Справа № 463/3733/24 Головуючий у 1 інстанції: Нор Н.В.
Провадження № 22-ц/811/1621/24 Доповідач в 2-й інстанції: Ванівський О. М.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 серпня 2024 року Львівський апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючогосудді: Ванівського О.М.,
суддівЦяцяка Р.П., Шеремети Н.О.
секретаря: Ковальчука Ю.П.
з участю: представника Львівської міської ради Ковели М.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові цивільну справуза апеляційною скаргою Львівської міської ради на ухвалу Личаківського районного суду м. Львова від 01 травня 2024 року у справіза позовом ОСОБА_1 доЛьвівської міськоїради,третя особа:Регіональна філія«Львівська залізниця»Акціонерного товариства«Українська залізниця»про визнаннянезаконною таскасування ухвали,скасування державноїреєстрації прававласності ,-
в с т а н о в и в:
В провадженні Личаківського районного суду м. Львова перебуває цивільна справа за позовом ОСОБА_1 до Львівської міської ради, третя особа: Регіональна філія «Львівська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» про визнання незаконною та скасування ухвали, скасування державної реєстрації права власності.
Разом з позовною заявою позивачем подано заяву про забезпечення позову у даній справі, в якій просив заборонити Львівській міській раді та посадовим особам Львівської міської ради вчиняти дії, спрямовані на відчуження земельної ділянки з кадастровим номером: 4610137200:05:002:0059 (РНОНМ: 2187752746101).
Оскаржуваною ухвалою Личаківського районного суду м. Львова від 01 травня 2024 року заяву ОСОБА_1 про забезпечення позову задоволено.
У порядку забезпечення позову заборонено Львівській міській раді та посадовим особам Львівської міської ради вчиняти дії, спрямовані на відчуження земельної ділянки з кадастровим номером: 4610137200:05:002:0059 (РНОНМ: 2187752746101).
Ухвалу суду в апеляційному порядку оскаржила Львівська міська рада.
Вважає, що при ухваленні судового рішення не були з`ясовані усі обставини, що мають значення для справи та неправильно застосовано норми матеріального права, а тому воно є незаконним та необґрунтованим.
Покликається на те, що під час розгляду заяви про забезпечення позову гр. ОСОБА_1 було встановлено, що предметом спору є відносини щодо законності користування та продажу земельної ділянки на земельних торгах у формі аукціону, за адресою: АДРЕСА_1 (кадастровий номер: 4610137200:05:002:0059) площею 0,1150 га та законності державної реєстрації права власності на відповідну земельну ділянку. Так, 07.09.2020 року Львівською міською радою прийнято ухвалу №6639 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на АДРЕСА_1 . Даною ухвалою затверджено проект землеустрою щодо відведення даної земельної ділянки для продажу на земельних торгах у формі аукціону для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, перевівши їх із земель, що не надані у власність або користування. Даною ухвалою зобов`язано Департамент містобудування зобов`язано здійснити державну реєстрацію речового права на земельну ділянку. Гр. ОСОБА_1 06.09.2021 року придбав об`єкт нерухомого майна (будівля кафебару) за адресою: АДРЕСА_2 .
У зв`язку з купівлею будівлі кафе-бару гр. ОСОБА_1 вжив заходів щодо оформлення права користування (оренди) земельною ділянкою під даним об`єктом нерухомого майна: 17.10.2023 року звернувся із заявою про надання відповідної адміністративної послуги за №3-К-18216/АП-2403 щодо отримання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі АДРЕСА_2 .
З метою ефективного використання земельного фонду Львівської міської територіальної громади, залучення додаткових коштів до бюджету Львівської міської територіальної громади для реалізації програм соціальноекономічного та культурного розвитку Львівської міської територіальної громади 28.03.2024 року Львівською міською радою було прийнято ухвалу №4620 «Про продаж земельної ділянки на АДРЕСА_3 ) у власність на конкурентних засадах (на земельних торгах) у формі електронного аукціону» якою включено до переліку земельних ділянок для продажу у власність на конкурентних засадах (на земельних торгах) у формі електронного аукціону окремим лотом земельну ділянку площею 0,1150 га (кадастровий номер 4610137200:05:002:0059) на АДРЕСА_3 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку (код КВЦПЗ 03.10 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку).
Відтак, даною ухвалою Львівської міської ради №4620 від 28.03.2024 року було запущено механізм продажу у власність земельну ділянку площею Документ сформований в системі «Електронний суд» 23.05.2024 8 0,1150 га (кадастровий номер 4610137200:05:002:0059) на АДРЕСА_3 ) на конкурентних засадах (на земельних торгах) у формі електронного аукціону.
Звертає увагу на те, що, законодавцем встановлено заборону для суду щодо постановлення ухвал про вжиття заходів забезпечення позову, що в результаті приведе до припинення, відкладення, зупинення земельних торгів, у даному випадку, згідно ухвали Львівської міської ради, які б мали проводитись у формі електронного аукціону.
Просить ухвалу суду скасувати.
ОСОБА_1 в судове засідання не з`явився, подав клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку із робочою завантаженістю.
Отже, з урахуванням конкретної ситуації по справі, вирішення питання про розгляд справи або відкладення розгляду справи віднесено до дискреційних повноважень апеляційного суду.
Статтею 372 ЦПК України передбачено, що апеляційний суд відкладає розгляд справи в разі неявки у судове засідання учасника справи, щодо якого немає відомостей про вручення йому судової повістки або за його клопотанням, коли повідомлені ним причини неявки буде визнано поважними.
Неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Таким чином, законодавець передбачив, що явка до апеляційного суду належним чином повідомленого учасника справи не є обов`язковою. Апеляційний суд може розглянути справу за відсутності її учасників. Апеляційний суд може відкласти розгляд справи у разі, коли причини неявки належним чином повідомленого учасника справи будуть визнані апеляційним судом поважними. Таким чином, з врахуванням конкретної ситуації по справі, вирішення питання про розгляд справи або відкладення розгляду справи віднесено до дискреційних повноважень апеляційного суду.
Верховний Суд у постанові від 29 квітня 2020 року у справі №348/1116/16-ц зазначив, що якщо сторони чи їх представники не з`явилися в судове засідання, а суд вважає, що наявних у справі матеріалів достатньо для розгляду справи та ухвалення законного і обґрунтованого рішення, він може, не відкладаючи розгляду справи, вирішити спір по суті. Відкладення розгляду справи є правом суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні сторін чи представників сторін, а не можливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні без їх участі за умови їх належного повідомлення про час і місце розгляду справи.
Виходячи з вищевказаного, враховуючи передбачені діючим процесуальним законодавством строки розгляду справи, баланс інтересів учасників справи у якнайшвидшому розгляді справи, усвідомленість учасників справи про її розгляд, створення апеляційним судом під час розгляду даної справи умов для реалізації її учасниками принципу змагальності сторін, достатньої наявності у справі матеріалів для її розгляду, колегія суддів вважає можливим розглянути справу за відсутності осіб, які не з`явилися в судове засідання.
Апеляційний суд з метою дотримання строків розгляду справи, вважає можливим слухати справу у відсутності ОСОБА_1 , який своєчасно і належним чином повідомлений про час і місце розгляду справи, явка якого не визнавалась апеляційним судом обов`язковою.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника Львівської міської ради Ковели М.В. на підтримання апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід задовольнити.
Відповідно до ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка є частиною національного законодавства, кожна людина при визначенні її громадянських прав і обов`язків має право на справедливий судовий розгляд.
В силу положень ч. 1 ст. 5 ЦПК України, здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законами України.
Згідно п. п. 1-5 ст. 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Колегія суддів вважає, що ухвала суду першої інстанції не відповідає зазначеним вимогам.
Відповідно до ст. 264 ЦПК України під час ухвалення рішення суд вирішує такі питання: 1) чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; 2) чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження; 3) які правовідносини сторін випливають із встановлених обставин; 4) яка правова норма підлягає застосуванню до цих правовідносин.
Задовольняючи заяву про забезпечення позову, суд першої інстанції прийшов до висновку про обґрунтованість наведених у заяві доводів щодо необхідності вжиття заходів забезпечення позову.
Колегія суддівне погоджуєтьсяз висновкомсуду першоїінстанції враховуючинаступне.
Згідно із частиною першоюстатті 4 ЦПК Україникожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Одним із механізмів забезпечення ефективного юридичного захисту є передбачений національним законодавством України інститут вжиття заходів до забезпечення позову.
Частинами першою, другоюстатті 149 ЦПК Українипередбачено, що суд за заявою учасника справи має право вжити передбаченихстаттею 150 цього Кодексузаходів забезпечення позову.
Забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист, або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду.
Забезпечення позову - це сукупність процесуальних дій, які гарантують реальне виконання рішення суду в разі задоволення позовних вимог.
Заходи забезпечення позову мають тимчасовий характер і діють до виконання рішення суду, яким закінчується розгляд справи по суті. Мета забезпечення позову - це хоча і негайні, проте тимчасові заходи, направлені на недопущення утруднення чи неможливості виконання судового акта, а також перешкоджання спричинення значної шкоди позивачу.
Розглядаючи заяву про забезпечення позову, суд (суддя) має з урахуванням доказів, наданих позивачем на підтвердження своїх вимог, пересвідчитися, зокрема, в тому, що між сторонами дійсно виник спір та існує реальна загроза невиконання чи утруднення виконання можливого рішення суду про задоволення позову; з`ясувати обсяг позовних вимог, відповідність виду забезпечення позову, який просить застосувати особа, котра звернулася з такою заявою, позовним вимогам.
При розгляді заяви про забезпечення позову вирішується лише питання про наявність підстав для вжиття заходів забезпечення позову і не вирішуються матеріально-правові вимоги та наперед результат розгляду справи по суті позову.
Згідно із переліком видів забезпечення позову, наведених у частині першій статті 150 ЦПК України, позов забезпечується, в тому числі, забороною вчиняти певні дії.
Як вбачається з матеріалів справи, предметом спору є відносини щодо законності користування та продажу земельної ділянки на земельних торгах у формі аукціону, за адресою: АДРЕСА_1 (кадастровий номер: 4610137200:05:002:0059) площею 0,1150 га та законності державної реєстрації права власності на відповідну земельну ділянку.
Згідно статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно з частиною 2 ст. 127 Земельного кодексу продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюються на конкурентних засадах (на земельних торгах у формі електронного аукціону) у випадках та порядку, встановлених главою 21 цього Кодексу.
Частинами 1-2 статті 134 Земельного кодексу передбачається, що земельні ділянки державної чи комунальної власності продаються або передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Порядок проведення земельних торгів, визначений Земельним Кодексом, є обов`язковим у разі, якщо на земельних торгах здійснюються, зокрема продаж земельних ділянок державної та комунальної власності, передача їх у користування за рішенням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування (п. а ч. 1 ст. 135 Земельного кодексу України).
Окрім того, постановою Кабінету міністрів України № 90 від 27.02.2008 року затверджено порядок проведення аукціонів, а постановою №1013 від 22.09.2021 року було затверджено вимоги щодо підготовки до проведення та проведення земельних торгів для продажу земельних ділянок та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису).
З урахуванням вимог чинного законодавства України, першим етапом продажу земельної ділянки комунальної власності окремим лотом на конкурентних засадах (на земельних торгах) є прийняття рішення відповідним органом місцевого самоврядування про затвердження переліку земельних ділянок, які призначені для продажу на земельних торгах у формі аукціону.
20 вересня 2018 року Львівською міською радою було прийнята ухвала №3928, якою затверджено перелік земельних ділянок, призначених для продажу на земельних торгах у формі аукціону. Згідно Додатку до вказаної ухвали до земельних ділянок, призначених для продажу на земельних торгах у формі аукціону включено також і земельну ділянку за адресою АДРЕСА_1 , орієнтовано площею 0,1100 га з категорією земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, цільовим призначенням (код КВЦПЗ - 12.11) для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу.
Пунктом 3 даної ухвали Львівської міської ради управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування Львівської міської ради надано дозвіл на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для продажу на земельних торгах у формі аукціону, перелічених у додатку, зокрема на земельну ділянку на АДРЕСА_1 (кадастровий номер: 4610137200:05:002:0059).
07 вересня 2020 року Львівською міською радою було прийнято ухвалу №6639 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на АДРЕСА_3 ) для продажу на земельних торгах у формі аукціону», якою затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу на земельних торгах у формі аукціону площею 0,1150 га (кадастровий номер 4610137200:05:002:0059) на АДРЕСА_3 ) для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу (код КВЦПЗ 12.11 для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу) за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, перевівши їх із земель, що не надані у власність або користування.
23 серпня 2023 року Львівською міською радою було прийнято ухвалу №3740, якою змінено цільове призначення земельної ділянки 0,1150 га з кадастровим номером №4610137200:05:002:0059 на АДРЕСА_3 ), яка є у власності Львівської міської територіальної громади, перевівши її до земель житлової та громадської забудови, а також змінено вид цільового призначення (код КВЦПЗ 12.11 для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу) на вид цільового Документ сформований в системі «Електронний суд» 23.05.2024 6 призначення (код КВЦПЗ 03.10 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку).
Пунктом 4 даної ухвали Львівської міської ради управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування Львівської міської ради надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки площею 0,0189 га АДРЕСА_3 ), на яку буде поширюватися право сервітуту на постійній основі для забезпечення проїзду до земельної ділянки площею 0,1200 га (кадастровий номер 4610137200:05:002:0041) на АДРЕСА_3 .
З метою ефективного використання земельного фонду Львівської міської територіальної громади, залучення додаткових коштів до бюджету Львівської міської територіальної громади для реалізації програм соціальноекономічного та культурного розвитку Львівської міської територіальної громади 28.03.2024 року Львівською міською радою було прийнято ухвалу №4620 «Про продаж земельної ділянки на АДРЕСА_3 ) у власність на конкурентних засадах (на земельних торгах) у формі електронного аукціону» якою включено до переліку земельних ділянок для продажу у власність на конкурентних засадах (на земельних торгах) у формі електронного аукціону окремим лотом земельну ділянку площею 0,1150 га (кадастровий номер 4610137200:05:002:0059) на АДРЕСА_3 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку (код КВЦПЗ 03.10 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку).
Окрім того, п. 3 ухвали передбачає продаж у власність земельну ділянку площею 0,1150 га (кадастровий номер 4610137200:05:002:0059) на АДРЕСА_3 ) на конкурентних засадах (на земельних торгах) у формі електронного аукціону для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку (код КВЦПЗ 03.10 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку).
З поміж іншого, ухвала передбачає, що торги необхідно провести у порядку, визначеному ст. ст. 135-139 Земельного кодексу України. Опублікувати в Електронній Торговій Системі через особистий кабінет, створений через оператора електронного майданчика, підключеного до Електронної Торгової Системи, оголошення про проведення земельних торгів та документи і матеріали на лот (документацію), що підтверджують виконання вимог, визначених ч. 3 ст. 135 і ч. 1 ст. 136 Земельного кодексу України. Дату проведення земельних торгів у формі електронного аукціону визначити оператору електронного майданчика, підключеного до Електронної Торгової Системи у межах термінів, визначених п. 6 ст. 137 Земельного кодексу України.
Відтак, даною ухвалою Львівської міської ради №4620 від 28.03.2024 року було запущено механізм продажу у власність земельної ділянки площею 0,1150 га (кадастровий номер 4610137200:05:002:0059) на АДРЕСА_3 ) на конкурентних засадах (на земельних торгах) у формі електронного аукціону.
Згідно із ч. 11 ст. 150 Цивільного процесуального кодексу України, не допускається вжиття заходів забезпечення позову, які полягають в (або мають наслідком) припиненні, відкладенні, зупиненні чи іншому втручанні у проведення конкурсу, аукціону, торгів, тендера чи інших публічних конкурсних процедур, що проводяться від імені держави (державного органу), територіальної громади (органу місцевого самоврядування) або за участю призначеного державним органом суб`єкта у складі комісії, що проводить конкурс, аукціон, торги, тендер чи іншу публічну конкурсну процедуру.
Відтак, законодавцем встановлено заборону для суду щодо постановлення ухвал про вжиття заходів забезпечення позову, що в результаті приведе до припинення, відкладення, зупинення земельних торгів, у даному випадку, згідно ухвали Львівської міської ради, які б мали проводитись у формі електронного аукціону.
Суд першої інстанції, у порушення вимогст.264 ЦПК України, наведеного вище не врахував, внаслідок чого дійшов помилкового висновку, про наявність підстав для задоволення вимог заяви ОСОБА_1 про забезпечення позову шляхом заборони Львівській міській раді та посадовим особам Львівської міської ради вчиняти дії, спрямовані на відчуження земельної ділянки з кадастровим номером: 4610137200:05:002:0059 (РНОНМ: 2187752746101).
Відповідно до ч.1ст.376 ЦПК Українипідставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є: неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.
З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що ухвала суду першої інстанції не відповідає вимогамст.263 ЦПК Українищодо законності й обґрунтованості, зазначені вище порушення призвели до неправильного вирішення заяви, що в силуст.376 ЦПК Україниє підставою для її скасування та ухвалення нового рішення про відмову у задоволенні заяви ОСОБА_1 про забезпечення позову, з наведених вище підстав.
Керуючись ст.ст.п. 2 ч. 1 ст.374, ст.ст.376,381-384 ЦПК України, Львівський апеляційний суд, -
п о с т а н о в и в:
апеляційнускаргу Львівської міської ради задовольнити.
Ухвалу Личаківського районного суду м. Львова від 01 травня 2024 року скасувати та ухвалити нову постанову, якою в задоволенні заяви ОСОБА_1 про забезпечення позову - відмовити.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття, але може бути оскарженою у касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повної постанови.
Повний текст постанови складено 14.08.2024 року.
Головуючий: Ванівський О.М.
Судді Цяцяк Р.П.
Шеремета Н.О.
Суд | Львівський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.08.2024 |
Оприлюднено | 15.08.2024 |
Номер документу | 120988685 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Львівський апеляційний суд
Ванівський О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні