судової охорони; для зарахування до стажу періодів роботи немає підстав.

Перевіривши правову та фактичну обґрунтованість оскаржуваних дій / бездіяльності, на відповідність вимогам частини другої статті 2 КАС України, яка визначає, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку; суд зазначає таке.

Нормативно-правовим актом, який визначає організацію судової влади та здійснення правосуддя в Україні, що функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів і забезпечує право кожного на справедливий суд, є Закон України «Про судоустрій і статус суддів» від 02.06.2016 №1402-VIII (далі - Закон №1402-VIII).

За приписами частини першої статті 161 Закону №1402-VIII, Служба судової охорони є державним органом у системі правосуддя для забезпечення охорони та підтримання громадського порядку в судах.

Центральний орган управління Служби судової охорони є юридичною особою, має печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, самостійний баланс та рахунки в органах Державної казначейської служби України (частина п`ята статті 161 Закону №1402-VIII).

Територіальні підрозділи Служби судової охорони утворюються як юридичні особи (частина шоста статті 161 Закону №1402-VIII).

Фінансування Служби судової охорони здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України (частина сьома статті 161 Закону №1402-VIII).

Відповідно частини четвертої статті 163 Закону №1402-VIII (у редакції Закону України від 12.07.2018 №2509-VIII, який набув чинності 05.08.2018) передбачено, що до стажу служби у Службі судової охорони зараховується стаж служби в поліції, органах внутрішніх справ, військова служба в Збройних Силах України, Службі безпеки України, Державній прикордонній службі України, Національній гвардії України, Управлінні державної охорони України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону.

З метою вдосконалення існуючого порядку зарахування до стажу служби у Службі судової охорони окремих періодів військової служби та служби в правоохоронних й інших державних органах, який дозволяє встановлювати співробітникам надбавки за стаж служби, а також надання їм додаткової оплачуваної відпустки, Верховною Радою України прийнято Закон України від 27.04.2021 №1417-IX «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо врегулювання окремих питань правового статусу працівників Служби судової охорони», яким Закон №1402-VIII доповнено статтею 162-1.

Стаття 162-1 Закону №1402-VIII:

«1. До працівників Служби судової охорони належать особи, яким присвоєно спеціальні звання співробітників Служби судової охорони, державні службовці та особи, які уклали трудовий договір із Службою судової охорони.

2. Порядок проходження служби співробітниками Служби судової охорони регулюється цим Законом та положенням, яке затверджується Вищою радою правосуддя за поданням Голови Служби судової охорони, погодженим з Державною судовою адміністрацією України.

3. На державних службовців Служби судової охорони поширюється дія Закону України "Про державну службу". Посади державних службовців Служби судової охорони відносяться до відповідних категорій посад державної служби в порядку, встановленому законодавством.

4. Повноваження керівника державної служби у Службі судової охорони здійснюють Голова Служби судової охорони та керівники територіальних підрозділів Служби судової охорони.

5. Трудові відносини працівників, які уклали трудовий договір із Службою судової охорони, регулюються законодавством України про працю.

6. Для захисту своїх прав та законних інтересів працівники Служби судової охорони можуть утворювати професійні об`єднання та професійні спілки відповідно до Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності". Професійним спілкам співробітників Служби судової охорони та їх членам заборонено організовувати страйки або брати в них участь».

Також, статтю 163 Закону №1402-VIII доповнено новою частиною, відповідно до якої на співробітників Служби судової охорони поширюється дія Дисциплінарного статуту Національної поліції України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом. Порядок проведення службового розслідування стосовно співробітників Служби судової охорони та утворення дисциплінарних комісій, їх повноваження встановлюються Головою Служби судової охорони. Час проходження служби у Службі судової охорони зараховується до страхового стажу, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби, стажу служби в поліції, інших правоохоронних органах.

Статтею 164 Закону №1402-VIII установлюються спеціальні звання співробітників Служби судової охорони.

Рішенням Вищої ради правосуддя від 04.04.2019 №1052/0/15-19 «Про затвердження Положення про проходження служби співробітниками Служби судової охорони», затверджено Положення, яким визначено порядок проходження служби громадянами України у Службі судової охорони (далі - Положення).

За приписами пункту 5 розділу І Положення (зі змінами, внесеними рішенням Вищої Ради Правосуддя від 18.11.2021 №2236/0/15-21), час проходження служби у Службі зараховується до страхового стажу, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби, стажу служби в поліції, інших правоохоронних органах. Стаж служби у Службі дає право на встановлення співробітнику надбавки за стаж служби, надання додаткової оплачуваної відпустки.

До стажу служби у Службі (у календарному обчисленні) зараховуються періоди, визначені Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їх сімей».

Отже, пункт 5 Положення містить бланкетну норму, яка слугує підставою для звернення до положень Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» від 09.04.1999 №2262-ХІІ (далі - Закон №2262-ХІІ) та постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їх сімей» (далі - Постанова № 393).

Пунктом «и» частини першої статті 17 Закону №2262-ХІІ визначено, що особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, іншим особам, зазначеним у пунктах «б»-«д», «з» статті 12 цього Закону, які мають право на пенсію за цим Законом, до вислуги років для призначення пенсії зараховуються час роботи в державних органах у разі переходу на військову службу в органи і військові формування Служби безпеки України, Управління державної охорони України, органи внутрішніх справ, Національну поліцію, Національне антикорупційне бюро України, державну пожежну охорону, Державну службу спеціального зв`язку та захисту інформації України, органи і підрозділи цивільного захисту, податкову міліцію, Бюро економічної безпеки України або Державну кримінально-виконавчу службу України на посади офіцерського та начальницького складу згідно з переліками посад, затверджуваними відповідно Службою безпеки України, Управлінням державної охорони України, Міністерством внутрішніх справ України, Національною поліцією, Національним антикорупційним бюро України, Державною службою спеціального зв`язку та захисту інформації України, центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у сферах виконання кримінальних покарань, цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, державної фінансової політики, а також у разі переходу на службу до Служби судової охорони на посади середнього і вищого складу згідно з переліком посад, що затверджується Головою Служби судової охорони.

Абзацом 12 пункту 1 Постанови №393 передбачено, що для призначення пенсій за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, особам, зазначеним у пунктах «б»-«д», «ж» і «з» статті 1-2 такого Закону, до вислуги років зараховуються час роботи в державних органах у разі переходу на військову службу в органи і військові формування Служби безпеки, Управління державної охорони, органи внутрішніх справ, Національну поліцію, Національне антикорупційне бюро, Державну службу спеціального зв`язку та захисту інформації, органи і підрозділи цивільного захисту, державну пожежну охорону, податкову міліцію, Бюро економічної безпеки або Державну кримінально-виконавчу службу на посади офіцерського та начальницького складу згідно з переліками посад, затвердженими відповідно Службою безпеки, Управлінням державної охорони, Міністерством внутрішніх справ, Національною поліцією, Національним антикорупційним бюро, Державною службою спеціального зв`язку та захисту інформації, центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у сферах цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, державної фінансової політики, виконання кримінальних покарань, а також у разі переходу на службу до Служби судової охорони на посади середнього і вищого складу згідно з переліком посад, затвердженим Головою Служби судової охорони.

Аналіз положень пункту «и» частини першої статті 17 Закону №2262-XII, абзацу 12 пункту 1 Постанови №393, пункту 5 Положення, дає підстави для висновку, що вказаними нормами визначено право особи, у разі її переходу на службу до Служби судової охорони, на зарахування до стажу в Службі судової охорони, періоду (часу) роботи в державних органах.

За таких обставин, у контексті наведених вимог законодавства, яким врегульовані спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що за особою, у разі її переходу на службу до Служби судової охорони, зберігається право на зарахування до її стажу в Службі судової охорони, період (час) роботи в державних органах, що, у свою чергу, свідчить про безпідставність твердження Відповідача про те, що перелік, затверджений наказом Служби судової охорони від 24.10.2022 № 454 (зі змінами), який включає лише керівні посади центрального органу управління Служби судової охорони, може слугувати підставою для відмови у зарахуванні спірного стажу позивача.

Верховний Суд сформував сталу судову практику щодо вирішення питання незатвердження державним органом списку посад, які зараховуються до стажу для обчислення вислуги років (постанови від 18.11.2019 у справі № 813/5876/15, від 20.09.2019 у справі № 813/904/15, від 04.10.2018 у справі № 819/1695/16). Зокрема, суд касаційної інстанції вказав, що Закон №2262-XII для окремих категорій осіб передбачає гарантії формування вислуги років, необхідної для призначення та нарахування пенсії. Реалізація зазначеної гарантії не повинна залежати від невиконання державними органами, покладених на них обов`язків, зокрема, щодо створення та затвердження списку посад. Правовідносини, що виникають в процесі реалізації права на встановлену державою гарантію для окремих категорій осіб як складової їхнього правового статусу, будуються на принципі юридичної визначеності. Зазначений принцип не дозволяє державі посилатися на відсутність певного нормативного акта, який визначає механізм реалізації прав та свобод громадян, закріплених у конституційних та інших актах.

Суд також зазначає, що за приписами статті 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» від 05.11.1991 №1788-XII (зі змінами), основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Судом встановлено, що відповідно до записів Трудової книжки, Позивач має такий стаж роботи в державних органах та на таких посадах:

Рівненська районна державна адміністрація з 20.09.2002 по 13.08.2012 (9 років 10 місяців 24 дні) - начальник управління економіки; Державна податкова інспекція з 14.08.2012 по 27.01.2014 (1 рік 5 місяців 13 днів) - начальник Державної податкової інспекції у Рівненському районі; Рівненська районна державна адміністрація з 03.02.2014 по 08.04.2014 (2 місяці 5 днів) - заступник голови райдержадміністрації; Рівненська районна рада з 09.04.2014 по 24.02.2015 - заступник голови ради (10 місяців 15 днів); Рівненська районна державна адміністрація з 25.02.2015 по 22.12.2015 (11 місяців 27 днів) - голова райдержадміністрації; Рівненська районна рада з 23.12.2015 по 08.06.2018 (2 роки 05 місяців 16 днів) - голова ради; Головне управління Державної фіскальної служби у Рівненській області з 15.11.2018 по 08.10.2019 (10 місяців 3 дні).

Отже, сукупно попередній стаж робити Позивача в державних органах становить 16 років 8 місяців 10 днів.

З урахуванням встановлених обставин справи та норм чинного законодавства, суд дійшов висновку, що Відповідач протиправно відмовив у зарахуванні до стажу служби в Службі судової охорони періоди роботи Позивача в державних органах.

Тому, заявлена позовна вимога про визнання протиправною бездіяльності ТУ ССО, щодо не зарахування Позивачу до стажу служби у Службі судової охорони часу попередньої роботи в державних органах, підлягає до задоволення.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Відповідача зарахувати до стажу служби у Службі судової охорони Позивачу час попередньої роботи в державних органах: Рівненська районна державна адміністрація з 20.09.2002 по 13.08.2012 (9 років 10 місяців 24 дні), Державна податкова інспекція з 14.08.2012 по 27.01.2014 (1 рік 5 місяців 13 днів), Рівненська районна державна адміністрація з 03.02.2014 по 08.04.2014 (2 місяці 5 днів), Рівненська районна рада з 09.04.2014 по 24.02.2015 (10 місяців 15 днів), Рівненська районна державна адміністрація з 25.02.2015 по 22.12.2015 (11 місяців 27 днів), Рівненська районна рада з 23.12.2015 по 08.06.2018 (2 роки 05 місяців 16 днів), Головне управління Державної фіскальної служби у Рівненській області з 15.11.2018 по 08.10.2019 (10 місяців 3 дні); всього разом: 16 років 8 місяців 10 днів; суд зазначає таке.

Відповідно до пункту 23 частини першої статті 4 КАС України, похідна позовна вимога - вимога, задоволення якої залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основної вимоги).

За правилами частини другої статті 245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про, зокрема: визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Зважаючи на попередній висновок суду про протиправність оскаржуваної бездіяльності, суд дійшов висновку про наявність достатніх правових підстав для задоволення похідної позовної вимоги зобов`язального характеру.

Щодо позовних вимог про зобов`язання Відповідача винести наказ та обчислити (оголосити) вислугу років, яка дає право на встановлення надбавки Позивачу за стаж служби у Службі судової охорони, відповідно до пунктів 18, 19 Розділу II Порядку №384, та зобов`язання виплачувати надбавку за стаж служби у Службі судової охорони, яка входить до щомісячних основних видів грошового забезпечення відповідно до підпункту 3 пункту 5 Розділу І Порядку №384 та додатку №5 Постанови №289 Кабінету міністрів України від 03.04.2019, з урахуванням стажу служби у Службі судової охорони 16 років 8 місяців 10 днів, суд зазначає таке.

Механізм виплати грошового забезпечення співробітникам Служби судової охорони визначено Порядком виплати грошового забезпечення співробітникам Служби судової охорони, затвердженим наказом Державної судової адміністрації України від 26.08.2020 №384 (далі - Порядок №384).

Відповідно до пункту 3 розділу І Порядку №384, грошове забезпечення співробітникам Служби визначається залежно від посади, спеціального звання, стажу служби, інтенсивності та умов служби, почесного звання, спортивного звання.

За правилами підпункту 3 пункту 5 розділу І Порядку № 384 до щомісячних основних видів грошового забезпечення працівників Служби судової охорони, серед іншого, належить надбавка за стаж служби.

Пункти 8, 9 розділу І Порядку №384 визначають, що грошове забезпечення виплачується співробітникам, які призначені на штатні посади, серед іншого, в територіальних органах Служби судової охорони. Підставою для виплати грошового забезпечення є наказ Служби або територіального управління Служби про призначення на посаду співробітника в Службі, територіальному управлінні Служби та встановлення розмірів посадового окладу, надбавок, доплат.

Пунктом 17 розділу II Порядку №384 визначено, що надбавка за стаж служби співробітникам виплачується у відсотках до посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням у розмірах згідно з додатком 5 до Постанови №289.

За приписами пункту 18 розділу II Порядку №384, обчислення вислуги років для виплати надбавки за стаж служби співробітникам проводиться підрозділами кадрового забезпечення за матеріалами особової справи співробітника та оголошується відповідним наказом Служби або територіального управління Служби в разі призначення (переміщення) на посаду та щороку станом на 1 січня.

Відповідно до пункту 19 розділу II Порядку №384, до вислуги років для виплати співробітникам надбавки за стаж служби зараховуються періоди, які визначені Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», Постановою №393.

За приписами пункту 5 розділу I Положення №1052/0/15-19, час проходження служби у Службі зараховується до страхового стажу, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби, стажу служби в поліції, інших правоохоронних органах.

Стаж служби у Службі дає право на встановлення співробітнику надбавки за стаж служби, надання додаткової оплачуваної відпустки.

Постановою Кабінету Міністрів України «Про грошове забезпечення співробітників Служби судової охорони» від 03.04.2019 №289 затверджено, зокрема, Розміри надбавки за стаж служби співробітників Служби судової охорони згідно з додатком 5.

Пунктом 15 розділу I Порядку №384, грошове забезпечення, що належить до виплати співробітнику і своєчасно не виплачене або виплачене в меншому ніж належало розмірі, виплачується за весь період, протягом якого співробітник мав на нього право, але не більше ніж за три роки, що передували зверненню за одержанням грошового забезпечення.

За приписами пункту 23 розділу I Порядку №384, у разі підтвердження раніше невідомих та неврахованих в особових справах співробітників періодів служби, здійснюється перерахунок їх грошового забезпечення. Виплата співробітнику грошового забезпечення у розмірах, визначених за результатами такого перерахунку, здійснюється в порядку, визначеному пунктом 15 розділу І цього Положення, на підставі наказу Служби або територіального управління Служби.

З урахуванням попереднього висновку суду про необхідність зарахування Позивачу до стажу роботи періодів роботи в державних органах (16 років 8 місяців 10 днів), суд дійшов висновку про наявність достатніх правових підстав для задоволення позовної вимоги щодо зобов`язання Відповідача винести наказ та обчислити (оголосити) вислугу років, яка дає право на встановлення надбавки Позивачу за стаж служби у Службі судової охорони, відповідно до пунктів 18, 19 Розділу II Порядку №384, та зобов`язання виплачувати надбавку за стаж служби у Службі судової охорони, яка входить до щомісячних основних видів грошового забезпечення відповідно до підпункту 3 пункту 5 Розділу І Порядку №384 та додатку №5 Постанови №289 Кабінету міністрів України від 03.04.2019, з урахуванням стажу служби у Службі судової охорони 16 років 8 місяців 10 днів.

Установлені судом обставини також дають підстави для висновку про необхідність задоволення позовної вимоги про зобов`язання Відповідача здійснити перерахунок грошового забезпечення Позивача із застосуванням відповідного розміру надбавки за стаж служби з 01.01.2022, з урахуванням вже виплачених сум.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Відповідача внести зміни до графіку відпусток Позивача на 2024 рік, додавши дні додаткових оплачуваних відпусток за 2022-2024 роки відповідно до підпункту 3 пункту 3 розділу Х Положення №1052/0/15-19, суд зазначає таке.

За приписами пункту 5 розділу I Положення №1052/0/15-19, час проходження служби у Службі зараховується до страхового стажу, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби, стажу служби в поліції, інших правоохоронних органах.

Стаж служби у Службі дає право на встановлення співробітнику надбавки за стаж служби, надання додаткової оплачуваної відпустки.

Відповідно до пункту 1 розділу X Положення №1052/0/15-19, відпустки співробітників:

1) співробітникам надаються щорічні чергові оплачувані відпустки (основна та додаткова) в порядку та тривалістю, що визначені чинним законодавством та цим Положенням;

2) співробітнику надаються також додаткові відпустки у зв`язку з навчанням, творчі відпустки, соціальні відпустки, відпустки без збереження заробітної плати (грошового забезпечення) та інші види відпусток відповідно до законодавства про відпустки.

За приписами підпункту 3 пункту 3 розділу X Положення №1052/0/15-19, обчислення тривалості відпусток співробітників: за кожний повний календарний рік служби після досягнення п`ятирічного стажу служби співробітнику надається один календарний день додаткової оплачуваної відпустки, але не більш як п`ятнадцять календарних днів.

З урахуванням попереднього висновку суду про необхідність зарахування Позивачу до стажу роботи періодів роботи в державних органах (16 років 8 місяців 10 днів), суд дійшов висновку про наявність достатніх правових підстав для задоволення позовної вимоги щодо зобов`язання Відповідача внести зміни до графіку відпусток Позивача на 2024 рік, додавши дні додаткових оплачуваних відпусток за 2022-2024 роки відповідно до підпункту 3 пункту 3 розділу Х Положення №1052/0/15-19, оскільки стаж служби у Службі дає право на надання додаткової оплачуваної відпустки (пункт 5 розділу I Положення №1052/0/15-19).

Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (далі - ЄКПЛ або Конвенція) та Протоколи до неї є частиною національного законодавства України відповідно до статті 9 Конституції України як чинний міжнародний договір, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Ратифікація Конвенції відбулася на підставі Закону України №475/97-ВР від 17.07.1997; Конвенція набула чинності для України 11.09.1997.

За приписами статті 8 КАС України, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» №3477-IV від 23.02.2006, суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Європейський суд з прав людини у п.50 рішення від 13 січня 2011 у справі «Чуйкіна проти України» (заява №28924/04) констатував: «що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює «право на суд», в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21 лютого 1975 року у справі «Голдер проти Сполученого Королівства» (Golder v. the United Kingdom), пп.28- 36, Series A №18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції - гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати «вирішення» спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі - провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах «Мултіплекс проти Хорватії» (Multiplex v. Croatia), заява № 58112/00, п. 45, від 10 липня 2003 року, та «Кутіч проти Хорватії» (Kutic v. Croatia), заява №48778/99, п. 25, ECHR 2002-II)».

За приписами статті 19 Конституції України від 28.06.1996 №254к/96-ВР, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідачем не доведено правомірності оскаржуваної бездіяльності в порядку статті 77 КАС України, а тому права та інтереси Позивача підлягають судовому захисту шляхом задоволення заявлених позовних вимог повністю.

За правилами частини першої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

На користь Позивача підлягає стягненню сума судового збору у розмірі 1211,00 грн, сплачена відповідно до квитанції від 01.07.2024 №50.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) до Територіального управління Служби судової охорони у Рівненській області (вулиця Симона Петлюри, 10, місто Рівне, 33028; код ЄДРПОУ 43162140) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинення певних дій - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Територіального управління Служби судової охорони у Рівненській області щодо не зарахування ОСОБА_1 до стажу служби у Службі судової охорони часу попередньої роботи в державних органах: Рівненська районна державна адміністрація з 20.09.2002 по 13.08.2012 (9 років 10 місяців 24 дні), Державна податкова інспекція з 14.08.2012 по 27.01.2014 (1 рік 5 місяців 13 днів), Рівненська районна державна адміністрація з 03.02.2014 по 08.04.2014 (2 місяці 5 днів), Рівненська районна рада з 09.04.2014 по 24.02.2015 (10 місяців 15 днів), Рівненська районна державна адміністрація з 25.02.2015 по 22.12.2015 (11 місяців 27 днів), Рівненська районна рада з 23.12.2015 по 08.06.2018 (2 роки 05 місяців 16 днів), Головне управління Державної фіскальної служби у Рівненській області з 15.11.2018 по 08.10.2019 (10 місяців 3 дні); всього разом: 16 років 8 місяців 10 днів.

Зобов`язати Територіальне управління Служби судової охорони у Рівненській області зарахувати до стажу служби у Службі судової охорони ОСОБА_1 час попередньої роботи в державних органах: Рівненська районна державна адміністрація з 20.09.2002 по 13.08.2012 (9 років 10 місяців 24 дні), Державна податкова інспекція з 14.08.2012 по 27.01.2014 (1 рік 5 місяців 13 днів), Рівненська районна державна адміністрація з 03.02.2014 по 08.04.2014 (2 місяці 5 днів), Рівненська районна рада з 09.04.2014 по 24.02.2015 (10 місяців 15 днів), Рівненська районна державна адміністрація з 25.02.2015 по 22.12.2015 (11 місяців 27 днів), Рівненська районна рада з 23.12.2015 по 08.06.2018 (2 роки 05 місяців 16 днів), Головне управління Державної фіскальної служби у Рівненській області з 15.11.2018 по 08.10.2019 (10 місяців 3 дні); всього разом: 16 років 8 місяців 10 днів.

Зобов`язати Територіальне управління Служби судової охорони у Рівненській області винести наказ та обчислити (оголосити) вислугу років, яка дає право на встановлення надбавки ОСОБА_1 за стаж служби у Службі судової охорони, відповідно до пунктів 18, 19 Розділу II Порядку виплати грошового забезпечення співробітникам Служби судової охорони №384.

Зобов`язати Територіальне управління Служби судової охорони у Рівненській області виплачувати ОСОБА_1 надбавку за стаж служби у Службі судової охорони, яка входить до щомісячних основних видів грошового забезпечення відповідно до підпункту 3 пункту 5 Розділу І Порядку виплати грошового забезпечення співробітникам Служби судової охорони №384 та додатку № 5 Постанови Кабінету міністрів України від 03.04.2019 №289, з урахуванням стажу служби у Службі судової охорони 16 років 8 місяців 10 днів.

Зобов`язати Територіальне управління Служби судової охорони у Рівненській області внести зміни до графіку відпусток ОСОБА_1 на 2024 рік, додавши дні додаткових оплачуваних відпусток за 2022-2024 роки відповідно до підпункту 3 пункту 3 розділу Х Положення про проходження служби співробітниками Служби судової охорони від 04.04.2019 №1052/0/15-19 (зі змінами).

Зобов`язати Територіальне управління Служби судової охорони у Рівненській області здійснити перерахунок грошового забезпечення ОСОБА_1 із застосуванням відповідного розміру надбавки за стаж служби з 01.01.2022, з урахуванням вже виплачених сум.

Стягнути на користь ОСОБА_1 суму судового збору у розмірі 1211 грн 20 коп за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Територіального управління Служби судової охорони у Рівненській області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 12 серпня 2024 року

Суддя К.М. Недашківська

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.08.2024
Оприлюднено14.08.2024
Номер документу120951824
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —460/7005/24

Постанова від 23.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 18.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 02.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 02.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 12.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Рішення від 12.08.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

К.М. Недашківська

Ухвала від 04.07.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

К.М. Недашківська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні