Рішення
від 21.08.2024 по справі 400/5281/24
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 серпня 2024 р. № 400/5281/24 Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Біоносенка В.В., розглянув у порядку письмового провадження без виклику сторін та проведення судового засідання адміністративну справу,

за позовомОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , до Кривоозерського районного суду Миколаївської області, вул. Шевченка, 1а,с-ще Криве Озеро,Миколаївська обл., Первомайський р-н,55101, Територіального управління Державної судової адміністрації України в Миколаївській області, вул. Олексія Вадатурського, 14,м. Миколаїв,54005, провизнання протиправним та скасування наказу від 11.03.2024 №4-ос та зобов`язання вчинити певні дії,ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулась до адміністративного суду з позовом до Територіального управління Державної судової адміністрації України, третя особа Головне управління Державної казначейської служби України у Миколаївській області з вимогами: визнати протиправним наказ Кривоозерського районного суду Миколаївської області від 11 березня 2024 року №40ос «Про встановлення надбавки за вислуги років на державній службі державними службовцями Кривоозерського районного суду Миколаївської області на 2024 рік» (з 1 січня 2024 року) та скасувати наказ Кривоозерського районного суду від 11 березня 2024 №4-0с; зобов`язати Кривоозерський районний суд Миколаївській області здійснити перерахунок та виплату надбавки за вислугу років на державній службі відповідно до ст.52 Закону України «Про державну службу» та наказу Кривоозерського районного суду Миколаївської області «Про встановлення надбавки за вислугу років» від 07.12.2020 №35-ос з 01 січня 2024 року; відповідно до п.2 ч.1 ст.371 КАС України допустити до негайного виконання рішення суму в частині нарахування та сплати надбавки за вислугу років за один місяць.

Свої позовні вимоги ОСОБА_1 обґрунтувала, що є працівником Кривоозерського районного суду Миколаївської області та працює безперервно на державній службі з 12 серпня 2003 року. Згідно Наказу Кривоозерського районного суду «Про встановлення надбавки за вислугу років» на державній службі, від 07 грудня 2020 року № 35-ос, їй було встановлено надбавку з вислугу років на державній службі у розмірі 50 відсотків посадового окладу, як такій, вислуга років якої на державній службі станом на 01.12.2020 рік становить 17 років 3 місяці 20 днів. 01 січня 2024 року набрав чинності Закон України «Про державний бюджет України на 2024 рік» № 3460-ІХ, абзацом другим пункту 12 розділу «Прикінцеві положення» якого визначено, що надбавка за вислугу років на державній службі встановлюється на рівні 2 відсотків посадового окладу державного службовця за кожний календарний рік стажу державної служби, але не більше 30 відсотків посадового окладу. На виконання вимог зазначеного Закону Наказом Кривоозерського районного суду від 11 березня 2024 року № 4-ос «Про встановлення надбавки за вислугу років на державній службі державними службовцям Кривоозерського районного суду Миколаївської області» на підставі пункту 12 Прикінцевих положень Закону України «Про державний бюджет України на 2024 рік» позивачці було встановлено надбавку за вислугу років на державній службі на 2024 рік (з 01 січня 2024 року) у розмірі 30 відсотків посадового окладу, оскільки вислуга років на державній службі становить 20 років 05 місяців 15 днів. Тобто, при розрахунку надбавки, відповідачем були застосовані приписи абзацу 2 пункту 12 Прикінцевих положень Закону України «Про державний бюджет України на 2024 рік» від 09.11.2023 року № 3460-IX, у якому зазначено, що надбавка за вислугу років на державній службі встановлюється на рівні 2 відсотків посадового окладу державного службовця за кожний календарний рік стажу державної служби, але не більше 30 відсотків посадового окладу. Позивачка вважає, що внаслідок таких протиправних дій були порушені її права на належний рівень оплати праці державних службовців, гарантовані статтями 50 та 52 Закону України «Про державну службу».

Відповідач Кривоозерський районний суд Миколаївській області відзиву на позов не надав.

Відповідач Територіальне управління Державної судової адміністрації України в Миколаївській області надало відзив, в якому просило в задоволенні позову відмовити. Свою позицію обґрунтувало тим, що Законом України «Про Державний бюджет на 2024 рік» передбачено надбавка за вислугу років на державній службі встановлюється на рівні 2 відсотків посадового окладу державного службовця за кожний календарний рік стажу державної служби, але не більше 30 відсотків посадового окладу. Норми Закону України «Про державну службу» щодо умов та порядку оплати праці державних службовців застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону. Оскільки, Кривоозерський районний суд Миколаївської області провів кваліфікацію посад, до державних службовців застосовуються вимоги Закону «Про Державний бюджет на 2024 рік».

Суд розглянув справу 21.08.2024 в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше, відповідно до вимог передбачених ч.5 ст.262 КАС України.

Дослідив матеріали справи, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 працює в Кривоозерському районному суді Миколаївської області з 2003 року, а на посаді секретаря судового засідання з 2012 року, та має стаж на державній службі 20 років.

Станом на 2023 рік ОСОБА_1 було встановлено посадовий оклад постановою КМУ №15 від 18.01.2017 в розмірі 5420 гривень, а також встановлено надбавку за вислугу років на державній службі у розмірі 50 відсотків, з обрахунку 3 відсотка за кожний рік вислуги на державній службі 2710 гривень.

25.01.2024 в Кривоозерському районному суді Миколаївській області проведено класифікацію посад державної служби відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №1409 від 29.12.2023 «Питання оплати праці державних службовців на основі класифікації посад у 2024 році».

11.03.2024 наказом керівника апарату Кривоозерського районного суду Миколаївської області №4-ос «Про встановлення надбавок за вислугу років на державній службі державним службовцям Кривоозерського районного суду Миколаївської області на 2024 рік», ОСОБА_1 встановлено набавку за вислугу років на державній службі 30 відсотків, з обрахунку 2 відсотка за кожний календарний рік стажу державної служби.

З цього часу, посадовий оклад ОСОБА_1 встановлено в розмірі 9880 гривень, а надбавку за вислугу років 2964 гривень.

Відповідно до ч.1 ст.50 Закону України «Про державну службу» надбавка за вислугу років на державній службі встановлюється на рівні 3 відсотків посадового окладу державного службовця за кожний календарний рік стажу державної служби, але не більше 50 відсотків посадового окладу.

Відповідно до п.12 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет на 2024 рік» у 2024 році заробітна плата державного службовця державного органу, який провів класифікацію посад державної служби, складається з посадового окладу, надбавки за ранг державного службовця, надбавки за вислугу років, місячної або квартальної премії, компенсації за додаткове навантаження та за вакантною посадою, грошової допомоги, що виплачується з наданням щорічної основної оплачуваної відпустки, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та інших доплат, передбачених законами України.

Надбавка за вислугу років на державній службі встановлюється на рівні 2 відсотків посадового окладу державного службовця за кожний календарний рік стажу державної служби, але не більше 30 відсотків посадового окладу.

Грошова допомога, що виплачується державному службовцю під час надання щорічної основної відпустки, визначається у розмірі суми посадового окладу, надбавки за вислугу років та надбавки за ранг державного службовця станом на останній день місяця, що передує першому дню такої відпустки, незалежно від фактично відпрацьованого часу в місяці.

Норми Закону України «Про державну службу» щодо умов та порядку оплати праці державних службовців застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.

Відповідно до п.13 Прикінцевих положень Закону, умови оплати праці державних службовців, передбачені цим Законом, не застосовуються для державних службовців у державних органах, що не провели класифікацію посад державної служби. Оплата праці таких державних службовців здійснюється відповідно до умов, встановлених на 2023 рік, при цьому стимулюючі виплати можуть бути нараховані в граничному розмірі до 50 відсотків посадового окладу на місяць.

Вирішуючи питання щодо колізії між ст.52 Закону України «Про державну службу» та п.п.12, 13 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет на 2024 рік», суд приходить до висновку, що у цьому випадку немає протиріччя.

Протягом 2024 року, діють обидві норми, оскільки законодавством передбачений перехідний період реформування оплати праці державних службовців, спрямований на збільшення питомої ваги посадових окладів, та зменшення надбавок та тимчасових чи стимулюючих виплат.

Таким чином, на 2024 рік передбачено два різних правових режиму оплати праці державних службовців: 1) у разі проведення класифікації посад відповідно до постанови КМУ №1409 від 29.12.2023; 2) у разі не проведення класифікації посад.

В першому режимі застосовуються посадові оклади передбачені постановою КМУ №1409 від 29.12.2023, а в другому режимі посадові оклади передбачені постановою КМУ №15 від 18.01.2017. Також, в першому режимі передбачено розмір надбавки за вислугу років в розмірі передбаченому п.12 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет на 2024 рік», а в другому режимі в розмірі передбаченому ч.1 ст.50 Закону України «Про державну службу».

Враховуючи, що в Кривоозерському районному суді Миколаївської області з 25.01.2024 проведено класифікацію посад, до оплати праці застосований перший режим оплати праці з застосуванням посадового окладу визначеного постановою КМУ №1409 від 29.12.2023 та надбавки за вислугу років визначеної в розмірі п.12 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет на 2024 рік».

За умови класифікації посад та застосування посадового окладу передбаченого постановою КМУ №1409, неможливо застосовувати положення Закону України «Про державну службу», про що прямо зазначено у п.12 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет на 2024 рік».

На переконання суду, вимоги позивачки є безпідставними, оскільки вона вимагає застосовувати до її оплати праці складові частини передбачені для різних правових режимів, посадовий оклад для першого, а розмір надбавки для другого. Неможливо проведення розрахунку заробітної плати позивачки з застосуванням числових операнд передбачених для різних правових режимів.

Права позивачки застосуванням до її оплати праці з 25.01.2024 нового правового режиму жодним чином не порушено, оскільки розмір надбавки за вислугу років від посадового окладу відповідно до першого правового режиму у випадку позивачки складав 2710 (50% від 5420) гривень, а відповідно до другого правового режиму 2964 (30% від 9880) гривень. Тобто, розмір надбавки за вислугу років позивачки з 25.01.2024 в абсолютних показниках зріс, а не знизився.

Надбавка у розмірі, передбаченому ч.1 ст.52 Закону України «Про державну службу» протягом 2024 року, може застосовуватися виключно щодо посадових окладів, у державних органах, що не провели класифікацію посад державної служби відповідно до постанови КМУ №1409 від 29.12.2023.

У будь-якому випадку, Закони України «Про Державний бюджет на 2024 рік» та «Про державну службу» є нормативно-правовими актами рівної юридичної сили, але Закон «Про Державний бюджет на 2024 рік» прийнятий пізніше. Відповідно до п.2 ч.3 ст.66 Закону України «Про правотворчу діяльність» у разі виявлення колізії між нормативно-правовими актами рівної юридичної сили пріоритет у застосуванні мають норми, що містяться у нормативно-правових актах, що вступили в дію пізніше. Більш того, саме у цьому випадку, законодавець сам вирішив питання колізії між цими законами, власним застереженням у п.12 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет на 2024 рік» про те, що норми Закону України «Про державну службу» щодо умов та порядку оплати праці державних службовців застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.

Закон України «Про Державний бюджет на 2024 рік» в цій частині неконституційним не визнаний, а за таких обставин дії принцип презумпції конституційності та законності нормативно-правових актів.

У будь-якому випадку, суд не вбачає жодної протиправності в діях відповідачів, оскільки обрання ними саме цього розміру надбавки, є не свавільними діями, а виконання прямої вказівки Закону (який не був визнаний неконституційним).

Відповідно до ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В іншому випадку, виходило б, що органи державної влади мають дискрецію на виконання прямих та чітких вимог Закону, тобто право на власний розсуд не виконувати вимоги законів, самостійно вирішуючи питання про їх неконституційність та неможливість застосування. Вочевидь, що з таким підходом погодитися неможливо.

Підстав для задоволення позову, суд не вбачає.

В задоволенні позову відмовити повністю.

Судові витрати відсутні.

На підставі викладеного, керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246, 257-262, 263 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. В задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ) до Кривоозерського районного суду Миколаївської області (вул. Шевченка, 1а,с-ще Криве Озеро,Миколаївська обл., Первомайський р-н,55101 02892379) Територіального управління Державної судової адміністрації України в Миколаївській області (вул. Олексія Вадатурського, 14,м. Миколаїв,54005 26299835) відмовити повністю.

2. Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя В. В. Біоносенко

Рішення складено в повному обсязі 21.08.2024

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.08.2024
Оприлюднено23.08.2024
Номер документу121134631
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —400/5281/24

Постанова від 11.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 02.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 12.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Рішення від 21.08.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

Ухвала від 09.08.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

Ухвала від 06.06.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні