Постанова
від 05.11.2024 по справі 916/5124/23
ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 листопада 2024 рокум. ОдесаСправа № 916/5124/23Південно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Богацької Н.С.

суддів: Діброви Г.І., Принцевської Н.М.

секретар судового засідання: Алієва К.О.,

за участю представників учасників справи:

від позивача Лунгун Л.А.,

від відповідача Андреєв А.Е.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державного підприємства «Адміністрація морських портів України»

на рішення Господарського суду Одеської області від 08.08.2024

у справі № 916/5124/23

за позовом: Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Одеська залізниця»

до відповідача: Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» в особі Одеської філії (Адміністрація Одеського морського порту)

про: стягнення 2124979,80 грн,

ВСТАНОВИВ:

У листопаді 2023 року Акціонерне товариство «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Одеська залізниця» (далі Залізниця) звернулося до Господарського суду Одеської області з позовом до Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» в особі Одеської філії (Адміністрація Одеського морського порту) (далі Адміністрація) про стягнення з останнього заборгованості у загальному розмірі 2124979,80 грн, з яких: 1676554,56 грн плати за користування вагонами та 448425,24 грн збору за зберігання вантажу.

В обґрунтування позовних вимог Залізниця посилається на неналежне виконання Адміністрацією прийнятих на себе зобов`язань за укладеними між сторонами договорами про надання послуг з організації перевезень вантажів залізничним транспортом та про обробку вагонів з вантажем, а саме: несплатою у повному обсязі плати за користування вагонами та за зберігання вантажу в період з листопада 2022 по січень 2023 року.

Відповідач заперечував проти задоволення позову та зазначав, зокрема, що:

- через постійні ракетні обстріли та атаки дронів-камікадзе з боку Російської Федерації на території Одеської області були значною мірою пошкоджені об`єкти критичної інфраструктури, які відповідали за електрозабезпечення Одеського морського порту;

- це призвело до того, що у спірні періоди, територія Порту, включаючи об`єкти Адміністрації та інших підприємств, була знеструмлена, об`єкти залишилися без електропостачання, що в свою чергу від незалежних від Адміністрації причин унеможливило цілодобове безперервне виконання технологічних операцій в Порту, в тому числі виконання вантажно-розвантажувальних робіт з залізничними вагонами в цей період;

- при цьому, механізми, які використовуються вивантажувальних операціях, не можуть функціонувати без електроживлення;

- як наслідок, це призвело до накопичення залізничних вагонів та їх затримки на станції призначення в очікуванні подачі під вивантаження;

- на виконання умов договорів, Адміністрація сплатила Залізниці загалом 421656,12 грн плати за користування вагонами, з урахуванням своїх зауважень на відомостях, а решта сум, які просить стягнути позивач, були нараховані безпідставно, надмірно та необґрунтовано;

- на підтвердження цих обставин відповідач посилається на листування Адміністрації з АТ «ДТЕК Одеські електромережі» та АТ «ОДЕСЬКА ТЕЦ»;

- враховуючи викладене, відповідач не погоджується із надмірним та необґрунтованим нарахуванням позивачем плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажів в період відсутності електропостачання на території Одеського морського порту та неможливості виконання вантажно-розвантажувальних операцій з вагонами у цей період за незалежних від Адміністрації причин (форс-мажорних обставин).

Рішенням Господарського суду Одеської області від 08.08.2024 у даній справі позов Залізниці задоволено повністю.

Місцевий господарський суд виходив з обґрунтованості та доведеності позовних вимог.

Суд не прийняв до уваги доводи відповідача про відсутність електроенергії, як підставу несвоєчасної обробки вагонів, та зазначив, що з листів ДТЕК «Одеські Електромережі» та «Одеська ТЕЦ» не вбачається, чи стосувалося це обмеження Одеського морського порту.

Щодо посилання Адміністрації на форс-мажорні обставини, суд зазначив, що за умовами договору настання обставин непереборної сили звільняє сторону саме від відповідальності за невиконання зобов`язань, натомість, предметом спору у даній справі не є стягнення штрафних санкцій.

Не погодившись з рішенням суду, відповідач подав на нього апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати, ухвалити нове рішення про відмову у позові.

В обґрунтування доводів та вимог апеляційної скарги відповідач зазначає наступне:

- суд не надав належної оцінки доводам відповідача щодо відсутності його вини у неможливості обробляти вагони під час відключення електроенергії, а також щодо звільнення її від плати за користування вагонами відповідно до Правил користування вагонами і контейнерами.

- позивачем в свою чергу також не доведено цих обставин;

- суд не надав належної оцінки листам ДТЕК «Одеські Електромережі» та «Одеська ТЕЦ»;

- додатково, відповідачем надано суду першої інстанції відповідний сертифікат Миколаївської Торгово-промислової палати, який також був залишений без належної оцінки;

- суд не звернув увагу, що Адміністрацією було вжито всі залежні від неї заходи для забезпечення обробки вагонів в максимально можливі строки з урахуванням таких непередбачуваних аварійних обставин;

- відповідачем під час розгляду справи неодноразово зазначалось, що пошкодження енергетичної інфраструктури є «Аварією на підприємстві» (яка в свою чергу підпадає під критерій «порушенням виробничого або транспортного процесу») і є підставою для звільнення від плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу.

Відповідно до вимог ст. 32 ГПК України за результатами автоматизованого розподілу справ між суддями, оформленого протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями, для розгляду справи визначено судову колегію у складі головуючого судді Богацької Н.С., Діброви Г.І., Принцевської Н.М.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 09.09.2024 витребувано у Господарського суду Одеської області матеріали даної справи, вирішення питання щодо можливості відкриття, повернення, залишення без руху або відмови у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою відкладено до надходження матеріалів з Господарського суду Одеської області.

13.09.2024 матеріали даної справи надійшли до суду апеляційної інстанції.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 23.09.2024 апеляційну скаргу Адміністрації залишено без руху як таку, що не відповідає вимогам п. 3 ч. 2 ст. 258 ГПК України, а також п.п. 2 та 3 ч. 3 ст. 258 ГПК України, встановлено скаржнику 10-ти денний строк з дня вручення цієї ухвали для усунення недоліків апеляційної скарги шляхом подання суду зазначення повного найменування позивача та його місцезнаходження; доказів сплати судового збору у розмірі 38249,64 грн (за належними реквізитами), а також доказів надсилання копії скарги позивачу.

02.10.2024 від Адміністрації надійшла заява про усунення недоліків апеляційної скарги, до якої додано платіжну інструкцію від 30.09.2024 № 1851, квитанцію про доставку документів до електронного кабінету Залізниці, лист з описом вкладення на адресу Регіональної філії «Одеська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця», а також зазначено повне найменування позивача та його місцезнаходження.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 03.10.2024 за апеляційною скаргою Адміністрації на рішення Господарського суду Одеської області від 08.08.2024 у справі № 916/5124/23 відкрито апеляційне провадження, встановлено Залізниці строк до 24.10.2024 для подання відзиву на апеляційну скаргу, роз`яснено учасникам справи про їх право у цей же строк подати до суду будь-які заяви чи клопотання з процесуальних питань, призначено справу № 916/5124/23 до розгляду на 05.11.2024 о 13:00 год.

18.10.2024 від Залізниці надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому вона заперечувала проти її задоволення та зазначила, серед іншого, що:

- випадки звільнення від плати за користування вагонами визначені Статутом залізниць України, Правилами користування вагонами і контейнерами, а також укладеним між сторонами договором про обробку вагонів з вантажем;

- відсутність електроенергії не підпадає піж жодний випадок, який є підставою для звільнення від плати, адже при відсутності електроенергії виконувати вантажні роботи не заборонено;

- крім того, надані відповідачем докази на підтвердження цих обставин, не є належними та допустимими;

- відповідач, як суб`єкт підприємницької діяльності, отже несе всі ризики її здійснення;

- що стосується наданого Сертифікату, позивач зазначає, що у даному випадку мова йде не про відповідальність, а про виконання основного зобов`язання по договору.

Будь-яких інших заяви чи клопотань від учасників справи не надходило.

В судове засідання 05.11.2024 з`явились представники учасників справи.

Представник Адміністрації просив задовольнити апеляційну скаргу, скасувати рішення Господарського суду Одеської області від 08.08.2024 у справі № 916/5124/23, ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.

Представник Залізниці заперечував проти доводів та вимог апеляційної скарги, просив залишити її без задоволення, оскаржуване рішення місцевого господарського суду без змін.

Дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм процесуального та матеріального права, фактичні обставини справи, оцінивши докази на їх підтвердження в межах доводів апеляційної скарги, надавши правову кваліфікацію відносинам сторін і виходячи з фактів, встановлених у процесі перегляду справи, правових норм, які підлягають застосуванню, та матеріалів справи, судова колегія зазначає наступне.

Як вбачається з матеріалів цієї справи, 24.06.2020 між Залізницею (Перевізник) та Адміністрацією (Замовник) укладено договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 40-38728457/2020-001 (далі договір перевезення), предметом якого є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та / або вагонах Замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі послуги) і проведення розрахунків за ці послуги.

Відповідно до 3.4 договору перевезення Замовник зобов`язаний сплачувати у визначеному договором розмірі плату за користування власними вагонами Перевізника: під час виконання вантажних операцій на місцях загального користування; переданих Замовнику на місцях незагального користування; затриманих на станціях в очікуванні подавання під вантажні або інші операції, з причин, які залежать від Замовника; затриманих під час перевезення з інших причин, що не залежать від Перевізника (далі плата за користування власними вагонами Перевізника).

Згідно з п. 3.4.1 договору перевезення розмір плати за користування власними вагонами Перевізника встановлюється відповідно п. 3.4.2. договору.

Пунктом 3.4.2. договору перевезення встановлено, що плата за користування власними вагонами Перевізника визначається за кожен вагон відповідно до їх типу за формулою: Пвик = (Спл / 24) ? tгод ? kм, де: Пвик. плата за користування власними вагонами Перевізника для відповідного типу вагонів; Спл ставка плати за використання власних вагонів Перевізника для відповідного типу власних вагонів Перевізника, грн./вагон за добу визначена в Додатку 1-2 до Договору; 24 кількість годин у добі; tгод кількість годин користування вагоном Перевізника для відповідного типу вагонів. kм коригуючий коефіцієнт, що застосовуються до Пвик для вагонів, які приймаються до перевезення у складі маршрутного поїзда або контейнерного поїзда. Коефіцієнт встановлюються Перевізником та зазначається в Додатку 1-2 Договору.

Пунктом 3.4.3. вищевказаного договору визначеноё що моментом початку відліку часу для нарахування плати за користування власними вагонами Перевізника, визначеної в п. 3.4. договору, є момент передачі Замовнику власних вагонів Перевізника або початку затримки відповідно до Правил користування вагонами.

Облік часу користування, з метою визначення розміру плати за користування власними вагонами Перевізника у випадках вказаних в п. 3.4. договору, здійснюється відповідно до Правил користування вагонами. Застосування плати за користування власними вагонами Перевізника в частині, що не визначена договором, здійснюється відповідно до Правил користування вагонами.

Загальний час, за який нараховується та сплачується Замовником плата за користування власними вагонами Перевізника, включає час перебування вагонів у безпосередньому розпорядженні Замовника та час затримки вагонів з його вини в очікуванні подавання під вантажні або інші операції на станціях призначення і на підходах до них.

Також плата за користування власними вагонами Перевізника нараховується та сплачується Замовником у випадку їх затримки під час перевезення з причин, що не залежать від Перевізника. В таких випадках кількість годин затримки обліковується окремо по кожній станції затримки та підставі актів загальної форми ГУ-23 (п. 3.4.4. договору перевезення).

Згідно з п. 6.1. договору перевезення сторони звільняються від відповідальності за невиконання або неналежне виконання зобов`язань за договором у випадку виникнення після укладення договору обставин непереборної сили, якими є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами Договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи, але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, воєнний стан, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратство, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха, кібератак, тощо.

Сторона, що не може виконувати зобов`язання за договором унаслідок дії обставин непереборної сили, повинна протягом 10 календарних днів з момент їх виникнення, повідомити про це іншу сторону у письмовій формі, з подальшим наданням підтверджуючих документів. Доказом виникнення обставин непереборної сили та строку їх дії є відповідні документи, які видаються Торгово-промисловою палатою України, уповноваженими нею регіональними торгово-промисловими палатами України, або торгово-промисловою палатою країни, на території якої мали місце такі обставини (п. 6.3., п. 6.4. договору перевезення).

Також між сторонами укладено договір № 1/59 про обробку вагонів з вантажами, предметом якого Залізниця здає/приймає, а Порт приймає/здає експортні, транзитні, імпортні вантажі, що перевозяться за участю морського, залізничного транспорту, а також господарські вантажі для Порту або для його контрагентів.

Відповідно до п. 3.2. вказаного договору Залізниця зобов`язується вести облік часу користування вагонами переданими Порту, а також не прийнятих Портом і затриманих з вини Порту та Станції.

За умовами п. 7.1. договору плата за користування вагонами Портом нараховується за час з моменту передачі вагонів порту до моменту приймання Залізницею від Порту. Облік часу користування вагонами, поданими в Порт, провадиться за пам`ятками про подавання/забирання вагонів і відомостями плати за користування вагонами за їх номерами. Відомості плати за користування вагонами складаються Станцією і підписуються представниками Станції і Порту. Вагони, що з вини Порту недозаявлені або недовивантажені проти добової норми вивантаження і простоюють на припортовій Станції та на підходах до неї в «покинутих» поїздах в очікуванні подачі в Порт, оформляються актами загальної форми з покладанням на Порт відповідальності за користування вагонами і контейнерами та за зберігання вантажів в вагонах згідно з п.2.1. Розділу 3 Тарифного керівництва № 1.

Відповідно до абзаців 2 та 3 п. 7.3 договору сторони звільняється від відповідальності за невиконання запланованої добової норми вивантаження вагонів у випадках форс-мажорних обставин. Причини звільнення від плати зазначаються у графі «Примітки» відомості плати за користування вагонами і контейнерами.

Згідно з п. 7.4. договору за користування вагонами і контейнерами Порт сплачує Залізниці плату згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами.

Відповідно до останньої додаткової угоди від 12.12.2022 вищевказаний договір набирає чинності з 01.07.2012 і діє до 31.12.2023.

Місцевим господарським судом встановлено і учасниками цієї справи не заперечується, що:

- на підставі накладних №№ 47521166, 33773870, 44965101, 44966612, 44957066, 36821643, 36821676, 33759531, 33782434, 33779232, 47520945, 47521919, 47515911, 47521539, 42557553, 42546507, 33787532, 42557561, 33785551, 42572610, 44879617, 44814291, 33627118, 33586397, 44863066, 44864833, 44863074, 44862944, 44866853, 44867299, 44870665, 44869758, 44869774, 42198630, 33589789, 42209213, 42184200, 33590597, 47528062, 47545223, 33782079, 47516166, 33779901, 36811669, 44962470, 44957280, 44882421, 44812303, 44814283, 44814556, 47521521, 47471586, 44956316, 44971984, 36770428, 33781113, 42588632, 44971273, 33778705, 44973816, 44960359, 42566950, 44874261, 42572628, 36768554, 36768547, 36821668, 33774332, 44958080, 47531934, 42196600, 42209221, 42183111, 42184408, 42196592, 42274241, 42274282, 44960292, 44964997, 42182550, 33627480 на адресу відповідача були відправлені вагони: №№ 95945531, 95970687, 95771168, 95774550 (накладна № 47521166); №№ 95094165, 95092284, 95094587, 95148383, 95233680, 58549437 (накладна № 33773870); № 58545054 (накладна № 44965101); №№ 95774048, 95773131, 95771382, 95770426, 95762027, 955564258, 95563821, 95566451 (накладна 44966612); №№ 95970166, 95770939, 95774006 (накладна 44957066); №№ 95712477, 95752283 (накладна № 36821643); №№ 95754776, 95652756 (накладна № 36821676) №№ 95202826, 95164471, 95233532, 95265278, 95183869, 95252581 (накладна № 33759531); №№ 959669770Ю, 95771234, 95770517Ю, 95490066, 95945606, 95946612 (накладна № 33782434); №№ 95479846, 95970075, 95970745, 95970505 (накладна 33779232); №№ 95770574, 95566121, 95946711, 95771267, 95970034, 95761912, 95773289, 95770269, 95773883, 957746667 (накладна № 47520945); №№ 95770434, 95489985 (накладна № 47521919); №№ 95476974, 95947040, 95770541, 95761979 (накладна № 47515911); №№ 95773867, 95761706, 95771317 (накладна № 47521539); №№ 95565958, 95566410 (накладна №42557553); №№ 95392726, 95527438, 53200275, 95614558, 95621306 (накладна № 42546507); №№ 95490181, 95773685 (накладна №33787532); №№ 95541215, 95753521 (накладна № 42557561); №№ 95945689, 95566279, 95945622 (накладна №33785551); №№ 95563441, 95970976 (накладна № 42572610); №№ 95970851, 95945572, 95970240, 95970752, 95970414, 95770855, 95946851 (накладна № 44879617); №№ 95665717, 95997284, 95748075, 95697249, 95140828, 95705380 (накладна № 44814291); №№ 58533043, 58536426, 95585873, 95175709, 58547811, 95798252, 95657458, 95167946, 95842365, 95795639 (накладна № 33627118); №№ 95563409, 95774568, 95774451 (накладна № 33586397); №№ 95103826, 95189833, 95190567, 95191508, 95887089, 98209943, 98210065 (накладна № 44863066); №№ 95189817, 9519425, 95186367, 95825543, 95843231, 95876686, 95876736 (накладна № 44864833); №№ 95130126, 95130746, 95190831, 95943304, 95943189 (накладна № 44863074); №№ 95101762, 95102455, 95188058, 95186318, 95185872, 95963310, 95825659 (накладна № 44862944); №№ 95192688, 95186144, 95490660, 95784542, 95784435, 95986857 (накладна № 4486853); №№ 95149225, 95153235, 95784351, 98209927 (накладна № 44867299); №№ 95101911, 95121471, 95186300 (накладна № 44870665); №№ 95153748, 95185765, 95191318, 95193884, 95104675 (накладна № 44869758); №№ 95100038, 95189015, 95963286, 95887246, 95190377 (накладна № 44869774); №№ 95335600, 58563172, 95754503, 95829305 (накладна № 42198630); №№ 95386082, 95829487 (накладна № 33589789); №№ 53203378, 95801445, 95373122, 95542148 (накладна № 42209213); №№ 95536611, 95360350, 95754636, 95677720, 95529525 (накладна № 42184200); №№ 95320453, 95451134 (накладна № 33590597); №№ 95945838, 95773024 (накладна № 47528062); №№ 95773248, 95946976, 95771424, 95770459, 95771333,95773552, 95946653, 95490462, 95946729, 95773008, 95771135 (накладна № 47545223); №№ 58531757, 95475422, 95475778, 58532680, 95178935, 95102612 (накладна № 33782079); №№ 95769329, 95987269, 95987079, 95510756, 98217300, 95506283, 95839635, 95511531, 95560686, 95560868, 95561304 (накладна № 33779901); №№ 95781225, 95841532, 95781787, 95890604, 95890380, 95890505, 95073128 (накладна № 36811669); №№ 53202669, 95970349, 95760609, 95758959, 95695466, 95643581, 95640785, 95631602, 95619706, 95543484, 95540340, 95448130, 95392452, 95387387, 95374526 (накладна № 44962470); №№ 95680146, 95799060, 95493235 (накладна № 44957280); №№ 95671004, 95670766, 95150918Ю, 98694685, 95702213, 95772685, 95122610 (накладна № 44814283); №№ 95890349, 95511846, 95510970, 95925806, 95784732 (накладна № 44812303); № 95446803, 95455473, 95330189,95540506, 95353314, 95309837, 95453544, 95542676, 95936860, 95313128, 95649562, 95450334, 95655445,95524682, 95310082, 95378279, 95292926, 95792255, 95523577, 95713087, 95619227, 95695276, 95352183, 95752762, 95357562, 95398624, 58562927, 95678611,95349288, 59597575, 95524765, 95797148, 95614467, 95642872, 95613287, 95829602, 95371845, 95683355, 95319802, 95543740, 95796983, 95711982, 95753810, 95619052, 95646980, 95357687, 95292603 (накладна № 44882421); №№ 95784948, 95784955, 95902532, 98214273, 98214216, 98217029, 95784930, 98217169 (накладна № 44814556); №№ 95762134, 95773859, 95773800, 95970703, 95568283, 95563474, (накладна № 47521521); №№ 95774030, 95762175, 95773354 (накладна № 47471586); № 395970513, 95761904, 95771051, 95970125 (накладна № 44956316); №№ 95703708 (накладна № 44971984); № 95780656, 95733309, 95841425, 95780870, 95834925 (накладна № 36770428); №№ 95913976, 95004602 (накладна № 33781113); №№ 95902227, 955555728, 95888053 (накладна № 42588632); №№ 9579619, 95695581, 95833166, 95798484, 95692612, 95945887, 95384947, 95384947, 95327250, 95831236, 95371258, 95450243, 95631479, 95612776, 95832945, 95539367, 95795084, 95493169, 95321360, 95398913, 95366308, 95199121, 95613055, 95526646, 95151486, 95455275, 95396651, 95793238, 95642088, 58563255, 95697561, 95223780, 95831525, 95374575, 95397964, 95640215, 95377651, 95796165, 95983805, 95989125, 95646782, 95452181, 95356457, 95345773, 95397626, 95330072, 95527503, 95618914, 53200135, 95529145, 95795977 (накладна № 449712773); №№ 95311361, 58553868, 95210951, 95159265, 53234829, 58533100, 95183950, 95796553, 95154274 (накладна № 33778705); №№ 95155776, 95656178, 95682936, 95641031, 95697264, 95702668, 95639407 (накладна № 44973816); №№ 95683256, 95680732, 84411975 (накладна № 44960359); № 95774659 (накладна № 42566950); № 95834933 (накладна № 44874261); № 95774741 (накладна № 42572628); № 95641445 (накладна № 36768554); № 95367710 (накладна № 36768547); № 95752051 (накладна № 36821668); № 95387965 (накладна № 42209221); № 95538146, 95527750, 95800678, 95396040, 95712287, 95369716 (накладна № 42196600); № 95770962, 95770988, 95770772, 95774717, 95476917, 95946901, 95945614, 95565669 (накладна № 47531934); № 95946646 (накладна № 44958080); № 95774543, 95771366 (накладна № 33774332); №№ 95304333, 58563156, 95981007, 95446456, 95447744, 95757605, 95829230, 95799615, 9571152, 95828711 (накладна № 42183111); №№ 95366225, 95832713, 95648838, 95682480, 95681029, 95358982, 95529558, 95712261 (накладна № 42184408); №№ 95793519, 95246427, 95318341, 95370821, 95363248, 95760054, 95366480, 95791711, 95692489, 95338778, 95636726, 95339552, 95648911, 95614582, 95640462, 95334264, 95830915, 59597542, 95758009, 58562802 (накладна № 42274241); №№ 95678082, 95348587, 95454005, 53202594, 59597229 (накладна № 42274282) №№ 95773115, 95773032, 95480406, 95773321, 95773081, 957710258 (накладна № 44960292); №№ 95970018, 95774808, 95761656, 95564050, 957728128, 95773982, 95772984, 95969704, 95762035, 95774618 (накладна № 44964997); №№ 95709747, 95759718, 95679940, 95398962, 95320354, 95623385, 956136863, 95979316, 95829727, 95647244 (накладна № 42182550); №№ 95256640, 95585840, 95585857, 95585527, 95746319, 95260709 (накладна № 33627480).

- частина вагонів, які прибули на станцію Одеса-Порт були забрані відповідачем на під`їзну колію та знаходились там для виконання розвантажувальних робіт, частина вагонів були затримані на станції призначення Одеса - Порт в очікуванні подачі під вантажні операції, про що були складені акти загальної форми ГУ-23. Після закінчення затримки складені акти загальної форми, в яких зафіксований час закінчення затримки вагонів. Після закінчення затримки на станції спірні вагони були подані на підставі пам`яток про подавання вагонів на під`їзну колію відповідача для здійснення вивантаження. Після закінчення вантажних операцій з вагонами, які знаходились на під`їзних коліях відповідача та подання повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами, вагони були забрані залізницею на підставі пам`яток про забирання вагонів.

- після закінчення операцій з вагонами були складені та надані на розгляд Адміністрації відомості плати за користування вагонами №№16123690, 03010017, 04010054, 08123627, 953-30, 12123641, 10123634, 09123633, 09123632, 08123626, 926-30, 942-30, 03010019, 08010096, 03010021, 04010049, 040100050, 04010046, 03010014, 4-26, 04010034, 03010015, 15123681 на загальну суму 2546635,92 грн (з ПДВ), яка складається з 2098210,68 грн плати за користування вагонами та 448425,24 грн збору за зберігання вантажу.

- вказані відомості були підписані відповідачем з наступними зауваженнями: відомість не узгоджено у зв`язку з відсутністю електропостачання у зв`язку з бойовими діями. Також відповідач не погодився з нарахованим збором за зберігання вантажів.

- після цього, для сплати за користування вагонами, щодо якої відповідач погоджувався, були складені відомості плати за користування вагонами №№26129894р, 13019046р, 10019036р, 13019047р, 13019048р, 15019055р, 15019059р, 15019060р, 15019061р, 15019062р, 15019063р, 26129896р, 19129886р, 16129878р, 16129877р, 16129876р, 16129875р, 19129885р, 26129895р, 16129879р, 19019070р, 15019064р, 22129888р, які були та сплачені відповідачем на загальну суму 421656,12 грн (з ПДВ).

В матеріалах цієї справи міститься наступне листування Адміністрації з АТ «ДТЕК Одеські електромережі» та АТ «ОДЕСЬКА ТЕЦ»:

Листом від 04.04.2023 за №727/19-03-09/Вих, адресованим АТ «ДТЕК Одеські електромережі», відповідач зазначив, що через здійснення РФ масованих ракетних ударів по критичній інфраструктурі України, наразі існує проблема з електрозабезпеченням Одеського морського порту та підприємств на його території, і для вирішення спірних питань з Залізницею відповідач просив надати інформацію стосовно відключення або обмеження споживання електроенергії на території Одеського морського порту з 23.11.2022 до 24.11.2022, з 05.12.2022 до 17.12.2022 та з 31.12.2022 до 02.01.2023 (час вимкнення, час відключення та причини вимкнення; час введення обмежень споживання, час відміни обмежень споживання);

АТ «ДТЕК Одеські електромережі» у листі-відповіді від 26.04.2023 за №101/26/03-4984 зазначено, що:

- ГПП Морська 35/6 кВ живиться від мережі 35 кВ Одеської ТЕЦ; 23.11.2022 о 14:30 сталося знеструмлення Об`єднаної енергосистеми України, того ж дня о 18:07 була подана напруга по мережі 110 кВ на обладнання Одеської ТЕЦ, але НЕК «Укренерго» встановлено ліміт щодо споживання, дозволено включення об`єктів тільки критичної інфраструктури, з 26.11.2022 дозволено обмежене споживання промислових об`єктів;

- 05.12.2022 о 14:33 в результаті ракетного масованого обстрілу сталося знеструмлення ПС 330 кВ НЕК «Укренерго», що призвело до знеструмлення ПЛ-110 кВ, які живлять Одеську ТЕЦ. 06.12.2022 о 22:40 подана напруга по мережі на Одеську ТЕЦ, але НЕК «Укренерго» встановлено ліміт споживання. 07.12.2022 о 06:06 подана напруга на ГПП «Морська» 35/6 кВ з обмеженням споживання.

- 10.12.2022 о 03:08 та 04:54 обладнання ПС 330 кВ НЕК «Укренерго» постраждало від обстрілів, 11.12.2022 о 10:34 подана напруга по мережі на Одеську ТЕЦ.

- Міністерство енергетики України своїм листом № 26/1.1-4.6-21593 від 30.12.2022 зобов`язало всіх ОСР з 15:00 31 грудня 2022 року по 24:00 01 січня 2023 року вжити заходів щодо забезпечення безперебійного електропостачання домогосподарств побутових споживачів шляхом пріоритетного застосування обмежень до промислових споживачів.

- з 24.11.2022 до 11.02.2023 у зв`язку з дефіцитом генеруючої потужності НЕК «Укренерго» доводились ліміти споживання до ОСР, обмеження застосовувались для побутових та промислових споживачів.

Листом від 22.05.2023 за №1118/19-03-09/Вих, адресованим АТ «ДТЕК Одеські електромережі», відповідач в доповнення до листа від 04.04.2023 за №727/19-03-09/Вих просив надати уточнення стосовно обмеження споживання електроенергії на території Одеського морського порту з 15.12.2022 по 16.12.2022 включно та з 31.12.2022 по 02.01.2023 включно.

АТ «ДТЕК Одеські електромережі» у листі-відповіді від 06.06.2023 за №101/26/03-6008 зазначено, що: 15.12.2022 з 23:16 до 04:18 16.12.2022 по аварійній заявці РДЦ ЮР було виведено в ремонт ПЛ-330 кВ «Усатово-Аджалик 1» для заміни опорного ізолятора на ПС-330 кВ «Усатово». При цьому відключалось обладнання та обмежувалося споживання в м. Одеса. Міністерство енергетики України своїм листом № 26/1.1-4.6-21593 від 30.12.2022 зобов`язало всіх ОСР з 15:00 31 грудня 2022 року по 24:00 01 січня 2023 року вжити заходів щодо забезпечення безперебійного електропостачання домогосподарств побутових споживачів шляхом пріоритетного застосування обмежень до промислових споживачів.

Листом від 22.05.2023 за №1117/19-06-04/Вих, адресованим АТ «ОДЕСЬКА ТЕЦ», відповідач для вирішення спірних питань з Залізницею просив надати інформацію стосовно відключення електроенергії на території Одеського морського порту 11.12.2022.

АТ «ОДЕСЬКА ТЕЦ» у листі-відповіді від 22.06.2023 за № 34/01-916 повідомило, що:

- відповідно до записів у оперативному журналі, за розпорядженням диспетчера АТ «ДТЕК Одеські електромережі» було відключено фідери 9Ц «Морський І» та 11Ц «Морський ІІ» 10.11.2022 у 06 год. 06 хв.

- 11.12.2022 у 07 год. 10 хв. за розпорядженням диспетчера АТ «ДТЕК Одеські електромережі» включено масляний вимикач на приєднанні 9Ц «Морський I».

- у 07 год. 12 хв. при включенні масляного вимикача на приєднанні 11Ц «Морський ІІ» відбулось відключення з "землею" в мережі 35 кВ масляних вимикачів 9Ц «Морський І» та 11Ц «Морський ІІ».

- також, за розпорядженнями диспетчера АТ «ДТЕК Одеські електромережі» в 11 год. 55 хв. було розібрано схему на приєднаннях 9Ц «Морський І» та 11Ц «Морський ІІ» та подано випробувальну напругу.

- 11.12.2022 у 14 год. 55 хв. за розпорядженням диспетчера АТ «ДТЕК Одеські електромережі» було зібрано схему та включено масляний вимикач на приєднанні 9Ц «Морський І».

- стосовно надання розпоряджень диспетчера ОСР (причин надання команд на включення, на відключення або інше), рекомендуємо звернутися безпосередньо до АТ «ДТЕК Одеські електромережі».

Також в матеріалах цієї справи міститься Сертифікат № 4800-24-0564 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) регіональної торгово-промислової палати Миколаївської області, виданий ДП «АМПУ» в особі Одеської філії ДП «АМПУ» (Адміністрація Одеського морського порту) щодо обов`язку (зобов`язання) приймати всі узгоджені Портом експортні та транзитні вантажі та нести відповідальність за користування вагонами від моменту подачі Залізницею Порту на фронти навантаження/розвантаження або на приймально-здавальні колії до моменту здачі їх Залізниці, з урахуванням часу на прийомо-здавальні операції (п. 3.1. договору), у термін з 23.11.2022 по 02.01.2023 за договором про обробку вагонів з вантажами № 1/59 від 01.07.2012. Дата настання обставин: 23.11.2022, дата закінчення 01.01.2023.

Несплата відповідачем у повному обсязі плати за користування вагонами у загальному розмірі 1676554,56 грн (2098210,68 грн - 421656,12 грн) та повна несплата збору за зберігання вантажів у загальному розмірі 448425,24 грн стала підставою для звернення Залізниці до суду з даним позовом про їх стягнення з Адміністрації.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову та зазначає наступне.

Частиною першою ст. 509 Цивільний кодекс України (далі ЦК України) передбачено, що зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться (ч. 1 ст. 526 ЦК України).

Порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання) (ч. 1 ст. 610 ЦК України).

Згідно ст. 626 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Щодо плати за користування вагонами.

Згідно з п. 2 Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113 (далі Правила) за користування вагонами і контейнерами вантажовідправники, вантажоодержувачі, власники під`їзних колій, порти, організації, установи, фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності (далі - вантажовласники) вносять плату.

Облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 (додаток 1), Відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к (додаток 11), які складаються на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45 (додаток 2), Пам`яток про видачу/приймання контейнерів форми ГУ-45к (додаток 8), Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами (додаток 12), Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а (додаток 3), Актів загальної форми ГУ-23 (додаток 6) (п. 3 Правил).

Відомості плати за користування вагонами, контейнерами складаються на вагони контейнери, що подаються під навантаження та вивантаження, є документами обліку часу перебування вагонів, контейнерів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами, контейнерами (абз. 1 п. 4 Правил).

У разі непогодження даних, зазначених у відомості, представник вантажовласника зобов`язаний підписати відомість із зауваженнями (абз. 3 п. 4 Правил).

Час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника (абз. 5 п. 4 Правил).

Час передання вагонів залізницею вантажовласнику, а також вантажовласником залізниці зазначається у Пам`ятці про подавання/забирання вагонів, яка оформляється після закінчення приймально-здавальних операцій (абз. 6 п. 4 Правил).

Усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, що знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника (абз. 2 п. 6 Правил).

У разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери (п. 8 Правил).

Плата за користування стягується з вантажовласника також у разі затримки вагонів (контейнерів) під час перевезення в усіх випадках, крім тих, які залежать від залізниці (п.13 Правил).

За час перебування на під`їзних коліях та інших місцях з незагального користування вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, плата не вноситься. Якщо такі вагони затримані на станції призначення чи на підходах до неї або на станції відправлення з причин, що залежать від вантажовласника, то плата за користування сплачується в розмірі 50 відсотків (п. 15 Правил).

Відповідач, заперечуючи проти задоволення позову в цій частині зазначає, що він звільнений від плати за користування вагонами, оскільки пошкодження в спірний період енергетичної інфраструктури є «аварією на підприємстві» (яка в свою чергу підпадає під критерій «порушенням виробничого або транспортного процесу») і є підставою для звільнення від плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу.

Водночас, колегія суддів звертає увагу, що підстави звільнення від нарахованої плати за користування вагонами визначені Статутом залізниць України, Правилами та укладеним між сторонами договором №1/59 про обробку вагонів з вантажами. При цьому, перелік підстав для звільнення від нарахованої плати за користування вагонами є вичерпним.

Так, згідно з п. 121 Статуту залізниць України Вантажовідправник, вантажоодержувач, порт звільняються від плати за користування вагонами і контейнерами: а) якщо затримка вагонів або контейнерів виникла через стихійне лихо, що спричинило припинення руху на залізничних під`їзних коліях, а також через стихійне лихо або аварію на підприємстві, внаслідок яких згідно з чинним положеннями заборонено виконувати вантажні роботи; б) у разі подання залізницею вагонів (контейнерів) у кількості, що перевищує максимальну переробну спроможність навантажувальних і розвантажувальних пунктів відправника і одержувача; в) у інших випадках, передбачених Правилами.

Відповідно до п. 16 Правил Вантажовласник звільняється від плати за користування вагонами і контейнерами: а) якщо затримка вагонів або контейнерів виникла через стихійне лихо, що спричинило припинення руху на залізничних під`їзних коліях, а також через стихійне лихо або аварію на підприємстві, внаслідок яких згідно з чинними положеннями заборонено виконувати вантажні роботи; б) у разі подання локомотивом залізниці вагонів і контейнерів на фронти навантаження (вивантаження) у кількості, що перевищує їх максимальну переробну спроможність. Вказана максимальна переробна спроможність визначається за договором між залізницею і вантажовласником; в) у разі затримки прийняття залізницею вагонів, які пред`явлено їй до здачі, з причин, що залежать від залізниці. Час такої затримки зазначається у графі «Примітки» Пам`ятки про подавання/забирання вагонів, цей час виключається із загального часу користування вагонами (контейнерами).

Також це передбачено п. 7.6. договору № 1/59, відповідно до якого відповідач звільняється від плати за користування вагонами та за зберігання вантажів у вагонах за час затримки вагонів через аварію в порту або через стихійне лихо, штормові погодні умови, внаслідок чого чинним законодавством заборонено виконання вантажних робіт.

Отже у даному випадку відповідач може бути звільнений від такої плати через аварію на підприємстві, але виключно у тому випадку, коли внаслідок такої аварії заборонено виконувати вантажні роботи.

Інших підстав для звільнення від плати за користування вагонами норми чинного законодавства та умови укладеного договору не містять.

Колегія суддів зазначає, що саме відсутність електроенергії не підпадає під жодний випадок, який є підставою для звільнення від нарахованої плати за користування вагонами, визначений п. 121 Статуту залізниць України, п. 16 Правил, а також п. 7.6. договору № 1/59, адже відповідачем жодним чином не спростовано, що при відсутності електроенергії нормативними актами не заборонено виконувати вантажні роботи.

Щодо збору за зберігання вантажів.

Відповідач, заперечуючи проти задоволення позову в цій частині посилається на виникнення форс-мажорних обставин через відсутність електропостачання на території Одеського морського порту та неможливість виконання вантажно-розвантажувальних операцій з вагонами у цей період за незалежних від нього причин.

Приписами ст. 617 ЦК України встановлено, що особа, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов`язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили.

Частиною 2 ст. 218 ГК України визначено, що учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. У разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб`єкт господарювання за порушення господарського зобов`язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов`язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності.

Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо (ч. 2 ст. ст. 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати України»).

При цьому, форс-мажорні обставини не мають преюдиціальний (заздалегідь встановлений) характер. При їх виникненні сторона, яка посилається на дію форс-мажорних обставин, повинна це довести. Сторона яка посилається на конкретні обставини, повинна довести те, що вони є форс-мажорними, в тому числі, саме для конкретного випадку. Виходячи з ознак форс-мажорних обставин, необхідно також довести їх надзвичайність та невідворотність.

Згідно з п. 6.1. договору перевезення сторони звільняються від відповідальності за невиконання або неналежне виконання зобов`язань за договором у випадку виникнення після укладення договору обставин непереборної сили, якими є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами Договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи, але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, воєнний стан, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратство, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха, кібератак, тощо.

Кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень (ч. 1 ст. 74 ГПК).

Водночас, зі змісту наданих до матеріалів справи відповідей АТ «ДТЕК електромережі» та АТ «Одеська ТЕЦ» не вбачається, яких саме об`єктів Одеського морського порту це стосується. При цьому, відповідачем не доведено, як саме впливає відсутність електроенергії на виконання навантажувально-розвантажувальних робіт в порту, зокрема, яке саме обладнання, що використовується для виконання розвантажувальних робіт не працює при відсутності електроенергії.

Місцевий господарський суд обґрунтовано зауважив, що в листі ДТЕК «Одеські Електромережі» від 06.06.2023 №101/26/03-6008 йдеться про виведення в ремонт ПЛ-330 кВ «Усатово-Аджалик 1» для заміни опорного ізолятора на ПС-330 кВ «Усатово» з 15.12.202 з 23:16 до 04:18 16.12.2022, зазначається що при цьому відключалось обладнання та обмежувалось споживання в м. Одесі. Однак, з листа не вбачається чи стосувалося це обмеження Одеського морського порту тощо.

Щодо періоду з 31.12.2022 по 02.01.2023 в даному листі відсутня інформація щодо відключень електроенергії для відповідача в ці дні. Зазначене в останньому абзаці листа щодо обмеження споживання електроенергії промисловими споживачами не містить будь-яких відомостей щодо переліку споживачів, до яких застосовано таке обмеження, чи відносився до такого переліку відповідач, а також яким чином вказане обмеження, якщо воно було застосовано, завадило виконанню відповідачем вантажно-розвантажувальних робіт.

Щодо листа АТ «Одеська ТЕЦ» від 22.06.2023 №34/01-916, в ньому йдеться про відключення 10.11.2022 фідерів 9ц «Морський І» та 11Ц «Морський ІІ» та їх подальші випробування та підключення, однак з листа не вбачається чи відносяться вказані фідери до живлення електроенергією Одеського морського порту, та в який період електроенергія була відсутня, на яких ділянках, чи зазначені фідери є єдиними, через які до виробничих потужностей відповідача надходить електроенергія. Крім того, відповідачем не додаються докази того, що під час відключення вищезазначених фідерів неможливе виконання вантажно-розвантажувальних робіт.

В листі ДТЕК «Одеські Електромережі» від 26.04.2023 №101/26/03-4984 йдеться про ГПП Морська 35/6 і з листа незрозумілі періоди відключення та чи стосувались вони Одеського морського порту (в листах йдеться про дозволене обмежене споживання промислових об`єктів, обмежене споживання, про ліміти споживання до ОСР та обмеження для побутових та промислових споживачів).

Такі обставини, як початок повномасштабної військової агресії Російської Федерації проти України, пов`язані з цим повітряні тривоги та відключення електроенергії мають загальний характер, отже у повній мірі стосуються обох сторін, а не лише відповідача.

Такі наслідки негативно вплинули на всіх суб`єктів господарювання в Україні.

Щодо наданого відповідачем Сертифікату № 4800-24-0564 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), виданого регіональною торгово-промисловою палатою Миколаївської області, колегія суддів зазначає, що він також складений виключено на підставі вищевказаних листів ДТЕК «Одеські Електромережі» та АТ «Одеська ТЕЦ».

Крім того, відповідно до п. 6.3., п. 6.4. договору сторона, що не може виконувати зобов`язання за договором унаслідок дії обставин непереборної сили, повинна протягом 10 календарних днів з момент їх виникнення, повідомити про це іншу сторону у письмовій формі, з подальшим наданням підтверджуючих документів. Доказом виникнення обставин непереборної сили та строку їх дії є відповідні документи, які видаються Торгово-промисловою палатою України, уповноваженими нею регіональними торгово-промисловими палатами України, або торгово-промисловою палатою країни, на території якої мали місце такі обставини (п. 6.3., п. 6.4. договору перевезення).

Відповідно до ч. 4 ст. 79 Конвенції Організації Об`єднаних Націй про договори міжнародної купівлі-продажу товарів від 11.04.1980 встановлений принцип щодо повідомлення іншої сторони у разі порушення зобов`язання, відповідно до якої сторона, яка не виконує свого зобов`язання, повинна повідомити іншу сторону про перешкоду і про її вплив на її здатність здійснити виконання. Якщо це повідомлення не отримане іншою стороною протягом розумного строку після того, як про цю перешкоду стало чи повинно було стати відомо не виконуючій свого зобов`язання стороні, ця остання сторона несе відповідальність за збитки, які є результатом того, що таке повідомлення не було отримане.

Аналогічний підхід міститься в узагальнених нормах європейського звичаєвого права.

Так, у Принципах міжнародних комерційних договорів (Принципи УНІДРУА, UPICC в редакції 2016 року) у ч. 3 ст. 7.1.7 «Непереборна сила (форс-мажор)» вказано, що сторона, яка не виконала зобов`язання, має повідомити іншу сторону про виникнення перешкоди та її вплив на здатність виконувати зобов`язання. Якщо повідомлення не отримане іншою стороною протягом розумного строку після того, як сторона, яка не виконала, дізналася або могла дізнатися про перешкоду, вона несе відповідальність за збитки, які стали результатом неотримання повідомлення. У Принципах Європейського договірного права у ст. 8.108(3), присвяченій питанням форс-мажору, вказано, що невиконуюча зобов`язання сторона має впевнитися у тому, що повідомлення про перешкоду та її вплив на виконання отримане іншою стороною впродовж розумного строку після того, як невиконуюча сторона дізналася або повинна була дізнатися про ці перешкоди. Інша сторона має право на компенсацію збитків, завданих внаслідок неотримання такого повідомлення.

Таким чином, можна зробити висновок, що чинне законодавство та звичаї ділового обороту звільняють від відповідальності за порушення зобов`язання лише в тому випадку, коли сторона порушник завчасно, в розумний строк повідомила іншу сторону про обставини, що впливають на неможливість виконання зобов`язання.

Наведеними нормами чітко окреслено характер процесуальної поведінки, який зобов`язує учасників справи діяти сумлінно, тобто проявляти добросовісне ставлення до наявних у них прав і здійснювати їх реалізацію таким чином, щоб забезпечити неухильне та своєчасне (без суттєвих затримок та зайвих зволікань) виконання своїх зобов`язань.

Водночас, даний порядок відповідачем додержаний не був, жодного разу відповідач не повідомляв позивача про неможливість своєчасного виконання прийнятих на себе зобов`язань. Сам сертифікат був наданий відповідачем лише під час розгляду справи в суді першої інстанції.

Більш того, предметом позову у даній справі є стягнення плати за користування вагонами за збору за зберігання вантажу, а не стягнення штрафних санкцій за несвоєчасне виконання зобов`язань, в той час як наявність форс-мажорних обставин є підставою лише для не застосування до боржника заходів відповідальності, але не є підставою для звільнення від виконання ним основного зобов`язання.

Враховуючи вищевикладене у сукупності, колегія суддів цілком погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність правових підстав для задоволення заявлених позовних вимог.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 275 та ст. 276 ГПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Згідно зі статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Колегія суддів зазначає, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент (рішення у справі «Серявін та інші проти України», пункт 58).

Відповідно до ст. 129 ГПК України витрати по сплаті судового збору за апеляційний перегляд судового рішення покладаються на скаржника.

Керуючись статтями 129, 240, 269, 270, 275, 276, 281-284 ГПК України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» залишити без задоволення, рішення Господарського суду Одеської області від 08.08.2024 у справі № 916/5124/23 - без змін.

Постанова, відповідно до вимог ст. 284 ГПК України, набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку у строк, який обчислюється відповідно до ст. 288 ГПК України.

Повний текст постанови складено 11.11.2024.

Головуючий суддяН.С. Богацька

суддіГ.І. Діброва

Н.М. Принцевська

СудПівденно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення05.11.2024
Оприлюднено14.11.2024
Номер документу122949934
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею

Судовий реєстр по справі —916/5124/23

Постанова від 05.11.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богацька Н.С.

Ухвала від 03.10.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богацька Н.С.

Ухвала від 23.09.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богацька Н.С.

Ухвала від 09.09.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богацька Н.С.

Рішення від 08.08.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 24.06.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 06.06.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 18.04.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 22.03.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 31.01.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні