Справа № 560/6012/24
РІШЕННЯ
іменем України
12 серпня 2024 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Козачок І.С. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Ізяславського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Шепетівському районі Хмельницької області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ) про визнання протиправним, скасування висновку та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Ізяславського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Шепетівському районі Хмельницької області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції, в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану від 31.10.2023;
- зобов`язати Ізяславський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Шепетівському районі Хмельницької області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції внести зміни до актового запису про народження №12 від 04.05.1974, складеного виконавчим комітетом В`язовецької сільської ради Білогірського району Хмельницької області щодо ОСОБА_2 , а саме із графи 14 виключити відомості про батька дитини - "ІНФОРМАЦІЯ_3", "минуло 65 років", доповнити графу 18 відомостями: "підстава запису відомостей про батька - записано зі слів матері".
В обґрунтування позову зазначає, що звернувся до відповідача із заявою, у якій просив внести зміни до актового запису про народження №12 від 04 травня 1974, складеного виконавчим комітетом В`язовецької сільської ради Білогірського району Хмельницької області щодо його батька ОСОБА_2 : із графи 14 виключити відомості про батька дитини - "ІНФОРМАЦІЯ_3", "минуло 65 років", а графу 18 доповнити відомостями "підстава запису відомостей про батька - записано зі слів матері", на що отримав відмову.
У відзиві Ізяславський відділ державної реєстрації актів цивільного стану просить відмовити у задоволенні позову. Зазначає, що підстави для внесення змін до актового запису про народження батька позивача ( ОСОБА_2 ) відсутні, оскільки на момент народження дитини її матір перебувала у шлюбі. Посилається на те, що відповідно до статті 53 Кодексу про шлюб та сім`ю Української УРСР від 29.12.1969 №2476-VII, затвердженого Указом президії Верховної ради Української РСР, який діяв на момент народження дитини, запис про батька дитини в книзі записів народжень проводився за прізвищем матері; ім`я, по батькові та національність батька дитини записувались за її вказівкою у випадках, коли дитина народилась у матері, яка не перебувала в шлюбі та якщо немає спільної заяви батьків і рішення суду про встановлення батьківства.
Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження.
Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд встановив наступне.
Позивач ОСОБА_1 є сином ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ), що підтверджується свідоцтвом про народження серії НОМЕР_1 , виданого 13.03.2000 року, виданим Ямпільською селищною радою Білогірського району Хмельницької області, копія якого додана до позову.
ІНФОРМАЦІЯ_4 ОСОБА_2 загинув у районі населеного пункту Білогорівка, Бахмутського району Донецької області. Смерть пов`язана із захистом Батьківщини, що підтверджується повідомленням від 09.01.2023, отриманим від ІНФОРМАЦІЯ_2 .
У вересні 2023 ОСОБА_1 звернувся до відповідача з заявою, в якій просив внести зміни до актового запису про народження №12 від 04 травня 1974, складеного виконавчим комітетом В`язовецької сільської ради Білогірського району Хмельницької області щодо ОСОБА_2 , а саме із графи 14 виключити відомості про батька дитини - "ІНФОРМАЦІЯ_3", "минуло 65 років", а графу 18 доповнити відомостями "підстава запису відомостей про батька - записано зі слів матері".
За результатами розгляду заяви Ізяславським відділом державної реєстрації актів цивільного стану прийнятий висновок про відмову у внесені змін до актового запису.
У висновку відповідач зазначив наступне:
"В актовому записі про народження батька заявника №12 від 04 травня 1974 року, складеного виконавчим комітетом В`язовецької сільської ради Білогірського району Хмельницькій області на ОСОБА_2 , в графі відомості про батька вказано " ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , минуло 65 років, національність - українець". В графі 18 підстава запису відомостей про батька - записи відсутні.
На момент народження дитини мати перебувала у шлюбі, актовий запис № 22 від 05 грудня 1956 року складений виконавчим комітетом В`язовецької сільської ради Білогірського району Хмельницькій області на ОСОБА_4 та ОСОБА_5 .
Шлюб актовий запис № 22 від 05 грудня 1956 року складений виконавчим комітетом В`язовецької сільської ради Білогірського району Хмельницькій області на ОСОБА_4 та ОСОБА_5 було розірвано 14 листопада 1975 року актовий запис №53 складений Білогірським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у Шепетівському районі Хмельницької області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ).
Відповідно до Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 12.01.2011 №96/5 відповідач вважає, що документально підтверджених підстав для внесення змін до актового запису про народження батька заявника № 12 від 04 травня 1974 року немає, оскільки на момент народження дитини матір перебувала у шлюбі, актовий запис № 22 від 05 грудня 1956 року складений виконавчим комітетом В`язовецької сільської ради Білогірського району Хмельницькій області на ОСОБА_4 та ОСОБА_5 , який було розірвано.
Водночас, орган РАЦС зазначає, що оскільки матір дитини не перебувала в шлюбі з ОСОБА_3 , відомості про батька дитини були обґрунтовано внесені до актового запису за вказівкою матері (позаяк відсутня була спільна заява батьків або рішення суду про встановлення батьківства).
Відповідно до статті 53 Кодексу про шлюб та сім`ю Української УРСР від 29.12.1969 № 2476-VII затвердженого Указом президії Верховної ради "Української PCP, який діяв на момент народження дитини, запис про батька дитини в книзі записів народжень провадиться за прізвищем матері, ім`я, по батькові та національність батька дитини записуються за її вказівкою, у випадках, коли дитина народилась у матері, яка не перебуває в шлюбі та якщо немає спільної заяви батьків і рішення суду про встановлення батьківства.
Вирішено відмовити ОСОБА_1 у внесенні змін в актовий запис про народження батька".
Вважаючи відмову протиправною, позивач звернувся до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Стаття 49 Цивільного кодексу України визначає, що актами цивільного стану є народження фізичної особи, встановлення її походження, набуття громадянства, вихід з громадянства та його втрата, досягнення відповідного віку, надання повної цивільної дієздатності, обмеження цивільної дієздатності, визнання особи недієздатною, шлюб, розірвання шлюбу, усиновлення, позбавлення та поновлення батьківських прав, зміна імені, інвалідність, смерть тощо. Державній реєстрації підлягають народження фізичної особи та її походження, громадянство, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть.
Правові та організаційні засади державної реєстрації актів цивільного стану визначає Закон України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" від 01.07.2010 №2398-VI.
Статтею 3 Закону №2398 визначено, що державна реєстрація актів цивільного стану у встановлених законом випадках є обов`язковою. Відомості про народження фізичної особи та її походження, усиновлення, позбавлення та поновлення батьківських прав, шлюб, розірвання шлюбу, зміну імені, смерть підлягають обов`язковому внесенню до Державного реєстру актів цивільного стану громадян та Єдиного державного демографічного реєстру в обсязі, визначеному Законом України "Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус". Державна реєстрація актів цивільного стану проводиться відповідно до цього Закону, Цивільного та Сімейного кодексів України та інших актів законодавства органами державної реєстрації актів цивільного стану.
Частиною 1 статті 6 Закону № 2398 передбачено, що відділи державної реєстрації актів цивільного стану проводять державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті, вносять зміни до актових записів цивільного стану, поновлюють та анулюють їх; формують Державний реєстр актів цивільного стану громадян, ведуть його, зберігають архівний фонд; здійснюють відповідно до законодавства інші повноваження.
Відповідно до статті 9 Закону № 2398 державна реєстрація актів цивільного стану проводиться з метою забезпечення реалізації прав фізичної особи та офіційного визнання і підтвердження державою фактів народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті. Державна реєстрація актів цивільного стану проводиться шляхом складення актових записів цивільного стану. Актовий запис цивільного стану - це документ органу державної реєстрації актів цивільного стану, який містить персональні відомості про особу та підтверджує факт проведення державної реєстрації акта цивільного стану. Актовий запис цивільного стану є безспірним доказом фактів, реєстрація яких посвідчується, до спростування його в судовому порядку.
Згідно з частинами 1, 2 статті 22 Закону №2398 внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться відповідним органом державної реєстрації актів цивільного стану за наявності достатніх підстав.
За наслідками перевірки зібраних документів орган державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому.
У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку.
Внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться за заявою, зокрема, особи, щодо якої складено актовий запис; одного з батьків, опікуна, піклувальника дитини.
Відповідно до пункту 1.1 Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 12.01.2011 №96/5 та зареєстрованих Міністерством юстиції України 14.01.2011 за №55/18793, внесення змін до актових записів цивільного стану, які складено органами державної реєстрації актів цивільного стану України, проводиться районними, районними у містах, міськими (міст обласного значення), міськрайонними, міжрайонними відділами державної реєстрації актів цивільного стану міжрегіонального управління Міністерства юстиції України у випадках, передбачених чинним законодавством.
У разі відмови у внесенні змін до актових записів цивільного стану у висновку відділу державної реєстрації актів цивільного стану вказуються причини відмови та зазначається про можливість його оскарження.
Згідно з пунктом 1.15 Правил відмова органів державної реєстрації актів цивільного стану у внесенні змін до актових записів цивільного стану, їх поновленні та анулюванні може бути оскаржена в судовому порядку.
За змістом пункту 2.12 Правил на підставі зібраних документів та за наслідками перевірки відділ державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису (або декількох актових записів) цивільного стану або про відмову в цьому за формою, наведеною в додатку 2. У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку мають бути чітко вказані причини відмови та зазначено про можливість її оскарження в судовому порядку.
Положенням пункту 2.13. визначені підстави для внесення змін в актові записи цивільного стану, а саме:
- рішення суду про визнання батьківства (материнства), усиновлення (удочеріння), про скасування раніше винесеного рішення суду про визнання батьківства, виключення відомостей про батька (матір) дитини з актового запису про народження, скасування або визнання усиновлення (удочеріння) недійсним, про визнання шлюбу недійсним, установлення неправильності в актовому записі цивільного стану та інші, у яких зазначено про внесення конкретних змін в актові записи цивільного стану;
- постанова адміністративного суду;
- висновок відділу державної реєстрації актів цивільного стану або дипломатичного представництва чи консульської установи України;
- заява про визнання батьківства (додаток 3);
- заява матері, яка не перебуває у шлюбі, опікуна, піклувальника або самої повнолітньої особи щодо внесення відомостей про батька дитини, якщо вони не зазначені в актовому записі про народження відповідно до статті 135 Сімейного кодексу України;
- заява дружини або чоловіка, які зберегли дошлюбні прізвища, про обрання прізвища одного з них як спільного прізвища або про приєднання до свого прізвища другого з подружжя згідно із статтею 53 Сімейного кодексу України за формою, наведеною в додатку 4;
- заява про зміну прізвища малолітньої дитини обох батьків у разі зміни прізвища одного з них та згода дитини, яка досягла семи років, згідно з частиною третьою статті 148 Сімейного кодексу України за формою, наведеною в додатку 5;
- заява про зміну прізвища малолітньої дитини обох батьків або одного з них, якщо другий помер, оголошений померлим, визнаний недієздатним або безвісно відсутнім, та згода дитини віком від семи до чотирнадцяти років, якій при державній реєстрації народження присвоєне прізвище одного з батьків, згідно з частиною четвертою статті 148 Сімейного кодексу України за формою, наведеною в додатку 5;
- актовий запис про зміну імені. Цей актовий запис є підставою: для зміни прізвища батьків в актовому записі про народження малолітніх дітей у разі зміни їх прізвища з дотриманням вимог статті 148 Сімейного кодексу України; для зміни імені батька та по батькові дитини в актовому записі про народження малолітньої дитини у разі подання батьками заяви про зміну по батькові дитини.
- актовий запис про шлюб та розірвання шлюбу.
Внесення змін до актових записів цивільного стану можливе також і в інших окремих випадках, якщо це не суперечить чинному законодавству України.
В силу приписів підпункту 2.15.9 пункту 2.15 Правил висновок відділу державної реєстрації актів цивільного стану складається, зокрема, якщо під час державної реєстрації акту цивільного стану були допущені помилки (перекручення, пропуск відомостей, окремих слів або граматичні помилки чи вказані неправильні відомості).
У висновку відповідач вказав про те, що документально підтверджених підстав для внесення змін до актового запису про народження батька заявника №12 від 04 травня 1974 року, складеного виконавчим комітетом В`язовецької сільської ради Білогірського району Хмельницької області на ОСОБА_2 , а саме: щодо виключення із графи 14 відомостей "ІНФОРМАЦІЯ_3 року", "минуло 65 років" та доповнення графи 18 відомостями: "Підстава запису відомостей про батька - записано зі слів матері" немає у зв`язку із тим, що на момент народження дитини матір перебувала у шлюбі.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 23.01.2019 по справі № 807/45/17, фактичні обставини якої подібні до цієї, зазначила, що у справах про оскарження відмови внести за заявою особи зміни до актового запису цивільного стану суд за правилами адміністративного судочинства вивчає наявність чи відсутність достатніх підстав для прийняття відповідного рішення, зокрема, перевіряє чи відповідні рішення прийняті на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а також чи прийняті вони обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення. Завдання адміністративного суду у таких справах полягає, насамперед, у перевірці додержання процедури розгляду та прийняття органом реєстрації актів цивільного стану відповідного рішення.
Дослідивши надані докази, суд не вбачає ознак протиправності у висновку відповідача і не вважає можливим зобов`язувати останнього вносити зміни до актового запису, у якому відсутні/не встановлені помилки або неточності, наявність яких є законною підставою для внесення відповідних змін/виправлень.
В свою чергу, у разі наявності у позивача відповідних належних доказів, які можуть довести певні юридичні факти, що впливають на переоцінку відповідних обставин органом РАЦС, він може звернутись до місцевого загального суду щодо встановлення таких юридичних фактів. Водночас, адміністративний суд не здійснює вказані повноваження, а лише надає оцінку рішенню суб`єкта владних повноважень, виходячи з встановленої законом процедури, передбаченої для тих чи інших дій останнього.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Оскільки судом не встановлено ознак неправомірності оскарженого висновку Ізяславського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Шепетівському районі Хмельницької області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції, позов задоволенню не підлягає.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
у задоволенні адміністративного позову - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 12 серпня 2024 року
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , паспорт № - НОМЕР_2 ) Відповідач:Ізяславський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Шепетівському районі Хмельницької області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (вул. Миколи Микитюка, 16А,м. Ізяслав,Шепетівський р-н, Хмельницька обл.,30300 , код ЄДРПОУ - 21323687)
Головуючий суддя І.С. Козачок
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.08.2024 |
Оприлюднено | 14.08.2024 |
Номер документу | 120952208 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо реалізації владних управлінських функцій у сфері громадянства |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Козачок І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні