ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 620/4446/24 Суддя (судді) першої інстанції: Лариса ЖИТНЯК
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 серпня 2024 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді Коротких А.Ю.,
суддів Єгорової Н.М.,
Чаку Є.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Чернігівській області на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 03 червня 2024 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Наташа-Агро" до Головного управління ДПС у Чернігівській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,-
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Наташа-Агро" звернулось до Чернігівського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Чернігівській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень.
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 03 червня 2024 року позов задоволено частково.
Не погоджуючись із прийнятим рішенням суду, Головне управління ДПС у Чернігівській області звернулось з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нову постанову, якою в задоволенні позову відмовити повністю. Свої вимоги апелянт мотивує тим, що судом першої інстанції при постановленні оскаржуваного рішення неповно досліджено обставини, що мають значення для справи та неправильно застосовано норми матеріального права.
У відповідності до п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Предметом апеляційного оскарження є судове рішення, яке прийняте судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, у зв`язку з чим колегія суддів вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.
Згідно зі ст. 308 КАС України справа переглядається колегією суддів в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, дослідивши наявні докази, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Судом першої інстанції встановлено, що Головним державним інспектором Ніжинського відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС у Чернігівській області Людмилою Соловей на підставі пп.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.75.1 ст.75 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (із змінами та доповненнями) (далі ПК України), проведено камеральну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «Наташа-Агро» (код 35052335, далі товариство) щодо дотримання термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, єдиного податку четвертої групи, з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин.
За результатами камеральної перевірки складено Акт камеральної перевірки щодо порушення термінів сплати (перерахування) узгодженої суми податкового зобов`язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, єдиного податку четвертої групи, з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин від 10.01.2024 року №447/Ж5/25-01-04-06-02 (далі - Акт перевірки).
У висновку Акту перевірки зазначено, що в результаті проведення камеральної перевірки контролюючим органом встановлено несвоєчасну сплату Товариством узгоджених сум податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, єдиного податку четвертої групи, з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин, чим порушено вимоги п.57.1 ст.57, п.257.5 ст.257, п.266.10, ст.266, п.287.3 ст.287, п.295.9. ст.295 Податкового кодексу України.
На підставі висновків Акту відповідачем прийняті оскаржувані податкові повідомлення-рішення:
податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Чернігівській області від 21.02.2024 року №2896/Ж10/25-01-04-06-02 форми «Ш», яким встановлено порушення п.57.1 ст.57, абзацу «б» пп. 266.10.1 п. 266.10 ст.266 Податкового кодексу України та застосовано до позивача штрафні (фінансові) санкції на підставі п.124.1 ст.124 Податкового кодексу України за затримку на 36 та 75 календарних днів сплати в сумі 44 766 грн. 75 коп., нараховано штрафну (фінансову) санкцію 4 476,68 грн;
податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Чернігівській області від 21.02.2024 року №2897/Ж10/25-01-04-06-02 форми «Ш», яким встановлено порушення п.57.1 ст.57, абзацу «б» пп.266.10.1 п.266.10 ст.266 Податкового кодексу України та застосовано штрафні (фінансові) санкції на підставі п.124.1 ст.124 Податкового кодексу України за затримку на 36 та 75 календарних днів сплати в сумі 4 357 грн. 29 коп., нараховано штрафну (фінансову) санкцію 435,73 грн;
податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Чернігівській області від 21.02.2024 року №2898/Ж10/25-01-04-06-02 форми «Ш», яким встановлено порушення п.57.1 ст.57, абзацу б) пп.266.10.1 п.266.10 ст.266 Податкового кодексу України та застосовано штрафні (фінансові) санкції на підставі п.124.1 ст.124 Податкового кодексу України за затримку на 3 календарних днів сплати в сумі 127 грн. 56 коп., нараховано штрафну (фінансову) санкцію 6,38 грн;
податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Чернігівській області від 21.02.2024 року №2899/Ж10/25-01-04-06-02 форми «Ш», яким встановлено порушення п.57.1 ст.57, п.287.3 ст.287 Податкового кодексу України та застосовано штрафні (фінансові) санкції на підставі п.124.1 ст.124 Податкового кодексу України за затримку на 5, 21, 52, 113, 81, 63, 144, 148 календарних днів сплати в сумі 566 894 грн. 65 коп., нараховано штрафну (фінансову) санкцію 51 312,56 грн;
податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Чернігівській області від 21.02.2024 року №2900/Ж10/25-01-04-06-02 форми «Ш», яким встановлено порушення п.57.1 ст.57, п.287.3 ст.287 Податкового кодексу України та застосовано штрафні (фінансові) санкції на підставі п.124.1 ст.124 Податкового кодексу України за затримку на 21 та 52 календарних днів сплати в сумі 25 339 грн. 01 коп., нараховано штрафну (фінансову) санкцію1 445,47 грн;
податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Чернігівській області від 21.02.2024 року №2901/Ж10/25-01-04-06-02 форми «Ш», яким встановлено порушення п.57.1 ст.57, п.287.3 ст.287 Податкового кодексу України та застосовано штрафні (фінансові) санкції на підставі п.124.1 ст.124 Податкового кодексу України за затримку на 21, 28, 52, 81 календарних днів сплати в сумі 3 511 грн. 63 коп., нараховано штрафну (фінансову) санкцію262,83 грн;
податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Чернігівській області від 21.02.2024 року №2902/Ж10/25-01-04-06-02 форми «Ш», яким встановлено порушення п.57.1 ст.57, пп.295.9.2 п.295.9 ст.295 Податкового кодексу України та застосовано штрафні (фінансові) санкції на підставі п.124.1 ст.124 Податкового кодексу України за затримку на 74, 49, 130 календарних днів сплати в сумі 188 565 грн. 07 коп., нараховано штрафну (фінансову) санкцію18 856,51 грн;
податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Чернігівській області від 21.02.2024 року №2903/Ж10/25-01-04-06-02 форми «Ш», яким встановлено порушення п.57.1 ст.57, пп.295.9.2 п.295.9 ст.295 Податкового кодексу України та застосовано штрафні (фінансові) санкції на підставі п.124.1 ст.124 Податкового кодексу України за затримку на 49 календарних днів сплати в сумі 67 569 грн. 30 коп., нараховано штрафну (фінансову) санкцію6 756,93 грн.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.
Податковий кодекс України (далі - ПК України, у редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (п.1.1. ст.1 ПК України).
Орендна плата землі державної та комунальної власності - це плата за землю у складі податку на майно і зараховується до місцевого бюджету (ст.10, 14, 269 ПК України).
В ПК України поняття щодо платників земельного податку вживаються в такому значенні:
відповідно до пп.14.1.72 п.14.1 ст.14 ПК України земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі податок для цілей розділу XII цього Кодексу назва розділу XII «податок на майно» із змінами, внесеними згідно із Законом №71-VIII від28.12.2014);
відповідно до пп.14.1.73. п.14.1 ст.14 ПК України землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди;
відповідно до пп.269.1.1 і 269.1.2 п.269.1 ст.269 ПК України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.
Перелік платників податку, об`єкт оподаткування, база оподаткування, пільги із сплати податку, ставка податку, податковий період, порядок обчислення суми податку, порядок обчислення сум податку в разі зміни власника об`єкта оподаткування податком, порядок сплати податку, строки сплати податку регулюються ст.269-289 ПК України.
Разом з тим, відповідно до пп.69.14 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України встановлено, що тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії та територій тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.
Вказана норма ПК України набрала чинності 17.03.2022 року (Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» від 15.03.2022 року №2120-IX»).
Постановою Кабінету Міністрів України від 06.12.2022 року №1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» установлено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (в подальшому - Перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій. Вказана постанова набрала чинності 25.12.2022 року.
На підставі постанови Кабінету Міністрів України від 06.12.2022 року №1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», 22.12.2022 року Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України був прийнятий наказом №309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 року за №1668/39004.
Відповідно до вказаного Переліку вся територія Чернігівської області (Код UA74000000000025378) віднесена до території, на якій ведуться (велися) бойові дії - територія активних бойових дій з 24.02.2022 року по 03.04.2022 року.
Таким чином, податковим законодавством, чинним станом на період, на який припав час сплати узгоджених сум податкового зобов`язання, позивача було звільнено від обов`язку сплати плати за землю. При цьому, на час добровільної сплати позивачем узгоджених сум грошового зобов`язання за податковою декларацією від 15.02.2022 року №9030747234, від 15.02.2022 року №9030747050, від 15.02.2022 року №9030745336 такий Перелік прийнятий не був.
А отже, з огляду на відсутність обов`язку у позивача сплати, згідно з пп.69.14 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідних положень» ПК України, притягнення позивача до відповідальності є протиправним, а отже прийнятті відповідачем ППР від 21.02.2024 року №2899/Ж10/25-01-04-06-02 у сумі 51312,56 грн, ППР від 21.02.2024 року №2900/Ж10/25-01-04-06-02 у сумі 1445,47 грн, ППР від 21.02.2024 року №2901/Ж10/25-01- 04-06-02 у сумі 262,83 грн є безпідставними та підлягають скасуванню.
Щодо строків сплати єдиного податку с/г товаровиробника, у яких частка за попередній (звітній) рік дорівнює або перевищує 75%, слід зазначити, що платники єдиного податку четвертої групи самостійно сплачують податок щоквартально протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) кварталу (пп.295.9.2 п.295.9 ст.295 ПК України). А тому, граничний термін сплати єдиного податку за податковими деклараціями з єдиного податку четвертої групи, які подані позивачем у 2017 році, жодним чином не може припадати на 06.06.2022 року, як зазначено відповідачем в Акті, адже це прямо суперечить нормам ПК України.
Як вбачається з матеріалів справи, за податковою декларацією №9137449395 позивач самостійно визначив суму єдиного податку за 2017 рік, а саме за 3 квартал 2017 у розмірі 65879,36 грн, а за 4 квартал 2017 39527,61 грн. Суми єдиного податку позивачем сплачені своєчасно, що підтверджується платіжними інструкціями від13.10.2017 року №8139 та від 05.01.2018 року №86.
За податковою декларацією №9137448804 позивач самостійно визначив суму єдиного податку за 2017 рік, а саме за 3 квартал 2017року у розмірі 85757,51 грн, а за 4 квартал 2017року 51454,51 грн. Суми єдиного податку позивачем сплачені своєчасно, що підтверджується платіжними інструкціями від13.10.2017 року №8137 та від 05.01.2018 року №84.
А отже, враховуючи, що позивач своєчасно здійснив сплату єдиного податку за такими податковими деклараціями, в зв`язку із чим висновки відповідача про порушення граничного терміну сплати єдиного податку за податковою декларацією №9137449395 та за податковою декларацією №9137448804 є безпідставним, а тому прийнятті відповідачем ППР від 21.02.2024 року №2902/Ж10/25-01-04-06-02 та ППР від 21.02.2024 року №2903/Ж10/25-01-04-06-02 є безпідставними та підлягають скасуванню.
Також, з огляду на наведене, відповідачем помилково нарахована штрафна санкція за прострочення сплати єдиного податку за 2 квартал 2022 року у кількості 74 календарних дня.
З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про часткове задоволення позовної заяви.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 325, 328 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Чернігівській області залишити без задоволення, а рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 03 червня 2024 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до адміністративного суду касаційної інстанції в порядку і строки, встановлені статтями 329, 331 КАС України.
Головуючий суддя: Коротких А.Ю.
Судді: Єгорова Н.М.
Чаку Є.В.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.08.2024 |
Оприлюднено | 14.08.2024 |
Номер документу | 120982371 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Коротких Андрій Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Коротких Андрій Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Коротких Андрій Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні