Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 серпня 2024 року Справа№200/3227/24
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого суддіСтойки В.В., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю СІДІАЙ АГРО (вул. Центральна, 161, м. Селидове, Донецька область, 85400, ЄДРПОУ 38499834) до Головного управління ДПС у Донецькій області (вул. Італійська, 59, м. Маріуполь, Донецька область, 87515, ЄДРПОУ 44070187) про визнання протиправною та скасування податкової вимоги, визнання протиправним та скасування рішення Головного управління ДПС у Донецькій області про опис майна у податкову заставу, -
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю СІДІАЙ АГРО звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Донецькій області в якому просило:
визнати протиправною та скасувати податкову вимогу Головного управління ДПС у Донецькій області про сплату податкового боргу від 21.03.2024 №0000031- 1309-0599 у розмірі - 1 481 042,46 грн.;
визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Донецькій області про опис майна у податкову заставу від 21.03.2024 № 32/05-99-13-02-20/38499834;
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач зазначає, що є юридичною особою, зареєстрованою у м. Селидове, на території якого проходять бойові дії.
Головним управлінням ДПС у Донецькій області сформовано Податкову вимогу від 21.03.2024 №0000031-1309-0599, згідно з якої у Позивача наявний податковий борг у розмірі 1 481 042,46 грн., який складається з боргу зі сплати: податку на прибуток підприємств, який сплачують інші підприємства 1148 269,00 грн.; орендної плата з юридичних осіб - 20 687,51 грн.; єдиного податку з сільськогосподарських товаровиробників, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75% - 3 028,87 грн.; єдиного податку з сільськогосподарських товаровиробників, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75% - 309 057,08 грн.
Одночасно з податковою вимогою, Відповідачем було направлено рішення про опис майна у податкову заставу від 21.03.2024 № 32/05-99-13-02-20/38499834.
Посилаючись на дію пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, позивач наголошує на відсутності можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок з урахуванням того, що його адреса знаходиться на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації.
Вказана обставина є підставою звільнення Позивача від передбаченої Податковим кодексом України відповідальності за дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень) відповідно до приписів п. 69.1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України та Порядку №225.
Враховуючи вимоги Порядку №225, Позивач 21.01.2024 звернувся до Відповідача із заявою про втрату можливості виконувати податкові обов`язки з 24.02.2022 у зв`язку із військовою агресією Російської Федерації з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Втім, згідно рішення відповідача від 05.02.2024 №12/05-99-04-10, у зв`язку з недостатністю документів, що підтверджують неможливість виконання Позивачем податкових обов`язків, останньому запропоновано надати додаткові документи на підтвердження зазначених у заяві підстав неможливості виконання платником податків податкових обов`язків.
Надалі, 30.04.2024 Позивачем було отримано лист Відповідача від 18.04.2024 щодо необхідності надання переліку податкового майна для опису в податкову заставу та певних документів.
Відповідно до зазначеного листа у зв`язку з несплатою Позивачем узгоджених податкових зобов`язань, Відповідачем було сформовано податкову вимогу від 21.03.2024 №0000031-1309-0599, рішення про опис майна у податкову заставу від 21.03.2024 № 32/05-99-13-02-20/38499834 та направлено на податкову адресу боржника засобами поштового зв`язку з рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення 22.03.2024.
Проте, Позивач наголошує, що на момент ознайомлення з листом Відповідача від 18.04.2024 щодо необхідності надання переліку податкового майна для опису в податкову заставу та певних документів, не отримував податкову вимогу від 21.03.2024 №0000031-1309- 0599 та рішення про опис майна у податкову заставу від 21.03.2024 № 32/05-99-13-02- 20/38499834, а отже, Позивач не мав можливості для ознайомлення з даними документами й вчинення відповідних дій.
Отже позивач зауважує, що, виходячи з вищенаведеного, Відповідачем, знаючи про неможливість Позивача своєчасно виконувати свій податковий обов`язок, знаючи про наявність заяви Позивача від 21.01.2024 про втрату можливості виконувати податкові обов`язки, все одно було сформовано податкову вимогу від 21.03.2024 № 32/05-99-13-02-20/38499834 про сплату податкового боргу у розмірі - 1 481 042,46 грн.
Також, позивач зазначає що рішення, яким би було встановлено можливість (неможливість) своєчасного виконання Позивачем свого податкового обов`язку, відповідачем не приймалося.
Отже позивач вважає, що оскільки Відповідачем не приймалося рішення щодо можливості виконання Позивачем своїх податкових обов`язків, то з урахуванням підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, строк сплати податкових зобов`язань по сплаті податку на прибуток підприємств який сплачують інші підприємства та податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) на момент прийняття відповідачем податкової вимоги 21.03.2024 №0000031-1309-0599 не настав. Виконання такого обов`язку можливе протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
З огляду на вказане позивач наголошує, що податкова вимога про сплату податкового боргу від 21.03.2024 №0000031-1309-0599 винесена Відповідачем передчасно, є протиправною та необґрунтованою.
Щодо спірного рішення про опис майна у податкову заставу, позивач наголошує, що грошові зобов`язання між Позивачем та Відповідачем мають статус неузгоджених, а отже, в розумінні п.1 розділу II Порядку застосування податкової застави податковими органами, затвердженого Міністерством фінансів України від 16.06.2017 № 586, не можуть бути підставою для виникнення податкового боргу, так і для рішення про опис майна у податкову заставу.
Також позивач зауважує, що в.о. начальника управління по роботі з податковим боргом Головного управління ДПС у Донецькій області Арзуманов Л.. який прийняв Рішення № 32/05-99-13-02-20/38499834, не може вважатися «керівником податкового органу або його заступником»,
Отже, враховуючи відсутність підтверджених сум податкового боргу Позивача станом на дату формування спірної податкової вимоги від 21.03.2024 № 0000031-1309-0599, порушення процедури, рішення про опис майна у податкову заставу від 21.03.2024 № 32/05-99-13-02-20/38499834 прийнято необґрунтовано, всупереч вимогам закону.
Ухвалою від 17.06.2024 року прийнято до розгляду позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю СІДІАЙ АГРО (вул. Центральна, 161, м. Селидове, Донецька область, 85400, ЄДРПОУ 38499834) до Головного управління ДПС у Донецькій області (вул. Італійська, 59, м. Маріуполь, Донецька область, 87515, ЄДРПОУ 44070187) про визнання протиправною та скасування податкової вимоги, визнання протиправним та скасування рішення Головного управління ДПС у Донецькій області про опис майна у податкову заставу і відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
03.07.2024 року відповідачем надано відзив на позовну заяву, згідно з яким зазначено, що згідно з розділом 1 п.1 пп.1.2 наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» (зі змінами), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 23 грудня 2022 р. за № 1668/39004, Селидівська міська територіальна громада (код громади UA14160230000060952) з 24.02.2022 року визначена як територія можливих бойових Дій, а не територія ведення бойових, як наголошує позивач.
Враховуючи вказану обставину відповідач попереднім рішенням від 05.02.2024 № 12/05-99-04-10 запропонував платнику надати додаткові документи для винесення остаточного рішення.
Станом на 13.03.2024 Позивач не надав додаткових документів, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ним своїх податкових обов`язків.
Також відповідач зауважує, що згідно інформаційних баз даних ДПС України, ТОВ «СІДІАЙ АГРО» звітує з податку на прибуток підприємств (податкова декларація з податку на прибуток підприємств за 2023 рік від 19.02.2024 № 9383724346), має дохід від будь-якої діяльності та нараховує податок. Зазначене свідчить про можливість виконання податкових обов`язків платником податків ТОВ «СІДІАЙ АГРО».
Враховуючи вищезазначене, податковим органом було прийнято рішення від 14.03.2024 № 25/05-99-04-10 щодо можливості своєчасного виконання ТОВ «СІДІАЙ АГРО» свого податкового обов`язку, яке було направлено Відповідачу до електронного кабінету платника та електронну пошту.
Апелюючи до позиції ТОВ «СІДІАЙ АГРО» з приводу неотримання вимоги та рішення відповідач наголошує, що спірні акти направлено на податкову адресу боржника 22.03.2024 засобами поштового зв`язку з рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення. Рекомендований лист повернувся до податкового органу 09.04.2024 з відміткою За закінченням терміну зберігання, у зв`язку з чим, зазначений лист з податковою вимогою та рішення про опис майна у податкову заставу вважається врученим ТОВ «СІДІАЙ АГРО» - 09.04.2024 року.
Також відповідач вважає, що спірні акти були прийняті уповноваженою особою ГУ ДПС, в.о. начальника управління по роботі з податковим боргом Леонідом Арзумановим згідно з наказом ГУ ДПС «Про делегування повноважень» від 04.03.2024 № 76.
Враховуючи вищезазначене, ГУ ДПС у Донецькій області вважає, що доводи Позивача зазначені у позовній заяві по справі № 200/3227/24 є необґрунтованими та безпідставними, а податкова вимога форми «Ю» від 21.03.2024 № 0000031-1309-0599 та Рішення про опис майна у податкову заставу від 21.03.2024 № 32/05-99-13-02-20/38499834 є правомірними та такими, що не підлягають скасуванню.
У тому числі відповідачем у відзиві заявлено клопотання про розгляд справи в порядку загального провадження.
10.07.2024 року відповідачем надано клопотання про долучення до матеріалів справи додаткових доказів, а саме: інтегровані картки: по єдиному податку з сільськогосподарських товаровиробників, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній Податкокий (звiтний) рiк дорiвнює або перевищує 75% (код класифікації доходів бюджету 18050500), з податку на прибуток підприємств, який сплачують інші підприємства (код класифікації доходів бюджету 11021000) та орендної плати з юридичних осіб (код класифікації доходів бюджету 18010600); декларації подані Позивачем до контролюючого органу, відповідно до яких здійснені відповідні нарахування та обліковується податковий борг.
Ухвалою суду від 19.08.2024 року клопотання представника відповідача про проведення розгляду справи у судовому засіданні з викликом сторін в порядку загального позовного провадження залишено без задоволення.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, судом встановлено наступне.
Позивач з 07.08.2013 зареєстрований як товариство з обмеженою відповідальністю (реєстраційний номер 12761020000002666), перебуває на обліку як платник податків у Головному Управлінні ДПС в Донецькій області. Основним видом діяльності Позивача є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур. За таких умов ТОВ «СІДІАЙ АГРО» у розумінні пункту 15.1 статті 15 Податкового кодексу України є платником податків.
Згідно інформаційних баз даних ДПС України, ТОВ «СІДІАЙ АГРО» звітує з податку на прибуток підприємств (податкова декларація з податку на прибуток підприємств за 2023 рік від 19.02.2024 № 9383724346), має дохід від будь-якої діяльності та нараховує податок, що сторонами не заперечується.
ТОВ «СІДІАЙ АГРО», керуючись нормами п.п. 69.1 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідних положень» ПК України та наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження» (далі Порядок № 225) надало до ГУ ДПС у Донецькій області заяву (№ б/н від 21.01.2024, вхідний реєстраційний індекс ГУ ДПС у Донецькій області № 991/6 від 22.01.2024) про неможливість своєчасного виконання своїх податкових обов`язків. У зазначеній заяві ТОВ «СІДІАЙ АГРО», зокрема зазначена наступна причина неможливості виконання податкових зобов*язань: знаходження підприємства на території Селидівської міської територіальної громади, Покровського району, Донецької області, тобто на території ведення бойових дій.
За результатами розгляду поданої заяви Позивача про втрату можливості виконувати податкові обов`язки Відповідачем прийнято попереднє рішення від 05.02.2024 №12/05-99-04-10 щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання Позивачем свого податкового обов`язку.
Згідно рішення від 05.02.2024 №12/05-99-04-10, у зв`язку з недостатністю документів, що підтверджують неможливість виконання Позивачем податкових обов`язків, останньому запропоновано надати додаткові документи на підтвердження зазначених у заяві підстав неможливості виконання платником податків податкових обов`язків, а саме:
акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030;
інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 р. № 599);
витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна;
інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 326;
документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків);
копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості));
документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації;
документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану;
копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку;
документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану;
повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках;
документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет- провайдера);
документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо);
документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо);
документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви;
документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України);
подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія);
інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов*язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією Російської федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями Російської Федерації; які саме податкові обов*язки не мав/не має можливості виконати платник податків;
вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ);
підтвердити дату набуття можливості подати заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, відповідно до п. 4 Порядку затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225.
Сторонами не заперечується, що станом на 13.03.2024 Позивач не надав додаткових документів, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ним своїх податкових обов`язків.
В подальшому податковим органом було прийнято рішення від 14.03.2024 № 25/05-99-04-10 щодо можливості своєчасного виконання ТОВ «СІДІАЙ АГРО» свого податкового обов`язку, яке було направлено Відповідачу до електронного кабінету платника, про що свідчить квитанція про доставку документів в Електронний кабінет.
Так, згідно з даними інформаційно-комунікаційної системи ДПС України (далі ІКС ДПС) станом на 20.03.2024 року по ТОВ «СІДІАЙ АГРО», обліковувався податковий борг на загальну суму 1 481 042,46 грн, у тому числі:
податку на прибуток підприємств, який сплачують інші підприємства (код класифікації доходів бюджету 11021000) у сумі 1 148 269,00 грн, період виникнення з 11.03.2022 по 11.03.2024 на підставі: 1 148 269,00 грн - нараховано платником самостійно основного платежу по строку (декларація, термiн сплати поточний рiк), Податкова декларацiя з податку на прибуток пiдприємств N 9383724346 вiд 19.02.2024, термін сплати 11.03.2024;
з орендної плати з юридичних осіб (код класифікації доходів бюджету 18010600) у сумі 20 687,51 грн, дата виникнення 30.10.2023 на підставі: 2 843,45 грн - нараховано платником самостійно основного платежу по строку (декларація, термiн сплати поточний рiк), Податковий розрахунок земельного податку N 9028868755 вiд 20.02.2023, термін сплати 30.11.2023; 3 595,39 грн - нараховано платником самостійно основного платежу по строку (декларація, термiн сплати поточний рiк), Податковий розрахунок земельного податку N 9028868755 вiд 20.02.2023, термін сплати 02.01.2024; 3 595,39 грн - нараховано платником самостійно основного платежу по строку (декларація, термiн сплати поточний рiк), Податковий розрахунок земельного податку N 9028868755 вiд 20.02.2023, термін сплати 30.01.2024; 3 778,75 грн - нараховано платником самостійно основного платежу по строку (декларація, термiн сплати поточний рiк), Податковий розрахунок земельного податку N 9012911513 вiд 30.01.2024, термін сплати 01.03.2024; 6 874,53 грн нараховано пені за період з 01.06.2022 по 08.02.2024;
по єдиному податку з сільськогосподарських товаровиробників, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податк(звiтний) рiк дорiвнює або перевищує 75% (код класифікації доходів бюджету 18050500) у сумі 3 028,87 грн, дата виникнення з 02.05.2022 по 30.01.2023 на підставі: 302,88 грн - нараховано платником самостійно основного платежу по строку (декларація, термiн сплати поточний рiк), Податкова декларацiя платника єдиного податку четвертої групи N 9023405738 вiд 10.02.2022 термін сплати 02.05.2022; 302,88 грн - нараховано платником самостійно основного платежу по строку (декларація, термiн сплати поточний рiк), Податкова декларацiя платника єдиного податку четвертої групи N 9023405738 вiд 10.02.2022 термін сплати 01.08.2022; 1 514,44 грн - нараховано платником самостійно основного платежу по строку (декларація, термiн сплати поточний рiк), Податкова декларацiя платника єдиного податку четвертої групи N 9023405738 вiд 10.02.2022 термін сплати 31.10.2022; 908,67 грн - нараховано платником самостійно основного платежу по строку (декларація, термiн сплати поточний рiк), Податкова декларацiя платника єдиного податку четвертої групи N 9023405738 вiд 10.02.2022 термін сплати 30.01.2023;
по єдиному податку з сільськогосподарських товаровиробників, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податк(звiтний) рiк дорiвнює або перевищує 75% (код класифікації доходів бюджету 18050500) у сумі 309 057,08 грн, дата виникнення з 02.05.2022 по 30.01.2023 на підставі: 29 543,19 грн - нараховано платником самостійно основного платежу по строку (декларація, термiн сплати поточний рiк), Податкова декларацiя платника єдиного податку четвертої групи N 9853268 вiд 10.02.2022 термін сплати 02.05.2022; 31 057,67 грн - нараховано платником самостійно основного платежу по строку (декларація, термiн сплати поточний рiк), Податкова декларацiя платника єдиного податку четвертої групи N 9853268 вiд 10.02.2022 термін сплати 01.08.2022; 155 286,73 грн - нараховано платником самостійно основного платежу по строку (декларація, термiн сплати поточний рiк), Податкова декларацiя платника єдиного податку четвертої групи N 9853268 вiд 10.02.2022 термін сплати 31.10.2022; 93 169,49 грн - нараховано платником самостійно основного платежу по строку (декларація, термiн сплати поточний рiк), Податкова декларацiя платника єдиного податку четвертої групи N 9853268 вiд 10.02.2022 термін сплати 31.10.2022.
У зв`язку з наявністю податкового боргу та відповідно до статті 59 ПК України та Порядку № 610, ГУ ДПС у Донецькій області було сформовано та направлено на податкову адресу платника ТОВ «СІДІАЙ АГРО» податкову вимогу форми «Ю» від21.03.2024 № 0000031-1309-0599.
Також ГУ ДПС у Донецькій області було прийнято рішення про опис майна у податкову заставу платника ТОВ «СІДІАЙ АГРО» від 21.03.2024 № 32/05-99- 13-02-20/38499834.
Податкова вимога форми «Ю» від 21.03.2024 № 0000031-1309-0599 та Рішення про опис майна у податкову заставу від 21.03.2024 № 32/05-99-13-02-20/38499834 були прийняті в.о. начальника управління по роботі з податковим боргом Леонідом Арзумановим згідно з наказом ГУ ДПС «Проделегування повноважень» від 04.03.2024 № 76.
Податкову вимогу від 21.03.2024 № 0000031-1309-0599 з детальним розрахунком податкового боргу та Рішення про опис майна у податкову заставу від 21.03.2024 № 32/05-99-13-02-20/38499834 було направлено на податкову адресу боржника 22.03.2024 засобами поштового зв`язку з рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення. Рекомендований лист повернувся до податкового органу 09.04.2024 з відміткою За закінченням терміну зберігання.
З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 1 Податкового кодексу України (далі ПКУ) передбачено, що ПКУ регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні, у зв`язку із військовою агресією російської федерації на території України запроваджено воєнний стан, який станом на момент прийняття рішення по даній справі, не припинено.
Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у підпункті 69 підрозділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України (далі Кодекс).
Відповідно до пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Згідно підпункту 69.1 пункту 69 у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.08.2022 за №967/38303, затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України (далі Порядок №225).
Згідно з пунктом 1 розділу ІІ Порядку №225 до платників податків/податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені Порядком №225.
Підстави неможливості виконання платниками податків юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) визначено у підпунктах 1-7 пункту 1 розділу ІІ Порядку №225.
Згідно з пунктом 4 розділу ІІ Порядку №225 до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких після дати набрання чинності цим Порядком з`явилась можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі відсутності у платника податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 розділу ІІ Порядку №225, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.
Підпунктом 5 пункту 1 розділу ІІ Порядку №225 встановлено, що підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є, у тому числі, перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.
Постановою Кабінету Міністрів України від 06.12.2022 №1364 Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (далі Постанова №1364) встановлено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за погодженням з Міністерством оборони з урахуванням пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.
Відповідно до Постанови №1364 наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією від 22.12.2022 №309, зареєстрований в Міністерстві Юстиції України 23.12.2022 за №1668/39004 (далі Наказ №309), затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією та визнано таким, що втратив чинність наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 №75 (зі змінами).
Згідно до зазначеного переліку Селидівська міська територіальна громада (UA14160230000060952) відноситься до території можливих бойових дій.
Отже, Селидівська міська територіальна громада відноситься до території можливих бойових дій, а не до території, на якій ведуться воєнні (бойові) дії, яка знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупована збройними формуваннями Російської Федерації, як прямо визначено підпунктом 5 пункту 1 розділу ІІ Порядку №225.
Відтак позиція ТОВ «СІДІАЙ АГРО», яка полягає в тому, що місцезнаходження юридичної особи у м. Селидове, на території якого проходять бойові дії, не є однозначною та достатньою підставою для звільнення від відповідальності за дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень) відповідно до приписів п. 69.1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України та Порядку №225.
Згідно пункту 1 розділу ІІІ Порядку № 225, у разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Попереднє рішення) з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків. Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу.
Одночасно з цим, платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення. Додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.
Як визначено вище, відповідачем прийнято попереднє рішення від 05.02.2024 №12/05-99-04-10 щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання Позивачем свого податкового обов`язку, згідно змісту якого платнику запропоновано надати додаткові документи для винесення остаточного рішення.
Згідно абз. 6 п. 1 Розділу ІІІ Порядку № 225, якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань / пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.
Як не заперечується сторонами, попереднє рішення було отримано позивачем 14.02.2024.
Відповідно абзаців 4, 5 пункту 1 розділу ІІІ Порядку №225, платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення. Додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.
Станом на 13.03.2024 Позивач не надав додаткових документів, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ним своїх податкових обов`язків, що також не є спірним моментом даної справи.
Суд звертає увагу позивача на визначений термін подання додаткових документів, який дорівнює 10 днів та починається з моменту з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.
В подальшому податковим органом було прийнято рішення від 14.03.2024 № 25/05-99-04-10 щодо можливості своєчасного виконання ТОВ «СІДІАЙ АГРО» свого податкового обов`язку, яке було направлено до електронного кабінету платника, про що свідчить квитанція про доставку документів в Електронний кабінет.
На підставі вказаного суд наголошує, що аргументи позивача щодо неотримання рішення від 14.03.2024 № 25/05-99-04-10 не підтверджуються доказами, наявними в матеріалах справи.
У тому числі суд вважає слушним посилання відповідача на висновок Верховного Суд у складі Касаційного адміністративного суду, визначений у постанові від 04 жовтня 2023 року у справі 160/19575/22, який полягає в зазначеному нижче.
Таким чином, виходячи із системного аналізу положень Порядку №225, його затвердження обумовлено необхідністю підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, тощо. Тобто, метою зазначеної процедури є убезпечення платників податків, які постраждали від збройної агресії російської федерації від негативних наслідків у зв`язку із об`єктивною неможливістю виконати свої податкові обов`язки щодо своєчасного подання звітності, сплати податків, тощо. Платник податків, який у зв`язку із проведенням бойових дій втратив можливість здійснювати господарську діяльність, отримувати дохід від підприємницької діяльності та/або навіть втратив основні засоби для ведення такої господарської діяльності не може бути притягнутий до відповідальності у зв`язку із невиконанням ним податкових обов`язків. Разом з тим, для звільнення платника від виконання податкових обов`язків обставини неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку повинні бути реальними та об`єктивними, а не формальними. Платник податків повинен надати вичерпний перелік документів, які підтверджуються виникнення щодо обставин, які унеможливлюють ведення господарської діяльності та виконання податкових обов`язків.
Відповідно до п.п. 14.1.39 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі ПК України, Кодекс) грошове зобов`язання платника податків сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня.
Податкова вимога письмова вимога контролюючого органу до платника податків щодо погашення суми податкового боргу (п.п. 14.1.153 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Згідно з п.п. 14.1.175 п. 14.1 ст. 14 ПК України податковий борг це сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
У разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) повідомлення-рішення (п. 59.1 п. 59 ПК України).
Підрозділом I розділу III Порядку направлення контролюючими органами податкових вимог платникам податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.06.2017 № 610 (далі Порядок № 610), передбачено, що податкові вимоги разом з детальним розрахунком суми податкового боргу формуються автоматично на підставі даних інформаційно-телекомунікаційних систем податкових органів з урахуванням інформації про податковий борг з митних платежів, отриманої в порядку обміну інформацією відповідно до пункту 41.2 статті 41 Кодексу.
Відповідно до статті 88 ПК України з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу. Право податкової застави виникає згідно з Кодексом та не потребує письмового оформлення.
Згідно з положеннями статті 89 ПК України, у зв`язку з несплатою суми грошових зобов`язань у строки, встановлені Кодексом, виникає право податкової застави. Право податкової застави поширюється на будь яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу.
Згідно з пунктом 89.3 статті ПК України, опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг.
Враховуючи зазначене, ГУ ДПС у Донецькій області було прийнято рішення про опис майна у податкову заставу платника ТОВ «СІДІАЙ АГРО» від 21.03.2024 № 32/05-99- 13-02-20/38499834.
Податкова вимога форми «Ю» від 21.03.2024 № 0000031-1309-0599 та Рішення про опис майна у податкову заставу від 21.03.2024 № 32/05-99-13-02-20/38499834 були прийняті уповноваженою особою ГУ ДПС, в.о. начальника управління по роботі з податковим боргом Леонідом Арзумановим згідно з наказом ГУ ДПС «Про делегування повноважень» від 04.03.2024 № 76.
Відповідно до пункту 42.2 статті 42 Кодексу, пунктів 5, 6 розділу IV Порядку № 610 та пункту 2 розділу II Порядку застосування податкової застави податковими органами, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 16.06.2017 № 586 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 липня 2017 р. за № 859/30727, Податкову вимогу від 21.03.2024 № 0000031-1309-0599 з детальним розрахунком податкового боргу та Рішення про опис майна у податкову заставу від 21.03.2024 № 32/05-99-13-02-20/38499834 було направлено на податкову адресу боржника 22.03.2024 засобами поштового зв`язку з рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення. Рекомендований лист повернувся до податкового органу 09.04.2024 з відміткою За закінченням терміну зберігання, у зв`язку з чим, зазначений лист з податковою вимогою та рішення про опис майна у податкову заставу вважається врученим ТОВ «СІДІАЙ АГРО» - 09.04.2024 року.
Враховуючи вищезазначене, суд вважає, що доводи Позивача зазначені у позовній заяві по справі № 200/3227/24 є необґрунтованими та безпідставними, а податкова вимога форми «Ю» від 21.03.2024 № 0000031-1309-0599 та Рішення про опис майна у податкову заставу від 21.03.2024 № 32/05-99-13-02-20/38499834 є правомірними.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Згідно із ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи встановлені судом обставини та наведені вище нормативно-правові приписи, суд висновує, що спірні вимога та рішення відповідача є обґрунтованими та правомірними.
Як наслідок, позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Враховуючи, що позовні вимоги задоволенню не підлягають, судові витрати у вигляді судового збору, відповідно до ст. 139 КАС України, не стягуються.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 9, 72-77, 90, 94, 132, 139, 192-193, 242-246, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю СІДІАЙ АГРО (вул. Центральна, 161, м. Селидове, Донецька область, 85400, ЄДРПОУ 38499834) до Головного управління ДПС у Донецькій області (вул. Італійська, 59, м. Маріуполь, Донецька область, 87515, ЄДРПОУ 44070187) про визнання протиправною та скасування податкової вимоги, визнання протиправним та скасування рішення Головного управління ДПС у Донецькій області про опис майна у податкову заставу, - відмовити.
Рішення суду може бути оскаржено до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя В.В. Стойка
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.08.2024 |
Оприлюднено | 22.08.2024 |
Номер документу | 121108095 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Стойка В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні