Справа № 216/6937/23
провадження №2/216/822/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
(повний текст)
16 серпня 2024 року м. Кривий Ріг
Центрально-Міський районний суд м. Кривого Рогу Дніпропетровської області у складі: головуючого, судді: Чирського Г.М.,
за участю секретаря судового засідання: Смолдирева М.Є.,
представника позивача, адвоката Пшиченка Ю.В.,
представника відповідача 1, адвоката - Мартинової Н.Ю., представника відповідача-2, адвокатів Нестерук А.В., Дубовик С.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду №2 цивільну справу за позовом ОСОБА_1 , в інтересах якої діє адвокат Пшиченко Юрій Володимирович, до Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Криворіжгаз», Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» про визнання незаконними дій, зобов`язання здійснити перерахунок та встановити індивідуальний лічильник,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася до Центрально-Міського районного осуду м. Кривого Рогу Дніпропетровської області з позовом, який в подальшому було уточнено до початку судового розгляду її представником, адвокатом Пшиченком Ю.В. , в останній редакції, від 15.01.2024 року, про визнання незаконними дій і зобов`язання здійснити перерахунок та встановити індивідуальний лічильник, в якому просить суд: визнати незаконними дії АТ «Криворіжгаз» щодо встановлення 15.08.2018 року загальнобудинкового вузла обліку газу у будинку АДРЕСА_1 ; визнати незаконним встановлений АТ «Криворіжгаз» режим нарахування об`ємів спожитого природного газу після зняття 01.05.2020 року загальнобудинкового вузлу обліку газу для побутового споживача природного газу ОСОБА_1 ; зобов`язати ТОВ «Газорозподільні мережі України» з 01.05.2020 року поновити для ОСОБА_1 режим нарахування природного газу відповідно до встановлених Кабінетом Міністрів України норм споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників і здійснити перерахунок плати за споживчий газ, починаючи з 01.05.2020 року до встановлення індивідуального лічильника обліку газу, виходячи із діючих норм споживання газу для громадян в квартирах, в яких не встановлені індивідуальні газові лічильники; зобов`язати ТОВ «Газорозподільні мережі України» відповідно до ст.6 Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу»за свій рахунок здійснити встановлення індивідуального газового лічильника у квартирі позивача ОСОБА_1 .
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що 15.08.2018 року АТ «Криворіжгаз» встановило на будинок АДРЕСА_1 Розі загально будинковий вузол обліку газу, що є незаконним. 01.05.2020 року «…зазначений прилад обліку знятий на державну повірку та згідно довідки про непридатність визнано непридатним для подальшої експлуатації…». До теперішнього часу відсутній загальнобудинковий прилад обліку газу на вказаний будинок. Після 01.05.2020 року відповідач на підставі п. 8 Постанови КМУ №620 від 16.05.2020 року визначає обсяг спожитого позивачем газу згідно з середнім обсягом споживання газу за попередні місяці до моменту виходу з ладу будинкового вузла обліку. 23.09.2023 року позивач звернулася до відповідача із заявою про здійснення перерахунку за послуги газопостачання та отримала відмову. На заяву позивача від 23.09.2023 року щодо встановлення індивідуального приладу обліку газу за рахунок коштів відповідача, відповідь не надано. Тому позивач вважає дії АТ «Криворіжгаз» щодо встановлення загальнобудинкового лічильника газу, щодо встановлення режиму нарахування об`ємів спожитого газу, відмову здійснити перерахунок та встановити індивідуальний газовий лічильник за рахунок відповідача в квартирі позивача незаконними.
Ухвалою суду від 27.10.2023 року відкрито спрощене позовне провадження у цивільній справі з повідомленням сторін.
15.11.2023 року, не погоджуючись з пред`явленими вимогами, представник відповідача АТ «Криворіжгаз» - Мартинова Н.Ю., яка діє на підставі довіреності, скористалася правом надання відзиву, в якому просила закрити провадження у справі в частині позовних вимог про визнання незаконними дій АТ «Криворіжгаз» щодо встановлення загальнобудинкового вузла обліку природного газу у будинку АДРЕСА_1 ; відмовити у задоволенні позовних вимог позивача в повному обсязі. Свої заперечення проти позовних вимог мотивувала тим, що 28.07.2023 року НКРЕКП прийнято постанову №1388 «Про зупинення дії ліцензії з розподілу природного газу, виданої АТ «Криворіжгаз», яка набрала чинності з 01.08.2023 року, а отже з цієї дати АТ "Криворіжгаз" не є Оператором ГРМ, а норми Кодексу ГРМ, Закону УкраїниПро забезпечення комерційного облікуне розповсюджують свою дію на взаємовідносини АТ«Криворіжгаз» зі споживачами в частині здійснення розподілу природного газу або зміни об`ємів та обсягів розподіленого природного газу споживачам та здійснення перерахунку, забезпечення комерційного обліку.Також, з 01 серпня 2023 року правовідносини, що виникають між позивачем та АТ«Криворіжгаз»не регулюються Законом України«Про житлово-комунальні послуги», так як Відповідач не надає послуги з розподілу природного газу, а тому не встановлює режим нарахування об`ємів спожитого природного газу згідно показань загальнобудинкового прибору обліку природного газу, до повноважень АТ«Криворіжгаз»не входить здійснення перерахунку плати за газ, виходячи із діючих протягом вказаного періоду норм споживання газу для громадян для приготування їжі, в квартирах яких не встановлені газові лічильники, не має повноважень на забезпечення індивідуальними газовими лічильниками побутових споживачів.
Щодо визнання незаконними дій щодо встановлення загальнобудинкового лічильника газу представником відповідача зазначено, що дійсно ПАТ «Криворіжгаз» 12.12.2016 року було встановлено загальнобудинковий вузол обліку природного газу по АДРЕСА_1 , який було введено в експлуатацію з 01.01.2017. Так, у ч.1ст.6 Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу»(в редакції, що діяла на момент встановлення загальнобудинкового лічильника за адресою позивача), суб`єкти господарювання, що здійснюють розподіл газу на відповідній території, зобов`язані були забезпечити встановлення лічильників газу для населення, що проживає в квартирах та приватних будинках, зокрема тільки для приготування їжі до 01.01.2018 року. В ч. 1 ст. 6 Закону не зазначено право абонента на індивідуальний лічильник газу, натомість мова йде про обов`язок оператора ГРМ забезпечити встановлення як індивідуальних, так і загальнобудинкових лічильників газу для забезпечення 100 % обліку спожитого газу населенням. Враховуючи вищевикладене, суб`єкти господарювання, що здійснюють розподіл газу на відповідній території, зобов`язані були в термін до 01.01.2018 для зазначеної групи населення забезпечити встановлення лічильників газу (індивідуальних або загальнобудинкових), що мало забезпечити 100% обліку спожитого природного газу населенням.
ПАТ «Криворіжгаз» було розроблено та подано на затвердження НКРЕКП План розвитку газорозподільної системи ПАТ «Криворіжгаз» на 2016-2025 роки. Постановою НКРЕКП від 31.03.2016 року № 547 (зі змінами) затверджено План розвитку газорозподільної системи ПАТ «Криворіжгаз» на 2016-2025 роки та джерела його фінансування по розділах. У І розділі Плану розвитку на 2016-2025 роки (Інвестиційна програми ПАТ «Криворіжгаз» на 2016 рік), було передбачено з урахуванням технічних та економічних чинників загальнобудинковий лічильник за адресою: АДРЕСА_1 .
Таким чином, ПАТ «Криворіжгаз» не може відступати від положень, встановлених Планом розвитку газорозподільної системи ПАТ «Криворіжгаз» на 2016-2025 роки, яка затверджена постановою НКРЕКП від 31.03.2016 року №547 та в подальшому постановою НКРЕКП №2347 від 22.12.2016 року.
19.01.2018 року, тобто після встановлення загальнобудинкового вузла обліку природного газу на ввідному газопроводі багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 , набрали чинності зміни доЗакону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу»які були внесеніЗУ «Про внесення змін до Закону України "Про забезпечення комерційного обліку природного газу" щодо порядку встановлення лічильників споживачам природного газу» від 21.12.2017 № 2260-VIII.
Так, змінами до Закону було доповнено статтю 2 Закону новою частиною другою, згідно з якою з метою забезпечення комерційного обліку природного газу для населення суб`єкти господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, оснащують споживачів природного газуфізичних осіб (населення) індивідуальними лічильниками газу. Загальнобудинковий лічильник газу може бути встановлений лише за згодою співвласників багатоквартирного будинку в порядку, визначеномуст. 10 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку». Таким чином, за адресою АДРЕСА_1 забезпечено облік природного газу відповідно до вимог Закону в редакції, що існувала на момент виникнення спірних правовідносин, а тому позовні вимоги позивача є безпідставними та не підлягають задоволенню.
Крім того, представник відповідача у відзиві зазначив, що відсутній предмет спору в частині вимог про визнання незаконними дій АТ «Криворіжгаз» щодо встановлення загальнобудинкового лічильника газу за адресою: АДРЕСА_1 , оскільки рішенням Дзержинського районного суду м. Кривого Рогу від 24.10.2019 року у справі № 210/3890/19 за колективним позовом мешканців будинку АДРЕСА_1 до АТ «Криворіжгаз», ТОВ «Дніпровськгаз збут» визнано незаконними дії АТ «Криворіжгаз» щодо встановлення загальнобудинкового вузла обліку природного газу в будинку АДРЕСА_1 . Разом з тим, згідно акту № 1457 від 07.05.2020 року загальнобудинковий вузол обліку природного газу в будинку АДРЕСА_1 було знято у зв`язку із непрацездатністю (а.с. 34-38).
14.12.2023 року від представника позивача надійшло до суду клопотання про залучення в якості співвідповідача Криворізьку філію ТОВ «Газорозподільні мережі України» та уточнена позовна заява, в якій зазначено відповідачем Криворізьку філію ТОВ «Газорозподільні мережі України» (а.с. 63-68).
03.01.2024 року від відповідача АТ «Оператор газорозподільної системи «Криворіжгаз» надійшли заперечення щодо прийняття уточненої позовної заяви.
15.01.2024 року від представника позивача повторно надійшла уточнена позовна заява і клопотання про залучення в якості співвідповідача не Криворізьку філію ТОВ «Газорозподільні мережі України», а безпосередньо ТОВ «Газорозподільні мережі України».
12.02.2024 року ухвалою суду прийнято уточнену позовну заяву, залучено до участі у справі в якості співвідповідача ТОВ «Газорозподільні мережі України».
21.02.2024 року від відповідача 1 АТ «Оператор газорозподільної системи «Криворіжгаз» надійшов відзив на уточнену позовну заяву.
Також 21.02.2024 року правом надання відзиву скористався представник відповідача 2 ТОВ«Газорозподільні мережі України», в якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування вказано, що АТ«Оператор газорозподільної системи «Криворіжгаз»є юридичною особою приватного права, яке відповідно дост.96 ЦК Українисамостійно відповідає за своїми зобов`язаннями. ТОВ«Газорозподільні мережі України»є самостійною юридичною особою та не є правонаступником АТ«Криворіжгаз», не укладало правочинів щодо переведення боргу або будь-яких зобов`язань АТ«Криворіжгаз», AT «Оператор газорозподільної системи «Криворіжгаз» не перебуває в процесі припинення, а тому ТОВ«Газорозподільні мережі України»не може відповідати за зобов`язаннями АТ«Криворіжгаз»та не має підстав для здійснення перерахунку спожитого побутовим споживачем природного газу за період, коли ТОВ«Газорозподільні мережі України»не здійснювало діяльність з розподілу природного газу. Також, відповідно до п.п. 3 п. 2 Постанови НКРЕКП від 28.07.2023 №1389 було зобов`язано Товариство, зокрема, до 31 грудня 2023 року забезпечити виконання зобов`язань, покладених на АТ «Оператор газорозподільної системи «Криворіжгаз», за результатами здійснених НКРЕКП заходів державного контролю діяльності AT «КРИВОРІЖГАЗ» з розподілу природного газу за попередні роки та які будуть покладені за результатами заходу державного контролю НКРЕКП діяльності AT «КРИВОРІЖГАЗ» за 2021 - 2023 роки, у частині: прийняття на баланс КРИВОРІЗЬКОЇ ФІЛІЇ ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» з балансу AT «КРИВОРІЖГАЗ» вузлів обліку природного газу, у тому числі тих, що були встановлені (замінені); виконання в повному обсязі заходів Плану розвитку газорозподільної системи на 2020 - 2029 роки газорозподільного підприємства AT «КРИВОРІЖГАЗ», затвердженого постановою НКРЕКП від 24 грудня 2019 року № 3073, Плану розвитку газорозподільної системи на 2021 - 2030 роки газорозподільного підприємства AT «КРИВОРІЖГАЗ», затвердженого постановою НКРЕКП від 30 грудня 2020 року № 2797, Плану розвитку газорозподільної системи на 2023 - 2032 роки газорозподільного підприємства AT «КРИВОРІЖГАЗ», затвердженого постановою НКРЕКП від 19 грудня 2022 року № 1704, та передачі створених активів на баланс КРИВОРІЗЬКОЇ ФІЛІЇ ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ»; виконання інших зобов`язань, покладених НКРЕКП на AT «КРИВОРІЖГАЗ» за результатами заходів державного контролю ліцензованої діяльності AT «КРИВОРІЖГАЗ».
Аналіз змісту наведеної постанови НКРЕКП дає змогу дійти висновку про те, що на ТОВ «Газорозподільні мережі України» не покладено обов`язку виконання зобов`язань AT «Криворіжгаз» із перерахунку спожитого природного газу побутовим споживачем, що одночасно вказує на відсутність будь якого правонаступництва стосовно даного питання. Крім того, Товариство було зобов`язано забезпечити виконання зобов`язань, покладених на AT «Криворіжгаз» лише за результатами заходу державного контролю НКРЕКП діяльності AT «Криворіжгаз» за 2021 - 2023 роки. На даний час відсутня інформація щодо результатів здійснених НКРЕКП заходів державного контролю діяльності AT «Криворіжгаз», а отже, не відомо, які саме зобов`язання покладені на ТОВ «Газорозподільні мережі України» за результатами заходу державного контролю НКРЕКП діяльності AT «Криворіжгаз» за 2021 - 2023 роки. Оператором ГРМ для споживача ОСОБА_1 у період до 01.01.2023 було AT Криворіжгаз» і саме AT «Криворіжгаз» мало обов`язок встановити споживачу лічильник до 01.01.2023.. Постановою НКРЕКП від 28.07.2023 №1389 внесені зміни до додатка до постанови НКРЕКП від 26 грудня 2022 року №1839 та врегулювано питання щодо провадження ТОВ «Газорозподільні мережі України» діяльності з розподілу природного газу, а саме розширено територію провадження діяльності Товариства з розподілу природного газу шляхом включення до неї м. Кривий Ріг (крім житлового масиву Інгулець Інгулецького району). Отже, лише з 01 серпня 2023 року ТОВ «Газорозподільні мережі України» набуло право на провадження діяльності з розподілу природного газу на території міста Кривий Ріг, що унеможливлює виконання Товариством обов`язку, строк виконання якого закінчився 8 місяців до дати набуття Товариством права на здійснення діяльності з розподілу природного газу. Таким чином, на Товариство розповсюджується норма, яка регулює правовідносини у випадку не встановлення населенню у строки, зазначені у Законі, лічильників газу з вини суб`єктів господарювання. Дана норма не містить терміну, до якого Товариство зобов`язано встановити споживачу лічильник газу. У такому випадку, Товариство повинно керуватися постановою НКРЕКП від 28.07.2023 року №1389.
До теперішнього часу позивач не зверталася до ТОВ«Газорозподільні мережі України»з жодною заявою про встановлення індивідуального лічильника обліку газу.
Представник позивача, адвокат Пшиченко Ю.В., у судовому засіданні підтримав позовні вимоги в повному обсязі з підстав, викладених в уточненій позовній заяві від 15.01.2024 р., просив його задовольнити, уточнивши відповідачів, до яких висувається кожна із заявлених вимог позову.
Представник відповідача1, адвокат - Мартинова Н.Ю., заперечувала проти задоволення позовних вимог з підстав, викладених у відзиві.
Представники відповідача-2, адвокати Нестерук А.В., Дубовик С.В., також заперечували проти позовних вимог позивача, посилаючись на обґрунтування, викладені у відзиві.
Заслухавши пояснення сторін, дослідивши письмові матеріали цивільної справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, застосувавши до спірних правовідносин відповідні норми матеріального та процесуального права, суд встановив наступні фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.
Судом встановлено, що квартири АДРЕСА_2 належить на праві приватної спільної сумісної власності позивачу ОСОБА_1 , що підтверджується копією свідоцтва про право власності на житло, видане згідно з розпорядженням від 15.01.1997 року (а.с. 11-12).
Судом також встановлено та не заперечувалось сторонами, що ОСОБА_2 є побутовим споживачем природного газу відповідно до ч.1ст.1 Закону України «Про ринок природного газу», а саме використовує природний газ з метою приготування їжі, за об`єктом споживання - квартира АДРЕСА_2 , з 26.07.2016 зареєстрована та мешкає в квартирі (а.с. 9).
З 01.08.2023 на території м. Кривого Рогу господарську діяльність з розподілу природного газу здійснює відповідач 2 - ТОВ «Газорозподільні мережі України» Криворізька філія ТОВ «Газорозподільні мережі України».
До 01.08.2023 господарську діяльність з розподілу природного газу на території м. Кривого Рогу здійснював відповідач 1 - АТ «Оператор газорозподільної системи «Криворіжгаз».
23.09.2023 року позивач звернулася до відповідача 1 АТ «Криворіжгаз» із заявами, в яких просила встановити їй, як споживачу, індивідуальний прилад обліку природного газу у квартирі АДРЕСА_2 , та про здійснення перерахунку за послуги газопостачання (а.с. 13,14).
На звернення щодо незгоди з нарахуваннями та виконання перерахунку, АТ «Криворіжгаз» було надано позивачу відповідь, в якій повідомлено позивача, що загальнобудинковий вузол обліку газу у травні 2020 року демонтований і був визнаний непридатним до подальшого застосування, тому об`єми споживання природного газу визначаються згідно п.8 Тимчасового положення, відповідно до середнього обсягу споживання газу за три попередні місяці (а.с. 16-17).
Постановою НКРЕКП №2492 від 30.09.2015 затверджено Кодекс газорозподільних систем (далі - Кодекс ГРС).
Відповідно до гл.1 розд.1 Кодексу ГРС, Оператор ГРМ - це суб`єкт господарювання, що на підставі ліцензії здійснює діяльність з розподілу природного газу газорозподільною системою, яка знаходиться у його власності або користуванні відповідно до законодавства, та здійснює щодо неї функції оперативно-технологічного управління.
Відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (даліНКРЕКП) від 16 квітня 2015 року № 1274 про видачу ліцензії на розподіл природного, нафтового газу і газу (метану) вугільних родовищ ПАТ«Криворіжгаз»видано ліцензію на господарську діяльність з розподілу природного, нафтового газу і газу (метану) вугільних родовищ на території м. Кривого Рогу (крім житлового масиву «Інгулець» Інгулецького району в м. Кривому Розі) та Криворізького району Дніпропетровської області у зоні розташування розподільних газопроводів, що перебувають у власності та користуванні ПАТ«Криворіжгаз».
Відповідно до пунктів 1.1-1.3 Типового договору розподілу природного газу, що розміщений на офіційному сайті АТ«Криворіжгаз», цей договір є публічним, регламентує порядок та умови переміщення природного газу з метою фізичної доставки Оператором ГРМ обсягів природного газу, які належать споживачам (їх постачальникам), до об`єктів споживачів, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи. Умови договору однакові для всіх споживачів України.
Згідно з пунктом 2.1 цього Типового договору, АТ«Криворіжгаз»взяло на себе зобов`язання постачати природний газ споживачам в необхідних об`ємах (обсягах), а позивачі взяли на себе зобов`язання своєчасно сплачувати вартість природного газу у розмірі, строки та порядку, що визначені цим договором.
Позивач ОСОБА_1 приєдналась до вказаного Типового договору розподілу природного газу, оскільки щомісячно споживала природний газ та щомісячно сплачувала рахунки за спожитий природний газ.
Постановою НКРЕКП №845 від 29 червня 2017 року про видачу ліцензії на розподіл природного газу ПАТ «Криворіжгаз», відповідачу 1 видано ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу природного газу в межах міста Кривий Ріг (крім житлового масиву Інгулець Інгулецького району в м. Кривий Ріг) та Криворізького району Дніпропетровської області, де знаходиться газорозподільна система, що перебуває у власності, господарському віданні, користуванні чи експлуатації ПАТ «Криворіжгаз».
04 червня 2019 року постановою НКРЕКП №943 внесено зміни в повне та скорочене найменування ліцензіата: повне найменуванняАкціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «Криворіжгаз», скороченеАТ «Криворіжгаз».
Постановою НКРЕКП від 28 липня 2023 року № 1388 зупинено дію ліцензії АТ «Криворіжгаз» на право провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, виданої відповідно до постанови НКРЕКП від 29 червня 2017 року № 845, у зв`язку з передачею цілісного майнового комплексу з розподілу природного газу іншому суб`єкту господарювання, який отримав відповідну ліцензію.
Цією ж постановою внесено зміни до постанови від 26 грудня 2022 року № 1839 якою ТОВ«Газорозподільні мережі України»видано ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу природного газу та розширено територію провадження ТОВГазорозподільні мережі Українидіяльності з розподілу природного газу шляхом включення до неї, крім іншого, м. Кривий Ріг (крім житлового масиву Інгулець Інгулецького району).
Крім того, згідно п.2-3 вказаної постанови, НКРЕКП зобов`язано АТ «Криворіжгаз» до 31 грудня 2023 року передати грошові кошти та майно (рухоме та нерухоме), належне АТ "Криворіжгаз" на праві власності, для забезпечення виконання ТОВ«Газорозподільні мережі України»невиконаних АТ "Криворіжгаз" зобов`язань за періоди провадження ним господарської діяльності з розподілу природного газу, визначених за результатами здійснених НКРЕКП заходів державного контролю діяльності АТ "Криворіжгаз" з розподілу природного газу за попередні роки та які будуть покладені за результатами заходу державного контролю НКРЕКП діяльності АТ "Криворіжгаз" у 2021-2023 роках, зокрема: кошти, що підлягають коригуванню за результатами заходів державного контролю; на баланс ТОВ«Газорозподільні мережі України»вузли обліку природного газу, що є на балансі АТ "Криворіжгаз", у тому числі тих, що були встановлені (замінені). Також, зобов`язано АТ "Криворіжгаз" надати до НКРЕКП звітність за результатами провадження господарської діяльності з розподілу природного газу у 2023 році, у порядку та строки, визначеніпостановами Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 07 липня 2016 року № 1234, від 17 лютого 2021 року № 254, від 10 листопада 2022 року № 1416 та фінансову звітність.
Таким чином, Оператором ГРМ для споживача ОСОБА_1 у період з 01.05.2020 року по 01 серпня 2023 року був відповідач АТ«Криворіжгаз», а з 01 серпня 2023 року і на час розгляду справи судом новим Оператором ГРМ є відповідач ТОВ«Газорозподільні мережі України».
Судом також встановлено, що 24.10.2019 року рішенням Дзержинського районного суду м.Кривого Рогу Дніпропетровської області (справа №210/3890/19 частково задоволено позовні вимоги мешканців будинку АДРЕСА_1 , визнано незаконними дії АТ «Оператор газорозподільної системи «Криворіжгаз» щодо встановлення загальнобудинкового вузла обліку природного газу в будинку АДРЕСА_1 ; визнано незаконним встановлений ТОВ «Дніпропетровськгаз збут» режим нарахування об`ємів спожитого природного газу згідно показань загально будинкового прибору обліку газу для побутових споживачів природного газу ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 ; зобов`язано ТОВ «Дніпропетровськгаз збут» з 01.01.2017 року поновити побутовим споживачам (позивачам) режим нарахування природного газу відповідно до норм споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників; визнано за позивачами право на забезпечення індивідуальними безкоштовними газовими лічильниками за рахунокАТ «Оператор газорозподільної системи «Криворіжгаз» тазобов`язано АТ «Оператор газорозподільної системи «Криворіжгаз» встановити індивідуальні газові лічильники відповідно до ст.6 ЗУ «Про забезпечення комерційного обліку природного газу»побутовим споживачам в термін до 01 січня 2021 року.
Постановою Дніпровського апеляційного суду від 30 березня 2022 року вказане рішення залишено без змін.
Відповідно до ч. 4ст.82 ЦПК України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Як вбачається зі змісту вказаного судового рішення позивач у даній справі ОСОБА_1 не входила до кола позивачів у справі, однак судом було визнано незаконність дій відповідача АТ «Оператор газорозподільної системи «Криворіжгаз» щодо встановлення загальнобудинкового приладу обліку газу за адресою: АДРЕСА_1 .
Таким чином, суд вважає обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги ОСОБА_1 в частині визнання протиправним встановленого АТ «Криворіжгаз» режиму нарахування побутовому споживачу ОСОБА_1 об`ємів спожитого газу за показами загальнобудинкового прибору обліку за адресою: АДРЕСА_1 , оскільки судовим рішенням, яке набрало законної сили підтверджено неправомірність встановлення такого приладу обліку.
Вирішуючи питання щодо позовних вимог в частині зобов`язання ТОВГазорозподільні мережі Українивстановити позивачу індивідуальний лічильник газу, суд виходить з наступного.
23.09.2023 року позивач ОСОБА_1 вперше звернулась до АТ«Криворіжгаз»із заявою про встановлення індивідуального лічильника газу.
Згідно з частини 1 статті 6 Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу», суб`єкти господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, зобов`язані забезпечити встановлення лічильників газу, зокрема для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, в яких газ використовується тільки для приготування їжі - до 1 січня 2021 року.
На час виникнення спірних правовідносин, а саме, звернення позивача до суду з даною позовною заявою (24.10.2023) п.п. «а» п. 1 ч. 1 ст. 6 вказаного Закону передбачено, що суб`єкти господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, зобов`язані забезпечити встановлення лічильників газу для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, в яких газ використовується тільки для приготування їжі - до 01 січня 2023 року.
У постанові Верховного Суду від 25 червня 2020 року в справі № 212/7490/17-ц (провадження № 61-1511св19) зроблено такий висновок: враховуючи те, що за час розгляду справи в Закон України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» були внесені зміни, зокрема і в статі 6 цього Закону, якою передбачається строк встановлення газових лічильників для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, в яких газ використовується тільки для приготування їжі - до 01 січня 2021 року, апеляційним судом правильно застосовано указаний Закон, оскільки спірні правовідносини є триваючими. Схожий за змістом правовий висновок викладено в постановах Верховного Суду від 23 листопада 2020 року у справі № 212/3482/18, від 18 листопада 2020 року у справі № 212/4456/19.
Так в Постанові від 21.02.2018 по справі № 908/1312/17, Верховний Суд зазначив, що із змісту Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» вбачається обов`язок встановлення відповідним суб`єктом господарюваннягазорозподільними організаціями за власний рахунок лічильників газу для такої категорії споживачів природного газу як населення, саме у вигляді таких приладів обліку природного газу, що дозволяють визначення обсягів споживання кожним окремими позивачем, та що стаття 6 цього Закону визначає обов`язок газорозподільної організації встановити за власний рахунок саме квартирні прилади обліку в багатоквартирному будинку.
Велика Палата Верховного Суду у справі № 214/2435/17 у постанові від 07.11.2018 дійшла висновку про те, що відмова відповідача (газорозподільної організації) встановити індивідуальні лічильники позивачам суперечать вимогам законодавства, порушує права позивачів. Волевиявлення позивачів на встановлення індивідуальних лічильників газу не може бути порушеним.
Вищевикладені висновки суду узгоджуються з правовою позицією Великої ПалатиВерховного Суду, викладеною у справі №212/5836/17від 26.10.2021, таз ПостановоюПершої судової палати Касаційного цивільного суду у справі №210/5132/19 від 08.07.2020.
У зв`язку із встановленими обставинами, суд відхиляє доводи представника АТ «Криворіжгаз», викладені у відзиві на позов щодо правомірності дій підприємства як Оператора ГРМ в частині невстановлення позивачу індивідуального лічильника, а також здійснення нарахувань за спожитий газ за показами загальнобудинкового лічильнику газу.
Згідно правових позицій Великої Палати Верховного Суду у постанові від 26.10.2021 року справа №212/5836/17, провадження № 14-11цс21, у разі невстановлення населенню у строки, зазначені у частині першій статті 6 Закону УкраїниПро забезпечення комерційного обліку природного газу, лічильників газу з вини суб`єктів господарювання, що здійснюють розподіл природного газу (до 01 січня 2023 року) на відповідній території, припинення розподілу природного газу таким споживачам забороняється, а його облік до моменту встановлення лічильників газу здійснюється за нормами споживання, визначеними Кабінетом Міністрів України.
Статтею 6ЗУ «Про забезпечення комерційного обліку природного газу»також передбачено, що у разі невстановлення населенню у строки, зазначені у цьому підпункті, лічильників газу з вини суб`єктів господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, припинення розподілу природного газу таким споживачам забороняється, а його облік до моменту встановлення лічильників газу здійснюється за нормами споживання, встановленими Кабінетом Міністрів України.
Так, згідно п.3 Постанови НКРЕКП від 28.07.2023 № 1389 «Про внесення змін до додатка до постанови НКРЕКП від 26 грудня 2022 року № 1839 та врегулювання питань щодо провадження ТОВ «Газорозподільні мережі України» діяльності з розподілу природного газу», протягом десяти днів ТОВ «Газорозподільні мережі України» має повідомити споживачів природного газу на території ліцензованої діяльності Криворізької філії ТОВ «Газорозподільні мережі України» про зупинення дії ліцензій з розподілу природного газу АТ «Криворіжгаз» та щодо зміни місць провадження (розширення території) господарської діяльності з розподілу природного газу ТОВ «Газорозподільні мережі України» на територію провадження господарської діяльності з розподілу природного газу АТ «Криворіжгаз», а також про необхідність здійснення споживачами природного газу оплати за надані послуги розподілу природного газу з 01 серпня 2023 року на рахунок ТОВ «Газорозподільні мережі України».
За положеннями постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 28 грудня 2011 року № 150 «Про встановлення тарифу на транспортування природного газу та про встановлення тарифу на послуги з розподілу природного газу» (з 2011 року по 31 травня 2017 року) до структури тарифу було включено вартість витрат на встановлення лічильників газу населенню за кожні поставлені (розподілені) 1000 куб. м природного газу.
Судом встановлено, що позивач сплачувала за газопостачання за встановленими тарифами, в яких були передбачені витрати на встановлення лічильників газу, у тому числі безпосередньо індивідуальних, а тому, позивач мала право на забезпечення індивідуальним газовим лічильником і відповідач АТ «Криворіжгаз» був зобов`язаний надавати послуги, які оплачені позивачем, та відповідно до частини першої статті 6 Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природнього газу» забезпечити встановлення індивідуального лічильника газу позивачу у строк до 01 січня 2023 року.
Постановою НКРЕКП від 01.09.2021 року №1467 встановлено факт порушення АТ «Криворіжгаз» положень пп. «а» п.1 ч.1ст.6 Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу»в частині забезпечення встановлення лічильників газу для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, в яких газ використовується: комплексно, у тому числі для підігріву води та приготування їжідо 01 січня 2016 року; тільки для приготування їжідо 01 січня 2021 року.
В ході розгляду даної справи судом встановлено та не спростовано жодними належними і допустимими доказами факт невиконання відповідачем АТ «Криворіжгаз» обов`язку з встановлення індивідуального газового лічильника позивачу ОСОБА_1 у строки, передбачені законом, тобто до 01 січня 2023 року.
Постановою НКРЕКП від 28.07.2023 року № 1389 зобов`язано ТОВ «Газорозподільні мережі України» до 31 грудня 2023 року забезпечити виконання зобов`язань, покладених на АТ «Криворіжгаз», за результатами здійснених НКРЕКП заходів державного контролю діяльності АТ «Криворіжгаз» з розподілу природного газу за попередні роки та які будуть покладені за результатами заходу державного контролю НКРЕКП діяльності АТ «Криворіжгаз» за 2021 - 2023 роки.
Як зазначено у ч.1 ст.30Закону України «Про житлово-комунальні послуги», державне регулювання цін/тарифів базується на таких основних принципах доступності житлово-комунальних послуг для всіх споживачів та рівності правових гарантій.
В розумінніст.4 Закону України «Про захист прав споживачів», споживачі мають право, окрім іншого, на захист своїх прав державою, а також на звернення до суду за захистом порушених прав.
Відповідно дост.5 Закону України «Про захист прав споживачів», держава забезпечує споживачам захист їх прав.
Відповідно до п.п.3,4 ч. 1ст.21 Закону України «Про захист прав споживачів», крім інших випадків порушень прав споживачів, які можуть бути встановлені та доведені виходячи з відповідних положень законодавства у сфері захисту прав споживачів, вважається, що для цілей застосування цьогоЗаконута пов`язаного з ним законодавства про захист прав споживачів права споживача вважаються в будь-якому разі порушеними, якщо виконавець послуги нав`язує такі умови одержання послуги, якіставлять споживача у нерівне становище порівняно з іншими споживачами, порушується принцип рівності сторін договору.
Не встановлення АТ «Криворіжгаз» позивачу ОСОБА_1 індивідуального лічильнику газу та безпідставне продовження здійснення нарахувань за показами загальнобудинкового приладу обліку природного газу, встановленого на буд. АДРЕСА_1 , ставить у нерівне становище побутового споживача цього будинку ОСОБА_1 , перед іншими побутовими споживачами, мешканцями цього ж будинку, яким АТ «Криворіжгаз» на виконання рішення суду було зобов`язано встановити індивідуальні лічильники газу, чим порушуються умови Типового договору та ЗУ «Про захист прав споживачів».
Таким чином, суд відхиляє доводи представника ТОВ «Газорозподільні мережі України» і вважає встановленими в ході розгляду даної справи обставини невиконання зобов`язань АТ «Криворіжгаз» з встановлення позивачу ОСОБА_1 індивідуального лічильника газу у квартирі АДРЕСА_2 , а отже встановлені судом обставини не залежать від майбутніх результатів здійснених НКРЕКП заходів державного контролю діяльності АТ «Криворіжгаз», оскільки порушені права позивача підлягають ефективному судовому захисту.
До того ж, суд не приймає до уваги доводи представника АТ «Криворіжгаз» про застосування строку позовної давності до спірних правовідносин, оскільки, як зазначено вище, рішення Дзержинського районного суду міста Кривого Рогу від 24.10.2019 р. у справі 210/3890/19 набрало чинності за Постановою Дніпровського апеляційного суду від 30.03.2022 року, із саме, після цієї дати, яка покриває трирічний строк, на думку суду, позивач могла дізнатися про порушення своїх прав, пред`являючи вимоги за цим позовом.
Крім того, суд вважає за необхідне зауважити, що зі змісту Протоколу № 47 засідання НКРЕКП, яке проводилося у формі відкритого слухання 28 липня 2023 року, 29 серпня 2023 року, 05 вересня 2023 року, зміст якого є загальнодоступною інформацією, під час обговорення питання про зупинення дії ліцензії з розподілу природного газу, виданої АТ ««Криворіжгаз» (аркуш протоколу 10-12), НКРЕКП зазначено, що у АТ «Криворіжгаз» матимуть місце невиконані зобов`язання за провадження ліцензованої діяльності у 2021-2023 роках, що будуть визначені за результатом перевірки ліцензованої діяльності АТ «Криворіжгаз», що буде здійснена НКРЕКП. При цьому АТ «Криворіжгаз» надало Комісії копію договору, укладеного з ТОВ «Газорозподільні мережі України», щодо передачі ТОВ «Газорозподільні мережі України» прав та обов`язків щодо виконання невиконаних АТ «Криворіжгаз» зобов`язань при провадженні ліцензованої діяльності.
Таким чином, суд дійшов висновку про наявність достатніх правових підстав для покладення обов`язку щодо встановлення індивідуального лічильника газу побутовому споживачу ОСОБА_1 саме на відповідача ТОВ«Газорозподільні мережі України»як діючого Оператора ГРМ, якому передано права та обов`язки щодо виконання невиконаних АТ «Криворіжгаз» зобов`язань при провадженні ліцензованої діяльності, а отже позовні вимоги в цій частині також підлягають задоволенню.
Відповідно до вимог ч.1 ст.141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, а у разі відмови в позові - на позивача.
Оскільки позивач на підставі ч.3ст.22 Закону України Про захист прав споживачів,звільнена від сплати судового збору, виходячи з результату вирішення спору, з відповідачів Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Криворіжгаз» та Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» на користь держави підлягає стягненню судовий збір у розмірі пропорційно до задоволеної частини позовних вимог, а саме по 2147,20 грн. з кожного.
Керуючись ст.ст. 4, 5, 13, 76-81, 223, 263, 265, 259 ч.6, 268 ЦПК України, суд
УХВАЛИВ:
Позовні вимоги задовольнити повністю.
Визнати незаконними дії Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Криворіжгаз» щодо встановлення 15.08.2018 року загальнобудинкового вузла обліку газу у будинку АДРЕСА_1 .
Визнати незаконним встановлений Акціонерним товариством «Оператор газорозподільної системи «Криворіжгаз» на підставі п. 8 постанови КМУ №620 від 16.05.2002, режим нарахування об`ємів спожитого природного газу після зняття загальнобудинкового вузлу обліку газу для побутового споживача природного газу ОСОБА_1 , яка проживає за адресою: АДРЕСА_3 .
Зобов`язати ТОВ «Газорозподільні мережі України» з 01.05.2020 року поновити для ОСОБА_1 , яка проживає за адресою: АДРЕСА_3 , режим нарахування природного газу відповідно до встановлених Кабінетом Міністрів України норм споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників і здійснити перерахунок плати за споживчий газ, починаючи з 01.05.2020 року, і до встановлення індивідуального лічильника обліку газу, виходячи із діючих норм споживання газу для громадян в квартирах, в яких не встановлені індивідуальні газові лічильники.
Зобов`язати ТОВ «Газорозподільні мережі України» відповідно до ст.6 Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» за свій рахунок здійснити встановлення індивідуального газового лічильника у квартирі ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_3 .
Стягнути з Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи Криворіжгаз» на користь держави судовий збір у розмірі 2147 (дві тисячі сто сорок сім) гривень 20 копійок.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» на користь держави судовий збір у розмірі 2147 (дві тисячі сто сорок сім) гривень 20 копійок.
На рішення може бути подана апеляційна скарга безпосередньо до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Повний текст рішення виготовлено 21 серпня 2024 року.
Суддя Г.М.Чирський
Суд | Не вказано |
Дата ухвалення рішення | 16.08.2024 |
Оприлюднено | 26.08.2024 |
Номер документу | 121164437 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг |
Цивільне
Центрально-Міський районний суд м.Кривого Рогу
ЧИРСЬКИЙ Г. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні