ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 серпня 2024 року справа №200/2414/24
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Геращенка І.В., суддів Блохіна А.А., Казначеєва Е.Г., розглянув у письмовому провадженні апеляційну скаргу Коваля Олександра Володимировича в інтересах ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 5 червня 2024 року у справі № 200/2414/24 (головуючий І інстанції Циганенко А.І.) за позовом ОСОБА_2 в інтересах ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання здійснити певні дії,-
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_2 в інтересах ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (далі - відповідач 1), Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (далі - відповідач 2), в якому просив:
- визнати протиправними дії відповідача 2, які виразились в прийнятті рішення про відмову в призначенні пенсії від 01.03.2024 №057250005722 позивачу за віком на пільгових умовах відповідно до частини 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, та скасувати рішення про відмову в призначенні пенсії Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області від 01.03.2024 №057250005722;
- зобов`язати відповідача 1 зарахувати до пільгового стажу за Списком №1 (підземні роботи) позивача, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до частини 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» відповідно до трудової книжки серії НОМЕР_1 та Індивідуальних даних з Реєстру застрахованих осіб:
01.01.2003 по 01.02.2004 - робота гірником підземним з повним робочим днем в шахті на підприємстві Державне відкрите акціонерне товариство Шахта «Курахівська» Державної холдингової компанії «Селидоввугілля» Список №1 (підземні роботи 25 років);
з 02.03.2004 по 22.12.2004 робота гірником підземним з повним робочим днем в шахті у Відокремленому підрозділі «Шахтоуправління «Южнодонбаське № 3» Державне підприємство «Донецьквугілля» Список №1 (підземні роботи 25 років);
з 22.12.2004 по 19.10.2005 робота гірником підземним з повним робочим днем в шахті на Шахтобудівельному підприємстві ТОВ «Укрвуглебуд», Список №1 (підземні роботи 25 років);
з 09.11.2005 по 18.04.2006 робота гірником підземним з повним робочим днем в шахті Список № 1 (підземні роботи 25 років);
з 04.05.2006 04.08.2006 робота гірником підземним з повним робочим днем в шахті на підприємстві ДП ДХК «Донбасшахтострой» ВАТ «Донецкшахтострой», Список №1 (підземні роботи 25 років);
з 02.10.2006 по 14.11.2006 робота гірником підземним з повним робочим днем в шахті на ВП Шахта «Курахівська» Державного підприємства «Селидоввугілля», Список №1 (підземні роботи 25 років);
з 15.11.2006 05.02.2007 робота учнем гірника очисного вибою з повним робочим днем в шахті на ВП Шахта «Курахівська» Державного підприємства «Селидоввугілля», Список № 1 (підземні роботи, провідні професії 20 років);
з 06.02.2007 по 22.02.2024 робота гірником очисного вибою з повним робочим днем в шахті на ВП Шахта «Курахівська» Державного підприємства «Селидоввугілля», Список № 1 (підземні роботи, провідні професії 20 років);
також періоди роботи з 15.11.2006 по 22.02.2024 на посаді гірника очисного вибою зарахувати до пільгового стажу в провідних професіях не менше 20 років та зробити відповідний перерахунок, відповідно до роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 № 8, зарахувавши 1 повний рік роботи, як 1 рік і 3 місяці на підземних роботах (25 років).
- зобов`язати відповідача 1 призначити позивачу пенсію на пільгових умовах відповідно до частини 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з дати звернення, а саме з 22.02.2024, з урахуванням норм статті 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» у розмірі 80 відсотків заробітної плати (доходу), визначеної відповідно до статті 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 5 червня 2024 року позов задоволено частково:
- визнано протиправними та скасовано рішення №/ПС 057250005722, прийняте 1 березня 2024 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Харківській області;
- зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах, подану 22 лютого 2024 року, за результатом розгляду якої прийняти відповідне рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у даному рішенні;
- в задоволенні інших позовних вимог відмовлено;
- в задоволенні адміністративного позову до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області - відмовлено повністю.
Представник позивача не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, просив скасувати рішення суду, ухвалити нове рішення та повністю задовольнити позовні вимоги викладені в заяві.
Апелянт вважає, що судом невірно застосовано норму законодавства щодо підрахунку пільгового стажу, яка застосовується при перерахунку роботи за провідними професіями відповідно порядку, вказаному в роз`ясненні Міністерства соціального забезпечення України від 20 січня 1992 року № 8, а саме за кожен рік роботи необхідно додати 3 місяці.
Судом протиправно не враховано трудовий стаж позивача до стажу, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах відповідно до частини 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з використанням відповідного коефіцієнту.
Спірним у даній справі є незарахування до пільгового стажу за провідною професією в кратності, з урахуванням роз`яснень Міністерства Соцполітики населення України від 20.01.1992 № 8.
На час трудової діяльності позивача і на теперішній час роз`яснення Міністерства соціальної політики України від 20.01.1992 року № 8 «Про порядок врахування трудового стажу, що дає право на пенсію незалежно від віку працівникам, безпосередньо зайнятим повний робочий день на роботах, передбачених статтею 14 Закону України «Про пенсійне забезпечення», є діючим.
Таким чином, судом першої інстанції безпідставно не використано коефіцієнт 1,25 згідно роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20 січня 1992 року № 8. Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 05.12.2019 року у справі №185/8991/16-а.
Суд першої інстанції в своїх висновках посилається на інформацію, яка міститься в системі персоніфікованого обліку (Індивідуальні відомості про застраховану особу (форма ОК-5)) спеціальний стаж ОСОБА_1 у спірний період, яка обліковується за кодами ЗПЗ013А1 та ЗПЗ014А1.
У постановах від 07.03.2018 у справі №233/2084/17, від 16.05.2019 у справі №161/17658/16-а, від 27.02.2020 у справі №577/2688/17, від 31.03.2020 у справі №446/656/17, від 21.05.2020 року у справі № 550/927/17 Верховний Суд дійшов висновку про те, що надання уточнюючої довідки підприємства, установи або організації необхідне лише у двох випадках: за відсутності трудової книжки як такої або необхідних записів у ній, які визначають право на пільгове пенсійне забезпечення.
Апеляційним судом витребувано у Донецького окружного адміністративного суду справу, який листом повідомив, що зазначена справа зареєстрована через «ЄСІТС», тому в паперовому вигляді відсутня, електронну картку справи можна отримати, витребував справу з ЦБД КП «Діловодство спеціалізованого суду».
За ч.ч. 1, 4 ст. 18 КАС України у судах функціонує Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система. Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система відповідно до закону забезпечує обмін документами (надсилання та отримання документів) в електронній формі між судами, між судом та учасниками судового процесу, а також фіксування судового процесу і участь учасників судового процесу у судовому засіданні в режимі відеоконференції.
За пп. 15 пункту 1 розділу VII «Перехідні положення» КАС України подання, реєстрація, надсилання процесуальних та інших документів, доказів, формування, зберігання та надсилання матеріалів справи здійснюються в паперовій формі (пп. 15.1); розгляд справи у суді здійснюється за матеріалами справи у паперовій формі (пп. 15.3).
Суд проводить розгляд справи за матеріалами судової справи у паперовій або електронній формі в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів) (ч. 9 ст. 18 КАС України).
Процесуальні та інші документи і докази в паперовій формі зберігаються в додатку до справи в суді першої інстанції та у разі необхідності можуть бути оглянуті учасниками справи чи судом першої інстанції або витребувані судом апеляційної чи касаційної інстанції після надходження до них відповідної апеляційної чи касаційної скарги (ч. 10 ст. 18 КАС України).
За пп. 5.2 п.5 розділу І Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, затвердженого рішенням Вищої ради правосуддя від 17 серпня 2021 року № 1845/0/15-21, електронна копія паперового документа - документ в електронній формі, що містить візуальне подання паперового документа, отримане шляхом сканування (фотографування) паперового документа. Відповідність оригіналу та правовий статус електронної копії паперового документа засвідчуються кваліфікованим електронним підписом особи, що створила таку копію.
Відповідно до ст. 311 КАС України справу розглянуто в порядку письмового провадження.
Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, вивчив доводи апеляційної скарги, перевірив їх за матеріалами справи і дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.
22 лютого 2024 року ОСОБА_1 подав заяву про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України.
Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області від 1 березня 2024 року №/ПС 057250005722 позивачу відмовлено в призначенні пенсії за віком відповідно до частини 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», оскільки заявник не набув необхідного пільгового стажу роботи.
Рішення вмотивовано наступним.
Вік заявника становить 41 рік 02 місяці 13 днів, страховий стаж особи - 21 рок 07 місяців 27 днів, всього пільгового стажу - 14 років 02 місяці 06 днів, в т.ч. роботи підземні провідні професії з п. 202 - 0 років 08 місяців 01 день, за Списком №1 - 13 років 06 місяці 05 днів.
Документами підтверджено право на зниження пенсійного віку на 10 років.
Результати розгляду документів, доданих до заяви: до загального стажу зараховано всі періоди; до пільгового стажу зараховано періоди згідно з довідкою №75 від 21.02.2024 та за даними Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування з урахуванням сплати страхових внесків, зазначених наказів про атестацію згідно коду підстави для обліку спецтажу.
За інформацією, яка міститься в системі персоніфікованого обліку (Індивідуальні відомості про застраховану особу (форма ОК-5), дата формування 23.02.2024) спеціальний стаж ОСОБА_1 облікований у роботодавця
Державне відкрите акціонерне товариство Шахта «Курахівська» ДХК «Селидіввугілля» (код ЄДРПОУ 00175293) за кодом ЗПЗ013А1 в 2003 році 12 місяців;
Структурний підрозділ «Шахта «Курахівська» Державного підприємства «Селидіввугілля» (код ЄДРПОУ 26481037) за кодом ЗПЗ013А1 в 2004 році 1 місяць 1 день;
Відокремлений підрозділ «Шахтоуправління «Південнодонбаська №3» ДП «Донецьквугілля» (код ЄДРПОУ 26417306) за кодом ЗПЗ013А1 в 2004 році 9 місяців 22 дні;
Шахтобудівельне підприємство «УКРВУГЛЕБУД» у формі ТОВ (код ЄДРПОУ 24621382) за кодом ЗПЗ014А1 в 2004 році 10 днів, за кодом ЗПЗ013А1 в 2005 році - 9 місяців 19 днів;
Товариство з обмеженою відповідальністю «ДОНШАХТОСПЕЦСТРОЙ» (код ЄДРПОУ 25103865) за кодом ЗПЗ014А1 в 2006 році 3 місяці 1 день;
Товариство з обмеженою відповідальністю «Гірничо-монтажне управління №1» (код ЄДРПОУ 32011647) за кодом ЗПЗ014А1 в 2006 році 17 днів;
Відокремлений підрозділ «Шахта «Курахівська» Державного підприємства «Селидіввугілля» (код ЄДРПОУ 33621568) за кодом ЗПЗ013А1 в 2006 році - 2 місяці 29 днів; в 2007 році 11 місяців 28 днів; з 2008 по 2023 роки повних 12 місяців за кожен рік.
В трудовій книжці НОМЕР_1 , яка видана на ім`я ОСОБА_1 30 серпня 2002 року, за спірні періоди наявні такі записи:
Міністерство палива та енергетики України
Державне відкрите акціонерне товариство Шахта «Курахівська»
Державної холдингової компанії «Селидіввугілля»
запис №2 27.08.2002 прийнятий учнем гірника підземного в енергомеханічний відділ та направлений на навчання в УКТ м. Селидове за фахом з 02.09.2002, наказ 60с/к від 30.08.2002;
запис №3 03.10.2002 23.10.2002 практика на робочому місці учнем гірника підземного, наказ 53 від 04.10.2002;
запис №4 25.11.2002 присвоєна кваліфікація гірника підземного 3 розряду, посвідчення 173-УК, наказ 297, від 11.11.2002;
запис №5 01.09.2003 реорганізація шахти в Структурний підрозділ «Шахта «Курахівська» ДП «Селидіввугілля», наказ 143 від 28.11.2003 ДП «СУ»;
запис №6 01.02.2004 звільнений за власним бажанням згідно зі статтею 38 КЗпП України, наказ 8с/к, від 01.02.2004;
Відособлений підрозділ «Шахтоуправління «Південнодонбаська №3»
Державного підприємства «Донецьквугілля»
запис №7 02.03.2004 прийнятий гірником підземним 2 розряду з повним робочим днем у шахті, наказ №323к від 02.03.2004;
запис №8 22.12.2004 звільнений за власним бажанням стаття 38 КЗпП України, наказ №2050-к від 23.12.2004;
Шахтобудівельне підприємство «Укрвуглебуд»
запис №9 22.12.2004 прийнятий підземним гірником з повним робочим днем у шахті, наказ 72-к від 22.12.2004;
запис №11 - 19.10.2005 звільнений за ст. 36 п. 5 КЗпП України по переводу в ТОВ «Донецькшахтострой», наказ 72/к від 21.10.2005;
ДП ДХК «Донбасшахтострой»
Товариство з обмеженою відповідальністю «Донецькшахтострой»
запис №12 09.11.2005 прийнятий по переводу з ШБП «Укрвуглебуд» на гірничомонтажну дільницю №1 гірником підземним 5 розряду з повним робочим днем під землею, наказ №162-к від 09.11.2005;
запис №13 - 09.11.2005 призначений ланковим, наказ №154 від 01.12.2005;
запис №14 - 18.04.2006 - звільнений за власним бажанням згідно зі статтею 38 КЗпП України, наказ №124 а/к від 18.04.2006;
Відкрите акціонерне товариство «Доншахтоспецстрой»
запис №15 04.05.2006 прийнятий гірничим 3-го розряду підземним з повним робочим днем в шахті, наказ №40/к від 03.05.2006;
запис №16 04.08.2006 звільнений за власним бажанням згідно зі статтею 38 КЗпП України, наказ №78/к від 04.08.2006;
Міністерство вугільної промисловості України
Державне підприємство «Селидіввугілля»
Відокремлений підрозділ «Шахта «Курахівська»
запис №17 02.10.2006 прийнятий гірником підземним 3-го розряду і направлений на дільницю №2, наказ 1630/к від 06.10.2006;
запис №18 15.11.2006 переведений учнем гірника очисного вибою на дільницю №2, направлений в УКТ м. Селидове, наказ 244 від 09.11.2006;
запис №19 29.12.2006 направлений на дільницю для проходження практики на робочому місці учнем гірника очисного вибою з повним робочим днем під землею, наказ №24 від 29.12.2006;
запис №20 - 06.02.2007 переведений гірником очисного вибою 5-го розряду з повним робочим днем в шахті після навчання, наказ 47 від 06.02.2007;
запис №21, 22, 23 підпорядкування підприємства.
Згідно з формою РС-право страховий стаж ОСОБА_1 обчислений в кількості 21 рок 7 місяців 27 днів, з яких
робота за Списком №1 - 14 років:
на підприємстві з кодом ЄДРПОУ 33621568 з 01.01.2003 по 31.12.2003, 01.01.2004 по 01.02.2004;
на підприємстві з кодом ЄДРПОУ 26417306 з 02.03.2004 по 23.12.2004;
на підприємстві з кодом ЄДРПОУ 24621382 з 01.01.2005 по 19.10.2005;
на підприємстві з кодом ЄДРПОУ 33621568 з 01.10.2006 по 29.12.2006, 01.01.2007 по 28.12.2007, 01.01.2008 по 31.05.2010, 05.08.2014 по 30.09.2021.
роботи за ознакою «ст.14, пост. 202, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п. а-в» - 08 місяців 01 день:
на підприємстві з кодом ЄДРПОУ 33621568 з 27.08.2002 по 01.09.2002, 02.09.2002 по 02.10.2002, 03.10.2002 по 24.11.2002, 25.11.2002 по 31.12.2002;
на підприємстві з кодом ЄДРПОУ 24641382 з 24.12.2004 по 31.12.2004; на підприємстві з кодом ЄДРПОУ 25103865 з 01.01.2006 по 01.04.2006;
на підприємстві з кодом ЄДРПОУ 32011647 з 01.08.2006 по 17.08.2006;.
Закон України від 5 листопада 1991 року №1788-ХІІ «Про пенсійне забезпечення» (далі - Закон №1788-ХІІ) був введений в дію з 01 січня 1992 року - в частині норм, що стосуються призначення і виплати пенсій та коригування рівнів пенсій, призначених до введення цього Закону; з 01 квітня 1992 року в повному обсязі.
Закон України від 9 липня 2003 року №1058-ІV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон №1058-ІV) набрав чинності 1 січня 2004 року.
Згідно ч. 2 статі 24 Закону №1058-ІV страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Система персоніфікованого обліку була введена в дію 01 січня 2004 року на виконання Указу Президента України від 4 травня 1998 року №401 «Про заходи щодо впровадження персоніфікованого обліку відомостей у системі обов`язкового державного пенсійного страхування» згідно постанов Кабінету Міністрів України №1854 від 12 грудня 2002 року та №303 від 12 березня 2003 року.
За ч. 1 статті 56 Закону №1788-XII до стажу роботи зараховується робота, виконувана на підставі трудового договору на підприємствах, в установах, організаціях і кооперативах, незалежно від використовуваних форм власності та господарювання, а також на підставі членства в колгоспах та інших кооперативах, незалежно від характеру й тривалості роботи і тривалості перерв. До стажу роботи зараховується також навчання у вищих і середніх спеціальних навчальних закладах, в училищах і на курсах по підготовці кадрів, підвищенню кваліфікації та перекваліфікації, в аспірантурі, докторантурі і клінічній ординатурі.
За ч. 1 статті 62 Закону №1788-XII основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Отже, страховий (пільговий) стаж позивача за період роботи до 01 січня 2004 року має обчислюватися на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, а після 01 січня 2004 року територіальні органи Пенсійного фонду мають керуватися виключно даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.
Згідно п. 2 Розділу XV «Прикінцеві положення» Закону №1058-ІV пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, які відповідно до цього Закону мають право на пенсію на пільгових умовах, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону.
За ч. 3 статті 114 Закону №1058-ІV працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, що затверджується Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на зазначених роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на таких роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, що вони були зайняті на таких роботах не менше 20 років.
Наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18 листопада 2005 року №383 затверджено Порядок застосування Списків №1 і №2 виробництв, робіт професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах (далі - Порядок №383).
Цей Порядок №383 регулює застосування Списків під час обчислення стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах.
Згідно п. 3 Порядку №383 при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21 серпня 1992 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21 серпня 1992 року.
Список робіт і професій, що дають право на пенсію незалежно від віку при безпосередній зайнятості протягом повного робочого дня на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин), пов`язаних з видобутком вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, терміном не менше 25 років затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 31 березня 1994 року №202 (далі - Список № 202).
За розділом І Списку №202 право на пенсію незалежно від віку при безпосередній зайнятості протягом повного робочого дня на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин), пов`язаних з видобутком вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, терміном не менше 25 років, мають усі робітники, зайняті протягом повного робочого дня на підземних і відкритих гірничих роботах в шахтах і на будівництві вугільних (сланцевих) шахт, керівники і спеціалісти підземних дільниць діючих і споруджуваних шахт для видобутку вугілля (сланцю).
З 1 березня 2002 року по 2 серпня 2016 року застосовувався Список №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16.01.2003 №36.
З 3 серпня 2016 року по теперішній час застосовується Список №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 року №461.
Згідно довідника кодів підстав для обліку стажу окремим категоріям осіб відповідно до законодавства (додаток 3 до постанови правління Пенсійного фонду України від 10 червня 2004 року №7-6 «Про затвердження Порядку формування та подання органам Пенсійного фонду України відомостей про застраховану особу, що використовуються в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування», зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 10 серпня 2004 року за №1000/9599 та постанови правління Пенсійного фонду України від 05 листопада 2009 року № 26-1 «Про порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованих внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України», зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2009 року за № 1136/17152):
код ЗПЗ013А1 - працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, за Списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів СРСР від 26 січня 1991 року №10 «Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад та показників, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення», постановами Кабінету Міністрів України від 11 березня 1994 року №162 «Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах» і від 16 січня 2003 року №36 «Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах», і за результатами атестації робочих місць;
код ЗПЗ014А1 - працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, за Списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, незалежно від віку, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 25 років.
Згідно форми РС-право (стаж для розрахунку права: ОСОБА_1 ) до пільгового стажу позивача за Списком №1 (підземні роботи) та за «ст.14, пост. 202, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п. а-в» зараховані такі періоди роботи:
з 01.01.2003 по 01.02.2004;
з 02.03.2004 по 23.12.2004;
з 24.12.2004 по 31.12.2004 («ст.14, пост. 202, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п. а-в»);
з 01.01.2005 по 19.10.2005;
з 01.01.2006 по 01.04.2006 («ст.14, пост. 202, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п. а-в»);
з 01.08.2006 по 18.08.2006 («ст.14, пост. 202, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п. а-в»);
з 01.10.2006 по 29.12.2006;
з 01.01.2007 по 28.12.2007;
з 01.01.2008 по 31.05.2010;
з 05.08.2014 по 30.09.2021.
До пільгового стажу позивача не зараховані періоди роботи:
з 09.11.2005 по 31.12.2005,
з 02.04.2006 по 31.07.2006,
з 18.08.2006 по 31.08.2006,
з 30.12.2006 по 31.12.2006,
з 01.01.2011 по 04.08.2014,
з 01.10.2021 по 31.12.2023.
У спірному рішенні відповідач 2 не вказав підстави незарахування до спеціального (пільгового стажу) позивача періодів роботи з 09.11.2005 по 31.12.2005, з 02.04.2006 по 31.07.2006, з 18.08.2006 по 31.08.2006, з 30.12.2006 по 31.12.2006, з 01.01.2011 по 04.08.2014, з 01.10.2021 по 31.12.2023, хоча за інформацією, яка міститься в системі персоніфікованого обліку (Індивідуальні відомості про застраховану особу (форма ОК-5)), ці періоди обліковані як спеціальний стаж за кодами ЗПЗ013А1 та ЗПЗ014А1.
З огляду на встановлені обставини справи, спірне рішення не відповідає принципу всебічного, повного та об`єктивного розгляду, тому є протиправним та підлягає скасуванню.
Позовні вимоги про зарахування до пільгового стажу за Списком №1 (підземні роботи) певних періодів роботи підлягають частковому задоволенню, оскільки частина цих періодів зарахована до пільгового стажу, а частина ні.
Отже, до пільгового стажу мають бути зараховані тільки не включені періоди роботи.
Крім того, суд враховує наступне.
В системі персоніфікованого обліку (Індивідуальні відомості про застраховану особу (форма ОК-5)) відсутня інформація щодо сплати страхових внесків за жовтень-грудень 2021 року, 2022 та 2023 роки, але дана обставина не є підставою для не включення вказаних періодів до страхового (пільгового) стажу позивача, оскільки за усталеною судовою практикою несвоєчасна сплата підприємством страхових внесків, за умови підтвердження роботи особи на такому підприємстві, отримання заробітної плати та утримання з неї єдиного соціального внеску, а також не внесення відомостей по спеціальному стажу не повинна порушувати законні права та інтереси позивача, зокрема, порушувати його право на належне пенсійне забезпечення, оскільки, обов`язок своєчасної сплати страхових внесків до Пенсійного фонду покладено на роботодавця, а тому їх несплата не може позбавляти працівників права на зарахування періоду роботи до страхового стажу, фактично позбавляючи особу права власності на пенсію в належному розмірі.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом в постановах від 27.03.2018 у справі №208/6680/16-а (2а/208/245/16), від 24.05.2018 у справі №490/12392/16-а, від 20.03.2019 у справі №688/947/17.
За п. 4.3 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України 25.11.2005 №22-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України 07.07.2014 №13-1), зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846, страховий стаж обчислюється по місяць, що передує місяцю подання особою відповідної заяви (досягнення особою пенсійного віку, передбаченого частиною першою статті 26 Закону, - у разі автоматичного призначення пенсії за віком (без звернення особи)).
У разі якщо відомості про нарахування та сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за місяць, що передує місяцю подання особою заяви про призначення, переведення з одного виду пенсії на інший, перерахунок пенсії згідно з абзацами першим третім частини четвертої статті 42 Закону або досягнення особою пенсійного віку, передбаченого частиною першою статті 26 Закону, - у разі автоматичного призначення пенсії за віком (без звернення особи), надійшли протягом чотирьох місяців з дня звернення особи відповідно за призначенням, переведенням з одного виду пенсії на інший, перерахунком пенсії або у разі автоматичного призначення пенсії за віком (без звернення особи) - досягнення особою пенсійного віку, передбаченого частиною першою статті 26 Закону, орган, що призначає пенсію, протягом місяця з дня надходження цих відомостей, переглядає прийняте рішення. При цьому, якщо за результатами перегляду рішення про призначення пенсії її розмір зменшився, виплата пенсії в новому розмірі здійснюється з місяця, наступного за місяцем надходження відомостей. Рішення про перерахунок пенсії переглядається на найбільш вигідних умовах відповідно до абзаців першого - третього частини четвертої статті 42 Закону.
Отже, до страхового (пільгового) стажу позивача підлягають зарахуванню періоди роботи з 09.11.2005 по 31.12.2005, з 02.04.2006 по 31.07.2006, з 18.08.2006 по 31.08.2006, з 30.12.2006 по 31.12.2006, з 01.01.2011 по 04.08.2014, з 01.10.2021 по 31.12.2023.
Щодо позовної вимоги про зарахування періоду роботи з 15.11.2006 по 22.02.2024 на посаді гірника очисного вибою зарахувати до пільгового стажу в провідних професіях не менше 20 років та здійснення відповідного перерахунку, відповідно до роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 № 8, зарахувавши 1 повний рік роботи, як 1 рік і 3 місяці на підземних роботах (25 років), суд враховує наступне.
Згідно ч. 2 статі 24 Закону №1058-ІV страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування
В спірний період з 15.11.2006 по 22.02.2024 діяла система персоніфікованого обліку, а тому страховий стаж за цей період має обчислюватися відповідно до вимог Закону №1058-ІV за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.
Згідно довідника кодів підстав для обліку стажу окремим категоріям осіб відповідно до законодавства (додаток 3 до постанови правління Пенсійного фонду України від 10 червня 2004 року №7-6 «Про затвердження Порядку формування та подання органам Пенсійного фонду України відомостей про застраховану особу, що використовуються в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування», зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 10 серпня 2004 року за №1000/9599 та постанови правління Пенсійного фонду України від 05 листопада 2009 року № 26-1 «Про порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованих внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України», зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2009 року за № 1136/17152), спеціальний стаж працівників провідних професій: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, які безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників за Списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, незалежно від віку, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 20 років, обліковується за кодом ЗПЗ014А2.
Згідно Індивідуальних відомосте про застраховану особу (форма ОК-5) спеціальний стаж позивача в спірний період облікований тільки за кодами ЗПЗ013А1 та ЗПЗ014А1.
Отже, період роботи позивача з 15.11.2006 по 22.02.2024 не підлягає зарахуванню до спеціального стажу працівників провідних професій, позовні вимоги в цій частині не підлягають задоволенню.
Щодо застосування роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 №8 суд враховує таке.
Верховна Рада України прийняла постанову від 6 грудня 1991 року № 1931-ХІІ «Про порядок введення в дію Закону України «Про пенсійне забезпечення» (далі - Постанова ВРУ № 1931), за п. 4 якої Кабінету Міністрів України доручено прийняти нормативні акти щодо застосування вказаного Закону з питань, віднесених ним до компетенції Кабінету Міністрів України.
На виконання Постанови ВРУ № 1931 Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 22 лютого 1992 року № 81 «Про заходи щодо застосування Закону України «Про пенсійне забезпечення» (далі - Постанова КМУ № 81).
Згідно п.1 Постанови КМУ № 81 міністерствами і відомствам України доручено розробити проекти нормативних актів щодо застосування Закону № 1788 згідно з додатком.
В додатку до Постанови КМУ № 81 наведений «Перелік проектів нормативних актів щодо застосування Закону України «Про пенсійне забезпечення».
Розділом ІІ «Документи, що затверджуються міністерствами» Переліку проектів нормативних актів щодо застосування Закону України «Про пенсійне забезпечення» передбачено «Роз`яснення щодо врахування трудового стажу при призначенні пенсій (ст. 14 Закону)», виконавець Мінсоцзабез України, строк виконання березень 1992 року.
Водночас, роз`яснення Міністерства соціального захисту населення України від 20 січня 1992 року № 8, зважаючи на дату його прийняття та форму викладення, не може вважатися документом, затвердженим міністерством на виконання Постанови КМУ № 81.
Верховний Суд в постанові 18 липня 2019 року у справі № 826/2426/16 дійшов висновку, що листи - це службова кореспонденція, вони не є нормативно-правовими актами, можуть носити лише роз`яснювальний, інформаційний та рекомендаційний характер і не повинні містити нових правових норм, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер. Такі правові норми мають бути викладені виключно у нормативно-правовому акті, затвердженому відповідним розпорядчим документом уповноваженого відповідно до законодавства суб`єкта нормотворення, погодженому із заінтересованими органами та зареєстрованому в органах юстиції в порядку, встановленому законодавством про державну реєстрацію нормативно-правових актів.
Роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20 січня 1992 року № 8 за своєю правовою природою не належить до актів законодавства, в тому числі до актів нормативно-правового характеру, а носить лише рекомендаційний характер й, до того ж, в цьому роз`ясненні довільно розтлумачені норми всупереч правовому регулюванню, що було запроваджене ст. 14 та ч. 6 ст. 56 Закону № 1788.
Аналогічний правовий висновок щодо застування роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20 січня 1992 року № 8 викладений Верховним Судом в п. 58 постанови від 08 липня 2021 року у справі № 212/1743/17-а.
Верховний Суд в постанові від 26 жовтня 2022 року у справі № 200/591/19-а зазначив таке.
Посилання скаржника на обов`язковість застосування роз`яснень Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 № 8 «Про порядок врахування трудового стажу, що дає право на пенсію незалежно від віку працівникам, безпосередньо зайнятим повний робочий день на роботах, передбачених статтею 14 Закону України «Про пенсійне забезпечення» є необґрунтованими з огляду на положення статті 7 КАС України, в якій закріплено перелік джерел права, які застосовуються судом.
Враховуючи, що роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20 січня 1992 року № 8 не є нормативно-правовим актом і джерелом права в розумінні ст. 7 КАС та не може підміняти і доповнювати положення ч. 3 ст. 114 Закону України № 1058, оскільки носить лише роз`яснювальний, інформаційний та рекомендаційний характер, воно не підлягає застосуванню до спірних правовідносин.
В свою чергу, ч. 3 ст. 114 Закону № 1058 та інші положення цього Закону не передбачають застосування кратності при обчисленні спеціального (пільгового) стажу на підземних роботах або за провідними професіями, тому лист-роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України не може вносити зміни до Закону.
Роз`яснення № 8 стосується виключно питання наявності у працівників права на призначення пенсії, а не обчислення розміру пільгової пенсії.
Таким чином, роз`яснення не є нормативним актом, тому не підлягає обов`язковому застосуванню пенсійним органом при розрахунку стажу громадян, які звертаються із заявами про призначення пенсії за віком на пільгових умовах за частиною 3 статті 114 Закону №1058.
Щодо позовної вимоги про призначення пенсії на пільгових умовах.
Обчислення страхового стажу та визначення розміру пенсії є дискреційними повноваженнями відповідного територіального органу ПФУ; суд не є органом, уповноваженим на призначення пенсії, а лише має компетенцію на здійснення судового контролю за відповідністю чинному законодавству оскаржуваного рішення, дії чи бездіяльності відповідного суб`єкта владних повноважень (постанови Верховного Суду від 1 жовтня 2019 року у справі №804/3646/18 та від 21 грудня 2019 року у справі №663/574/17).
Верховний Суд в постанові від 10.04.2018 у справі №348/2160/15-а (провадження №К/9901/32093/18) дійшов висновку, що обов`язок щодо обчислення загального стажу роботи особи та стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, покладено на орган Пенсійного фонду України, а тому для вирішення питання щодо призначення та виплати пенсії відповідачу слід встановити всі необхідні умови, яким має відповідати позивач для призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
Оскільки обов`язок щодо обчислення загального стажу роботи особи та стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, покладено на орган Пенсійного фонду України, а під час розгляду судом не встановлено всіх необхідних умов, яким має відповідати позивач для призначення пенсії за віком на пільгових умовах, позовні вимоги про призначення пенсії не підлягають задоволенню.
Крім того, надання уточнюючої довідки, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України №637 від 12.08.1993 «Про затвердження Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній», необхідне лише у двох випадках: за відсутності трудової книжки як такої або необхідних записів у ній, які визначають право на пільгове пенсійне забезпечення, до впровадження персоніфікованого обліку.
Спірні періоди стосуються періодів роботи позивача, коли вже був впроваджений персоніфікований облік, а отже наявність або відсутність уточнюючої довідки, не є підставою для не зарахування до спеціального стажу періодів трудової діяльності позивача після 1 січня 2004 року, оскільки в системі персоніфікованого обліку наявні відповідні дані.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Судом апеляційної інстанції враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
На підставі викладеного, колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції про:
- визнання протиправними та скасування рішення №/ПС 057250005722, прийняте 1 березня 2024 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Харківській області;
- зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах, подану 22 лютого 2024 року, за результатом розгляду якої прийняти відповідне рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у даному рішенні.
Отже, спір за суттю вимог судом першої інстанції вирішений правильно, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, внаслідок чого відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду.
Керуючись ст. ст. 250, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Коваля Олександра Володимировича в інтересах ОСОБА_1 - залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 5 червня 2024 року у справі № 200/2414/24 за позовом ОСОБА_2 в інтересах ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання здійснити певні дії - залишити без змін.
Повний текст постанови складений 20 серпня 2024 року.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий І.В. Геращенко
Судді: А.А. Блохін
Е.Г. Казначеєв
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.08.2024 |
Оприлюднено | 22.08.2024 |
Номер документу | 121111409 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні