Рішення
від 13.08.2024 по справі 904/8377/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13.08.2024м. ДніпроСправа № 904/8377/21

за позовом Нікопольської міської ради, Нікополь, Дніпропетровська область

до Червоногригорівської селищної ради, смт. Червоногригорівка, Дніпропетровська область,

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, місто Дніпро

про витребування з незаконного володіння земельної ділянки, кадастровий №1222986000:01:027:0016

Суддя Ніколенко М.О.

При секретарі судового засідання Макаренко Т.А.

Представники:

Від позивача: Вюнченко О.А. довіреність № 3160 від 07.12.2020;

Від відповідача: Шашликова Т.Ф. ордер АЕ № 1105604 від 24.11.2021 арк. № 187

Від третьої особи: не з`явився

Вільний слухач: Волошенюк М.В. (в залі суду)

РУХ СПРАВИ.

Нікопольська міська рада звернулась до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Червоногригорівської селищної ради про витребування з незаконного володіння земельної ділянки, кадастровий №1222986000:01:027:0016.

Ухвалою суду від 11.10.2021 позовну заяву Нікопольської міської ради № 25/21 від 01.10.2021 залишено без руху.

Ухвалою суду від 03.11.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито загальне провадження у справі. Призначено підготовче засідання на 24.11.2021.

Ухвалою суду від 24.11.2021 відкладено підготовче засідання на 08.12.2021. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

Ухвалою суду від 08.12.2021 відкладено підготовче засідання на 21.12.2021.

Ухвалою суду від 21.12.2021 зупинено провадження у справі № 904/8377/21 до закінчення розгляду справи № 904/9070/21.

На адресу суду, 07.02.2023 надійшла заява № 10/23 від 01.02.2023 Нікопольської міської ради про поновлення провадження у справі № 904/8377/21. У вказаній заяві позивач повідомив про прийняття Центральним апеляційним господарським судом постанови від 31.01.2022 про скасування рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 15.06.2022 по справі №904/9070/21 та відмову у задоволенні позову Червоногригорівської селищної ради.

Листом № 904/8377/21/4652/23 від 08.02.2023 суд витребував з матеріалів справи №904/9070/21 копію постанови Центрального апеляційного господарського суду від 31.01.2023.

Вказаною постановою скасовано рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 15.06.2022 у справі № 904/9070/21. Прийнято нове рішення про відмову задоволенні позову.

Ухвалою суду від 14.02.2023 провадження у справі № 904/8377/21 поновлено. Призначено підготовче засідання на 14.03.2023.

Ухвалою суду від 14.03.2023 відкладено підготовче засідання на 12.04.2023.

Судове засідання, призначене на 12.04.2023, не відбулось внаслідок надходження повідомлення про мінування будівлі суду.

Ухвалою суду від 12.04.2023 відкладено підготовче засідання на 08.05.2023.

Ухвалою від 08.05.2023 зупинено провадження у справі № 904/8377/21 до закінчення розгляду справи № 904/9070/21.

Ухвалою суду від 22.05.2024 провадження у справі № 904/8377/21 поновлено. Призначено підготовче засідання на 18.06.2024.

Протокольною ухвалою від 18.06.2024 судом відмовлено у задоволенні клопотання позивача про зупинення провадження у справі № 904/8377/21 до закінчення розгляду справи №160/11754/24.

Протокольною ухвалою від 18.06.2024 судом задоволено клопотання відповідача про поновлення Червоногригорівській селищній раді строку для подання уточненого відзиву на позовну заяву.

Ухвалою суду від 18.06.2024 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів. Відкладено підготовче засідання на 16.07.2024.

Ухвалою суду від 16.07.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті в судовому засіданні на 13.08.2024.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЇ ПОЗИВАЧА.

В обґрунтування позову у цій справі позивач вказує, що рішенням Придніпровської сільської ради народних депутатів Нікопольського району Дніпропетровської області від 30.09.1993 № 74 Нікопольському міськвиконкому було надано 187 га землі за рахунок земель запасу сільради під садові та городні ділянки.

Позивач стверджує, що на підставі зазначеного рішення Придніпровської сільської ради, Нікопольському виконкому було видано державний акт на право постійного володіння землею, зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного володіння землею за №12/215 від 27.10.1993.

Виконавчий комітет Нікопольської міської ради, 13.11.2019 листом № 5275/19 звертався до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області з клопотанням про надання дозволу на розробку технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж Земельної ділянки - задля подальшого оформлення (реєстрації) відповідних речових прав на неї за територіальною громадою міста Нікополя.

Позивач вказав, що ГУ Держгеокадастру наказом від 12.12.2019 № 4-4713/15-19-СГ відмовив у наданні вищевказаного дозволу з підстав неповного пакету документів, а вже 19.12.2019 (через сім календарних днів) зареєстрував Земельну ділянку в Державному земельному кадастрі на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель від 17.12.2019 (розробник -ДРФДП «Центр ДЗК»).

Позивач зазначив, що Відділ у Нікопольському районі міськрайонного управління у Нікопольському районі та м. Нікополі ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області, 24.12.2019 повідомив позивача про те, що стосовно спірної земельної ділянки проведено технічну інвентаризацію, присвоєно кадастровий номер 1222986000:01:027:0016, визначено точну площу 176,4506 га. Також в листі повідомлялось, що після затвердження вказаної технічної документації із землеустрою земельна ділянка буде передана її власнику.

Позивач наполягає на тому, що ГУ Держгеокадастру необґрунтовано відмовив позивачу в наданні дозволу на розробку землевпорядної документації, оскільки:

- по-перше: до клопотання позивачем надавався повний перелік відповідних документів, в т.ч. відомості про місце розташування земельної ділянки;

- по-друге: на час надання відповіді (12.12.2019) саме ГУ Держгеокадастром вже була розроблена технічна документація на землю, яка була внесена до Державного земельного кадастру 19.12.2019.

Крім того позивач вказав, що зазначені дії щодо розробки землевпорядної документації не погоджувались з постійним користувачем спірної земельної ділянки - Виконавчим комітетом Нікопольської міської ради.

Позивач зазначив, що на підставі Закону України від 06.09.2012 № 5245/VІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» (надалі - Закон № 5245), 24.12.2019 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно було зареєстроване право державної власності на спірну земельну ділянку за ГУ Держгеокадастром.

Разом з цим, відповідно до п.п. г) п. 4 Розділу II Закону № 5245, у державній власності залишаються усі землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у п.п. а) п. 3 цього розділу.

Відповідно до підпункту а) п. З Розділу II Закону № 5245, землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування.

За таких обставин позивач наполягає на тому, що спірна земельна ділянка не може перебувати у державній власності.

А отже, на думку позивача, реєстрація 24.12.2019 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно права власності на спірну земельну ділянку за ГУ Держгеокадастром здійснена не на підставі та не у спосіб, передбачені чинним законодавством України.

За твердженням позивача, 23.01.2020 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно було внесено таку інформацію про спірну земельну ділянку: кадастровий номер - 1222986000:01:027:0016; площа - 176,4506 га; реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 2002730312229; форма власності - комунальна; власник - територіальна громада с. Придніпровське в особі Червоногригорівської селищної ради, код ЄДРПОУ - 04338434; правокористувач - Виконавчий комітет Нікопольської міської ради, код ЄДРПОУ - 04052198.

Підставою для внесення зазначеної інформації до Державного реєстру речових прав нерухоме майно (підставою для виникнення права власності), за твердженням позивача, стали такі документи:

- наказ ГУ Держгеокадастру від 17.01.2020 № 4-851/15-20-СГ;

- акт приймання-передачі земельних ділянок від 17.01.2020 № б/н.

Позивач наполягає на тому, що, відповідно до п. а) ч. 3 Розділу II Закону № 5245, з дня набрання чинності цим Законом (01.01.2013) землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування.

А отже, на думку позивача, спірна земельна ділянка з 01.01.2013 фактично є комунальною власністю територіальної громади міста Нікополя в особі Нікопольської міської ради.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ЗАПЕРЕЧЕНЬ ВІДПОВІДАЧА.

Відповідач надав до суду відзив на позов (№ 2022/0/2-21 від 18.11.2021), у якому заперечив проти задоволення позовних вимог.

Відповідач зауважив, що в рішенні Придніпровської сільської ради народних депутатів Нікопольського району Дніпропетровської області від 30.09.1993 № 74 не було зазначено ані підстави, ані умови надання спірної земельної ділянки у власність чи користування.

Відповідач вважає, що зазначене рішення носить декларативний характер та може свідчити про те, що сільська рада була готова надавати за рахунок цих земель пільговим категоріям громадян м. Нікополя земельні ділянки для садівництва, городництва. Що було в межах повноважень сільської ради, які були передбачені ст. 19 Земельного кодексу України 1990 року.

Відповідач зазначив, що згідно з приписами норм законодавства, які були чинними станом на 1993 рік, у Нікопольського міськвиконкому (органу місцевого самоврядування) не могла знаходитись ані у постійному володінні, ані у постійному користуванні земельна ділянка сільськогосподарського призначення для ведення садівництва чи городництва.

Відповідач наполягає на тому, що як Нікопольський виконком, так і позивач, не набули права постійного користування спірною земельною ділянкою. Оскільки на підставі рішення Придніпровської сільської ради народних депутатів Нікопольського району Дніпропетровської області від 30.09.1993 № 74 таке право не виникало. Жодні інші підстави для набуття позивачем права постійного користування спірною земельною ділянкою, за твердженням відповідача, відсутні.

Відповідач вказав, що Державний акт № б/н від 27.10.1993 на право володіння землею площею 181,22 гектарів виданий Нікопольською районною державною адміністрацією Нікопольському міськвиконкому Дніпропетровської області безпідставно.

Щодо посилання позивача на пп. г п. 4 розділу ІІ ЗУ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06.09.2012 № 5245/VI відповідач зазначив, що оскільки ані Нікопольська міська рада, ані її виконавчий комітет не набули права постійного користування спірною земельною ділянкою, вищевказана норма закону не є підставою для набуття позивачем права комунальної власності на таку земельну ділянку.

Відповідач зауважив, що, згідно з даними Державного земельного кадастру, земельна ділянка площею 181,22 га знаходиться в адміністративно-територіальних межах Червоногригорівської об`єднаної територіальної громади. Відповідач наполягає на тому, що реєстрація права власності спірної земельної ділянки в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 24.12.2019 за Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області та в подальшому прийняття Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області наказу від 17.01.2020 № 4-851/15-20-СГ відповідали вимогам чинного законодавства.

В уточненому відзиві, поданому до суду 07.06.2024, відповідач зазначив, що враховуючи висновки Верховного Суду у постанові від 17.01.2024, він вважає обставиною, яка не підлягає доказуванню те, що виконавчий комітет Нікопольської міської ради (код: 04052198) має право постійного володіння спірною земельною ділянкою, кадастровий №1222986000:01:027:0016, площа 176,4605 га, тобто юридичний титул - право постійного володіння землею на підставі Державного акту на право постійного володіння землею, виданого Нікопольською районною державною адміністрацією Нікопольському міськвиконкому Дніпропетровської області, без номеру від 27.10.1993, який згідно даних, зазначених в акті, зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного володіння за № 12/215 (надалі - Державний акт).

Відповідач зауважив, що, позивач - Нікопольська міська рада (код 37338501) по тексту позовної заяви ототожнює себе з іншою юридичною особою - Виконавчим комітетом Нікопольської міської ради (код 04052198), що, на думку відповідача, є грубим порушенням статей 80, 82, 91, 92 Цивільного кодексу України.

При цьому, на думку відповідача, позивачем взагалі не наведено доводів в позовній заяві та відповідно не надано доказів того, чому саме Нікопольська міська рада (код 37338501) вважає себе власником спірної земельної ділянки та яким чином порушені права та законні інтереси саме позивача та чому спірна земельна ділянка повинна бути витребувана на користь (у власність) Нікопольської міської ради (код 37338501) та на підставі яких норм матеріального права.

Відповідач вказав, що жодних доводів та доказів (письмових документів) щодо надання у постійне користування спірної земельної ділянки відповідно до закону саме Позивачу - Нікопольській міській раді у позовній заяві не зазначається та до неї не додається, що підтверджує факт того, що спірна земельні ділянка в постійне користування саме Позивачу - Нікопольській міській раді ніколи також не надавалася в установленому законом порядку.

Таким чином, на думку відповідача, доводи Нікопольської міської ради щодо розповсюдження на неї норм Закону України від 06.09.2012 №5245/VІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності», а саме п.п. г) п.4 Розділу II, яким встановлено, що у державній власності залишаються: усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті "а" пункту 3 цього розділу, частиною третьою якого в свою чергу зазначені земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій; то враховуючи, те, що ані Нікопольська міська рада, ні її виконавчий комітет не мали право постійного користування на спірну земельну ділянку, то зазначена норма закону не є підставою для набуття Нікопольською міською радою права комунальної власності на спірну земельну ділянку.

ПЕРЕЛІК ОБСТАВИН, ЯКІ Є ПРЕДМЕТОМ ДОКАЗУВАННЯ У СПРАВІ.

Предметом цього судового розгляду є вимоги позивача про витребування чужого з незаконного володіння земельної ділянки, кадастровий № 1222986000:01:027:0016.

Для правильного вирішення цього спору необхідно встановити, чи наявне у позивача право власності на спірну земельну ділянку.

ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ УЧАСНИКІВ СПРАВИ.

НОРМИ ПРАВА, ЯКІ ЗАСТОСУВАВ СУД. ПОЗИЦІЯ СУДУ.

Придніпровською сільською радою народних депутатів Нікопольського району Дніпропетровської області прийнято рішення від 30.09.1993 № 74-ХХІ "Про подання виконкому Нікопольської міської ради народних депутатів", відповідно до якого вирішено:

- надати Нікопольському міськвиконкому 187 га землі за рахунок земель запасу сільради під садові та городні ділянки;

- при умові надання сільвиконкому фінансової допомоги в сумі 160 млн. крб. для вирішення питань соціального розвитку села передати цю ділянку в адміністративну межу м. Нікополя;

- відведення землі провести згідно чинного законодавства.

В подальшому, Виконавчий комітет Нікопольської міської ради прийняв рішення № 493 від 08.10.1993, за яким, зокрема, виділено за відведення землі Придніпровській сільській раді 160 млн. крб. для розвитку села за відвід місту 187 га землі.

Відповідно до платіжного доручення № 361 від 19.10.1993, Нікопольський міськфінвідділ перерахував Придніпровській сільській раді 160 000 000,00 крб.

Нікопольською райдержадміністрацією Нікопольському міськвиконкому Дніпропетровської області, 27.10.1993 видано Державний акт на право постійного володіння землею, в якому вказано, що землеволодільцю надається у постійне володіння 181,22 га землі в межах згідно з планом землекористування; 3,70 га - сторонні землекористувачі; всього в плані 184,92 га; землю видано у постійне володіння для розміщення садових та городніх ділянок із включенням в межі міста Нікополь відповідно до рішення Придніпровської сільської ради народних депутатів від 30.09.1993 № 74. Цей Державний акт складено у двох примірниках, з яких перший видано землеволодільцю, другий зберігається у Нікопольській районній державній адміністрації. Акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного володіння землею за № 12/215.

Виконавчий комітет Нікопольської міської ради, 13.11.2019 листом № 5275/19 звертався до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області з клопотанням про надання дозволу на розробку технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж Земельної ділянки - задля подальшого оформлення (реєстрації) відповідних речових прав на неї за територіальною громадою міста Нікополя.

ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області наказом від 12.12.2019 № 4-4713/15-19-СГ відмовив у наданні вищевказаного дозволу.

ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області, 19.12.2019 зареєстрував спірну земельну ділянку в Державному земельному кадастрі на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель від 17.12.2019 (розробник - ДРФДП «Центр ДЗК»).

Відділ у Нікопольському районі міськрайонного управління у Нікопольському районі та м. Нікополі ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області, 24.12.2019 повідомив позивача про те, що стосовно спірної земельної ділянки проведено технічну інвентаризацію, присвоєно кадастровий номер 1222986000:01:027:0016, визначено точну площу 176,4506 га. Також в листі повідомлялось, що після затвердження вказаної технічної документації із землеустрою земельна ділянка буде передана її власнику.

На підставі Закону України від 06.09.2012 № 5245/VІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності», 24.12.2019 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно було зареєстроване право державної власності на спірну земельну ділянку за ГУ Держгеокадастром.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 17.01.2020 № 4-851/15-20-СГ передано Червоногригорівській селищній об`єднаній територіальній громаді (Червоногригорівській селищній раді) Нікопольського району Дніпропетровської області у комунальну власність за актом приймання-передачі земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1 499,7624 га на території Червоногригорівської селищної об`єднаної територіальної громади Нікопольського району Дніпропетровської області за межами населеного пункту згідно з додатком до акта приймання-передачі.

На використання земельних ділянок встановлено обмеження та право власності обтяжено правами інших осіб згідно з додатком до акта приймання-передачі. Право власності на земельні ділянки, зазначені в додатку до акта приймання-передачі, виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Актом приймання-передачі від 17.01.2020 земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної власності у комунальну власність Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 17.01.2020 №4-851/15-20-СГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" передало із державної власності, а Червоногригорівська селищна об`єднана територіальна громада (Червоногригорівська селищна рада) Нікопольського району Дніпропетровської області прийняла у комунальну власність Червоногригорівської селищної об`єднаної територіальної громади земельні ділянки загальною площею 1 499,7624 га згідно з додатком. Цей акт разом із вищевказаним наказом є підставою для державної реєстрації права на вказані у додатку земельні ділянки комунальної власності Червоногригорівської селищної об`єднаної територіальної громади Нікопольського району Дніпропетровської області.

У додатку до акту від 17.01.2020 під № 128 значиться земельна ділянка з кадастровим номером 1222986000:01:027:0016 (спірна земельна ділянка), місце розташування земельної ділянки Червоногригорівська селищна рада, площа 176,4506 га, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку: Виконком Нікопольської міськради, Державний акт на право постійного володіння землею серія Б/Н від 27.10.1993, відомості про обтяження у використанні земельної ділянки відсутні.

Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, проведена державна реєстрація іншого речового права на земельну ділянку кадастровий номер 1222986000:01:027:0016 площею 176, 4506 га, номер запису 34952707; дата, час державної реєстрації 24.12.2019; підстава виникнення іншого речового права: Державний акт на право постійного володіння землею, серія, номер: б/н, виданий 27.10.1993, видавник Нікопольська районна державна адміністрація; підстава внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 50558381 від 02.01.2020; вид іншого речового права: право постійного користування земельною ділянкою; відомості про суб`єкта іншого речового права: правокористувач: Виконавчий комітет Нікопольської міської Ради; власник: Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, проведена державна реєстрація права власності на земельну ділянку кадастровий номер 1222986000:01:027:0016 площею 176, 4506 га, номер запису 35198418; дата, час державної реєстрації 23.01.2020; підстава виникнення права власності: наказ, серія та номер: 4-851/15-20-СГ, виданий 17.01.2020, видавник: Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області; рішення, серія та номер: 1161-25/VII, виданий 20.12.2019, видавник: Червоногригорівська селищна рада Нікопольського району Дніпропетровської області; акт приймання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної власності у комунальну власність, серія на номер: б/н, виданий 17.01.2020, видавник: Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, Червоногригорівська селищна об`єднана територіальна громада; форма власності: комунальна; розмір часток: 1/1; власник: Територіальна громада с. Придніпровське в особі Червоногригорівської селищної ради.

Рішенням виконавчого комітету Нікопольської міської ради № 859 від 22.09.2021 визначено Комунальне підприємство "Міське паркове господарство" балансоутримувачем земельної ділянки за кадастровим номером 1222986000:01:027:0016, площею 176,4506 га.

Серед способів захисту речових прав цивільне законодавство виокремлює, зокрема, витребування майна з чужого незаконного володіння у порядку статей 387, 388 ЦК України (віндикаційний позов) й усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження майном згідно зі статтею 391 ЦК України (негаторний позов).

Позовом про витребування майна (віндикаційним позовом) є вимога власника, який не є володільцем належного йому на праві власності індивідуально визначеного майна, до особи, яка ним заволоділа, про витребування (повернення) цього майна з чужого незаконного володіння.

Негаторний позов - це вимога власника, який є володільцем майна, до будь-якої особи про усунення перешкод, які ця особа створює у користуванні чи розпорядженні відповідним майном. Позивач за негаторним позовом вправі вимагати усунути існуючі перешкоди чи зобов`язати відповідача утриматися від вчинення дій, які можуть призвести до виникнення таких перешкод.

Аналогічні висновки викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 10 квітня 2024 року у справі № 496/1059/18, від 18.01.2023 у справі № 488/2807/17.

Так, позивач у цьому спорі наполягає на тому, що він є саме власником земельної ділянки за кадастровим номером 1222986000:01:027:0016, якою безпідставно заволодів відповідач.

Разом з цим, Червоногригорівська селищна рада звернулась до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Виконавчого комітету Нікопольської міської ради, в якому просила:

- визнати відсутнім у Виконавчого комітету Нікопольської міської ради право постійного користування на земельну ділянку площею 176,4506 га, кадастровий номер 1222986000:01:027:0016;

- визнати недійсним Державний акт на право постійного володіння землею площею 181,22 га, виданий Нікопольською районною державною адміністрацією Нікопольському міськвиконкому Дніпропетровської області, без номеру від 27.10.1993, який відповідно до даних, зазначених в акті, зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного володіння землею за № 12/215;

- скасувати запис про інше речове право: 34952707; дата, час державної реєстрації 24.12.2019 16:04:12, підстава виникнення іншого речового права - Державний акт на право постійного володіння землею, серія, номер: б/н, видавник Нікопольська районна державна адміністрація, підстава внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 50558381 від 02.01.2020, вид іншого речового права: право постійного користування земельною ділянкою, відомості про суб`єкта іншого речового права: право користувача: Виконавчий комітет Нікопольської міської ради, код: 04052198 (справа №904/9070/21).

Під час розгляду справи № 904/9070/21 судом вирішувались питання: 1) чи наявне у Відповідача право постійного користування спірною земельною ділянкою? 2) якщо ні, то чи наявний у Відповідача інший юридичний титул на підставі якого ним може здійснюватися землекористування та яким документом він підтверджується? 3) чи є ефективними (належними) обрані Позивачем способи захисту?

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 15.06.2022 у справі №904/9070/21 позов задоволено.

Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 31.01.2023 рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 15.06.2022 скасовано та прийнято нове, яким у задоволенні позову відмовлено.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 04.04.2023 у справі № 904/9070/21 касаційну скаргу Червоногригорівської селищної ради задоволено частково, постанову Центрального апеляційного господарського суду від 31.01.2023 у справі № 904/9070/21 скасовано, справу направлено на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.

Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 12.09.2023 рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 15.06.2022 залишено без змін.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 17.01.2023 у справі № 904/9070/21 постанову Центрального апеляційного господарського суду від 12.09.2023 та рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 15.06.2022 у справі №904/9070/21 скасовано в частині визнання недійсним Державного акту на право постійного володіння землею площею 181,22 гектарів, виданого Нікопольською районною державною адміністрацією Нікопольському міськвиконкому Дніпропетровської області (53200, Дніпропетровська обл., м. Нікополь, вул. Шевченка, 130, код 04052318), без номеру від 27.10.1993, який згідно даних, зазначених в акті, зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного володіння землею за № 12/215 та скасування запису про інше речове право: 34952707; дата, час державної реєстрації 24.12.2019 16:04:12, підстава виникнення іншого речового права Державний акт на право постійного володіння землею, серія, номер: б/н, видавник Нікопольська районна державна адміністрація (53200, Дніпропетровська обл., м. Нікополь, вул. Шевченка, 130, код 04052318), підстава внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 50558381 від 02.01.2020, вид іншого речового права: право постійного користування земельною ділянкою, відомості про суб`єкта іншого речового права: правокористувач: Виконавчий комітет Нікопольської міської ради (53213, Дніпропетровська обл., м. Нікополь, вул. Електрометалургів, 3, код 04052198) та відмовити у задоволенні позову у цій частині.

В іншій частині постанову Центрального апеляційного господарського суду від 12.09.2023 та рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 15.06.2022 у справі № 904/9070/21 залишено без змін.

Суд касаційної інстанції, погодившись з відсутністю у Виконавчого комітету Нікопольської міської ради права постійного користування, однак за встановлених обставин справи та наведених у цій постанові міркувань не знайшовши підстав для визнання недійсним Державного акта на право постійного володіння землею, зазначив, що Виконавчий комітет Нікопольської міської ради, відповідно до існуючого в нього титулу є саме користувачем спірної земельної ділянки, не наділений повноваженнями понад ті, які визначались для відповідного юридичного титулу, зокрема щодо розпорядження нею або її частинами.

Згідно з ч. 4 статті 75 Господарського процесуального кодексу України, обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Відповідно до пункту 32 постанови Великої Палати Верховного Суду від 03.07.2018 у справі № 917/1345/17, преюдиціальне значення у справі надається обставинам, встановленим судовими рішеннями, а не правовій оцінці таких обставин, здійсненій іншим судом. Преюдиціальне значення мають лише рішення у справі, в якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини. Преюдицію утворюють виключно ті обставини, які безпосередньо досліджувались і встановлювались судом, що знайшло своє відображення у мотивувальній частині судового рішення. Преюдиціальні факти відрізняються від оцінки іншим судом обставин справи.

Обставини, встановлені Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного господарського суду під час касаційного перегляду справи № 904/9070/21 є преюдиційними для розгляду справи № 904/8377/21.

Так, Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного господарського суду під час касаційного перегляду справи № 904/9070/21 встановлено факт того, що Виконавчий комітет Нікопольської міської ради, відповідно до існуючого в нього титулу, є саме користувачем, а не власником, земельної ділянки кадастровий №1222986000:01:027:0016.

За таких обставин, позовні вимоги позивача є не обґрунтованими.

ПЕРЕЛІК ДОКАЗІВ, ЯКИМИ СТОРОНИ ПІДТВЕРДЖУЮТЬ АБО СПРОСТОВУЮТЬ НАЯВНІСТЬ КОЖНОЇ ОБСТАВИНИ, ЯКА Є ПРЕДМЕТОМ ДОКАЗУВАННЯ У СПРАВІ.

Обставини, на які посилається позивач, доводяться наказом ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області (том 1 а.с. 12), витягом з веб-сайту Червоногригорівської селищної ради (том 1 а.с. 12), рішенням від 30.09.1993 № 74 (том 1 а.с. 13), рішенням від 08.10.1993 № 493 (том 1 а.с. 14), платіжним дорученням (том 1 а.с. 15), державним актом на право постійного користування (том 1 а.с. 16 - 17), листом від 13.11.2019 № 5275/19 (том 1 а.с. 18), наказом ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 19.12.2019 (том 1 а.с. 18), листом ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області (том 1 а.с. 19), витягом з Державного земельного кадастру (том 1 а.с. 20), інформаційними довідками з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (том 1 а.с. 21 - 25), картографічними планами міста Нікополь (том 1 а.с. 26, 34 - 36), проектом планування (том 1 а.с. 27 - 28), листом № 318 від 15.06.1977 (том 1 а.с. 29), протоколом засідання містобудувальної ради (том 1 а.с. 3 - 31), рішенням № 105 від 11.2.1994 (том 1 а.с. 32), рішенням від 14.10.1994 № 17-2/ХХІІ (том 1 а.с. 33), судовим рішенням у справі № 904/1015/20 (том 1 а.с. 37 - 41), звітом про експертну грошову оцінку земельної ділянки (том 1 а.с. 53 - 66), рецензією на звіто про експертну грошову оцінку (том 1 а.с. 67 - 71), рішенням сесії Червоногригорівської селищної ради від 29.04.2021 (том 1 а.с. 79), висновком експерта від 31.08.2021 (том 1 а.с. 80 - 92), постановою Нікопольського районного управління поліції (том 1 а.с. 93), рішенням від 22.09.2021 (том 1 а.с. 197), службовою запискою від 06.12.2021 № 1016/21 (том 1 а.с. 205), листом від 07.12.2021 № 3670 (том 1 а.с. 206), рішенням від 12.11.1993 № 579/2 (том 3 а.с. 63), рішенням від 14.01.1994 № 18 (том 3 а.с. 64), рішенням від 14.01.1994 № 19 (том 3 а.с. 65), архітектурно-планувальним завданням (том 3 а.с. 66 - 68), договором № 15443 від 11.02.1994 (том 3 а.с. 69 - 71), завданням на розробку проекту детального планування (том 3 а.с. 71 - 72), рішенням від 11.02.1994 № 112 (том 3 а.с. 73), рішенням від 13.05.1994 № 314 (том 3 а.с. 74), рішенням від 24.05.1994 № 322 (том 3 а.с. 75 - 80), рішенням від 12.08.1994 № 481 (том 3 а.с. 81 - 84), рішенням від 18.10.1994 № 614 (том 3 а.с. 85), рішенням від 21.04.1994 № 271 (том 3 а.с. 86), державними актами на право приватної власності на землю (том 3 а.с. 87 - 88, 90 - 91), рішенням від 20.12.2000 № 792 (том 3 а.с. 89), коректуванням генерального плану міста (том 3 а.с. 92 - 97).

Обставини, на які посилається відповідач, доводяться витягом з Державного земельного кадастру (том 1 а.с. 135), листом від 11.10.2021 № 01-31-1819/0/320-21 (том 1 а.с. 136), довідкою № 1985/0/2-21 від 15.11.2021 (том 1 а.с. 153), наказом ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 17.01.2020 (том 1 а.с. 154), актом приймання - передачі від 17.01.2020 з додатками (том 1 а.с. 155 - 158), витягами з Державного земельного кадастру (том 1 а.с. 159 - 161, том 3 а.с. 12 - 17), довідкою від 18.07.2018 № 2360/180-18 (том 1 а.с. 162), витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (том 1 а.с. 163, том 3 а.с. 11, 24), постановою Верховного Суду у справі № 160/7600/20 (том 2 а.с. 94 - 107).

Також обставини справи підтверджуються судовими рішенням у справі № 904/9070/21 (том 2 а.с. 54 - 59, 138 - 144, 167 - 189).

ВИСНОВКИ СУДУ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ СПРАВИ.

За результатами розгляду справи суд дійшов висновку, що у задоволенні позовних вимог слід відмовити у повному обсязі.

РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ.

Відповідно статті 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати зі сплати судового збору за подання позову слід покласти на позивача.

Керуючись положеннями Господарського Кодексу України, Цивільного кодексу України, ст. 73, 74, 123, 129, 145, 232, 233, 236-241, 326 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

Відмовити у задоволенні позовних вимог Нікопольської міської ради (місце реєстрації: 53200, Дніпропетровська область, м. Нікополь, вул. Електрометалургів, 3, ідентифікаційний код: 3733850) до Червоногригорівської селищної ради (місце реєстрації: 53283, Дніпропетровська область, смт. Червоногригорівка, вул. Ярмарочна, буд. 33, ідентифікаційний код: 04338434) про витребування чужого з незаконного володіння земельної ділянки, кадастровий №1222986000:01:027:0016.

Витрати зі сплати судового збору покласти на позивача.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення може бути оскаржено в порядку, передбаченому Господарським процесуальним кодексом України, протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складений та підписаний 20.08.2024.

Суддя М.О. Ніколенко

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення13.08.2024
Оприлюднено22.08.2024
Номер документу121102638
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —904/8377/21

Ухвала від 30.09.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 23.09.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 13.09.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Рішення від 13.08.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ніколенко Михайло Олександрович

Ухвала від 16.07.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ніколенко Михайло Олександрович

Ухвала від 22.05.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ніколенко Михайло Олександрович

Ухвала від 08.05.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ніколенко Михайло Олександрович

Ухвала від 12.04.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ніколенко Михайло Олександрович

Ухвала від 14.03.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ніколенко Михайло Олександрович

Ухвала від 14.02.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ніколенко Михайло Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні