Рішення
від 14.08.2024 по справі 520/16271/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 серпня 2024 р. №520/16271/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бідонько А.В., розглянувши в місті Харкові в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом Комунального підприємства "Харківський метрополітен" (вул. Різдвяна, 29,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61052, код ЄДРПОУ 04805918) до Державної аудиторської служби України (вул. Сагайдачного Петра, буд. 4,м. Київ,04070, код ЄДРПОУ 40165856) про визнання протиправним та скасування висновку,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач, Комунальне підприємство "Харківський метрополітен", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з зазначеним позовом та просить суд:

Визнати протиправним та скасувати висновок Державної аудиторської служби України від 05.06.2024 про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2024-03-12-008019-а, опублікований в електронній системі закупівель 05.06.2024.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що складений відповідачем, за результатами моніторингу закупівлі, висновок UA-2024-03-12-008019-а, є необґрунтованим, викладені в ньому доводи є помилковими, без всебічного дослідження наявних документів та обставин, порушує права позивача.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 14.06.2024 відкрито спрощене провадження у справі.

Представником відповідача надано відзив на позов, в якому сторона відповідача проти вимог поданого позову заперечує. В обґрунтування своєї позиції зазначає, що дослідженням підстав відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ «СТАБІЯ» установлено порушення вимог пункту 43 та підпункту 2 пункту 44 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі». Відповідач вказує, що виявлена невідповідність у технічних параметрах предмета закупівлі могла бути виправлена шляхом розміщення замовником повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей учасникам відповідно до вимог пункту 43 Особливостей. На думку відповідача, позивач не довів, що виявлена ним невідповідність «розбіжності в інформації, є незрозумілим, на який виріб він наданий - чи на МГ 16х40х50, чи МГ 20х32х50», виправлення якої призведе до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.

Позивачем подано до суду відповідь на відзив, в якому не погоджується з обґрунтуванням відповідача щодо підстав прийняття оскаржуваного висновку, обґрунтовуючи відсутністю аргументів у відзиві на позовну заяву щодо правомірності дій відповідача.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно до вимог ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судом з матеріалів справи встановлено, що 12.03.2024 Комунальним підприємством «Харківський метрополітен», як Замовником, оголошено про проведення процедури закупівлі UA-2024-03-12-008019-a за предметом: ДК 021:2015:31160000-5 Частини електродвигунів, генераторів і трансформаторів (Електрощітки) Номенклатура: Щітка електрографітна 10Ч25Ч40, 12724564 UAH, 31161000-2, ДК021, 1920, штуки; Щітка електрографітна 16Ч32Ч50, 12724564 UAH, 31161000-2, ДК021, 6400, штуки; Щітка електрографітна 20(2x10)Ч32Ч50, 12724564 UAH, 31161000-2, ДК021, 7100, штуки; Щітка електрографітна 16Ч40Ч50, 12724564 UAH, 31161000-2, ДК021, 7230, штуки; Щітка електрографіна 20Ч32Ч50, 12724564 UAH, 31161000-2, ДК021, 40, штуки (а.с. 12-14).

17.04.2024 Замовником сформовано звіт про результати проведення вищевказаної закупівлі, яким, крім іншого, затверджено:

- Товариство з обмеженою відповідальністю «КЕРУЮЧА КОМПАНІЯ «АЛЬТЕРНАТИВА» - учасник процедури закупівлі не надав обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції протягом строку, визначеного абзацом першим частини чотирнадцятої статті 29 Закону/абзацом дев`ятим пункту 37 Особливостей. Тендерна пропозиція ТОВ «КЕРУЮЧА КОМПАНІЯ «АЛЬТЕРНАТИВА» підлягає відхиленню згідно абзацу 2 п. 1 ч. 1 ст. 31 Закону України «Про публічні закупівлі».

- Товариство з обмеженою відповідальністю «СТАБІЯ» - тендерна пропозиція учасника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей та підлягає відхиленню згідно абзацу 2 пп.2 п. 44 Особливостей.

- Товариство з обмеженою відповідальністю «ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ «ІНДАСТРІАЛ ТРЕЙД» - Учасник процедури закупівлі не виконав свої зобов`язання за раніше укладеним договором про закупівлю з тим самим замовником, що призвело до застосування санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків протягом трьох років з дати їх застосування, з наданням документального підтвердження застосування до такого учасника санкції (рішення суду або факт добровільної сплати штрафу, або відшкодування збитків). Визнати учасника ТОВ «ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ «ІНДАСТРІАЛ ТРЕЙД» таким, що не виконав свої зобов`язання за раніше укладеним договором про закупівлю з тим самим замовником, що призвело до застосування санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків протягом трьох років з дати їх застосування, з наданням документального підтвердження застосування до такого учасника санкції (рішення суду або факт добровільної сплати штрафу, або відшкодування збитків) по предмету закупівлі: 31160000-5 Частини електродвигунів, генераторів і трансформаторів (Електрощітки) та підлягає відхиленню згідно пп. 2 п. 45 Особливостей.

- ТОВ УЗТ відповідає кваліфікаційним критеріям, встановленим в тендерній документації. Відсутні підстави для відмови, установлені ст. 17 Закону України «Про публічні закупівлі»; дата оприлюднення повідомлення про намір укласти договір 09.04.20924; дата укладення договору про закупівлю 16.04.2024 (а.с. 15-19).

Державна аудиторська служба України відповідно до положень статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» здійснила моніторинг публічної закупівлі UA-2024-03-12-008019-а, за результатами якої складено та оприлюднено Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі від 05.06.2024 року (а.с. 164-168).

В констатуючій частині висновку зазначено, що за результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції ТОВ «СТАБІЯ» установлено порушення вимог пункту 43 та підпункту 44 Особливостей. Проведеним аналізом питань дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону та Особливостей, оприлюднення інформації про закупівлю, розгляду тендерних пропозицій ТОВ «Керуюча компанія «Альтернатива», ТОВ «Промислова компанія «Індастріал Трейд», ТОВ УЗТ, своєчасності укладання договору про закупівлю, додаткової угоди та їх оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця порушень не встановлено.

У констатуючій частині зобов`язано Комунальне підприємство "Харківський метрополітен" здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов`язань за договором та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Вважаючи висновок необґрунтованим, протиправним та таким, що не відповідає вимогам чинного законодавства, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам зазначеної справи, суд зазначає наступне.

Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні регламентовано Законом України від 26.01.1993 № 2939-XII «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні».

Згідно ч. 1, 2 ст. 2 ЗУ «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, в тому числі суб`єктах господарювання, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків акцій (часток) належить суб`єктам господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні. Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.

Відповідно до ст. 5 ЗУ «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування. Порядок та підстави проведення органом державного фінансового контролю перевірок закупівель встановлюється Кабінетом Міністрів України. Перевірка закупівель у замовників проводиться за місцезнаходженням юридичної особи, що перевіряється, чи за місцем розташування об`єкта права власності, щодо якого проводиться перевірка, і полягає у документальному та фактичному аналізі дотримання замовником законодавства про закупівлі. Результати перевірки закупівель викладаються в акті перевірки закупівель. Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад визначає Закон України «Про публічні закупівлі».

Згідно ст. 7 ЗУ «Про публічні закупівлі» уповноважений орган здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері закупівель у межах повноважень, визначених цим Законом.

Відповідно до ст. 8 ЗУ «Про публічні закупівлі» моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю). Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.

Рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав: 1) дані автоматичних індикаторів ризиків; 2) інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; 3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; 4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель; 5) інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.

Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися: інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель; інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах; інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення із зазначенням унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі, а також опису підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі. Повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі не зупиняє проведення процедур закупівель, визначених цим Законом.

Строк здійснення моніторингу процедури закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з наступного робочого дня від дати оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель.

Протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі. Усі такі запити про надання пояснень автоматично оприлюднюються електронною системою закупівель. Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель. Замовник у межах строку здійснення моніторингу процедури закупівлі має право з власної ініціативи надавати пояснення щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.

За результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.

У висновку обов`язково зазначаються: 1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі; 2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість; 3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі; 4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі; 5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель. У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю. Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель. Якщо під час моніторингу, за результатами якого виявлено ознаки порушення законодавства у сфері публічних закупівель, було відмінено тендер чи визнано його таким, що не відбувся, орган державного фінансового контролю зазначає опис порушення без зобов`язання щодо усунення такого порушення. Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі виявлено ознаки порушення законодавства, вжиття заходів щодо яких не належить до компетенції органу державного фінансового контролю, про це письмово повідомляються відповідні державні органи.

Замовник має право протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку одноразово звернутися до органу державного фінансового контролю за роз`ясненням змісту висновку та його зобов`язань, визначених у висновку. Протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.

У разі підтвердження органом державного фінансового контролю факту усунення замовником порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, про що цей орган зазначає в електронній системі закупівель протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення замовником відповідної інформації в електронній системі закупівель, службова (посадова) особа замовника та/або уповноважена особа замовника не притягається до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері закупівель з порушень, що були усунуті замовником відповідно до висновку.

У разі незгоди замовника з інформацією, викладеною у висновку, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в електронній системі закупівель протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду. Замовник зазначає в електронній системі закупівель про відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження та номер такого провадження.

Судом встановлено, що у закупівлі UA-2024-03-12-008019-a за предметом: ДК 021:2015:31160000-5 Частини електродвигунів, генераторів і трансформаторів (Електрощітки) приймали участь:

- Товариство з обмеженою відповідальністю «КЕРУЮЧА КОМПАНІЯ «АЛЬТЕРНАТИВА»;

- Товариство з обмеженою відповідальністю «СТАБІЯ»;

- Товариство з обмеженою відповідальністю «ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ «ІНДАСТРІАЛ ТРЕЙД»;

- ТОВ УЗТ.

За наслідками процедури закупівлі переможцем процедури Закупівлі UA-2024-03-12-008019-a визначено ТОВ УЗТ.

Разом з тим, за результатами моніторингу закупівлі відповідачем встановлено порушення позивачем в частині відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ «СТАБІЯ».

Так, згідно із протокольним рішенням від 02.04.2024 № 5-ВТ.24/3 Замовник відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ «СТАБІЯ» на підставі абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей у зв`язку із тим, що тендерна пропозиція учасника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, а саме: на підтвердження всіх технічних та якісних характеристик по позиції щітка металографітна 20х32х50 учасник ТОВ «СТАБІЯ» не надав копію документу (документ) виробника/ офіційного представника (паспорт товару та/або паспорт якості та/або сертифікат якості та/або формуляр та/або етикетка та/ або каталог (його сторінка) та/або інструкція з експлуатації та/ або інший документ), який містить технічні характеристики, зазначені в Таблиці 1 Додатку 1 до тендерної документації (а.с. 108-109).

Під час проведення моніторингу, Відповідачем надано запит Замовнику щодо надання пояснень про причини не розміщення ним повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в електронній системі закупівель під час виявлення невідповідностей в документах, що подані учасником процедури закупівлі ТОВ «СТАБІЯ» у тендерній пропозиції, оскільки учасником ТОВ «СТАБІЯ» у складі тендерної пропозиції у файлі «Паспорта.pdf» від 19.03.2024 на сторінці 12 надано документ «Паспорт № 4163 (сертифікат якості), в якому у розділі Свідоцтво про приймання зазначено «…щітки МГ 20х32х50 відповідають технічним умовам ТУ У 31.6-14111810-001-2004 і визнані придатними для експлуатації».

На вказаний запит Замовником надано пояснення, що в тендерній пропозиції учасник ТОВ «СТАБІЯ» у складі тендерної пропозиції надано документ у файлі «Паспорта.pdf» 19.03.2024 у якому на стор. 12 у розділі Свідоцтво про приймання зазначено «…щітки МГ 20х32х50 відповідають технічним умовам ТУ У 31.6-14111810-001-2004 і визнані придатними для експлуатації». Але цей документ «Паспорт № 4163 (сертифікат якості)» на першій сторінці містить дані - розміри мм: 16х40х50, а на другій сторінці цього документу вже інформація:«…щітки МГ 20х32х50 відповідають технічним умовам ТУ У 31.6-14111810-001-2004 і визнані придатними для експлуатації». Тобто, документ «Паспорт № 4163 (сертифікат якості)» містить розбіжності в інформації, є незрозумілим, на який виріб він наданий чи на МГ 16х40х50, чи МГ 20х32х50 (а.с. 93).

Оскільки такий документ не підтвердив технічні параметри на номенклатурну позицію «Щітка металографітна 20х32х50», розміри якої згідно технічних якісних вимог замовника повинні бути 20х32х50 мм, замість вказаних 16х40х50 мм. Замовник дійшов до висновку, що учасник не надав документ, що підтверджує технічні якісні характеристики номенклатурної позиції «Щітка металографітна 20х32х50», які відповідають вимогам замовника. В зв`язку з тим, що випадки відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції не відносяться до невідповідностей, які можливо усунути за вимогою, замовник не розмістив вимоги про усунення вищеназваних недоліків та тендерну пропозицію ТОВ «СТАБІЯ» було відхилено на підставі пп. 2 п. 44 Особливостей, а саме, в зв`язку з тим, що тендерна пропозиція: не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.».

Державна аудиторська служба України у констатуючій частині оскаржуваного Висновку зазначила наступне: «При цьому учасник у складі тендерної пропозиції ТОВ «СТАБІЯ» на виконання пункту 7 додатку 1 до тендерної документації надав заповнений та підписаний Додаток 1 до тендерної документації для кожної позиції товару «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та документи на підтвердження вимог до предмета закупівлі» від 19.03.2024 № 28, зокрема з зазначенням технічних характеристик щіток МГ 20х32х50. Водночас на порушення пункту 43 Особливостей Замовник не розмістив повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей (які встановив самостійно) учаснику ТОВ «СТАБІЯ» в електронній системі закупівель та тим самим не надав можливість учаснику усунути невідповідність в інформації та/або документах, які надані учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі. Отже Замовником на порушення підпункту 2 пункту 44 Особливостей було безпідставно відхилено тендерну пропозицію ТОВ «СТАБІЯ», що за результатами оцінки визначено як найбільш економічно вигідною (дешевше цінової пропозиції переможця ТОВ УЗТ на 6 345 792,80 грн (11 344 792,80 грн - 4 999 000,00 грн))».

Надаючи оцінку доводам відповідача, покладеним в основу прийняття спірного висновку про результати моніторингу закупівлі, суд зазначає наступне.

Згідно ст. 1 ЗУ «Про публічні закупівлі» тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель; тендерна пропозиція - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.

Відповідно до ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація не є об`єктом авторського права та/або суміжних прав.

Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі - Особливості).

Згідно п. 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Замовник в тендерній документації обов`язково зазначає інформацію про прийняття чи неприйняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою, ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів. Якщо замовник зазначає в тендерній документації про прийняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою, ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, він повинен зазначити про прийнятний відсоток перевищення ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, визначеної замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів. Якщо замовник не зазначив про прийняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою, ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, та/або не зазначив прийнятний відсоток перевищення, або відсоток перевищення є більшим, ніж зазначений замовником в тендерній документації, то замовник відхиляє таку тендерну пропозицію відповідно до абзацу четвертого підпункту 2 пункту 44 цих особливостей.

У тендерній документації відомості, наведені у 2 частини другої статті 22 Закону, визначаються відповідно до вимог, зазначених в абзацах шостому - восьмому цього пункту.

У тендерній документації зазначаються: один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством; підстави для відмови в участі у відкритих торгах, встановлені пунктом 47 цих особливостей, та інформація про спосіб підтвердження відсутності підстав для відхилення. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відсутність підстав для відхилення тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі та/або переможця, визначених пунктом 47 цих особливостей, у разі, коли така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України Про доступ до публічної інформації, та/або міститься у відкритих публічних електронних реєстрах, доступ до яких є вільним, та/або може бути отримана електронною системою закупівель шляхом обміну інформацією з іншими державними системами та реєстрами.

Для об`єднання учасників як учасника процедури закупівлі замовником зазначаються умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників об`єднання установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, визначеним пунктом 47 цих особливостей. Тендерна документація може містити правила зазначення в договорі про закупівлю грошового еквівалента в національній чи іноземній валюті за офіційним курсом, установленим Національним банком станом на дату розкриття тендерних пропозицій.

Відповідно до п. 43 Особливостей якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.

Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції).

Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.

Замовник не може розміщувати щодо одного і того ж учасника процедури закупівлі більше ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, крім випадків, пов`язаних з виконанням рішення органу оскарження.

Згідно з абз. 2 пп. 2 п. 44 Особливостей визначено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, тендерна пропозиція: не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.

Відповідно до п. 42 Особливостей замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником/переможцем процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції.

Системний аналіз вказаних норм дає підстави для висновку, що у разі зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою під час визначення результатів відкритих торгів, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника процедури закупівлі.

Проте, п.43 Особливостей № 1178 передбачено право Учасника виправити невідповідності у наданій інформації, а саме: якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.

Судом, дослідивши наявну в матеріалах справи Тендерну документацію КП "Харківський метрополітен" для процедури закупівлі - відкриті торги 31160000-5 Частини електродвигунів, генераторів і трансформаторів (Електрощітки) (а.с. 36-72) встановлено, що у пункті 1 розділу ІІІ Тендерної документації «Інструкція з підготовки тендерної документації» визначено, що тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення Замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації, а саме:

4. Інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики (вимоги) предмета закупівлі (технічну специфікацію) та документи, що підтверджують відповідність предмету закупівлі встановленим вимогам замовника, згідно з Додатком 1 до тендерної документації.

Відповідно до підпункту 6.1. пункту 6 розділу ІІІ Тендерної документації «Інструкція з підготовки тендерної документації» технічні, якісні та кількісні характеристики (вимоги) предмета закупівлі (технічна специфікація) викладені у Додатку 1 до тендерної документації.

У підпункті 6.2. пункту 6 вищевказаного розділу тендерної документації зокрема визначено, що на підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним та кількісним характеристикам (вимогам) предмета закупівлі (технічній специфікації), встановленим замовником у Додатку 1 до ТД, учасники процедури закупівлі повинні надати в складі тендерної пропозиції такі документи:

6.2.1. Гарантійний лист щодо погодження учасника з технічними, якісними та кількісними характеристиками (вимогами) предмета закупівлі (технічною специфікацією), викладеними у Додатку 1 до ТД, за підписом уповноваженої особи Учасника.

6.2.2. Технічні, якісні та кількісні характеристики (вимоги) предмета закупівлі (технічною специфікацією) за формою та зразком відповідно Додатку 1 до тендерної документації, за підписом уповноваженої особи Учасника.

6.2.3. На підтвердження всіх технічних та якісних характеристик, що зазначені у Додатку 1 до ТД:

- копія чинних протоколу(-ів) випробувань/сертифікату(-ів) відповідності, виданий органами з оцінки відповідності, який містить технічні характеристики, зазначені в Таблиці 1 Додатку 1 до тендерної документації,

та/або

- копія документу (документ) виробника/офіційного представника* (паспорт товару та/або паспорт якості та/або сертифікат якості та/або формуляр та/або етикетка та/або каталог (його сторінка) та/або інструкція з експлуатації та/або інший документ), який містить технічні характеристики, зазначені в Таблиці 1 Додатку 1 до тендерної документації.

6.2.4. Гарантійний лист, яким учасник підтверджує постачання товару саме того виробника, експлуатаційні документи якого надано ним у тендерній пропозиції, за підписом уповноваженої особи Учасника.

Судом також встановлено, що учасником закупівлі ТОВ «СТАБІЯ» на підтвердження відповідності запропонованого товару вимогам до предмета закупівлі в складі своєї тендерної пропозиції надано: - гарантійний лист від 19.03.2024 № 27 щодо погодження з усіма технічними, якісними та кількісними характеристиками (вимогами) предмета закупівлі (технічною специфікацією), викладеними у Додатку 1 Тендерної документації; - заповнений та підписаний Додаток 1 до тендерної документації; - паспорти (сертифікати якості); - сертифікат на систему управління якістю (зареєстрований у Реєстрі Органу з сертифікації 01.12.2023 № UA8O072.14111810.1-2023); - сертифікат дилера від 15.12.2023 № 356; - гарантійний лист від 19.03.2024 № 29 щодо підтвердження постачання товару згідно Технічній специфікації (а.с. 73-111).

Під час розгляду тендерної пропозиції вищевказаного учасника закупівлі було встановлено, що ТОВ «СТАБІЯ» у складі тендерної пропозиції надано документ у файлі «Паспорта.pdf» 19.03.2024 у якому на стор. 12 у розділі Свідоцтво про приймання зазначено «…щітки МГ 20х32х50 відповідають технічним умовам ТУ У 31.6-14111810-001-2004 і визнані придатними для експлуатації».

Дослідивши зміст Паспорта № 4163 (сертифікат якості) судом встановлено, що на першій сторінці містить дані - розміри мм: 16х40х50, а на другій сторінці цього документу вже інформація:«…щітки МГ 20х32х50 відповідають технічним умовам ТУ У 31.6- 14111810-001-2004 і визнані придатними для експлуатації».

Отже, судовим розглядом підтверджено, що документ «Паспорт № 4163 (сертифікат якості)» містить розбіжності в інформації, та є незрозумілим, на який виріб він наданий чи на МГ 16х40х50, чи МГ 20х32х50.

Суд зазначає, що такий документ не підтверджує технічні параметри на номенклатурну позицію «Щітка металографітна 20х32х50», розміри якої згідно технічних якісних вимог замовника повинні бути 20х32х50 мм, замість вказаних 16х40х50 мм.

Таким чином, позивачем зроблено вірний висновок про те, що на підтвердження всіх технічних та якісних характеристик по позиції щітка металографітна 20х32х50 учасник ТОВ "СТАБІЯ" не надав копію документу (документ) виробника/офіційного представника (паспорт товару та/або паспорт якості та/або сертифікат якості та/або формуляр та/або етикетка та/або каталог (йогосторінка) та/або інструкція з експлуатації та/або інший документ), який містить технічні характеристики, зазначені в Таблиці 1 Додатку 1 до тендерної документації.

Суд також вважає за необхідне зазначити, що відповідно до пункту 43 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.

Системний аналіз вказаних норм положення Особливостей дає підстави для висновку, що випадки відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції не відносяться до невідповідностей, які можливо усунути за вимогою, а відтак Замовником правомірно не розміщено вимоги про усунення вищеназваних недоліків та тендерну пропозицію ТОВ «СТАБІЯ» було відхилено на підставі пп. 2 п. 44 Особливостей.

Щодо посилання відповідача, що виявлена невідповідність у технічних параметрах предмета закупівлі в цьому випадку могла бути виправлена шляхом розміщення Замовником повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей учасникам відповідно до вимог пункту 43 Особливостей, оскільки «невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо» є необґрунтованим, оскільки в данному випадку, виявлені Замовником невідповідності не відносяться до невідповідностей, які можливо усунути за такою вимогою.

Щодо доводів відповідача, що учасник ТОВ «СТАБІЯ» у складі тендерної пропозиції на виконання пункту 7 додатку 1 до тендерної документації надав заповнений та підписаний Додаток 1 до тендерної документації для кожної позиції товару «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та документи на підтвердження вимог до предмета закупівлі» від 19.03.2024 № 28, зокрема із зазначенням технічних характеристик щіток МГ 20х32х50, суд зазначає наступне.

Вказаний Додаток 1 до Тендерної документації, який був заповнений та підписаний учасником закупівлі ТОВ «СТАБІЯ», не є належним підтвердженням інформації про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі (технічній специфікації), а є одним із складових документів, що повинен був надати учасник на підтвердження такого критерію.

Вищевказане підтверджується переліком документів, визначених підпунктом 6.2. пункту 6 розділу ІІІ Тендерної документації «Інструкція з підготовки тендерної документації», а тому доводи відповідача в цій частині суд вважає необґрунтованими.

З урахуванням вищевикладеного, та враховуючи, що тендерна пропозиція ТОВ «СТАБІЯ» не відповідала умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей по предмету закупівлі: 31160000-5 Частини електродвигунів, генераторів і трансформаторів (Електрощітки), її правомірно було відхилено згідно абзацу 2 пп.2 п.44 Особливостей (без надання запиту про усунення невідповідностей).

За таких підстав, сукупність вказаних вище обставин свідчать про те, порушення встановленні Висновком про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2024-03-12-008019-а не знайшли свого підтвердження під час розгляду даної справи.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Зважаючи на встановлені у справі обставини, з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.

Розподіл судових витрать здійснюється відповідно до ст. 139 КАС України.

Керуючись статтями 14, 243-246, 291, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Комунального підприємства "Харківський метрополітен" (вул. Різдвяна, 29,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61052, код ЄДРПОУ 04805918) до Державної аудиторської служби України (вул. Сагайдачного Петра, буд. 4,м. Київ,04070, код ЄДРПОУ 40165856) про визнання протиправним та скасування висновку задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати висновок Державної аудиторської служби України від 05.06.2024 про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2024-03-12-008019-а, опублікований в електронній системі закупівель 05.06.2024.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної аудиторської служби України (код ЄДРПОУ: 40165856) на користь Комунального підприємства "Харківський метрополітен" (код ЄДРПОУ 04805918) витрати зі сплати судового збору у розмірі 2422,40 (дві тисячі чотириста двадцять дві гривні 40 копійок).

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, або спрощеного позовного провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Суддя Бідонько А.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.08.2024
Оприлюднено16.08.2024
Номер документу121007032
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них

Судовий реєстр по справі —520/16271/24

Ухвала від 22.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Жук А.В.

Постанова від 02.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 28.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 16.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 02.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Рішення від 14.08.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні