номер провадження справи 24/335/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
21.10.2024 Справа № 908/3876/23
м.Запоріжжя Запорізької області
Господарський суд Запорізької області у складі судді Азізбекян Тетяна Анатоліївна, при секретарі судового засідання Бойко Н.А., розглянувши матеріали заяви Запорізької обласної прокуратури про зміну способу та порядку виконання судового рішення у справі №908/3876/23
за позовом: Заступника керівника Дніпровської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області (69006, м. Запоріжжя, вул. Фанатська, 14, код ЄДРПОУ 02909973)
до відповідача: Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 206, код ЄДРПОУ 04053915)
про зобов`язання вчинити певні дії
За участі представників сторін:
Прокурор: Усатенко Д.І., довіреність № 15-66 вих-23 від 19.12.2023, посвідчення № 077836 від 15.05.2023
Від позивача: не прибув
Від відповідача: не прибув
ВСТАНОВИВ:
До господарського суду Запорізької області надійшла заява про зміну способу та порядку виконання судового рішення у справі № 908/3876/23.
Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03.10.2024 вказану заяву передано для розгляду судді Азізбекян Т.А.
Ухвалою суду від 10.10.2024 заяву судом прийнято до розгляду, судове засідання призначено на 21.10.2024 об 11:30 г.
Відповідно до ч. 1,2,3 ст. 331 ГПК України, за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання.
Заява про встановлення або зміну способу або порядку виконання, відстрочення або розстрочення виконання судового рішення розглядається у десятиденний строк з дня її надходження у судовому засіданні з повідомленням учасників справи.
Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочки або розстрочки виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Судове засідання проводилось за участі прокурора.
За результатами розгляду заяви судом проголошено вступну та резолютивну частини ухвали.
Розглянувши заяву Запорізької обласної прокуратури про зміну способу та порядку виконання судового рішення у справі №908/3876/23, дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про наявність підстав для її задоволення:
Рішенням Господарського суду Запорізької області від 17.07.2024 у справі №908/3876/23, яке набрало законної сили 03.09.2024, стягнуто з Запорізької міської ради на користь Запорізької обласної прокуратури кошти, витрачені у 2023 році на сплату судового збору при здійсненні представництва інтересів держави в суді, у сумі 2684,00 грн.
З метою примусового виконання вказаного судового рішення у цій частині 10.09.2024 судом видано наказ.
Отримавши зазначений наказ, Запорізька обласна прокуратура звернулась до Головного управління Державної казначейської служби України у Запорізькій області з заявою від 23.09.2024 № 15-2578-23 про виконання судового рішення в частині стягнення з Запорізької міської ради судового збору у сумі 2684,00 грн.
Проте, листом Головного управління Державної казначейської служби України у Запорізькій області від 24.09.2024 № 04-08.3-06/7178 повернуто обласній прокуратурі вищевказаний судовий наказ без прийняття його до виконання через те, що боржник - Запорізька міська рада «Не має відкритих рахунків в Головному управлінні та територіальних управліннях Державної казначейської служби України Запорізької області».
З цього приводу слід зазначити, що Запорізька міська рада (код ЄДРПОУ 04053915) дійсно не знаходиться на обслуговувані в Головному управлінні та територіальних управліннях Державної казначейської служби України Запорізької області.
На підставі приписів пп. 1 п. 9 Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України, вказаний судовий наказ також не підлягає виконанню органами державної виконавчої служби.
Отже, у цьому випадку наявні обставини, що істотно ускладнюють належне виконання рішення у цій справі та роблять його виконання неможливим без вирішення питання щодо зміни способу та порядку його виконання.
З положень ч. 1 ст. 18 ГПК України слідує, що судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.
Згідно з ч. 1 ст. 327 ГПК України виконання судового рішення здійснюється на підставі наказу, виданого судом, який розглядав справу як суд першої інстанції.
Виконання судового рішення є невід`ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави (п.2 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 13.12.2012 р. №18-рп/2012); невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом (п. З мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 25.04.2012р, № 11-рп/2012).
Частиною 2 статті 6 Закону України «Про виконавче провадження» передбачено, що рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Механізм виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, прийнятих судами, а також іншими органами (посадовими особами), які відповідно до закону мають право приймати такі рішення, визначено Порядком виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 № 845 (далі - Порядок №845), за змістом якого органами Державної казначейської служби України на підставі виконавчих документів виконуються рішення про стягнення коштів боржників, що обслуговуються в органах Державної казначейської служби України.
Згідно з пунктом 2 Порядку № 845 визначено: безспірне списання операції з коштами державного та місцевих бюджетів, що здійснюються з метою виконання Казначейством та його територіальними органами рішень про стягнення коштів без згоди (подання) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, боржників, органів місцевого самоврядування та/або державних органів па підставі виконавчих документів; боржники визначені в рішенні про стягнення коштів державні органи, розпорядники бюджетних коштів (бюджетні установи), а також одержувачі бюджетних коштів в частині здійснення передбачених бюджетною програмою заходів, на які їх уповноважено, які мають відкриті рахунки в територіальних органах Державної казначейської служби України, крім рахунків із спеціальним режимом використання.
Статтею 11 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
Відповідно до статті 51 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень.
Відповідно до ч. 3 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад. Згідно зі ст. 64 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» видатки, які здійснюються органами місцевого самоврядування на потреби територіальних громад, їх розмір і цільове спрямування визначаються відповідними рішеннями про місцевий бюджет.
Видатки місцевого бюджету здійснюються із загального та спеціального фондів місцевого бюджету відповідно до вимог Бюджетного кодексу України та закону про Державний бюджет України (ч. 5 ст. 64 Закону).
Зі змісту п. 3 ч. 2, п. 3 ч. 5 ст. 22 Бюджетного кодексу України слідує, що головними розпорядниками бюджетних коштів за бюджетними призначеннями, визначеними рішеннями про місцеві бюджети, можуть бути виключно місцеві державні адміністрації, виконавчі органи та апарати місцевих рад (секретаріат Київської міської ради), структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів місцевих рад в особі їх керівників. Головний розпорядник бюджетних коштів отримує бюджетні призначення шляхом їх затвердження у законі про Державний бюджет України (рішенні про місцевий бюджет).
Головні розпорядники коштів місцевих бюджетів визначаються рішенням про місцевий бюджет (ч. 4 ст. 22 Бюджетного кодексу України).
Отже, бюджетне законодавство України не передбачає можливості Запорізької міської ради бути розпорядником бюджетних коштів.
З положень ч.ч. 1, 2 ст. 11 та ч. 8. ст. 51 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» вбачається, що виконавчими органами міських рад є їх виконавчі комітети, які є підконтрольними і підзвітними відповідним радам.
Згідно зі ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до повноважень міської ради віднесено розгляд прогнозу місцевого бюджету, затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього затвердження звіту про виконання, відповідного бюджету.
Відповідно до приписів ст. 28 Закону, до відання виконавчих органів міських рад належать, зокрема, власні (самоврядні) повноваження, зокрема, щодо забезпечення виконання місцевого бюджету, а також здійснення в установленому порядку фінансування видатків з місцевого бюджету.
Тобто, виконавчі комітети! міських рад утворюються в тому числі для здійснення фінансування видатків з місцевого бюджету. Фінансові ресурси на виконання статей видатків закріплюються за виконавчими органами відповідних органів місцевого самоврядування.
Запорізькою міською радою прийнято рішення від 22.12.2023 № 75 «Про бюджет Запорізької міської територіальної громади на 2024 рік (код бюджету 0856200000)». Згідно з додатком 3 до указаного рішення головним розпорядником бюджетних коштів визначено Виконавчий комітет Запорізької міської ради.
Відповідно до інформації; наявної в Єдиному реєстрі розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів, розміщеного на сайті Державної казначейської служби України на обслуговуванні в Управлінні державної казначейської служби України у м. Запоріжжі знаходиться Виконавчий комітет Запорізької міської ради (код ЄДРПОУ 02140892), який в свою чергу, в силу наведених вище судом норм права є виконавчим органом Запорізької міської ради та розпорядником коштів місцевого бюджету.
Таким чином, Виконавчий комітет Запорізької міської ради (код ЄДРПОУ 02140892) є головним розпорядником бюджетних коштів у місті Запоріжжі, який здійснює заходи, що реалізуються за рахунок коштів бюджету, в тому числі щодо сплати судового збору за подачу позовних заяв та інших заяв до суду для захисту прав та інтересів територіальної громади в особі Запорізької міської ради.
З положень статті 331 ГПК України слідує, що за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом) - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання.
Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Вказана норма передбачає, що підставою для зміни способу та порядку виконання рішення можуть бути конкретні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Під зміною способу і порядку виконання рішення слід розуміти прийняття господарським судом нових заходів для реалізації рішення в разі неможливості його виконання у порядку і спосіб, які встановлені раніше.
Таким чином, наразі є неможливим виконання наказу Господарського суду Запорізької області від 10.09.2024 у справі № 908/3876/23, в частині стягнення з Запорізької міської ради судового збору у сумі 2684,00 грн, без зміни способу та порядку виконання рішення Господарського суду Запорізької області від 17.07.2024 у справі № 908/3876/23, шляхом списання грошових коштів, стягнутих з Запорізької міської ради (код ЄДРПОУ 04053915), з відповідного рахунку Виконавчого комітету Запорізької міської ради.
Враховуючи вищевикладене, заява Запорізької обласної прокуратури про зміну способу та порядку виконання судового рішення у справі №908/3876/23 підлягає задоволенню.
Керуючись статтями 234, 235, 331 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1.Задовольнити заяву Запорізької обласної прокуратури про зміну способу та порядку виконання судового рішення у справі №908/3876/23
2.Змінити спосіб і порядок виконання рішення Господарського суду Запорізької області від 17.07.2024 у справі № 908/3876/23, а саме:
Стягнути з Запорізької міської ради (ЄДРПОУ 04053915, адреса: просп. Соборний. 206, м. Запоріжжя, 69105) шляхом списання коштів з відповідного рахунку Виконавчого комітету Запорізької міської ради (код ЄДРПОУ 02140892, 69105, Україна, Запорізька обл., м. Запоріжжя, проспект Соборний, буд.; 206) на користь Запорізької обласної прокуратури (вул. Дмитра Апухтіна, 29-а, м. Запоріжжя, 69057, код ЄДРПОУ 02909973, розрахунковий рахунок № ІІА438201720343180001000000271; банк отримувача - Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, КЕКВ 2800) кошти, витрачені у 2023 році на сплату судового збору при здійсненні представництва інтересів держави у розмірі 2684,00 грн.
Ухвала суду набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена протягом десяти днів з дня складення повного судового рішення (повного тексту ухвали) в порядку, встановленому розділом IV Господарського процесуального кодексу України.
Суддя Т.А. Азізбекян
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 21.10.2024 |
Оприлюднено | 05.11.2024 |
Номер документу | 122759729 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Інші справи |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Азізбекян Т.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні