ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"08" серпня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/5124/23
Господарський суд Одеської області у складі судді Степанової Л.В.
при секретарі судового засідання Фатєєвої Г.В.
за участю представників сторін:
від позивача: Лунгул Л.А.;
від відповідача: Андреєв А.Е.;
Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Акціонерного товариства «Українська залізниця» (03150, м. Київ, вул. Є. Ґедройця, 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі регіональної філії «Одеська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» (65012, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19, код ЄДРПОУ ВП 40081200) до відповідача Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» (01135, м. Київ, пр. Берестейський, 14, код ЄДРПОУ 38727770) в особі Одеської філії Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» (Адміністрація Одеського морського порту) (65026, м. Одеса, Митна площа,1, код ЄДРПОУ 38728457) про стягнення 2 124 979,80грн
ВСТАНОВИВ:
Акціонерне товариство «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Одеська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» звернулося до Господарського суду Одеської області з позовом до відповідача Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» в особі Одеської філії Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» (Адміністрація Одеського морського порту) про стягнення 2124979,80грн.
В обґрунтування позовних вимог Акціонерне товариство «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Одеська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» посилається на неналежне виконання Державним підприємством «Адміністрація морських портів України» в особі Одеської філії Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» (Адміністрація Одеського морського порту) умов укладеного між сторонами договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №40-38728457/2020-001 від 24.06.2020р.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 27.11.2023 відкрито провадження у справі №916/5124/23, ухвалено справу розглядати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 19.12.2023 о 11:50.
15.12.2023 за вх.суду№45590/23 відповідач надав до суду відзив на позовну заяву.
У зв`язку із перебуванням судді Степанової Л.В. на лікарняному з 19.12.2023, підготовче засідання 19.12.2023 не відбулося.
Враховуючи повернення судді Степанової Л.В. з лікарняного, ухвалою суду від 22.12.2023 призначено підготовче засідання на 25.01.2024 о 10:40 та викликано учасників справи у підготовче засідання.
25.12.2023 позивач надав до суду відповідь на відзив.
11.01.2024 за вх.суду№1237/24 відповідач надав до суду заперечення на відповідь на відзив.
18.01.2024 позивач надав до суду пояснення.
У зв`язку із перебуванням судді Степанової Л.В. на лікарняному з 18.01.2024, підготовче засідання 25.01.2024 не відбулося.
Враховуючи повернення судді Степанової Л.В. з лікарняного, ухвалою суду від 31.01.2024 призначено підготовче засідання на 29.02.2024 о 12:20 та викликано учасників справи у підготовче засідання.
В підготовчому засіданні від 29.02.2024 було оголошено перерву на 21.03.2024 про що зазначено в протоколі судового засідання.
Однак, у зв`язку із перебуванням судді Степанової Л.В. на лікарняному з 14.03.2024, підготовче засідання 21.03.2024 не відбулося.
Враховуючи повернення судді Степанової Л.В. з лікарняного, ухвалою суду від 22.03.2024 призначено підготовче засідання на 18.04.2024 о 12:50 та викликано учасників справи у підготовче засідання.
В підготовчому засіданні від 18.04.2024 було оголошено про закриття підготовчого засідання та призначення справи до розгляду по суті.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 18.04.2024 закрито підготовче провадження у справі №916/5124/23, призначено справу до розгляду по суті на 07.05.2024 о 12:30 та викликано учасників справи у судове засідання.
В судовому засіданні від 07.05.2024 було оголошено перерву на 28.05.2024 о 12:00 про що зазначено в протоколі судового засідання.
Однак, у зв`язку із перебуванням судді Степанової Л.В. на лікарняному з 21.05.2024, судове засідання 28.05.2024 не відбулося.
Враховуючи повернення судді Степанової Л.В. з лікарняного, ухвалою суду від 06.06.2024 призначено судове засідання на 20.06.2024 о 12:10 та викликано учасників справи у судове засідання.
Однак, у зв`язку із перебуванням судді Степанової Л.В. на лікарняному з 19.06.2024, судове засідання 20.06.2024 не відбулося.
Враховуючи повернення судді Степанової Л.В. з лікарняного, ухвалою суду від 24.06.2024 призначено судове засідання на 23.07.2024 о 12:50 та викликано учасників справи у судове засідання.
В судовому засіданні від 23.07.2024 було оголошено перерву на 08.08.2024 о 10:40 про що зазначено в протоколі судового засідання.
В судовому засіданні від 08.08.2024 було оголошено вступну та резолютивну частини рішення по справі №916/5124/23.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив:
Як вказує позивач, 24.06.2020 між Акціонерним товариством «Українська залізниця» (позивач) та Державним підприємством «Адміністрація морських портів України» в особі Одеської філії державного підприємства «Адміністрація морських портів України» (Адміністрація Одеського морського порту) (відповідач) був укладений договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №40-38728457/2020-001 (далі договір перевезення) предметом якого є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та / або вагонах Замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі послуги) і проведення розрахунків за ці послуги.
Позивач зазначає, що також між позивачем та відповідачем укладений договір №1/59 про обробку вагонів з вантажами", відповідно до якого залізниця здає/приймає, а порт приймає/здає експортні, транзитні, імпортні вантажі, що перевозяться за участю морського, залізничного транспорту, а також господарські вантажі для Порту або для його контрагентів. Відповідно до укладеного договору Залізниця зобов`язується вести облік часу користування вагонами переданими Порту, а також не прийнятих Портом і затриманих з вини Порту та Станції. Облік часу користування вагонами, поданими в Порт, провадиться за пам`ятками про подавання/забирання вагонів і відомостями плати за користування вагонами за їх номерами. Відомості плати за користування вагонами складаються Станцією і підписуються представниками Станції і Порту. Вагони, що з вини Порту недозаявлені або недовивантажені проти добової норми вивантаження і простоюють на припортовій Станції та на підходах до неї в «покинутих» поїздах в очікуванні подачі в Порт, оформляються актами загальної форми з покладанням на Порт відповідальності за користування вагонами і контейнерами та за зберігання вантажів в вагонах згідно з п.2.1. Розділу 3 Тарифного керівництва №1. Згідно з п.7.4. договору за користування вагонами і контейнерами Порт сплачує Залізниці плату згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами. Відповідно до додаткової угоди від 12.12.2022 цей договір набирає чинності з 01.07.2012 і діє до 31.12.2023 року.
Як зазначає позивач, на підставі накладних №№47521166, 33773870, 44965101, 44966612, 44957066, 36821643, 36821676, 33759531, 33782434, 33779232, 47520945, 47521919, 47515911, 47521539, 42557553, 42546507, 33787532, 42557561, 33785551, 42572610, 44879617, 44814291, 33627118, 33586397, 44863066, 44864833, 44863074, 44862944, 44866853, 44867299, 44870665, 44869758, 44869774, 42198630, 33589789, 42209213, 42184200, 33590597, 47528062, 47545223, 33782079, 47516166, 33779901, 36811669, 44962470, 44957280, 44882421, 44812303, 44814283, 44814556, 47521521, 47471586, 44956316, 44971984, 36770428, 33781113, 42588632, 44971273, 33778705, 44973816, 44960359, 42566950, 44874261, 42572628, 36768554, 36768547, 36821668, 33774332, 44958080, 47531934, 42196600, 42209221, 42183111, 42184408, 42196592, 42274241, 42274282, 44960292, 44964997, 42182550, 33627480 на адресу відповідача були відправлені вагони: №№95945531, 95970687, 95771168, 95774550 (накладна №47521166); №№95094165, 95092284, 95094587, 95148383, 95233680, 58549437 (накладна №33773870); № 58545054 (накладна 44965101); №№95774048, 95773131, 95771382, 95770426, 95762027, 955564258, 95563821, 95566451 (накладна 44966612); №№95970166, 95770939, 95774006 (накладна 44957066); №№95712477, 95752283 (накладна №36821643); №№95754776, 95652756 (накладна №36821676) №№95202826, 95164471, 95233532, 95265278, 95183869, 95252581 (накладна 33759531); №№959669770Ю, 95771234, 95770517Ю, 95490066, 95945606, 95946612 (накладна №33782434); №№95479846, 95970075, 95970745, 95970505 (накладна 33779232); №№95770574, 95566121, 95946711, 95771267, 95970034, 95761912, 95773289, 95770269, 95773883, 957746667 (накладна 47520945); №№95770434, 95489985 (накладна №47521919); №№95476974, 95947040, 95770541, 95761979 (накладна №47515911); №№95773867, 95761706, 95771317 (накладна №47521539); №№95565958, 95566410 (накладна №42557553); №№95392726, 95527438, 53200275, 95614558, 95621306 (накладна №42546507); №№95490181, 95773685 (накладна №33787532); №№95541215, 95753521 (накладна №42557561); №№95945689, 95566279, 95945622 (накладна №33785551); №№95563441, 95970976 (накладна №42572610); №№95970851, 95945572, 95970240, 95970752, 95970414, 95770855, 95946851 (накладна №44879617); №№95665717, 95997284, 95748075, 95697249, 95140828, 95705380 (накладна №44814291); №№58533043, 58536426, 95585873, 95175709, 58547811, 95798252, 95657458, 95167946, 95842365, 95795639 (накладна №33627118); №№95563409, 95774568, 95774451 (накладна №33586397); №№95103826, 95189833, 95190567, 95191508, 95887089, 98209943, 98210065 (накладна №44863066); №№95189817, 9519425, 95186367, 95825543, 95843231, 95876686, 95876736 (накладна №44864833); №№95130126, 95130746, 95190831, 95943304, 95943189 (накладна №44863074); №№95101762, 95102455, 95188058, 95186318, 95185872, 95963310, 95825659 (накладна №44862944); №№95192688, 95186144, 95490660, 95784542, 95784435, 95986857 (накладна №4486853); №№95149225, 95153235, 95784351, 98209927 (накладна №44867299); №№95101911, 95121471, 95186300 (накладна №44870665); №№95153748, 95185765, 95191318, 95193884, 95104675 (накладна №44869758); №№95100038, 95189015, 95963286, 95887246, 95190377 (накладна №44869774); №№95335600, 58563172, 95754503, 95829305 (накладна №42198630); №№95386082, 95829487 (накладна №33589789); №№53203378, 95801445, 95373122, 95542148 (накладна №42209213); №№95536611, 95360350, 95754636, 95677720, 95529525 (накладна №42184200); №№95320453, 95451134 (накладна №33590597); №№95945838, 95773024 (накладна №47528062); №№95773248, 95946976, 95771424, 95770459, 95771333,95773552, 95946653, 95490462, 95946729, 95773008, 95771135 (накладна №47545223); №№58531757, 95475422, 95475778, 58532680, 95178935, 95102612 (накладна №33782079); №№95769329, 95987269, 95987079, 95510756, 98217300, 95506283, 95839635, 95511531, 95560686, 95560868, 95561304 (накладна №33779901); №№95781225, 95841532, 95781787, 95890604, 95890380, 95890505, 95073128 (накладна №36811669); №№53202669, 95970349, 95760609, 95758959, 95695466, 95643581, 95640785, 95631602, 95619706, 95543484, 95540340, 95448130, 95392452, 95387387, 95374526 (накладна №44962470); №№95680146, 95799060, 95493235 (накладна №44957280); №№95671004, 95670766, 95150918Ю, 98694685, 95702213, 95772685, 95122610 (накладна №44814283); №№№№95890349, 95511846, 95510970, 95925806, 95784732 (накладна №44812303); №95446803, 95455473, 95330189,95540506, 95353314, 95309837, 95453544, 95542676, 95936860, 95313128, 95649562, 95450334, 95655445,95524682, 95310082, 95378279, 95292926, 95792255, 95523577, 95713087, 95619227, 95695276, 95352183, 95752762, 95357562, 95398624, 58562927, 95678611,95349288, 59597575, 95524765, 95797148, 95614467, 95642872, 95613287, 95829602, 95371845, 95683355, 95319802, 95543740, 95796983, 95711982, 95753810, 95619052, 95646980, 95357687, 95292603 (накладна №44882421); №№95784948, 95784955, 95902532, 98214273, 98214216, 98217029, 95784930, 98217169 (накладна №44814556); №№95762134, 95773859, 95773800, 95970703, 95568283, 95563474, (накладна №47521521); №№95774030, 95762175, 95773354 (накладна №47471586); №395970513, 95761904, 95771051, 95970125 (накладна №44956316); №№95703708 (накладна №44971984); №95780656, 95733309, 95841425, 95780870,ю 95834925 (накладна №36770428); №№95913976, 95004602 (накладна №33781113); №№95902227, 955555728, 95888053 (накладна №42588632); №№9579619, 95695581, 95833166, 95798484, 95692612, 95945887, 95384947, 95384947, 95327250, 95831236, 95371258, 95450243, 95631479, 95612776, 95832945, 95539367, 95795084, 95493169, 95321360, 95398913, 95366308, 95199121, 95613055, 95526646, 95151486, 95455275, 95396651, 95793238, 95642088, 58563255, 95697561, 95223780, 95831525, 95374575, 95397964, 95640215, 95377651, 95796165, 95983805, 95989125, 95646782, 95452181, 95356457, 95345773, 95397626, 95330072, 95527503, 95618914, 53200135, 95529145, 95795977 (накладна №449712773); №№95311361, 58553868, 95210951, 95159265, 53234829, 58533100, 95183950, 95796553, 95154274 (накладна №33778705); №№95155776, 95656178, 95682936, 95641031, 95697264, 95702668, 95639407 (накладна №44973816); №№95683256, 95680732, 84411975 (накладна №44960359); №95774659 (накладна №42566950); №95834933 (накладна №44874261); №95774741 (накладна №42572628); №95641445 (накладна №36768554); №95367710 (накладна №36768547); №95752051 (накладна №36821668); №95387965 (накладна №42209221); №95538146, 95527750, 95800678, 95396040, 95712287, 95369716 (накладна №42196600); №95770962, 95770988, 95770772, 95774717, 95476917, 95946901, 95945614, 95565669 (накладна №47531934); №95946646 (накладна №44958080); №95774543, 95771366 (накладна №33774332); №№95304333, 58563156, 95981007, 95446456, 95447744, 95757605, 95829230, 95799615, 9571152, 95828711 (накладна №42183111); №№95366225, 95832713, 95648838, 95682480, 95681029, 95358982, 95529558, 95712261 (накладна №42184408); №№95793519, 95246427, 95318341, 95370821, 95363248, 95760054, 95366480, 95791711, 95692489, 95338778, 95636726, 95339552, 95648911, 95614582, 95640462, 95334264, 95830915, 59597542, 95758009, 58562802 (накладна №42274241); №№95678082, 95348587, 95454005, 53202594, 59597229 (накладна №42274282) №№95773115, 95773032, 95480406, 95773321, 95773081, 957710258 (накладна №44960292); №№95970018, 95774808, 95761656, 95564050, 957728128, 95773982, 95772984, 95969704, 95762035, 95774618 (накладна №44964997); №№95709747, 95759718, 95679940, 95398962, 95320354, 95623385, 956136863, 95979316, 95829727, 95647244 (накладна №42182550); №№95256640, 95585840, 95585857, 95585527, 95746319, 95260709 (накладна №33627480) тощо.
Позивач вказує, що частина вагонів, які прибули на станцію Одеса-Порт були забрані відповідачем на під`їзну колію та знаходились там для виконання розвантажувальних робіт, частина вагонів були затримані на станції призначення ст. Одеса - Порт в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта, про що були складені акти загальної форми ГУ-23. Після закінчення затримки складені акти загальної форми, в яких зафіксований час закінчення затримки вагонів. Після закінчення затримки на станції спірні вагони були подані на підставі пам`яток про подавання вагонів на під`їзну колію Відповідача для здійснення вивантаження. Після закінчення вантажних операцій з вагонами, які знаходились на під`їзних коліях відповідача та подання повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами, вагони були забрані залізницею на підставі пам`яток про забирання вагонів. Після закінчення операцій з вагонами були складені відомості плати за користування вагонами №№16123690, 03010017, 04010054, 08123627, 953-30, 12123641, 10123634, 09123633, 09123632, 08123626, 926-30, 942-30, 03010019, 08010096, 03010021, 04010049, 040100050, 04010046, 03010014, 4-26, 04010034, 03010015, 15123681, які були підписані представником відповідача з зауваженнями: відомість не узгоджено у зв`язку з відсутністю електропостачання у зв`язку з бойовими діями. Крім того, відповідач не погодився з нарахованим збором за зберігання вантажів. Після цього, для оплати плати за користування вагонами, щодо якої відповідач погоджувався, були складені відомості плати за користування вагонами №№26129894р, 13019046р, 10019036р, 13019047р, 13019048р, 15019055р, 15019059р, 15019060р, 15019061р, 15019062р, 15019063р, 26129896р, 19129886р, 16129878р, 16129877р, 16129876р, 16129875р, 19129885р, 26129895р, 16129879р, 19019070р, 15019064р, 22129888р, які були та сплачені відповідачем (на загальну суму 351 380,10грн без ПДВ). Частина вагонів, які були затримані на станції або перебували на колії відповідача, були власними вагонами перевізника, частина належали позивачу, інформація щодо належності вагонів наведена у загальному розрахунку суми позову до Одеської філії ДП «Адміністрація морських портів України» у 2 стовбці (приналежність вагонів) та зазначається в перевізних документах накладних.
Як зазначає позивач, згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами, затверджених Наказом Міністерства транспорту України №113 від 25.02.1999 (надалі - Правила): за користування вагонами і контейнерами вантажовідправники, вантажоодержувачі, власники під`їзних колій, порти, організації, установи, фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності (далі - вантажовласники) вносять плату (п.2. Правил); облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 (додаток 1), Відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к (додаток 11), які складаються на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45 (додаток 2), Пам`яток про видачу/приймання контейнерів форми ГУ-45к (додаток 8), Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами (додаток 12), Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а (додаток 3), Актів загальної форми ГУ-23 (додаток 6) (п.3 Правил); відомості плати за користування вагонами, контейнерами складаються на вагони, контейнери, що подаються під навантаження та вивантаження, є документами обліку часу перебування вагонів, контейнерів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами, контейнерами (п.4 Правил); у разі непогодження даних, зазначених у відомості, представник вантажовласника зобов`язаний підписати відомість із зауваженнями; час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника; час передання вагонів залізницею вантажовласнику, а також вантажовласником залізниці зазначається у Пам`ятці про подавання/ забирання вагонів, яка оформляється після закінчення приймально-здавальних операцій; усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, що знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника; у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери (п.8 Правил); плата за користування стягується з вантажовласника також у разі затримки вагонів (контейнерів) під час перевезення в усіх випадках, крім тих, які залежать від залізниці (п.13 Правил);. за час перебування на під`їзних коліях та інших місцях з незагального користування вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, плата не вноситься. Якщо такі вагони затримані на станції призначення чи на підходах до неї або на станції відправлення з причин, що залежать від вантажовласника, то плата за користування сплачується в розмірі 50 відсотків (п.15 Правил).
Моментом початку відліку часу для нарахування плати за користування власними вагонами Перевізника, визначеної в п. 3.4. договору, є момент передачі Замовнику власних вагонів Перевізника або початку затримки відповідно до Правил користування вагонами. Облік часу користування, з метою визначення розміру плати за користування власними вагонами Перевізника у випадках вказаних в п. 3.4. договору, здійснюється відповідно до Правил користування вагонами. Застосування плати за користування власними вагонами Перевізника в частині, що не визначена договором, здійснюється відповідно до Правил користування вагонами. Загальний час, за який нараховується та сплачується Замовником плата за користування власними вагонами Перевізника, включає час перебування вагонів у безпосередньому розпорядженні Замовника та час затримки вагонів з його вини в очікуванні подавання під вантажні або інші операції на станціях призначення і на підходах до них.
Позивач вказує, що відповідно до 3.4 договору перевезення замовник зобов`язаний сплачувати у визначеному договором розмірі плату за користування власними вагонами Перевізника: під час виконання вантажних операцій на місцях загального користування; переданих Замовнику на місцях незагального користування; затриманих на станціях в очікуванні подавання під вантажні або інші операції, з причин, які залежать від Замовника; затриманих під час перевезення з інших причин, що не залежать від Перевізника (далі плата за користування власними вагонами Перевізника). Відповідно до п. 3.4.1 договору перевезення розмір плати за користування власними вагонами Перевізника встановлюється відповідно п. 3.4.2. договору. Плата за користування власними вагонами Перевізника визначається за кожен вагон відповідно до їх типу за формулою: Пвик = (Спл / 24) ? tгод ? kм, де: Пвик. плата за користування власними вагонами Перевізника для відповідного типу вагонів; Спл ставка плати за використання власних вагонів Перевізника для відповідного типу власних вагонів Перевізника, грн./вагон за добу визначена в Додатку 1-2 до Договору; 24 кількість годин у добі; tгод кількість годин користування вагоном Перевізника для відповідного типу вагонів. kм коригуючий коефіцієнт, що застосовуються до Пвик для вагонів, які приймаються до перевезення у складі маршрутного поїзда або контейнерного поїзда. Коефіцієнт встановлюються Перевізником та зазначається в Додатку 1-2 Договору. 3.4.3. Розмір плати за користування вагонами і контейнерами в залежності від часу користування встановлюється згідно з чинним законодавством. Відповідно до затверджених ставок за використання власних вагонів перевізника АТ «Укрзалізниця», оприлюднених на сайті УЗ плата за користуванням зерновозу в грудні 2022 січні 2023 складала 4300,00грн за добу без ПДВ. Що стосується плати за користування власних або орендованих вагонів розрахунок плати за користування вагонами здійснюється відповідно до п.5. розділу V Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги» від 22.06.2022 №441, згідно з яким за затримку на станції призначення чи на підходах до неї або на станції відправлення власних та орендованих вагонів з вини одержувача, відправника або власника (орендаря) вагонів залізниці сплачується плата в розмірі 50% ставок, зазначених у табл. №1.
Позивач вказує, що порядок розрахунків плати за користування власними або орендованими вагонами та вагонами перевізника наводиться в розрахунках плати за користування власними (орендованими) вагонами, що прибували на адресу Одеської філії ДП «Адміністрація морських портів України» по станції Одеса-Порт та в розрахунку плати а користування вагонами власності Перевізника, що прибували на адресу Одеської філії ДП «Адміністрація морських портів України» по станції Одеса Порт, які додаються до позову. Також, окрім оплати плати за користування вагонами підлягає сплаті нарахований збір за зберігання вантажів на місцях загального користування. Відповідно до п.8 Правил зберігання вантажів (статті 12, 46 Статуту) збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо). Термін безоплатного зберігання обчислюється: якщо на станції призначення вивантаження здійснюється засобами: залізниці - з 24-ої години дати вивантаження вантажів; одержувача - з 24-ої години дати подавання вагонів під вивантаження; при переадресуванні - після двох годин з моменту повідомлення про прибуття вантажу; при затримці - з моменту затримки. Факт затримки вантажу засвідчується актом загальної форми. Відповідно до п. 2.1 Розділу ІІІ Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги та Коефіцієнтів, що застосовуються до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затверджених Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 №317 термін безоплатного зберігання обчислюється згідно з відповідними Правилами. Після закінчення терміну безоплатного зберігання нараховується збір за кожну добу в розмірі: 4,0грн за одну тонну - при зберіганні вантажів у вагонах, у тому числі у контейнерах - за масу брутто, округлену до повних тонн. Крім того, при розрахунку збору за зберігання відповідно до Наказу Міністерства інфраструктури України «Про внесення змін до Коефіцієнтів, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги» від 22.06.2022 №441 застосовується коефіцієнт 5,139 відповідно до п.19 Наказу (проїзд провідників (тарифна схема 16), тарифи, плати та збори, що вказані в розділах II і III Збірника тарифів). Розрахунок збору за зберігання вантажів на м`ясцях загального користування по спірним вагонам додається, сума збору складає 373687,70грн без ПДВ. З нарахуванням збору за зберігання вантажів відповідач не погодився, про що було складено акт загальної форми №376/1 від 28.03.2023 та зазначалось представником відповідача під час підписання Відомостей плати за користування вагонами. Таким чином, загальна сума, яка підлягає сплаті відповідачем складає 2124979,80грн з ПДВ та складається з плати за користування вагонами 1676554,56грн з ПДВ (1397128,80грн без ПДВ) та збору за зберігання вантажу після закінчення терміну безоплатного зберігання 448425,24грн з ПДВ (373687,70грн без ПДВ).
Враховуючи викладене, позивач просить задовольнити позовні вимог у повному обсязі та стягнути з відповідача 1 676 554,56грн з ПДВ плати за користування вагонами, 448 425,24грн з ПДВ збору за зберігання вантажу.
Відповідач проти позову заперечує посилаючись на те, що через постійні ракетні обстріли та атаки дронів-камікадзе з боку держави-агресора російської федерації на території Одеської області були значною мірою пошкоджені об`єкти критичної інфраструктури, зокрема ГПП Морська 35/6 кВ, ПС 330 кВ ПЕК «Укренерго», ПЛ-110 кВ, які відповідали за електрозабезпечення Одеського морського порту. Зазначене призвело до того, що у періоди з 23.11.2022 по 24.11.2022, з 05.12.2022 по 17.12.2022 та з 31.12.2022 по 02.01.2023, територія Одеського морського порту, включаючи об`єкти Адміністрації та інших підприємств, що розташовані на території порту, була знеструмлена, об`єкти залишилися без електропостачання. Зазначена обставина від незалежних від Адміністрації причин унеможливила цілодобове безперервне виконання технологічних операцій в порту, в тому числі виконання вантажно-розвантажувальних робіт з залізничними вагонами в цей період. Зазначені обставини підтверджуються матеріалами листування Адміністрації з АТ «ДТЕК Одеські електромережі» та АТ «ОДЕСЬКА ТЕЦ»: лист Одеської філії державного підприємства «Адміністрація морських портів України до АТ «ДТЕК Одеські електромережі» №727/19-03-09/Вих від 04.04.2023; лист-відповідь АТ «ДТЕК Одеські електромережі» №101/26/03-4984 від 26.04.2023; лист Одеської філії державного підприємства «Адміністрація морських портів України до АТ «ДТЕК Одеські електромережі» №1118/19-03-09/Вих від 22.05.2023; лист-відповідь АТ «ДТЕК Одеські електромережі» №101/26/03-6008 від 06.06.2023; лист Одеської філії державного підприємства «Адміністрація морських портів України до АТ «ОДЕСЬКА ТЕЦ» №1117/19-06-04/Вих від 22.05.2023; лист-відповідь АТ «ОДЕСЬКА ТЕЦ» №34/01-916 від 22.06.2023.
Відповідач зазначає, що як свідчать відповіді АТ «ДТЕК Одеські електромережі» та АТ «ОДЕСЬКА ТЕЦ» всі відключення сталися через масовані ракетні обстріли та, як наслідок, ураження об`єктів критичної інфраструктури. На час відключення електроенергії було повністю знеструмлено порт та відповідно на території Одеського морського порту були повністю зупинені всі вантажно-розвантажувальні роботи, в тому числі із залізничними вагонами. Таким чином, Адміністрація та підприємства, які безпосередньо здійснюють вантажно-розвантажувальні операції з вагонами на причалах порту, не мали змоги виконувати вантажні операції в терміни, які передбачені Єдиним технологічним процесом роботи державного підприємства «Одеський морський торгівельний порт» та станції Одеса-порт Одеської залізничної дороги» від 30.09.2003 (далі - ЄТП), з урахуванням максимальної переробної спроможності причалів порту. Це в свою чергу, призвело до накопичення залізничних вагонів та їх затримки на станції призначення в очікуванні подачі під вивантаження з причин, що не залежать від Адміністрації. На момент знеструмлення (відбувалося періодично протягом тривалого періоду) Одеського морського порту частина зазначених в позові вагонів знаходилась на під`їзній колії Адміністрації під розвантажувальними операціями. Відсутність електропостачання призвела до зупинки вивантаження вантажу з вагонів на певний час, так як механізми, які використовуються при вивантажувальних операціях не можуть функціонувати без електроживлення.
Як вказує відповідач, після закінчення операцій з вагонами позивачем були складені та надані на розгляд Адміністрації відомості плати за користування вагонами № 4-26, 16123690, 953-30, 926-30, 942-30, 09123633, 12123641, 09123632, 10123634, 08123627, 08123626, 15123681, 03010014, 03010015, 03010017, 04010046, 04010050, 04010049, 03010019, 03010021, 08010096, 04010034, 04010054 на загальну суму 2 546 635,92грн з ПДВ, яка складається з плати за користування вагонами - 2 098 210,68грн та збору за зберігання вантажу - 448 425,24грн. Зазначені відомості були складені позивачем без урахуванням часу неможливості здійснення операцій з вагонами від незалежних від Адміністрації причин (централізована відсутність електропостачання). Відповідно до п.4 Розділу 2 Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України №113 від 25.02.1999, у разі непогодження даних, зазначених у відомості плати за користування, представник вантажовласника зобов`язаний підписати відомість із зауваженнями. Так, під час розгляду відомостей Адміністрацією було враховано час відключення електроенергії та відповідно неможливості за об`єктивних причин здійснення будь-яких операцій з вагонами; нараховані позивачем суми плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажів були перераховані та підписані із зауваженням «відсутність електропостачання з .. .. год. до .. .. год., у зв`язку з бойовими діями». Крім цього, на відомостях Адміністрацією зазначено вагони (із посиланням на відповідні відомості), які оброблялись першочергово після включення електроенергії по мірі черговості подавання вагонів позивачем та відповідно до норм ЄТП. Тобто Адміністрацією було вжито всі залежні від неї заходи для забезпечення обробки вагонів в максимально можливі строки з урахуванням таких непередбачуваних обставин.
Позивач вказує, що на виконання умов договорів Адміністрація провела розрахунок з позивачем на загальну суму 351380,10грн без ПДВ (421 656, 12грн з ПДВ) плати за користування вагонами з урахуванням своїх зауважень на відомостях. По відомості плати за користування вагонами №04010054 на загальну суму 6485,70грн без ПДВ (7782,84грн з ПДВ) Адміністрацією була визнана сума частково, відомість підписана із зауваженням «повітряна тривога». Оскільки у період з 10.38 до 12.37 04.01.2023 тривала повітряна тривога в Одесі та відповідно виконання будь-яких робіт з питань безпеки не могло проводитися з незалежних від Адміністрації причин. Визнана відповідачем сума 5374,80грн без ПДВ (6449,76грн з ПДВ) була сплачена Адміністрацією. Таким чином, залишок 1333,08грн з ПДВ, що був включений до позову, нарахований Залізницею надмірно та необгрунтовано. Також, окрім плати за користування вагонами позивачем у відомостях плати за користування вагонами був нарахований збір за зберігання вантажів на місцях загального користування (в період знеструмлення та усунення наслідків накопичення вагонів через таке знеструмлення) на загальну суму 373687,70грн без ПДВ (448 425,24грн з ПДВ). Зазначена сума нарахована Залізницею безпідставно, оскільки затримка вагонів мала місце через знеструмлення Одеського морського порту (форс-мажорні обставини), при яких Адміністрація не мала змоги виконувати вантажні операції в термін, який передбачений ЄТП. За цих підстав в оплаті збору за зберігання вантажів на місцях загального користування на загальну суму 373687,70грн без ПДВ (448 425,24грн з ПДВ) було відмовлено у повному обсязі. Цей факт зазначено під час підписання відомості плати за користування вагонами.
Як вказує відповідач, відповідно до абзаців 2 та 3 п. 7.3 договору 2, Адміністрація звільняється від відповідальності за невиконання запланованої добової норми вивантаження вагонів у випадках форс-мажорних обставин. Причини звільнення від плати зазначаються у графі «Примітки» відомості плати за користування вагонами і контейнерами. Відповідно до п. 6.1 договору 1, сторони звільняються від відповідальності за невиконання або неналежне виконання зобов`язань за договором у випадку виникнення після укладення договору обставин непереборної сили, якими є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами Договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи, але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, воєнний стан, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратство, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха, кібератак, тощо. Враховуючи, що затримка вагонів, зазначених в позові, мала місце за відсутності вини Адміністрації через знеструмлення території Одеського морського порту (форс-мажорні обставини), при яких Адміністрація та інші суб`єкти господарювання, що здійснюють свою діяльність на території порту, не мали змоги виконувати будь-які операції, в тому числі вантажно-розвантажувальні в порту в термін та порядку, які передбачені ЄТП, в оплаті необґрунтовано нарахованої позивачем плати за користування вагонами в розмірі 1 676 554, 56грн з ПДВ та збору за зберігання вантажів на місцях загального користування на загальну суму 448 425,24грн з ПДВ було відмовлено. Цей факт зазначено Адміністрацією під час підписання відомості плати за користування вагонами. Факт знеструмлення території Одеського морського порту (форс-мажорні обставини) та відповідно неможливості проведення робіт підтверджено документально. Інформація стосовно нарахованих позивачем та сплачених Адміністрацією сум з плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу надається у зведеній таблиці в додатку до цього відзиву.
Враховуючи викладене, відповідач не погоджується із надмірним та необґрунтованим нарахуванням позивачем плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажів в період відсутності електропостачання на території Одеського морського порту та неможливості виконання вантажно-розвантажувальних операцій з вагонами у цей період за незалежних від Адміністрації причин (форс-мажорні обставини).
У відповіді на відзив позивач зазначає, що відповідач надає листи ДТЕК «Одеські Електромережі» від 26.04.2023 №101/26/03-4984, АТ «Одеська ТЕЦ» від 22.06.2023 №34/01-916 та ДТЕК «Одеські Електромережі» від 06.06.2023 №101/26/03-6008. Проаналізувавши вищезазначені листи позивач вважає їх неналежними доказами відсутності електроенергії, з огляду на наступне: лист ДТЕК «Одеські Електромережі» від 06.06.2023 №101/26/03-6008: в листі йдеться про виведення в ремонт ПЛ-330 кВ «Усатово-Аджалик 1» для заміни опорного ізолятора на ПС-330 кВ «Усатово» з 15.12.202 з 23:16 до 04:18 16.12.2022, зазначається що при цьому відключалось обладнання та обмежувалось споживання в м. Одесі. Однак, з листа не вбачається чи стосувалося це обмеження Одеського морського порту тощо. Щодо періоду з 31.12.2022 по 02.01.2023 в даному листі відсутня інформація щодо відключень електроенергії для відповідача в ці дні. Зазначене в останньому абзаці листа щодо обмеження споживання електроенергії промисловими споживачами не містить будь-яких відомостей щодо переліку споживачів, до яких застосовано таке обмеження, чи відносився до такого переліку відповідач, а також яким чином вказане обмеження, якщо воно було застосовано, завадило виконанню відповідачем вантажно-розвантажувальних робіт. Лист АТ «Одеська ТЕЦ» від 22.06.2023 №34/01-916 в листі йдеться про відключення 10.11.2022 фідерів 9ц «Морський І» та 11Ц «Морський ІІ» та їх подальші випробування та підключення однак, з листа не вбачається чи відносяться вказані фідери до живлення електроенергією Одеського морського порту та в який період електроенергія була відсутня та на яких ділянках, чи зазначені фідери є єдиними, через які до виробничих потужностей відповідача надходить електроенергія, крім того, відповідачем не додаються докази того, що під час відключення вищезазначених фідерів неможливе виконання вантажно-розвантажувальних робіт. Лист ДТЕК «Одеські Електромережі» від 26.04.2023 №101/26/03-4984: в листі йдеться про ГПП Морська 35/6 з листа незрозумілі періоди відключення та чи стосувались вони Одеського морського порту тощо (в листах йдеться про дозволене обмежене споживання промислових об`єктів, обмежене споживання, про ліміти споживання до ОСР та обмеження для побутових та промислових споживачів тощо).
Позивач стверджує, що обставини, за якими вантажовласник звільняється від плати за користування вагонами і контейнерами передбачені пунктом 16 Розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 №113, а саме: а) якщо затримка вагонів або контейнерів виникла через стихійне лихо, що спричинило припинення руху на залізничних під`їзних коліях, а також через стихійне лихо або аварію на підприємстві, внаслідок яких згідно з чинними положеннями заборонено виконувати вантажні роботи; б) у разі подання локомотивом залізниці вагонів і контейнерів на фронти навантаження (вивантаження) у кількості, що перевищує їх максимальну переробну спроможність. Вказана максимальна переробна спроможність визначається за договором між залізницею і вантажовласником; в) у разі затримки прийняття залізницею вагонів, які пред`явлено їй до здачі, з причин, що залежать від залізниці. Час такої затримки зазначається у графі "Примітки" Пам`ятки про подавання/забирання вагонів, цей час виключається із загального часу користування вагонами (контейнерами). Цей перелік є вичерпним. Інших підстав для звільнення від плати за користування вагонами норми чинного законодавства та умови укладеного договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом не містять, як і підстав для звільнення від сплати нарахованого збору за зберігання вантажів. Таким чином, заперечення відповідача, наведені ним при підписанні відомостей плати за користування вагонів щодо нарахованої плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажів не підпадають під жоден з випадків звільнення від плати за користування вагонами, наведених у п.16 Правил користування вагонами та контейнерами, а отже, підстави для звільнення від сплати нарахованої плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу відсутні. Теж саме стосується твердження відповідача про звільнення його від плати за користування вагонами по відомості №04010054 через повітряну тривогу.
Позивач наполягає на тому, що настання обставин непереборної сили звільняє за умовами договору сторону саме від відповідальності за невиконання або неналежне виконання зобов`язань по договору. У випадку, що розглядається судом, предметом спору є стягнення плати за користування вагонами за збору за зберігання вантажу, які не є видом відповідальності сторони по договору.
У запереченнях на відповідь на відзив відповідач зазначає, що листами №101/26/03-4984 від 26.04.2023. №101/26/03-6008 від 06.06.2023 та №34/01- 916 від 22.06.2023 у відповідь АТ «Одеські Електромережі» та АТ «ОДЕСЬКА ТЕЦ» чітко зазначили про відсутність електропостачання Одеського морського порту у запитувані періоди та причини такої відсутності. Відповідно до Інструкції щодо порядку забезпечення техногенної безпеки та дій працівників адміністрації Одеського морського порту у разі виникнення надзвичайних ситуацій (далі - Інструкція), затвердженої Наказом 103/19 від 29.04.2021, аварія - це небезпечна подія техногенного характеру, що спричинила ураження, травмування населення або створює на окремій території чи території суб`єкта господарювання загрозу життю та здоров`ю населення та призводить до руйнування будівель, споруд, обладнання і транспортних засобів, порушення виробничого або транспортного процесу чи спричиняє наднормативні, аварійні викиди забруднюючих речовин та інший шкідливий вплив на навколишнє природне середовище. Відповідно до розділу 7 Інструкції аварія на електроенергетичних системах може викликати довгострокові перерви електропостачання, порушення графіку руху технологічного транспорту, затримку вантажних робіт, ураження працівників електричним струмом. З урахуванням обставин, викладених вище обставин щодо пошкодження енергетичної інфраструктури в результаті обстрілів з боку рф, відсутності електропостачання на території порту, факт аварії на підприємстві додатково підтверджується актами від 24.11.2022, 07.12.2022, 11.12.2022, 11.12.2022, 16.12.2022, 02.01.2023 про виникнення аварії через пошкодження енергетичної інфраструктури та відключенням електроенергії на території Одеського морського порту, що спричинила припинення вантажно-розвантажувальних робіт. Тобто відповідно до викладеного вище, наявність аварії є підставою для звільнення Адміністрації від плати за користування вагонами та сплати збору за зберігання під час знеструмлення Одеського морського порту відповідно до пункту 16 Розділу II Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 №113.
Враховуючи викладене вище, відповідач не вбачає своєї провини у неможливості обробляти вагони під час відключення електроенергії. Приведені вище факти свідчать про ігнорування позивачем об`єктивних обставин та правових підстав, що звільняють Адміністрацію від надмірно нарахованої плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу.
Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши наявні докази у сукупності та надавши їм відповідну правову оцінку, суд дійшов наступних висновків.
Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Згідно ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Відповідно до частини 1, 2 ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Відповідно до ст. 173 Господарського кодексу України господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
Як видно з матеріалів справи, 24.06.2020 між Акціонерним товариством «Українська залізниця» (позивач) та Державним підприємством «Адміністрація морських портів України» в особі Одеської філії державного підприємства «Адміністрація морських портів України» (Адміністрація Одеського морського порту) (відповідач) був укладений договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №40-38728457/2020-001 (далі договір перевезення) предметом якого є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та / або вагонах Замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі послуги) і проведення розрахунків за ці послуги.
Позивач зазначає, що також між позивачем та відповідачем укладений договір №1/59 про обробку вагонів з вантажами", відповідно до якого залізниця здає/приймає, а порт приймає/здає експортні, транзитні, імпортні вантажі, що перевозяться за участю морського, залізничного транспорту, а також господарські вантажі для Порту або для його контрагентів.
Відповідно до укладеного договору Залізниця зобов`язується вести облік часу користування вагонами переданими Порту, а також не прийнятих Портом і затриманих з вини Порту та Станції. Облік часу користування вагонами, поданими в Порт, провадиться за пам`ятками про подавання/забирання вагонів і відомостями плати за користування вагонами за їх номерами. Відомості плати за користування вагонами складаються Станцією і підписуються представниками Станції і Порту.
Вагони, що з вини Порту недозаявлені або недовивантажені проти добової норми вивантаження і простоюють на припортовій Станції та на підходах до неї в «покинутих» поїздах в очікуванні подачі в Порт, оформляються актами загальної форми з покладанням на Порт відповідальності за користування вагонами і контейнерами та за зберігання вантажів в вагонах згідно з п.2.1. Розділу 3 Тарифного керівництва №1.
Частина вагонів, які прибули на станцію Одеса-Порт були забрані відповідачем на під`їзну колію та знаходились там для виконання розвантажувальних робіт, частина вагонів були затримані на станції призначення ст. Одеса - Порт в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта, про що були складені акти загальної форми ГУ-23. Після закінчення затримки складені акти загальної форми, в яких зафіксований час закінчення затримки вагонів. Після закінчення затримки на станції спірні вагони були подані на підставі пам`яток про подавання вагонів на під`їзну колію Відповідача для здійснення вивантаження. Після закінчення вантажних операцій з вагонами, які знаходились на під`їзних коліях відповідача та подання повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами, вагони були забрані залізницею на підставі пам`яток про забирання вагонів. Після закінчення операцій з вагонами були складені відомості плати за користування вагонами №№16123690, 03010017, 04010054, 08123627, 953-30, 12123641, 10123634, 09123633, 09123632, 08123626, 926-30, 942-30, 03010019, 08010096, 03010021, 04010049, 040100050, 04010046, 03010014, 4-26, 04010034, 03010015, 15123681, які були підписані представником відповідача з зауваженнями: відомість не узгоджено у зв`язку з відсутністю електропостачання у зв`язку з бойовими діями. Крім того, відповідач не погодився з нарахованим збором за зберігання вантажів.
Після цього, для оплати плати за користування вагонами, щодо якої відповідач погоджувався, були складені відомості плати за користування вагонами №№26129894р, 13019046р, 10019036р, 13019047р, 13019048р, 15019055р, 15019059р, 15019060р, 15019061р, 15019062р, 15019063р, 26129896р, 19129886р, 16129878р, 16129877р, 16129876р, 16129875р, 19129885р, 26129895р, 16129879р, 19019070р, 15019064р, 22129888р, які були та сплачені відповідачем (на загальну суму 351 380,10грн без ПДВ).
Згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами, затверджених Наказом Міністерства транспорту України №113 від 25.02.1999 (надалі - Правила): за користування вагонами і контейнерами вантажовідправники, вантажоодержувачі, власники під`їзних колій, порти, організації, установи, фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності (далі - вантажовласники) вносять плату (п.2. Правил); облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 (додаток 1), Відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к (додаток 11), які складаються на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45 (додаток 2), Пам`яток про видачу/приймання контейнерів форми ГУ-45к (додаток 8), Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами (додаток 12), Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а (додаток 3), Актів загальної форми ГУ-23 (додаток 6) (п.3 Правил); -відомості плати за користування вагонами, контейнерами складаються на вагони контейнери, що подаються під навантаження та вивантаження, є документами обліку часу перебування вагонів, контейнерів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами, контейнерами (п.4 Правил); у разі непогодження даних, зазначених у відомості, представник вантажовласника зобов`язаний підписати відомість із зауваженнями; час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника; час передання вагонів залізницею вантажовласнику, а також вантажовласником залізниці зазначається у Пам`ятці про подавання/ забирання вагонів, яка оформляється після закінчення приймально-здавальних операцій; усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, що знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника; у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери (п.8 Правил); плата за користування стягується з вантажовласника також у разі затримки вагонів (контейнерів) під час перевезення в усіх випадках, крім тих, які залежать від залізниці (п.13 Правил);. за час перебування на під`їзних коліях та інших місцях з незагального користування вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, плата не вноситься. Якщо такі вагони затримані на станції призначення чи на підходах до неї або на станції відправлення з причин, що залежать від вантажовласника, то плата за користування сплачується в розмірі 50 відсотків (п.15 Правил).
Відповідно до п.6 Правил користування плата за користування вагонами обчислюється окремо для кожного вагона і контейнера за його номером. Номерному обліку часу користування підлягають усі вагони і контейнери, подані під вантажні операції на місцях загального користування, а на місцях незагального користування - вагони і контейнери парку залізниць України й інших держав, передані на під`їзні колії або орендовані ділянки колій.
Моментом початку відліку часу для нарахування плати за користування власними вагонами Перевізника, визначеної в п. 3.4. договору, є момент передачі Замовнику власних вагонів Перевізника або початку затримки відповідно до Правил користування вагонами. Облік часу користування, з метою визначення розміру плати за користування власними вагонами Перевізника у випадках вказаних в п. 3.4. договору, здійснюється відповідно до Правил користування вагонами. Застосування плати за користування власними вагонами Перевізника в частині, що не визначена договором, здійснюється відповідно до Правил користування вагонами. Загальний час, за який нараховується та сплачується Замовником плата за користування власними вагонами Перевізника, включає час перебування вагонів у безпосередньому розпорядженні Замовника та час затримки вагонів з його вини в очікуванні подавання під вантажні або інші операції на станціях призначення і на підходах до них.
Відповідно до п.8 Правил зберігання вантажів (статті 12, 46 Статуту) збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо).
Згідно з п.121 Статуту залізниць України Вантажовідправник, вантажоодержувач, порт звільняються від плати за користування вагонами і контейнерами: а) якщо затримка вагонів або контейнерів виникла через стихійне лихо, що спричинило припинення руху на залізничних під`їзних коліях, а також через стихійне лихо або аварію на підприємстві, внаслідок яких згідно з чинним положеннями заборонено виконувати вантажні роботи; б) у разі подання залізницею вагонів (контейнерів) у кількості, що перевищує максимальну переробну спроможність навантажувальних і розвантажувальних пунктів відправника і одержувача; в) у інших випадках, передбачених Правилами.
Згідно з пунктом 16 Розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 №113 такими випадками є, зокрема: а) якщо затримка вагонів або контейнерів виникла через стихійне лихо, що спричинило припинення руху на залізничних під`їзних коліях, а також через стихійне лихо або аварію на підприємстві, внаслідок яких згідно з чинними положеннями заборонено виконувати вантажні роботи; б) у разі подання локомотивом залізниці вагонів і контейнерів на фронти навантаження (вивантаження) у кількості, що перевищує їх максимальну переробну спроможність. Вказана максимальна переробна спроможність визначається за договором між залізницею і вантажовласником; в) у разі затримки прийняття залізницею вагонів, які пред`явлено їй до здачі, з причин, що залежать від залізниці. Час такої затримки зазначається у графі "Примітки" Пам`ятки про подавання/забирання вагонів, цей час виключається із загального часу користування вагонами (контейнерами).
Доводи відповідача про відсутність електроенергії як на підставу несвоєчасної обробки вагонів з посиланням на листи Одеської філії державного підприємства «Адміністрація морських портів України до АТ «ДТЕК Одеські електромережі» №727/19-03-09/Вих від 04.04.2023; лист-відповідь АТ «ДТЕК Одеські електромережі» №101/26/03-4984 від 26.04.2023; лист Одеської філії державного підприємства «Адміністрація морських портів України до АТ «ДТЕК Одеські електромережі» №1118/19-03-09/Вих від 22.05.2023; лист-відповідь АТ «ДТЕК Одеські електромережі» №101/26/03-6008 від 06.06.2023; лист Одеської філії державного підприємства «Адміністрація морських портів України до АТ «ОДЕСЬКА ТЕЦ» №1117/19-06-04/Вих від 22.05.2023; лист-відповідь АТ «ОДЕСЬКА ТЕЦ» №34/01-916 від 22.06.2023, судом до уваги не приймаються оскільки як вірно зазначає позивач
лист ДТЕК «Одеські Електромережі» від 06.06.2023 №101/26/03-6008: в листі йдеться про виведення в ремонт ПЛ-330 кВ «Усатово-Аджалик 1» для заміни опорного ізолятора на ПС-330 кВ «Усатово» з 15.12.202 з 23:16 до 04:18 16.12.2022, зазначається що при цьому відключалось обладнання та обмежувалось споживання в м. Одесі. Однак, з листа не вбачається чи стосувалося це обмеження Одеського морського порту тощо. Щодо періоду з 31.12.2022 по 02.01.2023 в даному листі відсутня інформація щодо відключень електроенергії для відповідача в ці дні. Зазначене в останньому абзаці листа щодо обмеження споживання електроенергії промисловими споживачами не містить будь-яких відомостей щодо переліку споживачів, до яких застосовано таке обмеження, чи відносився до такого переліку відповідач, а також яким чином вказане обмеження, якщо воно було застосовано, завадило виконанню відповідачем вантажно-розвантажувальних робіт. Лист АТ «Одеська ТЕЦ» від 22.06.2023 №34/01-916 в листі йдеться про відключення 10.11.2022 фідерів 9ц «Морський І» та 11Ц «Морський ІІ» та їх подальші випробування та підключення однак, з листа не вбачається чи відносяться вказані фідери до живлення електроенергією Одеського морського порту та в який період електроенергія була відсутня та на яких ділянках, чи зазначені фідери є єдиними, через які до виробничих потужностей відповідача надходить електроенергія, крім того, відповідачем не додаються докази того, що під час відключення вищезазначених фідерів неможливе виконання вантажно-розвантажувальних робіт. Лист ДТЕК «Одеські Електромережі» від 26.04.2023 №101/26/03-4984: в листі йдеться про ГПП Морська 35/6 з листа незрозумілі періоди відключення та чи стосувались вони Одеського морського порту тощо (в листах йдеться про дозволене обмежене споживання промислових об`єктів, обмежене споживання, про ліміти споживання до ОСР та обмеження для побутових та промислових споживачів тощо).
Посилання відповідача на те, що відповідно до абзаців 2 та 3 п. 7.3 договору 2, Адміністрація звільняється від відповідальності за невиконання запланованої добової норми вивантаження вагонів у випадках форс-мажорних обставин також судом до уваги не приймається оскільки настання обставин непереборної сили звільняє за умовами договору сторону саме від відповідальності за невиконання або неналежне виконання зобов`язань по договору, а саме стягнення штрафних санкцій за несвоєчасне виконання договору.
Натомість предметом спору у даній справі є стягнення плати за користування вагонами за збору за зберігання вантажу, а не стягнення штрафних санкцій за несвоєчасне виконання умов договору, які саме є видом відповідальності сторони по договору.
За ст. 509 Цивільного кодексу України передбачено, що зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Згідно до ст. 193 Господарського кодексу України, яка цілком кореспондується зі ст.ст. 525, 526 Цивільного кодексу України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.
Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. (ст. 525 ЦК України).
Станом на день розгляду справи відповідачем не надано доказів, які б спростовували позовні вимоги.
Відповідно до ст.3 Цивільного кодексу України загальними засадами цивільного законодавства є зокрема справедливість, добросовісність та розумність.
Згідно ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Згідно ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Статтею 79 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 рішення Європейського суду з прав людини у справі Салов проти України від 06.09.2005).
У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі Надточий проти України від 15.05.2008 зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.
Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.
Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.
За таких обставин, приймаючи до уваги вищенаведене, а також оцінюючи надані документальні докази в їх сукупності, позовні вимоги Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Одеська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» до відповідача Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» в особі Одеської філії Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» (Адміністрація Одеського морського порту) про стягнення 2 124 979,80грн у тому числі 1 676 554,56грн з ПДВ плати за користування вагонами, 448 425,24грн з ПДВ збору за зберігання вантажу, обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи та підлягають задоволенню у повному обсязі.
Судові витрати по сплаті судового збору у сумі 25 499,76грн покласти на відповідача відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 79, 86, 129, ст.ст. 232-241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов Акціонерного товариства «Українська залізниця» (03150, м. Київ, вул. Є. Ґедройця, 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі регіональної філії «Одеська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» (65012, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19, код ЄДРПОУ ВП 40081200) до відповідача Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» (01135, м. Київ, пр. Берестейський, 14, код ЄДРПОУ 38727770) в особі Одеської філії Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» (Адміністрація Одеського морського порту) (65026, м. Одеса, Митна площа,1, код ЄДРПОУ 38728457) про стягнення 2 124 979,80грн задовольнити у повному обсязі.
2. Стягнути з Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» (01135, м. Київ, пр. Берестейський, 14, код ЄДРПОУ 38727770) в особі Одеської філії Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» (Адміністрація Одеського морського порту) (65026, м. Одеса, Митна площа,1, код ЄДРПОУ 38728457) на користь Акціонерного товариства «Українська залізниця» (03150, м. Київ, вул. Є. Ґедройця, 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі регіональної філії «Одеська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» (65012, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19, код ЄДРПОУ ВП 40081200) 1 676 554,56грн з ПДВ плати за користування вагонами, 448 425,24грн з ПДВ збору за зберігання вантажу, 25 499,76грн судового збору.
Наказ видати згідно зі ст. 327 ГПК України.
Повне рішення складено та підписано 16 серпня 2024 р. у зв`язку із перебуванням судді Степанової Л.В. на лікарняному з 12.08.2024.
Відповідно до ст. 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Л.В. Степанова
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 08.08.2024 |
Оприлюднено | 19.08.2024 |
Номер документу | 121047018 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Степанова Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні