П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
------------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 серпня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/5920/24
Головуючий в 1 інстанції: Білостоцький О.В. Дата і місце ухвалення: 10.06.2024р., м.Одеса Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду
у складі:
головуючого - Ступакової І.Г.
суддів - Бітова А.І.
- Лук`янчук О.В.
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10 червня 2024 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТАІС ДІСТРИБЬЮШЕН» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішення, та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И Л А :
В лютому 2024 року товариство з обмеженою відповідальністю «ТАІС ДІСТРИБЬЮШЕН» звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, в якому просило суд:
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10280824/44165844 від 28.12.2023 року, №10280823/44165844 від 28.12.2023 року, №10253017/44165844 від 26.12.2023 року, №10280827/44165844 від 28.12.2023 року, №10280825/44165844 від 28.12.2023 року, №10253018/44165844 від 26.12.2023 року, №10280826/44165844 від 28.12.2023 року про відмову у реєстрації податкових накладних №26 від 31.10.2023 року, №28 від 31.10.2023 року, №16 від 03.11.2023 року, №18 від 07.11.2023 року, №2 від 11.11.2023 року, №1 від 13.11.2023 року та №4 від 13.11.2023 року.
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні ТОВ «ТІАС ДІСТРИБЮШЕН»: №26 від 31.10.2023 року, №28 від 31.10.2023 року, виписані на контрагента ТОВ «ЛВН ММІТЕД»; №16 від 03.11.2023 року, №18 від 07.11.2023 року, №2 від 11.11.2023 року, №1 від 13.11.2023 року, №4 від 13.11.2023 року, виписані на контрагента ТОВ «ФОРТ-БІР-ПЛЮС».
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що на вимогу контролюючого органу товариство надало копії документів, підтверджуючих здійснення господарських операцій по виписаним податковим накладним. Проте, Комісією прийнято спірні рішення про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, обґрунтовані ненаданням платником усіх первинних документів. Позивач, вважає, що контролюючим органом формально визначено підстави для відмови в реєстрації податкових накладних в ЄРПН. Спірні рішення відповідача не відповідають вимогам щодо чіткості та зрозумілості, породжують їх неоднозначне трактування.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 10 червня 2024 року позов товариства з обмеженою відповідальністю «ТАІС ДІСТРИБЬЮШЕН» задоволено.
Не погоджуючись з вказаним рішенням Головне управління ДПС в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, не повне з`ясування обставин справи, просить скасувати рішення від 10.06.2024 р. з ухваленням по справі нового судового рішення - про відмову в задоволенні позову ТОВ «ТАІС ДІСТРИБЬЮШЕН».
В своїй скарзі апелянт зазначає, що на момент винесення оскаржуваного рішення позивач не виконав вимоги ПК України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, і саме з цих підстав контролюючий орган відмовив у реєстрації податкової накладної. Таким чином, рішення комісії про відмову в реєстрації податкової накладної із посиланням на підставу - не надання платником податку всіх необхідних копій документів, є повністю обґрунтованими.
Посилається апелянт і на те, що вимога позову щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні є передчасною, оскільки належним способом захисту порушеного права позивача буде зобов`язання контролюючого органу повторно розглянути питання щодо реєстрації зазначених податкових накладних.
Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області, в якому просить скаргу відповідача залишити без задоволення, а оскаржуване рішення суду першої інстанції без змін.
Справу розглянуто судом апеляційної інстанції в порядку письмового провадження на підставі п.3 ч.1 ст.311 КАС України.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та правильно встановлено судом першої інстанції, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ТАІС ДІСТРИБЬЮШЕН» зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за кодом - 44165844. Основним видом економічної діяльності товариства є - 46.34 Оптова торгівля напоями.
ГУ ДПС в Одеській області позивачу видано ліцензію №44069166 на право оптової торгівлі алкогольними напоями, крім сидру та перрі (без додання спирту) зі строком дії з 22.08.2023 року по 22.08.2028 року, та алкогольними напоями - сидром та перрі (без додання спирту) зі строком дії з 09.10.2023 року по 09.10.2028 року.
Згідно довідки АП №145770 ТОВ «ТАІС ДІСТРИБЬЮШЕН» позивач має місце зберігання алкогольних напоїв, крім сидру та перрі (без додання спирту), що внесено до Єдиного державного реєстру 19.10.2023 року.
При здійсненні основної господарської діяльності, між товариством з обмеженою відповідальністю «ТАІС ДІСТРИБЬЮШЕН» (як дистриб`ютором) та товариством з обмеженою відповідальністю «ЛВН ЛІМІТЕД» (як продавцем) (далі - сторони) було укладено Договір дистриб`юції №04-Д/23 від 01.09.2023 року (далі - Договір), за п.1.1 якого продавець зобов`язується передати у власність дистриб`ютора продукцію для її подальшого поширення на території на умовах і в порядку, визначених Договором та Правилами роботи з продукцією торговельної марки «Nemiroff» (далі - Правила роботи), а дистриб?ютор зобов`язується прийняти продукцію у власність та оплатити її вартість, а також виконати дії, необхідні для поширення та просування продукції на території на умовах та порядку, визначених Договором та Правилами роботи.
За п.2.2 Договору продукція постачається партіями в асортименті та кількості, що зазначаються продавцем та дистриб`ютором у накладних, на підставі письмових замовлень дистриб`ютора узгоджених з продавцем (уповноваженим представником продавця), що здійснені та оформлені у відповідності до Правил роботи.
Згідно п.4.1 Договору дистриб`ютор отримує продукцію за цінами, зазначеними в Додатку №3-2 на умовах попередньої оплати або в Додатку №3-1 на умовах відтермінування платежу. Порядок використання цін визначається умовами, зазначеними в Правилах роботи. Інформація по цінам на продукцію є закритою і не підлягає розголошенню.
Відповідно до п.4.2 Договору дистриб`ютор здійснює оплату поставленої продукції шляхом безготівкового перерахунку грошових коштів на поточний рахунок продавця на умовах 100% авансового платежу або відстрочення платежу на строк до 14 календарних днів. Конкретно обрані умови оплати зазначаються сторонами у відповідному погодженому замовленні до Договору. Порядок і строки здійснення платежів за Договором визначені в Правилах роботи та/або Додаткових угодах до цього Договору.
Згідно Додатку №1 до Договору дистриб`юції №04-Д/23 від 01.09.2023 року, сторони погодили, що територією, на якій дистриб`ютор відповідно до Договору №04-Д/23 від 01.09.2023 року отримує неексклюзивне право на розповсюдження продукції (здійснення активних продажів) та на надання послуг продавцю є: Одеська область.
На виконання Договору №04-Д/23 було складено акт приймання-передачі послуг Дистриб`ютора від 31.10.2023 року за жовтень 2023 року на загальну вартість послуг дистриб`ютора - 30 364,33 грн. з ПДВ, а також акт приймання-передачі послуг Дистриб`ютора від 31.10.2023 року за жовтень 2023 року на загальну вартість послуг дистриб`ютора - 249 847,92 грн. з ПДВ.
Також здійсненні основної господарської діяльності, між товариством з обмеженою відповідальністю «ТАІС ДІСТРИБЬЮШЕН» (як постачальником) та товариством з обмеженою відповідальністю «ФОРТ-БІР-ПЛЮС» (як покупцем) (далі - сторони) було укладено Договір поставки №01/0211 від 02.11.2023 року (далі - Договір №01/0211), за п.1.1 якого постачальник зобов`язується поставляти та передати у власність покупця лікеро-горілчану продукцію та інші товари, зазначені у п.2.1 цього Договору (далі - продукція), а покупець прийняти та оплатити продукцію.
Згідно п.2.1 Договору №01/0211 фактична кількість, асортимент, ціна партії продукції, що підлягає поставці покупцеві, вважається узгодженим сторонами в момент підписання сторонами відповідної видаткової накладної.
На виконання Договору поставки №01/0211, товариство виписало на поставку лікеро-горілчаної продукції накладні №5356 від 06.11.2023 року вартістю 2 291 146,02 грн., №5474 від 07.11.2023 року вартістю 408 443,54 грн., №5659 від 11.11.2023 року вартістю 164 172,07 грн., №5484 від 13.11.2023 року вартістю 55 417,32 грн. та №5654 від 13.11.2023 року вартістю 57 307,32 грн., та товаро-транспортні накладні на переміщення алкогольних напоїв (за вищевказаними накладними) від 06.11.2023 року, від 07.11.2023 року, від 11.11.2023 року, від 13.11.2023 року.
За фактом першої події, а саме надання послуг товариству з обмеженою відповідальністю «ЛВН ЛІМІТЕД», позивач виписав та подав на реєстрацію в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкові накладні №26 від 31.10.2023 року на суму 30 364, 33 грн. з ПДВ та №28 від 31.10.2023 року на суму 249 847,92 грн. з ПДВ.
Крім того, за фактом першої події, а саме реалізації продукції товариству з обмеженою відповідальністю «ФОРТ-БІР-ПЛЮС», позивач виписав та подав на реєстрацію в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкові накладні №16 від 01.11.2023 року на суму 2 291 146,02 грн., №18 від 07.11.2023 року на суму 408 443,54 грн., №2 від 11.11.2023 року на суму 164 172,07 грн., №1 від 13.11.2023 року на суму 55 417, 32 грн. та №4 від 13.11.2023 року на суму 57 307,32 грн.
Вищезазначені податкові накладні згідно відповідних квитанцій були доставлені до Державної податкової служби України, але їх реєстрацію було зупинено з посиланням на положення п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України. Зазначено, що обсяг постачання товару/послуги перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З огляду на зазначене, товариством засобами електронного сервісу М.E .DOC були направлені до Головного управління ДПС в Одеській області:
- повідомлення №1 від 13.12.2023 року про подання пояснень та копії первинних документів щодо податкової накладної №26 року від 31.10.2023 року;
- повідомлення №2 від 13.12.2023 року про подання пояснень та копії первинних документів щодо податкової накладної №28 року від 31.10.2023 року;
- повідомлення №3 від 13.12.2023 року про подання пояснень та копії первинних документів щодо податкової накладної №16 року від 03.11.2023 року;
- повідомлення №4 від 13.12.2023 року про подання пояснень та копії первинних документів щодо податкової накладної №18 року від 07.11.2023 року;
- повідомлення №6 від 13.12.2023 року про подання пояснень та копії первинних документів щодо податкової накладної №2 року від 11.11.2023 року;
- повідомлення №7 від 13.12.2023 року про подання пояснень та копії первинних документів щодо податкової накладної №1 року від 13.11.2023 року;
- повідомлення №5 від 13.12.2023 року про подання пояснень та копії первинних документів щодо податкової накладної №4 року від 13.11.2023 року.
До кожного вищевказаного повідомлення товариством було надано лист, в якому було детально роз`яснено здійснення товариством з обмеженою відповідальністю «ТАІС ДІСТРИБЬЮШЕН» господарської діяльності, в результаті якої були виписані вищезазначені спірні податкові накладні.
Зокрема, підприємством в поясненнях зазначено, що ТОВ «ТАІС ДІСТРИБЬЮШЕН» є юридичною особою, основним видом діяльності якого є «Оптова торгівля напоями». В межах вказаного напрямку діяльності підприємством закуповуються та реалізуються товари покупцям. Також ТОВ «ТАІС ДІСТРИБЬЮШЕН» надає послуги стимулювання збуту продукції, збільшення обсягу замовлень (товарів), моніторинг та аналіз споживчого попиту та товарообігу продукції, отримує різні види винагород, виплат та компенсації. Також зазначено, що позивач має всі необхідні ресурси для здійснення торгівельної діяльності: орендовані приміщення, персонал, механізми, власні та орендовані транспортні засоби.
Стосовно контрагента ТОВ «ЛВН ЛІМІТЕД» позивачем зазначено, що ним було надано послуги дистриб`ютора по виконанню обсягів реалізації продукції ТОВ «ЛВН ЛІМІТЕД», а також послуги мерчандайзингу, а стосовно товариства з обмеженою відповідальністю «ФОРТ-БІР-ПЛЮС» товариством з обмеженою відповідальністю «ТАІС ДІСТРИБЬЮШЕН» було зазначено про поставку покупцю лікеро-горілчаної продукції, яку позивачем було в свою чергу придбано у ТОВ "ТАІС-ДІСТРИБЬЮШН" (код ЄДРПОУ 38351958) та ТОВ «ВИННО-КОНЬЯЧНИЙ ЗАВОД „ОЛЬВІЯ"».
Водночас, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було винесено:
- повідомлення №10200111/44165844 від 19.12.2023 року відносно ПН №26 від 31.10.2023 року про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- повідомлення №10200111/44165844 від 19.12.2023 року відносно ПН №26 від 31.10.2023 року про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- повідомлення №10200112/44165844 від 19.12.2023 року відносно ПН №28 від 31.10.2023 року про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- повідомлення №10200020/44165844 від 19.12.2023 року відносно ПН №16 від 03.11.2023 року про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- повідомлення №10200107/44165844 від 19.12.2023 року відносно ПН №18 від 07.11.2023 року про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- повідомлення №10200109/44165844 від 19.12.2023 року відносно ПН №2 від 07.11.2023 року про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- повідомлення №10200110/44165844 від 19.12.2023 року відносно ПН №1 від 13.11.2023 року про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- повідомлення №10200108/44165844 від 19.12.2023 року відносно ПН №4 від 13.11.2023 року про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У повідомленнях було вказано, що у зв`язку з необхідністю надання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН, запропоновано надати такі додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у спірних податкових накладних, а саме: копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; копії первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури/ інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт/послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
До кожного з вищевказаного повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, товариством до Комісії були надіслані повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів щодо спірних податкових накладних, із долученням до кожного повідомлення додаткових пояснень щодо реальності здійснення господарської операції по вищевказаним податковим накладним. Також до повідомлень були долучені документи, що підтверджують наявність трудового ресурсу у товариства; договори оренди нежитлових приміщень; виписки по рахункам товариства за спірний період.
Пізніше, рішеннями комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10280824/44165844 від 28.12.2023 року, №10280823/44165844 від 28.12.2023 року, №10253017/44165844 від 26.12.2023 року, №10280827/44165844 від 28.12.2023 року, №10280825/44165844 від 28.12.2023 року, №10253018/44165844 від 26.12.2023 року, №10280826/44165844 від 28.12.2023 року позивачу було відмовлено у реєстрації податкових накладних №26 від 31.10.2023 року, №28 від 31.10.2023 року, №16 від 03.11.2023 року, №18 від 07.11.2023 року, №2 від 11.11.2023 року, №1 від 13.11.2023 року та №4 від 13.11.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Не погодившись із вищезазначеними рішеннями, позивач звертався із скаргами до Державної податкової служби.
До скарг позивачем також надавались пояснення щодо видів та обставин господарської діяльності, за результатами якої товариством з обмеженою відповідальністю «ТАІС ДІСТРИБЬЮШЕН» були виписані спірні податкові накладні.
Разом з тим, скарги були залишені без задоволення, а рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.
Не погодившись із вищезазначеним, позивач звернувся до суду із адміністративним позовом у цій справі.
Суд першої інстанції, задовольняючи позов, виходив з того, що при не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, а у подальшому в рішенні про відмову у реєстрації ПН, платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів. Також, суд першої інстанції врахував, що у рішенні не зазначено конкретних причин відмови в реєстрації податкових накладних, оскільки не зазначено чіткого переліку не наданих позивачем документів, що могло б позбавити можливості відповідача прийняти рішення про реєстрацію податкової накладної.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.
Відповідно до п.201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Аналогічні за своїм змістом положення визначено п.201.10 ст.201 ПК України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою КМУ від 11.12.2019р. №1165 (далі Порядок №1165).
Відповідно до п.4, п.5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Згідно п.7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до п.10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Вимоги до квитанції визначено п.11 Порядку №1165.
У постановах від 03.06.2021р. по справі №822/2095/18, від 24.06.2021р. по справі №140/2034/19 Верховний Суд вказав, що первинним об`єктом судового дослідження у справі, предметом якої є визнання протиправним та скасування рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, є обставини, за яких відповідач вчинив дії щодо зупинення реєстрації податкової накладної та приймав рішення про відмову у її реєстрації. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, встановлений податковим законодавством, який підлягав наданню контролюючому органу для дослідження при прийнятті ним оспорюваних рішень.
З огляду на зазначене, враховуючи правові висновки Верховного Суду, в межах предмету розгляду даної адміністративної справи, суд апеляційної інстанції надає оцінку як правомірності дій податкового органу по зупиненню реєстрації податкових накладних та наявності підстав для витребування від позивача пояснень та копій документів, так і законності та обґрунтованості прийнятих Комісією рішень про відмову в їх реєстрації.
На момент формування квитанцій, якими зупинено реєстрацію податкових накладних, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком 3 до Порядку №1165.
Пункт 1 додатку 3 до Порядку №1165 відносить до ознак ризиковості здійснення операцій наступне: Обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.
Як вже зазначалося колегією суддів, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних №26 від 31.10.2023 року, №28 від 31.10.2023 року, виписані на контрагента ТОВ «ЛВН ММІТЕД»; №16 від 03.11.2023 року, №18 від 07.11.2023 року, №2 від 11.11.2023 року, №1 від 13.11.2023 року, №4 від 13.11.2023 року, надісланих ТОВ «ТІАС ДІСТРИБЮШЕН», стало те, що обсяг постачання товару/послуги перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Разом з цим, в порушення п. 11 Порядку №1165, в квитанціях відсутній обґрунтований розрахунок за п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а також вони містять вимоги про надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН, без зазначення конкретних пропозицій щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття відповідних рішень.
Слід звернути увагу, що у постановах від 03.11.2021р. у справі №360/2460/20, від 29.06.2022р. у справі №380/5383/21, від 27.07.2022р. у справі №520/15348/2020, від 16.09.2022р. у справі №380/7736/21, від 25.11.2022р. №320/3484/21 Верховний Суд зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної до реєстрації в ЄРПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Колегія суддів вважає, що зупинення реєстрації податкової накладної без переліку документів, необхідних для прийняття рішення про її реєстрацію в ЄРПН, не надало позивачу можливості надати достатній обсяг підтверджуючих документів.
Разом з тим, вживання податковим органом загального посилання на пункт 1 Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, без здійснення відповідних розрахунків, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019р. №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520).
Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронні довірчі послуги».
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем подано до контролюючого органу пояснення щодо операцій, які здійснено на підставі податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, до яких долучено копії наявних документів.
Зокрема, колегією суддів встановлено, що товариством засобами електронного сервісу М.E.DOC були направлені до Головного управління ДПС в Одеській області:
- повідомлення №1 від 13.12.2023 року про подання пояснень та копії первинних документів щодо податкової накладної №26 року від 31.10.2023 року;
- повідомлення №2 від 13.12.2023 року про подання пояснень та копії первинних документів щодо податкової накладної №28 року від 31.10.2023 року;
- повідомлення №3 від 13.12.2023 року про подання пояснень та копії первинних документів щодо податкової накладної №16 року від 03.11.2023 року;
- повідомлення №4 від 13.12.2023 року про подання пояснень та копії первинних документів щодо податкової накладної №18 року від 07.11.2023 року;
- повідомлення №6 від 13.12.2023 року про подання пояснень та копії первинних документів щодо податкової накладної №2 року від 11.11.2023 року;
- повідомлення №7 від 13.12.2023 року про подання пояснень та копії первинних документів щодо податкової накладної №1 року від 13.11.2023 року;
- повідомлення №5 від 13.12.2023 року про подання пояснень та копії первинних документів щодо податкової накладної №4 року від 13.11.2023 року.
До кожного вищевказаного повідомлення товариством було надано лист, в якому було детально роз`яснено здійснення товариством з обмеженою відповідальністю «ТАІС ДІСТРИБЬЮШЕН» господарської діяльності, в результаті якої були виписані вищезазначені спірні податкові накладні.
Зокрема, підприємством в поясненнях зазначено, що ТОВ «ТАІС ДІСТРИБЬЮШЕН» є юридичною особою, основним видом діяльності якого є «Оптова торгівля напоями». В межах вказаного напрямку діяльності підприємством закуповуються та реалізуються товари покупцям. Також ТОВ «ТАІС ДІСТРИБЬЮШЕН» надає послуги стимулювання збуту продукції, збільшення обсягу замовлень (товарів), моніторинг та аналіз споживчого попиту та товарообігу продукції, отримує різні види винагород, виплат та компенсації. Також зазначено, що позивач має всі необхідні ресурси для здійснення торгівельної діяльності: орендовані приміщення, персонал, механізми, власні та орендовані транспортні засоби.
Стосовно контрагента ТОВ «ЛВН ЛІМІТЕД» позивачем зазначено, що ним було надано послуги дистриб`ютора по виконанню обсягів реалізації продукції ТОВ «ЛВН ЛІМІТЕД», а також послуги мерчандайзингу, а стосовно товариства з обмеженою відповідальністю «ФОРТ-БІР-ПЛЮС» товариством з обмеженою відповідальністю «ТАІС ДІСТРИБЬЮШЕН» було зазначено про поставку покупцю лікеро-горілчаної продукції, яку позивачем було в свою чергу придбано у ТОВ "ТАІС-ДІСТРИБЬЮШН" (код ЄДРПОУ 38351958) та ТОВ «ВИННО-КОНЬЯЧНИЙ ЗАВОД „ОЛЬВІЯ"».
Водночас, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було винесено:
- повідомлення №10200111/44165844 від 19.12.2023 року відносно ПН №26 від 31.10.2023 року про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- повідомлення №10200111/44165844 від 19.12.2023 року відносно ПН №26 від 31.10.2023 року про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- повідомлення №10200112/44165844 від 19.12.2023 року відносно ПН №28 від 31.10.2023 року про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- повідомлення №10200020/44165844 від 19.12.2023 року відносно ПН №16 від 03.11.2023 року про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- повідомлення №10200107/44165844 від 19.12.2023 року відносно ПН №18 від 07.11.2023 року про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- повідомлення №10200109/44165844 від 19.12.2023 року відносно ПН №2 від 07.11.2023 року про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- повідомлення №10200110/44165844 від 19.12.2023 року відносно ПН №1 від 13.11.2023 року про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- повідомлення №10200108/44165844 від 19.12.2023 року відносно ПН №4 від 13.11.2023 року про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У повідомленнях було вказано, що у зв`язку з необхідністю надання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН, запропоновано надати такі додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у спірних податкових накладних, а саме: копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; копії первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури/ інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт/послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
До кожного з вищевказаного повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, товариством до Комісії були надіслані повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів щодо спірних податкових накладних, із долученням до кожного повідомлення додаткових пояснень щодо реальності здійснення господарської операції по вищевказаним податковим накладним. Також до повідомлень були долучені документи, що підтверджують наявність трудового ресурсу у товариства; договори оренди нежитлових приміщень; виписки по рахункам товариства за спірний період.
Пднак, рішеннями комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10280824/44165844 від 28.12.2023 року, №10280823/44165844 від 28.12.2023 року, №10253017/44165844 від 26.12.2023 року, №10280827/44165844 від 28.12.2023 року, №10280825/44165844 від 28.12.2023 року, №10253018/44165844 від 26.12.2023 року, №10280826/44165844 від 28.12.2023 року позивачу було відмовлено у реєстрації податкових накладних №26 від 31.10.2023 року, №28 від 31.10.2023 року, №16 від 03.11.2023 року, №18 від 07.11.2023 року, №2 від 11.11.2023 року, №1 від 13.11.2023 року та №4 від 13.11.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Колегія суддів зазначає, що рішення Комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
До того ж, пунктом 9 Порядку №520 контролюючому органу надано право направлення платнику податків повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі з пропозицією щодо надання додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування.
Таким чином колегія суддів зазначає, що позивач у повному обсязі надав інформацію та підтверджуючи первинні документи, щодо реальності здійснення господарських операцій в рамках податкових накладних №26 від 31.10.2023 року, №28 від 31.10.2023 року, виписані на контрагента ТОВ «ЛВН ММІТЕД»; №16 від 03.11.2023 року, №18 від 07.11.2023 року, №2 від 11.11.2023 року, №1 від 13.11.2023 року, №4 від 13.11.2023 року, виписані на контрагента ТОВ «ФОРТ-БІР-ПЛЮС», як на етапі надання пояснень на рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості, так і на етапі подання позовної заяви до Одеського окружного адміністративного суду.
Натомість, податковим органом були повністю проігноровані дані первинні документи під час прийняття оскаржуваних рішень, тому колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області №10280824/44165844 від 28.12.2023 року, №10280823/44165844 від 28.12.2023 року, №10253017/44165844 від 26.12.2023 року, №10280827/44165844 від 28.12.2023 року, №10280825/44165844 від 28.12.2023 року, №10253018/44165844 від 26.12.2023 року, №10280826/44165844 від 28.12.2023 року про відмову у реєстрації податкових накладних №26 від 31.10.2023 року, №28 від 31.10.2023 року, №16 від 03.11.2023 року, №18 від 07.11.2023 року, №2 від 11.11.2023 року, №1 від 13.11.2023 року та №4 від 13.11.2023 року є протиправними та підлягають скасуванню.
Також, колегія суддів вважає обґрунтованим задоволення судом першої інстанції вимог позову про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну.
Аналогічну правову позицію щодо способу відновлення порушеного права платника податків висловлено Верховним Судом у постановах від 12.04.2023р. по справі №500/1836/22, від 27.04.2023р. по справі №460/8040/20, від 20.04.2023р. у справі №380/4746/22, від 06.03.2024р. по справі №440/3706/23, від 11.04.2024р. по справі №500/4244/22.
Таким чином, доводи апеляційної скарги Головного управління ДПС в Одеській області не спростовують правильність висновків суду першої інстанції про задоволення позову ТОВ «ТАІС ДІСТРИБЬЮШЕН», а тому підстав для задоволення апеляційної скарги відповідача та скасування рішення суду першої інстанції колегія суддів не вбачає.
Оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст.316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
З огляду на залишення рішення суду першої інстанції без змін, відповідно до приписів статті 139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Враховуючи, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, тому постанова суду апеляційної інстанції, відповідно до ч.5 ст.328 КАС України, в касаційному порядку оскарженню не підлягає..
Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10 червня 2024 року залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків, передбачених п.2 ч.5 ст.328 КАС України.
Повний текст судового рішення виготовлений 12 серпня 2024 року.
Головуючий: І.Г. Ступакова
Судді: А.І. Бітов
О.В. Лук`янчук
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.08.2024 |
Оприлюднено | 14.08.2024 |
Номер документу | 120953389 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Ступакова І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні