ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 серпня 2024 року м. Житомир справа № 240/4266/24
категорія 109020100
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Шуляк Л.А., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Світанок" до Фастівської міської ради про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду звернулось Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Світанок" із позовом, в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Фастівської міської ради Київської області, яка полягає в ухиленні від розгляду у передбачений Земельним кодексом України спосіб клопотань Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Світанок" про надання йому дозволів на викуп земельних ділянок з кадастровими номерами 3224987200:01:001:0050, 3224987200:01:001:0051, 3224987200:01:001:0052, які знаходяться у користуванні на підставі договорів оренди землі та які розташовані за адресою: Київська область, Фастівський район, с.Велика Мотовилівка, вулиця Колгоспна, 1а, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, як власнику нерухомого майна, розташованого на таких земельних ділянках;
- зобов`язати Фастівську міську раду Київської області прийняти рішення про надання Сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю "Світанок" дозволів на викуп земельних ділянок з кадастровими номерами 3224987200:01:001:0050, 3224987200:01:001:0051, 3224987200:01:001:0052, які знаходяться у користуванні на підставі договорів оренди землі та які розташовані за адресою: Київська область, Фастівський район, с.Велика Мотовилівка, вулиця Колгоспна, 1а, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, як власнику нерухомого майна, розташованого на таких земельних ділянках.
В обґрунтування позовних вимог вказує, що 10.01.2024 ним було подано клопотання до Фастівської міської ради Київської області про надання йому дозволів на викуп земельних ділянок, проте у визначений Земельним кодексом України строк клопотання Фастівською міською радою з прийняттям відповідних передбачених цим Кодексом рішень розглянуті не були, що свідчить про наявність протиправної бездіяльності відповідача.
Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 14.03.2024 позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Відповідач у відзиві на позовну заяву заперечує щодо задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що право на купівлю земельних ділянок сільськогосподарського призначення без проведення земельних торгів мають юридичні особи - орендарі земельних ділянок, які набули право оренди земельних ділянок для ведення селянського (фермерського) господарства шляхом переоформлення права постійного користування щодо зазначених земельних ділянок до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів", тоді як позивач є орендарем земельних ділянок із цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що унеможливлює прийняття відповідного рішення.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022, затвердженого Законом України №2102-IX, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану", введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року, який наразі триває. Враховуючи викладене, суд розглядає справу за наявності безпечних умов для життя та здоров`я учасників процесу, суддів та працівників суду.
Відповідно до наказів Житомирського окружного адміністративного суду №01-22В від 19.04.2024 та №01-50В від 10.07.2024 головуючий суддя Шуляк Л.А. перебувала у щорічній відпустці в період з 01.05.2024 по 15.05.2024 та з 29.07.2024 по 12.08.2024.
У зв`язку із переїздом суду до нового приміщення у період з 10.04.2024 по 16.04.2024 у судді був відсутній доступ до КП "Діловодство спеціалізованого суду".
У відповідності до положень ч.5 ст.262, ч.1 ст.263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Згідно з ч.5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Дослідивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються вимоги, докази, якими вони підтверджуються, судом встановлено таке.
Сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю "Світанок" на праві приватної власності належить нерухоме майно майновий комплекс, розташований за адресою: Київська область, Фастівський район, с.Велика Мотовилівка, вулиця Шкільна, 1 (наразі - Колгоспна, 1а).
Вказане нерухоме майно розташоване на наступних земельних ділянках:
- кадастровий номер 3224987200:01:001:0050, площею 6,4398 га;
- кадастровий номер 3224987200:01:001:0051, площею 5,1142 га;
- кадастровий номер 3224987200:01:001:0052, площею 10,00 га.
При цьому, зазначені земельні ділянки перебувають в користуванні СТОВ "Світанок" відповідно до укладених ним з Мотовилівською сільською радою Фастівського району Київської області договорів оренди землі від 13 вересня 2019 року.
Згідно умов договорів оренди та витягів з Державного земельного кадастру цільовим призначенням земельних ділянок є ведення товарного сільськогосподарського виробництва, а категорія земель - землі сільськогосподарського призначення.
Також у всіх договорах оренди зауважено, що на земельних ділянках знаходиться об`єкт нерухомого майна (майновий комплекс), що належить товариству.
СТОВ "Світанок" 10 січня 2024 року звернулось до Фастівського міського голови з клопотаннями, в яких відповідно до статті 128 Земельного кодексу України та Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" просило надати дозволи на викуп земельних ділянок з кадастровими номерами: 3224987200:01:001:0050 (площею 6.4398 га), 3224987200:01:001:0051 (площею 5,1142 га), 3224987200:01:001:0052 (площею 10,00 га), які знаходяться у користуванні на підставі договорів оренди землі та які розташовані за адресою: Київська область, Фастівський район, с.Велика Мотовилівка, вулиця Колгоспна, 1а, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Крім того, в своїх клопотаннях товариство повідомляло, що надає згоду на укладення договорів про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельних ділянок у розмірі 20% від їх нормативної грошової оцінки.
До клопотань товариством було додано: інформацію про земельні ділянки з Державного земельного кадастру, копії договорів оренди земельних ділянок з додатками, копії витягу про реєстрацію права власності на об`єкти нерухомого майна, що розташовані на спірних земельних ділянках (з додатками), а також копії власних установчих документів.
Листом №06-31/846 від 15 лютого 2024 року Виконавчий комітет Фастівської міської ради надав відповідь на клопотання позивача, де вказав, що у зв`язку із набранням чинності Законом України № 552-ІХ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо умов обігу земель сільськогосподарського призначення", у відповідності до пункту 6-1 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України, мають право на купівлю земельних ділянок сільськогосподарського призначення без проведення земельних торгів юридичні особи, яким на момент набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення системи оформлення прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення та удосконалення законодавства щодо охорони земель" належало право постійного користування земельними ділянками державної чи комунальної власності, та які відповідно до статті 92 цього Кодексу не можуть набувати земельні ділянки на праві постійного користування, орендарі земельних ділянок, які набули право оренди земельних ділянок для ведення селянського (фермерського) господарства шляхом переоформлення права постійного користування щодо зазначених земельних ділянок до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів". Зазначене вище, з урахуванням поданих правовстановлюючих документів щодо підстав набуття права оренди на вказані у зверненнях земельні ділянки, унеможливлює прийняття Фастівською міською радою відповідного рішення.
Позивач вважає, що неприйняття Фастівською міською радою відповідних передбачених законом рішень є проявом протиправної бездіяльності, а тому звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Відповідно до ст.19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Порядок продажу земельних ділянок або прав на них на підставі цивільно-правових договорів встановлюються нормами глави 20 Земельного кодексу України №2768-ІІІ від 25.10.2001 ( далі ЗК України).
За змістом статті 127 ЗК України органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або передають їх у користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом.
Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису), а також передача акціонерним товариством, товариством з обмеженою відповідальністю, 100 відсотків акцій (часток) у статутному капіталі якого належать державі, яке утворилося шляхом перетворення державного підприємства, в суборенду земельних ділянок державної власності, що були передані зазначеним господарським товариствам в оренду відповідно до статті 120-1 цього Кодексу, здійснюються на конкурентних засадах (на земельних торгах у формі електронного аукціону) у випадках та порядку, встановлених главою 21 цього Кодексу.
Разом з тим, згідно із частиною другою статті 134 глави 21 ЗК України не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності у разі розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.
Відповідно до статті 128 ЗК України продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.
Громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.
До заяви (клопотання) додаються:
а) документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою (у разі його наявності), та документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди), розташоване на цій земельній ділянці (у разі наявності на земельній ділянці будівель, споруд);
б) копія установчих документів для юридичної особи, а для громадянина - копія документа, що посвідчує особу.
г) копія свідоцтва про реєстрацію постійного представництва з правом ведення господарської діяльності на території України - для юридичних осіб, створених та зареєстрованих відповідно до законодавства іноземної держави (ч.2 вказаної статті).
Орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови (ч.3 вказаної статті).
Підставою для відмови в продажу земельної ділянки є:
а) неподання документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу такої земельної ділянки;
б) виявлення недостовірних відомостей у поданих документах;
в) якщо щодо суб`єкта підприємницької діяльності порушена справа про банкрутство або припинення його діяльності;
г) встановлена цим Кодексом заборона на передачу земельної ділянки у приватну власність;
ґ) відмова від укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки (ч.5 вказаної статті).
Рішення про відмову продажу земельної ділянки може бути оскаржено в суді (ч.10 вказаної статті).
Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" № 280/97-ВР від 21.05.1997 (далі Закон № 280/97-ВР) встановлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до частини 1 статті 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: 34) вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Згідно з частинами 1, 2, 3 статті 59 Закону № 280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Отже, за результатом розгляду клопотання юридичної особи про продаж земельної ділянки обов`язковим є прийняття відповідним органом місцевого самоврядування у місячний строк одного із рішень, передбачених ч.3 ст.128 ЗК України, яке ухвалюється відповідно до вимог ст.59 Закону № 280/97-ВР й у разі відмови в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.
Суд вважає, що відсутність належним чином оформленого рішення, прийнятого за результатами розгляду клопотань позивача, свідчить про те, що Фастівська міська рада не прийняла у встановлений строк жодного рішення з числа тих, які орган місцевого самоврядування повинен був прийняти за законом.
За таких обставин, суд приходить до висновку про наявність з боку відповідача протиправної бездіяльності щодо розгляду клопотань позивача від 10.01.2024.
Відповідно до пункту четвертого частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
У випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Суд враховує, що у даній справі відповідач не реалізував у встановлений спосіб свої дискреційні повноваження щодо розгляду поданих клопотань.
З огляду на викладене, з метою ефективного захисту прав позивача, слід зобов`язати відповідача розглянути клопотання позивача від 10.01.2024 у встановлений законом спосіб із прийняттям вмотивованих рішень.
Оскільки судом обрано інший спосіб захисту порушеного права, ніж просив позивач, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу (ч. 1 ст. 77 КАС України).
В той же час згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, суд вважає, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень не довів правомірності своєї бездіяльності, відтак позовні вимоги підлягають задоволенню частково.
Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ст.139 КАС України.
Керуючись статтями 14, 139, 243-246, 263, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
вирішив:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Фастівської міської ради Київської області щодо розгляду клопотань Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Світанок" від 10.01.2024 про надання дозволів на викуп земельних ділянок з кадастровими номерами 3224987200:01:001:0050, 3224987200:01:001:0051, 3224987200:01:001:0052.
Зобов`язати Фастівську міську раду Київської області розглянути клопотання Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Світанок" від 10.01.2024 про надання дозволів на викуп земельних ділянок з кадастровими номерами 3224987200:01:001:0050, 3224987200:01:001:0051, 3224987200:01:001:0052 у встановлений законом спосіб із прийняттям вмотивованих рішень.
В решті позову відмовити.
Стягнути з Фастівської міської ради Київської області на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Світанок" 3633 (три тисячі шістсот тридцять три) грн 60 коп. витрат по сплаті судового збору.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Л.А.Шуляк
Повний текст складено: 19 серпня 2024 р.
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.08.2024 |
Оприлюднено | 22.08.2024 |
Номер документу | 121108327 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шуляк Любов Анатоліївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шуляк Любов Анатоліївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шуляк Любов Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні