ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 серпня 2024 року Чернігів Справа № 620/10997/23
Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Непочатих В.О., розглянувши в спрощеному позовному провадженні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Північного офісу Держаудитслужби до Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області про стягнення коштів,
В С Т А Н О В И В:
Північний офіс Держаудитслужби звернувся до суду з позовом до Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області, в якому просить стягнути за рахунок спеціального фонду Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Чернігівській області до Державного бюджету код доходів 24060300 (інші надходження) кошти в сумі 705231,82 грн.
В обґрунтування своїх вимог позивачем зазначено, що в ході проведення ревізії фінансово-господарської діяльності відповідача за період з 01.01.2019 по 31.10.2022 встановлено фінансові порушення та недоліки, чим завдано матеріальної шкоди (збитків) державному бюджету та понесені зайві витрати відповідачем на суму 705231,82 грн. Зазначає, що відповідно до пункту 7 частини першої статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» відповідачу направлено вимогу щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства від 03.03.2023 № 262504-14/761-2023, однак порушення відповідачем не усунуті.
Відповідачем подано відзив, в якому просить відмовити у задоволенні позову, оскільки в нормах бюджетного законодавства відсутній обов`язок здійснення оплати праці за рахунок спеціального фонду державного бюджету, даний вид видатків повністю забезпечується за рахунок загального фонду державного бюджету, а тому з боку відповідача відсутній факт порушення законодавства.
Позивачем подано відповідь на відзив, в якому додатково звернув увагу на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 12.06.2023 у справі № 620/4044/23, в якому суд вже надав правову оцінку вимоги від 03.03.2023 № 262504-14/761-2023.
В наданих запереченнях на відповідь на відзив, відповідач стверджує, що ним не було порушено вимоги чинного законодавства в частині дотримання бюджетного законодавства.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Управлінням Північного офісу Держаудитслужби у Чернігівській області проведено перевірку дотримання вимог законодавства Аварійно-рятувальним загоном спеціального призначення Головного управління Державної служби України під час якої складено акт від 08.02.2022 № 04-30/01 ревізії фінансово-господарської діяльності відповідача за період з 01.01.2019 по 31.10.2022.
На підставі акту від 08.02.2022 № 04-30/01 ревізії фінансово-господарської діяльності складено та надіслано відповідачу вимогу від 03.03.2023 № 262504-14/761-2023 про усунення виявлених перевіркою закупівель порушень законодавства із строком зворотного інформування до 03.05.2023.
Листом від 03.05.2023 № 70502-451/7050-04 відповідач повідомив позивача про оскарження пункту 5 вказаної вимоги до суду.
Так, Аварійно-рятувальний загін спеціального призначення Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області звернувся до суду з адміністративним позовом до Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області про визнання протиправним та скасування пункту 5 вимоги щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області № 262504-14/761-2023 від 03.03.2023 про порушення вимог абзацу 2 пункту 37 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 № 228 та абзацу 16 частини четвертої статті 13 Бюджетного кодексу України.
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 12.06.2023 у справі № 620/4044/23 в задоволенні позову Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області до Структурного відділу Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області про визнання протиправним та скасування пункту 5 вимоги було відмовлено в повному обсязі.
Зважаючи на те, що відповідач не забезпечив усунення вимог законодавства в добровільному порядку, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.
Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначає Закон України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» (далі - Закон в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до Закону здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю. Орган державного фінансового контролю у своїй діяльності керується Конституцією України, Бюджетним кодексом України, цим Законом, іншими законодавчими актами, актами Президента України та Кабінету Міністрів України (стаття 1 Закону).
Згідно частини першої статті 2 Закону головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.
Статтею 4 Закону визначено, що інспектування здійснюється органом державного фінансового контролю у формі ревізії та полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності підконтрольної установи, яка повинна забезпечувати виявлення наявних фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб. Результати ревізії викладаються в акті. На підконтрольних установах, щодо яких за відповідний період їх фінансово-господарської діяльності відповідно до цього Закону проведено державний фінансовий аудит, інспектування за ініціативою органу державного фінансового контролю не проводиться.
Відповідно до пунктів 1, 7, 8, 10 статті 10 Закону органу державного фінансового контролю надається право перевіряти в ході державного фінансового контролю грошові та бухгалтерські документи, звіти, кошториси й інші документи, що підтверджують надходження і витрачання коштів та матеріальних цінностей, документи щодо проведення закупівель, проводити перевірки фактичної наявності цінностей (коштів, цінних паперів, сировини, матеріалів, готової продукції, устаткування тощо); пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства; порушувати перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених із порушенням законодавства, у судовому порядку стягувати у дохід держави кошти, отримані підконтрольними установами за незаконними договорами, без установлених законом підстав та з порушенням законодавства; звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.
Згідно з пунктами 35, 39, 40, 45, 46, 49, 50, 52 Порядку проведення інспектування Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2006 № 550 (далі - Порядок № 550 в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), результати ревізії оформляються актом, який складається на паперовому носії державною мовою і повинен мати наскрізну нумерацію сторінок. На першому аркуші акта ревізії, який оформляється на бланку органу державного фінансового контролю, зазначається назва документа (акт), дата і номер, місце складення (назва міста, села чи селища).
Перший і третій примірники акта ревізії надаються для ознайомлення і підписання об`єкту контролю у строк не пізніше ніж 5 робочих днів після закінчення ревізії, зокрема, особисто під розписку керівнику або головному бухгалтеру об`єкта контролю.
Керівник, головний бухгалтер та інші визначені працівники об`єкта контролю зобов`язані ознайомитися з актом ревізії та у разі погодження з викладеними у ньому фактами підписати отримані примірники акта. У разі наявності заперечень (зауважень) щодо змісту акта ревізії керівник, головний бухгалтер чи інші особи підписують його із застереженням.
У міру виявлення ревізією порушень законодавства посадові особи органу державного фінансового контролю, не чекаючи закінчення ревізії, мають право усно рекомендувати керівникам об`єкта контролю невідкладно вжити заходів для їх усунення та запобігання у подальшому.
Якщо вжитими в період ревізії заходами не забезпечено повне усунення виявлених порушень, органом державного фінансового контролю у строк не пізніше ніж 10 робочих днів після реєстрації акта ревізії, а у разі надходження заперечень (зауважень) до нього - не пізніше ніж 3 робочих дні після надіслання висновків на такі заперечення (зауваження) надсилається об`єкту контролю письмова вимога щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства із зазначенням строку зворотного інформування.
Про усунення виявлених ревізією фактів порушення законодавства цей об`єкт контролю у строк, визначений вимогою про їх усунення, повинен інформувати відповідний орган державного фінансового контролю з поданням завірених копій первинних, розпорядчих та інших документів, що підтверджують усунення порушень.
У разі коли діями чи бездіяльністю працівників об`єкта контролю державі або підконтрольній установі заподіяна матеріальна шкода, орган державного фінансового контролю ставить вимоги перед керівником об`єкта контролю та органом його управління щодо пред`явлення позовів до винних осіб.
За результатами проведеної ревізії у межах наданих прав органи державного фінансового контролю вживають заходів для забезпечення, зокрема: звернення до суду в інтересах держави щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства з питань збереження і використання активів, а також стягнення у дохід держави коштів, одержаних за незаконними договорами, без встановлених законом підстав або з порушенням вимог законодавства; застосування заходів впливу за порушення бюджетного законодавства.
Органи державного фінансового контролю здійснюють контроль за усуненням об`єктами контролю порушень законодавства за результатами аналізу їх зворотного інформування про вжиті заходи, а також під час наступних ревізій цих об`єктів контролю, систематично вивчають матеріали ревізій і на підставі їх узагальнення вносять відповідним органам державної влади та органам місцевого самоврядування пропозиції щодо перегляду нормативно-правових актів, усунення причин і умов, що сприяли порушенням законодавства.
Відповідно до статті 15 Закону законні вимоги службових осіб органу державного фінансового контролю є обов`язковими для виконання службовими особами об`єктів, що контролюються.
Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що органу державного фінансового контролю надано можливість здійснювати контроль за використанням коштів бюджетів усіх рівнів та, у разі виявлення порушень законодавства, пред`являти обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення таких правопорушень.
Окрім того, орган державного фінансового контролю має право звернутися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства.
За встановленими обставинами, відповідачем не виконано пункт 5 вимоги від 03.03.2023 № 262504-14/761-2023 про усунення виявлених перевіркою закупівель порушень законодавства, а саме: не забезпечено відшкодування на користь Державного бюджету безпідставно здійсненого покриття видатків на оплату праці в сумі 705231,82 грн. за рахунок коштів спеціального фонду кошторису Загону.
Крім того, відповідачем було оскаржено вказану вимогу до суду і рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 12.06.2023 у справі № 620/4044/23 в задоволенні позову Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській про визнання протиправним та скасування пункту 5 вимоги було відмовлено в повному обсязі.
Так, в рішенні Чернігівського окружного адміністративного суду від 12.06.2023 у справі № 620/4044/23 суд прийшов до висновку: «Враховуючи дані про надані Загоном платні послуги, в ході проведення ревізії зроблено розрахунок оплати праці, яку необхідно було здійснити за рахунок отриманих доходів спеціального фонду. За результатами проведених розрахунків за охоплений ревізією період загальна сума зазначеної заробітної плати становила 705231,82 грн.
Оскільки, вказані доходи відносяться до надходжень підгрупи 1 першої групи власних надходжень бюджетних установ, що надаються бюджетними установами згідно з їх основною діяльністю, то відповідно до вимог абзац 6 частина четверта статті 13 Бюджетного кодексу України надходження мають бути спрямовані на покриття витрат, пов`язаних з організацією та наданням таких послуг.
В порушення вимог абзацу 2 пункту 37 Порядку № 228, Загоном штатні розписи за спеціальним фондом не складались, в той час як частково видатки на оплату праці працівників, задіяних в наданні платних послуг, відповідно до частини четвертої статті 13 Бюджетного кодексу України повинні здійснюватися за рахунок спеціального фонду кошторису.
Таким чином, додаткові витрати коштів загального фонду державного бюджету по КПКВ 1006280 на оплату праці в період з 01.01.2020 по 31.10.2022 склали 705231,82 грн.
Зважаючи на наведене, суд дійшов висновку, що виносячи пункт 5 Вимоги щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області № 262504-14/761-2023 від 03.03.2023 про порушення вимог абзацу 2 пункту 37 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 № 228 та абзацу 16 частини четвертої статті 13 Бюджетного кодексу України, відповідач діяв підставно, правомірно та у межах своїх повноважень».
Відповідно до частин другої, третьої статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом (частина четверта статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України).
В даному випадку вказане рішення суду має преюдиційне значення, а тому обставини, які були встановлені підлягають врахуванню під час розгляду даної справи.
За таких підстав, а також враховуючи відсутність спростування будь-якими належними та допустимими доказами в розумінні статтей 73 та 74 Кодексу адміністративного судочинства України з боку відповідача доводів позивача, викладених в позовній заяві, суд вважає позовні вимоги про стягнення з відповідача до Державного бюджету коштів в сумі 705231,82 грн. обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись статтями 72-74, 77, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Північного офісу Держаудитслужби (вул. Січових Стрільців, буд. 18, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 40479560) до Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області (вул. Захисників України, 4, м. Чернігів, 14030, код ЄДРПОУ 35194859) про стягнення коштів - задовольнити повністю.
Стягнути з Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області до Державного бюджету код доходів 24060300 (інші надходження) кошти в сумі 705231,82 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 14.08.2024.
Суддя Василь НЕПОЧАТИХ
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.08.2024 |
Оприлюднено | 16.08.2024 |
Номер документу | 121007721 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо процедур здійснення контролю Рахунковою палатою, Державною аудиторською службою України, державного фінансового контролю |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Василь НЕПОЧАТИХ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні