Справа № 560/5635/24
РІШЕННЯ
іменем України
12 серпня 2024 рокум. ХмельницькийХмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючої-судді Ковальчук О.К. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася в суд з позовом до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, в якому просить визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у Хмельницькій області щодо відмови у видачі довідок про заробітну плату працюючого державного службовця на відповідній (прирівняній, рівнозначній) посаді та відповідного рангу за останнім місцем роботи на державній службі та зобов`язати відповідача надати довідки про заробітну плату працюючого державного службовця за посадою завідувача сектору Головного управління ДПС у Хмельницькій області та відповідного рангу, з якої сплачений єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а саме: довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років), довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби.
В обґрунтування позову вказує, що звернулася до податкового органу із заявою в якій просила виготовити довідки про складові заробітної плати. Листом від 16.01.2024 відповідач повідомив, що в Головному управлінні ДПС у Хмельницькій області відсутні посади до який можна прирівняти посаду завідувача сектору контролю за обігом за оподаткуванням підакцизних товарів Кам`янець-Подільської об`єднаної державної податкової інспекції та рекомендував звернутися до структурних підрозділів з питань соціального захисту населення для отримання довідок. Вважає противною відмову щодо виготовлення довідок, оскільки позбавляє права на одержання пенсії державного службовця відповідно до пункту 12 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про державну службу". Просить задовольнити позовні вимоги.
Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
До Хмельницького окружного адміністративного суду надійшов відзив Головного управління ДПС у Хмельницькій області на позовну заяву, у якому відповідач зазначає, що є правонаступником Кам`янець-Подільської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Хмельницькій області. Однак, юрисдикція даного органу поширюється на область, а юрисдикція Кам`янець-Подільської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Хмельницькій області, на момент звільнення позивача з займаної посади, поширювалась виключно па район. Відповідно, посади Головного управління ДПС у Хмельницькій області (завідувач сектору Головного управління ДПС у Хмельницькій області) та посади які були на момент функціонування Кам`янець-Подільської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Хмельницькій області (завідувач сектору контролю за обігом та оподаткуванням підакцизних товарів Кам`янець-Подільської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Хмельницькій області) не належать до однієї групи оплати праці. Так як, юрисдикція Кам`янець-Подільської об`єднаної державної податкової інспекції поширювалась на територію району, в Головного управління ДПС у Хмельницькій області відсутні посади до яких можна прирівняти посаду завідувача сектору контролю за обігом та оподаткуванням підакцизних товарів Кам`янець-Подільської об`єднаної державної податкової інспекції. Вказує, що позивачка бажає отримати довідку, в якій відображені складові заробітної плати працюючого державного службовця за посадою завідувача сектору Головного управління ДПС у Хмельницькій області та відповідного рангу, з якої сплачений єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, тоді як позивачка звільнена з посади державного службовця ще в 2015 році, а відтак застосування при перерахунку пенсії складових заробітної плати станом на 2024 рік, з яких остання не сплачувала страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, суперечитиме нормам часини 1 статті 37 Закону України "Про державну службу" № 3723-ХІІ. Вважає, що відсутні підстави для видачі позивачці довідки про складові заробітної плати працюючого державного службовця за посадою завідувача сектору Головного управління ДПС у Хмельницькій області та відповідного рангу, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Зазначає, що позивачка зверталася до з одними вимогами (у видачі довідок за грудень 2023 року), а предметом звернення до суду с вимоги які відрізняються від вимог вказаних у зверненні від 23.12.2023 (у видачі довідок про заробітну плату працюючого державного службовця на відповідній (прирівняній, рівнозначній) посаді та відповідного рангу за останнім місцем роботи на державній службі). Просить відмовити в задоволенні адміністративного позову в повному обсязі.
У відповіді на відзив позивачка зазначає, що у відповіді на відзив на позов відповідач не надав підтверджуючих доказів (ні положення про Кам`янець-Подільську об`єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Хмельницькій області, ні структури Кам`янець-Подільської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Хмельницькій області, ні штатного розпису), які б підтверджували територію, на яку поширювалась юрисдикція Кам`янець-Подільської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Хмельницькій області, з яких підрозділів складалась інспекція та які посадові оклади були встановлені. Наголошує, що відповідач є правонаступником Кам`янець-Подільської об`єднаної держаної податкової інспекції Головного управління ДФС у Хмельницькій області, тому у разі ліквідації державних органів, у яких особи працювали, а також перейменування (відсутності) їхніх посад має видати довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії за відповідною (прирівняною, рівнозначною) посадою та рангу.
Відповідач подав заперечення на відповідь на відзив, зміст якого аналогічний відзиву на позовну заяву.
Ухвалою від 22.07.2024 Хмельницький окружний адміністративний суд відмовив у задоволенні клопотання Головного управління ДПС у Хмельницькій області про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази у їх взаємному зв`язку та сукупності, суд встановив таке.
Позивачка - ОСОБА_1 з 22.05.2015 звільнена з посади завідувача сектору контролю за обігом та оподаткуванням підакцизних товарів Кам`янець-Подільської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Хмельницькій області.
13.10.2023 отримує пенсію за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
У грудні 2023 року звернулася до Головного управління ДПС у Хмельницькій області із заявою, в якій просила видати довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця за формами, затвердженими Постановою правління Пенсійного фонду України від 17.01.2017 №1-3 "Про форми довідок про заробітну плату для призначення пенсії державним службовцям", за відповідною (прирівняною, рівнозначною) посадою та рангу для призначення пенсії за грудень 2023 року, зокрема: довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років), довідку про складові, заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби.
Листом від 16.01.2024 відповідач повідомив, що в Головному управлінні ДПС у Хмельницькій області відсутні посади до який можна прирівняти посаду завідувача сектору контролю за обігом за оподаткуванням підакцизних товарів Кам`янець-Подільської об`єднаної державної податкової інспекції та рекомендував звернутися до структурних підрозділів з питань соціального захисту населення для отримання довідок.
Листом від 15.03.2024 Департамент соціального захисту населення Кам`янець-Подільської міської ради повідомив про відсутність необхідного стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, тому підстав для видачі довідок немає.
Відмову відповідача щодо видачі довідок про складові заробітної плати, викладену у листі від 16.01.2024 позивачка оскаржила до Державної податкової служби України. Розглянувши скаргу, Державна податкова служба України листом від 27.03.2024 вказала на відсутність підстав для видачі відповідачем спірних довідок та рекомендувала звернутися до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення за місцем проживання.
Вважаючи протиправною відмову відповідача, оформлену від 16.01.2024 щодо видачі довідок, позивачка звернулася до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.
Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
01.05.2016 набув чинності Закон України від 10.12.2015 N 889-VIII "Про державну службу" (далі - Закон N 889-VIII), частиною другою Прикінцевих та перехідних положень якого визнаний таким, що втратив чинність, Закон України «Про державну службу» від 16.12.93 N 3723-XII ( далі - Закон N 3723-XII), крім статті 37, що застосовується до осіб, зазначених у пунктах 10 і 12 цього розділу.
Відповідно до пункту 10 Прикінцевих та перехідних положень Закону N 889-VIII державні службовці, які на день набрання чинності цим Законом займають посади державної служби та мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених статтею 25 Закону 3723-XII та актами Кабінету Міністрів України, мають право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону 3723-XII у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.
Згідно з пунктом 12 Прикінцевих та перехідних положень Закону N 889-VIII для осіб, які на день набрання чинності цим Законом мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону 3723-XII та актами Кабінету Міністрів України, зберігається право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону 3723-XII в порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.
Відповідно до частини першої статті 37 Закону 3723-XII на одержання пенсії державних службовців мають право чоловіки, які досягли віку 62 роки, та жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого статті 26 Закону N 1058-IV, за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом 1 частини першої статті 28 Закону N 1058-IV, у тому числі стажу державної служби не менш як 10 років, та які на час досягнення зазначеного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку. Пенсія державним службовцям призначається в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 01.01.2011 - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 60 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Обчислення пенсій, що призначаються особам, зазначеним у пунктах 10 і 12 розділу XI Закону України від 10.12.2015 N 889-VIII "Про державну службу", здійснюється відповідно до Порядку призначення пенсій деяким категоріям осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2016 N 622 "Деякі питання пенсійного забезпечення окремих категорій осіб" (далі - Порядок N 622).
За змістом пункту 5 Порядку № 622 форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення пенсії державним службовцям, затверджується правлінням Пенсійного фонду України за погодженням із Мінсоцполітики.
Постановою правління Пенсійного фонду України від 17.01.2017 №1-3 "Про форми довідок про заробітну плату для призначення пенсії державним службовцям у відповідності до пунктів 2, 10, 12 розділу ХІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про державну службу" затверджені форми довідок про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу, років) і про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи і підряд перед зверненням за пенсією); та довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби.
Відповідно до пункту 2 Порядку видачі довідок про заробітну плату для призначення пенсій окремим категоріям осіб у разі ліквідації державних органів, у яких особи працювали, а також, перейменування (відсутності) їхніх, посад, затвердженого наказом Міністерства соціальної і політики України від 10.05.2017 №750, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16 червня 2017 р. за № 766/30634 (далі - Порядок №750) довідка про заробітну плату для призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону У країни від 16 грудня 1993 року № 3723 -XII "Про державну службу" видається особам, які мають право на призначення пенсії згідно з пунктом 3 Порядку № 622.
За змістом абзацу третього пункту 7 Порядку №750 в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, установлено, що довідка для призначення пенсії видається державним органом, в якому працювала особа, відповідно до пунктів 4, 5 Порядку N 622.
Згідно з пунктом 6 Порядку №622 у разі ліквідації державного органу довідку видає орган, який є правонаступником, а в разі його відсутності чи перейменування (відсутності) посад, у тому числі відсутності відповідних посад державної служби, довідка видається у порядку, встановленому Мінсоцполітики за погодженням із Нацдержслужбою.
22.05.2015 позивачка звільнена з посади завідувача сектору контролю за обігом та оподаткуванням підакцизних товарів Кам`янець-Подільської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної ФС у Хмельницькій області.
Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28.03.2018 №296 «Про реформування територіальних органів Державної фіскальної служби» установлено, реорганізувати деякі територіальні органи Державної фіскальної служби шляхом їх приєднання як структурних підрозділів до відповідних територіальних органів Служби за переліком згідно з додатком, зокрема Кам`янець-Подільської ОДПІ шляхом приєднання до Головного управління ДФС у Хмельницькій області.
Пунктом 1 постанови від 18.12.2018 №1200 "Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України" Кабінет Міністрів України утворив Державну податкову службу України та Державну митну службу України, реорганізувавши Державну фіскальну службу, шляхом поділу.
За змістом пункту 2 вказаної Постанови Державна податкова служба є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Державна податкова служба та Державна митна служба є правонаступниками майна, прав та обов`язків реорганізованої Державної фіскальної служби у відповідних сферах діяльності.
Постановою Кабінету Міністрів України 06.03.2019 N 227 "Про затвердження положень про Державну податкову службу України та Державну митну службу України" затверджено положення про ДПС України та ДМС України.
Пунктом 2 цієї Постанови передбачено, що за посадовими особами органів Державної фіскальної служби та особами рядового і начальницького складу податкової міліції, які переходять на службу до Державної податкової служби, її територіальних органів, а також членами їх сімей зберігаються умови матеріального забезпечення, пільги та інші соціальні гарантії, встановлені законодавством для посадових осіб органів Державної фіскальної служби та осіб рядового і начальницького складу податкової міліції та членів їх сімей. Згідно з абзацом четвертим цієї норми Державна податкова служба та Державна, митна служба є правонаступниками майна, прав та обов`язків реорганізованої Державної фіскальної служби у відповідних сферах діяльності.
Відповідно до підпунктів 29 - 34 пункту 4 Положення про Державну податкову службу України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України 06.03.2019 N 227, ДПС відповідно до покладених на неї завдань здійснює контроль за виробництвом, обігом та реалізацією підакцизних товарів, за їх цільовим використанням, забезпечує міжгалузеву координацію у цій сфері та виконує інші повноваження у сфері контролю за дотриманням суб`єктами господарювання вимог законодавства з питань виробництва та обігу підакцизних товарів (продукції).
За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 14.05.2019 до Реєстру внесений запис 1 676 112 0014 004229 про припинення Кам`янець-Подільської ОДПІ в результаті реорганізації.
Постановою Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 №537 «Про утворення територіальних органів Державної податкової служби», утворені як юридичні особи публічного і права територіальні органи Державної податкової служби, зокрема, Головне управління Державної податкової служби у Хмельницькій області. Відповідно до додатку 2 постанови Кабінету Міністрів України від 19.06.2019, №537, Головне управління ДФС у Хмельницькій області реорганізовано шляхом приєднання до Головного управління Державної податкової служби у Хмельницькій області.
Постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 №893 «Деякі питання- територіальних органів Державної податкової служби» ліквідовані як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби. Права та обов`язки територіальних органів Державної податкової служби, що ліквідувалися, перейшли до Державної податкової служби та її територіальних підрозділів у межах, визначених положеннями про Державну податкову службу та її територіальні органи.
Наказом Державної податкової служби України від 30.09.2020 № 529 утворені відокремлені підрозділи Державної податкової служби територіальні органи, зокрема, Головне управління ДПС у Хмельницькій області.
30.09.2020 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесені відомості про реєстрацію Головного управління ДПС у Хмельницькій області як відокремленого підрозділу ДГІС України (код 44070171, місцезнаходження: 29000, м. Хмельницький, вул. Пилипчука, 17).
Згідно з пунктом 1 Положення про Головне управління ДПС у Хмельницькій області, затвердженого наказом Державної податкової служби України від 12.11.2020 № 643, Головне управління ДПС у Хмельницькій області є територіальним органом, утвореним на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України.
У пункті 7 Положення про Головне управління ДПС у Хмельницькій області, передбачено, що у складі ГУ ДПС діють ДПІ, які є його структурними підрозділами та перелік яких затверджується окремим наказом ДПС. ДПІ діють на підставі цього Положення, у межах функцій, визначених статтею 19-3 Податкового кодексу України.
Пунктом 1 наказу Державної податкової служби від 24.12.2020 №755 «Про початок забезпечення здійснення територіальними органами ДПС повноважень та функцій» установлено розпочати з 01.01.2021 здійснення територіальними органами ДПС, утвореними як її відокремлені підрозділи згідно з наказом ДПС від 30.09.2020 N 529 "Про утворення територіальних органів Державної податкової служби", повноважень та функцій територіальних органів ДПС, що ліквідуються відповідно до пункту 1 постанови N 893.
Отже, з 01.01.2021 Головне управління ДПС у Хмельницькій області, як відокремлений підрозділ ДПС, здійснює функції та повноваження Головного управління ДПС у Хмельницькій області, з реалізації повноважень ДПС на території Хмельницької області, а відтак є його фактичним і процесуальним правонаступником.
Відповідно до частини 2 статті 21-1 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» територіальні органи центрального органу виконавчої влади, що реалізують державну податкову політику, утворюються без статусу юридичної особи та є органами державної влади.
Відповідно до правової позиції Верховного Суду, яка висловлювалась ним у постановах від 30.12.2020 у справі № 805/4361/17-а, від 10.09.2020 у справі № 420/5772/18, від 10.10.2020 у справі № 804/958/17, від 03.12.2020 у справі № 805/2173/16-а, створення територіальних органів ДПС України як відокремлених підрозділів і їх ліквідація як юридичних осіб публічного права слугували реалізації компетенційного правонаступництва, оскільки саме норми адміністративного права врегулювали умови та порядок передання адміністративної компетенції від повноважень органів Державної фіскальної служби до органів Державної податкової служби.
Таким чином, для встановлення факту правонаступництва суб`єкта владних повноважень визначальним є встановлення або припинення первісного суб`єкта або перехід повністю чи частково його владних функцій до новоствореного.
Відповідач не заперечує той факт, що функції та повноваження припинених Головного управління ДФС у Хмельницькій області як територіального органу Державної фіскальної служби України та Головного управління ДПС у Хмельницькій області як територіального органу Державної податкової служби України, з 01.01.2021 виконує Головне управління ДПС у Хмельницькій області, як відокремлений підрозділ Державної податкової служби України.
За змістом пункту 13 Положення про Головне управління ДПС у Хмельницькій області структуру ГУ ДПС затверджує Голова ДПС за погодженням з Міністром фінансів. Організаційну структуру, штатний розпис та кошторис ГУ ДПС затверджує Голова ДПС.
Структурним підрозділом Головного управління ДПС у Хмельницькій області, є зокрема, Кам`янець - Подільська державна податкова інспекція. Зазначене підтверджується відомостями з офіційного сайту Головного управління ДПС у Хмельницькій області (організаційна структура Головного управління ДПС у Хмельницькій області).
Відповідно до підпункту 62 пункту 4 Положення про Головне управління ДПС у Хмельницькій області ДПІ: надають адміністративні послуги платникам податків; надають довідкові, інформаційні, електронні та інші послуги, пов`язані з реалізацією прав та обов`язків платника відповідно до вимог податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган; здійснюють реєстрацію та облік платників податків та єдиного внеску об`єктів оподаткування та об`єктів, пов`язаних з оподаткуванням, реєстраторів розрахункових операцій; надають усні консультації відповідно до Податкового кодексу України, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску, винятково з тих питань, що належать до повноважень ДПІ; здійснюють у межах повноважень, передбачених законом, формування та ведення Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, Єдиного банку даних про платників податків - юридичних осіб, реєстрів, ведення яких покладено законодавством на контролюючі органи; виконують інші функції сервісного обслуговування платників податків, визначених законом.
Водночас, пунктом 5 цього Положення передбачені повноваження ГУ ДПС щодо забезпечення реалізації політики з питань управління персоналом у ГУ ДПС.
Згідно з пунктом 1 Положення Головне управління ДПС у Хмельницькій області забезпечує реалізацію повноважень ДПС на території Хмельницької області.
Таким чином, 01.01.2021 усі повноваження реорганізованих районних (об`єднаних), міських, міжрайонних, тощо, Державних податкових інспекцій, які забезпечували реалізацію єдиної державної податкової політики на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, та Головного управління ДПС у Хмельницькій області, як територіального підрозділу Державної податкової служби, (крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій - структурних підрозділів ГУ ДПС), належать відповідачу, як відокремленому підрозділу ДПС у Хмельницькій області, та фактичному і процесуальному правонаступнику вказаних державних органів.
Положенням про Головне управління ДПС у Хмельницькій області не передбачені повноваження Кам`янець-Подільської ДПІ, яка є структурним підрозділом ГУ ДПС, щодо видачі довідок для призначення пенсій державного службовця.
Тому, з урахуванням приписів абзацу третього пункту 7 Порядку №750 та пункту 6 Порядку №622, повноваження щодо видачі позивачці довідки для призначення пенсії в порядку статті 37 Закону N 3723-XII, належать відповідачу, як правонаступнику майна, прав та обов`язків реорганізованої Кам`янець-Подільської ОДПІ.
Посилання відповідача на пункт 3 Порядку №750, як на підставу для відмови щодо видачі позивачці зазначеної довідки, суд вважає безпідставними.
Пунктом 3 Порядку №750 установлено, що у разі ліквідації державного органу без правонаступника або якщо останнє місце роботи особи на посаді державної служби було в органі, який на час призначення особі пенсії відсутній чи у якому на час призначення пенсії перейменовані (відсутні) посади, у тому числі відсутні відповідні посади державної служби, довідки для призначення пенсії видають: Міністерство соціальної політики України - особам, у яких останнє місце роботи на посаді державної служби було в державних органах, юрисдикція яких поширювалася на всю територію України (крім Національного банку України); структурні підрозділи з питань соціального захисту населення обласних, районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчі органи міських, районних у-містах (у разі утворення) рад - особам, у яких останнє місце роботи на посаді державної служби було у відповідних державних органах, юрисдикція яких поширювалася на територію однієї або кількох областей, м. Києва або м. Севастополя, одного або кількох районів, міст обласного значення, та органах місцевого самоврядування.
За змістом цієї норми обов`язок щодо видачі довідки для призначення пенсії особам, у яких останнє місце роботи на посаді державної служби було у відповідних державних органах, юрисдикція яких поширювалася на територію області або району, виникає у відповідних структурних підрозділів з питань соціального захисту населення у разі ліквідації державного органу без правонаступника.
Тому, зазначена норма не може бути застосована до правовідносин щодо видачі довідки для призначення пенсії позивачці, яка звільнилась з посади державної служби в Кам`янець-Подільській ОДПІ, правонаступником якої є відповідач.
Доводи відповідача шодо відсутності рівнозначної посади державної служби у зв`язку з тим, що повноваження Головного управління ДПС поширюються на територію області, а не району суд вважає необгрунтуваними, оскільки відповідно до пункту 7 Порядку №750 у разі відсутності або перейменування (відсутності) у державному органі посади, що була останньою, яку особа займала на державній службі, її посада визначається цим органом згідно з додатком 1 до цього Порядку або за відповідною категорією, підкатегорією з урахуванням юрисдикції державного органу. Уразі відсутності або перейменування в державному органі посади державної служби, що була останньою, яку особа займала на державній службі після 01 травня 2016 року, її посада, визначається цим органом згідно з додатком 1 до цього Порядку або за відповідною категорією, підкатегорією з урахуванням юрисдикції державного органу.
Отже, Порядком №750 врегульовані питання щодо видачі довідок для призначення пенсії у разі відсутності у державному органі рівнозначної посади державної служби.
Таким чином, відмова відповідача щодо видачі позивачці довідок для призначення пенсії з підстав відсутності у відповідача відповідних повноважень, оформлена листом від 16.01.2024, є протиправною. Тому, позовні вимоги в цій частини слід задовольнити.
Вирішуючи позовні вимоги про зобов`язання відповідача надати довідки про заробітну плату працюючого державного службовця за посадою завідувача сектору Головного управління ДПС у Хмельницькій області та відповідного рангу, з якої сплачений єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за грудень 2023 року, а саме: довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років), довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, суд враховує таке.
Відповідно до частин 1 і 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі- КАС України) завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Отже, визначальним для суду при вирішенні адміністративного спору є встановлення наявності чи відсутності порушеного прав позивача діями, бездіяльністю чи рішенням відповідача. Обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених права чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.
Відповідно до пункту 2 Порядку №750 довідка про заробітну плату для призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону № 3723 -XII видається особам, які мають право на призначення пенсії згідно з пунктом 3 Порядку № 622.
За змістом пункту 3 Порядку № 622 право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом першим частини першої статті 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", з урахуванням стажу державної служби, передбаченого пунктом 2 цього Порядку, якщо до набрання чинності Законом України від 10 грудня 2015 р. N 889-VIII "Про державну службу" не призначалася пенсія відповідно до Закону, мають: чоловіки, які досягли віку 62 роки. До досягнення зазначеного віку право на призначення пенсії мають чоловіки 1955 року народження і старші після досягнення ними такого віку: 61 рік - які народилися по 31 грудня 1954 р.; 61 рік 6 місяців - які народилися з 1 січня 1955 р. по 31 грудня 1955 р.; жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Отже, довідка про заробітну плату для призначення пенсії видається особі за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом першим частини першої статті 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", з урахуванням стажу державної служби, передбаченого пунктом 2 Порядку №622 та відповідного віку.
Суд встановив, що відповідач під час розгляду заяви позивачки про видачу довідок для призначення пенсії державного службовця не досліджував наявність умов, передбачених пунктами 2 і 3 Порядку № 622, необхідних для видачі довідок. Зазначене підтверджується змістом відповіді від 16.01.2024, я також наявність підстав для видачі таких довідок за грудень 2023 року за посадою завідувача сектору Головного управління ДПС у Хмельницькій області.
Тому, право позивачки в цій частині не порушене. Відповідно, підстави для задоволення позовних вимог в цій частині відсутні.
Разом з тим, суд враховує, що заява позивачки від 23.12.2023 про видачу довідок для призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» від 16.12.93 N 3723-XII не розглянута відповідачем по суті звернення.
Пунктом 10 частини 2 статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
З метою забезпечення ефективного захисту прав, свобод та інтересів позивачки, суд вважає за необхідне зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву про видачу довідок для призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» від 16.12.93 N 3723-XII.
Враховуючи викладене, позов слід задовольнити частково.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов задовольнити частково.
Визнати протиправною відмову Головного управління ДПС у Хмельницькій області щодо видачі ОСОБА_1 довідок для призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» від 16.12.93 N 3723-XII з підстав відсутності у відповідних повноважень, оформлену листом від 16.01.2024.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Хмельницькій області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 23.12.2023 про видачу довідок для призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» від 16.12.93 N 3723-XII.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29001 , код ЄДРПОУ - 44070171) Головуючий суддя О.К. Ковальчук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.08.2024 |
Оприлюднено | 14.08.2024 |
Номер документу | 120952207 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Ковальчук О.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні