ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"19" серпня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/1959/24
Господарський суд Одеської області у складі судді Пінтеліної Т.Г., за участю секретаря судового засідання Боднарук І.В., розглянувши справу за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю ГЛАССРАЙЗ (65033, м. Одеса, вул.Млинова,29, код ЄДРПОУ 37223949)
до відповідача: Одеської регіональної торгово-промислової палати (65011, м.Одеса, вул. Базарна, 47, код ЄДРПОУ 02944722)
Третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Приватне акціонерне товариство «Пласке» (65014, м. Одеса, вул. Маразліївська, буд. 14-А, код ЄДРПОУ 30202681)
про визнання недійсним рішення
Представники:
від позивача: Семенова Н.С.;
від відповідача: Логовський В.В.;
від третьої особи: Бондар О.М.;
слухачі ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , Нестеренко Г.М., Большан І.В., Богля С.С.
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю ГЛАССРАЙЗ (позивач) звернулось до Господарського суду Одеської області з позовом до відповідача Одеської регіональної торгово-промислової палати про визнання недійсним рішення засідання позачергової Президії Одеської регіональної торгово-промислової палати від 11.04.2024 року, оформлене протоколом № 10.
Ухвалою від 06.05.2024р., керуючись ст. 120,176,234 Господарського процесуального кодексу України, суд прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 30.05.2024р.
Даною ухвалою від 06.05.2024р. судом встановлено строки для вчинення учасниками справи процесуальних дій - надання відзиву, відповіді на відзив, заперечень, клопотань тощо.
22.05.2024р. через підсистему Електронний суд від відповідача надійшов відзив на позовну заяву за вх.№ ГСОО 20549/24.
Відповідач посилається на певні пункти статуту Одеської регіональної торгово- ромислової палати (ОРТПП), та вважає, що виключення з членів ОРТПП у випадку порушення членом Палати вимог цього Статуту. прийнято в спосіб, що не суперечить Статуту, оскаржуване рішення Президії Палати про виключення Позивача з числа членів Палати є таким, що прийняте на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначений статутом ОРТПП.
Ухвалою від 30.05.2024р. суд залучив до участі у справі, в якості третьої особи яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Приватне акціонерне товариство «Пласке».
11.06.2024 року від Товариства з обмеженою відповідальністю ГЛАССРАЙЗ через підсистему «Електронний суд» надійшла відповідь на відзив (вх. ГСОО №22980/24).
04.07.2024 року від Товариства з обмеженою відповідальністю ГЛАССРАЙЗ через підсистему «Електронний суд» надійшла заява про зміну предмету позову, в якій позивач просить рішення засідання позачергової Президії Одеської регіональної торгово-промислової палати від 11 квітня 2024 року, оформлене протоколом №10 , визнати недійсним в частині виключення з членів Одеської регіональної торгово-промислової палати Товариство з обмеженою відповідальністю «ГЛАССРАЙЗ».
Суд, розглянувши заяву позивача про зміну предмету позову, протокольною ухвалою її задовольнив та прийняв до розгляду заяву позивача про зміну предмету позову, та в подальшому розгляає справу з урахуванням зміни позовних вимог.
Ухвалою від 08.07.2024р., керуючись ст.ст.120, 177, 185, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд закрив підготовче провадження у справі № 916/1959/24,
призначив справу до судового розгляду по суті в засіданні суду на 05.08.2024р.
В судовому засіданні 05.08.2024р. суд розпочав розгляд справи по суті, проте засідання було перервано у зв"язку з оголошенням повітряної тривоги. В цей же день в подальшому після відбою повітряної тривоги розгляд справи було продовжено та оголошено перерву до 19.08.2024р.
Суд враховує, що за приписами ст.194 ГПК України, завданням розгляду справи по суті є розгляд та вирішення спору на підставі зібраних у підготовчому провадженні матеріалів, а також розподіл судових витрат.
Частиною 4 статті 11 ГПК України, ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" передбачено застосування судом Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколів до неї, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України, та практики Європейського суду з прав людини як джерело права.
Положеннями пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав і основоположних свобод від 04.11.1950, ратифікованої Верховною Радою України, встановлено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.
При цьому, відповідно до рішень Європейського суду з прав людини, що набули статусу остаточного, зокрема "Іззетов проти України", "Пискал проти України", "Майстер проти України", "Субот проти України", "Крюков проти України", "Крат проти України", "Сокор проти України", "Кобченко проти України", "Шульга проти України", "Лагун проти України", "Буряк проти України", "ТОВ "ФПК "ГРОСС" проти України", "Гержик проти України", суду потрібно дотримуватись розумного строку для судового провадження.
Розумним, зокрема, вважається строк, що є об`єктивно необхідним для виконання процесуальних дій, прийняття процесуальних рішень та розгляду і вирішення справи з метою забезпечення своєчасного (без невиправданих зволікань) судового захисту.
Європейський суд з прав людини щодо критеріїв оцінки розумності строку розгляду справи визначився, що строк розгляду має формувати суд, який розглядає справу. Саме суддя має визначати тривалість вирішення спору, спираючись на здійснену ним оцінку розумності строку розгляду в кожній конкретній справі, враховуючи її складність, поведінку учасників процесу, можливість надання доказів тощо.
Згідно ст.13 Конвенції, кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Суд враховує, що за приписами ст.2 Господарського процесуального кодексу України, завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.
Основними засадами (принципами) господарського судочинства, крім іншого, є: верховенство права; рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом; змагальність сторін; розумність строків розгляду справи судом.
В свою чергу, відповідно до ст.13 Господарського процесуального кодексу України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін.
Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом.
Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Суд, зберігаючи об`єктивність і неупередженість, сприяє учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених цим Кодексом.
За таких обставин, враховуючи практику Європейського суду з прав людини, з метою створення учасникам справи необхідних умов для встановлення фактичних обставин і правильного застосування законодавства, забезпечення рівності всіх учасників справи перед законом і судом та надання можливості всім учасникам провадження скористатись повним обсягом процесуальних прав, суд ухвалює про розгляд справи у розумні строки.
В судовому засіданні від 19.08.2024р. учасники справи та вільні слухачі прибули, позивач підтримує позовні вимоги з підстав, викладених у позові та заявах процесуального характеру. Відповідач проти позову повністю заперечує.
Оцінюючи подані позивачем докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, та, враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що вимоги позивача підлягають задоволенню.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши представників сторін, проаналізувавши наявні у справі докази у сукупності та давши їм відповідну правову оцінку, суд дійшов наступних висновків.
Позивач просить суд прийняти рішення, яким визнати недійсним рішення засідання позачергової Президії Одеської регіональної торгово-промислової палати від 11 квітня 2024р.
Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю "Глассрайз" ( позивач, ТОВ Глассрайз)
зареєстроване 31.08.2010р.
З 2011р. ТОВ «ГЛАССРАЙЗ» було членом Одеської регіональної торгово-промислової палати (в подальшому відповідач, ОРТПП ).
Згідно з п.4.1. Статуту ОРТПП та п.5.3. Статуту Торгово-промислової палати України Позивач, вступаючи в члени Одеської регіональної торгово-промислової палати, набув членства в Торгово-промисловій палаті України.
Пунктом 1.1 Статуту Палати визначено, що Палата (ОРТПП) є недержавною неприбутковою самоврядною організацією, що об`єднує юридичних осіб, які створені і діють відповідно до законодавства України, та громадян України, зареєстрованих як підприємці, та їх об`єднання в регіоні діяльності Палати, з метою сприяння розвитку народного господарства та національної економіки, її інтеграції у світову господарську систему, формуванню сучасних промислової, фінансової і торгівельної інфраструктур, створенню сприятливих умов для підприємницької діяльності у своєму регіоні, всебічному розвитку всіх видів підприємництва, не заборонених законодавством України, науково-технічних і торгівельних зв`язків між підприємцями України та підприємцями зарубіжних країн, а також з метою представництва інтересів підприємств і організацій - членів Палати у відносинах з місцевими органами виконавчої влади.
Відповідно до п. 1.2 Статуту ОРТПП є членом Торгово-промислової палати України (далі - ТПП України). ОРТПП здійснює свою діяльність відповідно до Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», інших законів, нормативно-правових актів, та цього статуту. Палата надає ТПП України офіційну звітність про свою фінансово-господарську діяльність.
Згідно з п. п. 4.1, 4.2 Статуту юридичні особи, які створені і діють відповідно до законодавства України, та громадяни України, що зареєстровані як підприємці, та їх об`єднання, вступаючи в члени ОРТПП, одночасно набувають членство в ТПП України. Для прийняття в члени Палати суб`єкт підприємницької діяльності подає до ОРТПП заяву та копію свідоцтва про державну реєстрацій. Прийняття до членів Палати здійснюється Президією Палати з подальшим повідомленням Президії ТПП України, членство у Палаті наступає з моменту сплати членського і вступного внесків.
Пунктом 4.4 Статуту передбачено, що члени Палати в особі своїх повноважних представників мають право: брати участь у роботі загальних зборів, а в порядку, що встановлюється радою Торгово-промислової палати України, обирати делегатів на з`їзд ТПП України; обирати і бути обраними до керівних органів Палати, а також ТПП України; виносити на розгляд загальних зборів, Президії Палати, а також з`їзду, Ради і Президії Торгово-промислової України пропозиції з питань, що входять у сферу діяльності Палати і ТТП України; одержувати в Палаті і в ТПП України необхідну допомогу у вирішенні питань, що входять у сферу діяльності Палати; користуватись послугами Палати і ТПП України в першочерговому порядку і на умовах, які визначаються їх керівними органами.
Відповідно до п. 5.5 Статуту керівними органами Палати є: загальні збори членів Палати; Рада Палати; Президія Палати; Президент Палати.
Згідно з п. 5.2 Статуту загальні збори членів Палати: є вищим керівним органом Палати; чергові загальні збори членів Палати скликаються Радою Палати не рідше одного разу в п`ять років; для обговорення питань, що не терплять зволікання, можуть скликатися позачергові загальні збори членів Палати; позачергові загальні збори членів Палати скликаються за рішенням Ради Палати, на вимогу Ревізійної комісії або не менш однієї третини числа членів Палати; про час і місце скликання загальних зборів членів Палати, а також питання, що підлягають розгляду на загальних зборах, Президія Палати сповіщає членів Палати в письмовій формі не пізніше ніж за 30 днів перед днем відкриття загальних зборів членів Палати.
Пунктом 5.5 Статуту рішення з питань, що обговорюються як на чергових, так і на позачергових загальних зборах Палати, приймаються шляхом відкритого голосування простою більшістю голосів (50 відсотків + 1 голос), присутніх на зборах, за винятком питань про затвердження, внесення змін і доповнень до Статуту Палати і про припинення її діяльності. Рішення по цим питанням приймаються більшістю не менше як відсотків голосів присутніх на загальних зборах Палати. В окремих випадках допускається вирішення питань, що віднесені до компетенції загальних зборів Палати, шляхом письмового опитування членів ОРТПП, про що зазначається у протоколі засідання.
Положеннями п. 5.6 Статуту визначено, що в період між загальними зборами ОРТПП загальне керівництво діяльністю Палати здійснює Рада, яка обирається загальними зборами на 5 річний строк. Кількість членів Ради визначається загальними зборами. В керівні органи ОРТПП можуть бути обрані співробітники Палати, які пропрацювали не менше 5 років, керівники підприємств, що є членами Палати. До складу Ради Палати за посадами входять Президент Палати, який водночас є головою Ради, перший Віце-президент, Віце-президенти. У разі вибуття члена Ради Палати у період між загальними зборами до Ради Палати замість вибулого обирається інший член Ради шляхом письмового опитування членів Палати.
Згідно з пп. 5.7.3 ,5.7.4 п. 5.7 Статуту Рада Палати в особі голови Ради звітує загальним зборам Палати про діяльність Палати; скликає чергові, а в разі необхідності - і позачергові загальні збори членів Палати;
Слід зазначити, що згідно з п. п. 1.1, 1.4 Статуту ТПП України, затвердженого рішенням Ради ТПП України № 2(5) від 23.03.2021, передбачено, що ТТП є недержавною неприбутковою самоврядною організацією, що об`єднує юридичних осіб, які створені і діють відповідно до законодавства України, та громадян України, зареєстрованих як підприємці, та їх об`єднання. ТПП України виконує свої функції відповідно самостійно або через регіональні торгово-промислові палати та через створені нею підприємства та інші організації.
Пунктом 4.3 Статуту ТПП України встановлено, що правовий статус регіональних торгово-промислових па лат визначається відповідними положеннями Закону «Про тор гово-промислові палати в Україні» та їх статутами. Статут регі ональної торгово-промислової палати не повинен суперечити законодавству України, а також Статуту ТПП України.
Позивач зазначає, що 13 грудня 2018 року рішенням звітно-виборних зборів членів ОРТПП, оформленим протоколом № 3, ТОВ «ГЛАССРАЙЗ» в особі директора Нестеренка С.М. було обрано до Ради Одеської регіональної торгово-промислової палати строком на 5 (п?ять) років.
Рішенням Ради ОРТПП від 13 грудня 2018 року, оформленим протоколом №1, ТОВ «ГЛАССРАЙЗ» в особі директора Нестеренка С.М. було обрано до Президії Одеської регіональної торгово-промислової палати строком на 5 (п?ять) років на період роботи з 2019 року по 2024 рік.
Лист Президента ОРТПП Шувалова С.Є. від 12.04.2024 р. № 92, яким членів ОРТПП було повідомлено, що на позачерговому засіданні Президії Палати, яке відбулося 11.04.2024 року, Позивача було виключено з членів Одеської регіональної торгово-промислової палати у зв?язку з грубим порушенням вимог Статуту ОРТПП та відповідно до ст. 4.8. Статуту ОРТПП.
15 квітня 2024 року представником ОРТП адвокатом Логовським В.В. до матеріалів справи №916/1483/24 Господарського суду Одеської області було долучено копію Рішення № 10 засідання позачергової Президії Одеської регіональної торгово-промислової палати від 11.04.2024 року за підписом ОСОБА_3 про виключення Позивача з членів ОРТПП.
Позивач вважає, що рішення № 10 засідання позачергової Президії Одеської регіональної торгово-промислової палати від 11 квітня 2024 року прийнято з порушеннями Статуту Одеської регіональної торгово-промислової палати, а тому підлягає визнанню недійсним, виходячи з наступного.
Згідно зі ст.1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» торгово-промислова палата є недержавною неприбутковою самоврядною організацією, яка об?єднує юридичних осіб, які створені і діють відповідно до законодавства України, та громадян України, зареєстрованих як підприємці, та їх об?єднання.
Статтею 2 ЗаконуУкраїни «Про торгово-промислові палати в Україні» встановлено, що законодавство про торгово-промислові палати складається з цього Закону, інших законів та нормативно-правових актів. Торгово-промислові палати створюються з метою сприяння розвиткові народного господарства та національної економіки, її інтеграції у світову господарську систему, формуванню сучасних промислової, фінансової і торговельної інфраструктур, створенню сприятливих умов для підприємницької діяльності, всебічному розвиткові усіх видів підприємництва, не заборонених законодавством України, науково-технічних i торговельних зв?язків між українськими підприємцями та підприємцями зарубіжних країн.
Статут торгово-промислової палати не повинен суперечити законодавству України, а статут регіональної торгово-промислової палати також Статуту Торгово- промислової палати України.
Згідно з Державним класифікатором України ДК 02:2004 «Класифікація організаційно-правових форм господарювання», затвердженим наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 28.05.2004 року №97 «Про затвердження національних стандартів України, державних класифікаторів України, національних змін до міждержавних стандартів, внесення зміни до наказу Держспоживстандарту України від 31 березня 2004 р. №59 та скасування нормативних документів», торгово-промислова палата віднесена до інших саморегулівних організацій і є непідприємницьким товариством поряд з органами адвокатського самоврядування, органами суддівського самоврядування, Вищою кваліфікаційною комісією суддів України, Аудиторською палатою України тощо.
Згідно з п. 1.1. Статуту Одеської регіональної торгово-промислової палати («ОРТПП», «Палата»), прийнятого Загальними зборами ОРТПП 15.01.2014 року, ОРТПП є недержавною неприбутковою самоврядною організацією, що об?єднує юридичних осіб, які створені і діють відповідно до законодавства України, та громадян України, зареєстрованих як підприємці, та їх об?єднання в регіоні діяльності палати, з метою сприяння розвиткові народного господарства та національної економіки, її інтеграції у світову господарську систему, формуванню сучасних промислової, фінансової і торгівельної інфраструктур, створенню сприятливих умов для підприємницької діяльності у своєму регіоні, всебічному розвитку всіх видів підприємництва, не заборонених законодавством України.
Згідно з пунктом 5.1. Статуту ОРТПП керівними органами ОРТП є Загальні збори членів Палати, Рада Палати, Президія Палати, Президент Палати.
Вищим керівним органом Палати є Загальні збори членів Палати, які скликаються Радою Палати не рідше одного разу в п?ять років.
В період між загальними зборами ОРТП керівництво діяльністю Палати здійснюе Рада, яка обирається Загальними зборами на п?ятирічний строк. Кількість членів Ради визначається Загальними зборами. В керівні органи ОРТІ можуть бути обрані співробітники Палати, які пропрацювали не менше п?яти років, керівники підприємств, що є членами Палати не менше п?яти років (п.5.6.1. Статуту).
Згідно з п.п. 5.11.1-5.11.2 Статуту ОРТПП, для керівництва діяльністю ОРТП Рада обирає строком на п?ять років Президію Палати у складі Президента, Першого віде-президента і віце-президентів (один з яких є генеральним секретарем Ради і Президії), членів Президії. Президія очолюється Президентом Палати.
Засідання (чергові та позачергові) Президії Палати скликаються Президентом Палати по мірі необхідності, але не менше одного разу на місяць.
Порядок скликання засідань Президії Палати врегульований Регламентом Президії , який був затверджений рішенням Ради Палати від 05.10.2022 року, оформленим протоколом № 5. ОРТПП
Так, згідно з пунктом 3 Регламенту Президії ОРТПП, у невідкладних випадках за рішенням Президента ОРТПП можуть скликатися позачергові засідання Президії Палати з повідомленням про місце і час засідання членів Президії не пізніше ніж за 2 (два) календарні дні до його початку.
Порядок денний засідання Президії ОРТІ формується Президентом ОРТП та надсилається Генеральним секретарем через відповідального секретаря електронною поштою разом з відповідними матеріалами членам Президії не пізніше ніж за 3 (три) дні, у разі проведення позачергових засідань, - не пізніше, ніж за 24 години до його початку (п.п.4, 5 Регламенту).
Реєстрацію учасників засідання Президії забезпечує відповідний секретар (п. 6 Регламенту).
Розгляд питань на засіданні відбувається відповідно до Порядку денного, який затверджується Президією на початку засідання.
Пунктом 9 Регламенту встановлено, що до оголошеного перед засіданням Порядку денного за пропозиціями членів Президії можуть бути внесені зміни та/або додаткові питання.
Засідання Президії вважається правомочним за наявності більше половини членів Президії.
Згідно з п.13 Регламенту, рішення Президії оформляються протоколом, який підписується президентом ОРТПП та Генеральним секретарем.
Проте під час скликання засідання позачергової Президії Палати, яке відбулося 11 квітня 2024 року, встановлена процедура скликання не була дотримана; член Президії Палати ТОВ «ГЛАССРАЙЗ» не був повідомлений належним чином ані про місце, дату та час проведення засідання, ані про порядок денний засідання позачергової Президії ОРТП.
Указані порушення призвели до позбавлення ТОВ «ГЛАССРАЙЗ» як члена Президії Палати можливості взяти участь у засіданні Президії, яке відбулося 11.04.2024 року.
Недотримання Відповідачем вимог Статуту ОРТПП та Регламенту Президії ОРТПП щодо скликання засідання Президії, внаслідок яких член Палати, який одночасно був і обраним членом Президії, не зміг взяти участь у засіданні Президії ОРТПП, належним чином підготуватися до розгляду питань порядку денного, пропонувати внесення змін та додаткових питань до нього тощо, є підставою для визнання недійсними рішень, прийнятих позачерговою Президією Палати на цьому засіданні.
Згідно зі ст. 100 Цивільного кодексу України, учасник товариства може бути виключений з товариства у випадку та в порядку, встановлених законом.
З тексту Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» вбачається, що виключення зі складу членів торгово-промислової палати відбувається відповідно до статуту такої палати.
Підстави виключення члену Палати з її складу та складу ТПП України встановлені п.п. 4.7., 4.8. Статуту ОРТПП. Такими підставами є несплата протягом року членського внеску та порушення членом ОРТПП вимог Статуту ОРТПП.
Натомість, згідно з п.п. 5.12-5.13. Статуту ТП України, член ТПП України може бути виключений з членів ТПП України у разі:
- виходу члена ТП України з членства в регіональній торгово-промисловій палати та Торгово-промисловій палаті України;
- підтвердженої інформації про порушення членом ТПП України принципів поваги партнерства, добропорядності, недобросовісності конкуренції, а також припинення діяльності;
- відмови або неприйняття участі в діяльності Палати;
- несплати протягом календарного року членських внесків.
Рішення про вибуття/виключення з членів ТП України приймаються Радою або Президією регіональної торгово-промислової палати (в залежності від положень Статуту відповідної регіональної торгово-промислової палати) на підставі заяви члена Палати про вихід із членства або з ініціативи регіональної палати у зв?язку з обставинами, передбаченими п.5.12. Статуту ТП України, з подальшим поданням регіональною торгово-промисловою палатою ухваленого нею рішення ТПП України для внесення ТПП України даних про виключення в єдиний Реєстр членів ТПП України або за рішенням Президії ТПП України про виключення з членів Палати.
Пунктом 5.12.11 Статуту ОРТПП прийом і виключення зі складу членів Палати віднесено до компетенції Президії Одеської регіональної торгово-промислової палати.
Згідно зі статтею 97 ЦК України управління товариством здійснюють його органи.
Органами управління товариством є загальні збори його учасників і виконавчий орган, якщо інше не встановлено законом.
Здійснюючи управлінську діяльність, виконавчий орган товариства реалізує колективну волю учасників товариства. Керівник та інші члени виконавчого органу, здійснюючи управління товариством у межах правил, встановлених статутними документами, зобов?язані діяти виключно в інтересах товариства та його учасників (абз.3 підп.3.1 п.З мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 12 січня 2010 року №1-рп/2010 у справі про офіційне глумачення частини третьої статті 99 ЦК України).
З урахуванням зазначених положень Цивільного кодексу України, Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», Статутів Торгово-промислової палати України та Одеської регіональної торгово-промислової палати, позивач доводить, що оскаржуване рішення Президії ОРТПП є незаконним, оскільки виключення Позивача з членів ОРТПП відбулося всупереч інтересам як Одеської регіональної торгово-промислової палати, так і її членів та з підстав, не передбачених п.5.12. Статуту ТПП України.
Як вже було зазначено вище, згідно з Державним класифікатором України ДК 02:2004 «Класифікація організаційно-правових форм господарювання», затвердженим наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 28.05.2004р. № 97 «Про затвердження національних стандартів України, державних класифікаторів України, національних змін до міждержавних стандартів, внесення зміни до наказу Держспоживстандарту України від 31 березня 2004р. № 59 та скасування нормативних документів», торгово-промислова палата віднесена до інших саморегулівних організацій і є непідприємницьким товариством.
Згідно зі статтею 97 ЦК України управління товариством здійснюють його органи. Органами управління товариством є загальні збори його учасників і виконавчий орган, якщо інше не встановлено законом.
Згідно зі ст. 7 Закону України «Про торгово-промислові палати України» членами торгово-промислової палати можуть бути лише юридичні особи, які створені і діють відповідно до законодавства України, та громаляни України, зареєстровані як підприемці, та їх об?єднання.
Позивач був членом Одеської регіональної торгово-промислової палати та членом Президії ОРТПП.
Порушення порядку скликання засідання Президії та неповідомлення всіх членів Президії про місце, дату, час засідання Президії та про його порядок денний призвело до порушення прав ТОВ «ГЛАССПАК» і ТОВ «ГЛАССРАЙЗ» на безпосередню участь у засіданні Президії Палати, обговорення питань порядку денного, внесення пропозицій з питань, що входять у сферу діяльності Палати, позбавило їх можливості ставити питання по порядку денному і отримувати відповіді, вносити до порядку денного додаткові питання, а отже й порушило права ТОВ «ГЛАССПАК» та ТОВ «ГЛАССРАЙЗ» на участь в управлінні Одеською регіональною торгово-промисловою палатою та їх право впливати на вирішення питань, що стосуються діяльності Палати, зокрема питання про виключення з членів ОРТПП.
Порушення Президією ОРТПП під час виключення членів Палати вимог Статутів ТПП України та ОТРПП призвело до незаконного виключення Позивача з членів Палати, позбавлення його права на участь в управлінні Палатою, в тому числі права бути обраними до керівних органів ОРТПП тощо.
За змістом статті 55 Конституції України, статті 15 Цивільного кодексу України, статті 4 Господарського процесуального кодексу України звернення до господарського суду з позовною заявою є засобом захисту порушеного прав і охоронюваних законом інтересів, право на що є гарантованим.
Реалізуючи це право, особа при зверненні до суду вказує в позові власне суб?єктивне уявлення про порушене право чи охоронюваний інтерес та спосіб його захисту.
Під порушенням слід розуміти такий стан суб?єктивного права, за якого воно зазнало протиправного впливу з боку правопорушника, внаслідок чого суб?єктивне право особи зменшилося або зникло як таке, порушення права пов?язано з позбавленням можливості здійснити, реалізувати своє право повністю або частково.
Таким чином, у розумінні закону, суб?єктивне право на захист це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право.
Захист, відновлення порушеного або оспорюваного права чи охоронюваного законом інтересу відбувається, в тому числі, шляхом звернення з позовом до суду (частина перша статті 16 Цивільного кодексу України).
Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Таке право мають також особи, в інтересах яких заявлено вимоги, за винятком тих осіб, які не мають процесуальної дієздатності.
Підставами для визнання недійсними рішень органу управління юридичної особи можуть бути: невідповідність рішень відповідного органу управління нормам законодавства та/або установчих документів; порушення вимог закону та/або установчих документів під час скликання та проведення засідань відповідного органу.
Відповідач Одеська регіональна торгово-промислова палата (ОРТПП) не визнає позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Глассрайз» (позивач) і повністю заперечує проти його задоволення, мотивуючи наступним.
Пунктом 5.1. статуту Відповідача передбачено, що керівними органами Палати є:
- Загальні збори членів Палати; Рада Палати; Президія Палати; Президент Палати.
Загальні збори членів Палати є вищим керівним органом Палати.
До виключної компетенції Загальних зборів Палати відноситься: розгляд доповідей Ради палати про діяльність Палати, та прийняття по ним рішень звітів Ревізійної комісії й вибори Ради Палати (кількісного та персонального) терміном на 5 років; вибори членів Ревізійної комісії Палати терміном на 5 років; затвердження статуту Палати, внесення змін та доповнень до Статуту; вирішення питання про припинення діяльності Палати; розгляд інших питань, що стосуються діяльності Палати (п. 5.3. статуту Відповідача).
Водночас, згідно з п.5.6.1.-5.6.2. зазначеного статуту, в період між Загальними зборами ОРТПП загальне керівництво діяльністю Палати здійснює Рада, яка обирається Загальними зборами на 5-річний строк. Кількість членів Ради визначається Загальними зборами. В керівні органи ОРТПП можуть бути обрані співробітники Палати, які пропрацювали не менше 5 років, керівники підприємств, що є членами Палати не менше 5 років.
До складу Ради Палати за посадами входять Президент Палати, який водночас є Головою Ради, перший віце-президент, віце-президенти. У разі вибуття члена Ради Палати у період між Загальними зборами до Ради Палати замість вибулого обирається інший член Ради шляхом письмового опитування членів Палати.
Підпунктом 5.7.8. статуту Відповідача передбачено, що Рада Палати визначає кількість членів Президії Палати і обирає за поданням Президента Палати зі складу членів Ради персональний склад Президії Палати терміном на 5 років.
Для керівництва діяльністю ОРТПП Рада обирає строком на п?ять років Президію Палати у складі Президента, Першого віце-президента і віце-президентів (один з яких є генеральним секретарем Ради і Президії), членів Президії. Президія очолюється Президентом Палати. (п. 5.11.1-5.11.2. статуту Палати).
Згідно з п. 5.12. статуту ОРТПП Президія Палати, зокрема, проводить в життя рішення Загальних зборів і Ради Палати; визначає характер відносин з підприємницькими структурами, що взаємодіють з Палатою; вирішує питання діяльності Палати, які виносяться на розгляд Президії окремими членами Палати; приймає до складу і виключає із складу членів Палати.
Пунктом 5.13. статуту Відповідача передбачено, що позачергові Президії Палати скликаються Президентом Палати по мірі необхідності, але не менше одного разу на місяць. заса пререз і Палати вважаються правомочними за наявності більше половини членів Президії. Рішення Президії приймаються відкритим голосуванням звичайною більшістю голосів членів Президії Палати (п. 5.14. статуту Відповідача).
11 квітня 2024р. відбулось засідання позачергової Президії Одеської регіональної торгово-промислової палати, під час якого, поряд з іншим, було прийнято рішення: за порушення вимог статуту ОРТПП та відповідно до п. 4.8. статуту, виключити з членів Одеської регіональної торгово-промислової Товариство з обмеженою відповідальністю «Глассрайз» (код ЕДРПОУ 37223949).
Статутом Одеської регіональної торгово-промислової палати чітко регламентовано права та обов?язки її членів, а також права, повноваження та порядок формування органів управління Палати.
Після закінчення терміну повноважень Президента, Президії та Ради Палати члени ОРТПП в порядку, передбаченому статутом, здійснюють їх переобрання.
Правомірний інтерес ОРТПП, як і окремих її членів, полягає в своєчасному та законному формуванні органів управління Палати та безперешкодному здійсненні ними своїх функцій.
Відповідач стверджує, що серед членів ОРТПП наявна група підприємств, пов?язаних з колишнім Першим віце-президентом ОРТПП Нестеренко Г.М., які, на думку відповідача, намагаються дискредитувати діяльність поточних керівних органів Палати, ставлячи під сумнів будь-які їх рішення; та мають намір взяти керівництво Палатою в свої руки шляхом формування альтернативних (паралельних) органів управління, порушують вимоги статуту ОРТПП, з метою незаконного втручання в порядок формування керівних органів Палати і перешкоджання здійсненню ними своєї діяльності.
19 жовтня 2023р. відбулось засідання Ради Одеської регіональної торгово-промислової палати, на якому, зокрема, було прийнято рішення скликати чергові Загальні збори членів ОРТПП 23 листопада 2023р. та провести їх відповідно до ст.5.5. Статуту ОРТПП шляхом письмового опитування у зв?язку з введенням в Україні воєнного стану та відсутністю можливості створити належні і безпечні умови для фізичної присутності великої кількості учасників Зборів під час їх проведення.
Однак, 08 листопада 2023р. ТОВ «Глассрайз» та ТОВ «Гофер корпорейшн» звернулися до Господарського суду Одеської області з позовом до Одеської регіональної торгово-промислової палати про визнання недійсним рішення Ради Одеської регіональної торгово-промислової палати від 19 жовтня 2023р. щодо проведення чергових Загальних зборів членів Палати шляхом письмового опитування 23 листопада 2023р. з Порядком денним:
Про затвердження Порядку денного.
Про обрання Голови та секретаря Загальних зборів членів ОРТПП.
Про обрання лічильної комісії.
Про звіт щодо підсумків діяльності ОРТПП за 2019-2023 роки.
Про затвердження звіту Ревізійної комісії ОРТПП за 2019-2023 роки.
Про обрання терміном на п?ять років Ради ОРТПП.
Про обрання терміном на п?ять років Ревізійної комісії ОРТПП.
Також 08 листопада 2023р. Позивачі звернулися до Господарського суду Одеської області з заявою про застосування заходів забезпечення позову шляхом заборони Загальним зборам ОРТПП приймати рішення з визначених питань Порядку денного шляхом письмового опитування.
10 листопада 2023р. Господарський суд Одеської області ( справа № 916/4893/23), розглянувши заяву ТОВ «Глассрайз», ТОВ«Гофер корпорейшн» про вжиття заходів забезпечення позову, пред?явленого до Одеської регіональної торгово-промислової палати про визнання недійсним рішення, постановив ухвалу, якою зазначену заяву задовольнив, заборонив Загальним зборам членів Одеської регіональної торгово-промислової палати /65011, м. Одеса, вул. Базарна, 47; ідентифікаційний код 02944722/ приймати рішення з наступних питань Порядку денного:
Про затвердження порядку денного;
Про обрання голови та секретаря загальних зборів;
Про обрання лічильної комісії;
Про звіт щодо підсумків діяльності Одеської регіональної торгово-промислової
палати за 2019-2023 роки;
Про затвердження звіту ревізійної комісії Одеської регіональної торгово-промислової палати за 2019-2023 роки;
Про обрання терміном на п?ять років Ради Одеської регіональної торгово-промислової палати;
Про обрання терміном на п?ять років Ревізійної комісії Одеської регіональної торгово-промислової палати, шляхом письмового опитування.
Не погодившись з вказаним судовим рішенням ОРТПП оскаржила його в апеляційному порядку. Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 07 лютого 2024р. апеляційну скаргу Одеської регіональної торгово-промислової палати було залишено без задоволення, а ухвалу Господарського суду Одеської області від 10 листопада 2023р. про забезпечення позову у справі № 916/4893/23 - без змін.
Вподальшому, постановою Верховного Суду від 26 квітня 2024р. ухвалу Господарського суду Одеської області від 10.11.2023р. та постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 07.02.2024р. у справі № 916/4893/23 було скасовано та прийнято нове судове рішення, яким у задоволенні заяви ТОВ «Глассрайз» та ТОВ «Гофер корпорейшн» про вжиття заходів забезпечення позову відмовлено.
Однак, зазначені обставини перешкодили проведенню чергових Загальних зборів членів ОРТПП шляхом письмового опитування.
11 грудня 2023р. відбулось чергове засідання Ради Одеської регіональної торгово-промислової палати (шляхом опитування), на якому прийнято рішення про скликання 12 січня 2024р. чергових Загальних зборів членів ОРТПП.
Однак, ТОВ «Глассрайз» не погодилось з цим рішенням Ради ОРТПП та оскаржило його в судовому порядку ( справа № 916/5529/23).
Пунктом 4.5. статуту ОРТПП передбачено, що члени Палати зобов?язані: активно сприяти здійсненню завдань і функцій Палати; сплачувати вступні і членські внески; здійснювати свою діяльність на принципах поваги до партнера, сумлінності, не вдаючись до випадків несумлінної конкуренції.
Відповідач вважає дії ТОВ «Глассрайз» по оскарженню до суду рішень керівних органів не були засновані на принципах поваги до партнерства та сумлінності і не сприяли здійсненню завдань і функцій Палати. Відповідач розцінює звернення ТОВ Глассрайз до господарського суду з позовами як системне протиставлення себе керівним органам ОРТПП та намагання створити умови для формування дублюючих органів управління Палати, таким чином, становлять порушення статуту Відповідача.
Відповідно до п. 5.2.11. статуту Одеської регіональної торгово-промислової палати, Президія Палати приймає до складу і виключає із складу членів Палати.
За змістом п. 4.8. статуту ОРТПП, рішення про виключення члена Палати може бути прийняте Президією Палати у випадку порушення членом Палати вимог цього статуту.
Таким чином, рішення Президії Палати про виключення Позивача з числа членів Палати відповідач вважає таким, що прийняте на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначений статутом ОРТПП.
Також відповідач заперечує, що ТОВ «Глассрайз» не було повідомлене належним чином ані про місце, дату та час проведення засідання, ані про його Порядок денний. Також Позивач заявляє, що вказані порушення призвели до позбавлення його, як члена Президії, можливості взяти участь у засідання Президії, яке відбулося 11 квітня 2024р.
Позивач обґрунтовує свої позовні вимоги позбавленням його можливості скористатись саме тими правами, які передбачені для члена Президії Палати. Однак, на переконання ОРТПП, ТОВ «Глассрайз» помилково вважає себе членом Президії ОРТПП.
Так, відповідно до п. 5.11. статуту ОРТПП, для керівництва діяльністю ОРТПП Рада обирає строком на п?ять років Президію Палати у складі Президента, Першого віце-президента і віце-президентів (один із яких е генеральним секретарем Ради і Президії), членів Президії. Президія очолюється Президентом Палати.
Отже, членами Президії ОРТПП є саме фізичні особи, а не юридичні особи - члени Палати (фізичні особи-підприємці). Так, 13 грудня 2018р. до складу членів Президії Палати було обрано Нестеренко С. Михайловича, який на той час був директором ТОВ «Глассрайз», а не саме Товариство. Крім того, до складу Президії Палати 13 грудня 2018р. було обрано не лише керівників підприємств-членів Палати, а й штатних працівників ОРТПП: Нестеренко Г.М., ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та ін.
Жодне з положень Регламенту Президії Одеської регіональної торгово-промислової палати також не дає підстав для висновку про те, що членами Президії є саме юридичні особи - члени Палати.
Пунктом 18 Регламенту передбачено, що у разі необхідності, з питань, включених до Порядку денного, на засідання Президії можуть запрошуватись керівники структурних підрозділів, підприємств, фірм, організацій, особи, яких стосується обговорюване питання, а також члени ОРТПП, експерти, науковці, представники членів ОРТПП, інших організацій, органів влади і управління, інші зацікавлені особи.
Таким чином, участь членів ОРТПП, які мають статус фізичної особи-підприємця та представників членів ОРТПП - юридичних осіб передбачена лише в окремих випадках і лише в якості запрошених осіб, які не мають права приймати участь у прийнятті рішень.
Відповідно, посилання Товариства з обмеженою відповідальністю «Глассрайз» на те, що його не було повідомлено належним чином ані про місце, дату та час проведення засідання, ані про його Порядок денний, не може бути прийнято до уваги судом.
Відповідно до п. З Розділу ІІІ Регламенту Президії Одеської регіональної торгово-промислової палати, у невідкладних випадках за рішенням Президента ОРТПП можуть скликатись позачергові засідання Президії Палати з повідомленням про місце і час засідання членів Президії не пізніше ніж за 2 (два) календарні дні до його початку.
Пунктом 5 Регламенту передбачено, що Порядок денний засідання Претарі надсилається Генеральним відповідального електронною поштою разом з відповідними матеріалами членам Президії не пізніше 20 години до його початку. ніж за 3 (три) дні, у разі проведення позачергових засідань, - не пізніше ніж за 24 Члена Президії Нестеренка С.М. було своєчасно (08 квітня 2024р.) та належним чином повідомлено про дату та час засідання Президії, призначеного на 11 квітня 2024р., а також надіслано йому проект Порядку денного цього засідання з використанням тих контактних даних, які були ним надані Палаті і завжди
Відповідно до п. 4.1. статуту ОРТПП, юридичні особи, які створені і діють відповідно до законодавства України, та громадяни України, що зареєстровані як підприємці, та їх об?єднання, вступаючи в члени Одеської регіональної торгово-промислової палати, одночасно набувають членство в ТПП України.
Порядок припинення членства в Одеській регіональній торгово-промисловій палаті регламентовано п. 4.6-4.9. її статуту.
Так, зазначені пункти статуту Відповідача передбачають, що член Палати може припинити своє членство в Палаті, подавши письмову заяву до Президії чи Ради. В цьому випадку припиняється його членство і в ТПП України. При виході з Палати сплачені внески не повертаються.
Член Палати, який не сплатив протягом року членский внесок, може бути виключений з членів Палати та із членів ТПП України. У випадку порушення членом Палати вимог цього статуту рішення про його виключення може бути прийняте Президією Палати. Скарги про відмову у прийнятті до членів Палати або виключення з числа членів Палати розглядаються Радою Палати або ТПП України.
Згідно Протоколу № 10 засідання позачергової Президії Одеської регіональної торгово-промислової палати від 11 квітня 2024р., Товариство з обмеженою відповідальністю «Глассрайз» було виключено з членів Одеської регіональної торгово-промислової палати, а не з членів Торгово-промислової палати України. Таким чином, відповідач зауважує, що позивач безпідставно посилається у позовній заяві на положення статуту Торгово-промислової палати України.
Суд приймає до уваги, що пунктом 1.2. Статуту встановлено, що ОРТПП є членом Торгово-промислової палати України та здійснює свою діяльність відповідно до Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», інших законів, нормативно-правових актів та Статуту.
Згідно з пунктом 5.1. Статуту ОРТПП керівними органами ОРТПП є Загальні збори членів Палати, Рада Палати, Президія Палати, Президент Палати. Вищим керівним органом Палати є Загальні збори членів Палати, які скликаються Радою Палати не рідше одного разу в п?ять років.
До виключної компетенції Загальних зборів Палати відносяться: розгляд доповідей Ради Палати про діяльність Палати, звітів Ревізійної комісії й прийняття по них рішень; вибори Ради Палати (її кількісного та персонального складу) терміном на п?ять років; вибори членів Ревізійної комісії Палати терміном на 5 років; затвердження Статуту Палати, внесення змін та доповнень до Статуту; вирішення питання про припинення діяльності Палати; розгляд інших питань, що стосуються діяльності Палати.
В період між Загальними зборами членів ОРТПП керівництво діяльністю Палати здійснює Рада, яка обирається Загальними зборами членів на п?ятирічний строк. Кількість членів Ради визначається Загальними зборами. В керівні органи ОРТПП можуть бути обрані співробітники Палати, які пропрацювали не менше п?яти років, керівники підприємств, що є членами Палати не менше п?яти років (п.5.6.1. Статуту).
Відповідно до пункту 5.7.8. Статуту Рада ОРТПП визначає кількість членів Президії Палати і обирає за поданням Президента Палати із складу членів Ради персональний склад Президії палати терміном на п?ять років, а згідно з п. 5.7.9. Статуту за поданням Президента ОРТПП затверджує Першого віце-президента і віце-президентів Палати.
Пунктом 5.11.1 Статуту Палати встановлено, що для керівництва діяльністю ОРТПП Рада обирає строком на п?ять років Президію Палати у складі Президента, Першого віце-президента і віце-президентів (один з яких є генеральним секретарем Ради і Президії), членів Президії.
Відтак, Рада Палати є виборним керівним органом Одеської регіональної торгово-промислової палати, персональний та кількісний склад якої обирається загальними зборами членів ОРТПП терміном на п?ять років.
Президія Палати є виборним керівним органом Одеської регіональної торгово-промислової палати, персональний та кількісний склад якої обирається Радою Палати терміном на п?ять років.
Рішенням Загальних звітно-виборних зборів членів ОРТПП від 13.12.2018 року, оформленого протоколом № 3, було обрано кількісний та персональний склад Ради, зазначений в позові.
13 грудня 2018 року, відбулося перше засідання Ради палати, на якому були присутні двадцять обраних Загальними зборами членів Ради ОРТПП, на якому біли прийняті рішення, оформлені протоколом № 1, в тому числі рішення про обрання кількісного та персонального складу Президії ОРТПП.
Слід зазначити, що Цивільний кодекс України, Закон України «Про торгово-промислові палати в Україні» не регламентують питання порядку виникнення та припинення повноважень членів Рад та Президій ТПП України та регіональних торгово-промислових палат.
Отже, зазначені питання мають бути регламентовані статутами торгово-промислових палат, що підтверджується і змістом приписів абзацу 2 частини 1 ст. 92 ЦК України, відповідно до якого порядок створення органів юридичної особи встановлюється установчими документами та законом.
Проте Статутом ОРТПП питання виникнення та припинення повноважень членів Рад та Президій ТПП України та регіональних торгово-промислових палат не встановлений.
Разом з тим, оскільки рішення органу управління юридичної особи приватного права втілює її юридично значущу волю і не потребує підтвердження якимось іншим органом цієї чи іншої юридичної особи, передбачені таким рішенням правові наслідки настають з моменту прийняття такого рішення.
Виходячи з викладеного та враховуючи, що Рада ОРТПП була обрана Загальними зборами членів ОРТПП терміном на п?ять років 13 грудня 2018 року і приступила до виконання своїх повноважень цього ж дня, повноваження членів Ради ОРТПП виникли саме з 13 грудня 2018 року.
3 урахуванням того, що Статутом ОРТПП встановлений п?ятирічний строк повноважень членів Ради ОРТПП, то у разі його спливу, повноваження членів цього керівного органу автоматично припиняються, адже органи будь-якої юридичної особи повинні діяти відповідно до установчих документів та закону (ч. 1 ст. 92 ЦК України).
Так само закінчились повноважень Президії ОРТПП.
Згідно з абзацем 1 ч. 3 ст. 92 ЦК України орган або особа, яка відповідно до установчих документів юридичної особи чи закону виступає від її імені, зобов?язана діяти в інтересах юридичної особи, добросовісно і розумно та не перевищувати своїх повноважень.
Суб?єкти у цивільних правовідносинах зобов"язані не вчиняти дії з метою, що свідчить про зловживання відповідними правовими можливостями - право не може використовуватись «на зло» (постанова Верховного Суду від 19.05.2021 року у справі № 693/624/19).
З урахуванням викладеного, строк повноважень членів Ради ОРТПП та Президії ОРТПП припинився після спливу встановленого Статутом ОРТПП п?ятирічного строку, тобто 12 грудня 2023 року. Таким чином, члени Ради ОРТПП, визначений Статутом п?ятирічний строк повноважень яких закінчився 12 грудня 2023 року, з 13 грудня 2023 року не можуть вважатися повноважними членами Ради ОРТПП. Те ж саме стосується і членів Президії ОРТПП.
Починаючи з жовтня 2023 року, Рада ОРТПП не скликає і не проводить Загальних зборів членів ОРТПП наживо, що підтверджується наступним.
Так, 23 жовтня 2023 року на електронні адреси членів Палати надійшов лист від Одеської регіональної торгово-промислової палати від 23.10.2023 року № 2004-34/503, адресований членам ОРТПП щодо проведення Загальних зборів членів ОРТПП.
У зазначеному листі з посиланням на воєнний стан, відсутність можливості створити належні і безпечні умови для фізичної присутності великої кількості учасників зборів під час їх проведення та на ст. 5.5. Статуту ОРТПП було зазначено про проведення Загальних зборів членів Палати шляхом опитування 23.11.2023 року.
Оскільки рішення Ради Одеської регіональної торгово-промислової палати від 19 жовтня 2023р. в частині проведення Загальних зборів членів Палати шляхом опитування було прийнято з порушеннями норм Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», положень Статуту Одеської регіональної торгово-промислової палати та Статуту Торгово-промислової палати України, члени ОРТПП ТОВ «ГЛАССРАЙЗ» та ТОВ «ГОФЕР КОРПОРЕЙШН» звернулися до суду з вимогами про визнання указаного рішення ради Палати недійсним.
Рішенням господарського суду Одеської області від 28.02.2024 року у справі № 916/4893/23 позов указаних членів ОРТПП було задоволено частково, рішення Ради Одеської регіональної торгово-промислової палати, оформлене протоколом № 6 від 19.10.2023, з питання першого порядку денного про проведення чергових загальних зборів членів Палати шляхом письмового опитування визнано недійсним ( рішення не набрало законної сили у зв?язку з подачею ОРТПП апеляційної скарги).
Позивач зазначає, що підставою для звернення ТОВ «ГЛАССРАЙЗ» та ТОВ «ГОФЕР КОРПОРЕЙШН» з указаним позовом стало порушення їх прав на участь в управлінні організацією, членами якої вони були, у встановлений законом спосіб.
Так, згідно з п.4.4. Статуту ОРТПП члени Палати в особі своїх повноважних представників мають право брати участь в роботі Загальних зборів, обирати делегатів на З?їзд ТПП України, обирати і бути обраними до керівних органів Палати та ТПП України, виносити на розгляд Загальних Зборів Палати пропозиції з питань, що входять у сферу діяльності Палати і ТПП України тощо.
Прийняття рішення щодо проведення Загальних зборів членів ОРТПП в непередбаченому законом та статутом порядку не тільки порушує Статут ОРТПП на суворе виконання якого розраховують всі члени Палати, але й порушує права членів Палати на безпосередню участь у зборах вишого керівного органу ОРТПП, обговорення питань порядку денного, висування кандидатур до керівних органів Палати, в том числі власних кандидатур, тобто права обирати та бути обраними, внесення пропозицій з питань, що входять у сферу діяльності Палати, позбавляє членів Палати можливості задавати питання і отримувати відповіді щодо підсумків п?ятирічної діяльності ОРТПП та звіту Ревізійної комісії ОРТПП за п?ять років тощо, а отже й порушує права на участь в управлінні Одеською регіональною торгово-промисловою палатою та на права впливати на вирішення питань, що стосуються діяльності Палати.
11 грудня 2023 року на електронну пошту членів Ради Палати, включаючи Позивача, надійшов лист ОСОБА_3 від 11.12.2023 року № 2014-08/571, яким членів Ради було повідомлено, що на засіданні Ради шляхом опитування 11 грудня 2023 року виноситься питання щодо скликання чергових Загальних зборів на 12.01.2024 року. В указаному листі також було зазначено, що форма, місце та час буде повідомлено додатково.
12 грудня 2023 року на електронну адресу Позивача надійшов лист від Одеської регіональної торгово-промислової палати № 2004-34/574 від 12.12.2023 року, адресований членам ОРТПП щодо скликання Загальних зборів членів ОРТПП.
Листом Позивача було повідомлено, що 11 грудня 2023 року відбулося засідання Ради Одеської регіональної торгово-промислової палати шляхом опитування, на якому було прийняте рішення щодо скликання Загальних зборів членів ОРТПП 12.01.2024 року. В указаному листі також було зазначено, що форму, місце та час буде повідомлено додатково.
Вважаючи, що указане рішення Ради Палати було прийнято з порушеннями Статуту Одеської регіональної торгово-промислової палати та Статуту Торгово-промислової палати України, ТОВ «ГЛАССРАЙЗ» 18 грудня 2023 року звернулося до суду з позовом про визнання указаного рішення недійсним (справа № 916/5529/23).
Проте, оскарження Позивачем цього рішення Ради Палати дійсно не заважало і не перешкоджало Відповідачу провести 12 січня 2024 року Загальні збори членів ОРТПП, але Збори не відбулися з невідомих ТОВ «ГЛАССПАК» причин.
15 січня 2024 року відбулося засідання Ради ОРТПП, на якому було прийнято рішення про скликання чергових Загальних зборів членів Одеської регіональної торгово-промислової палати 14.03.2024 року у приміщенні, яке буде відповідати діючим вимогам законодавства України та отримати дозвіл на проведення Загальних зборів членів наживо від Одеської обласної військової адміністрації.
29 лютого 2024 року ТОВ «ГЛАССПАК» звернулося до суду з вимогами про визнання указаного рішення Ради Палати недійсним (справа № 916/812/24 господарського суду Одеської області, розгляд справи не розпочався).
Проте оскарження цього рішення Ради Палати також жодним чином не заважало і не перешкоджало Відповідачу провести 14 березня 2024 року Загальні збори членів ОРТПП, але вони не відбулися.
Слід зазначити, що Загальні збори членів громадських організацій та недержавних неприбуткових самоврядних організацій є вищими органами управління таких юридичних осіб і за своєю правовою природою не є масовими зібраннями.
З урахуванням викладеного заборона, встановлена Наказом Одеської обласної державної адміністрації Одеської обласної військової адміністрації від 18.08.2023 року № 18, на проведення загальних зборів членів громадських організацій та недержавних неприбуткових самоврядних організацій не розповсюджується.
Це підтверджується і листом Одеської обласної державної адміністрації Одеської обласної військової адміністрації від 28.02.2024 року №2234/4/01-45/2513/2-24, надісланим на адресу ТОВ «ГЛАССПАК».
Суд погоджується, що вимоги щодо скликання та проведення загальни зборів членів ОРТПП у порядку та у спосіб, визначений законом та статутом буди законними та направленими реалізацію передбачених Статутом ОРТПП прав членів Палати.
Суд не знайшов підтвердження запереченням Відповідача щодо неповаги ТОВ «ГЛАССРАЙЗ» до партнерів, несумлінності, намаганні сформувати дублюючи (альтернативні, паралельні) органи управління Палатою та дискредитувати діяльність керівних органів Палати. Такі твердження відповідача є безпідставними, не підтвердженими належними та допустимими доказами.
Згідно ст.4 ГПК України, право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується.
Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом.
Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням. Відмова від права на звернення до господарського суду є недійсною.
Аналіз наведених норм дає змогу дійти висновку, що кожна особа має право на захист свого порушеного, невизнаного або оспорюваного права чи законного інтересу, який не суперечить загальним засадам чинного законодавства.
Порушення, невизнання або оспорення суб`єктивного права є підставою для звернення особи за захистом свого права із застосуванням відповідного способу захисту.
Відтак, звернення позивача до Господарського суду Одеської області з позовами про оскарження рішень керівних органів ОРТПП є його законним правом та не може бути квалифіковане як порушення норсм статуту ОРТПП.
Суд приймає до уваги пояснення третьої особи без самостійних вимог на предмет спору ПАТ "Пласке" про наступні обставини.
Згідно рішення по питанню 3 порядку денного звітно-виборних Загальних зборів ОРТПП 13.12.2018 до складу Ради Палати було обрано 21 особу (по наявному у цьому протоколі списку), рішення прийнято одноголосно. Відповідно, з урахуванням положень пункту 5.6.1. Статуту ОРТПП, строк повноважень новообраних членів Ради Палати складає з 14.12.2018 по 13.12.2023р.
При цьому, починаючи з 13.12.2018 і на час розгляду справи , в порушення вимог Статуту, Загальні збори членів Палати (ані чергові, ані позачергові) не скликались.
Відтак, згідно Статуту члени Палати жодним чином не могли бути обрані (або переобрані на новий 5-річний термін). Цей факт Відповідачем у відзиві на позовну заяву не заперечується.
Згідно рішення Ради палати по питанню 1 порядку денного засідання від 13.12.2018 (копія протоколу засідання № 1 від 13.12.2018 наявна у матеріалах справи) на посаду Президента Палати було обрано ОСОБА_3 на 5 років на період з 2019 по 2024 рік.
Відповідно до вказаних у протоколі відомостей строк попередніх повноважень Президента Палати Шувалова С.Є. закінчувався 15.01.2019р.
З урахуванням цього та на підставі пункту 5.7.1. Статуту ОРТПП строк повноважень новообраного Президента Палати Шувалова С.Є. складає з 16.01.2019 по 15.01.2024.
Згідно рішення Ради палати по питанню 3 порядку денного цього ж засідання за поданням Президента Палати з числа членів Ради Палати було обрано та затверджено склад Президії Палати у кількості 10 осіб (по наявному у цьому протоколі списку) строком на 5 років.
Відповідно, з урахуванням положень пункту 5.7.8. Статуту ОРТПП строк повноважень новообраних членів Президії Палати складає з 14.12.2018 по 13.12.2023р.
Таким чином, станом на дату прийняття позачерговою Президією Палати оскаржуваного рішення від 11.04.2024 повноваження її членів закінчились.
15.01.2024 відбулось засідання Ради Палати (протокол засідання №9 від 15.01.2024 додається). Водночас, як вже зазначено, термін повноважень членів Ради Палати закінчились ще 13.12.2023р.
Незважаючи на це та всупереч Статуту, Радою Палати було прийнято рішення про внесення змін до статуту, було вирішено внести зміни до Статуту ОРТПП.
Згідно пункту 1.3. Статуту ОРТПП є юридичною особою.
Відповідно до пункту 10.1. Статуту ОРТПП зміни до Статуту Палати приймаються Загальними зборами відповідно до вимог цього Статуту та реєструються в порядку передбаченим законодавством.
Відповідно до підпункту 4) частини 1 статті 1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» (далі - Закон про держреєстрацію) державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об?єднання, професійної спілки, її організації або об?єднання, політичної партії, організації роботодавців, об?єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.
Відповідно до підпункту 17 частини 1 цієї ж статті установчий документ юридичної особи - установчий акт, статут, програма політичної партії, модельний статут, засновницький договір, одноособова заява (меморандум), положення тощо.
Зміна до відомостей про юридичну особу, у тому числі зміна до установчих підлягає обов?язковій державній реєстрації.
Для проведення такої державної режстрації юридична особа має подати державному реєстратору документи, що передбачені статтею 17 Закону про держреєстрацію.
Згідно статті 8 Закону України «Про торгово-промислові палати» Статут торгово-промислової палати не повинен суперечити законодавству України, а статут України. регіональної торгово-промислової палати також Статуту Торгово-промислової палати
Як свідчить отриманий Третьою особою витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (станом на 20.05.2024, копія додається) остання реєстраційна дія щодо змін до установчих докуметів (статуту) ОРТПП була проведена 08.04.2014.
Отже, прийняті на засіданні Ради Палати від 15.01.2024 зміни до Статуту ОРТПП не пройшли державну реєстрацію у встановленому порядку, а відтак - не набули чинності.
Відповідно, станом на дату розгляду цієї судової справи чинним є Статут ОРТПП в редакції від 08.04.2014, та в якій відсутні згадані вище пункти 5.6.3. та 7.1.1., на які посилалась Рада Палати у прийнятому «рішенні про продовження повноважень керівних органів».
Слід констатувати, що повноваження членів Ради Палати закінчились 13.12.2023; повноваження Президента Палати Шувалова С.Є. закінчились 15.01.2024; повноваження членів Президії Палати також закінчились 13.12.2023.
Відповідно, з урахуванням наявних у справі доказів, є протиправним як самого позачергового засідання Президії Палати за участі осіб, повноваження яких закінчились та не були продовжені у встановлений Статутом спосіб. Так само, протиправним є рішення, що прийняте позачерговою Президією Палати від 11.04.2024, оформлене протоколом №10.
Частиною 3 статті 13 ГПК України визначено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Частиною першою статті 73 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
В силу частини першої ст.76 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Відповідно до частини першої ст.74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Обов`язок із доказування необхідно розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
Необхідність доводити обставини, на які учасник справи посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, в господарському процесі є складовою обов`язку сприяти всебічному, повному та об`єктивному встановленню усіх обставин справи, що передбачає, зокрема, подання належних доказів, тобто таких, що підтверджують обставини, які входять у предмет доказування у справі, з відповідним посиланням на те, які обставини цей доказ підтверджує.
Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом (стаття 14 Господарського процесуального кодексу України).
Відповідно до ст.15 Цивільного кодексу України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. За приписами ст.16 цього Кодексу, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Завданням суду при здійсненні правосуддя, в силу ст.2 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" є, зокрема, захист гарантованих Конституцією України та законами, прав і законних інтересів юридичних осіб.
Реалізуючи передбачене ст.64 Конституції України право на судовий захист, звертаючись до суду, особа вказує в позові власне суб`єктивне уявлення про порушене право чи охоронюваний інтерес та спосіб його захисту.
Вирішуючи спір, суд повинен надати об`єктивну оцінку наявності порушеного права чи інтересу на момент звернення до господарського суду, а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.
Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Згідно з усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент.
Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v.Spain) від 9 грудня 1994 року, серія А, №303А, п. 29). Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення у справі "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v.Finland), № 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року).
Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті. Крім того, вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищестоящою інстанцією. Лише за умови винесення обґрунтованого рішення може забезпечуватись публічний контроль здійснення правосуддя (рішення у справі "Гірвісаарі проти Фінляндії" (Hirvisaari v.Finland), №49684/99, п. 30, від 27 вересня 2001 року) (рішення Європейського суду з прав людини "Серявін та інші проти України").
Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент.
Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа "Серявін та інші проти України", рішення від 10.02.2010). Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 26.06.2018 у справі № 127/3429/16-ц.
За приписами ст.ст.73, 74 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Відповідно до ст.ст. 76-79 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування.
Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.
Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Зважаючи на встановлені факти та вимоги вищезазначених правових норм, господарський суд дійшов висновку, що заявлений позов підлягає задоволенню.
Вступна та резолютивна частини рішення проголошені судом після закінчення розгляду справи.
Керуючись ст.ст.13, 73, 74, 76-80, 86, 129, 232, 233, 236-242 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
в и р і ш и в:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати недійсним рішення засідання позачергової Президії Одеської регіональної торгово-промислової палати від 11 квітня 2024 року, оформлене протоколом № 10 в частині виключення з членів Одеської регіональної торгово-промислової палати Товариство з обмеженою відповідальністю «ГЛАССРАЙЗ».
3. Стягнути з Одеської регіональної торгово-промислової палати (65011, м.Одеса, вул. Базарна, 47, код ЄДРПОУ 02944722) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ГЛАССРАЙЗ (65033, м. Одеса, вул.Млинова,29, код ЄДРПОУ 37223949) 3028 (Три тисячі двадцять вісім) гривень 00коп. судового збору.
Згідно з ч.ч.1,2 ст.241 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення у порядку, передбаченому ст.257 ГПК України.
Повний текст рішення складено 21 серпня 2024 р.
Суддя Т.Г. Пінтеліна
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 19.08.2024 |
Оприлюднено | 26.08.2024 |
Номер документу | 121156330 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб'єктів господарювання та їхніх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Пінтеліна Т.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні