Ухвала
від 16.08.2024 по справі 340/5362/24
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

16 серпня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/5362/24

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Черниш О.А.,

розглянувши у письмовому провадженні заяву позивача про забезпечення позову

позивач: селянське фермерське господарство "Зелений клин" (26612, Кіровоградська область, Голованівський район, с. Добрянка, вул. Інтернаціональна, 49, код ЄДРПОУ 31192177)

відповідач: Вільшанська селищна рада (26600, Кіровоградська область, Голованіський район, селище Вільшанка, вул. Центральна, 15, код ЄДРПОУ 04365595)

про визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акту, -

В С Т А Н О В И В:

Селянське фермерське господарство "Зелений клин" звернулося до суду з позовом до Вільшанської селищної ради, в якому просить визнати протиправним та нечинним з моменту прийняття рішення Вільшанської селищної ради №1283 від 15.07.2024 року "Про внесення змін до рішення селищної ради від 07 липня 2023 року №975 "Про внесення змін до рішення селищної ради від 14 липня 2021 року №359 "Про встановлення місцевих податків і зборів на території Вільшанської селищної ради".

Разом із позовною заявою позивач подав до суду заяву про забезпечення позову, в якій просить зупинити дію цього нормативно-правового акту з огляду на його очевидну протиправність. В обґрунтування заяви зазначив, що оскаржуваним рішенням Вільшанської селищної ради №1283 від 15.07.2024 року встановлено значно вищу ставку земельного податку на земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, ніж це визначено Податковим кодексом України. Позивач, який є орендарем земельних ділянок з кадастровими номерами 3524380800:02:000:9012, 3524380800:02:000:9013, отримав повідомлення Голованівського відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС у Кіровоградській області №8086/6/11-28-04-05 від 06.08.2024 року про необхідність термінового відкоригування податкової звітності з плати за землю, а саме подання уточненої декларації з плати за землю з врахуванням зміни ставки податку. Заявник стверджує, що таким чином для нього створено умови, коли він змушений виконати завідомо незаконне рішення органу місцевого самоврядування та сплату до бюджету плати за землю в необґрунтовано збільшеному розмірі, оскільки в іншому разі може бути проведена податкова перевірка з нарахуванням штрафних санкцій за порушення податкового законодавства.

Розглянувши вказану заяву про забезпечення позову, суд дійшов до таких висновків.

Відповідно до частин 1, 2, 4 статті 150 КАС України суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову.

Забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо:

1) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або

2) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.

Подання позову, а також відкриття провадження в адміністративній справі не зупиняють дію оскаржуваного рішення суб`єкта владних повноважень, якщо суд не застосував відповідні заходи забезпечення позову.

Згідно з частинами 1, 2 статті 151 КАС України позов може бути забезпечено: 1) зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта; 2) забороною відповідачу вчиняти певні дії; 4) забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору; 5) зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку.

Суд може застосувати кілька заходів забезпечення позову. Заходи забезпечення позову мають бути співмірними із заявленими позивачем вимогами. Суд також повинен враховувати співвідношення прав (інтересу), про захист яких просить заявник, із наслідками вжиття заходів забезпечення позову для заінтересованих осіб.

Частиною 5 статті 151 КАС України передбачено, що зупинення дії нормативно-правового акта як захід забезпечення позову допускається лише у разі очевидних ознак протиправності такого акта та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду з позовом щодо такого акта.

Згідно з частинами 1, 5 статті 154 КАС України заява про забезпечення позову розглядається судом, у провадженні якого перебуває справа або до якого має бути поданий позов, не пізніше двох днів з дня її надходження, без повідомлення учасників справи.

Про забезпечення позову або про відмову у забезпеченні позову суд постановляє ухвалу.

Предметом спору є законність рішення Вільшанської селищної ради №1283 від 15.07.2024 року "Про внесення змін до рішення селищної ради від 07 липня 2023 року №975 "Про внесення змін до рішення селищної ради від 14 липня 2021 року №359 "Про встановлення місцевих податків і зборів на території Вільшанської селищної ради".

Цим рішенням Вільшанська селищна рада відповідно до підпункту 12.3.8 пункту 12.3 статті 12, підпункту 69.34 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, пункту 24 частини 1 статті 26, статей 42, 50 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" вирішила:

1. Внести зміни до рішення селищної ради №975 від 07.07.2023 року "Про внесення змін до рішення селищної ради від 14 липня 2021 року № 359 "Про встановлення місцевих податків і зборів на території Вільшанської селищної ради", а саме: внести зміни до пп. 2.4 п.2 Положення про встановлення місцевих податків і зборів на території Вільшанської селищної ради, затвердженого рішенням Вільшанської селищної ради №975 від 07.07.2023 року, встановивши для юридичних осіб:

- ставки податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження), за кодом 01.01 "Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва", в розмірі 10% нормативної грошової оцінки;

- ставки податку за земельні ділянки за межами населених пунктів та в межах населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено, за кодом 01.01 "Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва", в розмірі 10% нормативної грошової оцінки.

2. Дане рішення набуває чинності з 01.08.2024 року.

3. Контроль за виконання цього рішення покласти на постійну комісію селищної ради з питань бюджету, фінансів, інвестиційної діяльності та приватизації.

Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" установлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Пунктом 24 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України.

Згідно з пунктом 12.3 статті 12 ПК України сільські, селищні, міські ради в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів, та про внесення змін до таких рішень.

Відповідно до підпунктів 12.3.3, 12.3.4, 12.3.5, 12.3.8 пункту 12.3 статті 12 ПК України сільські, селищні, міські ради надсилають у десятиденний строк з дня прийняття рішень, але не пізніше 25 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлених місцевих податків та/або зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів, до контролюючого органу, в якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та/або зборів, в електронному вигляді інформацію щодо ставок та податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів у порядку та за формою, затвердженими Кабінетом Міністрів України, та копії прийнятих рішень про встановлення місцевих податків та/або зборів та про внесення змін до таких рішень.

Рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 25 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

У разі якщо до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування місцевих податків та/або зборів, сільська, селищна, міська рада не прийняла рішення про встановлення відповідних місцевих податків та/або зборів, що є обов`язковими згідно з нормами цього Кодексу, такі податки та/або збори справляються виходячи з норм цього Кодексу із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків та/або зборів.

На період дії воєнного чи надзвичайного стану сільські, селищні, міські ради мають право приймати рішення про встановлення місцевих податків та/або зборів та податкових пільг із сплати місцевих податків та/або зборів без застосування процедур, передбачених Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". У разі введення воєнного чи надзвичайного стану в окремих місцевостях України положення цього підпункту поширюється виключно на представницькі органи територіальних громад відповідних адміністративно-територіальних одиниць, на території яких введено воєнний чи надзвичайний стан.

Пунктом 12.4 статті 12 ПК України передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад, військових адміністрацій та військово-цивільних адміністрацій щодо податків та зборів належать: 12.4.1. встановлення ставок місцевих податків та зборів в межах ставок, визначених цим Кодексом; 12.4.2. визначення переліку податкових агентів згідно із статтею 268 цього Кодексу; 12.4.3. прийняття рішення про встановлення місцевих податків та зборів, зміну розміру їх ставок, об`єкта оподаткування, порядку справляння чи надання податкових пільг, яке тягне за собою зміну податкових зобов`язань платників податків та яке набирає чинності з початку бюджетного періоду.

Згідно з пунктом 12.5 статті 12 ПК України офіційно оприлюднене рішення про встановлення місцевих податків та/або зборів, а також зміну розміру їх ставок, об`єкта оподаткування, порядку справляння чи надання податкових пільг або про внесення змін до таких рішень є нормативно-правовим актом з питань оподаткування місцевими податками та зборами, який набирає чинності з урахуванням строків, передбачених підпунктом 12.3.4 цієї статті.

Підпунктом 69.34 пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України передбачено, що тимчасово, на період дії воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, по 31 грудня року, в якому припинено або скасовано воєнний стан, до рішень сільських, селищних, міських рад, військових адміністрацій або військово-цивільних адміністрацій щодо встановлення ставок та пільг з місцевих податків та/або зборів та/або рішень про внесення змін до таких рішень не застосовуються вимоги підпункту 4.1.9 пункту 4.1 та пункту 4.5 статті 4, підпунктів 12.3.3, 12.3.4 і 12.3.7 пункту 12.3, підпункту 12.4.3 пункту 12.4 та пункту 12.5 статті 12 цього Кодексу та Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", частини четвертої статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації", Закону України "Про державну допомогу суб`єктам господарювання".

Позивач стверджує, що рішення Вільшанської селищної ради №1283 від 15.07.2024 року є очевидно протиправним з підстав невідповідності встановленої у ньому ставки земельного податку максимальній ставці, визначеній пунктом 274.1 статті 274, пунктом 277.1 статті 277 ПК України.

Верховний Суд у постановах від 22.12.2020 року у справі №640/9593/20, від 21.01.2024 року у справі №420/11311/23 щодо наявності очевидних ознак протиправності оспорюваного рішення та порушення таким рішенням прав, свобод або інтересів осіб, які звернулися до суду, вказав, що вони повинні, насамперед, існувати поза обґрунтованим сумнівом. Тобто, суд, який застосовує заходи забезпечення позову з цих підстав повинен бути переконаний у тому, що відповідне рішення явно суперечить вимогам закону за критеріями, визначеними частиною 2 статті 2 КАС України, порушує права, свободи або інтереси позивачів і вжиття заходів забезпечення позову є дієвим способом запобігання істотним та реальним негативним наслідкам таких порушень. Твердження про "очевидність" порушення до розгляду справи по суті, яке фактично ґрунтується на тих самих аргументах, які покладені в підстави позову, є висновком, який свідчить про правову позицію суду наперед. Тому застосування заходів забезпечення позову з цієї підстави допускається у виключних випадках.

Суд зазначає, що наведені у позовній заяві доводи позивача про протиправність рішення Вільшанської селищної ради №1283 від 15.07.2024 року, який є нормативно-правовим актом органу місцевого самоврядування з питань оподаткування, потребують з`ясування та перевірки їх доказами на стадії розгляду справи по суті, тож не можуть бути підставою для застосування заходів забезпечення позову шляхом зупинення дії оскаржуваного нормативно-правового акту. Суд при відкритті провадження у цій справі не встановив очевидних ознак порушення прав, свобод або інтересів СФГ "Зелений клин" цим рішенням, оскільки воно регулює ставки земельного податку, тоді як СФГ "Зелений клин" є платником орендної плати за земельні ділянки з кадастровими номерами 3524380800:02:000:9012, 3524380800:02:000:9013.

З цих підстав суд прийшов до висновку, що у задоволенні заяви позивача про забезпечення позову шляхом зупинення дії оскаржуваного нормативно-правового акту слід відмовити.

Керуючись статтями 150-154, 248, 256, 294 КАС України, суд -

У Х В А Л И В:

У задоволенні заяви селянського фермерського господарства "Зелений клин" про забезпечення позову відмовити.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.

Ухвала суду може бути оскаржена в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду у 15 - денний строк, установлений статтею 295 КАС України.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду О.А. ЧЕРНИШ

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.08.2024
Оприлюднено21.08.2024
Номер документу121082481
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —340/5362/24

Рішення від 13.12.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

Ухвала від 17.09.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

Ухвала від 13.09.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

Ухвала від 19.08.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

Ухвала від 16.08.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні