Ухвала
від 30.07.2024 по справі 908/1720/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 18/107/23

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

УХВАЛА

30.07.2024 Справа № 908/1720/23

м.Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі судді Азізбекян Тетяни Анатоліївни, за участю секретаря судового засідання Зеленкової К.Ю., розглянувши заяву Акціонерного товариства Національна атомна енергогенеруюча компанія Енергоатом (вих. б/н від 10.07.2024) про відстрочення виконання рішення суду у справі № 908/1720/23

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Радон - С (вул. Гагаріна, (нова назва Леоніда Каденюка), буд. 21, кв. 1, м. Павлоград, Дніпропетровська область, 51400)

до відповідача - Акціонерного товариства Національна атомна енергогенеруюча компанія Енергоатом (01032, м. Київ, вул. Назарівська, буд. 3) в особі філії Відокремлений підрозділ Запорізька атомна електрична станція акціонерного товариства Національна атомна енергогенеруюча компанія Енергоатом (71504, Запорізька область, м. Енергодар, вул. Промислова, 133)

про стягнення 975304,58 грн.

за участю представників:

від позивача: Сідаш Ю.П., керівник (витяг)

від відповідача (заявник): Димова О.І., самопредставництво (в режимі відеоконференції)

УСТАНОВИВ:

10.07.2024 через підсистему Електронний суд ЄСІКС Господарський суд Запорізької області отримав від відповідача заяву (вих. б/н від 10.07.2024) про відстрочення виконання рішення суду від 11.12.2023 по справі №908/1720/23 на строк до 11.12.2024.

Згідно з протоколом передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 10.07.2024 заяву передано на розгляд раніше визначеному у судовій справі головуючому судді Левкут В.В.

Розпорядженням керівника апарату Господарського суду Запорізької області від 11.07.2024 № П-232/24, враховуючи перебування судді Левкут В.В. у відпустці з 15.07.2024 по 29.07.2024, призначено повторний автоматизований розподіл судової справи № 908/1720/23 для розгляду заяви про відстрочку виконання рішення суду у визначені ГПК України процесуальні строки.

Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи від 11.07.2024 вищезазначену заяву передано на розгляд судді Азізбекян Т.А.

Ухвалою суду від 15.07.2024 заява була прийнята до розгляду, судове засідання призначено на 24.07.2024.

18.07.2024 від Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Радон - С надійшли заперечення на заяву відповідача про відстрочення виконання рішення суду від 11.12.2023 по справі № 908/1720/23, в якій позивач не погоджується з доводами відповідача. Просить суд відмовити в задоволенні заяви.

Ухвалою суду від 18.07.2024 задоволено заяву Акціонерного товариства Національна атомна енергогенеруюча компанія Енергоатом про участь у судових засіданнях в режимі відеоконференції у справі № 908/1720/23.

Ухвалою суду від 18.07.2024 задоволено заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Радон - С про участь у судових засіданнях в режимі відеоконференції у справі № 908/1720/23.

Ухвалою суду від 24.07.2024 відкладено розгляд заяви на 30.07.2024.

26.07.2024 позивачем подано суду клопотання про доручення доказів (витяг ЄДР АТ «НАЕК «Енергоатом», в якому відображена фінансова звітність за 2023 рік.

Відповідно до ст. 222 ГПК України, фіксування судового засідання 30.07.2024 здійснювалося за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Представник заявника в судовому засіданні підтримав заяву, та просить суд відстрочити виконання рішення суду від 11.12.2023 у справі № 908/1720/23 строком до 11.12.2024.

Представник стягувача свою позицію виклав у запереченнях на заяву відповідача про відстрочення виконання рішення суду від 11.12.2023 по справі № 908/1720/23. Просить суд відмовити відповідачу у задоволенні заяви про відстрочку виконання рішення.

Розглянувши заяву відповідача, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується заява, дослідивши подані докази, суд дійшов висновку, що заява підлягає задоволенню частково, виходячи з такого.

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 11.12.2023 по справі № 908/1720/23 позов задоволено. Стягнуто з державного підприємства Національна атомна енергогенеруюча компанія Енергоатом (вул. Назарівська, буд. 3, м. Київ, 01032, ідентифікаційний код 24584661) в особі відокремленого підрозділу Запорізька атомна електрична станція Державного підприємства Національна атомна енергогенеруюча компанія Енергоатом (вул. Промислова, буд. 133, м. Енергодар, Запорізька область, 71503, ідентифікаційний код ВП 19355964) на користь товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Радон - С (вул. Гагаріна, (нова назва Леоніда Каденюка), буд. 21, кв. 1, м. Павлоград, Дніпропетровська область, 51400; ідентифікаційний код 30669282) 746663,60 грн. (сімсот сорок шість тисяч шістсот шістдесят три грн. 60 коп.) основного боргу, 27125,37 грн. (двадцять сім тисяч сто двадцять п`ять грн. 37 коп.) 3% річних, 201515,61 грн. (двісті одну тисячу п`ятсот п`ятнадцять грн. 61 коп.) інфляційних втрат та 14629,56 грн. (чотирнадцять тисяч шістсот двадцять дев`ять грн. 56 коп.) судового збору

Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 20.05.2024 рішення Господарського суду Запорізької області від 11.12.2023 по справі № 908/1720/23 залишено без змін.

На виконання рішення Господарського суду Запорізької області від 11.12.2023 у справі № 908/1720/23, яке набрало законної сили 201.05.2024, судом видано наказ від 18.06.2024.

Ухвалою суду від 25.06.2024 задоволено заяву товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Радон - С про заміну сторони її правонаступником у справі № 908/1720/23. Замінено відповідача у рішенні Господарського суду Запорізької області від 11.12.2023 у справі №908/1720/23, а саме: державне підприємство Національна атомна енергогенеруюча компанія Енергоатом (вул. Назарівська, 3, м. Київ, 01032; ідентифікаційний код 24584661) в особі відокремленого підрозділу Запорізька атомна електрична станція (вул. Промислова, 133, м. Енергодар, Запорізька область, 71504; ідентифікаційний код ВП 19355964) на його правонаступника акціонерне товариство Національна атомна енергогенеруюча компанія Енергоатом (вул. Назарівська, 3, м. Київ, 01032; ідентифікаційний код 24584661) в особі філії Відокремлений підрозділ Запорізька атомна електрична станція (вул. Промислова, 133, м. Енергодар, Запорізька область, 71504; ідентифікаційний код ВП 19355964).

Заявник в своїй заяві посилається на наступне.

Відповідно до статуту АТ «НАЕК «Енергоатом», підприємство утворено з метою виробництва електричної енергії, забезпечення безпечної експлуатації та підвищення ефективності роботи атомних електростанцій, безпеки під час будівництва, введення в експлуатацію та зняття з експлуатації ядерних установок, безперебійного енергопостачання суб`єктів господарювання та населення, а також у межах своєї компетенції забезпечення постійної готовності України до швидких ефективних дій у разі виникнення аварій на підприємствах атомної енергетики, радіаційних аварій у промисловості, дотримання вимог ядерного законодавства, норм та правил з ядерної та радіаційної безпеки.

Дохід АТ «НАЕК «Енергоатом» на 99 % складається з виручки від реалізації електричної енергії, що виробляється її відокремленими підрозділами - атомними електростанціями.

В зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, з 24.02.2022 Указом Президента України № 64/2022 в Україні запроваджений воєнний стан, строк дії якого на теперішній час продовжено.

04.03.2022 місто Енергодар Запорізької області та Запорізька атомна електрична станція (далі - ВП ЗАЕС) були захоплені військовими формуваннями російської федерації та до теперішнього часу перебувають в тимчасовій окупації.

Енергодарська міська територіальна громада (код: UА23040110000019947), в межах якої розташовані виробничі потужності відповідача, включена до «Переліку територій, на яких ведуться (велись) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», затвердженому наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 (пп. «Василівський район» п. 4 Запорізька область» р. II «Тимчасово окуповані Російською Федерацією території України» цього Переліку), з зазначенням дати виникнення можливості бойових дій: 04.03.2022.

З моменту окупації ВП ЗАЕС працює в екстремальних умовах, майже весь час на мінімально допустимих потужностях.

З 11.09.2022 ВП ЗАЕС повністю зупинена.

В структурі електроенергії, виробленої відокремленими підрозділами АТ «НАЕК «Енергоатом», до моменту окупації військовими рф найбільшу частку складала електроенергія, вироблена саме ВП ЗАЕС, оскільки з 15 діючих атомних енергоблоків енергосистеми України - 6 енергоблоків належать ВП ЗАЕС.

Таким чином, на теперішній час відповідачем втрачено виробничі потужності, що забезпечували майже половину його доходу від реалізації електроенергії.

Поряд з цим, АТ «НАЕК «Енергоатом» продовжує нести витрати з утримання об`єктів і персоналу ВП ЗАЕС (заробітна плата персоналу, матеріальне забезпечення невідкладних потреб безпечної експлуатації об`єктів тощо), не одержуючи від діяльності цього відокремленого підрозділу жодного доходу.

Зокрема, зазначені втрати виробничих потужностей в край негативно вплинули на фінансовий стан Компанії.

Так, за півріччя 2023 року ДП «НАЕК «Енергоатом» отриманий збиток в розмірі 9,048 млрд грн, а за 2023 рік - 11,256 млрд грн, що підтверджується Балансом (Звіт про фінансовий стан) на 31.12.2023.

За таких обставин, через втрату Компанією значної частини своїх виробничих потужностей, був розбалансований фінансовий стан державного підприємства. Крім того, постійні ракетні атаки російської федерації на енергетичну інфраструктуру України також безпосередньо та значно впливають на роботу інших атомних електростанцій України. Через зниження частоти в енергосистемі України на енергоблоках спрацьовує система аварійного захисту, внаслідок чого енергоблоки автоматично відключаються та працюють у проектному режимі, без генерації у вітчизняну енергосистему.

Здійснюючи функції експлуатуючої організації (оператора) атомних електростанцій, ДП «НАЕК «Енергоатом», відповідно до ст. 33 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку», зобов`язане першочергово забезпечувати безпечну експлуатацію ядерних установок. Підвищення та дотримання досягнутого рівня безпеки діючих енергоблоків атомних електростанцій має найвищий пріоритет у діяльності експлуатуючої організації.

Втрата відповідачем значної частини своїх виробничих потужностей об`єктивно унеможливила своєчасні та у повному обсязі розрахунки АТ «НАЕК «Енергоатом» перед позивачем.

Виконуючи функції експлуатуючої організації (оператора) атомних електростанцій, «Енергоатом», відповідно до Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку», зобов`язаний першочергово забезпечувати безпечну експлуатацію ядерних установок. Відповідно, наявні ресурси, в тому числі грошові кошти, АТ «НАЕК «Енергоатом» спрямовує в першу чергу на задоволення потреб безпеки експлуатації АЕС.

Відокремлений підрозділ здійснює свою діяльність на підставі розроблених ним і затверджених Компанією поточних і перспективних планів.

Фінансування відокремленого підрозділу здійснюється на підставі затвердженого бюджету та кошторису витрат Компанії.

Таким чином, видатки за боргами ВП ЗАЕС були заплановані саме в бюджеті цього відокремленого підрозділу. Формування бюджету на наступний рік відбувається у грудні року, що передує бюджетному року.

Відповідно, видатки інших відокремлених підрозділів, а також дирекції АТ «НАЕК «Енергоатом» (головного офісу) були заплановані заздалегідь і не враховували можливості здійснення розрахунків за інші відокремлені підрозділи.

Наразі, в умовах постійних обстрілів критичної інфраструктури, в тому числі підприємств генерації та розподілу електричної енергії, критично важливою є здатність атомної енергетики стабільно та надійно виконувати роботу з генерації електричної енергії.

Нові обстріли рф енергетичної інфраструктури призвели до масштабного дефіциту електроенергії в Україні, що стало підставою для застосування аварійних відключень світла по всій країні.

За умов дефіциту потужності енергосистеми України, є виправданим та обґрунтованим відстрочення виконання рішення суду щодо здійснення розрахунків підприємством, яке є одним з основних суб`єктів генерації електроенергії в країні.

На даний час, з метою забезпечення ядерної енергії та радіаційної безпеки Компанією здійснюються заходи, а саме: відбуваються ремонти енергоблоків ВП ПАЕС, виконуються роботи з технічного обслуговування та ремонту електротехнічного обладнання ВПР ВП АЕС; виконується великий обсяг робіт стосовно укріплення та захисту електротехнічного обладнання на відкритих розподільчих пристроях для можливості стабільної передачі електричної енергії споживачам.

Крім того, у АТ «НАЕК «Енергоатом» завжди повинні бути фінансові ресурси для негайних закупівель ЗІП, особливо для електротехнічного обладнання, яке здійснює генерацію та передачу електричної енергії для потреб країни, дизельного палива для ліквідації наслідків відмов обладнання, в тому числі з причин збройної агресії рф.

Все обладнання забезпечує стабільну генерацію електричної енергії і втрата можливості придбати одну з необхідних деталей або робіт створює ризики для функціонування виробничих підрозділів АТ «НАЕК «Енергоатом».

Перерозподіл коштів на даному етапі і у даній ситуації і спрямування їх на погашення боргів ВП ЗАЕС, який не отримує жодних фінансових надходжень, а є дотаційним внаслідок тимчасової окупації міста Енергодар, неможливе без завдання шкоди функціонуванню інших підрозділів АТ «НАЕК «Енергоатом» і, насамперед шкоди функціонуванню АЕС (Південноукраїнської, Рівненської, Хмельницької).

Зазначені обставини істотно ускладнюють виконання рішення Господарського суду Запорізької області від 11.12.2023 у справі № 908/1720/23.

Після ракетного удару рф 11.04.2024 по об`єктам енергетичної структури України, Трипільську ТЕС, найбільшу в Київській області, було повністю зруйновано.

Після удару по цій ТЕС компанія Центренерго втратила 100% своїх потужностей генерації електроенергії. Адже раніше вона вже втратила дві інші свої ТЕС: Зміївську ТЕС у Харківській області знищив російський удар 22.03.2024, а Вуглегірська ТЕС у Донецькій області з 25.07.2022 знаходиться в окупації військ рф.

Як передає Укрінформ, про це повідомила пресслужба НЕК «Укренерго», в зв`язку з нехваткою електроенергії, здійснюється її імпорт в Україну з п`яти країн Європи, зокрема, з Румунії, Словаччини, Польщі, Угорщини, Молдови.

Таким чином, на даний час основне навантаження здійснюється на АТ «НАЕК «Енергоатом» та атомні станції, які виробляють електроенергію для країни, промисловості та населення.

АТ «НАЕК «Енергоатом» включено до Переліку об`єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави (затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 04 березня 2015 року № 83).

Безпека держави та населення України знаходяться у безпосередній залежності від сталої роботи об`єктів АТ «НАЕК «Енергоатом». В свою чергу стала робота енергетичних об`єктів АТ «НАЕК «Енергоатом» залежить від повного та своєчасного фінансування всіх виробничих потреб цих об`єктів.

Внаслідок масованих ракетних атак і атак БПЛА на об`єкти енергетичної системи України, спричинено шкоду, яка в 2023 році склала 30 % енергетичних потужностей держави, про що також наголосив Президент України у своєму зверненні.

Ракетні атаки на об`єкти енергетичної системи України в 2024 році спричинили також велику шкоду і навіть втрату об`єктів, які виробляли та розповсюджували електричну енергію для населення, підприємств та організацій для забезпечення їх функціонування та життєздатності.

За таких умов основним постачальником електричної енергії у цей критично важливий для України період є атомні електростанції.

Збереження нормального режиму роботи системи атомних електростанцій, в свою чергу, є гарантією забезпечення економіки держави та населення країни електроенергією в умовах втрат та руйнувань, завданих країною-агресором.

Водночас негайне виконання рішення Господарського суду Запорізької області від 11.12.2023 у справі № 908/1720/23 і стягнення з АТ «НАЕК «Енергоатом» грошових коштів ставить під загрозу фінансування заходів із забезпечення сталої та безпечної роботи об`єктів атомної енергетики, що, в свою чергу, загрожує безпеці державі та населенню України взагалі.

Окрему увагу слід звернути на те, що відповідно до Положення про покладання спеціальних обов`язків на учасників ринку електричної енергії для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 483 від 05.06.2019, на АТ «НАЕК «Енергоатом», як найбільшого виробника електричної енергії, покладені спеціальні обов`язки для забезпечення доступності ціни на електричну енергію для населення (далі - ПСО).

Так, відповідно до зазначеного Положення, на АТ «НАЕК «Енергоатом» завжди було покладено основне навантаження в рамках як «товарної», так і «фінансової» моделі покладення спеціальних обов`язків. Однак Компанія, враховуючи соціальну відповідальність щодо забезпечення потреб побутових споживачів, докладає всіх зусиль задля належного виконання покладених на неї обов`язків.

Виходячи із змісту та обсягу покладених спеціальних обов`язків на АТ «НАЕК «Енергоатом», можливо зробити висновок, що саме Компанія несе тягар основного фінансового навантаження, кінцевим результатом якого є підтримка постачальникам універсальної послуги та, відповідно, кінцевого побутового споживача - населення.

Фактично це означає, що, зокрема, завдяки АТ «НАЕК «Енергоатом» можливе утримання встановленого тарифу на електричну енергію для населення на поточному, низькому рівні.

Негайне виконання АТ «НАЕК «Енергоатом» судового рішення може спричинити невиконання АТ «НАЕК «Енергоатом» спеціальних обов`язків для забезпеченню доступності ціни на електричну енергію для населення.

В той же час, невиконання ПСО унеможливить досягнення основної мети покладення таких обов`язків - забезпечення загального економічного інтересу в електроенергетичній галузі України, необхідного для задоволення інтересів громадян, суспільства і держави, та забезпечення сталого довгострокового розвитку електроенергетичної галузі і конкурентоспроможності національної економіки; загрожує нормальному функціонуванню ринку електричної енергії України та катастрофічно впливає на стан соціального благополуччя населення України.

Зазначені обставини істотно ускладнюють виконання рішення Господарського суду Запорізької області від 11.12.2023 у справі № 908/1720/23.

Відповідно до приписів частин 1, 2, 3 ст. 331 ГПК України, за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Заява про встановлення або зміну способу або порядку виконання, відстрочення або розстрочення виконання судового рішення розглядається у десятиденний строк з дня її надходження у судовому засіданні з повідомленням учасників справи. Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочки або розстрочки виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.

Стаття 129 Конституції України та ч. 1 ст. 326 Господарського процесуального кодексу України передбачають, що судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами.

Згідно з ч. 2 ст. 13 Закону України Про судоустрій та статус суддів, судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.

Право на виконання судового рішення є складовою права на судовий захист, передбаченого ст. 6 Конвенції про захист прав особи і основоположних свобод, для цілей якої виконання рішення, ухваленого будь-яким судом, має розцінюватись як складова частина судового розгляду. Право на судовий захист є конституційною гарантією прав і свобод людини і громадянина, а обов`язкове виконання судових рішень складовою права на справедливий судовий захист.

Конституційний Суд України у п. 2 мотивувальної частини рішення від 13.12.2012 № 18-рп/2012 зазначив, що виконання судового рішення є невід`ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави.

У пункті 3 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 25.04.2012 у справі № 11-рп/2012 зазначено, що невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом.

Отже, право на судовий захист є конституційною гарантією прав і свобод людини і громадянина, а обов`язкове виконання судових рішень - складовою права на справедливий судовий захист.

У рішенні Конституційного Суду України № 5-пр/2013 від 26.06.2013 зазначено, що розстрочка (відстрочка) виконання рішення має базуватися на принципах співмірності і пропорційності з метою забезпечення балансу прав і законних інтересів стягувача і боржника.

У зв`язку з тим, що відстрочка та розстрочка подовжує період відновлення порушеного права стягувача при їх наданні, необхідно враховувати закріплені в нормах матеріального права, і перш за все у Європейській конвенції про захист прав людини та основних свобод, що є частиною національного законодавства, допустимі межі надання відстрочки та розстрочки виконання судового рішення.

Відповідно до правової позиції Європейського суду з прав людини несвоєчасне виконання рішення суду може бути мотивоване наявністю певних обставин, відстрочка та розстрочка виконання рішення суду не повинна шкодити сутності права, гарантованого частиною першою статті 6 Конвенції, згідно з якою кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи у продовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру, а у системному розумінні даної норми та національного закону суд не повинен перешкоджати ефективному поновленню у правах шляхом виконання судового рішення, тобто, довготривале виконання рішення суду може набути форми порушення права на справедливий судовий розгляд, що не може бути виправдано за конкретних обставин справи та є наслідком зменшення вимог щодо розумності строку.

Відстрочення виконання рішення в даному випадку не є інструментом ухилення для боржника від виконання рішення, боржник лише намагається через існування певних обставин, які таке виконання ускладнюють, забезпечити повне виконання рішення та остаточне погашення заборгованості перед стягувачем.

Суд зауважує, що надання відстрочки виконання рішення є заходом, який має застосовуватись лише за наявності поважних причин та при найменшій шкоді кредитору. При цьому, затримка у виконанні рішення не повинна бути надто тривалою та такою, що порушує саму сутність права, яке захищається п. 1 ст. 6 Конвенції (рішення у справі Іммобільяре Саффі проти Італії). За практикою Європейського Суду в окремих справах проти України було встановлено, що короткі затримки, менші ніж один рік, не вважаються настільки надмірними, щоб піднімати питання про порушення п. 1 ст. 6 Конвенції (Корнілов та інші проти України).

Відстрочка - це відкладення чи перенесення виконання рішення на новий строк, який визначається господарським судом.

Таким чином, запроваджений процесуальними нормами права механізм відстрочення виконання судового рішення є винятковою мірою, який спрямований на досягнення кінцевої мети судового розгляду - виконання ухваленого судом рішення.

Підставою для відстрочки, розстрочки, можуть бути конкретні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим у визначений строк або встановленим господарським судом способом.

При цьому, слід мати на увазі, що згоди сторін на вжиття заходів, передбачених відповідною статтею ГПК України не вимагається. Проте, вирішуючи питання про відстрочку чи розстрочку виконання рішення, господарський суд повинен враховувати матеріальні інтереси сторін, їх фінансовий стан, ступінь вини відповідача у виникненні спору, наявність інфляційних процесів у економіці держави та інші обставини справи, зокрема, щодо фізичної особи (громадянина) - тяжке захворювання її самої або членів її сім`ї, скрутний матеріальний стан, стосовно юридичної особи - наявну загрозу банкрутства, відсутність коштів на банківських рахунках і майна, на яке можливо було б звернути стягнення, щодо як фізичних, так і юридичних осіб - стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.

Отже, питання щодо надання відстрочки (розстрочки) виконання рішення суду повинно вирішуватись господарськими судами із дотриманням балансу інтересів сторін, які приймають участь у справі.

Системний аналіз норм чинного законодавства свідчить, що підставою для відстрочення, можуть бути конкретні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим у визначений строк.

ГПК України не визначає переліку обставин, які свідчать про неможливість виконання рішення чи ускладнюють його виконання, тому суд оцінює докази, що підтверджують зазначені обставини за правилами, встановленими цим Кодексом.

Тобто, можливість відстрочення виконання судового рішення у судовому порядку у будь-якому випадку пов`язується з об`єктивними, непереборними обставинами, які суд визначає виходячи з особливого характеру обставин, що ускладнюють або виключають виконання рішення.

Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочки або розстрочки виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим. (ч. 3 ст. 331 ГПК України).

З системного аналізу вказаної норми вбачається, що підставою для розстрочки, відстрочки, зміни способу та порядку виконання рішення можуть бути конкретні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим у строк або встановленим господарським судом способом.

Вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд також враховує:

1) ступінь вини відповідача у виникненні спору;

2) стосовно фізичної особи - тяжке захворювання її самої або членів її сім`ї, її матеріальний стан;

3) стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.

Розстрочення та відстрочення виконання судового рішення не може перевищувати одного року з дня ухвалення такого рішення, ухвали, постанови.

Питання про задоволення заяви про відстрочку виконання рішення суду вирішується судом в кожному конкретному випадку, виходячи з особливого характеру обставин справи, що унеможливлюють чи ускладнюють виконання рішення. Вирішуючи питання про відстрочку виконання рішення господарський суд повинен враховувати матеріальні інтереси обох сторін, їх фінансовий стан, ступінь вини відповідача у виникненні спору, наявність інфляційних процесів у економіці держави та інші обставини справи. При цьому господарський суд повинен врахувати можливі негативні наслідки для боржника і для стягувача.

Відповідно до ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

За приписами ч. ч. 1, 3 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Змагальність полягає в тому, що сторони у процесуальній формі доводять перед судом свою правоту, за допомогою доказів переконують суд у правильності своєї правової позиції.

Суд також зазначає, що всі громадяни, підприємства, установи та організації України знаходяться в однаковому становищі та зазнають негативний вплив воєнних дій та введення на території України режиму воєнного стану, тому позивач у справі також знаходиться в несприятливому економічному становищі, а отже правомірно очікує на отримання коштів за договором № 23/9-21/1-121-13-21-10743 від 01.10.2021.

Проаналізувавши наведені Акціонерним товариством Національна атомна енергогенеруюча компанія Енергоатом (заявником, відповідачем у справі) обставини, якими він мотивує необхідність відстрочення виконання рішення Господарського суду Запорізької області від 11.12.2023 у справі № 908/1720/23, дослідивши докази, подані заявником в підтвердження важкого матеріального становища, суд дійшов висновку, що у справі, яка розглядається, відповідачем надано достатні докази та наведено переконливі аргументи, які свідчать, що його фінансовий стан і зазначені у заяві обставини ускладнюють негайне виконання рішення у цій справі.

Приймаючи до уваги ту обставину, що матеріали справи не містять документів, які б вказували на свідоме ухилення боржника від виконання рішення суду, суд дійшов висновку, що ці обставини є тими конкретними винятковими обставинами, в розумінні ст. 331 ГПК України, які ускладнюють одночасне та повне виконання рішення суду у справі № 908/1720/23 і є підставою для надання АТ Національна атомна енергогенеруюча компанія Енергоатом можливості виконання судового рішення з відтермінуванням у часі, встановленими господарським судом.

Беручи до уваги вищевикладені обставини, додані до заяви докази, зокрема, Звіт про фінансовий стан боржника, відношення відповідача до критичної інфраструктури, суд задовольняє заяву відповідача частково та надає відстрочку виконання рішення суду від 11.12.2023 у справі № 908/1720/23 до 11.10.2024.

При цьому суд враховує, що негайне виконання рішення у даній справі і стягнення з відповідача грошових коштів ставить під загрозу фінансування заходів із забезпечення сталої та безпечної роботи об`єктів атомної енергетики чим загрожує безпеці держави та населенню України.

Надання відстрочення виконання рішення Господарського суду Запорізької області від 11.12.2023 у справі № 908/1720/23 до 11.10.2024 буде відповідати балансу інтересів сторін, слугувати досягненню мети виконання судового рішення з максимальним дотриманням співмірності негативних наслідків для боржника з інтересом кредитора.

При цьому, суд враховує, що чинним господарсько-процесуальним законодавством не передбачено відстрочення стягнутої за рішенням суми судового збору.

Керуючись ст.ст. 42, 46, 232, 233, 234, 235, 331 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

Заяву Акціонерного товариства Національна атомна енергогенеруюча компанія Енергоатом про відстрочення виконання рішення суду від 11.12.2023 у справі № 908/1720/23 задовольнити частково.

Відстрочити виконання рішення Господарського суду Запорізької області від 11.12.2023 у справі № 908/1720/23 в частині стягнення з Акціонерного товариства Національна атомна енергогенеруюча компанія Енергоатом (вул. Назарівська, буд. 3, м. Київ, 01032, ідентифікаційний код 24584661) на користь товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Радон - С (вул. Гагаріна, (нова назва Леоніда Каденюка), буд. 21, кв. 1, м. Павлоград, Дніпропетровська область, 51400; ідентифікаційний код 30669282) 746663,60 грн. (сімсот сорок шість тисяч шістсот шістдесят три грн. 60 коп.) основного боргу, 27125,37 грн. (двадцять сім тисяч сто двадцять п`ять грн. 37 коп.) 3% річних, 201515,61 грн. (двісті одну тисячу п`ятсот п`ятнадцять грн. 61 коп.) інфляційних втрат до 11.10.2024.

В іншій частині заяви відмовити.

Копію даної ухвали направити сторонам у справі.

Ухвала набирає законної сили негайно з моменту її проголошення суддею та може бути оскаржена протягом 10 днів з дня набрання нею законної сили (ст.ст. 235, 255, 256 ГПК України). Згідно ст. 257 ГПК України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повний текст ухвали складено та підписано 13.08.2023.

СуддяТ.А. Азізбекян

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення30.07.2024
Оприлюднено15.08.2024
Номер документу120993720
СудочинствоГосподарське
КатегоріяІнші справи

Судовий реєстр по справі —908/1720/23

Ухвала від 06.09.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 30.07.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 18.07.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 18.07.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 15.07.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Судовий наказ від 18.06.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

Ухвала від 17.06.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

Ухвала від 31.05.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

Постанова від 20.05.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 17.05.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні