ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 серпня 2024 року
м. Хмельницький
Справа № 682/997/24
Провадження № 33/4820/519/24
Суддя Хмельницького апеляційного суду Федорова Н.О., з участю секретаря судового засідання Купельської Н.П., особи, що притягується до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , прокурорів Мартинюка Олександра Григоровича , Загродської Людмили Іванівни , розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Хмельницькому справу про адміністративне правопорушення за апеляційною скаргою ОСОБА_1 , на постанову Славутського міськрайонного суду Хмельницької області від 26 червня 2024 року, -
в с т а н о в и л а :
Цією постановою
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , українку, громадянку України, уродженку с. Нове Село Ізславського району, Хмельницької області, що проживає за адресою АДРЕСА_1 , що працює директором Перемишельської гімназії Улашівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області, одружену,
визнано винною у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 1727 КУпАП та застосовано щодо неї адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі двохсот п`ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 4 250 грн.
За постановою суду, ОСОБА_1 є директором Перемишельської гімназії Улашанівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області та відповідно до пп. «а» п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про запобігання корупції» є суб`єктом відповідальності за правопорушення, пов`язані з корупцією.
06 грудня 2023 року ОСОБА_1 , як директор Перемишельської гімназії Улашанівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області, будучи суб`єктом відповідальності за правопорушення, пов`язані з корупцією, в порушення вимог п. 3 ч. 1 ст. 28 Закону України «Про запобігання корупції» вчинила дії в умовах реального конфлікту інтересів, а саме: видала (підписала) наказ № 111/к «Про прийняття ОСОБА_4 », яким прийняла ОСОБА_4 на посаду вчителя інформатики та географії з 07 грудня 2023 року, який є її сином та близькою їй особою відповідно до абз. 4 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про запобігання корупції» і таким чином вчинила адміністративне правопорушення пов`язане з корупцією, передбачене ч. 2 ст.1727 КУпАП.
Крім цього, 06 грудня 2023 року ОСОБА_1 , як директор Перемишельської гімназії Улашанівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області, будучи суб`єктом відповідальності за правопорушення, пов`язані з корупцією, в порушення вимог п. 3 ч. 1 ст. 28 Закону України «Про запобігання корупції», вчинила дії в умовах реального конфлікту інтересів, а саме: видала (підписала) наказ № 112/к «Про встановлення надбавки за престижність ОСОБА_4 », яким встановила йому з 07 грудня 2023 року надбавку за престижність у розмірі 16% посадового окладу, як вчителю інформатики та географії, який є її сином та близькою їй особою, відповідно до абз. 4 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про запобігання корупції», і таким чином вчинила адміністративне правопорушення, пов`язане з корупцією, передбачене ч. 2 ст. 1727 КУпАП.
Крім цього, 06 грудня 2023 року ОСОБА_1 , як директор Перемишельської гімназії Улашанівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області, будучи суб`єктом відповідальності за правопорушення, пов`язані з корупцією, в порушення вимог п. 3 ч. 1 ст. 28 Закону України «Про запобігання корупції», вчинила дії в умовах реального конфлікту інтересів, а саме: видала (підписала) наказ № 113/к «Про довантаження ОСОБА_4 », яким довантажила ОСОБА_4 , вчителя інформатики та географії, 0,25 ставки педагога - організатора з 07 грудня 2023 року по 31серпня 2024 року, який є її сином та близькою їй особою, відповідно до абз. 4 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про запобігання корупції» і таким чином вчинила адміністративне правопорушення, пов`язане з корупцією, передбачене ч. 2 ст. 1727 КУпАП.
Крім цього, 06 грудня 2024 року ОСОБА_1 , як директор Перемишельської гімназії Улашанівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області, будучи суб`єктом відповідальності за правопорушення, пов`язані з корупцією, в порушення вимог п. 3 ч. 1 ст. 28 Закону України «Про запобігання корупції», вчинила дії в умовах реального конфлікту інтересів, а саме: видала (підписала) 06 грудня 2023 року наказ № 114/к «Про встановлення надбавки за престижність ОСОБА_4 », яким встановила з 07 грудня 2023 року надбавку за престижність у розмірі 16% посадового окладу за виконання обов`язків педагога-організатора ОСОБА_4 , який є її сином та близькою їй особою, відповідно до абз. 4 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про запобігання корупції» і таким чином вчинила адміністративне правопорушення, пов`язане з корупцією, передбачене ч. 2 ст. 1727 КУпАП.
Не погоджуючись із таким рішенням суду ОСОБА_1 подала апеляційну скаргу, у якій просила оскаржувану постанову скасувати, провадження у справі закрити у зв`язку з відсутністю у її діях складу адміністративного правопорушення.
Стверджує, що суд прийшов до помилкового висновку про те, що вона діяла в умовах реального конфлікту інтересів, оскільки на момент прийняття ОСОБА_4 на роботу такий був врегульований шляхом повідомлення Улашанівської сільської ради.
Крім того, підготовлені проєкти наказів, які вона підписала, не є наказами обов`язковими до виконання, а тому в її діях відсутній склад адміністративного правопорушення.
Не було взято до уваги те, що вона як посадова особа не мала дискреційних повноважень щодо прийняття чи не прийняття на роботу ОСОБА_4 , встановлення йому надбавки за престижність та довантаження.
Після видання наказу № 111/к «Про прийняття ОСОБА_4 » керівник відділу з гуманітарних питань виконавчого комітету Улашанівської сільської ради ОСОБА_5 повідомив Державну податкову службу України про прийняття працівника на роботу, отже вона не самостійно приймала рішення про прийняття ОСОБА_4 на посаду вчителя.
Вважає, що в її діях відсутня суперечність між приватним інтересом та її службовими повноваженнями.
Ухвалюючи рішення суд допустив неправильне застосування норм матеріального права, оскільки посилався на Методичні рекомендації НАЗК щодо застосування окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» стосовно запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, дотримання обмежень щодо запобігання корупції № 13 від 21 жовтня 2022 року (далі - Методичні рекомендації № 13), що були чинні на час вчинення адміністративного правопорушення, натомість повинен був послатись на Методичні рекомендації НАЗК щодо застосування окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» стосовно запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, дотримання обмежень щодо запобігання корупції від № 2 від 12 січня 2024 року (далі - Методичні рекомендації № 2), які чинні на момент розгляду справи.
Заслухавши пояснення ОСОБА_1 на підтримку поданої апеляційної скарги, прокурорів, які заперечили проти її задоволення, дослідивши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ст.ст. 252, 280 КУпАП при розгляді справи про адміністративне правопорушення суд має повно, всебічно та об`єктивно дослідити всі обставини справи в їх сукупності та з`ясувати, чи було скоєно адміністративне правопорушення, чи винна особа у його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Вказані вимоги при розгляді даної справи суддею першої інстанції виконанні в повній мірі.
Частиною 2 статті 1727 КУпАП передбачено відповідальність за вчинення дій чи прийняття рішень в умовах реального конфлікту інтересів.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про запобігання корупції» та примітки до ст. 1727 КУпАП реальний конфлікт інтересів - це суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об`єктивність або неупередженість прийняття рішень або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.
Приватний інтерес - будь-який майновий чи немайновий інтерес особи, у тому числі зумовлений особистими, сімейними, дружніми чи іншими позаслужбовими стосунками з фізичними чи юридичними особами, у тому числі ті, що виникають у зв`язку з членством або діяльністю в громадських, політичних, релігійних чи інших організаціях.
Об`єктом правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 1727 КУпАП, є суспільні відносини у сфері забезпечення дотримання встановлених вимог та процедур щодо запобігання конфлікту інтересів.
Об`єктивна сторона виражається у форм діяння (вчинення дій чи прийняття рішень) в умовах реального конфлікту інтересів.
Суб`єктом, відповідно до примітки до ст. 1727 КУпАП, є особи зазначені у п.п. 1, 2 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про запобігання корупції».
Із суб`єктивної сторони правопорушення характеризується умисною формою вини.
Хоча ОСОБА_1 винною себе не визнає, її винуватість у вчиненні вищезазначеного адміністративного правопорушення підтверджується сукупністю зібраних у справі доказів, досліджених як судом першої інстанції, так і апеляційним судом.
Зокрема, даними:
- протоколу про адміністративне правопорушення № 136 від 03 квітня 2024 року, відповідно до яких 06 грудня 2023 року ОСОБА_1 , як директор Перемишельської гімназії Улашанівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області, будучи суб`єктом відповідальності за правопорушення, пов`язані з корупцією, в порушення вимог п. 3 ч. 1 ст. 28 Закону України «Про запобігання корупції» вчинила дії в умовах реального конфлікту інтересів, а саме: видала (підписала) наказ №111/к «Про прийняття ОСОБА_4 », яким прийняла ОСОБА_4 на посаду вчителя інформатики та географії з 07 грудня 2023 року, який є її сином та близькою їй особою відповідно до абз. 4 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про запобігання корупції» і таким чином вчинила адміністративне правопорушення пов`язане з корупцією, передбачене ч. 2 ст.1727 КУпАП (а.с. 57-63);
- протоколу про адміністративне правопорушення № 137 від 03 квітня 2024 року, з яких вбачається, що 06 грудня 2023 року ОСОБА_1 , як директор Перемишельської гімназії Улашанівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області, будучи суб`єктом відповідальності за правопорушення, пов`язані з корупцією, в порушення вимог п. 3 ч. 1 ст. 28 Закону України «Про запобігання корупції» вчинила дії в умовах реального конфлікту інтересів, а саме: видала (підписала) наказ № 112/к «Про встановлення надбавки за престижність ОСОБА_4 », яким встановила ОСОБА_4 з 07 грудня 2023 року надбавку за престижність у розмірі 16% посадового окладу, як вчителю інформатики та географії, який є її сином та близькою їй особою відповідно до абз. 4 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про запобігання корупції» і таким чином вчинила адміністративне правопорушення, пов`язане з корупцією, передбачене ч. 2 ст. 1727 КУпАП (а.с. 110-116);
- протоколу про адміністративне правопорушення № 138 від 03 квітня 2024 року, якими підтверджується 06 грудня 2023 року ОСОБА_1 , як директор Перемишельської гімназії Улашанівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області, будучи суб`єктом відповідальності за правопорушення, пов`язані з корупцією, в порушення вимог п. 3 ч. 1 ст. 28 Закону України «Про запобігання корупції» вчинила дії в умовах реального конфлікту інтересів, а саме: видала (підписала) наказ № 113/к «Про довантаження ОСОБА_4 », яким довантажила ОСОБА_4 , вчителя інформатики та географії, 0,25 ставки педагога - організатора з 07 грудня 2023 року по 31серпня 2024 року, який є її сином та близькою їй особою відповідно до абз. 4 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про запобігання корупції» і таким чином вчинила адміністративне правопорушення, пов`язане з корупцією, передбачене ч. 2 ст. 1727 КУпАП (а.с. 31-37);
- протоколу про адміністративне правопорушення № 139 від 03 квітня 2024 року, згідно з якими ОСОБА_1 , займаючи посаду директора Перемишельської гімназії Улашанівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області та будучи суб`єктом відповідальності за правопорушення пов`язані із корупцією, в порушення вимог п. 3 ч. 1 ст. 28 Закону України «Про запобігання корупції», вчинила дії в умовах реального конфлікту інтересів, а саме 06 грудня 2023 року видала (підписала) наказ № 114/к «Про встановлення надбавки за престижність ОСОБА_4 », яким встановила з 07 грудня 2023 року надбавку за престижність у розмірі 16% посадового окладу за виконання обов`язків педагога-організатора ОСОБА_4 , який є її сином та близькою їй особою відповідно до абз. 4 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про запобігання корупції» і таким чином вчинила адміністративне правопорушення, пов`язане з корупцією, передбачене ч. 2 ст. 1727 КУпАП (а.с. 2-8);
- трудового договору від 04 серпня 2022 року, укладеного між Уповноваженим органом освіти - відділом з гуманітарних питань виконавчого комітету Улашанівської сільської ради в особі заступника сільського голови Улашанівської сільської ради ОСОБА_5 та ОСОБА_1 , яким підтверджується, що ОСОБА_1 призначено на посаду директора Перемишельської гімназії Улашанівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області терміном на 4 роки з 04 серпня 2022 року по 03 серпня 2026 року (а.с. 9-11, 38-40,64-66, 117-119);
- Статуту Перемишельської гімназії Улашанівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області, затвердженого рішенням тринадцятої сесії Улашанівської сільської ради VIII скликання № 9-13/2021 від 23 грудня 2021 року, з яких вбачається, що гімназія є комунальною власністю, засновником її є Улашанівська сільська рада; гімназія є юридичною особою, управління гімназією в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснює в тому числі керівник гімназії, зокрема - директор, який має право призначати на посаду, переводити на іншу посаду та звільняти з посади працівників гімназії, визначати їх посадові обов`язки, заохочувати та притягати до дисциплінарної відповідальності, а також вирішувати інші питання, пов`язані з трудовими відносинами (а.с. 12-13, 41-42, 67-82, 120-121);
- наказу директора Перемишельської гімназії ОСОБА_1 № 111/к «Про прийняття ОСОБА_4 » від 06 грудня 2023 року, якими підтверджується, що з 07 грудня 2023 року останнього прийнято на посаду вчителя інформатики та географії Перемишельської гімназії з оплатою праці згідно штатного розпису гімназії та тарифів ЄТС на підставі його заяви від 06 грудня 2024 року (а.с. 88, 205);
- наказу директора Перемишельської гімназії ОСОБА_1 № 112/к «Про встановлення надбавки за престижність ОСОБА_4 » від 06 грудня 2023 року, згідно з якими з 07 грудня 2023 року встановлено надбавку за престижність у розмірі 16% посадового окладу ОСОБА_4 , вчителю інформатики та географії (а.с. 132);
- наказу директора Перемишельської гімназії ОСОБА_1 № 113/к «Про довантаження ОСОБА_4 » від 06 грудня 2023 року, з яких вбачається, що вчителя інформатики та географії - ОСОБА_4 , довантажено 0,25 ставки педагога-організатора з 07 грудня 2023 року по 31 серпня 2024 року з оплатою праці згідно штатного розпису гімназії, на підставі його заяви від 06 грудня 2023 року (а.с. 48);
- наказу директора Перемишельської гімназії ОСОБА_1 № 114/к «Про встановлення надбавки за престижність ОСОБА_4 » від 06 грудня 2023 року, згідно з якими з 07 грудня 2023 року за виконання обов`язків педагога-організатора ОСОБА_4 встановлено надбавку за престижність у розмірі 16 % посадового окладу (а.с. 22);
- актового запису про народження № 249 від 29 серпня 1997 року, виданого відділом державної реєстрації актів цивільного стану реєстраційної служби Славутського міськрайонного управління юстиції у Хмельницькій області, підтверджується, що ОСОБА_4 є сином ОСОБА_1 (а.с. 178-179);
- заяви ОСОБА_1 заступнику сільського голови Улашанівської сільської ради ОСОБА_5 про наявність потенційного конфлікту інтересів у зв`язку з прийняттям на посаду вчителя інформатики та географії ОСОБА_4 від 07 грудня 2024 року (а.с. 15, 44, 84, 125);
- наказу № 39/од «Про застосування зовнішнього контролю за здійсненням повноважень та прийняття рішень директора Перемишельської гімназії ОСОБА_1 стосовно вчителя інформатики та географії Перемишельської гімназії ОСОБА_4 » від 07 грудня 2023 року, згідно з якими директору Перемишельської гімназії ОСОБА_1 вказано здійснювати надані чинним законодавством повноваження під зовнішнім контролем у формі перевірки працівником відділу з гуманітарних питань виконавчого комітету Улашанівської сільської ради, визначеним даним наказом, проєктів наказів та інших документів з питань, пов`язаних з предметом конфлікту інтересів, а також вказано директору Перемишельської гімназії ОСОБА_1 вживати заходів щодо недопущення виникнення реального, потенційного конфлікту інтересів; попередньо проводити погодження наказів та інших документів стосовно ОСОБА_4 із головним спеціалістом з цих питань відділу з гуманітарних питань виконавчого комітету Улашанівської сільської ради (а.с. 14-15, 43-44, 85-86, 123-124);
- письмового повідомлення директора гімназії ОСОБА_1 від 07 грудня 2023 року заступнику сільського голови Улашанівської сільської ради ОСОБА_5 про погодження наказів: 2023 року № 112/к «Про встановлення надбавки за престижність ОСОБА_4 від 06 грудня, № 113/к «Про довантаження ОСОБА_4 » від 06 грудня 2023 року, № 114/к «Про встановлення надбавки за престижність ОСОБА_4 » від 06 грудня 2023 року (а.с. 20, 47, 130);
- повідомлення заступника сільського голови Улашанівської сільської ради ОСОБА_5 про погодження наказів директора гімназії ОСОБА_1 № 112/к «Про встановлення надбавки за престижність ОСОБА_4 » від 06 грудня 2023 року, № 113/к «Про довантаження ОСОБА_4 » від 06 грудня 2023 року, № 114/к «Про встановлення надбавки за престижність» від 06 грудня 2023 року. Вказане повідомлення містить зауваження та рекомендацію, що при наступному погодженні проєктів наказів на ОСОБА_4 , робити персонально (а.с. 18-19, 46, 128-129);
- табелю обліку робочого часу Перемишельської гімназії за грудень 2023 року, з яких вбачається, що 07 грудня 2023 року ОСОБА_4 приступив до виконання посадових обов`язків, оскільки його робочий день облікований у вказаному Табелі (а.с. 213-214);
- тарифікації педагогічних працівників на 01 вересня 2023 року Перемишельської гімназії (а.с. 155);
- наказу директора Перемишельської гімназії ОСОБА_1 № 56/к від 01 вересня 2023 року про встановлення тижневого навантаження на 2023-2024 навчальний рік (а.с. 157);
- особової справи № 85 ОСОБА_4 , з яких вбачається, що заяву про довантаження 0,25 ставки педагога-організатора з 07 грудня 2023 року по 31 серпня 2024 року останній не подавав (а.с. 200-212).
Враховуючи сукупність вищевказаних доказів, суд першої інстанції, повно, всебічно та об`єктивно розглянувши справу, прийшов до правильного висновку про їх достатність для встановлення вини ОСОБА_1 та вмотивовано визнав її винуватою у вчиненні правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 1727 КУпАП.
Вищезазначені докази жодних сумнівів щодо їх достовірності та допустимості не викликають, оскільки вони оформлені у визначеному процесуальним законом порядку.
Докази, які б підтверджували їх фальсифікацію, матеріали справи не містять.
Доводи апелянтки про те, що вона не діяла в умовах реального конфлікту інтересів, оскільки на момент прийняття на роботу її сина ОСОБА_4 такий був врегульований, апеляційний суд до уваги не бере, враховуючи наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про запобігання корупції» та примітки до ст. 1727 КУпАП реальний конфлікт інтересів - це суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об`єктивність або неупередженість прийняття рішень або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.
Приватний інтерес - будь-який майновий чи немайновий інтерес особи, у тому числі зумовлений особистими, сімейними, дружніми чи іншими позаслужбовими стосунками з фізичними чи юридичними особами, у тому числі ті, що виникають у зв`язку з членством або діяльністю в громадських, політичних, релігійних чи інших організаціях.
Згідно із ч. 1 ст. 28 Закону України «Про запобігання корупції» особи, зазначені у пунктах 1, 2 частини першої статті 3 цього Закону, зобов`язані : вживати заходів щодо недопущення виникнення реального, потенційного конфлікту інтересів; повідомляти не пізніше наступного робочого дня з моменту, коли особа дізналася чи повинна була дізнатися про наявність у неї реального чи потенційного конфлікту інтересів безпосереднього керівника, а у випадку перебування особи на посаді, яка не передбачає наявності у неї безпосереднього керівника, або в колегіальному органі - Національне агентство чи інший визначений законом орган або колегіальний орган, під час виконання повноважень у якому виник конфлікт інтересів, відповідно; не вчиняти дій та не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів; вжити заходів щодо врегулювання реального чи потенційного конфлікту інтересів.
За даними трудового договору від 04 серпня 2022 року, укладеного між Уповноваженим органом освіти - відділом з гуманітарних питань виконавчого комітету Улашанівської сільської ради в особі заступника сільського голови Улашанівської сільської ради ОСОБА_5 та ОСОБА_1 , директором Перемишельської гімназії Улашанівської сільської ради Шепетівського району є ОСОБА_1 (а.с. 9-11, 38-40,64-66, 117-119).
Із даних актового запису про народження № 249 від 29 серпня 1997 року, виданого відділом державної реєстрації актів цивільного стану реєстраційної служби Славутського міськрайонного управління юстиції у Хмельницькій області, вбачається, що ОСОБА_4 є сином ОСОБА_1 , отже, останні перебувають у сімейних стосунках (а.с. 178-179).
06 грудня 2023 року ОСОБА_4 подав заяву директору Перемишельської гімназії ОСОБА_1 , яка є його матір`ю, про прийняття його на посаду вчителя інформатики та географії з 07 грудня 2023 року (а.с. 201)
Отже, саме 06 грудня 2023 року ОСОБА_1 дізналась про наявність між нею та її сином конфлікту інтересів.
Відповідно до вимог ст. 28 Закону України «Про запобігання корупції» ОСОБА_1 , як директор гімназії, після отримання 06 грудня 2023 року заяви від свого сина ОСОБА_4 про прийняття його на роботу вчителем географії та інформатики, знаючи про наявність у неї реального конфлікту інтересів, зобов`язана була повідомити про це Улашанівську сільську раду та лише після отримання повідомлення про прийняття рішення щодо врегулювання конфлікту інтересів, приймати рішення щодо свого сина ОСОБА_4 .
Натомість, ОСОБА_1 06 грудня 2023 року, тобто в день написання її сином заяви, видала наказ № 111/к про прийняття його на посаду вчителя географії та інформатики з 07 грудня 2023 року, а також цього ж дня, 06 грудня 2023 року, видала накази № 112/к, № 113/к, № 114/к про встановлення йому надбавок та довантаження, з якими ОСОБА_4 ознайомився в день їх винесення (а.с. 22, 48, 88, 132, 205).
07 грудня 2023 року, тобто після винесення наказу № 111/к та ознайомлення з ним, ОСОБА_4 приступив до виконання обов`язків вчителя інформатики та географії, що підтверджується табелем обліку робочого часу Перемишельської гімназії за грудень 2023 року (а.с. 213-214)
07 рудня 2023 року, тобто після винесення вищевказаних наказів та після того як ОСОБА_1 приступив до виконання своїх обов`язків, ОСОБА_1 повідомила заступника сільського голови Улашанівської сільської ради про наявність у неї потенційного конфлікту інтересів, що підтверджується даними її заяви (а.с. 44, 84, 125).
Того ж дня, 07 грудня 2023 року, заступник сільського голови Улашанівської сільської ради ОСОБА_5 видав наказ № 39/од «Про застосування зовнішнього контролю за здійсненням повноважень та прийняття рішень директора Перемишельської гімназії ОСОБА_1 стосовно вчителя інформатики та географії Перемишельської гімназії ОСОБА_4 », з якого вбачається, що такий конфлікт інтересів було врегульовано (а.с. 14-15, 43-44, 85-86, 123-124).
Тобто, конфлікт інтересів між ОСОБА_1 та її сином ОСОБА_4 було врегульовано після винесення наказів № 111/к, № 112/к, № 113/к, № 114/к та після того як ОСОБА_4 приступив до виконання обов`язків вчителя.
Враховуючи наведене, місцевий суд прийшов до правильного висновку про те, що ОСОБА_1 діяла в умовах реального конфлікту інтересів, який був зумовлений бажанням покращити становище свого сина, шляхом працевлаштування його до установи де вона є керівником, та встановлення йому надбавки, оскільки видала та підписала накази № 111/к, № 112/к, № 113/к, № 114/к до того як повідомила Улашанівську сільську раду про наявність у неї такого конфлікту та до моменту його врегулювання.
Доводи апелянтки про те, що видані нею накази не є обов`язковими для виконання, оскільки такі документи є лише проєктами наказів, на увагу суду не заслуговують, з огляду на наступне.
Наказ - це розпорядчий документ, який видається керівником установи (структурного підрозділу) на правах єдиноначальності та в межах своєї компетенції, обов`язковий для виконання підлеглими. Наказ набуває чинності з моменту його підписання, якщо інший термін не вказано в його тексті.
Як вбачається із даних копій наказів № 111/к «Про прийняття ОСОБА_4 », № 112/к «Про встановлення надбавки за престижність ОСОБА_4 », № 113/к «Про довантаження ОСОБА_4 », № 114/к «Про встановлення надбавки за престижність ОСОБА_4 », наявних у матеріалах справи, такі документи видані та підписані директором Перемишельської гімназії ОСОБА_1 особисто 06 грудня 2023 року. Вони видані саме у формі наказів (не проєктів) та мають вихідні номери (а.с. 22, 48, 88, 132, 205).
Цього ж дня, тобто 06 грудня 2023 року, її син ОСОБА_4 ознайомився із вказаними наказами, що підтверджується його особистим підписом.
Жодних відомостей про набуття ними чинності та ознайомлення із ними не у вказаний день, тобто 06 грудня 2023 року, такі документи не містять.
Таким чином, накази № 111/к, № 112/к, № 113/к, № 114/к, набули чинності з моменту їх підписання, тобто 06 грудня 2023 року, та є офіційними розпорядчими документами, обов`язковими для виконання.
Твердження ОСОБА_1 про те, що вона не мала дискреційних повноважень щодо прийняття на роботу ОСОБА_4 , встановлення йому надбавки за престижність та довантаження, апеляційний суд до уваги не бере, з наступних підстав.
Згідно із даними трудового договору від 04 серпня 2022 року, укладеного між Уповноваженим органом освіти - відділом з гуманітарних питань виконавчого комітету Улашанівської сільської ради в особі заступника сільського голови Улашанівської сільської ради ОСОБА_5 та ОСОБА_1 , керівником та директором Перемишельської гімназії є ОСОБА_1 (а.с. 9-11, 38-40,64-66, 117-119).
Пункт 2.2.5 трудового договору передбачає, що керівник у межах своєї компетенції видає накази та доручення, обов`язкові для виконання всіма працівниками закладу.
Підпунктами 2, 4, п. 7 Розділу V Статуту Перемишельської гімназії Улашанівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області визначено, що директор гімназії має право: підписувати документи з питань освітньої, фінансово-господарської та іншої діяльності закладу; призначати на посаду, переводити на іншу посаду та звільняти з посади працівників гімназії, визначати їх посадові обов`язки, заохочувати та притягати до дисциплінарної відповідальності, а також вирішувати інші питання, пов`язані з трудовими відносинами відповідно до вимог законодавства (а.с. 12-13, 41-42, 67-82, 120-121).
Отже саме ОСОБА_1 як директор Перемишельської гімназії Улашанвської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області наділена повноваженнями приймати рішення щодо прийняття чи не прийняття працівників на роботу, встановлення надбавок та довантаження працівників.
Як вбачається із матеріалів справи ОСОБА_1 видала та підписала накази № 111/к «Про прийняття ОСОБА_1 » від 06 грудня 2023 року, № 112/к «Про встановлення надбавки за престижність ОСОБА_4 » від 06 грудня 2023 року, № 113/к «Про довантаження ОСОБА_4 » від 06 грудня 2023 року, № 114/к «Про встановлення надбавки за престижність ОСОБА_4 » від 06 грудня 2023 року.
Таким чином, приймаючи вказані рішення ОСОБА_1 , як директор гімназії діяла в межах своїх повноважень, визначених трудовим договором та Статутом.
Що стосується доводів апелянтки про те, що вона не самостійно приймала рішення про прийняття свого сина ОСОБА_4 на роботу, оскільки керівник відділу з гуманітарних питань виконавчого комітету Улашанівської сільської ради ОСОБА_5 06 грудня 2023 року повідомив Державну податкову службу України про прийняття працівника на роботу, то вказане не спростовує того, що саме ОСОБА_1 , знаючи про наявність у неї конфлікту інтересів, видала та підписала накази щодо свого сина до врегулювання такого конфлікту Улашанівською сільською радою.
Твердження ОСОБА_1 про відсутність в її діях суперечності між приватним інтересом та службовими повноваження, є безпідставними з огляду на наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про запобігання корупції» та примітки до ст. 1727 КУпАП реальний конфлікт інтересів - це суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об`єктивність або неупередженість прийняття рішень або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.
Приватний інтерес - будь-який майновий чи немайновий інтерес особи, у тому числі зумовлений особистими, сімейними, дружніми чи іншими позаслужбовими стосунками з фізичними чи юридичними особами, у тому числі ті, що виникають у зв`язку з членством або діяльністю в громадських, політичних, релігійних чи інших організаціях.
Так ОСОБА_1 , будучи директором Перемишельської гімназії Улашанівської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області 06 грудня 2022 року видала та підписала накази: № 111/к про прийняття свого сина ОСОБА_4 на роботу, № 112/к про встановлення йому з 07 грудня 2023 року надбавки за престижність у розмірі 16% від посадового окладу, як вчителю географії та інформатики, № 113/к про довантаження вчителя географії та інформатики ОСОБА_4 0,25 ставки педагога-організатора, № 114/к яким встановила з 07 грудня 2023 року ОСОБА_4 надбавку за престижність у розмірі 16% посадового окладу за виконання обов`язків педагога-організатора.
У даному випадку приватний інтерес ОСОБА_1 полягає у бажанні покращити становище свого сина шляхом його працевлаштування до установи, де вона є керівником, та шляхом встановлення йому надбавок.
Суперечність полягає у тому, що у ОСОБА_1 наявний приватний інтерес як майновий, так і не майновий. Разом з тим, вона як посадова особа юридичної особи публічного права зобов`язана виконувати свої службові обов`язки в інтересах територіальної громади.
Таким чином, ОСОБА_1 будучи директором гімназії та посадовою особою юридичної особи публічного права, прийняла рішення про прийняття свого сина ОСОБА_4 на роботу, довантаження його 0,25 ставки та встановлення йому надбавок, фактично знаходилась перед вибором задовольнити публічний інтерес чи приватний (на користь свого сина). Тому навіть за умови, що ОСОБА_1 , маючи приватний інтерес, прийняла об`єктивне та неупереджене рішення, вона вчинила дії в умовах реального конфлікту інтересів,до врегулювання такого Улашанівською сільською радою.
Доводи апеляційної скарги про те, що при ухваленні рішення суд допустив неправильне застосування норм матеріального права, оскільки посилався на Методичні рекомендації № 13, що були чинні на час вчинення адміністративного правопорушення, натомість повинен був послатись на Методичні рекомендації № 2, які чинні на момент розгляду справи, на увагу суду не заслуговують, враховуючи наступне.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 8 КУпАП України особа, яка вчинила адміністративне правопорушення, підлягає відповідальності на підставі закону, що діє під час і за місцем вчинення правопорушення.
Закони, які пом`якшують або скасовують відповідальність за адміністративні правопорушення, мають зворотну силу, тобто поширюються і на правопорушення, вчинені до видання цих законів.
Адміністративні правопорушення, передбачені ч. 1 ст. 1727 КУпАП ОСОБА_1 вчинила 06 грудня 2023 року.
Методичні рекомендації № 2 набули чинності 12 січня 2024 року, тобто на момент вчинення адміністративного правопорушення діяли Методичні рекомендації № 13 від 21 жовтня 2022 року.
Методичні рекомендації № 2 від 12 січня 2024 року лише деталізують поняття, викладені у попередній їх редакції.
Разом з тим, Методичні рекомендації не є законом, оскільки мають рекомендаційний характер та не містять правових норм, а тому не впливають на суть пред`явленого ОСОБА_1 обвинувачення та кваліфікацію її дій.
Таким чином, враховуючи наведені вимоги закону, місцевий суд у своєму рішенні правильно послався на Методичні рекомендації № 13 від 21 жовтня 2022 року, що діяли на момент вчинення адміністративного правопорушення та не допустив неправильного застосування норм матеріального права.
Інші доводи апеляційної скарги не містять посилань на докази та порушення вимог закону, які б спростовували висновки суду і були б підставами для зміни або скасування судового рішення.
Таким чином, об`єктивних даних, які вказували б на відсутність складу адміністративних правопорушень в діях ОСОБА_1 в матеріалах справи не встановлено.
Істотних порушень вимог закону, які б ставили під сумнів висновки суду першої інстанції та були безумовною підставою для скасування судового рішення, немає.
Місцевим судом були встановлені дійсні обставини справи, дана належна оцінка особі правопорушника, правильно застосовані норми права та зроблено обґрунтований висновок про доведеність вини ОСОБА_1 за ч. 2 ст. 1727 КУпАП.
На підставі викладеного, керуючись ст. 294 КУпАП суд, -
п о с т а н о в и в :
Постанову Славутського міськрайонного суду Хмельницької області від 26 червня 2024 року щодо ОСОБА_1 про притягнення її до адміністративної відповідальності за ч. 2 ст. 1727 КУпАП залишити без змін, а її апеляційну скаргу - без задоволення.
Постанова є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя Хмельницького
апеляційного суду Федорова Н.О.
Суд | Хмельницький апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.08.2024 |
Оприлюднено | 20.08.2024 |
Номер документу | 121062912 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією Порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів |
Адмінправопорушення
Хмельницький апеляційний суд
Федорова Н. О.
Адмінправопорушення
Славутський міськрайонний суд Хмельницької області
Зеленська В. І.
Адмінправопорушення
Славутський міськрайонний суд Хмельницької області
Маршал І. М.
Адмінправопорушення
Славутський міськрайонний суд Хмельницької області
Маршал І. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні