Постанова
від 20.08.2024 по справі 160/4120/24
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

20 серпня 2024 року м. Дніпросправа № 160/4120/24

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Кругового О.О. (доповідач),

суддів: Шлай А.В., Ясенової Т.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпро апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.04.2024, (суддя суду першої інстанції Олійник В.М.), прийняте в порядку письмового провадження в м. Дніпрі, в адміністративній справі №160/4120/24 за позовом приватного підприємства «Фірма «Агропромсервіс» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

13.02.2024 приватне підприємство «Фірма «Агропромсервіс» звернулось до суду з адміністративним позовом, в якому просило:

визнати незаконним (протиправним) та скасувати рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (ідентифікаційний код юридичної особи: 44118658) №1686/6/04-36-04-04-12 від 12.01.2024 року, щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку;

зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області (ідентифікаційний код юридичної особи: 44118658), прийняти відносно приватного підприємства Фірма Агропромсервіс код ЄДРПОУ: 20206459 рішення, яким визнати неможливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, граничні строки виконання яких припадають на період з 24.02.2022 року до закінчення періоду дії воєнного стану (чи до відновлення фактичної можливості їх виконання).

В обґрунтування позову представник позивача зазначив, що 21 грудня 2023 року приватним підприємство Фірма Агропромсервіс на адресу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області направлено заяву про відсутність можливості виконання платником податків податкового обов`язку через недостатність у юридичної особи як фізичних так і економічних можливостей виконувати податкові обов`язки визначені Податковим кодексом України та іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи. Рішенням Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №1686/6/04-36-04-04-12 від 12 січня 2024 року визначено, що у заяві позивача відмовлено в повному обсязі, з одночасним визнанням можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. Приватне підприємство Фірма Агропромсервіс вважає протиправним та таким, що підлягає скасуванню, рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №1686/6/04-36-04-04-12 від 12 січня 2024 року про визнання підприємства таким, що має можливість своєчасно виконувати обов`язки платника податку, оскільки з початком воєнної агресії підприємство призупинило свою діяльність, крім того, враховуючи перебування на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями рф, є підставою неможливості виконання платниками податків.

Дніпропетровський окружний адміністративний суд рішенням від 24.04.2024 задовольнив адміністративний позов ПП «Фірма «Агропромсервіс». Визнав протиправним та скасував рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №1686/6/04-36-04-04-12 від 12 січня 2024 року, яке прийнято за результатами повторного розгляду заяви приватного підприємства Фірма Агропромсервіс від 28.09.2022 №18. Зобов`язав Головне управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658) прийняти рішення, яким визнати неможливість своєчасного виконання платником податків приватним підприємством Фірма Агропромсервіс (код ЄДРПОУ 20206459) податкового обов`язку до закінчення періоду дії воєнного стану чи до відновлення фактичної можливості його виконання.

Не погодившись з рішенням суду відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом вимог норм матеріального та процесуального права просить рішення суду скасувати та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позовних вимог.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що у заяві ПП Фірма Агропромсервіс посилається на те, що з початком воєнної агресії підприємство призупинило свою діяльність. За результатами розгляду заяви прийнято попереднє рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 24.10.2022 №58124/6/04-36-04-04-12 та запропоновано надати наступну інформацію (відомості, документи): документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків); інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 року №599); витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна; документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II ПКУ, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПКУ); Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія), передбачені п.2, п.3, п.5, п.16 та п.17 Переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок, затвердженого Наказом №225, інші документи, що можуть підтверджувати наявність підстав, передбачені Порядком підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, затвердженого наказом №225. Незважаючи на вимоги Порядку №225 підприємством так і не надано документів, які було запропоновано надати попереднім рішенням №58121/6 від 24.10.2022.

На адресу суду від позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому посилаючись на необґрунтованість доводів скарги просить рішення суду залишити без змін, а апеляційну скаргу відповідача без задоволення.

Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, відзиву на апеляційну скаргу перевіривши правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення норм матеріального та процесуального права, суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню за наступних підстав.

Приватне підприємство Фірма Агропромсервіс - позивач, код ЄДРПОУ 20206459, місцезнаходження: вул. Героїв Чорнобиля, буд.106, місто Нікополь, Дніпропетровська область, 53201.

Основний вид економічної діяльності за кодом КВЕД - 49.41 - Вантажний автомобільний транспорт.

Підприємство перебуває на обліку в Нікопольській ДПІ, Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з 31 травня 1993 року як платник податків та з 14 червня 2007 року як платник єдиного внеску.

Судом встановлено, що приватним підприємством Фірма Агропромсервіс 28 вересня 2022 року на адресу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області скеровано заяву вих.№18 про відсутність можливості виконання платником податків податкового обов`язку через недостатність у юридичної особи як фізичних так і економічних можливостей виконувати податкові обов`язки визначені Податковим кодексом України та іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.

Рішенням Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №59763 від 31.10.2022 року, у заяві підприємства відмовлено в повному обсязі, з одночасним визнанням можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05 червня 2023 року в справі №160/20701/22, адміністративний позов приватного підприємства Фірма Агропромсервіс до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дій - задоволено частково та вирішено:

Визнати протиправним та скасувати рішення №59763 (вих. № 59763/6/04-36-04-04-10) від 31.10.2022 року, прийняте Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області за результатами розгляду заяви приватного підприємства Фірма Агропромсервіс від 28.09.2022 №18.

Зобов`язати Головне управлінням ДПС у Дніпропетровській області повторно розглянути заяву приватного підприємства Фірма Агропромсервіс від 28.09.2022 №18 про відсутність можливості виконання податкових зобов`язань та прийняти рішення в установленому порядку з урахуванням висновків суду.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь приватного підприємства Фірма Агропромсервіс за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області витрати на сплату судового збору у розмірі 2481 грн.

13 грудня 2023року канцелярією ПП Фірма Агропромсервіс отримано попереднє рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №75109/6/04-36-04-04-12 від 10.11.2023 року щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, отримано засобами поштового зв`язку Укрпошта рекомендованим листом з письмовим повідомленням про вручення за трек номером поштового відправлення №0600059563774.

У відповідності до четвертого абзацу першого пункту третього розділу порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №225 від 29.07.2022 року: Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.

21 грудня 2023 року приватним підприємством Фірма Агропромсервіс на адресу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області скеровано листа за вих.№440 від 20.12.2023 року щодо підтвердження факту неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, до листа додано такі документи:

- заяву ТОВ Нікопрогресбуд вих.№1222 від 23.09.2022 року про вчинення кримінального правопорушення;

- відповідь СВ Нікопольського РУП ГУНП в Дніпропетровській області вих.№46/15300 від 28.09.2022 року;

- витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань за №12022041340001036 від 16.09.2022 року;

- витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань за номером кримінального провадження №22023040000000468 відомості якого внесено до реєстру 26.06.2023 року, за правовою кваліфікацією кримінального правопорушення передбаченого ч.2 ст.438 КК України;

- постанова про визнання потерпілої сторони та представника потерпілої юридичної особи від 27.06.2023 року;

- протокол огляду місця події (обстрілів) від 26.06.2023 року;

- додаток до протоколу огляду місця подій (обстрілів) у вигляді фото території за адресою Дніпропетровська область, місто Нікополь, вулиця Херсонська №541А, котра зазнала пошкоджень під час артилерійського обстрілу 26.06.2023 року.

Однак, з урахуванням поданої заяви та додатків до неї рішенням Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №1686/6/04-36-04-04-12 від 12.01.2024 року останнім відмовлено в повному обсязі з одночасним визнанням можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, 01 лютого 2024 року засобами поштового зв`язку було отримано підприємством за трек-номером поштового відправлення №0600077622087.

Приватне підприємство Фірма Агропромсервіс не погодившись з рішенням Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №1686/6/04-36-04-04-12 від 12 січня 2024 року звернулось до суду з цим позовом.

Вирішуючи спір між сторонами та задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що позивачем надано достатній пакет документів на підтвердження неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків, відтак відповідач зобов`язаний був задовольнити заяву позивача.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану від 03.03.2022 №2118-IX, який набрав чинності 07.03.2022, у зв`язку з Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX, підрозділ 10 розділу XX Перехідні положення ПК України доповнено пунктом 69, яким, у редакції на дату виникнення спірних правовідносин, встановлено наступне:

Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року №2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті (абзац перший пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України).

Підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, зокрема, встановлено:

- абзац перший: у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні;

- абзац другий: у разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України;

- абзац третій: платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до дня набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022, подання податкової звітності до 20.07.2022 та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31.07.2022;

- абзац четвертий: платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов`язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, передбачених цим Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків;

- абзац восьмий: порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Наказом Міністерства фінансів України Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження від 29.07.2022 №225, який набрав чинності 06.09.2022 року, зокрема затверджено:

- Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України;

- Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків податкових обов`язків та спосіб інформування контролюючих органів врегульовано розділом ІІ Порядку №225.

Так, до платників податків / податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком (абзац 2 пункту 1 розділу ІІ Порядку №255).

Відповідно до пунктів 6, 7 абзацу 3 пункту 1 розділу ІІ Порядку №255 підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:

6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації;

7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

Згідно з пунктом 3 розділу ІІ Порядку №255:

- до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила;

- у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30.09.2022 заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком №225 до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу, зокрема заява має містити:

- повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків;

- код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер;

- реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті);

- податкову адресу платника податків;

- найменування контролюючого органу, до якого подається заява;

- дату подання заяви;

- чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів;

- вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ);

- які саме податкові обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків;

- інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією російської федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями російської федерації;

- підписи платника податку - фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності);

- за наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків - юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів). Платники податків - фізичні особи, зокрема самозайняті особи надають інші документи, інформацію, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок разом із документом, що підтверджує таку особу.

Згідно з пунктом 4 розділу ІІ Порядку №255:

- до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких після дати набрання чинності цим Порядком з`явилася можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила;

- у разі відсутності у платника податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 цього розділу, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.

Згідно з пунктом 6 розділу ІІ Порядку №255:

- до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності та після дати набрання чинності цим Порядком виконували податкові обов`язки, але у зв`язку із військовою агресією російської федерації втратили можливість їх виконувати, застосовуються такі правила;

- платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які виконували податкові обов`язки, але у зв`язку із військовою агресією російської федерації втратили можливість виконувати податкові обов`язки, вживають заходи, передбачені пунктом 3 цього розділу, у термін протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення можливостей платника податків подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків.

Відповідно до пункту 7 Порядку №225 платники податків, які не подали у строки, встановлені пунктами 3 та 4 цього розділу, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов`язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.

Процедуру розгляду документів платників податків щодо можливості чи неможливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок врегульовано розділом ІІІ Порядку №225, відповідно до пункту 1 якого:

- заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків;

- у разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків;

- попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу;

- платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення;

- контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах;

- обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - рішення) за формою, що додається.

Рішення контролюючого органу може бути оскаржено відповідно до Кодексу в адміністративному чи судовому порядку (пункт 2 розділу ІІІ Порядку № 225).

Наказом №225 затверджено наступний Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента:

1) акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030;

2) інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.2019 № 599);

3) витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна;

4) інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії російської федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року №326;

5) документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків);

6) копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості);

7) документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації;

8) документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану;

9) копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку;

10) документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану;

11) повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках;

12) документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера);

13) документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо);

14) документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо);

15) документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви;

16) документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II ПК України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України);

17) подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпортал електронних послуг (Портал Дія).

Так, відмовляючи у задоволенні заяви позивача, відповідач посилався на відсутність інформації та документів на підтвердження підстав неможливості виконання такого обов`язку, перелічивши документи, зазначені в пунктах 2, 5, 13, 16 Переліку №225 та додавши відсутність інших документів, що можуть підтверджувати наявність підстав, передбачених Порядком № 225.

Встановлені обставини справи свідчать, що позивачем надані відповідачу такі документи:

- заяву ТОВ Нікопрогресбуд вих.№1222 від 23.09.2022 року про вчинення кримінального правопорушення;

- відповідь СВ Нікопольського РУП ГУНП в Дніпропетровській області вих.№46/15300 від 28.09.2022 року;

- витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань за №12022041340001036 від 16.09.2022 року;

- витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань за номером кримінального провадження №22023040000000468 відомості якого внесено до реєстру 26.06.2023 року, за правовою кваліфікацією кримінального правопорушення передбаченого ч.2 ст.438 КК України;

- постанова про визнання потерпілої сторони та представника потерпілої юридичної особи від 27.06.2023 року;

- протокол огляду місця події (обстрілів) від 26.06.2023 року;

- додаток до протоколу огляду місця подій (обстрілів) у вигляді фото території за адресою АДРЕСА_1 , котра зазнала пошкоджень під час артилерійського обстрілу 26.06.2023 року.

Суд першої інстанції правильно зазначив, що аналіз впливу заявлених платником податків обставин можливий за умови наявності відповідних документів, які відповідач не запропонував надати, одразу прийнявши оскаржуване негативне рішення, діючи нерозсудливо та непропорційно, не забезпечивши дотримання балансу між несприятливими наслідками для прав заявника і цілями, на досягнення яких спрямоване прийняте рішення.

Також, суд зазначає, що підпунктами 1-7 абзацу 3 пункту 1 розділу ІІ Порядку №255 визначені підстави неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків, зокрема:

6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації;

7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

Позивач у заяві від 21.12.2023 №440 про відсутність можливості виконання податкового обов`язку зазначає про включення території Нікопольської міської територіальної громади до територій, на яких ведуться бойові дії, та підставами такої неможливості підпункт 6 пункту 1 розділу ІІ Наказу №225, згідно із яким підставою неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків є:

6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації.

Відповідач, заперечуючи проти позову, зазначає про включення території Нікопольської міської територіальної громади до територій, на яких ведуться бойові дії з 27.12.2022 згідно постанови Кабінету Міністрів України від 06.12.2022 №1364 та наказу від 22.12.2022 №309.

За викладених обставин, суд виходить з того, що наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 25.04.2022 № 75 затверджено Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25.04.2022.

Редакція Наказу №75 змінювались із одночасним встановленням у заголовку нової дати, станом на яку відповідні території включені до переліку, із встановленням безпосереднього переліку територій.

Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 23.07.2022, згідно Наказу №75 та у редакції наказу від 27.07.2022 № 169, включає у пункті 2 розділу 1 Дніпропетровська область: 2. Нікопольський район: Нікопольська міська територіальна громада.

Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 року №309 затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, підпунктом 2.1 пункту 2 Переліку визначено:

- Території активних бойових дій; 2.1. Дніпропетровська область; Нікопольська міська територіальна громада, дата початку бойових дій, 21.07.2022.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 06.12.2022 року №1364, яка набрала чинності 25.12.2022, установлено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони з урахуванням пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.

07 травня 2022 року постановою Кабінету Міністрів України №562 затверджено Положення про інформаційну систему формування переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), та пунктом 3 цієї постанови установлено Міністерству з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, Міністерству оборони, обласним, Київській міській військовим адміністраціям з метою оновлення статусу територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), забезпечити невідкладне внесення відповідних даних до інформаційної системи формування переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), у порядку, визначеному затвердженим цією постановою Положенням, в режимі реального часу.

Відповідно до пункту 3 Положення №562, власником і розпорядником інформаційної системи є держава в особі Мінреінтеграції. Володільцем інформації, що обробляється в інформаційній системі та/або завантажується з інформаційної системи є Мінреінтеграції. Адміністратором інформаційної системи є Мінреінтеграції.

З аналізу наведених правових актів вбачається фактичне відставання їх прийняття від суспільних потреб та їх дії по колу осіб, що обумовлено безперервністю формування таких потреб та поступовістю їх нормативного врегулювання.

Згідно з частиною 4 статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

При прийнятті рішення по справі суд також враховує рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05 червня 2023 року в справі №160/20701/22, яким адміністративний позов приватного підприємства Фірма Агропромсервіс до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дій - задоволено частково та вирішено:

Визнати протиправним та скасувати рішення №59763 (вих. № 59763/6/04-36-04-04-10) від 31.10.2022 року, прийняте Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області за результатами розгляду заяви приватного підприємства Фірма Агропромсервіс від 28.09.2022 №18.

Зобов`язати Головне управлінням ДПС у Дніпропетровській області повторно розглянути заяву приватного підприємства Фірма Агропромсервіс від 28.09.2022 №18 про відсутність можливості виконання податкових зобов`язань та прийняти рішення в установленому порядку з урахуванням висновків суду.

З огляду на викладене, суд погоджується з доводами позивача про визнання його податкової адреси такою, що знаходиться на території бойових дій станом на дату винесення спірного рішення.

З урахуванням викладеного, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про необхідність визнання протиправним та скасування рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №1686/6/04-36-04-04-12 від 12 січня 2024 року прийнятого за результатами розгляду заяви приватного підприємства Фірма Агропромсервіс від 28.09.2022 №18.

Також, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що оскільки відповідачем вже повторно розглядалася заява приватного підприємства Фірма Агропромсервіс від 28.09.2022 №18 в межах виконання рішення суду по справі №160/20701/22, зобов`язання відповідача прийняти відповідне рішення, не буде вважатися втручанням в його дискреційні повноваження.

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, а тому підстави для зміни чи скасування рішення суду в межах доводів апеляційної скарги відсутні.

Керуючись ст. 243, 308, 311, 315, 316, 321, 325 КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.04.2024 в адміністративній справі № 160/4120/24 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.

Головуючий - суддяО.О. Круговий

суддяА.В. Шлай

суддяТ.І. Ясенова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.08.2024
Оприлюднено22.08.2024
Номер документу121111761
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —160/4120/24

Ухвала від 19.12.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

Ухвала від 18.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 12.12.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

Ухвала від 12.12.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

Постанова від 14.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 14.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 27.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 16.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні