ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032,тел.(044)235-95-51,е-mail:inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"02" липня 2024 р. м. Київ Справа № 911/810/24
Суддя Господарського суду Київської області Подоляк Ю.В., за участю секретаря судового засідання Руденко Н.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження матеріали справи
за позовом Керівника Вишгородської окружної прокуратури Київської області в інтересах державидо Славутицької міської ради Вишгородського району Київської областітретя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачаКомунальне підприємство «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради прозобов`язання вчинення дій щодо державної реєстрації права комунальної власностіза участю представників:
прокуратури:Попельнюк В.В. посвідчення від 01.03.2023 № 069085відповідача:не з`явилисьтретьої особи:не з`явилисьсуть спору:
До Господарського суду Київської області надійшла позовна заява керівника Вишгородської окружної прокуратури Київської області в інтересах держави до Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області (далі відповідач) про зобов`язання відповідача вчинити дії щодо державної реєстрації права комунальної власності Славутицької міської територіальної громади на захисну споруду цивільного захисту протирадіаційне укриття № 255026, розташоване за адресою: Вільнюський квартал, 3, м. Славутич, Вишгородський р-н, Київська обл.
В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на порушення інтересів держави у сфері цивільного захисту населення на території Славутицької міської територіальної громади, які полягають в бездіяльності Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області з виконання вимог п. 10 постанови КМУ «Про затвердження порядку списання з балансу багатоквартирних будинків» від 20.04.2016 № 301 та п. 6.3 наказу КП «ЖКЦ» «Про списання з балансу Комунального підприємства «Житловий-комунальний центр» Славутицької міської ради багатоквартирних будинків» від 01.02.2023 № 7 щодо державної реєстрації права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 255026, розташоване у підвальному приміщенні багатоквартирного будинку за адресою: Вільнюський квартал, 3, м. Славутич, Вишгородський р-н, Київська обл., що створює правову невизначеність щодо статусу вказаного об`єкта цивільного захисту та суб`єктів, зобов`язаних здійснювати його утримання у стані придатному до використання за безпосереднім призначенням для укриття населення від засобів масового ураження в особливий період.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 09.04.2024 у даній справі прийнято вказану позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати у порядку загального позовного провадження. Задоволено клопотання прокурора, яке міститься в позовній заяві, про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Комунальне підприємство «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Комунальне підприємство «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради. Встановлено відповідачу строк для подачі відзиву на позовну заяву та інших документів, що підтверджують заперечення проти позову до 30.04.2024. Запропоновано третій особі, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача надати суду письмові пояснення щодо заявленого позову.
Учасники справи повідомлені про відкриття провадження у даній справі у порядку встановленому ч. 5 ст. 242 Господарського процесуального кодексу України з додержанням вимог частин 3, 4 ст. 120 Господарського процесуального кодексу України, шляхом надсилання до їх електронних кабінетів копії ухвали в електронній формі.
У встановлений судом строк відповідач своїм правом на подачу відзиву на позовну заяву не скористався, відзиву на позовну заяву та інших документів до суду не надав.
Відповідно до ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Згідно з ч. 2 ст. 178 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Прокурор подав до суду клопотання від 07.05.2023 про приєднання до матеріалів справи судової практики в подібних правовідносинах.
Через систему «Електронний суд» від Комунального підприємства «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради надійшли пояснення від 31.05.2024 (вх. № суду 5889/24 від 31.05.2024) щодо позову, в яких третя особа просить суд відмовити в задоволенні позову, з підстав того, що позов прокурора є безпідставним, необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню з наведених в поясненнях мотивів, зокрема наступних. На підставі рішення Славутицької міської ради «Про комунальну власність територіальної громади м. Славутича» від 16.05.2001 № 244-32-ХХІІІ з державної у комунальну власність м. Славутича був переданий житловий фонд (в актах приймання передачі вказаний перелік багатоквартирних будинків, як цілісні об`єкти, із зазначенням вартості житлового будинку в цілому). Це, як зазначає третя особа, свідчить про те, що в комунальну власність м. Славутича окремо підвальні приміщення (протирадіаційні укриття) не передавались. Згідно з рішенням виконавчого комітету Славутицької міської ради «Про передачу об`єктів комунальної власності територіальної громади міста Славутича» від 27.10.2003 № 534 на баланс Комунального підприємства «Житлово-комунальний центр» був переданий житловий фонд із зазначенням переліку житлових будинків, як цілісних об`єктів, тобто підвальні приміщення окремо на баланс підприємства не передавались та не перебували по теперішній час. Постановою КМУ від 20.04.2016 № 301 був затверджений Порядок списання з балансу багатоквартирних будинків, який визначає механізм списання з балансу комунальних підприємств багатоквартирних будинків. Рішенням Славутицької міської ради «Про погодження наказу Комунального підприємства «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради про списання з балансу підприємства багатоквартирних будинків» від 03.03.2023 № 808-17-VІІІ, яке станом на сьогоднішній день ні ким не оскаржене у встановленому законом порядку, був погоджений наказ Комунального підприємства «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради «Про списання з балансу Комунального підприємства «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради багатоквартирних будинків» від 01.02.2023 № 7. На підставі вказаного наказу комунального підприємства та рішення Славутицької міської ради, із дотриманням вимог постанови КМУ від 20.04.2016 № 301 всі житлові будинки, які перебували на балансі комунального підприємства як цілісні об`єкти були списані 28.03.2023. Третя особа з посиланням на положення Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» зазначає, що спільне майно багатоквартирного будинку, в т.ч допоміжні приміщення багатоквартирного будинку, зокрема, підвали, є спільною сумісною власністю співвласників. Відповідно спірне майно не перебуває у володінні та (або) в користуванні Славутицької міської ради, а відтак міській раді не належить право розпорядження таким майном. Крім того, третя особа зазначає, що прокурор обрав невірний спосіб захисту ніби то порушених прав та інтересів держави шляхом з`явлення позовної вимоги про зобов`язання вчинення дій щодо державної реєстрації права комунальної власності, яке ніким не встановлене та не визнане у встановленому законом порядку та за відсутності правовстановлюючого документу на спірне майно. Адже Славутицька міська рада не має права на державну реєстрацію того права, яке їй не належить.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 04.06.2024 у даній справі закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 02.07.2024 о 10:40.
Присутній в судовому засіданні прокурор повністю підтримав позовні вимоги та просив суд їх задовольнити з мотивів, викладених в позові.
Відповідач та третя особа в судове засідання не з`явилися, про причини неявки суд не повідомили.
Частино 1 ст. 202 ГПК України визначено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Враховуючи, що неявка відповідача та третьої особи в судове засідання не перешкоджає розгляду спору по суті, суд відповідно до вимог ч. 1 ст. 202 ГПК України вважає за можливе здійснити розгляд справи за відсутності представника відповідача та третьої особи за наявними в ній матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, присутнього в судовому засіданні, дослідивши докази та оцінивши їх в сукупності, суд
встановив:
Згідно акта державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта від 20.12.1987, затвердженого рішенням Виконавчого комітету Славутицької міської ради народних депутатів від 21.12.1987 № 44, прийнято в експлуатацію закінчений будівництвом об`єкт 45-квартирний житловий будинок АДРЕСА_1 , якому, як зазначає прокурор в позовній заяві, на даний час присвоєно адресу: Вільнюський квартал, 3, м. Славутич, Вишгородський район, Київська область. Доказів протилежного суду не надано.
У пункті 20 зазначеного акту вказано, що на підставі огляду пред`явленого до приймання в експлуатацію об`єкта в натурі та ознайомлення з відповідною документацією визначається, що будівельно-монтажні роботи виконано у відповідності з проектом, будівельними нормами та правилами.
Відповідно до проектної документації щодо будівництва вищевказаного об`єкта - 45 кв. житлового будинку АДРЕСА_2 ; об`єкти будівництва 1987 року», розробленої Інститутом проектування міського будівництва (Каунаський філіал), адміністративно-побутові приміщення 5-ти поверхового великопанельного житлового будинку пристосовуються під протирадіаційне укриття (ПРУ), які розроблені у відповідності із завданням на проектування та на підставі СНіП ІІ-11-77 «Захисні споруди цивільної оборони». Зокрема, вказано, що ПРУ запроектовано на 390 осіб, в якому передбачено 60 місць для лежання та 330 місць для сидіння. Під час переведення підвальних приміщень на режим укриття, необхідно виконати наступні роботи: звільнити від особистих речей господарські склади мешканців; розібрати збірні дерев`яні перегородки господарських складів; із розібраних дерев`яних перегородок облаштувати нари для лежання і місця для сидіння людей, що укриваються; закласти віконні отвори для підвищення захисних властивостей укриття; ущільнити притвори вхідних дверних полотен.
Відповідно до технічного паспорту на житловий будинок АДРЕСА_1 від 25.11.1987, площа підвальних приміщень складає 584,8 кв. м.
Згідно з положеннями СНіП 3.01.09-84 «Прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом захисних споруд і їх утримання в мирний час», які були чинними на момент прийняття в експлуатацію багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 , державні приймальні комісії приймають в експлуатацію закінчені будівництвом захисні споруди: вбудовані в будівлі, що входять до комплексу будівництва об`єктів виробничого або житлово-цивільного призначення, а також передбачені у складі новозбудованих та реконструйованих копалень та шахт, - разом з основним об`єктом будівництва або його пусковим комплексом. Датою введення в експлуатацію захисних споруд вважається дата підписання акта державною приймальною комісією.
З огляду на викладене, беручи до уваги положення СНіП 3.01.09-84 «Прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом захисних споруд і їх утримання в мирний час», прокурор в позовній заяві зазначає, що протирадіаційне укриття № 255026, розташоване у підвальному приміщенні будинку № 3 Вільнюського кварталу м. Славутич, введено в експлуатацію у 1987 році разом із будинком, як окремий об`єкт нерухомого майна - протирадіаційне укриття, що у мирний час може використовуватись згідно установленого порядку для господарських чи побутових потреб, однак, без зміни первісного функціонального призначення такої захисної споруди цивільного захисту, та має постійно перебувати у стані, придатному до використання за первісним призначенням, як основний вид колективного захисту населення від засобів масового ураження в особливий період та надзвичайних ситуацій у мирний час. Доказів протилежного матеріали справи не містять.
Прокурор також зазначає, що до 2001 року житловий фонд міста Славутич, у тому числі будинок № 3 Вільнюського кварталу, перебував у державній власності та знаходився у віданні й на балансі ВП «Чорнобильська АЕС» ДП НАЕК «Енергоатом». На виконання затверджених Президентом України 19.10.2000 Заходів до закриття Чорнобильської АЕС, у 2001 було здійснено безоплатну передачу низки об`єктів державної власності у комунальну власність територіальної громади м. Славутич. Зокрема, згідно з актом прийому-передачі відомчих об`єктів у комунальну власність від 31.03.2001, житловий будинок № 3 Вільнюського кварталу (інв. № 4028) прийнято у комунальну власність м. Славутич разом з проектною та виконавчою документацією щодо його будівництва.
Рішенням Славутицької міської ради Київської області «Про комунальну власність територіальної громади м. Славутича» від 16.05.2001 № 244-32-ХХІІІ затверджено акти прийому-передачі об`єктів права державної власності в комунальну власність територіальної громади міста Славутича.
Згідно з додатком № 1 до вказаного рішення, необоротні активи, у тому числі об`єкти житлового фонду будинок № 3 Вільнюського кварталу було передано на баланс Комунального підприємства «Управління житлово-комунального господарства», якому було надано повноваження безпосереднього управління вказаним майном.
За інформацією ДСП «Чорнобильська АЕС» наданою листом від 06.02.2024 № 499/01110200-2024, всі документи щодо об`єктів, які передавались у комунальну власність територіальної громади міста, знаходились в архіві Управління житлово-комунального господарства, який на момент вищевказаної передачі був структурним підрозділом Чорнобильської АЕС та самостійно здійснював бухгалтерський облік основних засобів.
На підставі рішення Виконавчого комітету Славутицької міської ради Київської області «Про передачу об`єктів комунальної власності територіальної громади міста Славутича» від 27.10.2003 № 534 погоджено передачу об`єктів комунальної власності територіальної громади міста Славутича з балансу КП «Управління житлово-комунального господарства» на баланс КП «Житлово-комунальний центр» згідно з додатком, відповідно до якого передано, зокрема, будинок № 3 Вільнюського кварталу.
На підставі розпорядження Виконавчого комітету Славутицької міської ради від 25.05.2006 № 163, комісією КП «ЖКЦ», як балансоутримувачем 21.09.2006 було проведено інвентаризацію захисної споруди цивільної оборони протирадіаційного укриття № 26, комунальної форми власності, за адресою: Вільнюський квартал, 3, м.Славутич, за наслідками якої комісією складено акт інвентаризації, який затверджено Славутицьким міським головою Удовиченком В.П. 03.11.2006; відповідальним за здійснення контролю за утриманням цієї захисної споруди визначено директора КП «ЖКЦ».
Згідно паспорту сховища (протирадіаційного укриття) № 26 від 01.04.2008, протирадіаційне укриття № 26, загальною площею 366 кв., розташоване за адресою: Київська область, м. Славутич, Вільнюський квартал, 3, вбудоване у житлову будівлю 5-ти поверхів; належить КР «ЖКЦ» та знаходиться у комунальній власності, прийнято в експлуатацію у 1988 році; згідно технічних характеристик: місткість осіб 390; наявні системи вентиляції, опалення, енергопостачання, водопостачання; призначення ПРУ у мирний час господарчі потреби; час приведення ПРУ у готовність 24 години. Аналогічні дані про протирадіаційне укриття № 255026 містяться також у обліковій картці ЗСЦО протирадіаційного укриття від 01.04.2008, скріпленій печаткою КП «ЖКЦ».
На замовлення КП «ЖКЦ» у 2016 році КП «Агентство регіонального розвитку» складено технічний паспорт на захисну споруду цивільного захисту протирадіаційне укриття № 255026, за адресою: Вільнюський квартал № 3, загальна площа якого складає 584,8 кв.м.
09.06.2021 провідним фахівцем відділу організації заходів ЦЗ Вишгородського РУ ГУ ДСНС України в Київській обл., головним спеціалістом з питань НС та ЦЗН виконавчого комітету Славутицької міської ради, у присутності директора КП «ЖКЦ» Славутицької міської ради проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховища (протирадіаційного укриття) № 255026, розташованого за адресою: м. Славутич Вільнюський кв-л, 3, що належить до майна територіальної громади м. Славутич, балансоутримувачем захисної споруди КП «ЖКЦ» Славутицької міської ради, про що складено акт оцінки стану готовності захисної спору цивільної оборони (протирадіаційне укриття) № 255026 від 09.06.2021.
За даними Вишгородського районного управління ГУ ДСНС України у Київській області (лист від 19.09.2022 № 01-685/1), в електронній базі даних захисних споруд Київської області по Вишгородському району обліковується 6 сховищ та 51 протирадіаційне укриття, у тому числі ПРУ № 255026, балансоутримувачем якого значилось КП «Житлово-комунальний центр».
Наказом Комунального підприємства «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради «Про списання з балансу «Комунального підприємства «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради багатоквартирних будинків» від 01.02.2023 № 7 розпочато процедуру списання багатоквартирних житлових будинків, що знаходились на балансі комунального підприємства, з урахуванням вимог Порядку списання з балансу багатоквартирних будинків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 № 301.
Згідно з п. 6.3 зазначеного наказу № 7, у разі виявлення під час списання з балансу багатоквартирного будинку квартир та/або нежитлових приміщень, які не перебувають у приватній власності та право державної чи комунальної власності на них не зареєстровано, необхідно здійснити прийняття таких приміщень на баланс КП «ЖКЦ» та повідомити Виконавчий комітет Славутицької міської ради з метою реєстрації права власності на них в установленому законом порядку.
Рішенням Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області «Про погодження наказу Комунального підприємства «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради про списання з балансу підприємства багатоквартирних будинків» від 03.03.2023 № 808-17-VIII погоджено наказ КП «Житлово-комунальний центр» «Про списання з балансу Комунального підприємства «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради багатоквартирних будинків» від 01.02.2023 № 7.
На підставі акту про списання багатоквартирного будинку з балансу від 28.03.2023, затвердженого директором Комунального підприємства «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради, утвореною комісією багатоквартирний будинок № 3 у Вільнюському кварталі м. Славутич Вишгородського району Київської області списано з балансу КП «ЖКЦ». Згідно наведених в акті характеристик багатоквартирного будинку, будинок № 3 у Вільнюському кварталі м. Славутич Вишгородського району Київської області введено в експлуатацію у 1987 році, його загальна площа складає 2739 кв. м. Відомостей про те, що в зазначеному будинку розташовується захисна споруда цивільного захисту - ПРУ № 255026, акт не містить.
Листом від 09.06.2023 № 56.17-721/56.17 Вишгородське районне управління ГУ ДСНС України в Київській області повідомило прокуратуру, що в ході проведення комісійних оперативних оглядів захисних споруд цивільного захисту м. Славутич фахівцем відділу організації заходів цивільного захисту Вишгородського РУ ГУ ДСНС України у Київській області було виявлено 32 безхазяйні захисні споруди цивільного захисту, у тому числі ПРУ № 255026, яке перебувало на балансі КП «Житлово-комунальний центр». Подібного змісту листи було отримано прокуратурою від ГУ ДСНС у Київській області (від 14.12.2023 № 5601-10272/5611 та від 22.02.2024 № 5605-1618/568).
Згідно з інформацією, наданою КП «ЖКЦ» листом від 03.07.2023 № 448 відомості про виявлені під час списання з балансу багатоквартирних будинків нежитлові приміщення, які не перебувають у приватній власності, містяться в актах про списання багатоквартирних будинків, однак, такі приміщення на баланс КП «ЖКЦ» не прийняті.
З інформації, наданої Виконавчим комітетом Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області листом від 13.09.2023 № 01-12/1909 вбачається, що право комунальної власності на протирадіаційні укриття не зареєстровано. Відповідно до акту приймання-передачі з державної в комунальну власність на баланс КП «ЖКЦ» передано житловий фонд із зазначенням переліку житлових будинків. Жодне з ПРУ, як окремий об`єкт нерухомого майна в актах не значилися. За твердженням ВК власниками підвальних приміщень, що обліковуються як ПРУ, відповідно до норм Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» є мешканці багатоквартирних житлових будинків на праві спільної сумісної власності.
Відповідь аналогічного змісту про відсутність правових підстав для проведення державної реєстрації права комунальної власності на розташовані у підвальних приміщеннях багатоквартирних житлових будинків протирадіаційні укриття Виконавчий комітет Славутицької міської ради надав у листі від 26.12.2023 № 01-12/2614.
Згідно з інформацією, наданою Головним управлінням ДСНС України в Київській області (лист від 25.01.2024 № 5604-742/568) ПРУ № 255026 перебуває на електронному обліку захисних споруд цивільного захисту Київської області. Також в листі було зазначено, що ні в минулому, ні в поточному році звернень щодо погодження виключення з фонду захисних споруд цивільного захисту протирадіаційних укриттів, у тому числі ПРУ № 255026, до Головного управління не надходило.
Вищеперелічені документи залучені до матеріалів справи.
Звертаючись з даним позовом, прокурор посилається на те, що незважаючи на факт поінформованості посадових осіб Славутицької міської ради про розташування у підвальному приміщенні багатоквартирного будинку № 3 Вільнюського кварталу м. Славутич Вишгородського району Київської області окремого об`єкта нерухомого майна комунальної власності, а саме захисної споруди цивільного захисту ПРУ № 255026, органом місцевого самоврядування, як власником цього нерухомого майна комунальної форми власності, а також балансоутримувачем протягом тривалого часу не було здійснено заходів до повного виконання вимог п. 10 постанови Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 № 301 та п. 6.3 наказу КП «ЖКЦ» № 7 щодо державної реєстрації права комунальної власності на вказану захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 255026, розташоване у підвальному приміщенні багатоквартирного будинку за адресою: АДРЕСА_1 , в установленому законом порядку та прийняття його на баланс уповноваженого балансоутримувача.
Бездіяльності Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області з виконання вимог п. 10 постанови КМУ «Про затвердження порядку списання з балансу багатоквартирних будинків» від 20.04.2016 № 301 та п. 6.3 наказу КП «ЖКЦ» «Про списання з балансу Комунального підприємства «Житловий-комунальний центр» Славутицької міської ради багатоквартирних будинків» від 01.02.2023 № 7 щодо державної реєстрації права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 255026, розташоване у підвальному приміщенні багатоквартирного будинку за адресою: Вільнюський квартал, 3, м. Славутич, Вишгородський р-н, Київська обл., створює правову невизначеність щодо статусу вказаного об`єкта цивільного захисту та суб`єктів, зобов`язаних здійснювати його утримання у стані придатному до використання за безпосереднім призначенням для укриття населення від засобів масового ураження в особливий період, чим порушуються інтереси держави у сфері цивільного захисту населення на території Славутицької міської територіальної громади.
Вказане стало підставою для звернення прокурора з даним позовом до суду про зобов`язання відповідача вчинити дії щодо державної реєстрації права комунальної власності Славутицької міської територіальної громади на захисну споруду цивільного захисту протирадіаційне укриття № 255026, розташоване за адресою: Вільнюський квартал, 3, м. Славутич, Вишгородський р-н, Київська обл.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Частиною 5 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Відповідно до положень ст. 7 Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» (в редакції чинній станом на час здійснення передачі в 2001 році об`єкту державної власності житлового будинку № 3 Вільнюського кварталу у комунальну власність територіальної громади м. Славутич) з державної у комунальну власність передаються безоплатно такі об`єкти: житлові будинки (разом із вбудованими та прибудованими нежилими приміщеннями). Разом з житловим фондом передаються вбудовані і прибудовані приміщення, зовнішні мережі електро-, тепло-, газо-, водопостачання та водовідведення, а також будівлі, призначені для обслуговування цього фонду (бойлерні, котельні, каналізаційні та водопровідні споруди, обладнання тощо). Передача оформляється актом приймання-передачі, який підписується головою і членами комісії. Право власності на об`єкт передачі виникає з дати підписання акта приймання-передачі.
Як встановлено судом відповідно до наявних в матеріалах справи доказів, згідно акта державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта від 20.12.1987, затвердженого рішенням Виконавчого комітету Славутицької міської ради народних депутатів від 21.12.1987 № 44, прийнято в експлуатацію закінчений будівництвом об`єкт 45-квартирний житловий будинок АДРЕСА_1 , якому на даний час присвоєно адресу: АДРЕСА_1 . Вбудоване у цей житловий будинок протирадіаційне укриття № 26 (255026), яке розташоване в підвальних приміщеннях будинку, було прийняте в експлуатацію одночасно з будинком відповідно до положень СНіП, чинних на момент прийняття в експлуатацію будинку. Доказів протилежного учасники справи суду не надали.
Територіальна громада міста Славутич в 2001 році на підставі акта прийому-передачі відомчих об`єктів у комунальну власність від 31.03.2001, який затверджено рішенням Славутицької міської ради Київської області «Про комунальну власність територіальної громади м. Славутича» від 16.05.2001 № 244-32-ХХІІІ набула право комунальної власності на багатоквартирний будинок АДРЕСА_1 з вбудованим в ньому нежитловим приміщенням протирадіаційного укриття № 26 (255026), розміщеним у підвальних приміщеннях цього житлового будинку, яке в свою чергу згідно з додатком № 1 до вказаного рішення Славутицької міської ради Київської області «Про комунальну власність територіальної громади м. Славутича» від 16.05.2001 № 244-32-ХХІІІ було передано на баланс Комунального підприємства «Управління житлово-комунального господарства» та у подальшому, на підставі рішення Виконавчого комітету Славутицької міської ради Київської області «Про передачу об`єктів комунальної власності територіальної громади міста Славутича» від 27.10.2003 № 534 передано з балансу КП «Управління житлово-комунального господарства» на баланс КП «Житлово-комунальний центр».
Згідно з п. 14 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України захисні споруди цивільного захисту інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.
Пунктом 2 ч. 1 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що до захисних споруд цивільного захисту належить протирадіаційне укриття негерметична споруда, в якій створені умови для перебування людей та їх захисту протягом певного часу (не менше 48 годин) шляхом зменшення прогнозованого впливу небезпечних чинників, які можуть виникнути внаслідок надзвичайної ситуації, та іонізуючого опромінення у разі радіаційної аварії і радіоактивного забруднення місцевості та непрямої дії звичайних засобів ураження під час воєнних (бойових) дій та/або терористичних актів.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Кодексу цивільного захисту України до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту належить: забезпечення цивільного захисту на відповідній території; виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання, експлуатації та реконструкції об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту; здійснення контролю за станом утримання об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту; здійснення інших повноважень у сфері цивільного захисту, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.
Відповідно до ч. 5 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд з фонду та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.
Згідно з ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України утримання об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням та експлуатація таких об`єктів здійснюються їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі утримання та експлуатація споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів та інших не заборонених законодавством джерел.
Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 затверджено Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку (далі Порядок № 138), який визначає механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), виключення таких споруд із фонду, ведення обліку сховищ, протирадіаційних укриттів, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, що є об`єктами відповідного фонду, а також статус таких об`єктів для забезпечення захисту населення.
В силу приписів п. 9 Порядку № 138 утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами. У разі використання однієї захисної споруди кількома суб`єктами господарювання вони беруть участь в її утриманні відповідно до договорів, укладених з балансоутримувачем захисної споруди. Балансоутримувачі можуть організовувати утримання та експлуатацію сховищ як протирадіаційних укриттів у разі відсутності потреби в таких сховищах відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Згідно п. 10 Порядку № 138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд. Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди.
КП «Житлово-комунальний центр» - балансоутримувач багатоквартирного будинку № 3 Вільнюського кварталу м. Славутич, здійснюючи в 2023 році списання зі свого балансу зазначений багатоквартирний будинок АДРЕСА_1 керувався Порядком списання з балансу багатоквартирних будинків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 № 301 (далі Порядок № 301).
Названий Порядок № 301 визначає механізм списання багатоквартирних будинків, у яких розташовані квартири та нежитлові приміщення приватної та інших форм власності, з балансу міністерств, інших центральних органів виконавчої влади (зокрема із спеціальним статусом), органів місцевого самоврядування, державних та комунальних підприємств, установ, організацій, а також господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств, створених внаслідок приватизації або корпоратизації державних або комунальних підприємств, зокрема щодо багатоквартирних будинків, які не увійшли до статутного капіталу таких господарських товариств та перебувають у них на балансі (обліку) як об`єкти державної або комунальної власності.
У відповідності до положень Порядку № 301 списання багатоквартирних будинків, у яких розташовані квартири та нежитлові приміщення приватної та інших форм власності, з балансу міністерств, інших центральних органів виконавчої влади (зокрема із спеціальним статусом), органів місцевого самоврядування, державних та комунальних підприємств, установ, організацій, а також господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств, створених внаслідок приватизації або корпоратизації державних або комунальних підприємств щодо багатоквартирних будинків, які не увійшли до статутного капіталу таких господарських товариств та перебувають у них на балансі (обліку) як об`єкти державної або комунальної власності (далі - балансоутримувач), здійснюється на підставі прийнятого ними рішення про списання багатоквартирного будинку. Балансоутримувач багатоквартирного будинку визначає у відповідному багатоквартирному будинку належність приміщень до приватної та інших форм власності. За результатами роботи комісії складається акт про списання багатоквартирного будинку.
Згідно з приписами п. 10 Порядку № 301 у разі коли у списаному з балансу багатоквартирному будинку окремі квартири та/або нежитлові приміщення не перебувають у приватній власності та право державної чи комунальної власності на них не зареєстроване, такі квартири та/або нежитлові приміщення приймаються на баланс балансоутримувача, а право власності на них реєструється в установленому законом порядку.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 2 «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Згідно положень ч. 11 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що захисна споруда цивільного захисту втрачає цей статус з моменту її виключення із фонду споруд цивільного захисту.
Пунктом 27 Порядку № 138 визначено, що виключення захисних споруд (споруд подвійного призначення) з фонду захисних споруд, облік яких ведеться в паперовій формі, здійснюється міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування після їх виключення організаційно-розпорядчим документом з фонду захисних споруд на підставі погоджених із ДСНС матеріалів. Вимоги щодо визначення критеріїв неможливості подальшого утримання та експлуатації захисних споруд (споруд подвійного призначення), оформлення документів, що підтверджують таку неможливість, для прийняття міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування рішень щодо виключення за погодженням із ДСНС таких споруд із фонду захисних споруд визначає МВС. Внесення інформації до Інформаційної системи щодо виключення захисних споруд (споруд подвійного призначення) з фонду захисних споруд здійснюється ДСНС, а найпростіших укриттів - міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування після набрання чинності організаційно-розпорядчим документом щодо їх виключення із зазначеного фонду. Виключення захисних споруд (споруд подвійного призначення) з фонду захисних споруд здійснюється з одночасним поповненням фонду захисних споруд відповідно до потреб, визначених місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування.
За інформацією органів ДСНС, ПРУ № 255026 на даний час перебуває на електронному обліку захисних споруд цивільного захисту Київської області, звернень щодо погодження виключення з фонду захисних споруд цивільного захисту протирадіаційних укриттів, у тому числі протирадіаційного укриття № 255026, до Головного управління не надходило. Доказів на підтвердження факту виключення ПРУ № 255026 із фонду споруд цивільного захисту до матеріалів даної справи надано не було.
З матеріалів справи слідує, що протирадіаційне укриття № 255026, розташоване за адресою: Вільнюський квартал, 3, м. Славутич, Вишгородський р-н, Київська обл. не виключено із фонду споруд цивільного захисту та перебуває на електронному обліку захисних споруд цивільного захисту Київської області.
Балансоутримувачем, органом місцевого самоврядування всупереч положень п. 10 Порядку № 301 та п. 6.3 наказу Комунального підприємства «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради «Про списання з балансу «Комунального підприємства «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради багатоквартирних будинків» від 01.02.2023 № 7 після завершення процедури списання багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 не прийнято будь-яких рішень щодо протирадіаційного укриття № 255026; право комунальної власності на ПРУ № 255026 відповідно до вимог Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» не зареєстроване.
Вказане свідчить про невиконання відповідачем, як представником громади якій належить зазначене комунальне майно, положень п. 10 Порядку № 301 та п. 6.3 наказу Комунального підприємства «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради «Про списання з балансу «Комунального підприємства «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради багатоквартирних будинків» від 01.02.2023 № 7 щодо державної реєстрації права комунальної власності Славутицької міської територіальної громади на захисну споруду цивільного захисту протирадіаційне укриття № 255026, розташоване за адресою: Вільнюський квартал, 3, м. Славутич, Вишгородський р-н, Київська обл.
Бездіяльність та зволікання відповідача із одержанням доказів офіційного визнання і підтвердження державою факту набуття права на спірне нерухоме майно комунальної власності шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та взяття вказаного майна уповноваженим балансоутримувачем на баланс, призводить до неможливості забезпечити належний технічний стан захисної споруди, який дозволяє привести укриття у готовність до використання за призначенням, що створює правову невизначеність щодо статусу вказаного об`єкта цивільного захисту та суб`єктів, зобов`язаних здійснювати його утримання у стані придатному до використання за безпосереднім призначенням для укриття населення від засобів масового ураження в особливий період, чим порушуються інтереси держави у сфері цивільного захисту населення на території Славутицької міської територіальної громади, що є підставою для їх захисту в судовому порядку.
Заперечення третьої особи проти позовних вимог з підстав, які зводяться до того, що у відповідності до положень Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» спільне майно багатоквартирного будинку, в т.ч допоміжні приміщення багатоквартирного будинку, зокрема, підвали, є спільною сумісною власністю співвласників, відповідно спірне майно не перебуває у володінні та (або) в користуванні Славутицької міської ради, а відтак міській раді не належить право розпорядження таким майном, не приймається судом до уваги при вирішення даного спору та відхиляється з огляду на таке.
Згідно з ч. 2 ст. 382 Цивільного кодексу України усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несучеогороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», багатоквартирний будинок - житловий будинок, в якому розташовано три чи більше квартири. У багатоквартирному будинку можуть також бути розташовані нежитлові приміщення, які є самостійними об`єктами нерухомого майна; нежитлове приміщення - ізольоване приміщення в багатоквартирному будинку, що не належить до житлового фонду і є самостійним об`єктом нерухомого майна; спільне майно багатоквартирного будинку - приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несучеогороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія; допоміжні приміщення багатоквартирного будинку - приміщення, призначені для забезпечення експлуатації будинку та побутового обслуговування його мешканців (колясочні, комори, сміттєкамери, горища, підвали, шахти і машинні відділення ліфтів, вентиляційні камери та інші підсобні і технічні приміщення).
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 4 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку можуть бути фізичні та юридичні особи, територіальні громади, держава. Усі власники квартир та нежитлових приміщень є співвласниками спільного майна багатоквартирного будинку. Спільне майно багатоквартирного будинку є спільною сумісною власністю співвласників (ч. 1 ст. 5 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку»).
У рішенні Конституційного Суду України у справі про права співвласників на допоміжні приміщення багатоквартирних будинків від 02.03.2004 № 4-рп/2004 вказано, що в аспекті конституційного звернення і конституційного подання положення ч. 1 ст. 1, п. 2 ст. 10 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду» треба розуміти так: допоміжні приміщення (підвали, сараї, кладовки, горища, колясочні і т. ін.) передаються безоплатно у спільну власність громадян одночасно з приватизацією ними квартир (кімнат у квартирах) багатоквартирних будинків. Підтвердження права власності на допоміжні приміщення не потребує здійснення додаткових дій, зокрема, створення об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, вступу до нього. Власник (власники) неприватизованих квартир багатоквартирного будинку є співвласником (співвласниками) допоміжних приміщень нарівні з власниками приватизованих квартир. Питання щодо згоди співвласників допоміжних приміщень на надбудову поверхів, улаштування мансард у багатоквартирних будинках, на вчинення інших дій стосовно допоміжних приміщень (оренда тощо) вирішується відповідно до законів України, які визначають правовий режим власності.
Допоміжними приміщеннями є всі без винятку приміщення багатоквартирного житлового будинку, незалежно від наявності або відсутності в них того чи іншого обладнання, комунікацій, адже їх призначенням є обслуговування не лише будинку, а й власників квартир, підвищення життєвого комфорту і наявність різних способів задоволення їх побутових потреб, пов`язаних із життєзабезпеченням. І лише приміщення, що з самого початку будувалися як такі, використання яких мало інше призначення (магазини, перукарні, офіси, поштові відділення тощо), залишаються тими, що не підпадають під правовий режим допоміжних приміщень (такий правовий висновок наведено у постанові Верховного Суду від 08.04.2020 у справі № 915/1096/18).
У постанові Верховного Суду від 15.06.2022 у справі № 914/379/21 вказано, що допоміжні приміщення багатоквартирного будинку - це приміщення, призначені для забезпечення експлуатації будинку та побутового обслуговування мешканців будинку (сходові клітини, вестибюлі, перехідні шлюзи, позаквартирні коридори, колясочні, кладові, сміттєкамери, горища, підвали, шахти і машинні відділення ліфтів, вентиляційні камери та інші технічні приміщення).
Особливістю правового статусу допоміжних приміщень є те, що вони є спільною власністю власників квартир у багатоквартирному будинку в силу прямої норми закону і підтвердження права власності на допоміжні приміщення не потребує здійснення співвласниками будь-яких додаткових дій. Зазначене виключає набуття будь-якою особою права власності на такі приміщення, як на окремий об`єкт цивільних прав (постанова Верховного Суду від 16.12.2020 р. у справі № 914/554/19).
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.10.2019 у справі № 598/175/15-ц зроблено висновок, що для розмежування допоміжних приміщень багатоквартирного жилого будинку, які призначені для забезпечення його експлуатації і побутового обслуговування мешканців будинку і входять до житлового фонду, та нежилих приміщень, які призначені для торговельних, побутових й інших потреб непромислового характеру і є самостійним об`єктом цивільно-правових відносин та до житлового фонду не входять, слід виходити як з місця їхнього розташування, так і із загальної характеристики сукупності властивостей таких приміщень, зокрема, способу і порядку їх використання.
Чинним законодавством України встановлено загальне правило (своєрідну презумпцію) наявності у всіх нежитлових приміщень багатоквартирного житлового будинку статусу допоміжних приміщень, і як виняток, лише приміщення, що з самого початку будувалися як такі, використання яких мало інше призначення - для торговельних, побутових та інших потреб непромислового характеру (магазини, перукарні, офіси, поштові відділення тощо), залишаються тими, що не підпадають під правовий режим допоміжних приміщень (постанови Верховного Суду від 30.06.2022 у справі № 922/1406/21 та від 03.08.2022 у справі № 908/3168/19).
Відповідно до листа Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 21.12.2016 № 16-19085/162, в якому Державна служба посилаючись на лист Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 09.09.2016 № 7/9-11184, зазначає, що захисні споруди не належать до спільного майна багатоквартирного будинку, утримання таких споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають. У разі прийняття рішень щодо передачі багатоквартирних будинків на баланс ОСББ або управителя, захисні споруди комунальної та державної власності залишаються у попередній власності або в установленому порядку передаються до комунальної власності. Законами України не передбачено завдань та обов`язків ОСББ щодо забезпечення укриття населення та утримання захисних споруд. Виконання зазначених завдань належить до повноважень органів місцевого самоврядування та місцевих державних адміністрацій. З метою документального закріплення статусу захисних споруд та права комунальної власності на них, вирішення питання щодо їх подальшого утримання, ДСНС рекомендувала провести технічну інвентаризацію зазначених захисних споруд як об`єктів нерухомого майна, з виготовленням відповідної технічної документації, в установленому порядку оформити на них документи на право власності, а також визначити їх подальших балансоутримувачів.
Оскільки під час будівництва багатоквартирного житлового будинку № 3 у Вільнюському кварталі передбачалось розміщення у його підвальних приміщеннях протирадіаційного укриття, щодо якого визначений спосіб і особливий порядок використання, то останнє не підпадає під правовий режим допоміжних приміщень і є самостійним об`єктом цивільних правовідносин.
Співвласники багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 не можуть набути права власності на спірне приміщення протирадіаційного укриття, оскільки останнє не призначене для забезпечення експлуатації та побутового обслуговування мешканців будинків, за своїми функціональними особливостями не є допоміжним, свого функціонального призначення не змінювало та з комунальної власності за рішеннями уповноважених суб`єктів управління не вибувало.
Прийняття Славутицькою міською радою Вишгородського району Київської області вищезазначеного рішення «Про погодження наказу Комунального підприємства «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради про списання з балансу підприємства багатоквартирних будинків» від 03.03.2023 № 808-17-VIII від 03.03.2023 р. № 808-17-VIII та затвердження директором Комунального підприємства «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради акту про списання багатоквартирного будинку з балансу від 28.03.2023, не засвідчує факт списання з балансу комунального підприємства разом із будинком протирадіаційного укриття № 255026 та, відповідно, його вибуття з комунальної власності (зміну форми власності). Співвласники багатоквартирного будинку не можуть набути право спільної власності на захисну споруду цивільного захисту протирадіаційне укриття комунальної власності.
Щодо посилань третьої особи, що прокурор обрав невірний спосіб захисту ніби то порушених прав та інтересів держави шляхом заявлення позовної вимоги про зобов`язання вчинення дій щодо державної реєстрації права комунальної власності, яке ніким не встановлене та не визнане у встановленому законом порядку та за відсутності правовстановлюючого документу на спірне майно не приймається судом до уваги при вирішення даного спору та відхиляється з огляду на таке.
Велика Палата Верховного Суду неодноразово наголошувала, що застосування конкретного способу захисту цивільного права або інтересу залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам.
Велика Палата Верховного Суду також зауважувала, що застосування будь-якого способу захисту цивільного права та інтересу має бути об`єктивно виправданим та обґрунтованим. Це означає, що: застосування судом способу захисту, обраного позивачем, повинно реально відновлювати його наявне суб`єктивне право, яке порушене, оспорюється або не визнається; обраний спосіб захисту повинен відповідати характеру правопорушення; застосування обраного способу захисту має відповідати цілям судочинства; застосування обраного способу захисту не повинно суперечити принципам верховенства права та процесуальної економії, зокрема, не повинно спонукати позивача знову звертатися за захистом до суду (такі висновки викладені в постановах Великої Палати Верховного Суду від 19.01.2021 у справі № 916/1415/19, від 26.01.2021 у справі № 522/1528/15-ц).
Спосіб захисту права є ефективним тоді, коли він забезпечуватиме поновлення порушеного права, а в разі неможливості такого поновлення - гарантуватиме можливість отримати відповідну компенсацію. Тобто цей захист має бути повним і забезпечувати у такий спосіб досягнення мети правосуддя та процесуальну економію (постанова Великої Палати Верховного Суду від 22.09.2020 у справі № 910/3009/18).
Подібний за змістом висновок наведений також у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.02.2024 у справі № 910/2592/19, згідно з яким рішення суду має остаточно вирішувати спір по суті та захищати порушене право чи інтерес; якщо для реалізації рішення суду необхідно ще раз звертатися до іншого суду й отримувати ще одне рішення, це означає, що обраний спосіб захисту є неефективним. Тож завданням суду є вирішення спору, який виник між учасниками справи, у найбільш ефективний спосіб з метою запобігання ситуаціям, які б спричинили повторне звернення до суду з іншим позовом, або захисту порушеного права в інший спосіб, тобто вирішення спору між сторонами у такий спосіб, щоб учасники правовідносин не мали необхідності докладати зайвих зусиль для врегулювання спору повторно, або врегулювання спору в іншій спосіб, або врегулювання іншого спору, який виник у зв`язку із судовим рішенням тощо.
Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Статтею 16 Цивільного кодексу України та ч. 2 ст. 20 Господарського кодексу України визначений такий спосіб захисту порушених, невизнаних чи оспорюваних прав як примусове виконання обов`язку.
Прокурор у даній справі на підставі наявних в матеріалах справи доказів довів належність спірного нерухомого майна до комунальної власності міської територіальної громади міста Славутич та обрав належний спосіб захисту, який призведе до відновлення порушених інтересів держави, порушення яких (прав) встановлено судом у даній справі, а відтак суд дійшов висновку про необхідність їх захисту у визначний прокурором спосіб. Належних та допустимих доказів, які б спростували доводи прокурора, суду не надано.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги керівника Вишгородської окружної прокуратури Київської області до Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області про зобов`язання відповідача вчинити дії щодо державної реєстрації права комунальної власності Славутицької міської територіальної громади на захисну споруду цивільного захисту протирадіаційне укриття № 255026, розташоване за адресою: Вільнюський квартал, 3, м. Славутич, Вишгородський р-н, Київська обл. є доведеними, обґрунтованими, відповідачем та третьою особою не спростовані, а відтак підлягають задоволенню.
Відшкодування витрати по сплаті судового збору відповідно ст. 129 Господарського процесуального кодексу України суд покладає на відповідача.
Керуючись ст. 129-1 Конституції України, ст. 13, 74, 123, 129, 202, 232, 233, 236-238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд
вирішив:
1. Позов керівника Вишгородської окружної прокуратури Київської області в інтересах держави до Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Комунальне підприємство «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради про зобов`язання відповідача вчинити дії щодо державної реєстрації права комунальної власності Славутицької міської територіальної громади на захисну споруду цивільного захисту протирадіаційне укриття № 255026, розташоване за адресою: Вільнюський квартал, 3, м. Славутич, Вишгородський р-н, Київська область задовольнити повністю.
2. Зобов`язати Славутицьку міську раду Вишгородського району Київської області (пл. Центральна, 7, м. Славутич, Вишгородський р-н, Київська обл., 07101, ідентифікаційний код 26425731) вчинити дії щодо державної реєстрації права комунальної власності Славутицької міської територіальної громади на захисну споруду цивільного захисту протирадіаційне укриття № 255026, розташоване за адресою: Вільнюський квартал, 3, м. Славутич, Вишгородський р-н, Київська область.
3. Стягнути з Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області (пл. Центральна, 7, м. Славутич, Вишгородський р-н, Київська обл., 07101, ідентифікаційний код 26425731) на користь Київської обласної прокуратури (бульвар Лесі Українки, 27/2, м. Київ, 01601, ідентифікаційний код 02909996) 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн. витрат по сплаті судового збору.
Видати накази після набрання судовим рішенням законної сили.
Дане рішення Господарського суду Київської області набирає законної сили у строк та порядку передбаченому ст. 241 ГПК України та може бути оскаржено у строк визначений ст. 256 ГПК України, в порядку передбаченому ст. 257 ГПК України з врахуванням пп. 17.5 п. 17 ч. 1 розділу ХІ «Перехідні положення» ГПК України.
Дата складання та підписання повного тексту рішення 19.08.2024.
Суддя Ю.В. Подоляк
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 02.07.2024 |
Оприлюднено | 20.08.2024 |
Номер документу | 121071761 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про державну власність щодо реєстрації або обліку прав на майно |
Господарське
Господарський суд Київської області
Подоляк Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні