Постанова
від 06.08.2024 по справі 924/13/24
ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33601 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 серпня 2024 року Справа № 924/13/24

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Маціщук А.В.

суддя Василишин А.Р.

суддя Філіпова Т.Л.

секретар судового засідання Захарова М.О.

за участю представників сторін:

прокурора - Манжаюк Д.Л.

позивача Михайлюцької сільської ради - не з`явилися

відповідача Приватного акціонерного товариства "Майдан - Вильський комбінат вогнетривів" - предст. Бушмін О.С.

відповідача Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області - не з`явилися

розглянувши в судовому засіданні апеляційну скаргу Хмельницької обласної прокуратури

на рішення Господарського суду Хмельницької області від 04.04.2024 р.

постановлене у м. Хмельницький, повний текст складено 12.04.2024 р.

у справі № 924/13/24 (суддя Гладій С.В.)

за позовом Шепетівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Михайлюцької сільської ради

до відповідачів:

1. Приватного акціонерного товариства "Майдан - Вильський комбінат вогнетривів"

2. Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області

про скасування у Державному земельному кадастрі реєстрації земельної ділянки

В С Т А Н О В И В :

Відповідно до рішення від 04.04.2024 р. у справі № 924/13/24Господарський суд Хмельницької області відмовив у задоволені позову Шепетівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Михайлюцької сільської ради до відповідачів Приватного акціонерного товариства "Майдан - Вильський комбінат вогнетривів" та Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій областіпро скасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6825584600:07:052:0003.

Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, Хмельницька обласна прокуратура звернулася до Північно-західного апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою, у якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задоволити у повному обсязі.

Вважає, що рішення суду першої інстанції ухвалене за неправильного застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, невідповідності викладених висновків встановленим обставинам та без урахування висновків Верховного Суду щодо застосування норм права, а тому є незаконним та необґрунтованим і підлягає скасуванню з постановленням нового рішення про задоволення позову прокурора.

Стверджує, що матеріалами справи, а також судовим рішенням у справі № 822/2171/15 за позовом ПРАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» до Управління Держземагенства у Шепетівському районі, реєстраційної служби ІІІепетівського міськрайонного управління юстиції підтверджено, що Товариство не мало жодних правових підстав бути заявником щодо формування спірної ділянки як об`єкта цивільних прав. Натомість, відповідно до відомостей Державного земельного кадастру підставою державної реєстрації вищезазначеної земельної ділянки визначена технічна документація із встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі на місцевості, вид права - право постійного користування земельною ділянкою, користувач - ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів», а документом, що засвідчує право вказано державний акт від 25.09.1961 р. Вказане безпідставно залишено поза увагою суду.

Пояснює, що п. 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру унормовано, що скасування державної реєстрації земельної ділянки здійснюється за результатами безпосереднього отримання кадастровим реєстратором інформації про відсутність зареєстрованих речових прав з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно у разі нереєстрації упродовж одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речових прав на неї. Сама відсутність реєстрації речових прав на земельну ділянку свідчить про порушення заявником встановлених законодавством обмежень щодо строків такої реєстрації.

Доводить, що починаючи з 2015 року і до цього часу речове право на земельну ділянку з кадастровим номером 6825584600:07:052:0003 взагалі не зареєстровано, що є окремою підставою для скасування її реєстрації у Державному земельному кадастрі.

Вважає, що скасування державної реєстрації земельної ділянки має своїм правовим наслідком закриття поземельної книги, у порядку та в спосіб, який визначений Порядком № 1051. Відтак, прокурором обрано вірний спосіб захисту порушеного права територіальної громади.

Просить рішення Господарського суду Хмельницької області від 04.04.2024 р. у справі № 924/13/24 скасувати та постановити нове рішення про задоволення позову у повному обсязі.

Відповідач Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області подав відзив на апеляційну скаргу та вважає, що вимоги, викладені в апеляційній скарзі, є необґрунтованими та не підлягають задоволенню, а рішення Господарського суду Хмельницької області від 04 квітня 2024 року у справі № 924/13/24 обґрунтованим та прийнятим з дотриманням норм матеріального та процесуального законодавства.

Доводить, що суд першої інстанції правомірно дійшов висновку у своєму рішенні щодо відмови у задоволенні позову, оскільки відсутні будь-які обмеження для Михайлюцької сільської ради здійснити реєстрацію речового права на вже сформовану земельну ділянку з відповідним кадастровим номером та розпоряджатись останньою у зв`язку із тим, що ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» не зареєстрував речове право на спірну земельну ділянку, а тому державна реєстрація земельної ділянки була вже реалізована при державній реєстрації права державної власності, а згодом - комунальної власності за селищною радою відповідно до норм Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України відносно розмежування земель державної та комунальної власності».

Зазначає, що суд першої інстанції правомірно та обґрунтовано дійшов висновку, що речове право на земельну ділянку не було зареєстроване не з вини заявника ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів», оскільки останній вчиняв всі належні дії для такої реєстрації.

Просить відмовити скаржнику у задоволенні апеляційної скарги, а рішення суду від 04 квітня 2024 року у справі № 924/13/24 залишити без змін.

Позивач Михайлюцька сільська рада та відповідач Приватне акціонерне товариство "Майдан - Вильський комбінат вогнетривів" відзивів на апеляційну скаргу не подавали.

Позивач Михайлюцька сільська рада та відповідач Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області не забезпечили явку представників у судові засідання 25.06.2024 р. та 06.08.2024 р., тоді як були повідомлені судом про дату, час і місце розгляду справи в установленому порядку /а.с. 214 зв., 228 у т. 1/.

Відповідно до ч. 12 ст. 270 ГПК України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи. Визначальним з урахуванням наведених норм є можливість розгляду справи в даному судовому засіданні, а не явка в судове засідання представників сторін/учасників.

Зважаючи, що судом вжито необхідних заходів для завчасного повідомлення сторін про час і місце розгляду справи, явка представників сторін в судове засідання обов`язковою не визнавалась та додаткові докази судом не витребовувались, колегія суддів дійшла висновку про можливість розгляду апеляційної скарги без участі представників позивача та відповідача, за наявними у справі матеріалами.

В судових засіданнях прокурор/скаржник підтримав доводи апеляційної скарги.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечив проти задоволення апеляційної скарги, просив рішення суду першої інстанції залишити без змін. Зокрема, зазначив, що Приватне акціонерне товариство "Майдан - Вильський комбінат вогнетривів" не зареєстрував право власності на спірну земельну ділянку та на даний час не претендує на таку земельну ділянку, тому вважає що прокурор невірно визначив Приватне акціонерне товариство "Майдан - Вильський комбінат вогнетривів" як відповідача. Пояснив також, що Михайлюцька сільська рада не позбавлена можливості самостійно зареєструвати право комунальної власності на земельну ділянку і для цього не потрібно скасовувати реєстрацію земельної ділянки в Державному земельному кадастрі. Окремо представник зазначив, що Державний акт на право постійного користування, який видавався Судимонтовському заводу вогнетривів, на даний час скасований.

Розглянувши апеляційну скаргу, заслухавши у судовому засіданні пояснення прокурора/скаржника та представника відповідача, вивчивши матеріали справи, наявні в ній докази, перевіривши оцінку обставин справи та повноту їх встановлення судом першої інстанції, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції при винесенні оскаржуваного рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Північно-західного апеляційного господарського суду вважає, що апеляційна скарга частково підлягає задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено наступне.

25.09.1961 р. Судимонтовському заводу вогнетривів видано виконавчим комітетом Шепетівської районної, міської ради депутатів трудящих Державний акт про право постійного користування землею, за яким йому надано у постійне користування земельну ділянку площею 111,51 га /а.с. 31 32 у т.1/.

Постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 09.07.2015 р. у справі № 822/2171/15 задоволено частково позов Публічного акціонерного товариства «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» до управління Держземагенства у Шепетівському районі Хмельницької області, реєстраційної служби Шепетівського міськрайонного управління юстиції про визнання незаконним рішення управління Держземагентства у Шепетівському районі Хмельницької області від 29.05.2015 р. № 0-2205-0.4-3076/2-15 про відмову в державній реєстрації земельної ділянки площею 111,5100 га; зобов`язання управління Держземагентства у Шепетівському районі Хмельницької області провести державну реєстрацію земельної ділянки площею 111,51000 га відповідно до порядку, визначеного статтею 24 Закону України "Про державний земельний кадастр"; зобов`язання реєстраційну службу Шепетівського міськрайонного управління юстиції провести державну реєстрацію права постійного користування публічного акціонерного товариства "Майдан-Вильський комбінат вогнетривів" земельною ділянкою площею 111,5100 га відповідно до порядку, встановленого ст.15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Зобов`язано управління Держземагентства у Шепетівському районі Хмельницької області розглянути та вирішити заяву Публічного акціонерного товариства «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» про державну реєстрацію земельної ділянки від 27.05.2015р. відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.2011 №3613-VІ та в порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051.

В решті позовних вимог відмовлено у зв`язку з відсутністю ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» доказів, що підтверджують правонаступництво /а.с. 42 45 у т.1/.

Відповідно до відомостей з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 6825584600:07:052:0003, дана земельна ділянка зареєстрована на підставі заяви ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів», форма власності земельної ділянки державна /а.с. 41 у т.1/.

10.05.2023 р. заступник керівника Хмельницької обласної прокуратури звернувся із запитом № 13-112вих-23 до Михайлюцької об`єднаної територіальної громади в якому просив повідомити про стан сплати та наявний розмір заборгованості ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» за використання упродовж 2015-2023 років земельної ділянки площею 111,51 га із кадастровим номером 6825584600:07:052:0003 (з урахуванням встановлених ставок земельного податку на відповідні періоди), а також - надати інформацію чи вживались та чи будуть вживатися відповідні заходи реагування, у тому числі судового характеру, тощо припинення права ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» на постійне користування земельною ділянкою /а.с. 33 у т.1/.

29.05.2023 р. Михайлюцькою сільською радою складено акт обстеження земельної ділянки № 3 про обстеження земельної ділянки, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Михайлюцької сільської ради площею 111,51 га з кадастровим номером 6825584600:07:052:0003, і в результаті обстеження земельної ділянки з кадастровим номером 6825584600:07:052:0003 встановлено, що ознаки будь-якої господарської діяльності на земельній ділянці відсутні; земельна ділянка є перезволожена та заболочена; вигляд земельної ділянки незадовільний, заросла само засівами та чагарниками /а.с. 36 у т.1/.

02.06.2023 р. ПрАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» своїм листом № 02/119 повідомив Михайлюцьку сільську раду про те, що акт на право постійного користування землею виданий 25 вересня 1961 року виконавчим комітетом Шепетівської районної Ради депутатів трудящих на земельну ділянку площею 111,51 га, кадастровий номер 6825584600:07:052:0003 Судимонтовському заводу вогнетривів с. Судимонт Шепетівського району. В 2015 році ПрАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» розробило технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі та здійснено її державну реєстрацію. Відомості про державну реєстрацію Державного акта на право постійного користування землею в Державний Реєстр речових, прав на нерухоме майно не внесено. Причиною невнесення відомостей є відсутність документів, які підтверджують, що ПрАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» є правонаступником прав та обов`язків Судимонтовського заводу вогнетривів. З метою встановлення правонаступництва ПрАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» зверталося до архівних установ для пошуку підтверджуючих документів про правонаступництво, однак такі відомості в архіві відсутні. Враховуючи, що ПрАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» документально немає можливості довести факт правонаступництва прав та обов`язків Судимонтовського заводу вогнетривів, на ім`я якого 25 вересня 1961 року виконавчим комітетом Шепетівської районної Ради депутатів трудящих, видано Акт на право постійного користування землею, на земельну ділянку площею 111,51 га, кадастровий номер 6825584600:07:052:0003, відтак у товариства відсутнє право, постійного користування земельною, ділянкою та обов`язок по сплаті податку відповідно до вимог законодавства України. Крім цього, товариство протягом 2015-2023 років жодного разу не користувалося та не проводило ніяких дій з земельною ділянкою /а.с. 35 у т.1/.

20.09.2023 р. керівник Шепетівської окружної прокуратури звернувся з листом № 54-8840вих23 до Михайлюцької сільської ради, в якому просить повідомити чи буде Михайлюцька сільська рада як власник земельної ділянки, вживати заходи представницького характеру щодо скасування у Державному земельному кадастрі відомостей про земельну ділянку площею 111,51 га із кадастровим номером 6825584600:07:052:0003 /а.с. 59 у т.1/.

06.11.2023 р. Михайлюцька сільська рада в своїй відповіді № 01-20/821 повідомила керівника Шепетівської окружної прокуратури про те, що заходи представницького характеру не вживались та просить Шепетівську окружну прокуратуру бути уповноваженим представником в суді в здійсненні відповідних функцій /а.с. 60 у т.1/.

Вважаючи, що ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» сформовано та проведено державну реєстрацію земельної ділянки неправомірно, оскільки у відповідача були відсутні будь-які правові підстави для вчинення відповідної дій, і починаючи з 2015 року речове право на земельну ділянку з кадастровим номером 6825584600:07:052:0003 взагалі не зареєстроване, прокурор звернувся з позовом до Господарського суду Хмельницької області про скасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6825584600:07:052:0003.

Відмовивши у задоволені позову, суд першої інстанції виснував, що речове право на земельну ділянку не було зареєстровано не з вини заявника ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів», оскільки останній вчиняв для цього всі належні дії для такої реєстрації.

Також суд першої інстанції зазначив, що враховуючи те, що ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» не зареєстрував речове право на спірну земельну ділянку, державна реєстрація земельної ділянки була вже реалізована при державній реєстрації права державної власності, а згодом - комунальної власності за селищною радою, тому відсутні будь-які обмеження для Михайлюцької сільської ради здійснити реєстрацію речового права на вже сформовану земельну ділянку з відповідним кадастровим номером та розпоряджатись останньою.

Колегія суддів вважає такі висновки суду першої інстанції передчасними, оскільки судом не перевірено належність спору до юрисдикції господарських судів.

Так, у позові прокурор просить скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6825584600:07:052:0003, яка розташована на території Михайлюцької сільської ради Шепетівського району, Хмельницької області. Право власності на таку земельну ділянку не зареєстровано і таке право не є предметом спору у даній справі.

Прокурор доводить, що державний кадастровий реєстратор Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області неправомірно зареєстрував спірну земельну ділянку у Державному земельному кадастрі за заявою ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» та в подальшому не скасував таку реєстрацію, як це передбачено ч. 10 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр», коли реєстрація земельної ділянки скасовується якщо протягом одного року з дня державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.

Колегія суддів зазначає, що за змістом ч. 1 ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах.

Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 4 КАС України публічно-правовим спором є спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг.

Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні управлінських функцій.

Ознаки публічно-правового спору викладені, зокрема, у постанові Великої Палати Верхового Суду від 08 квітня 2020 року у справі № 463/6961/18, відповідно до якої публічно-правовим вважається, зокрема, спір, у якому сторони правовідносин виступають одна щодо іншої не як рівноправні і в якому одна зі сторін виконує публічно-владні управлінські функції та може вказувати або забороняти іншому учаснику правовідносин певну поведінку, давати дозвіл на передбачену законом діяльність тощо. Необхідною ознакою суб`єкта владних повноважень є здійснення ним публічно-владних управлінських функцій. Ці функції суб`єкт повинен виконувати саме у тих правовідносинах, у яких виник спір.

Під владними управлінськими функціями, які здійснюються на основі законодавства, згідно з висновком Великої Палати Верховного Суду, що викладений у постанові від 30 вересня 2020 року у справі № 420/3453/19, слід розуміти будь-які владні повноваження в рамках діяльності держави чи місцевого самоврядування, що не належать до законодавчих повноважень чи повноважень здійснювати правосуддя.

Такі висновки враховуються колегією суддів відповідно до ч.6 ст.13 Закону України «Про судоустрій та статус суддів», ч.4 ст. 236 ГПК України.

Вирішуючи питання про визначення юрисдикції цього спору з урахуванням зазначених висновків Верховного Суду, колегія суддів враховує, що передумовою для звернення до суду є, за змістом позовної заяви прокурора, невчинення Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області покладеного на нього законом обов`язку щодо скасування реєстрації земельної ділянки, на яку протягом установленого строку не оформлено речове право, але стосовно якої ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» розроблено проект землеустрою.

Згідно зі ст. 2 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державний земельний кадастр ведеться з метою інформаційного забезпечення органів державної влади та органів місцевого самоврядування, фізичних та юридичних осіб при: регулюванні земельних відносин; управлінні земельними ресурсами; організації раціонального використання та охорони земель; здійсненні землеустрою; проведенні оцінки землі; формуванні та веденні містобудівного кадастру, кадастрів інших природних ресурсів; справлянні плати за землю.

Регулювання відносин, що виникають при веденні Державного земельного кадастру, відповідно до ст. 4 вказаного Закону, здійснюється відповідно до Конституції України, Земельного кодексу України, цього Закону, законів України «Про землеустрій», «Про оцінку земель», «Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність», «Про захист персональних даних», інших законів України та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

Нормами ч. 1 ст. 6, ч. 1 ст. 9 Закону України «Про Державний земельний кадастр» передбачено, що ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади - Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, яке затверджено постановою Кабінету міністрів України

від 14.01.2015 р. № 15 (в редакції постанови Кабінету міністрів України від 09.12.2021 р.№ 1302) Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру.

Внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

За змістом ст. 24 Закону до повноважень державного кадастрового реєстратора центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить як здійснення державної реєстрації земельної ділянки, так і скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Отже, відповідно до наведених норм Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області є суб`єктом владних повноважень, на якого в особі державного кадастрового реєстратора покладені функції, зокрема, щодо скасування державної реєстрації земельних ділянок у визначених законом випадках.

Колегія суддів встановила, що відповідач Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області у спірних правовідносинах діє саме як суб`єкт владних повноважень, а спір, що виник між сторонами у справі, підлягає розгляду та вирішенню за правилами адміністративного судочинства.

Колегія суддів враховує, що критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є не лише суб`єктний склад правовідносин, а й предмет спору та характер спірних правовідносин.

Як зазначено вище, предметом спору є наявність чи відсутність ознак протиправної бездіяльності Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області, яка полягає у неприйнятті рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6825584600:07:052:0003. Характер спірних правовідносин також вказує на виникнення між учасниками справи саме публічно-правового спору, який стосується ведення Державного земельного кадастру.

Колегія суддів наголошує, що здійснення державної реєстрації земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номеру є складовими процесу формування земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Здійснення державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі є обов`язковою передумовою для проведення державної реєстрації речових прав на неї у майбутньому. Сама по собі державна реєстрація земельної ділянки не призводить до виникнення, зміни чи припинення права власності чи інших речових прав на земельну ділянку.

За змістом ч. 2 ст. 15 Закону України «Про Державний земельний кадастр» відомості про земельну ділянку в Державному земельному кадастрі включають в себе інформацію про її власників (користувачів), проте лише у тому випадку, якщо речові права зареєстровані згідно з даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

У свою чергу підставою для набуття прав на земельну ділянку державної чи комунальної власності, згідно зі ст. 118 Земельного кодексу України, є відповідне рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Отже, внаслідок здійснення державної реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, особа, на замовлення якої розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, не набуває права власності на неї.

Згідно з правовою позицією Великої Палати Верховного Суду, що викладена в постанові від 13 лютого 2019 року у справі № 820/688/17, адміністративні суди розглядають спори, що мають в основі публічно-правовий характер, тобто випливають із владно-розпорядчих функцій або виконавчо-розпорядчої діяльності публічних органів. Якщо в результаті прийняття рішення особа набуває речового права на земельну ділянку, то спір стосується приватноправових відносин і підлягає розгляду в порядку цивільного чи господарського судочинства залежно від суб`єктного складу сторін спору.

Колегія суддів враховує, як зазначено вище, що в матеріалах справи відсутня інформація про набуття ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» права власності чи іншого речового права на земельну ділянку площею 111,5100 га відповідно до законодавства, яке діяло до запровадження процедури присвоєння земельним ділянкам кадастрового номеру. Також в матеріалах справи відсутні відомості про те, що на вказаній земельній ділянці розташоване нерухоме майно, яке належить ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» на праві приватної власності.

Підсумовуючи викладене, колегія суддів приходить до висновку про те, що спір, який виник між сторонами у справі, підлягає розгляду та вирішенню за правилами адміністративного судочинства. Такий висновок узгоджується із правовою позицією Верховного Суду щодо застосування норм права в аналогічних правовідносинах у справі № 640/25083/19.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 231 ГПК України господарський суд закриває провадження у справі, якщо спір не підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства.

Згідно з ч. 2 ст. 231 ГПК України, колегія суддів роз`яснює прокурору, що розгляд даної справи віднесено до юрисдикції адміністративного суду, а прокурор має право протягом десяти днів з дня отримання ним даної постанови звернутися до Північно-західного апеляційного господарського суду із заявою про направлення справи за встановленою юрисдикцією.

Відповідно до ст. 278 ГПК України судове рішення першої інстанції, яким закінчено розгляд справи, підлягає скасуванню повністю або частково в апеляційному порядку із закриттям провадження у справі у відповідній частині з підстав, передбачених статтею 231 цього Кодексу. Порушення правил юрисдикції господарських судів, визначених статтями 20-23 цього Кодексу, є обов`язковою підставою для скасування рішення незалежно від доводів апеляційної скарги.

Враховуючи вищевикладене колегія суддів висновує, що рішення Господарського суду Хмельницької області від 04.04.2024 р. підлягає скасуванню на підставі ч. 1 ст. 278 ГПК України із закриттям провадження у справі № 924/13/24 з підстави передбаченої п. 1 ч. 1 ст. 231 ГПК України.

Керуючись ст. ст. 231, 269, 270, 275, 278, 281, 282 Господарського процесуального кодексу України, суд

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Хмельницької обласної прокуратури задоволити частково, рішення господарського суду Хмельницької області від 04.04.2024 р. у справі № 924/13/24 скасувати.

Провадження у справі № 924/13/24 закрити.

Постанова набирає законної сили з дня її ухвалення та може бути оскаржена у касаційному порядку визначеному Господарським процесуальним кодексом України.

Повний текст постанови складений 12.08.2024 р.

Головуючий суддя Маціщук А.В.

Суддя Василишин А.Р.

Суддя Філіпова Т.Л.

СудПівнічно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення06.08.2024
Оприлюднено15.08.2024
Номер документу120971131
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою

Судовий реєстр по справі —924/13/24

Ухвала від 28.11.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 21.10.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 04.10.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Блонський В.К.

Ухвала від 19.09.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 17.09.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Блонський В.К.

Ухвала від 04.09.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Постанова від 06.08.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 25.06.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 21.05.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Рішення від 04.04.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні