Постанова
від 20.08.2024 по справі 420/27705/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 серпня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/27705/23

Категорія:108010000Головуючий в 1 інстанції: Левчук О.А.

Місце ухвалення: м. Одеса

Дата складання повного тексту: 25.12.2023р.

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого Бітова А.І.

суддів Лук`янчук О.В.

Ступакової І.Г.

у зв`язку з поданням апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження), справа розглянута згідно п.3 ч.1 ст. 311 КАС України,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Західного офісу Держаудитслужби на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25 грудня 2023 року у справі за позовом 4 державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Західного офісу Держаудитслужби, третя особа ТОВ "СПЕЦВЕН" про визнання протиправним та скасування висновку, -

В С Т А Н О В И Л А :

У жовтні 2023 року 4 державний пожежно-рятувальний загін Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій (далі ГУ ДСНС) в Одеській області (далі Замовник) звернувся до суду з позовом до Західного офісу Держаудитслужби, третя особа ТОВ "СПЕЦВЕН", про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-06-16-005813-a проведеного Західним офісом Держаудитслужби, в констатуючій частині висновку по моніторингу, затвердженого 27 вересня 2023 року, оприлюдненого в електронній системі закупівель 27 вересня 2023 року.

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що у випадку, коли в тендері бере участь один єдиний учасник, що дозволено Постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (далі Постанова/Особливості №1178), то дотримання замовником принципів економії та ефективності, об`єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі має розглядатися саме через призму участі в тендері цього одного єдиного учасника, адже будь-які дії (бездіяльність) та рішення замовника, прийняті по такому одному єдиному учаснику тендера, не можуть вплинути на інших осіб, оскільки вони не є учасниками тендеру. Тобто дії та рішення замовника по тендеру в даному випадку мають розглядатися через призму того, чи були вони економними, ефективними, об`єктивними та неупередженими щодо такого одного єдиного учасника. Враховуючи, що ТОВ "СПЕЦВЕН" було одним єдиним учасником вказаної закупівлі, відсутні правові підстави вважати, що замовник здійснив необ`єктивне, упереджене, дискримінаційне визначення переможця процедури закупівлі. Водночас в Управління відсутні правові підстави стверджувати, що в закупівлі UA-2023-06-16-005813-a замовник порушив абз.2 пп.2 п.44 Постанови №1178, як наслідок, в Управління відсутні правові підстави зобов`язувати замовника здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов`язань за договором про закупівлю від 20 липня 2023 року №84 (розірвання договору). З огляду на зазначене, висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-06-16-005813-a не відповідає критеріям обґрунтованості, своєчасності та розсудливості, складений без урахування усіх обставин, що мають значення для їх прийняття, та з порушенням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів замовника та третіх осіб, а також суспільних інтересів, і цілями, на досягнення яких вони спрямовані.

Відповідач позов не визнав, вказуючи, що усюди по тексту висновку де вжито скорочення назви Постанова №1178 мається на увазі саме правова норма Особливостей, а не безпосередньо Постанова №1178, якою вони затверджені. При цьому, оскаржуваний висновок містить посилання на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акту, на підставі якого орган державного фінансового контролю зобов`язує замовника усунути у встановленому законодавством порядку порушення законодавства у сфері публічних закупівель та запропоновано можливий шлях усунення порушень, а саме дії, які повинен вчинити замовник. Таким чином, управління не вбачає підстав для визнання протиправним та скасування оскаржуваного висновку.

Справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 25 грудня 2023 року позов 4 державного пожежно-рятувального загону ГУ ДСНС в Одеській області до Західного офісу Держаудитслужби, третя особа ТОВ "Спецвен" про визнання протиправним та скасування висновку, - задоволено.

Визнано протиправним та скасовано висновок Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області про результати моніторингу закупівлі №UA-2022-12-26-019483-а від 27 вересня 2023 року.

Стягнуто з Західного офісу Держаудитслужби за рахунок його бюджетних асигнувань на користь 4 державного пожежно-рятувального загону ГУ ДСНС України з надзвичайних ситуацій в Одеській області судовий збір у розмірі 2 147,20 грн.

В апеляційній скарзі Західного офісу Держаудитслужби ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що воно постановлено з неправильним застосуванням норм матеріального права, з порушенням норм процесуального права.

Доводи апеляційної скарги:

-у ході проведення моніторингу процедури закупівлі встановлено, що на порушення вимог п.14 ч.2 ст. 22 Закону України "Про публічні закупівлі" від 25 грудня 2015 року №922-VIII (далі Закон №922-VIII) та п.28 Постанови №1178 в тендерній документації замовника згідно предмету закупівлі: Спеціальна аварійно-рятувальна машина середнього типу САРМ-С, колісна формула 4Х2, згідно коду CPV за ДК 021:2015 код 34130000-7 Моторотранспортні вантажні засоби, затвердженій рішенням уповноваженої особи б/д та б/н, не зазначено кінцевий строк подання тендерних пропозицій;

-твердження суду та позивача, що кінцевий строк подання тендерних пропозицій вказано в інформації про процедуру закупівлі в електронній системі закупівель та в оголошенні про проведення відкритих торгів безпосередньо не спростовує виявлене порушення, яке полягає в незазначені у тендерній документації кінцевого строку подання тендерних пропозицій та відповідно її складення з порушенням вимог п.14 ч.2 ст. 22 Закону №922-VIII, оскільки, вимогу щодо зазначення кінцевого строку подання тендерних пропозицій в оголошенні про проведення відкритих торгів встановлено іншою нормою Закону №922-VIII, зокрема п.6 ч.2 ст. 21 цього Закону. Тобто, діючим законодавством передбачено, що кінцевий строк подання тендерних пропозицій має бути вказано і в тендерній документації, і в оголошенні про проведення відкритих торгів;

-у п.4 "Відхилення тендерних пропозицій" розділу V "Оцінка тендерної пропозиції" тендерної документації замовником передбачено, що: "замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі якщо учасник процедури закупівлі: не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим ст. 16 Закону та/ або підпадає під підстави, встановлені п.47 Особливостей", що не відповідає вимогам п.44 Постанови №1178;

-у п.4 "Відхилення тендерних пропозицій" розділу V ТД замовником передбачено підставу для відхилення у разі, коли переможець процедури закупівлі "не надав копію ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) відповідно до ч.2 ст. 41 Закону", що не відповідає пп.3 п.44 Постанови №1178, в якому відсутня вищевказана підстава для відхилення тендерних пропозицій;

-звертаємо увагу суду, що зі змісту зазначеної вимоги чітко зрозуміло, що замовник вимагає від учасників на підтвердження досвіду виконання аналогічного за предметом закупівлі договору надання у складі тендерної пропозиції "переліку договорів" (тобто декілька), не менше двох. Тому твердження позивача та суду, що вимогами тендерної документації надано право учасникам самим обирати надавати на підтвердження досвіду виконання інформації один договір або два, не відповідає дійсності;

-п.48 Постанови №1178 дійсно визначено, що під час здійснення закупівлі товарів замовник може не застосовувати до учасників процедури закупівлі кваліфікаційні критерії, визначені ст. 16 Закону. Тобто, ця диспозитивна норма надає замовнику право вибору чи застосовувати до учасників процедури закупівлі кваліфікаційні критерії, визначені ст. 16 Закону, чи ні, однак в даному випадку позивач самостійно встановив у тендерній документації таку вимогу, цим самим вказавши на її обов`язковість для учасників закупівлі;

-на виконання вищевказаної вимоги учасником ТОВ "СПЕЦВЕН" в складі своєї тендерної пропозиції не надано копії чинних сертифікатів відповідності та паспортів якості із визначенням технічних та якісних характеристик на запропонований товар;

-інформація (документи), яку вимагав замовник згідно тендерної документації, зокрема копії чинних сертифікатів відповідності та паспортів якості із визначенням технічних та якісних характеристик на запропонований товар, не є загальнодоступною публічною інформацією, що оприлюднена у формі відкритих даних. В той же час, сертифікат відповідності та паспорт якості товару є типовими документами, що підтверджують його відповідність якісним та технічним характеристикам. За таких обставин не можна вважати, що учасником ТОВ "СПЕЦВЕН" виконано вимоги тендерної документації замовника та надано документальне підтвердження так, як це вимагалось тендерною документацією замовника.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги Західного офісу Держаудитслужби, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.

Судом першої інстанції встановлені, судом апеляційної інстанції підтверджені, учасниками апеляційного провадження неоспорені наступні обставини.

Протоколом засідання тендерного комітету 4 державного пожежно-рятувального загону ГУ ДСНС в Одеській області затверджено тендерну документацію для проведення закупівлі Спеціальна аварійно-рятувальна машина середнього типу САРМ-С, колісна формула 4Х2, сгідно коду COV за ДК 021:2015 код 34130000-7: Мототранспортні вантажні засоби (а.с.35-71, 135-144).

16 червня 2023 року 4 державним пожежно-рятувальним загоном ГУ ДСНС в Одеській області в системі електронних закупівель "ProZorro" оголошено про проведення відкритих торгів UA-2023-06-16-005813-a "Спеціальна аварійно-рятувальна машина середнього типу САРМ-С, колісна формула 4Х2".

У відкритих торгах прийняли участь ТОВ "СПЕЦВЕН".

11 липня 2023 року 4 державним пожежно-рятувальним загоном ГУ ДСНС в Одеській області в системі електронних закупівель "ProZorro" оприлюднено повідомлення про намір укласти договір про закупівлю з ТОВ "СПЕЦВЕН".

20 липня 2023 року між 4 державним пожежно-рятувальним загоном ГУ ДСНС в Одеській області (замовник) та ТОВ "СПЕЦВЕН" (продавець) укладено договір про закупівлю спеціальної аварійно-рятувальної машини середнього типу САРМ-С, колісна формула 4Х2, сгідно коду COV за ДК 021:2015 код 34130000-7: Мототранспортні вантажні засоби.

14 вересня 2023 року Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області видано наказ №61-з про початок моніторингу процедур закупівель, зокрема відкритих торгів за предметом закупівлі №UA-2023-06-16-005813-a (а.с.121-123).

27 вересня 2023 року Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області складено висновок про результати моніторингу закупівлі № UA-2022-12-26-019483-а (а.с.74-79, 126-131).

Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що висновок Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області про результати моніторингу закупівлі №UA-2022-12-26-019483-а від 27 вересня 2023 року, прийнято необґрунтовано та без урахування всіх обставин, що мали значення для його прийняття, а тому підлягає скасуванню.

Колегія суддів вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 6-12, 77 КАС України, .ч.1, 2 ст. 2, ст.ст. 5 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" від 26 січня 1993 №2939-XII, ст. 1, 7, 8 Закону України "Про публічні закупівлі" від 25 грудня 2015 року №922-VIII, п.п.28, 43, 44 Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування".

Колегія суддів не приймає до уваги доводи апелянта, виходячи з наступного.

Відповідно ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні регламентовано Законом України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" від 26 січня 1993 №2939-XII (далі Закон №2939-XII).

Згідно ч.ч.1, 2 ст. 2 Закону №2939-XII головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, в тому числі суб`єктах господарювання, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків акцій (часток) належить суб`єктам господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні. Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.

Статтею 5 Закону №2939-XII визначено, що контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування. Порядок та підстави проведення органом державного фінансового контролю перевірок закупівель встановлюється Кабінетом Міністрів України. Перевірка закупівель у замовників проводиться за місцезнаходженням юридичної особи, що перевіряється, чи за місцем розташування об`єкта права власності, щодо якого проводиться перевірка, і полягає у документальному та фактичному аналізі дотримання замовником законодавства про закупівлі. Результати перевірки закупівель викладаються в акті перевірки закупівель. Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад визначає Закон №922-VIII.

Згідно ст. 7 Закону №922-VIII уповноважений орган здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері закупівель у межах повноважень, визначених цим Законом.

Відповідно ст. 8 Закону №922-VIII моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі органи державного фінансового контролю). Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.

Рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав: 1) дані автоматичних індикаторів ризиків; 2) інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; 3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; 4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель; 5) інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до ст. 7 цього Закону.

Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися: інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель; інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах; інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення із зазначенням унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі, а також опису підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі. Повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі не зупиняє проведення процедур закупівель, визначених цим Законом.

Строк здійснення моніторингу процедури закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з наступного робочого дня від дати оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель.

Протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі. Усі такі запити про надання пояснень автоматично оприлюднюються електронною системою закупівель. Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель. Замовник у межах строку здійснення моніторингу процедури закупівлі має право з власної ініціативи надавати пояснення щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.

За результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.

У висновку обов`язково зазначаються: 1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі; 2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість; 3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі; 4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі; 5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель. У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю. Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель. Якщо під час моніторингу, за результатами якого виявлено ознаки порушення законодавства у сфері публічних закупівель, було відмінено тендер чи визнано його таким, що не відбувся, орган державного фінансового контролю зазначає опис порушення без зобов`язання щодо усунення такого порушення. Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі виявлено ознаки порушення законодавства, вжиття заходів щодо яких не належить до компетенції органу державного фінансового контролю, про це письмово повідомляються відповідні державні органи.

Замовник має право протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку одноразово звернутися до органу державного фінансового контролю за роз`ясненням змісту висновку та його зобов`язань, визначених у висновку. Протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.

У разі підтвердження органом державного фінансового контролю факту усунення замовником порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, про що цей орган зазначає в електронній системі закупівель протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення замовником відповідної інформації в електронній системі закупівель, службова (посадова) особа замовника та/або уповноважена особа замовника не притягається до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері закупівель з порушень, що були усунуті замовником відповідно до висновку.

У разі незгоди замовника з інформацією, викладеною у висновку, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в електронній системі закупівель протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду. Замовник зазначає в електронній системі закупівель про відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження та номер такого провадження.

Як вбачається з висновку про результати моніторингу закупівлі №UA-2023-06-16-005813-а від 27 вересня 2023 року Управлінням Західного офісу Держаудитслужби встановлено:

-за результатом аналізу питання відповідності тендерної документації вимогам Закону та Постанови №1178, порушення вимог п.14 ч.2 ст. 22 Закону та п.п.28, 43, абз.2 пп.2, пп.3 п.44 Постанови №1178;

-за результатом аналізу питання розгляду тендерної пропозиції ТОВ "СПЕЦВЕН", порушення абз.абз.2, 5 пп.2 п.44 Постанови №1178 та абз.2 п.1 ч.1 ст. 31 Закону;

-за результатом аналізу питань визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані (додатку), своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця порушень не встановлено.

Так, згідно ст. 1 Закону №922-VIII тендерна документація документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель; тендерна пропозиція - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.

Статтею 22 Закону №922-VIII визначено, що тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація не є об`єктом авторського права та/або суміжних прав.

У тендерній документації зазначаються такі відомості: 1) інструкція з підготовки тендерних пропозицій; 2) один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно ст. 16 цього Закону, підстави, встановлені ст. 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим ст. 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації", та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Для об`єднання учасників замовником зазначаються умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, встановленим ст. 17 цього Закону; 3) інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону; 4) інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби); 5) кількість товару та місце його поставки; 6) місце, де повинні бути виконані роботи чи надані послуги, їх обсяги; 7) строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг; 8) проект договору про закупівлю з обов`язковим зазначенням порядку змін його умов; 9) опис окремої частини або частин предмета закупівлі (лота), щодо яких можуть бути подані тендерні пропозиції, у разі якщо учасникам дозволяється подати тендерні пропозиції стосовно частини предмета закупівлі (лота). Замовник може передбачити можливість укладення одного договору про закупівлю з одним і тим самим учасником у разі визначення його переможцем за кількома лотами; 10) перелік критеріїв оцінки та методика оцінки тендерних пропозицій із зазначенням питомої ваги кожного критерію. У разі застосування критерію оцінки вартість життєвого циклу, методика оцінки тендерних пропозицій повинна містити опис усіх складових вартісних елементів та перелік документів і інформації, які повинні надати учасники для підтвердження вартості складових елементів життєвого циклу. Замовник у разі необхідності дисконтування витрат життєвого циклу майбутніх періодів може використовувати поточну облікову ставку Національного банку України. Вартість життєвого циклу може рахуватися як сума всіх витрат життєвого циклу або сума всіх витрат життєвого циклу, поділена на розрахункову одиницю експлуатації предмета закупівлі; 11) строк дії тендерної пропозиції, протягом якого тендерні пропозиції вважаються дійсними, але не менше 90 днів із дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій; 12) валюта, у якій повинна бути зазначена ціна тендерної пропозиції; 13) мова (мови), якою (якими) повинні бути складені тендерні пропозиції; 14) кінцевий строк подання тендерних пропозицій; 15) розмір та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати); 16) розмір, вид, строк та умови надання, повернення та неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає таке забезпечення надати); 17) прізвище, ім`я та по батькові, посада та електронна адреса однієї чи кількох посадових осіб замовника, уповноважених здійснювати зв`язок з учасниками; 18) вимога про зазначення учасником у тендерній пропозиції інформації (повне найменування та місцезнаходження) щодо кожного суб`єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт чи послуг як субпідрядника/співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю - у разі закупівлі робіт або послуг; 19) опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов`язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме - технічні помилки та описки.

Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Тендерна документація може містити правила зазначення в договорі про закупівлю грошового еквівалента в національній чи іноземній валюті за офіційним курсом, установленим Національним банком України станом на дату проведення електронного аукціону. Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.

Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом №922-VIII, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року №1178.

Згідно п.28 Постанови №1178 тендерна документація формується замовником відповідно до вимог ст. 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Замовник в тендерній документації обов`язково зазначає інформацію про прийняття чи неприйняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою, ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів. Якщо замовник зазначає в тендерній документації про прийняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою, ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, він повинен зазначити про прийнятний відсоток перевищення ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, визначеної замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів. Якщо замовник не зазначив про прийняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою, ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, та/або не зазначив прийнятний відсоток перевищення, або відсоток перевищення є більшим, ніж зазначений замовником в тендерній документації, то замовник відхиляє таку тендерну пропозицію відповідно до абзацу четвертого пп.2 п.44 цих особливостей.

У тендерній документації відомості, наведені у ч.2 ст. 22 Закону, визначаються відповідно до вимог, зазначених в абзацах шостому восьмому цього пункту.

У тендерній документації зазначаються: один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно ст. 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством; підстави для відмови в участі у відкритих торгах, встановлені п.47 цих особливостей, та інформація про спосіб підтвердження відсутності підстав для відхилення. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відсутність підстав для відхилення тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі та/або переможця, визначених п.47 цих особливостей, у разі, коли така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації", та/або міститься у відкритих публічних електронних реєстрах, доступ до яких є вільним, та/або може бути отримана електронною системою закупівель шляхом обміну інформацією з іншими державними системами та реєстрами. Для об`єднання учасників як учасника процедури закупівлі замовником зазначаються умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників об`єднання установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, визначеним п.47 цих особливостей. Тендерна документація може містити правила зазначення в договорі про закупівлю грошового еквівалента в національній чи іноземній валюті за офіційним курсом, установленим Національним банком станом на дату розкриття тендерних пропозицій.

Дослідивши матеріали справи колегія суддів зазначає, що згідно тендерної документації для проведення закупівлі Спеціальна аварійно-рятувальна машина середнього типу САРМ-С, колісна формула 4Х2, згідно коду COV за ДК 021:2015 код 34130000-7: Мототранспортні вантажні засоби, затвердженої 4 державним пожежно-рятувальним загоном ГУДСНС в Одеській області, в п.1.1 розділу IV визначено, що кінцевий строк подання тендерних пропозицій не менше ніж 7 днів з дня оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів (а.с.35-71, 135-144).

В той же час, ані приписами ст. 22 Закону №922-VIII, ані п.28 Постанови №1178 не передбачено обов`язку визначення конкретної календарної дати строку подання тендерних пропозицій в тендерній документації.

При цьому, в інформації про процедуру вказано кінцевий строк подання тендерних пропозицій 06 липня 2023 року (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-06-16-005813-a).

Також, в оголошенні про проведення відкритих торгів №UA-2023-06-16-005813-a "Спеціальна аварійно-рятувальна машина середнього типу САРМ-С, колісна формула 4Х2" замовником зазначено "кінцевий строк подання тендерних пропозицій" 06 липня 2023 року.

Наведене свідчить, що календарна дата останнього дня подання пропозиції є саме 06 липня 2023 року, тобто не менше ніж 7 днів з дня оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, як визначено п.1.1 розділу IV тендерної документації.

Відповідно п.43 Постанови №1178 якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо. Замовник не може розміщувати щодо одного і того ж учасника процедури закупівлі більше ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, крім випадків, пов`язаних з виконанням рішення органу оскарження.

Пунктом 44 Постанови №1178 визначено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли:

1) учасник процедури закупівлі: підпадає під підстави, встановлені п.47 цих особливостей; зазначив у тендерній пропозиції недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів відкритих торгів, яку замовником виявлено згідно з абзацом першим п.42 цих особливостей; не надав забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником; не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених замовником невідповідностей, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей; не надав обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції протягом строку, визначеного абзацом першим ч.14 ст. 29 Закону/абз.9 п.37 цих особливостей; визначив конфіденційною інформацію, що не може бути визначена як конфіденційна відповідно до вимог п.40 цих особливостей; є громадянином Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім того, що проживає на території України на законних підставах); юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь; юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім того, що проживає на території України на законних підставах), або юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь, крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів; або пропонує в тендерній пропозиції товари походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь (за винятком товарів, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. №1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (Офіційний вісник України, 2022 р., №84, ст. 5176);

2) тендерна пропозиція: не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до п.43 цих особливостей; є такою, строк дії якої закінчився; є такою, ціна якої перевищує очікувану вартість предмета закупівлі, визначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, якщо замовник у тендерній документації не зазначив про прийняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою, ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, та/або не зазначив прийнятний відсоток перевищення або відсоток перевищення є більшим, ніж зазначений замовником в тендерній документації; не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абз.1 ч.3 ст. 22 Закону;

3) переможець процедури закупівлі: відмовився від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладення договору про закупівлю; не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених у пп.пп.3, 5, 6 і 12 та в абз.14 п.47 цих особливостей; не надав забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо таке забезпечення вимагалося замовником; надав недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів процедури закупівлі, яку замовником виявлено згідно з абзацом першим п.42 цих особливостей.

Згідно п.3 розділу V тендерної документації Замовник у тендерній документації може зазначити іншу інформацію відповідно до вимог законодавства, яку вважає за необхідне включити. Замовник розміщує повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах: 1) що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно ст. 16 Закону; 2) на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та/або договору про закупівлю. Повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей повинно містити наступну інформацію: 1) перелік виявлених невідповідностей; 2) посилання на вимогу (вимоги) тендерної документації, щодо яких виявлені невідповідності; 3) перелік інформації та/або документів, які повинен подати учасник для усунення виявлених невідповідностей.

Пунктом 4 "Відхилення тендерних пропозицій" розділу V тендерної документації визначено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі якщо:

1) учасник процедури закупівлі: не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 Закону та/або підпадає під підстави, встановлені п.47 Особливостей; зазначив у тендерній пропозиції недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів відкритих торгів, яку замовником виявлено згідно з абзацом першим п.42 Особливостей; не надав забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником; не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених замовником невідповідностей, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей; не надав обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції протягом строку, визначеного абз.1 ч.14 ст. 29 Закону/абз.9 п.37 Постанови/Особливостей; визначив конфіденційною інформацію, що не може бути визначена як конфіденційна відповідно до вимог п.40 Особливостей; є громадянином Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім того, що проживає на території України на законних підставах); юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь; юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі активи), якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім того, що проживає на території України на законних підставах), або юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь, крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агенству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів; або пропонує в тендерній пропозиції товари походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь (за винятком товарів, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року №1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (Офіційний вісник України, 2022 р., №84, ст. 5176);

2) тендерна пропозиція учасника: не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно п.43 Особливостей; є такою, строк дії якої закінчився; є такою, ціна якої перевищує очікувану вартість предмета закупівлі, визначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, якщо замовник у тендерній документації не зазначив про прийняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою, ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, та/або не зазначив прийнятний відсоток перевищення або відсоток перевищення є більшим, ніж зазначений замовником в тендерній документації; не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абз.1 ч.3 ст. 22 Закону;

3) переможець процедури закупівлі: відмовився від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладення договору про закупівлю; не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених у пп.3,5,6 і 12 та в абз.14 п.47 Особливостей; не надав копію ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) відповідно ч.2 ст. 41 Закону; не надав забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо таке забезпечення вимагалося замовником; надав недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів процедури закупівлі, яку замовником виявлено згідно з абз.1 п.42 Особливостей.

Проаналізувавши вказані норми законодавства, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що приписами Закону №922-VIII та Постанови №1178 не визначено обов`язку замовника повністю переписувати норми законодавства, в тому числі п.п.43, 44 Постанови/Особливостей №1178 до тендерної документації.

При цьому, п.3 розділу V тендерної документації чітко визначено, що усі інші питання, які не передбачені цією документацією, регулюються законодавством, що безпідставно не взято до уваги під час проведення моніторингу.

За таких обставин, посилання відповідача на невідповідність тендерної документації для проведення закупівлі Спеціальна аварійно-рятувальна машина середнього типу САРМ-С, колісна формула 4Х2, згідно коду COV за ДК 021:2015 код 34130000-7: Мототранспортні вантажні засоби, затвердженої 4 державним пожежно-рятувальним загоном ГУДСНС в Одеській області вимогам законодавства, є необґрунтованими.

Додатком 1 до тендерної документації для проведення закупівлі Спеціальна аварійно-рятувальна машина середнього типу САРМ-С, колісна формула 4Х2, сгідно коду COV за ДК 021:2015 код 34130000-7: Мототранспортні вантажні засоби, затвердженої 4 державним пожежно-рятувальним загоном ГУДСНС в Одеській області, визначені кваліфікаційні критерії згідно ст. 16 Закону 922-VIII.

Пунктом 1 "Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)" визначено учасник надає документально підтверджену інформацію (перелік договорів, що підтверджує досвід виконання аналогічного (аналогічних) договорів 2 договори) за підписом керівника/уповноваженої особи учасника (для учасників-юридичних осіб) або підписом учасника фізичної особи, фізичної особи-підприємця та скріплену печаткою (якщо учасник здійснює свою діяльність за наявності печатки) або у формі електронного документа.

Тобто, вказаним пунктом визначено можливість надання учасником переліку як аналогічного договору так і аналогічних договорів.

Як вбачається з матеріалів справи, в складі тендерної документації ТОВ "СПЕЦВЕН" надано довідку про наявність в учасника досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договору) №226/2023/02 від 05 липня 2023 року, в якому зазначено про виконання ТОВ "СПЕЦВЕН" договору із замовником Аварійно-рятувальний загін спеціального призначення ГУДСНС в Хмельницькій області (договір №186 від 12 червня 2023 року).

При цьому, п.48 Постанови №1178 визначено, що під час здійснення закупівлі товарів замовник може не застосовувати до учасників процедури закупівлі кваліфікаційні критерії, визначені ст. 16 Закону.

За таких обставин, посилання відповідача на те, що на порушення вимог абз.2 п.1 ч.1 ст. 31 Закону та абз.5 пп.2 п.44 Постанови №1178, замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ "СПЕЦВЕН" як такого, що не відповідає кваліфікаційному критерію, установленому ст. 16 Закону та вимогам, установленим у тендерній документації відповідно абз.1 ч.3 ст. 22 Закону, є необґрунтованими, що правильно було встановлено судом першої інстанції.

Пунктом 7 "Інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби)" розділу ІІІ тендерної документації визначено, що учасники процедури закупівлі повинні надати в складі тендерної пропозиції документи, які підтверджують відповідність пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, а саме, копії чинних сертифікатів відповідності та паспортів якості із визначенням технічних та якісних характеристик на запропонований товар.

Згідно п.1 розділу ІІІ тендерної документації тендерна пропозиція подається шляхом завантаження документів, що вимагаються замовником у тендерній документації, а саме, зокрема, технічну пропозицію, яка має відповідати вимогам встановленим у Додатку №3 до тендерної документації, завірену підписом керівника/уповноваженої особи учасника (для учасників-юридичних осіб) або підписом учасника фізичної особи, фізичної особи-підприємця та скріплену печаткою (якщо учасник здійснює свою діяльність за наявності печатки) або у формі електронного документа.

При цьому, п.6.4 розділу ІІІ тендерної документації визначено, що у зв`язку із тим, що вичерпний опис характеристик скласти неможливо, то технічна специфікація може містити посилання, на стандартні характеристики, технічні регламенти та умови, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов`язані з товарами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними, європейськими стандартами, іншими спільними технічними європейськими нормами, іншими технічними еталонними системами, визнаними європейськими органами зі стандартизації або національними стандартами, нормами та правилами, а також можуть міститися описи конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів). Отже, з метою дотримання законодавства про захист економічної конкуренції, учасник може враховувати еквівалент або аналог за умов повної відповідності технічних, якісним та іншим характеристикам товару визначених цієї тендерною документацією, тому всі посилання на стандартні характеристики, технічні регламенти та умови, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов`язані з товарами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними, європейськими стандартами, іншими спільними технічними європейськими нормами, іншими технічними еталонними системами, визнаними європейськими органами зі стандартизації або національними стандартами, нормами та правилами, слід читати з виразом "або еквівалент".

Як вбачається з матеріалів справи, та не заперечується учасниками справи, в складі тендерної документації ТОВ "СПЕЦВЕН" надано детальний опис (технічну специфікацію), лист підтвердження щодо відповідності товару, копію сертифікату на систему управління якості, дилерський договір, а також порівняльну таблицю на підтвердження технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі (а.с.145-158).

Згідно даних відкритих джерел (https://wmi.insat.org.ua/) виробник ТОВ "ВАЛІДУС СПЕЦАВТО" має міжнародний ідентифікційний код виробника, що входить в структуру ідентифікаційного номера колісного транспорту засобу (VIN), який видається відповідно до ДСТУ.

Крім того, разом з поясненнями 4 державним пожежно-рятувальним загоном ГУДСНС в Одеській області до Західного офісу Держаудитслужби були надані сертифікат на систему управління якістю, сертифікат на систему екологічного управління та свідоцтво про присвоєння міжнародного ідентифікаційного коду виробника.

При цьому, додатком 3 до тендерної документації, серед іншого, чітко визначено, що учасник може запропонувати еквівалент з такими ж чи покращеними технічними характеристиками.

З огляду на викладене, є необґрунтованим посилання відповідача на порушення 4 державним пожежно-рятувальним загоном ГУДСНС в Одеській області приписів абз.2 пп.2 п.44 Постанови №1178 при розгляді тендерної пропозиції учасника ТОВ "СПЕЦВЕН".

Колегія суддів також погоджується з висновком суду першої інстанції про недоречність вимоги відповідача у висновку від 27 вересня 2023 року здійснити 4 державним пожежно-рятувальним загоном ГУДСНС в Одеській області заходи щодо усунення виявлених порушень абз.абз.2, 5 пп.2 п.44 Постанови №1178 та абз.2 п.1 ч.1 ст. 31 Закону шляхом припинення зобов`язань за договором про закупівлю від 20 липня 2023 року №84 (розірвання договору, спосіб розірвання мають обрати сторони) відповідно до норм ЦК України та ГК України та заходи щодо недопущення в подальшому виявлених порушень вимог п.14 ч.2 ст. 22 Закону та п.п.28, 43, абз.2 пп.2 п.44, пп.3 п.44 Постанови №1178 при складанні тендерної документації та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Так, Верховний Суд в постанові від 04 травня 2023 року по справі №160/5890/22 вказав, що визначення способу усунення виявлених порушень "шляхом припинення зобов`язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору" не вирішує питання обґрунтованості та вмотивованості спірного висновку як акту індивідуальної дії, оскільки, зокрема, главою 50 ЦК України передбачено більше десяти способів припинення зобов`язання, серед яких, і припинення зобов`язання виконанням.

Аналіз нормативних підстав недійсності правочинів та її наслідків дає можливість дійти висновку, що метою інституту недійсності правочину є повне скасування правочину як юридичного факту, а його застосування має приводити до відновлення стану, який існував до укладення правочину, який суперечить законодавству. Наслідком визнання правочину недійсним є недійсність зобов`язання, породженого таким правочином. У разі припинення договору з підстав, не пов`язаних з його недійсністю (виконання чи розірвання), припиняються зобов`язання за цим договором.

Вимога контролюючого органу про усунення виявлених порушень законодавства повинна містити чіткі, конкретні і зрозумілі, приписи на адресу підконтрольного суб`єкту (об`єкту контролю, його посадових осіб), які є обов`язковими до виконання останнім, недотримання вказаних вимог спричинює юридичну невизначеність, що не є прийнятним.

Підсумовуючи викладене, колегія суддів доходить висновку про наявність підстав для задоволення позову 4 державного пожежно-рятувального загону ГУ ДСНС в Одеській області.

Разом з тим, з матеріалів справи вбачається, що судом першої інстанції в мотивувальній та в резолютивній частинах судового рішення неправильно вказано номер висновку відповідача про результати моніторингу закупівлі №UA-2022-12-26-019483-а, в той час як вірним є номер №UA-2023-06-16-005813-a.

За таких обставин колегія суддів вважає, що судом першої інстанції, в цій частині допущено невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи.

Враховуючи, що висновки суду першої інстанції не відповідають викладеним у рішенні суду першої інстанції обставинам справи, колегія судців, керуючись п.4 ч.1 ст. 317 КАС України вважає необхідним змінити рішення суду першої інстанції вказавши в мотивувальній та резолютивній частинах судового рішення вірний номер висновку відповідача про результати моніторингу закупівлі №UA-2023-06-16-005813-a.

Колегія суддів не змінює розподіл судових витрат відповідно ст. 139 КАС України.

Оскільки дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, постанова суду апеляційної інстанції відповідно до ч.5 ст. 328 КАС України в касаційному порядку оскарженню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 308, 311, п.2 ч.1 ст. 315, п.4 ч.1 ст. 317, 321, 322, 325, ч.5 ст. 328 КАС України, колегія суддів,

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Західного офісу Держаудитслужби залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25 грудня 2023 року змінити, виклавши його мотивувальну частину в редакції цієї постанови.

Викласти абзац 2 резолютивної частини рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25 грудня 2023 року в наступній редакції:

"Визнати протиправним та скасувати висновок Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області про результати моніторингу закупівлі №UA-2023-06-16-005813-a від 27 вересня 2023 року".

В іншій частині резолютивну частину рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25 грудня 2023 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків передбачених п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.

Повне судове рішення складено 20 серпня 2024 року.

Головуючий: Бітов А.І.

Суддя: Лук`янчук О.В.

Суддя: Ступакова І.Г.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.08.2024
Оприлюднено23.08.2024
Номер документу121137488
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —420/27705/23

Постанова від 20.08.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 31.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 31.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Рішення від 25.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 24.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 13.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні