Рішення
від 17.07.2024 по справі 908/3876/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 24/335/23

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17.07.2024 Справа № 908/3876/23

м.Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі судді Азізбекян Тетяни Анатоліївни, за участю секретаря судового засідання Зеленцової К.Ю., розглянувши матеріали справи № 908/3876/23

за позовом: Заступника керівника Дніпровської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області (69006, м. Запоріжжя, вул. Фанатська, 14, код ЄДРПОУ 02909973)

позивач: Регіональне відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях (49000, м. Дніпро, вул. Центральна, 6, код ЄДРПОУ 42767945)

до відповідача: Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 206, код ЄДРПОУ 04053915)

про зобов`язання вчинити певні дії

за участю представників:

від прокуратури: Якушева Я.А., посвідчення № 075809 від 01.03.2023

від позивача: Пакуля О.А. (в режимі відеоконференції представник не приєднався)

від відповідача: Тодорчук І.С.

СУТЬ СПОРУ:

До Господарського суду Запорізької області звернувся заступник керівника Дніпровської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області, позивач: Регіональне відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях до Запорізької міської ради про зобов`язання Запорізьку міську раду забезпечити прийняття з державної власності у комунальну власність Запорізької міської територіальної громади об`єкт нерухомості - житловий будинок АДРЕСА_1 , загальною площею 274,38 кв. м., житловою площею 190,7кв. м.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу від 29.12.2023 здійснено автоматичний розподіл судової справи між суддями, присвоєно єдиний унікальний номер судової справи 908/3876/23 та визначено до розгляду судді Азізбекян Т.А.

Позов заявлено на підставі ст. 1311 Конституції України, ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», ст. ст. 2, 4-1 Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності», ст.ст. 2, 16, 25, 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та мотивовано порушенням вимог чинного законодавства України в частині неприйняття до комунальної власності територіальної громади міста Запоріжжя об`єкта нерухомого майна соціальної інфраструктури - житлового будинку державної власності реєстраційний номер майна: 27495662, розташованого у м. Запоріжжя по вул. Зачиняєва, 90.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 02.01.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/3876/24, присвоєно справі номер провадження 24/335/23, визначено справу розглядати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 25.01.2024.

Ухвалою суду від відкладено підготовче засідання на 20.02.2024.

26.01.2024 відповідачем поданий суду відзив на позовну заяву, в якому Запорізька міська рада не погоджується з позовом та вказує, зокрема, на те, що передача житлового фонду з державної власності до комунальної власності здійснюється згідно Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» (далі - Закон 147/98) та за умов Положення про порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду, що перебуває у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та організацій (далі - Положення № 891). Стверджує, що міська рада відповідно до своїх повноважень повинна прийняти виключно рішення щодо надання згоди на передачу об`єктів з державної у комунальну власність. В свою чергу, повноваженнями щодо прийняття рішення про створення комісії з питань приймання відомчого житлового фонду в комунальну власність наділений виконавчий комітет міської ради. Приймання будинків відомчого житлового фонду в комунальну власність разом з відповідною технічною документацією на будинок провадиться безпосередньо комісією з питань приймання відомчого житлового фонду в комунальну власність. Між тим, передача житлового фонду з державної у комунальну власність пов`язана з комплексом відповідних дій, без вчинення яких складання акту приймання-передачі та передача об`єкту до комунальної власності є неможливим. Оскільки інформація у тому числі технічна документація відносно житлового будинку в повній мірі може бути наявною лише у власника або балансоутримувача житлового будинку, то відповідно саме ці суб`єкти, відповідно до Положення №891 мають зробити певні дії задля передачі до комунальної власності житлового будинку, у тому числі: передати технічну документацію на будинок, документи, що встановлюють право на нього, зовнішні мережі електро-, тепло-, газо, водопостачання та водовідведення та оформити акт приймання-передачі житлового будинку. Акт приймання-передачі відомчого житлового фонду в комунальну власність після його оформлення та підписання членами комісії з питань приймання відомчого житлового фонду в комунальну власність затверджується виконавчим комітетом міської ради. На виконання Закону № 147/98, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Положення №891 Запорізькою міською радо вжито всіх необхідних заходів щодо прийняття у комунальну власність житлового будинку по АДРЕСА_1 , а саме прийнято рішення №52 від 30.09.2009 «Про надання згоди на прийняття житлових будинків до комунальної власності міста». Процедура прийняття-передачі спірного об`єкту у комунальну власність міста не здійснюється в зв`язку з не виконанням Власником та Балансоутримувачем заходів передбачених вищезазначеними нормами чинного законодавством України. Вказані обставини, наразі, перешкоджають завершенню процедури прийняття зазначеного житлового будинку до комунальної власності територіальної громади міста Запоріжжя.

05.02.2024 прокуратурою подана суду відповідь на відзив Запорізької міської ради.

20.02.2024 відповідачем подані суду заяви (в порядку ст. 50 ГПК України) про залучення до участі у справі №908/3876/23 третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - ЗАТ «Верхньо-Хортицький авторемонтний завод» (код ЄДРГІОУ 05402602, місцезнаходження юридичної особи: 69089, Запорізька обл., місто Запоріжжя, вул. Марко Вовчок, буд. 20) та залучення до участі у справі, як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача комунальне підприємство «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради (код ЄДРІЮУ 22144952. місцезнаходження юридичної особи: 69006, Запорізька обл., місто Запоріжжя, вул. Фанатська, 23А).

Ухвалою суду від 20.02.2024 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів, відкладено підготовче засідання на 25.03.2024.

Ухвалою суду від 25.03.2024 відкладено підготовче засідання на 22.04.2024.

22.04.2024 від Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях надійшов відзив на позовну заяв, в якому позивач просить суд задовольнити позовну заяву прокурора у повному обсязі.

22.04.2024 від відповідача надійшли додаткові письмові пояснення, в яких Запорізька міська рада вважає, що має місце бездіяльність Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях щодо не вчинення Власником дій, передбачених Законом №147/98 задля передачі житлового будинку по вул. Зачиняєва, 90 з державної до комунальної власності, що виключає порушення Запорізькою міською радою інтересів держави у даному спорі.

22.04.2024 від Запорізької обласної прокуратури надішли заперечення на заяву представника відповідача Запорізької міської ради про залучення до участі у справі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача КП Запоріжремсервіс Запорізької міська ради та ЗАТ Верхньо-Хортицький авторемонтний завод.

Ухвалою суду від 22.04.2024 відмовлено у задоволенні заяв про залучення до участі у справі №908/3876/23 третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - ЗАТ «Верхньо-Хортицький авторемонтний завод» та залучення до участі у справі, як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача комунальне підприємство «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради. Відкладено підготовче засідання на 16.05.2024.

16.05.2024 відповідачем подано суду заяву про долучення документів до матеріалів справи, а саме: сканкопію листа Управління забезпечення реалізації повноважень у Запорізькій області Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській Запорізькій та Кіровоградській областях від 26.04.2024 №05/1-40-01127; сканкопію свідоцтва про право власності на нерухоме майно; витяг із сканкопії технічного паспорту на житловий будинок по АДРЕСА_1 (реєстрація поточних змін 23.12.2020); копія листа департаменту з управління житлово комунальним господарством Запорізької міської ради від 16.05.2024 №799/01-37/01.

16.05.2024 Запорізькою обласною прокуратурою подані письмові пояснення.

В судовому засіданні 16.05.2024 оголошено протокольну перерву до 27.05.2024.

27.05.2024 в системі «Електронний суд» позивачем сформовано письмові пояснення.

27.05.2024 в канцелярії Господарського суду Запорізької області зареєстровані письмові пояснення відповідача.

В судовому засіданні 27.05.2024 оголошено протокольну перерву до 05.06.2024. Судове засідання перенесено на 06.06.2024.

Ухвалою суду від 06.06.2024 закрито підготовче провадження у справі № 908/3876/23. Розгляд справи по суті призначити на 03.07.2024.

Ухвалою суду від 03.07.2024 відкладено судове засідання на 17.07.2024.

Відповідно до ст. 222 ГПК України здійснювалося фіксування судового засідання 17.07.2024 за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Прокурор, підтримав позовні вимоги у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві.

Відповідач проти позову заперечую, свою правову позицію виклав у відзиві на позовну заяву та письмових поясненнях.

Оскільки неявка в судове засідання представника позивача не перешкоджає розгляду справи, суд вважає за необхідне розглядати справу за відсутності останнього, за наявними в матеріалах справи документами та матеріалами.

В засіданні 17.07.2024 судом, в порядку ст. 240 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення. Суд повідомив строк виготовлення повного тексту рішення та роз`яснив порядок і строк його оскарження.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення прокурора, позивач, відповідача, суд

УСТАНОВИВ:

Дніпровською окружною прокуратурою міста Запоріжжя Запорізької області виявлені порушення вимог чинного законодавства України в частині неприйняття до комунальної власності територіальної громади міста Запоріжжя об`єкта нерухомого майна соціальної інфраструктури - житлового будинку державної власності реєстраційний номер майна: 27495662, розташованого у АДРЕСА_1 .

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно установлено, що у державній власності перебуває житловий будинок АДРЕСА_1 , загальною площею 274,38 кв.м., житловою площею 190,7 кв.м. (реєстраційний номер майна 27495662).

Так, рішеннями Ленінського районного суду міста Запоріжжя від 26.06.2007 по справах № 2-596/2007, №2-706/2007, № 2-707/2007 та № 2-708/2007 визнано недійсним акт прийому - передачі майна від 30.10.1995 як невід`ємного додатку до договору № 156 купівлі - продажу державного майна від 03.07.1995 в частині передачі ЗАТ «Верхньо-Хортицький авторемзавод» житлового будинку АДРЕСА_1 .

На виконання вказаних рішень суду 10.08.2007 між ЗАТ «Верхньо-Хортицький авторемзавод» та Регіональним відділенням Фонду державного майна по Запорізькій області був підписаний акт приймання - передачі вказаного житлового будинку у державну власність.

Рішенням Запорізької міської ради від 23.04.2009 № 141/45 вирішено оформити право власності за Державою України в особі регіонального відділення Фонду державного майна України.

У подальшому, 10.06.2009 Управлінням житлового господарства Запорізької міської ради було видано свідоцтво про право власності серії НОМЕР_1 та проведено державну реєстрацію права власності на житловий будинок АДРЕСА_1 , загальною площею 274, 38 кв.м., житловою - 190,7 кв.м.

Поряд із цим, згідно інформації з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо державного майна - житлового будинку АДРЕСА_1 , суб`єктом управління майна є Фонд державного майна України, балансоутримувачем - ЗАТ «Верхньо-Хортицький авторемонтний завод (код ЄДРПОУ 05402602).

Згодом, рішенням Запорізької міської ради від 30.09.2009 № 52 надано згоду на прийняття до комунальної власності міста Запоріжжя будинків, що є об`єктами права державної власності та перебувають у повному господарському віданні ЗАТ «Верхньо-Хортицький авторемонтний завод». Управління житлового господарства міської ради та управління комунальної власності міської ради зобов`язано здійснити заходи, передбачені чинним законодавством щодо прийняття до комунальної власності житлового будинку.

На підставі вказаного рішення Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Запорізькій області Фонду державного майна України 28.01.2010 видано наказ № 49, яким передано безоплатно у комунальну власність територіальної громади міста Запоріжжя житловий будинок (разом з інженерною інфраструктурою, що його обслуговує), розташований по АДРЕСА_1 , який не увійшов до статутного фонду ЗАТ «Верхньо - Хортицький авторемзавод», але перебуває на його балансів, як державна власність.

У подальшому, комісією, створеною відповідно до рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради від 25.05.2020 № 206, був складений акт приймання - передачі житлового будинку АДРЕСА_1 до комунальної власності міста Запоріжжя, зі змісту вищевказаного акту вбачається наступне.

Так, згідно рішення Запорізької міської ради від 25.05.2020 № 206 до складу комісії увійшли: заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради як голова комісії; директор департаменту з управління житлово-комунальним господарством Запорізької міської ради як заступник голови комісії, та члени комісії: начальник відділу управління державним майном управління забезпечення реалізації повноважень у Запорізькій області регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях; заступник начальника відділу планування та забудови міста департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради; головний інженер Запорізького відділення акціонерного товариства «Запоріжгаз»; генеральний директор комунального підприємства «Наше місто» Запорізької міської ради; начальник виробничо-експлуатаційного відділу комунального підприємства «Водоканал»; начальник технічного відділу концерну «Міські теплові мережі»; начальник відділу майнових відносин та реформування власності публічного акціонерного товариства «Запоріжжяобленерго»; головний бухгалтер комунального підприємства «Наше місто» Запорізької міської ради; директор Запорізького відділення Державного підприємства «Державний науково-дослідний інститут будівельних конструкцій».

Проте, вказаний акт не був підписаний головою комісії - заступником міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, та наступними членами комісії: директором департаменту з управління житлово-комунальним господарством Запорізької міської ради, заступником начальника відділу планування та забудови міста Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради, генеральним директором та головним бухгалтером КП «Наше місто» Запорізької міської ради.

Таким чином, акт приймання - передачі житлового будинку не був підписаний 5 із 11 членів комісії з питань приймання відомчого житлового фонду в комунальну власність міста Запоріжжя.

З листа КП «Наше місто» ЗМР від 01.06.2021 № 1126/01-09 вбачається, що підставами у не підписанні акту представниками КП «Наше місто» ЗМР було не надання наступних документів: оригіналу схеми зовнішніх інженерних мереж: холодного водопостачання, підписаних та оформлених у встановленому порядку; оригіналів схеми електропостачання (однолінійної схеми електропостачання будинку, актів замірів опору ізоляції, наявність розділу обліку (квартирного і комунального - при наявності); оригіналу акту періодичної перевірки вентиляційних каналів (приписів інспекторів, заходи щодо їх виконання); не проведення інвентаризації будинку та виготовлення оновленого технічного паспорту; оригіналу свідоцтва про право власності на будинок; оригіналу витягу про реєстрацію права власності; оригіналу наказу Фонду державного майна України по Запорізькій області від 28.01.2010 №49; оригіналу рішення Запорізької міської ради від 30.09.2009 № 52; оригіналу схеми прибудинкової території; не надання (у разі наявності) актів обстеження конструктивних елементів будинку, щодо деформаційних явищ, висновок спеціалізованої організації про наявність деформації будівельних конструкцій будівлі, журналу обстеження руху маяків, журналів огляду інженерних мереж: та колодязів, актів випробування каналізаційних випусків, актів обстеження зовнішніх мереж: водопостачання; інвентарної картки обліку основних засобів з повною інформацією з моменту введення в експлуатацію; авізо; особових рахунків мешканців; карточок реєстрації мешканців; списків громадян пільгових категорій, копій документів, що підтверджують пільгу; списки категорій осіб, які користуються субсидіями; довідки ПАТ «Запоріжгаз» про стан системи газопостачання та газових приладів.

У свою чергу, обґрунтовуючи підстави, які перешкоджають завершенню процедури передачі указаного житлового будинку з державної у комунальну власність, виконавчий комітет Запорізької міської ради зазначив наступне.

Так, згідно листів виконавчого комітету Запорізької міської ради від 15.06.2023 № 08367/01-3-20/03 та від 11.08.2023 № 12100/03.3-20/05 з боку ЗАТ «Верхньо-Хортицький авторемонтний завод», як особи, у господарському віданні якої перебуває житловий будинок, не було передано: зовнішні мережі водопостачання та водовідведення до комунальної власності, не надано технічний паспорт, оригінали правовстановлюючих документів та рішення власника про передачу будинку, не оформлено та не надано акти приймання -передачі житлового будинку до комунальної власності.

Проте, за змістом акту приймання - передачі, складеного комісією, створеною відповідно до рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради від 25.05.2020 № 206, згідно якого Регіональне відділення ФДМУ по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях, у власності якого перебуває житловий будинок, передає: свідоцтво про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 10.06.2009, інвентарну справу на будинок, виготовлену 13.05.2008, витяг про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 10.06.2009, інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, технічні паспорти на квартири АДРЕСА_2 .

Окрім цього, твердження виконавчого комітету про непередання зовнішніх мереж водопостачання та водовідведення до комунальної власності спростовується підписом акта приймання - передачі представником КП «Водоканал» - провідним інженером виробничо - експлуатаційного відділу ОСОБА_1 . Жодних зауважень з боку представника КП «Водоканал» акт не містить.

Таким чином, з боку Регіонального відділення ФДМУ по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях, як власника житлового будинку, що передається, були виконанні усі необхідні заходи щодо передачі житлового будинку у комунальну власність.

Поряд із цим, у листі Виконавчого комітету Запорізької міської ради від 11.08.2023 №12100/03.3-20/05 зазначено, що рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради від 27.06.2023 № 359 «Про створення комісії з питань приймання до комунальної власності міста Запоріжжя відомчого житлового фонду» поновлено склад комісії з питань прийняття відомчого житлового фонду. У разі виконання встановлених заходів, процедура прийняття житлового будинку у комунальну власність буде поновлена.

На теперішній час встановлено, що квартири у житловому будинку не приватизовані, що підтверджується відомостями Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та листом Районної адміністрації Запорізької міської ради по Дніпровському району від 13.11.2023 за № 17.03/01-27/1463.

Поряд із цим, за відомостями Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради від 05.07.2023 № 04-45/3/847 у будинку загалом зареєстровано 16 осіб.

Згідно відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно житловий будинок, розташований по АДРЕСА_1 , дотепер перебуває у державній власності.

Прокурор вказує, що оскільки спірний об`єкт нерухомості залишається у державній власності та до комунальної власності Запорізької міської територіальної громади не передавався, що свідчить про тривалу, понад 13 років, бездіяльність Запорізької міської ради, яка полягає у незабезпеченні прийняття у комунальну власність Запорізької міської територіальної громади спірного житлового будинку та зумовлює необхідність вирішення цього питання в судовому порядку.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, та, враховуючи те, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню з таких підстав.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За приписами ст. 326 ЦК України у державній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить державі Україна. Від імені та в інтересах держави Україна право власності здійснюють відповідно органи державної влади. Управління майном, що є у державній власності, здійснюється державними органами, а у випадках, передбачених законом, може здійснюватися іншими суб`єктами.

Основні засади передачі об`єктів права державної власності у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст врегульовано Законом України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» (далі - Закон).

Указаний Закон є спеціальним законом, який регулює відносини, пов`язані з передачею об`єктів права державної власності у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах або у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст.

Відповідно до абз. 5 ч. 1 ст. 2 Закону (в редакції від 16.11.2008 - чинній на момент надання Відповідачем згоди на прийняття у комунальну власність спірного об`єкта житлового фонду) об`єктами передачі згідно з цим Законом є житловий фонд та інші об`єкти соціальної інфраструктури (далі - об`єкти соціальної інфраструктури), які перебувають у повному господарському віданні чи оперативному управлінні державних підприємств, установ, організацій (далі - підприємств) або не увійшли до статутних фондів господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), тому числі не завершені будівництвом.

Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 4 Закону (в редакції від 16.1 1.2008 - чинній на момент надання Відповідачем згоди на прийняття у комунальну власність спірного об`єкта житлового фонду та на час прийняття відповідного рішення органом управління) передача об`єктів з державної у комунальну власність здійснюється за рішенням органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядних організацій - щодо об`єктів, визначених у абзацах четвертому та шостому частини першої статті 2 цього Закону. Передача об`єктів з державної у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах здійснюється за наявності згоди відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах рад, якщо інше не передбачено законом, а у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст - за наявності згоди районних або обласних рад, якщо інше не передбачено законом.

Частиною 2 ст. 4-1 Закону (в редакції від 16.11.2008 - чинній на момент надання Відповідачем згоди на прийняття у комунальну власність спірного об`єкта житлового фонду) визначено, що ініціатива щодо передачі об`єктів соціальної інфраструктури у комунальну власність може виходити відповідно від органів, визначених статтею 3 цього Закону, підприємств, а також господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації).

Частиною 3 статті 4-1 Закону (в редакції від 16.11.2008 - чинній на момент надання Відповідачем згоди на прийняття у комунальну власність спірного об`єкта житлового фонду та на час прийняття відповідного рішення органом управління) визначено, що Рішення щодо передачі об`єктів соціальної інфраструктури у комунальну власність приймаються органами, уповноваженими управляти державним майном, самоврядними організаціями за згодою відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах рад у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст - за згодою районних або обласних рад.

Положеннями ст. 6 Закону визначено, що передача об`єктів здійснюється комісією з питань передачі об`єктів, до складу якої входять представники виконавчих органів відповідних рад, місцевих органів виконавчої влади, органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядних організацій, фінансових органів, підприємств, трудових колективів підприємств, майно яких підлягає передачі. У разі передачі об`єктів у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах виконавчий орган відповідної сільської, селищної, міської, районної у місті ради, якщо інше не передбачено законом утворює комісію з питань передачі об`єктів та призначає його голову.

Згідно із ч. 5, 6 ст. 7 Закону передача оформляється актом приймання-передачі, який підписується головою і членами комісії. Форма акту приймання-передачі затверджується Кабінетом Міністрів України. Право власності на об`єкт передачі виникає з дати підписання акту приймання-передачі, а у випадках, передбачених законом, - з дня державної реєстрації такого права.

З урахуванням положень зазначених норм законодавства, передання майна з державної до комунальної власності, крім універсальних правил, для об`єктів соціальної інфраструктури визначено певні особливості, з урахуванням яких ця процедура повинна відбуватися.

Зокрема, така процедура поділена законодавством на такі етапи:

- ініціювання одним із визначених законом суб`єктів питання передачі відповідного майна в комунальну власність (ст.ст. 3, 4-1 Закону);

- прийняття органом, уповноваженим на управління державним майном рішення про передання майна у комунальну власність (ст.ст. 4, 4-1 Закону);

- погодження питання передання об`єкта в комунальну власність з відповідним органом місцевого самоврядування шляхом прийняття з цього питання рішення (ч.3 ст. 4-1 Закону);

- створення комісії з питань передачі відповідного об`єкта (ст. 6 Закону);

- передача об`єкта в комунальну власність із підписанням акта приймання-передачі (ст. 7 Закону);

- державна реєстрація права комунальної власності на об`єкт (ст. 5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127).

В силу положень ч. 4 ст. 334 Цивільного кодексу України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.

З огляду на викладене, право комунальної власності на будинок виникає з дня його державної реєстрації.

Згідно із ч. 2 ст. 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення тощо.

Відповідно до п. 62 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 для державної реєстрації права власності на підставі рішення власника майна, уповноваженого ним органу про передачу майна з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність відповідно до Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» також подаються:

1) рішення правонабувача майна, уповноваженого ним органу про надання згоди на передачу майна;

2) акт приймання-передачі такого майна, підписаний власником (співвласниками) та особою, що діє від імені правонабувача майна. Якщо майно відповідно до закону належить на праві спільної сумісної власності подружжю (колишньому подружжю), акт приймання-передачі майна підписується кожним з подружжя (колишнього подружжя) незалежно від наявності державної реєстрації права власності лише в одного з них.

Тобто, право комунальної власності на житловий будинок виникає з дня його державної реєстрації.

Отже, враховуючи наявність всіх необхідних документів передбачених Законом, питання передачі з державної у комунальну власність спірного житлового будинку фактично перебуває на стадії оформлення та підписання акту приймання-передачі житлового будинку у комунальну власність.

У постановах Верховного Суду від 27.07.2022 у справі № 925/816/21 та від 22.06.2022 у справі № 925/815/21 колегії суддів дійшли висновку, що за положеннями Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» приймання - передача житлового фонду здійснюється безоплатно та безумовно на підставі рішення органу, уповноваженого управляти державним майном та згоди відповідного органу місцевого самоврядування.

Вимоги щодо надання будь-яких інших документів Закон не містить.

Як вже зазначалося раніше, рішенням Запорізької міської ради від 30.09.2009 № 52 «Про надання згоди на прийняття до житлових будинків до комунальної власності міста» зокрема від ЗАТ «Верхньо-Хортицький авторемонтний завод», надано згоду на прийняття до комунальної власності міста Запоріжжя житлового будинку.

У подальшому, наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області від 28.01.2010 № 49 передано безоплатно у комунальну власність територіальної громади міста Запоріжжя житлового будинку (разом з інженерною інфраструктурою, що його обслуговує), розташованого у АДРЕСА_1 .

Окрім цього, рішенням Запорізької міської ради від 25.05.2020 № 206 створено комісію з питань прийняття до комунальної власності міста Запоріжжя відомчого житлового фонду.

Разом із цим, акт приймання - передачі житлового будинку на теперішній час не підписаний, державна реєстрація права власності на нерухоме майно не проведена.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

У силу вимог ч. 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» права суб`єкта комунальної власності від імені та в інтересах територіальних громад здійснюють відповідні ради.

Згідно із ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими Законами.

Статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Пунктом 51 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад віднесено надання згоди на передачу об`єктів з державної у комунальну власність та прийняття рішень про передачу об`єктів з комунальної у державну.

У рішенні від 16.04.2009 № 7-рп/2009 (справа 1-9/2009) Конституційний Суд України зазначив, що органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (ст. 74 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Ураховуючи вищевикладені законодавчі положення, рішення Запорізької міської ради від 30.09.2009 № 52 «Про надання згоди на прийняття житлових будинків до комунальної власності», наказу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області від 28.01.2010 № 49 «Про передачу у комунальну власність територіальної громади міста Запоріжжя житлового будинку, що знаходиться на балансі ЗАТ «Верхньо-Хортицький авторемзавод», можна стверджувати про бездіяльність Запорізької міської ради щодо незабезпечення прийняття спірного житлового будинку до комунальної власності Запорізької міської територіальної громади.

Стосовно твердження представника відповідача про недоведення прокурором належними і допустимими доказами вчинення саме РВ ФДМУ, як власником оспорюваного майна, всіх передбачених Законом України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» та Положенням про порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду, що перебуває у повному господарському відданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та організацій заходів, спрямованих на передачу оспорюваного житлового будинку до комунальної власності.

З цього приводу слід зазначити, що основні засади передачі об`єктів права державної власності у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах або у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст врегульовано Законом України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності», яким чітко регламентовано процедуру передачі об`єктів з державної у комунальну власність та її учасників.

Відповідно до норм вищезазначеного Закону, приймання - передача об`єктів житлового фонду здійснюється безоплатно та безумовно на підставі рішення органу, уповноваженого управляти державним майном, та згоди відповідного органу місцевого самоврядування. Вимоги щодо надання будь-яких інших документів органом, уповноваженим управляти державним майном або балансоутримувачем указаного державного майна, Закон не містить.

Установлено, що рішенням Запорізької міської ради від 30.09.2009 № 52 надано згоду на прийняття до комунальної власності міста житлового будинку, що є об`єктом права державної власності та перебуває у повному господарському віданні ЗАТ «Верхньохортицький авторемонтний завод».

Наказом РВ ФДМУ від 28.01.2010 № 49 вирішено передати безоплатно у комунальну власність територіальної громади міста Запоріжжя житловий будинок (разом з інженерною інфраструктурою, що його обслуговує), розташований за адресою: АДРЕСА_1 , який не увійшов до статутного фонду ЗАТ «Верхньо-Хортицький авторемзавод», але перебуває на його балансі, і є державною власністю.

Рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради від 25.05.2020 № 206 створено комісію з питань передачі указаного житлового будинку з державної у комунальну власність, якою складено акт приймання-передачі спірного житлового будинку з державної у комунальну власність, який підписаний 6 з 11 її членів, у тому числі представниками органу управління указаним державним майном, ПАТ «Запоріжгаз», КП «Водоканал», Концерну «Міські теплові мережі», ПАТ «Запоріжжяобленерго», тобто процедура передачі спірного житлового будинку з державної у комунальну власність дійсно перебуває на стадії підписання акта приймання - передачі.

Зі змісту указаного акта, вбачається, що РВ ФДМУ (орган управління спірним державним майном) передало наступну документацію: інвентарну справу на будинок; свідоцтво про право власності на нерухоме майно від 10.06.2009; інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, технічні паспорти на квартири АДРЕСА_3 , АДРЕСА_4 3 4

Крім того, у вказаному акті зазначені всі технічні характеристики спірного житлового будинку, його обладнання та вартість.

Тобто, незважаючи на те, що норми спеціального Закону не вимагають від органу управління державним майном надавати будь-які інші документи, окрім рішення про передачу об`єкта державної власності у комунальну власність, позивачем надано комісії усю наявну в їх розпорядженні документацію на будинок, підписано акт приймання передачі, що свідчить про вжиття РВ ФДМУ всіх заходів, визначених Законом, з метою завершення процедури передачі спірного житлового будинку з державної у комунальну власність Запорізької міської територіальної громади.

Оскільки відповідно до вимог чинного законодавства саме відповідач Запорізька міська рада від імені та в інтересах Запорізької міської територіальної громади набуває право власності на спірне нерухоме майно (ст.ст. 10, 16, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. 327 Цивільного кодексу України, ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»), остання повинна вжити заходи, спрямовані на завершення процедури передачі спірного житлового будинку з державної власності до комунальної власності, а тому твердження відповідача про бездіяльність саме позивача у справі, а також відсутність порушень інтересів держави у правовідносинах, що виникли, є необґрунтованими.

Відповідно до частини 1 статті 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін.

Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.

Суд відзначає, що у розумінні закону суб`єктивне право на захист - це юридично закріплена можливість особи скористатися заходами правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право.

Крім того, за змістом процесуального законодавства захисту в господарському суді підлягає не лише порушене суб`єктивне право, а й охоронюваний законом інтерес.

При цьому позивач самостійно визначає та обґрунтовує в позовній заяві, у чому саме полягає порушення його прав та інтересів, а суд перевіряє ці доводи і залежно від встановленого вирішує питання про наявність чи відсутність підстав для правового захисту.

Відповідно до статті 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно із частиною 1 статті 77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Статтею 78 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.

При цьому, господарський суд вважає за необхідне наголосити на тому, що відповідно до частини 3 статті 509 Цивільного кодексу України зобов`язання має ґрунтуватись на засадах добросовісності, розумності та справедливості.

Відповідно до статті 79 Господарського процесуального кодексу України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Тлумачення змісту цієї статті свідчить, що нею покладено на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються, скоріше були (мали місце), аніж не були.

За результатами аналізу всіх наявних у справі доказів в їх сукупності суд приходить до висновку, що докази на підтвердження правомірності позовних вимог є більш вірогідними, ніж докази надані на їх спростування.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи (ч. 5 ст. 236 ГПК України).

Відповідно до п. 3 ч. 4 ст. 238 ГПК України у мотивувальній частині рішення зазначається, зокрема, мотивована оцінка кожного аргументу, наведеного учасниками справи, щодо наявності чи відсутності підстав для задоволення позову, крім випадку, якщо аргумент очевидно не відноситься до предмета спору, є явно необґрунтованим або неприйнятним з огляду на законодавство чи усталену судову практику.

Згідно усталеної практики Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п.1ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення від 09.12.1994 Європейського суду з прав людини у справі «Руїс Торіха проти Іспанії»). Крім того, вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищестоящою інстанцією.

На підставі викладеного суд вважає правомірними та такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги у повному обсязі.

Відповідно до вимог статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати у розмірі 2684,00 грн покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 129, 233, 236, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Зобов`язати Запорізьку міську раду (ЄДРПОУ 04053915, адреса: просп. Соборний, 206, м. Запоріжжя, 69105) забезпечити прийняття з державної власності у комунальну власність Запорізької міської територіальної громади об`єкт нерухомості - житловий будинок АДРЕСА_1 .

Стягнути з Запорізької міської ради (ЄДРПОУ 04053915, адреса: просп. Соборний, 206, м. Запоріжжя, 69105) на користь Запорізької обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 02909973, юридична адреса: вулиця Матросова, 29а, м. Запоріжжя, 69005) на розрахунковий рахунок №UА438201720343180001000000271, код класифікації видатків бюджету - 2800, відкритий в Державній казначейській службі України, м. Київ, МФО 820172, отримувач: Запорізька обласна прокуратура, ЄДРПОУ 02909973 кошти, витрачені у 2023 році на сплату судового збору при здійсненні представництва інтересів держави у розмірі 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн 00 коп.

Видати накази.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення, а у разі проголошення вступної та резолютивної частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст судового рішення складено 13.08.2024.

СуддяТ.А. Азізбекян

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення17.07.2024
Оприлюднено15.08.2024
Номер документу120972745
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про державну власність

Судовий реєстр по справі —908/3876/23

Ухвала від 21.10.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 10.10.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Судовий наказ від 10.09.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Судовий наказ від 10.09.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Рішення від 17.07.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 03.07.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 06.06.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 22.04.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 25.03.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 20.02.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні