ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14.08.2024 Справа № 914/1010/24
місто Львів
Господарський суд Львівської області у складі судді Рима Т. Я. за участю секретаря судових засідань Прокопів І. І. розглянув у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Львівського міського комунального підприємства "Львівтеплоенерго" (надалі ЛМКП "Львівтеплоенерго" або Позивач),до відповідача:Львівського комунального підприємства "Балатон-409" (надалі ЛКП "Балатон-409" або Відповідач),про:встановлення постійного безоплатного сервітуту та усунення перешкод в користуванні майном.У судовому засіданні взяли участь представники:
позивача:Трофимчук О. В.відповідача:Галань В. М.I.ПРОЦЕДУРИ.
1.Позивач звернувся до Господарського суду Львівської області з позовом до Відповідача про встановлення постійного безоплатного сервітуту та усунення перешкод в користуванні майном.
2.Ухвалою від 22.04.2024 суд відкрив провадження у справі за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначив на 22.05.2024.
3.Рух справи відображено в попередніх ухвалах суду.
4.Суд створив усі можливості учасникам справи для висловлення своїх доводів і заперечень, повідомлення усіх відомих їм обставин та подання усіх можливих доказів, вирішив усі подані клопотання, а також виконав решта завдань підготовчого провадження. Зазначене стало підставою для того, що суд ухвалою від 19.06.2024 закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 31.07.2024.
5.Ухвалою від 31.07.2024 суд оголосив перерву до 14.08.2024
6.В судовому засіданні 14.08.2024 суд ухвалив рішення у справі, проголосивши його вступну та резолютивну частини.
II.АРГУМЕНТИ СТОРІН.
Позиція Позивача.
7.На виконання вимог Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" Позивач зобов`язаний установити вузол комерційного обліку в житловому будинку у місті Львові по вулиці Мазепи, 3. Управителем цього будинку є Відповідач.
8.Відповідач створює перешкоди Позивачу у встановленні загальнобудинкового вузла комерційного обліку. При цьому Позивач дотримався усіх процедур, визначених Законом України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання".
9.Предметом позову є:
9.1.Зобов`язання Відповідача усунути перешкоди в користуванні тепловим вводом, шляхом надання до нього доступу для виготовлення паспорта вузла обліку гарячої води для житлового будинку за адресою: місто Львів, вулиця Мазепи, 3 та для встановлення та обслуговування вузла комерційного обліку.
9.2.Встановлення Позивачу безстрокового безоплатного сервітуту на обмежене користування частиною нерухомого майна (частини будівлі) для встановлення будинкових вузлів обліку гарячої води згідно з паспортом вузла обліку гарячої води для житлового будинку за адресою: місто Львів, вулиця Мазепи, 3.
10.Підставою позову є порушення Відповідачем вимог статті 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" та створення перешкод в установленні вузла комерційного обліку.
11.Попередній (орієнтовний) розрахунок судових витрат складається з 6 056,00 грн витрат на оплату судового збору.
Заперечення відповідача.
12.Відповідач не чинить Позивачу перешкод у доступі до багатоквартирного будинку по вулиці Мазепи, 3. Доказів протилежного нема у матеріалах справи.
13.Відповідач не є власником чи співвласником будинку, а є лише його управителем. Мешканці будинку, а не Відповідач, не дозволили встановити вузол комерційного обліку.
14.Повідомлення Позивача про намір встановлення вузла комерційного обліку на гаряче водопостачання є неналежним: не вказано адресата, відсутній підпис керівника, відтиск печатки, інформація про вартість встановлення вузла обліку, розмір внеску за встановлення вузла, порядок сплати внеску за встановлення вузла. Крім того, Позивач не надав доказів надсилання цього повідомлення.
15.Відповідач повідомив, що очікує понести 20'000,00 грн витрат на професійну правничу допомогу.
III.МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА.
Дотримання Позивачем вимог законодавства при встановленні лічильника.
16.Взаємовідносини сторін цього спору врегульовано Законом України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання".
17.ЛМКП "Львівтеплоенерго" є комунальним підприємством, що, серед іншого, надає послуги з теплопостачання та постачання гарячої води, а також є оператором зовнішніх інженерних мереж у місті Львові. У зв`язку з цим Позивач має обов`язок обладнати будівлі вузлами комерційного обліку.
18.Представники Позивача 21.03.2024 склали акт про недопуск виконавців робіт зі встановлення загальнобудинкового комерційного вузла обліку гарячої води (а. с. 9). Цей акт підписали представники Позивача, представник Відповідача та мешканці будинку.
19.Ці події і стали передумовою спору.
20.Згідно з частиною 1 статті 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку здійснюється відповідно до проектної документації з дотриманням будівельних норм і правил у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства. Таке оснащення та відповідна проектна документація не потребують видачі технічних умов та інших вимог до встановлення вузла комерційного обліку, погодження з державними органами, органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими особами, операторами зовнішніх інженерних мереж, виконавцями комунальних послуг.
21.Частиною 3 статті 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" передбачено, що оператор зовнішніх інженерних мереж не менш як за два місяці до встановлення вузлів комерційного обліку повідомляє власників (співвласників) будівлі про намір встановити такий вузол та вартість такого встановлення. Порядок такого інформування визначається Кабінетом Міністрів України.
22.Згідно з приписами Порядку інформування оператором зовнішніх інженерних мереж власників (співвласників) будівлі про намір встановлення вузла комерційного обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.06.2018 № 444 (далі Порядок № 444):
22.1.Оператор зовнішніх інженерних мереж не менш як за два місяці до встановлення вузла комерційного обліку повідомляє власникам (співвласникам) будівлі про намір встановити такий вузол за формою згідно з додатком (далі - повідомлення) (пункт 3). Зміст Повідомлення повинен містити таку інформацію: найменування оператора зовнішніх інженерних мереж; адреса встановлення вузла комерційного обліку; вартість встановлення вузла комерційного обліку; розмір внеску за встановлення вузла комерційного обліку; порядок сплати внеску за встановлення вузла комерційного обліку; реквізити, за якими потрібно надати відповідь на повідомлення; реквізити оператора; дата, прізвище, ім`я, по батькові керівника оператора та його підпис.
22.2.Повідомлення доводиться до відома власників (співвласників) будівлі шляхом розміщення: (1) на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування; (2) у загальнодоступному місці на інформаційних стендах у під`їздах будівлі. Крім того, оператор забезпечує доведення до відома власників (співвласників) будівлі інформації про намір встановити вузол комерційного обліку шляхом (3) повідомлення на паперовому носії кожного власника (співвласника) будівлі протягом тридцяти днів з дня розміщення повідомлення на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та у загальнодоступному місці на інформаційних стендах у під`їздах будівлі (пункт 4).
22.3.Днем отримання повідомлення власниками (співвласниками) будівлі є дата розміщення повідомлення на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування. У разі відсутності веб-сайту у оператора зовнішніх інженерних мереж та органу місцевого самоврядування днем отримання повідомлення є дата розміщення повідомлення у загальнодоступному місці на інформаційних стендах у під`їздах будівлі (пункт 5).
23.Позивач надав примірник повідомлення про намір встановлення вузла комерційного обліку на гаряче водопостачання від 22.12.2021 (а. с. 10) та власну довідку про те, що публікація та розміщення цього повідомлення на офіційному веб-сайті Позивача були здійснені 22.12.2021 (а. с. 11).
24.У судовому засіданні 31.07.2024 суд оглянув веб-сайт ЛМКП "Львівтеплоенерго" та встановив наявність розмішеного повідомлення про намір встановлення вузла комерційного обліку за адресою: вулиця Мазепи 3, місто Львів.
25.Зазначене повідомлення не містить інформації про вартість встановлення вузла комерційного обліку; розмір внеску за встановлення вузла комерційного обліку; порядок сплати внеску за встановлення вузла комерційного обліку, як того вимагає Порядок № 444.
26.У матеріалах справи немає також доказів розміщення повідомлення загальнодоступному місці на інформаційних стендах у під`їздах будівлі, а також доведення до відома кожного власника (співвласників) будинку інформації про намір встановити вузол комерційного обліку у встановлений Порядком № 444 спосіб та строк (див. пункт 20.2 цього рішення).
27.Отже, Позивач не здійснив усіх передбачених законодавством дій з метою інформування власників (співвласників) будинку про намір та порядок встановлення вузла комерційного обліку, що є самостійною підставою для відмови в задоволенні позовних вимог.
Належність Відповідача.
28.Крім того, у цій справі наявна ще одна підстава для відмови в задоволенні позову неналежність Відповідача.
29.Відповідач є комунальним підприємством, яке надає послуги з управління багатоквартирними будинками. Згідно зі статутом Відповідача, його основними завданнями, серед іншого, є:
29.1.Утримання та ремонт житлового та нежитлового фондів, які відносяться до власності територіальної громади м. Львова та до приватної власності громадян, на підставі договорів у відповідності до вимог чинного законодавства, утримання закріпленої за Підприємством території в належному стані тощо.
29.2.Забезпечення належної експлуатації житлового фонду...
29.3.Збереження та охорона житлового фонду.
29.4.Надання послуг з експлуатації житлового і нежитлового фондів та отримання за це коштів.
29.5.Обслуговування внутрішньо інженерних мереж (водопостачання, водовідведення, електричні мережі, теплопостачання) згідно схем розмежувань.
29.6.Надання погоджень спеціалізованим організаціям (служби енергетики, телефонні служби тощо) на виконання робіт у внутрішньо будинкових комунікаціях і мережах.
30.Згідно з пунктом 21 Правил надання послуги з управління багатоквартирним будинком (затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 05.09.2018 № 712 (далі Правила) у разі прийняття рішення співвласниками багатоквартирного будинку та включення відповідних умов до договору управління управитель встановлює сервітути щодо спільного майна багатоквартирного будинку.
31.Пунктом 42 Правил та пунктом 5 частини 3 статті 8 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» встановлено, що управитель має право за рішенням співвласників багатоквартирного будинку надавати в оренду, встановлювати сервітут щодо спільного майна багатоквартирного будинку.
32.Частиною 1 статті 1029 Цивільного кодексу України встановлено, що за договором управління майном одна сторона (установник управління) передає другій стороні (управителеві) на певний строк майно в управління, а друга сторона зобов`язується за плату здійснювати від свого імені управління цим майном в інтересах установника управління або вказаної ним особи (вигодонабувача). Приписи статей 1032 та 1033 Цивільного кодексу України визначають, що установником управління є власник майна. Управителем може бути суб`єкт підприємницької діяльності. Управителем не може бути орган державної влади, орган влади Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування, якщо інше не встановлено законом. Управитель, якщо це визначено договором про управління майном, є довірчим власником цього майна, яким він володіє, користується і розпоряджається відповідно до закону та договору управління майном. Договір про управління майном не тягне за собою переходу права власності до управителя на майно, передане в управління.
33.Відповідно до частин 1 та 5 статті 11 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» управління багатоквартирним будинком управителем здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, що укладається згідно з типовим договором. Якщо зборами співвласників прийнято рішення про укладення договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, такий договір (зміни до нього) підписується співвласником (співвласниками), уповноваженим (уповноваженими) на це рішенням зборів співвласників. Такий договір підписується на умовах, затверджених зборами співвласників, та є обов`язковим для виконання всіма співвласниками.
34.Відповідач та співвласниця будинку, що діяла на підставі протоколу загальних зборів співвласників, уклали договір про надання послуги з управління багатоквартирним будинком від 01.01.2021 (а. с. 74-83). Згідно з пунктами 1-2 цього договору управитель зобов`язується надавати співвласникам послугу з управління багатоквартирним будинком по вулиці Мазепи, 3, а співвласники зобов`язуються оплачувати управителю послугу з управління згідно з вимогами законодавства та умовами цього договору. Послуга з управління полягає у забезпеченні управителем належних умов проживання і задоволення господарсько-побутових потреб мешканців будинку шляхом утримання і ремонту спільного майна будинку та його прибудинкової території. Послуга з управління включає:
34.1.Утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів тощо.
34.2.Купівлю електроенергії для забезпечення функціонування спільного майна будинку.
34.3.Поточний ремонт спільного майна будинку.
35.Пунктом 5 Договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком від 01.01.2021 встановлено, що управитель, серед іншого, має право за рішенням власників багатоквартирного будинку встановлювати сервітут щодо спільного майна багатоквартирного будинку.
36.Отже, як договір про надання послуги з управління багатоквартирним будинком від 01.01.2021, так і відповідні нормативно-правові акти уповноважують Відповідача встановлювати сервітут винятково на підставі рішення співвласників. Однак у матеріалах справи немає доказів того, що співвласники ухвалювали таке рішення.
37.Таким чином, Позивач пред`явив позов до неналежного відповідача, що також є підставою для відмови у позові.
IV.Судові ВИТРАТИ
Розподіл витрат на оплату судового збору.
38.На підставі статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір залишається за Позивачем.
Враховуючи наведене, керуючись статтями 73, 74, 76, 77, 78, 79, 91, 114, 238, Господарського процесуального кодексу України, суд
Вирішив:
1.Відмовити у задоволенні позову повністю.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції в порядку та строки, які визначені статтями 254, 256 Господарського процесуального кодексу України. Апеляційну скаргу подають безпосередньо до Західного апеляційного господарського суду.
Повний текст рішення складено та підписано 14.08.2024.
Суддя Рим Т.Я.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 14.08.2024 |
Оприлюднено | 16.08.2024 |
Номер документу | 121020771 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань спонукання виконати або припинити певні дії |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Рим Т.Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні