КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 серпня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/2351/23
провадження № 2-КАС
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Притули К.М., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом дочірнього підприємства «Завод Екоенергія» ТОВ «Полвакс-Україна» (код ЄДРПОУ:32992036, 27519, Кіровоградська область, Олександрійський район, с. Павлівка) до Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ: 43412606, 25006, м.Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 55) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
ВСТАНОВИВ:
Дочірнє підприємство «Завод Екоенергія» товариства з обмеженою відповідальністю «Полвакс-Україна» звернулось до суду з позовом в якому просить з позовом, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №00003960705 від 24.01.2023, яким визначено грошове зобов`язання ДП "Завод Екоенергія" ТОВ "Полвакс-Україна" за платежем пеня за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД, невиконання зобов`язань та штрафних санкцій за порушення вимог валютного законодавства в сумі 208 728,37 грн.
Зазначаючи про протиправність ППР від №00003960705 від 24.01.2023 позивач вказує, що податковим органом не враховано правові висновки Верховного Суду щодо застосування норм матеріального права у правовідносинах про застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків розрахунків за валютними операціями, зокрема про те, що висновок Міністерства економічного розвитку і торгівлі України щодо продовження строків розрахунків за імпортною зовнішньоекономічною операцією є індивідуальним правовим актом, видається для збільшення встановлених законодавством строків розрахунків, який усуває відповідальність за правопорушення, скоєне у минулому, а тому має зворотню дію у часі та звільняє від відповідальності у вигляді сплати пені. Також позивач зазначає, що відповідачем неправильно обчислено дату, з якої необхідно обчислювати граничний строк для проведення розрахунків з урахуванням того, що згідно умов договору позивач не тільки поставляє товар, а й виконує обов`язки щодо його монтажу, установки, налагодження та випробовування, а отже строк розрахунку необхідно обраховувати з дня складення відповідного документу, яким підтверджується факт надання таких послуг та виконання робіт, в силу ч.2 ст.13 Закону України "Про валюту і валютні операції". Крім того, на думку позивача, податковим органом не враховано наявність форс-мажорних обставин. Просив суд задовольнити позов у повному обсязі.
19.05.2023 до суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому наведено заперечення проти заявлених позовних вимог. Аргументуючи свою позицію відповідач вказує, що перевіркою встановлено порушення позивачем вимог ч. 1 ч.2 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції» з урахуванням п.21 розділу ІІ Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №5 (далі Положення №5) у частині дотримання граничних строків розрахунків по контракту від 17.06.2021 №17/06 (дата здійснення операції 23.06.2021), укладеному із компанією нерезидентом ТОВ «БПГ» (BPG LTD) (Болгарія) у сумі 83500,00 євро із порушенням законодавчо встановлених строків розрахунків на суму 83500,00 євро з 20.07.2022 по 23.06.2023 на підставі Висновку Міністерства економіки України (вих. №4432-09/61305-07 від 24.08.2022), затвердженого Наказом Мінекономіки від 16.08.2022 №2591.
Рішенням від 13 липня 2023 року Кіровоградський окружний адміністративний суд в задовольнив позовні вимоги.
Постановою від 07 листопада 2023 року, Третій апеляційний адміністративний суд, задовольнив апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області, скасував рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 13 липня 2023 року та прийняв нове рішення про відмову в задоволенні адміністративного позову.
Ухвалою від 26 січня 2024 року Верховний Суд задовольнив частково касаційну скаргу дочірнього підприємства «Завод Екоенергія» товариства з обмеженою відповідальністю «Полвакс-Україна», рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 13 липня 2023 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 07 листопада 2023 скасував, справу №340/2351/23 направив на новий розгляд до суду першої інстанції.
Скасовуючи рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 13 липня 2023 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 07 листопада 2023 Верховний Суд вказав, що для повного, об`єктивного та всебічного з`ясування обставин справи суду необхідно надати належну правову оцінку кожному окремому доказу та їх сукупності, які містяться в матеріалах справи або витребовуються, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, з посиланням на це в мотивувальній частині свого рішення, враховуючи при цьому норми матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
Ухвалою судді від 08.02.2023 прийнято адміністративну справу до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, 17.06.2021 позивач (Продавець) та ТОВ "БПГ" (Болгарія, далі - ТОВ "БПГ", Покупець) уклали договір поставки № 17/06 (далі - Договір № 17/06, копія додається).
Згідно п. 1.1. Договору № 17/06 продавець зобов`язується поставити у власність покупця, а покупець зобов`язується прийняти і оплатити «Товар». Склад «Товару» визначається Специфікаціями (Додатками до Договору), що є невід`ємною частиною цього Договору. Загальна сума Договору № 17/06 складає 116 000 євро (п. 3.2).
Згідно п.3.3 Договору № 17/06 оплата товару здійснюється покупцем переказом коштів на розрахунковий рахунок продавця на підставі виставлених рахунків протягом 7 банківських днів після отримання рахунку. Остаточно оплата має бути здійснена не пізніше 365 днів з моменту відвантаження товару.
Відповідно до специфікації № 1 до договору № 17/06 від 17.06.2021 найменування товару - живильник-дозатор, барботер, контрольно-наглядова цистерна з монтажним комплектом на загальну суму 116 000 Євро.
На виконання умов договору № 17/06 позивач відвантажив ТОВ "БПГ" товар, згідно митних декларацій, оформлені в режимі «ЕК 10», а саме: № UA 110280/2921/004451 від 23.06.2021; № UA 110280/2921/004453 від 23.06.2021; № UA 110280/2921/004454 від 23.06.2021.
Додатковою угодою № 1 від 25.10.2021 до договору № 17/06 сторони внесли зміни до договору, а саме:
Пункт 1 Договору виклали у наступній редакції:
« 1.1.Продавець зобов`язується поставити і передати у власність покупця, а покупець зобов`язується прийняти і оплатити товар, перерахований у специфікаціях у цьому договорі та які складають його невід`ємну частинку.
1.2. В обов`язки Продавця також входить монтаж, установка, шеф-налагодження, випробування та гарантійне обслуговування товару на умовах, викладених в цьому Договорі».
29.10.2021 сторонами був складений акт технічного монтажу обладнання №1, згідно якого роботи по монтажу обладнання виконано в повному обсязі та в передбачений строк.
Відповідно до платіжного доручення в іноземній валют №371370040 від 29.11.2021 ТОВ "БПГ" перерахувало позивачу 32470 Євро.
Висновком щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, встановлених НБУ вих. №4432-09/61305-07 від 24.08.2022 продовжено строки розрахунків на суму 83500 Євро з 20.07.2022 по 23.06.2023.
Відповідно до платіжного доручення в іноземній валют №17435749 від 27.09.2022 ТОВ "БПГ" перерахувало позивачу 83500 Євро.
Згідно наказу ГУ ДПС у Кіровоградській області від 08.11.2022 №1271-п проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ДП "Завод Екоенергія" ТОВ "Полвакс-Україна" з питань дотримання вимог валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій по контракту від 17.06.2021 №17/06 за період з 23.06.2021 по 27.09.2022, результати якої оформлено актом від 23.12.2022 №4619/11-28-07-05/32992036 (а.с.47-51).
Перевіркою встановлено порушення вимог ч.ч.1,2 ст.13 Закону України "Про валюту і валютні операції" від 21.06.2018 №2473-VIII, з урахуванням п.21 розд. ІІ Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №5, у частині дотримання законодавчого встановленого строку розрахунків по експортному контракту від 17.06.2021 №17/06, укладеному з неризедентом ТОВ "БПГ" (BPG Ltd) у сумі 83 500 Євро із порушенням граничного строку розрахунку на 27 днів.
На підставі висновків викладених в акті перевірки, відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення №00003960705 від 24.01.2023, яким визначено грошове зобов`язання на загальну суму 208 728,37 грн. (а.с. 13-14).
Вважаючи податкове повідомлення-рішення №00003960705 від 24.01.2023 протиправним, позивач, з метою його скасування, звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд керується такими мотивами.
Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач вказує, що усталеною є позиція Верховного Суду про те, що висновок Міністерства економічного розвитку і торгівлі України щодо продовження строків розрахунків за імпортною зовнішньоекономічною операцією є індивідуальним правовим актом, видається для збільшення встановлених законодавством строків розрахунків, який усуває відповідальність за правопорушення, скоєне у минулому, а тому має зворотну дію у часі та звільняє від відповідальності у вигляді пені (постанови Верховного Суду від 04 грудня 2018 у справі №813/6485/14, від 10 квітня 2020 року у справі №810/1221/16, від 05 січня 2021 року у справі №840/828/16, від 29 січня 2021 року у справі №801/9330/13-а).
Необхідно зазначити, що такі висновки у зазначених справах зроблені щодо правозастосування норм Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті", який втратив чинність, а отже не можуть бути застосовані до обставин цієї справи.
Натомість, особливості встановлення граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів визначено ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції» №2473-VIII від 21.06.2018 року (далі - Закон №2473-VIII).
Частиною 1 статті 13 Закону №2473-VIII (в подальшому - в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати) (ч.3 ст.13 Закону №2473-VIII).
Частиною 4 статті 13 Закону №2473-VIII передбачено, що за окремими операціями з експорту та імпорту товарів граничні строки розрахунків, встановлені Національним банком України, можуть бути подовжені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, шляхом видачі висновку.
Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, приймає рішення про видачу чи відмову у видачі зазначеного висновку протягом десяти робочих днів з дня отримання відповідної заяви. Інформація про виданий висновок оприлюднюється на офіційному веб-сайті цього органу не пізніше наступного робочого дня після видачі висновку.
Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, протягом п`яти робочих днів з дня видачі висновку, зазначеного в абзаці першому цієї частини, інформує Національний банк України та центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, про видачу такого висновку.
Порядок видачі висновку, у тому числі перелік документів, які подаються для видачі висновку, підстави для відмови у видачі висновку або залишення документів без розгляду, включаючи перелік товарів, за якими документи для видачі висновку підлягають залишенню без розгляду, встановлюється Кабінетом Міністрів України. Видача висновку здійснюється безоплатно.
Отже, висновок Мінекономіки щодо продовження строків розрахунків за експортною чи імпортною зовнішньоекономічною операцією є індивідуальним юридичним актом, виданим на перевищення встановлених законодавством строків розрахунків, який, у тому числі, усуває відповідальність за правопорушення, скоєне у минулому, а тому має зворотну силу у часі, та звільняє позивача від відповідальності у вигляді сплати пені.
Відповідно до наказу Мінекономіки від 16.08.2022 №2591 затверджено висновок щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком, відповідно до якого ДП «Завод Екоенергія» ТОВ «Полвакс-Україна» продовжено строки розрахунків за зовнішньоекономічною операцією за договором поставки №17/06 від 17.06.2021 з 20.07.2022 до 23.06.2023 на суму 83500,00 євро (а.с. 123).
Таким чином, оскільки позивачем отримано позитивні висновки Мінекономіки України щодо продовження строків розрахунків за імпортною зовнішньоекономічною операцією, то правові підстави для застосування до нього штрафних (фінансових) санкцій, відсутні, адже висновок щодо продовження строків розрахунків за експортною зовнішньоекономічною операцією, який виданий вже після перевищення законодавчо встановленого строку розрахунків, звільняє від відповідальності у вигляді сплати пені.
Окрім того, відповідно до вимог ч.2 ст.13 Закону №2473-VIII, у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.
За правилами частини 3 статті 13 Закону N 2473-VIII у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).
Пунктом 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 02 січня 2019 року N 5, визначено, що граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.
Податковим органом обраховано граничний строк розрахунків, 365 календарних днів, з дня оформлення митних декларацій на товар, тобто з 23.06.2021.
Позивач вказує щодо неправильного обчислення дати, з якої необхідно обчислювати граничний строк для проведення розрахунків з урахуванням того, що згідно умов договору позивач не тільки поставляє товар, а й виконує обов`язки щодо його монтажу, установки, налагодження та випробування.
Згідно п.3.3 договору поставки №17/06 оплата за Товар здійснюється Покупцем переказом грошових коштів на розрахунковий рахунок Продавця на основі виставлених рахунків на протязі 7 банківських днів після отримання рахунку. Остаточна оплата повинна бути здійснена не пізніше 365 днів з моменту відвантаження Товару.
Оплата здійснюється в Євро.
Пунктом 3.6. передбачено в разі не надходження Товару з вини Продавця, Продавець зобов`язується по вимозі Покупця повернути всі грошові кошти, перераховані Покупцем по даному договору на протязі 20 календарних днів з моменту прострочення.
Згідно п.4.2. поставка Товару здійснюється Продавцем на умовах поставки СРТ - м. Бургас, Болгарія, згідно Інкотермс 2010.
За пунктом 4.3.5. Послуги по проведенню монтажу та шеф-наладки Товару надаються Продавцем по окремому договору та не включаються у вартість Товару. Проїзд шеф- інженерів Продавця до м. Бургас, Болгарія не включається у вартість Товару.
Згідно п.4.4. право власності на Товар переходить від Продавця до Покупця згідно умов, зазначених в.п. 4.2.
Згідно Специфікації №1 від 17.06.2021 року зазначено найменування товару, зокрема:
-Живильник - дозатор, барботер, контрольно - наглядова цистерна з монтажним комплектом на загальну суму 116 000,0 Євро. Умови поставки: СРТ-м. Бургас, Болгарія (Інкотермс 2010).
Додатковою угодою №1 від 25.10.2021 року (м. Світловодськ, Україна) до договору поставки від 17.06.2021 року № 17/06 Сторони договору вирішили викласти в наступній редакції:
До пункту 1 Договору :
- п.1.1. Продавець зобов`язується поставити та передати у власність Покупця, а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити Товар, перерахований у Специфікаціях до Договору;
- п.1.2. у зобов`язання Продавця також входить монтаж, встановлення, шеф-наладка, випробування та гарантійне обслуговування Товару на умовах, викладених у Договорі.
До п.3.3. оплата товару здійснюється Покупцем шляхом переведення грошових коштів на розрахунковий рахунок Продавця частинами. Перший платіж розмірі 25% від суми рахунку повинен надійти на розрахунковий рахунок протягом 30-ти календарних днів з моменту підписання Акту технічного монтажу товару.
Остаточна оплата повинна бути проведена не пізніше 365 днів з моменту завершення гарантійного строку обслуговування.
Відповідно пункту 4.3.5. у зв`язку з тим, що згідно Специфікацій до Договру товар постачається в розібраному вигляді, монтаж, встановлення шеф-наладка та випробування товару здійснюється виключно Продавцем та входить у вартість товару.
До п.7.1. Продавець направляє своїх технічних спеціалістів на Об`єкт для надання послуг по монтажу, встановленню, шеф-наладці та випробування товару. Строки виконання вказаних послуг спеціалістами Продавця:
- монтаж товару здійснюється у період з 01.08.2021 по 01.11.2021;
- установка товару-до 01.02.2022 року;
- шеф-наладка та випробування на протязі двух місяців з моменту встановлення товару.
П. 7.3. в процесі проведення монтажу, установки, шеф налагодження та випробування Товару, Сторонами складаються та підписуються Акти приймання виконаних робіт, які повинні підтверджувати якість та обсяг таких робіт.
До п.10.1. Продавець гарантує Покупцю якість товару, що поставляється згідно зі Стандартами його виробництва. Гарантійний строк обслуговування 24 місяці з моменту встановлення товару та проведення первинних випробувань.
До договору поставки від 17.06.2021 року № 17/06, надано Акт технічного монтажу обладнання від 29.10.2021 року №1 до Договору поставки №17/06 від 17.06.2021 року, про те, що роботи по монтажу обладнання зазначеного в Специфікації №1 від 17.06.2021 до договору виконані якісно, в повному обсязі та у передбачені Договором строки.
Таким чином, Акт технічного монтажу обладнання від 29.10.2021 року №1 до Договору поставки №17/06 від 17.06.2021 року підтверджує виконання передбачених Договором 17/06 робіт, однак строк гарантійного обслуговування товару не закінчився.
Відповідно до п.2 Порядку видачі висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України 13 лютого 2019 року №104, висновок видається Мінекономіки за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, що здійснюються резидентами, зокрема, під час виконання зовнішньоекономічних договорів (контрактів) гарантійного обслуговування - експортними операціями з постачання товарів та проведення розрахунків частинами після підписання відповідних актів технічного приймання (випробовування, установки, монтажу, налагодження) товарів, а також проведення остаточних розрахунків після закінчення відповідного гарантійного періоду.
Як вже зазначалось, відповідно до висновку Міністерства економіки України (вих. № 4432- 09/61305-07 від 24.08.2022року), затвердженого Наказом Мінекономіки від 16.08.2022 № 2591, продовжено граничні строки розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком, згідно з яким по договору поставки від 17.06.2021року № 17/06 з додатками на загальну суму 116 000,00 євро, укладеного ДП «ЗАВОД ЕКОЕНЕРГІЯ» ТОВ «ПОЛВАКС-УКРАЇНА» з нерезидентом BPG Ltd (Bulgaria, Burgas region, Burgas Municipality, city of Burgas 8000, № 6 Vladimir Vazov str.), продовжено строки розрахунків на суму 83 500,00 євро з 20.07.2022 року до 23.06.2023 року.
Згідно зазначеного висновку, вид договору до якого належить зовнішньоекономічна операція резидента є зовнішньоекономічний контракт, за яким здійснюються операції резидента, відноситься до договорів гарантійного обслуговування.
Розрахунки за отриманий товар компанією-нерезидентом ТОВ «БПГ» (BPG Ltd). (Болгарія) здійснено шляхом перерахування грошових коштів, що підтверджено SWIFT повідомленнями та банківськими виписками АТ «УКРСИББАНК» по поточному рахунку № НОМЕР_1 , а саме:
- від 29.11.2021 року в сумі 32500,00 євро або 993694,00 грн., за курсом Національного банку України, встановленим на день здійснення операцій, без порушення граничного строку розрахунків,
- від 27.09.2022 року в сумі 83500,0 євро або 2691831,25 грн., за курсом Національного банку України.
Заборгованість по договору поставки від 17.06.2021 № 17/06 станом на 27.09.2022 року за даними бухгалтерського обліку відсутня.
Таким чином, договором 17/06 передбачалась не лише поставка товару, але й виконання робіт та надання послуг, а отже строк розрахунку необхідно обраховувати з дня складення відповідного документу, яким підтверджується факт надання таких послуг та виконання робіт, відповідно до ч.2 ст.13 Закону N 2473-VIII, а отже, відповідачем не вірно було визначено дату, з якої обраховується граничний строк для розрахунків за Договором №17/06.
Щодо доводів позивача про те, що податковим органом не враховано наявність форс-мажорних обставин, суд зазначає наступне.
Згідно із вимогами ч.6 ст.13 Закону України "Про валюту і валютні операції", у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин. Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).
У відповідності до вимог статті 14-1 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні", Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно.
Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.
Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), який видано Торгово-промисловою палатою України та уповноваженою нею регіональними торгово-промисловими палатами, або уповноваженою організацією (органом) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту) є підставою для подовження законодавчо встановлених термінів (строків) розрахунків на період дії форс-мажорних обставин та підставою для не нарахування пені на період дії форс-мажорних обставин.
Як встановлено судом , позивачем до перевірки надано копію сертифікату Бургаської ТПП про форс мажор №31/01.07.2022 р., в якому зазначено, що, враховуючи дедалі більшу кризу та небезпеку поширення інфекції СОVID-19, багато держав ЄС, а також треті країни, запроваджують заборони та обмеження на поїздки для своїх громадян і вживають жорстких заходів для забезпечення їх безпеки.
У зв`язку з несприятливими обставинами світового масштабу, які являють собою непереборну силу, немає можливості відправити фахівців, які б виконали збір, встановлення та введення в експлуатацію замовленого обладнання, внаслідок чого компанія ЕТОВ "БПГ" не має можливості виконати свої зобов`язання за договором, які мають ставлення до оплати обумовленого устаткування, оскільки це устаткування не введено в експлуатацію.
Дані обставини є непереборною силою надзвичайного характеру, які не можна було передбачати та які перешкоджають виконанню (у тому числі виконанню зобов`язань та сплаті обумовлених цін) Договору від 30.01.2020 №30/01, від 17.08.2020 №17/08, від 21.07.2020 №21/07, від 17.06.2021 №17/06 з офіційним перекладом (а.с.44-45).
Крім того, згідно з абз. 11 п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:
порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;
відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;
порушення вимог законодавства в частині:
обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;
обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;
здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку;
порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.
Законом України "Про внесення змін до ПК України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві" від 16.01.2020 N 466-IX підпункт 14.1.162 ПК України викладено в наступній редакції: "пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахована на суми податкових зобов`язань та/або на суми штрафних (фінансових) санкцій, не сплачених у встановлені законодавством строки, а також нарахована в інших випадках та порядку, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи".
Згідно підпункту 14.1.39. пункту 14.1. статті 14 ПК України грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня.
Відповідно до норм п. п. 54.3.3. п. 54.3. статті 54 ПК України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення, у сфері зовнішньоекономічної діяльності; є контролюючий орган.
Аналіз наведених норм права дає підстави для висновку, що ПК України визначено, що пеня за порушення строків розрахунків в іноземній валюті є різновидом грошового зобов`язання платника податків та застосовується контролюючим (податковим) органом в порядку, який передбачений для прийняття податкових повідомлень-рішень, а Закон України "Про валюту і валютні операції", зокрема його стаття 13, містить лише встановлення такого виду відповідальності, як пеня за порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею.
Відповідно до правового висновку викладеному у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 15.02.2024 у справі N 420/1538/23, пеня, нарахована за порушення резидентами строку розрахунків в іноземній валюті, з 01.01.2021 (дата набрання чинності Законом України "Про внесення змін до ПК України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві" від 16.01.2020 N 466-IX) є одним із різновидів пені в розумінні приписів підпункту 14.1.162. пункту 14.1. ст. 14 ПК України, та, відповідно, на неї розповсюджується дія положень абз. 11 п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, який передбачає, що протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.
Застосовуючи наведений висновок до правовідносин, які виникли у цій справі, суд вказує на відсутність у контролюючого органу підстав для нарахування Товариству у період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), а саме з 01.01.2021 по 15.11.2022, пені за порушення строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку що податкове повідомлення-рішення №00003960705 від 24.01.2023, яким визначено грошове зобов`язання ДП "Завод Екоенергія" ТОВ "Полвакс-Україна" за платежем пеня за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД, невиконання зобов`язань та штрафних санкцій за порушення вимог валютного законодавства в сумі 208 728,37 грн. є протиправним, та підлягає скасуванню.
Разом з тим, суд не приймає доводи позивача про те, що листом Торгово-промислової палати України, який був розміщений на сайті ТПП України 28.02.2022 за №2024/02.0-7.1 вбачається, що Торгово-промислова палата України, на підставі ст. 14, 141 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні" від 02.12.1997 № 671/97-ВР, Статуту ТПП України, цим засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні".
Враховуючи це, ТПП України підтверджує, що зазначені обставини з 24 лютого 2022 до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких/-го настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких/-го стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
Тобто, за доводами позивача, обставини непереборної сили є загальновідомим фактом, який не потребує додаткового підтвердження жодними документами.
Суд зазначає, що форс-мажорні обставини не мають преюдиціальний (заздалегідь встановлений) характер. При їх виникненні сторона, яка посилається на дію форс-мажорних обставин, повинна це довести. Сторона яка посилається на конкретні обставини повинна довести те, що вони є форс-мажорними, в тому числі, саме для конкретного випадку. Виходячи з ознак форс-мажорних обставин, необхідно також довести їх надзвичайність та невідворотність. Те, що форс-мажорні обставини необхідно довести, не виключає того, що наявність форс-мажорних обставин може бути засвідчено відповідним компетентним органом.
Аналогічні висновки містяться у постанові Верховного Суду від 25 січня 2022 у справі № 904/3886/21.
Отже, лист ТПП від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1 не є доказом настання форс-мажорних обставин для всіх без виключення суб`єктів господарювання України з початком військової агресії російської федерації. Кожен суб`єкт господарювання, який в силу певних обставин не може виконати свої зобов`язання за окремо визначеним договором, має доводити наявність в нього форс-мажорних обставин.
Враховуючи те, що суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог повністю, на користь позивача слід стягнути сплачений ним при поданні позовної заяви до суду судовий збір у сумі 3130,90 грн. за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст. 14, 72-77, 139, 241-247, 250-251, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов дочірнього підприємства «Завод Екоенергія» ТОВ «Полвакс-Україна» (код ЄДРПОУ:32992036, 27519, Кіровоградська область, Олександрійський район, с. Павлівка) до Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ: 43412606, 25006, м.Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 55) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №00003960705 від 24.01.2023, яким визначено грошове зобов`язання ДП "Завод Екоенергія" ТОВ "Полвакс-Україна" за платежем пеня за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД, невиконання зобов`язань та штрафних санкцій за порушення вимог валютного законодавства в сумі 208 728,37 грн.
Стягнути з Головного управління ДПС у Кіровоградській області за рахунок бюджетних асигнувань на ДП "Завод Екоенергія" ТОВ "Полвакс-Україна" судовий збір в сумі 3130,90 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду К.М. ПРИТУЛА
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.08.2024 |
Оприлюднено | 19.08.2024 |
Номер документу | 121032346 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
К.М. ПРИТУЛА
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні