ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" червня 2024 р. м. Київ Справа № 911/3724/23
Господарський суд Київської області в складі
головуючого судді Христенко О.О.
за участю секретаря Любицької Д-М.О.
розглянувши справу № 911/3724/23
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Голден Груп», м. Чернігів
до Комунального підприємства «Управління житлово-комунального
господарства «Гостомель» Гостомельської селищної ради, смт Гостомель
Київської області
про стягнення 794 392,00 грн
представники:
від позивача: Гапіна Н.В., адвокат, ордер серії ВТ № 1042426 від 06.02.2024;
від відповідача: не з`явився
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Голден Груп» (далі - позивач) звернулось до Господарського суду Київської області з позовом до Комунального підприємства «Управління житлово-комунального господарства «Гостомель» Гостомельської селищної ради (далі - відповідач) про стягнення 794 392,00 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що між ним та відповідачем укладено ряд договорів про закупівлю, а саме: Договір про закупівлю товарів від 17.01.2022, Договір про закупівлю товарів від 17.01.2022, Договір про закупівлю товарів від 17.01.2022, Договір про закупівлю товарів від 17.01.2022, Договір про закупівлю товарів від 07.02.2022, Договір про закупівлю товарів від 15.02.2022, Договір про закупівлю товарів від 15.02.2022, Договір про закупівлю товарів від 15.02.2022, Договір про закупівлю товарів від 15.02.2022, Договір про закупівлю товарів від 22.02.2022, Договір про закупівлю товарів від 23.02.2022. Однак, позивач вказує на неналежне виконання відповідачем умов укладених договір в частині своєчаснї оплати отриманого ним товару, у зв`язку з чим у відповідача перед позивачем утворилась заборгованість в сумі 794 392,00 грн.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 11.01.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 910/3724/23; постановлено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 07.02.2024.
Ухвалою суду від 07.02.2024 підготовче засідання у справі № 911/3724/23 було відкладено на 28.02.2024.
15.02.2024 через систему «Електронни суд» від Комунального підприємства «Управління житлово-комунального господарства «Гостомель» Гостомельської селищної ради надійшов відзив (вх. № 1608/24) на позовну заяву, в якому відповідач заперечує проти позову та просить суд відмовити в його задоволенні. Так, у своєму відзиві відповідач не заперечує факт замовлення та отримання товару на підставі видаткових накладних на загальну суму 794 392,00 грн, однак, зазначає про неправомірні твердження позивача щодо недотримання відповідачем саме умов перелічених договорів, оскільки при закупівлі товарів не було дотримано вимог Закону України «Про публічні закупівлі», а отже такі договори, на думку відповідача, є нікчемними. Відповідач зазначає про прийняття 23.02.2022 року місцевого бюджету, однак у зв`язку із повномасштабним вторгненням російської федерації та в подальшому створення Указом Президента від 21.03.2022 № 156/2022 Гостомельської селищної військової адміністрації Бучанського району Київської області, рішення про місцевий бюджет Гостомелької селищної ради залишене не затвердженим, за відсутності якого укладення таких договорів є неможливим в силу Закону.
28.02.2024 через систему «Електронний суд» від позивача надійшла відповідь (вх. № 2071/24) на відзив на позовну заяву, в якій позивач зазначає про те, що бюджет Гостомельської ОТГ був прийнятий 23.02.2022, а закупівлю товару дійсно можливо було здійснити після його реєстрації, в той час як нагальна потреба в закупівлі товарів відповідачем виникла у січні-лютому 2022 року, у зв`язку з чим між сторонами на підставі ч. 3 ст. 3, абз. 1 п. 3 ч. 7 ст. 3 Закону України «Про державні закупівлі» були укладені відповідні договори. При цьому, позивач зазначає про те, що оскільки частина договорів має ціну договору, що не перевищує 50 000,00 грн, а інша частині договорів укладена за ціною від 50 000,00 грн до 200 000,00 грн, та які укладені з нагальної потреби відповідача у відповідних товарах, вказані товари були придбані відповідачем без застосування порядку проведення закупівель.
28.02.2024 через систему «Електронний суд» від відповідача надійшли заперечення (вх. № 2097/24) на відповідь на відзив, в яких відповідач, поміж іншого, зазначав про те, що ним у річному плані закупівель на 2022 рік не були заплановані закупівлі товарів за відповідними договорами. При цьому, відповідач стверджує про недоцільність розділення предмета закупівлі на частини, оскільки такі фактично мають один предмет закупівлі загальна вартість якого перевищує 50 000,00 грн. Також відповідач зазначає, що нагальна потреба для закупівлі товарів з використанням положень п. 3 ч. 7 Закону України «Про публічні закупівлі» повинна бути обґрунтована протоколом уповноваженої особи та запланована в річному плані у відповідності до ст. 4 Закону України «Про публічні закупівлі». Відповідач не запланував в Річному плані закупівель на 2022 рік закупівлю за вищевказаними спірними договорами без використання електронної системи закупівель, тож твердження позивача про не розповсюдження ст. 43 Закону України «Про публічні закупівлі» (нікчемність договору) на спірні договори є хибними.
Ухвалою суду від 28.02.2024 підготовче засідання у справі № 911/3724/23 було відкладено на 20.03.2024.
Ухвалою суду від 20.03.2024 закрито підготовче провадження у справі № 911/3724/23 та призначено її до розгляду по суті на 17.04.2024.
В засіданнях суду 17.04.2024 та 08.05.2024 судом оголошувалась перерва з розгляду справи по суті до 08.05.2024 та 29.05.2024 відповідно.
Ухвалою суду від 29.05.2024 розгляд справи по суті був відкладений на 12.06.2024.
11.06.2024 через систему «Електронний суд» від ТОВ «Голден Груп» надійшли додаткові пояснення (вх. № 6314/24) у справі.
Присутнім в засіданнях суду представником позивача були підтримані позовні вимоги, вважаючи їх обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню з підстав викладених у позові, відповіді на відзив та у додаткових письмових поясненнях.
Представник відповідача в судові засідання жодного разу не з`явився, однак через систему «Електронни суд» відповідачем були надані відзив (вх. № 1608/24 від 15.02.2024) на позовну заяву, заперечення (вх. № 2097/24 від 28.02.2024), а також 19.03.2024 (вх. № 2913/24), 28.05.2024 (вх. № 5702/24), 11.06.2024 (вх. № 6306/24) заяви про проведення судових засідань за відсутності його повноважного представника.
Згідно ч.ч. 1, 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час та місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті. Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника у разі повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки.
Відповідно до ч. 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Таким чином, матеріали справи свідчать, що відповідач належним чином повідомлений про розгляд справи за його участю, а також, що всім учасникам справи надано можливість для висловлення своєї правової позиції.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, що мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд Київської області
ВСТАНОВИВ:
17.01.2022 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Голден Груп» (позивач, постачальник) та Комунальним підприємством «Управління житлово-комунального господарства «Гостомель» Гостомельської селищної ради (відповідач, покупець) підписаний Договір про закупівлю товарів (далі - Договір № 1), за умовами п. 1.1 якого постачальник зобов`язується у визначений цим договором строк передати у власність покупця ДК 021:2015 код 18110000-3 - Форменний одяг (Напівкомбінезон зимовий) (товар), зазначені в Специфікації, яка є додатком до договору та є його невід`ємною частиною, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар.
Загальна сума цього договору становить 32 500,00 грн, включаючи ПДВ 5 416,67 грн (п. 3.1 Договору № 1).
Датою поставки товарів за цим договором є прийняття покупцем товарів за кількістю та якістю відповідно до умов цього договору та передачі постачальником покупцю видаткової накладної (п. 5.7 Договору № 1).
Покупець зобов`язаний оплатити вартість переданих товарів, на підставі видаткової накладної, не пізніше 20 календарних днів з дати поставки, визначеної у п. 5.7 договору. Розрахунки здійснюється відповідно до ст. 49 Бюджетного кодексу України та за наявності бюджетного фінансування. У разі затримки бюджетного фінансування розрахунки за надані товари здійснюються протягом 30 календарних днів з дати отримання замовником бюджетного фінансування на свій розрахунковий рахунок (п.п. 4.2, 4.3 Договору № 1).
Умовами п. 12.1 Договору № 1 визначено, що договір набирає чинності з дати його підписання сторонами і діє в частині поставки товару до 31.12.2022, а в частині розрахунків - до їх повного виконання.
Між ТОВ «Голден Груп» та КП «Управління житлово-комунального господарства «Гостомель» Гостомельської селищної ради підписана Специфікація, якою сторони дійшли згоди щодо поставки товару - напівкомбінезон зимовий робочий, у кількості 25 шт, загальною вартістю 32 500,00 грн.
Так, як зазначає позивач, на виконання умов Договору № 1, позивачем було передано, а відповідачем прийнято товар на загальну суму 32 500,00 грн, про що свідчить підписана в двосторонньому порядку зі сторони позивача та відповідача, а також скріплена печатками юридичних осіб, видаткова накладна № 4 від 18.01.2022. Претензій щодо якості чи кількості отриманого товару матеріали справи не містять.
17.01.2022 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Голден Груп» (позивач, постачальник) та Комунальним підприємством «Управління житлово-комунального господарства «Гостомель» Гостомельської селищної ради (відповідач, покупець) підписаний Договір про закупівлю товарів (далі - Договір № 2), за умовами п. 1.1 якого постачальник зобов`язується у визначений цим договором строк передати у власність покупця ДК 021:2015 код 18110000-9 - Спеціальний робочий одяг (Комплект спец.одягу) (товар), зазначені в Специфікації, яка є додатком до договору та є його невід`ємною частиною, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар.
Загальна сума цього договору становить 48 960,00 грн, включаючи ПДВ 8 160,00 грн (п. 3.1 Договору № 2).
Датою поставки товарів за цим договором є прийняття покупцем товарів за кількістю та якістю відповідно до умов цього договору та передачі постачальником покупцю видаткової накладної (п. 5.7 Договору № 2).
Покупець зобов`язаний оплатити вартість переданих товарів, на підставі видаткової накладної, не пізніше 20 календарних днів з дати поставки, визначеної у п. 5.7 договору. Розрахунки здійснюється відповідно до ст. 49 Бюджетного кодексу України та за наявності бюджетного фінансування. У разі затримки бюджетного фінансування розрахунки за надані товари здійснюються протягом 30 календарних днів з дати отримання замовником бюджетного фінансування на свій розрахунковий рахунок (п.п. 4.2, 4.3 Договору № 2).
Умовами п. 12.1 Договору № 2 визначено, що договір набирає чинності з дати його підписання сторонами і діє в частині поставки товару до 31.12.2022, а в частині розрахунків - до їх повного виконання.
Між ТОВ «Голден Груп» та КП «Управління житлово-комунального господарства «Гостомель» Гостомельської селищної ради підписана Специфікація, якою сторони дійшли згоди щодо поставки товару - Комплект спец.одягу, у кількості 16 шт, загальною вартістю 48 960,00 грн.
Так, як зазначає позивач, на виконання умов Договору № 2, позивачем було передано, а відповідачем прийнято товар на загальну суму 48 960,00 грн, про що свідчить підписана в двосторонньому порядку зі сторони позивача та відповідача, а також скріплена печатками юридичних осіб, видаткова накладна № 5 від 18.01.2022. Претензій щодо якості чи кількості отриманого товару матеріали справи не містять.
17.01.2022 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Голден Груп» (позивач, постачальник) та Комунальним підприємством «Управління житлово-комунального господарства «Гостомель» Гостомельської селищної ради (відповідач, покупець) підписаний Договір про закупівлю товарів (далі - Договір № 3), за умовами п. 1.1 якого постачальник зобов`язується у визначений цим договором строк передати у власність покупця ДК 021:2015 код 18210000-5 - Вітрозахисні куртки зимові (Куртки зимові робочі) (товар), зазначені в Специфікації, яка є додатком до договору та є його невід`ємною частиною, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар.
Загальна сума цього договору становить 44 000,00 грн, включаючи ПДВ 7 333,33 грн (п. 3.1 Договору № 3).
Датою поставки товарів за цим договором є прийняття покупцем товарів за кількістю та якістю відповідно до умов цього договору та передачі постачальником покупцю видаткової накладної (п. 5.7 Договору № 3).
Покупець зобов`язаний оплатити вартість переданих товарів, на підставі видаткової накладної, не пізніше 20 календарних днів з дати поставки, визначеної у п. 5.7 договору. Розрахунки здійснюється відповідно до ст. 49 Бюджетного кодексу України та за наявності бюджетного фінансування. У разі затримки бюджетного фінансування розрахунки за надані товари здійснюються протягом 30 календарних днів з дати отримання замовником бюджетного фінансування на свій розрахунковий рахунок (п.п. 4.2, 4.3 Договору № 3).
Умовами п. 12.1 Договору № 3 визначено, що договір набирає чинності з дати його підписання сторонами і діє в частині поставки товару до 31.12.2022, а в частині розрахунків - до їх повного виконання.
Між ТОВ «Голден Груп» та КП «Управління житлово-комунального господарства «Гостомель» Гостомельської селищної ради підписана Специфікація, якою сторони дійшли згоди щодо поставки товару - Куртка зимова робоча, у кількості 25 шт, загальною вартістю 44 000,00 грн.
Так, як зазначає позивач, на виконання умов Договору № 3, позивачем було передано, а відповідачем прийнято товар на загальну суму 44 000,00 грн, про що свідчить підписана в двосторонньому порядку зі сторони позивача та відповідача, а також скріплена печатками юридичних осіб, видаткова накладна № 6 від 18.01.2022. Претензій щодо якості чи кількості отриманого товару матеріали справи не містять.
17.01.2022 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Голден Груп» (позивач, постачальник) та Комунальним підприємством «Управління житлово-комунального господарства «Гостомель» Гостомельської селищної ради (відповідач, покупець) підписаний Договір про закупівлю товарів (далі - Договір № 4), за умовами п. 1.1 якого постачальник зобов`язується у визначений цим договором строк передати у власність покупця ДК 021:2015 код 18410000-6 - Спец. одяг (Костюм зимній утеплений), зазначені в Специфікації, яка є додатком до договору та є його невід`ємною частиною, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар.
Загальна сума цього договору становить 48 960,00 грн, включаючи ПДВ 8 160,00 грн (п. 3.1 Договору № 4).
Датою поставки товарів за цим договором є прийняття покупцем товарів за кількістю та якістю відповідно до умов цього договору та передачі постачальником покупцю видаткової накладної (п. 5.7 Договору № 4).
Покупець зобов`язаний оплатити вартість переданих товарів, на підставі видаткової накладної, не пізніше 20 календарних днів з дати поставки, визначеної у п. 5.7 договору. Розрахунки здійснюється відповідно до ст. 49 Бюджетного кодексу України та за наявності бюджетного фінансування на свій розрахунковий рахунок. У разі затримки бюджетного фінансування розрахунки за надані товари здійснюються протягом 30 календарних днів з дати отримання замовником бюджетного фінансування (п.п. 4.2, 4.3 Договору № 4).
Умовами п. 12.1 Договору № 4 визначено, що договір набирає чинності з дати його підписання сторонами і діє в частині поставки товару до 31.12.2022, а в частині розрахунків - до їх повного виконання.
Між ТОВ «Голден Груп» та КП «Управління житлово-комунального господарства «Гостомель» Гостомельської селищної ради підписана Специфікація, якою сторони дійшли згоди щодо поставки товару - Костюм зимній утеплений, у кількості 16 шт, загальною вартістю 48 960,00 грн.
Так, як зазначає позивач, на виконання умов Договору № 4, позивачем було передано, а відповідачем прийнято товар на загальну суму 48 960,00 грн, про що свідчить підписана в двосторонньому порядку зі сторони позивача та відповідача, а також скріплена печатками юридичних осіб, видаткова накладна № 7 від 18.01.2022. Претензій щодо якості чи кількості отриманого товару матеріали справи не містять.
15.02.2022 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Голден Груп» (позивач, постачальник) та Комунальним підприємством «Управління житлово-комунального господарства «Гостомель» Гостомельської селищної ради (відповідач, покупець) підписаний Договір про закупівлю товарів (далі - Договір № 5), за умовами п. 1.1 якого постачальник зобов`язується у визначений цим договором строк передати у власність покупця ДК 021:2015 код 31520000-7 Світильники та освітлювальна арматура (Світильник світлодіодний 30 Вт) (товар), зазначені в Специфікації, яка є додатком до договору та є його невід`ємною частино, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар.
Загальна сума цього договору становить 24 000,00 грн, включаючи ПДВ 4 000,00 грн (п. 3.1 Договору № 5).
Датою поставки товарів за цим договором є прийняття покупцем товарів за кількістю та якістю відповідно до умов цього договору та передачі постачальником покупцю видаткової накладної (п. 5.7 Договору № 5).
Покупець зобов`язаний оплатити вартість переданих товарів, на підставі видаткової накладної, не пізніше 20 календарних днів з дати поставки, визначеної у п. 5.7 договору. Розрахунки здійснюється відповідно до ст. 49 Бюджетного кодексу України та за наявності бюджетного фінансування. У разі затримки бюджетного фінансування розрахунки за надані товари здійснюються протягом 30 календарних днів з дати отримання замовником бюджетного фінансування на свій розрахунковий рахунок (п.п. 4.2, 4.3 Договору № 5).
Умовами п. 12.1 Договору № 5 визначено, що договір набирає чинності з дати його підписання сторонами і діє в частині поставки товару до 31.12.2022, а в частині розрахунків - до їх повного виконання.
Між ТОВ «Голден Груп» та КП «Управління житлово-комунального господарства «Гостомель» Гостомельської селищної ради підписана Специфікація, якою сторони дійшли згоди щодо поставки товару - світильник світлодіодний консольний 30 Вт6400К ІР65, у кількості 50 шт, загальною вартістю 24 000,00 грн.
Так, як зазначає позивач, на виконання умов Договору № 5, позивачем було передано, а відповідачем прийнято товар на загальну суму 24 000,00 грн, про що свідчить підписана в двосторонньому порядку зі сторони позивача та відповідача, а також скріплена печатками юридичних осіб, видаткова накладна № 160 від 16.02.2022. Претензій щодо якості чи кількості отриманого товару матеріали справи не містять.
07.02.2022 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Голден Груп» (позивач, постачальник) та Комунальним підприємством «Управління житлово-комунального господарства «Гостомель» Гостомельської селищної ради (відповідач, покупець) підписаний Договір про закупівлю товарів (далі - Договір № 6), за умовами п. 1.1 якого постачальник зобов`язується у визначений цим договором строк передати у власність покупця ДК 021:2015 код 31340000-1 - Електророзподільчі кабелі (провід СІП) (товар), зазначені в Специфікації, яка є додатком до договору та є його невід`ємною частино, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар.
Загальна сума цього договору становить 88 800,00 грн, включаючи ПДВ 14 652,67 грн (п. 3.1 Договору № 6).
Датою поставки товарів за цим договором є прийняття покупцем товарів за кількістю та якістю відповідно до умов цього договору та передачі постачальником покупцю видаткової накладної (п. 5.7 Договору № 6).
Покупець зобов`язаний оплатити вартість переданих товарів, на підставі видаткової накладної, не пізніше 20 календарних днів з дати поставки, визначеної у п. 5.7 договору. Розрахунки здійснюється відповідно до ст. 49 Бюджетного кодексу України та за наявності бюджетного фінансування. У разі затримки бюджетного фінансування розрахунки за надані товари здійснюються протягом 30 календарних днів з дати отримання замовником бюджетного фінансування на свій розрахунковий рахунок (п.п. 4.2, 4.3 Договору № 6).
Умовами п. 12.1 Договору № 6 визначено, що договір набирає чинності з дати його підписання сторонами і діє в частині поставки товару до 31.12.2022, а в частині розрахунків - до їх повного виконання.
Між ТОВ «Голден Груп» та КП «Управління житлово-комунального господарства «Гостомель» Гостомельської селищної ради підписана Специфікація, якою сторони дійшли згоди щодо поставки товару - провід СІП 4х16, у кількості 3 000 м, загальною вартістю 88 800,00 грн.
Так, як зазначає позивач, на виконання умов Договору № 6, позивачем було передано, а відповідачем прийнято товар на загальну суму 88 800,00 грн, про що свідчить підписана в двосторонньому порядку зі сторони позивача та відповідача, а також скріплена печатками юридичних осіб, видаткова накладна № 159 від 08.02.2022. Претензій щодо якості чи кількості отриманого товару матеріали справи не містять.
15.02.2022 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Голден Груп» (позивач, постачальник) та Комунальним підприємством «Управління житлово-комунального господарства «Гостомель» Гостомельської селищної ради (відповідач, покупець) підписаний Договір про закупівлю товарів (далі - Договір № 7), за умовами п. 1.1 якого постачальник зобов`язується у визначений цим договором строк передати у власність покупця ДК 021:2015 код 44110000-4 - Конструкційні матеріали (бруківка) (товар), зазначені в Специфікації, яка є додатком до договору та є його невід`ємною частино, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар.
Загальна сума цього договору становить 63 290,00 грн, включаючи ПДВ 10 548,33 грн (п. 3.1 Договору № 7).
Датою поставки товарів за цим договором є прийняття покупцем товарів за кількістю та якістю відповідно до умов цього договору та передачі постачальником покупцю видаткової накладної (п. 5.7 Договору № 7).
Покупець зобов`язаний оплатити вартість переданих товарів, на підставі видаткової накладної, не пізніше 20 календарних днів з дати поставки, визначеної у п. 5.7 договору. Розрахунки здійснюється відповідно до ст. 49 Бюджетного кодексу України та за наявності бюджетного фінансування. У разі затримки бюджетного фінансування розрахунки за надані товари здійснюються протягом 30 календарних днів з дати отримання замовником бюджетного фінансування на свій розрахунковий рахунок (п.п. 4.2, 4.3 Договору № 7).
Умовами п. 12.1 Договору № 7 визначено, що договір набирає чинності з дати його підписання сторонами і діє в частині поставки товару до 31.12.2022, а в частині розрахунків - до їх повного виконання.
Між ТОВ «Голден Груп» та КП «Управління житлово-комунального господарства «Гостомель» Гостомельської селищної ради підписана Специфікація, якою сторони дійшли згоди щодо поставки товару - бруківка тротуарна «Модерн» 450/300/225, у кількості 160,69 кв.м., загальною вартістю 63 290,00 грн.
Так, як зазначає позивач, на виконання умов Договору № 7, позивачем було передано, а відповідачем прийнято товар на загальну суму 63 290,00 грн, про що свідчить підписана в двосторонньому порядку зі сторони позивача та відповідача, а також скріплена печатками юридичних осіб, видаткова накладна № 42 від 16.02.2022. Претензій щодо якості чи кількості отриманого товару матеріали справи не містять.
15.02.2022 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Голден Груп» (позивач, постачальник) та Комунальним підприємством «Управління житлово-комунального господарства «Гостомель» Гостомельської селищної ради (відповідач, покупець) укладений Договір про закупівлю товарів (далі - Договір № 8), за умовами п. 1.1 якого постачальник зобов`язується у визначений цим договором строк передати у власність покупця ДК 021:2015 код 31520000-7 - Світильники та освітлювальна арматура (Світильник світлодіодний 50 Вт) (товар), зазначені в Специфікації, яка є додатком до договору та є його невід`ємною частино, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити такі товари.
Загальна сума цього договору становить 96 000,00 грн, включаючи ПДВ 16 000,00 грн (п. 3.1 Договору № 8).
Датою поставки товарів за цим договором є прийняття покупцем товарів за кількістю та якістю відповідно до умов цього договору та передачі постачальником покупцю видаткової накладної (п. 5.7 Договору № 8).
Покупець зобов`язаний оплатити вартість переданих товарів, на підставі видаткової накладної, не пізніше 20 календарних днів з дати поставки, визначеної у п. 5.7 договору. Розрахунки здійснюється відповідно до ст. 49 Бюджетного кодексу України та за наявності бюджетного фінансування. У разі затримки бюджетного фінансування розрахунки за надані товари здійснюються протягом 30 календарних днів з дати отримання замовником бюджетного фінансування на свій розрахунковий рахунок (п.п. 4.2, 4.3 Договору № 8).
Умовами п. 12.1 Договору № 8 визначено, що договір набирає чинності з дати його підписання сторонами і діє в частині поставки товару до 31.12.2022, а в частині розрахунків - до їх повного виконання.
Між ТОВ «Голден Груп» та КП «Управління житлово-комунального господарства «Гостомель» Гостомельської селищної ради підписана Специфікація, якою сторони дійшли згоди щодо поставки товару - Світильник світлодіодний консольний 50 Вт 6400КІР65, у кількості 150 шт, загальною вартістю 96 000,00 грн.
Так, як зазначає позивач, на виконання умов Договору № 8, позивачем було передано, а відповідачем прийнято товар на загальну суму 96 000,00 грн, про що свідчить підписана в двосторонньому порядку зі сторони позивача та відповідача, а також скріплена печатками юридичних осіб, видаткова накладна № 161 від 16.02.2022. Претензій щодо якості чи кількості отриманого товару матеріали справи не містять.
15.02.2022 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Голден Груп» (позивач, постачальник) та Комунальним підприємством «Управління житлово-комунального господарства «Гостомель» Гостомельської селищної ради (відповідач, покупець) укладений Договір про закупівлю товарів (далі - Договір № 9), за умовами п. 1.1 якого постачальник зобов`язується у визначений цим договором строк передати у власність покупця ДК 021:2015 код 31520000-7 - Світильники та освітлювальна арматура (Світильник світлодіодний 100 Вт) (товар), зазначені в Специфікації, яка є додатком до договору та є його невід`ємною частино, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар.
Загальна сума цього договору становить 153 000,00 грн, включаючи ПДВ 25 500,00 грн (п. 3.1 Договору № 9).
Датою поставки товарів за цим договором є прийняття покупцем товарів за кількістю та якістю відповідно до умов цього договору та передачі постачальником покупцю видаткової накладної (п. 5.7 Договору № 9).
Покупець зобов`язаний оплатити вартість переданих товарів, на підставі видаткової накладної, не пізніше 20 календарних днів з дати поставки, визначеної у п. 5.7 договору. Розрахунки здійснюється відповідно до ст. 49 Бюджетного кодексу України та за наявності бюджетного фінансування. У разі затримки бюджетного фінансування розрахунки за надані товари здійснюються протягом 30 календарних днів з дати отримання замовником бюджетного фінансування на свій розрахунковий рахунок (п.п. 4.2, 4.3 Договору № 9).
Умовами п. 12.1 Договору № 9 визначено, що договір набирає чинності з дати його підписання сторонами і діє в частині поставки товару до 31.12.2022, а в частині розрахунків - до їх повного виконання.
Між ТОВ «Голден Груп» та КП «Управління житлово-комунального господарства «Гостомель» Гостомельської селищної ради підписана Специфікація, якою сторони дійшли згоди щодо поставки товару - Світильник світлодіодний консольний 100 Вт 6400КІР65, у кількості 150 шт, загальною вартістю 153 000,00 грн.
Так, як зазначає позивач, на виконання умов Договору № 9, позивачем було передано, а відповідачем прийнято товар на загальну суму 153 000,00 грн, про що свідчить підписана в двосторонньому порядку зі сторони позивача та відповідача, а також скріплена печатками юридичних осіб, видаткова накладна № 162 від 16.02.2022. Претензій щодо якості чи кількості отриманого товару матеріали справи не містять.
22.02.2022 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Голден Груп» (позивач, постачальник) та Комунальним підприємством «Управління житлово-комунального господарства «Гостомель» Гостомельської селищної ради (відповідач, покупець) підписаний Договір про закупівлю товарів (далі - Договір № 10), за умовами п. 1.1 якого постачальник зобов`язується у визначений цим договором строк передати у власність покупця ДК 021:2015 код 31340000-1 - Електророзподільчі кабелі (провід СІП) (товар), зазначені в Специфікації, яка є додатком до договору та є його невід`ємною частино, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити такі товари.
Загальна сума цього договору становить 87 916,00 грн, включаючи ПДВ 14 652,67 грн (п. 3.1 Договору № 10).
Датою поставки товарів за цим договором є прийняття покупцем товарів за кількістю та якістю відповідно до умов цього договору та передачі постачальником покупцю видаткової накладної (п. 5.7 Договору № 10).
Покупець зобов`язаний оплатити вартість переданих товарів, на підставі видаткової накладної, не пізніше 20 календарних днів з дати поставки, визначеної у п. 5.7 договору. Розрахунки здійснюється відповідно до ст. 49 Бюджетного кодексу України та за наявності бюджетного фінансування. У разі затримки бюджетного фінансування розрахунки за надані товари здійснюються протягом 30 календарних днів з дати отримання замовником бюджетного фінансування на свій розрахунковий рахунок (п.п. 4.2, 4.3 Договору № 10).
Умовами п. 12.1 Договору № 10 визначено, що договір набирає чинності з дати його підписання сторонами і діє в частині поставки товару до 31.12.2022, а в частині розрахунків - до їх повного виконання.
Між ТОВ «Голден Груп» та КП «Управління житлово-комунального господарства «Гостомель» Гостомельської селищної ради підписана Специфікація, якою сторони дійшли згоди щодо поставки товару - провід СІП 2 х 16, у кількості 3 000 м, загальною вартістю 66 600,00 грн та стрічка бандажна 19 мм, у кількості 730 м, загальною вартістю 21 316,00 грн, всього 87 916,00 грн.
Так, як зазначає позивач, на виконання умов Договору № 10, позивачем було передано, а відповідачем прийнято товар на загальну суму 87 916,00 грн, про що свідчить підписана в двосторонньому порядку зі сторони позивача та відповідача, а також скріплена печатками юридичних осіб, видаткова накладна № 96 від 23.02.2022. Претензій щодо якості чи кількості отриманого товару матеріали справи не містять.
23.02.2022 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Голден Груп» (позивач, постачальник) та Комунальним підприємством «Управління житлово-комунального господарства «Гостомель» Гостомельської селищної ради (відповідач, покупець) підписаний Договір про закупівлю товарів (далі - Договір № 11), за умовами п. 1.1 якого постачальник зобов`язується у визначений цим договором строк передати у власність покупця ДК 021:2015 код 31340000-1 - Приладдя для ізольованих кабелів (анкерні та проколюючи затискачі та ін.) (товар), зазначені у Специфікації, яка є додатком до договору та є його невід`ємною частино, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар.
Загальна сума цього договору становить 106 966,00 грн, включаючи ПДВ 17 827,67 грн (п. 3.1 Договору № 11).
Датою поставки товарів за цим договором є прийняття покупцем товарів за кількістю та якістю відповідно до умов цього договору та передачі постачальником покупцю видаткової накладної (п. 5.7 Договору № 11).
Покупець зобов`язаний оплатити вартість переданих товарів, на підставі видаткової накладної, не пізніше 20 календарних днів з дати поставки, визначеної у п. 5.7 договору. розрахунки здійснюється відповідно до статті 49 Бюджетного кодексу України та за наявності бюджетного фінансування. У разі затримки бюджетного фінансування розрахунки за надані товари здійснюються протягом 30 календарних днів з дати отримання замовником бюджетного фінансування на свій розрахунковий рахунок (п.п. 4.2, 4.3 Договору № 11).
Умовами п. 12.1 Договору № 11 визначено, що договір набирає чинності з дати його підписання сторонами і діє в частині поставки товару до 31.12.2022, а в частині розрахунків - до їх повного виконання.
Між ТОВ «Голден Груп» та КП «Управління житлово-комунального господарства «Гостомель» Гостомельської селищної ради підписана Специфікація, якою сторони дійшли згоди щодо поставки товару загальною вартістю 106 966,00 грн.
Так, як зазначає позивач, на виконання умов Договору № 11, позивачем було передано, а відповідачем прийнято товар на загальну суму 106 966,00 грн, про що свідчить підписана в двосторонньому порядку зі сторони позивача та відповідача, а також скріплена печатками юридичних осіб, видаткова накладна № 97 від 23.02.2022. Претензій щодо якості чи кількості отриманого товару матеріали справи не містять.
Отже, за твердженням позивача, на підставі Договорів від 17.01.2022, 15.02.2022, 07.02.2022, 22.02.2022, 23.02.2022 (Договори №№ 1-11) та видаткових накладних № 4 від 18.01.2022, № 5 від 18.01.2022, № 6 від 18.01.2022, № 7 від 18.01.2022, № 160 від 16.02.2022, № 159 від 08.02.2022, № 42 від 16.02.2022, № 161 від 16.02.2022, № 162 від 16.02.2022, № 96 від 23.02.2022, № 97 від 23.02.2022 позивачем було поставлено, а відповідачем прийнято товар, всього на загальну суму 794 392,00 грн.
Однак, як зазначає позивач в порушення умов договорів та взятих на себе зобов`язань, відповідач за отриманий товар не розрахувався, вартість товару в сумі 794 392,00 грн не оплатив. Позивач вказує на те, що станом на день звернення позивача до суду, відповідачем не виконані свої зобов`язання в частині здійснення оплати за отриманий товар, у зв`язку з чим у відповідача перед позивачем утворилася заборгованість в сумі 794 392,00 грн, що стало підставою для звернення позивача із відповідним позовом до суду.
Під час розгляду справи відповідачем був наданий відзив на позовну заяву (вх. № 1608/24 від 15.02.2024), в якому він не заперечує факт отримання товару, на підставі видаткових накладних на загальну суму 794 392,00 грн, однак зазначає про те, що процедуру закупівлі такого товару, у відповідності до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» проведено не було, а отже й посилання на неналежне виконання відповідачем саме умов перелічених договорів не може братися до уваги, з підстав їх нікчемності. Відповідач зазначає про прийняття 23.02.2022 року місцевого бюджету, однак у зв`язку із повномасштабним вторгненням російської федерації та в подальшому створення Указом Президента України від 21.03.2022 № 156/2022 Гостомельської селищної військової адміністрації Бучанського району Київської області, рішення про місцевий бюджет Гостомелької селищної ради залишене не затвердженим, за відсутності якого укладення таких договорів є неможливим в силу Закону.
Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України (ч. 1 ст. 175 Господарського кодексу України).
Відповідно до ч. 1 ст. 173 Господарського кодексу України господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
У відповідності до ст. 174 ГК України однією з підстав виникнення господарських зобов`язань є господарський договір та інші угоди, передбачені законом, а також угоди, не передбачені законом, але такі, які йому не суперечать.
Згідно ст. 655 ЦК України за договором купівлі - продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.
Відповідно до ч.ч. 1 та 2 ст. 692 ЦК України покупець зобов`язаний оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього, якщо договором або актами цивільного законодавства не встановлений інший строк оплати товару. Покупець зобов`язаний сплатити продавцеві повну ціну переданого товару.
Згідно ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Відповідно до ст. 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Не допускається одностороння відмова від виконання зобов`язань, крім випадків, передбачених законом, а також відмова від виконання або відстрочка виконання з мотиву, що зобов`язання другої сторони за іншим договором не було виконано належним чином.
Згідно приписів ст.ст. 525, 526 ЦК України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
У частині 1 ст. 530 ЦК України закріплено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Відповідно до ст. 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Поряд з цим, згідно ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Статтею 74 ГПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.
Відповідно до вимог ст. 76, ст. 77 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Положення ч. 1 ст. 14 Господарського процесуального кодексу України визначають здійснення розгляду справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Згідно з ч.ч. 1-4 статті 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Тобто, не лише позивач повинен доводити обставини, на які він посилається в обґрунтування своїх вимог, але й відповідач повинен довести свої заперечення проти позову.
Так, звертаючись до суду із відповідним позовом, позивач зазначав про неналежне виконання умов укладених між ним та Комунальним підприємством «Управління житлово-комунального господарства «Гостомель» Гостомельської селищної ради договорів: Договір № 1 з ціною 32 500,00 грн, Договір № 2 з ціною 48 960,00 грн, Договір № 3 з ціною 44 000,00 грн, Договір № 4 з ціною 48 960,00 грн, Договір № 5 з ціною 24 000,00 грн., Договір № 6 з ціною 88 800,00 грн, Договір № 7 з ціною 63 200,00 грн, № Договір № 8 з ціною 96 000,00 грн, Договір № 9 з ціною 153 000,00 грн, Договір № 10 з ціною 97 916,00 грн, Договір № 11 з ціною 106 966,00 грн.
Однак, як зауважував відповідач такі договори не можуть бути визнані як укладені між позивачем та відповідачем, оскільки під час закупівлі товарів не було дотримано процедури закупівлі обумовленого товару, що є порушенням вимог Закону України «Про публічні закупівлі» та оскільки відповідач має виступати учасником процедури таких закупівель.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади визначено Законом України "Про публічні закупівлі".
Метою вказаного Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі - Закон, тут і далі в редакції чинній на час підписання договорів) договір про закупівлю - господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару.
Замовниками є суб`єкти, визначені згідно із ст. 2 цього Закону, які здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до цього Закону (п. 11 ч. 1 ст. 1 Закону).
Товари це продукція, об`єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов`язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів (п. 34 ч. 1 ст. 1 Закону).
Предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку (п. 22 ч. 1 ст. 1 Закону).
Спрощена закупівля - придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у п.п. 1 і 2 ч. 1 ст. 3 цього Закону (п. 28 ч. 1 ст. 1 Закону).
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 2 Закону до замовників, які здійснюють закупівлі відповідно до цього Закону, належать юридичні особи, які є установами, підприємствами, організаціями (крім тих, які визначені у п.п. 1 і 2 цієї частини) та їх об`єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади, якщо така діяльність не здійснюється на промисловій чи комерційній основі.
Цей Закон застосовується: 1) до замовників, визначених п.п. 1-3 ч. 1 ст. 2 цього Закону, за умови що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, а робіт - 1,5 мільйона гривень; 2) до замовників, визначених п. 4 ч. 1 ст. 2 цього Закону, за умови що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 1 мільйон гривень, а робіт - 5 мільйонів гривень; 3) до замовників, визначених ч. 1 ст. 2 цього Закону, які здійснюють спрощені закупівлі відповідно до цього Закону та/або укладають договори без використання електронної системи закупівель відповідно до частини другої цієї статті (приписи ч. 1 ст. 3 Закону).
Відповідно до ч. 2 ст. 3 Закону замовники здійснюють спрощені закупівлі шляхом використання електронної системи закупівель у порядку, передбаченому цим Законом.
Положеннями ч. 3 ст. 3 Закону передбачено, що у разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, вартість яких не перевищує 50 тисяч гривень, замовник повинен дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель та може використовувати електронну систему закупівель, у тому числі електронні каталоги для закупівлі товарів. У разі здійснення таких закупівель без використання електронної системи закупівель замовник обов`язково оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 цього Закону звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.
Звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, повинен містити таку інформацію: 1) дата укладення та номер договору/документа (документів), що підтверджують придбання товару (товарів), робіт та послуги (послуг); 2) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, його категорія; 3) найменування (для юридичної особи) або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) (для фізичної особи) постачальника товарів, виконавця робіт чи надавача послуг, з яким укладено договір про закупівлю; 4) ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань або реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті) постачальника товарів, виконавця робіт чи надавача послуг; 5) місцезнаходження (для юридичної особи) або місце проживання (для фізичної особи) постачальника товарів, виконавця робіт чи надавача послуг та номер телефону; 6) назва предмета закупівлі; 7) кількість, місце та строк поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг; 8) ціна, зазначена в договорі про закупівлю/документі (документах), що підтверджує (підтверджують) придбання товару (товарів), робіт чи послуги (послуг), та строк виконання договору.
У звіті про договір про закупівлю, укладеному без використання електронної системи закупівель, може зазначатися інша інформація.
Відповідно до п. 13 ч. 1 ст. 10 Закону України Про публічні закупівлі замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме: звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель - протягом трьох робочих днів з дня укладення договору про закупівлю.
З наведених правових норм вбачається, що договір про закупівлю товарів, робіт і послуг, вартість яких не перевищує 50 тисяч гривень, може бути укладений без використання електронної системи закупівель, водночас, у такому випадку саме на замовника, покладено обов`язок оприлюднити в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи.
Частиною 2 ст. 44 Закону України Про публічні закупівлі визначено, що придбання товарі, робіт, і послуг до/без проведення процедур закупівель/спрощених закупівль, відповідно до вимог цього Закону, та укладення договорів, що передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівель/спощених закупівель, визначених цим Законом, та за порушення вимог цього закону службові (посадові) особи, уповноважена особа замовника та керівника замовників несуть відповідальність згідно із законами України.
Так, Законом України «Про публічні закупівлі» визначено, що відповідальність за порушення вимог покладається на уповноважених осіб замовника, отже саме вони мають здійснювати організацію та проведення процедур закупівлі/спрощених закупівель.
Отже, Законом, саме на замовника, в даному випадку - Комунальне підприємством «Управління житлово-комунального господарства «Гостомель» Гостомельської селищної ради покладено обов`язок оприлюднити в електронній системі закупівель звіти, що стосується, у даному випадку: Договору № 1 на суму 32 500,00 грн, Договору № 2 на суму 48 960,00 грн, Договору № 3 на суму 44 000,00 грн, Договору № 4 на суму 48 960,00 грн, Договору № 5 на суму 24 000,00 грн.
Що стосується спірного Договору на суму 88 800,00 грн (№ 6), Договору на суму 63 200,00 грн (№ 7), Договору на суму 96 000,00 грн (№ 8), Договору на суму 153 000,00 грн (№ 9), Договору на суму 97 916,00 грн (№ 10), Договору на суму 106 966,00 грн (№ 11) суд зазначає наступне.
За умовами п. 4 ст. 2 Закону України "Про публічні закупівлі" до категорій замовників, які визначаються за цим Законом належать:
1) органи державної влади та органи місцевого самоврядування, зазначені у пункті 1 частини першої цієї статті;
2) органи соціального страхування, зазначені у пункті 2 частини першої цієї статті;
3) підприємства, установи, організації, зазначені у пункті 3 частини першої цієї статті;
4) юридичні особи та/або суб`єкти господарювання, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, зазначені у п. 4 ч. 1 цієї статті.
Водночас, вказаний Закон застосовується: до замовників, за умови, що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, а робіт - 1,5 мільйона гривень; до замовників, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, за умови, що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 1 мільйон гривень, а робіт - 5 мільйонів гривень (ст. 2 Закону України "Про публічні закупівлі").
Під час здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в абзацах другому і третьому цієї частини, замовники повинні дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, установлених цим Законом, та можуть використовувати електронну систему закупівель з метою відбору постачальника товару (товарів), надавача послуги (послуг) та виконавця робіт для укладення договору.
Як вже було визначено вище та слідує з п. 28 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про публічні закупівлі» спрощена закупівля - придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у п.п. 1, 2 ч. 1 ст. 3 цього Закону, відтак замовник має дотримуватись принципів здійснення публічних закупівель.
Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 14 Закону України «Про публічні закупівлі» спрощена закупівля проводиться замовником із застосуванням електронного аукціону відповідно до ст. 30 цього Закону.
Спрощена закупівля складається з таких послідовних етапів: 1) оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі; 2) уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі; 3) подання пропозицій учасниками; 4) проведення електронного аукціону відповідно до ст. 30 цього Закону; 5) розгляд на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі та вимогам до предмета закупівлі, пропозиції учасника; 6) визначення переможця спрощеної закупівлі та укладення договору про закупівлю; 7) розміщення звіту про результати проведення закупівлі відповідно до ст. 19 цього Закону.
Як на підставу своїх вимог та в обґрунтування наявної за відповідачем заборгованості, позивач стверджує про неналежне виконання відповідачем умов Договору на суму 88 800,00 грн (№ 6), Договору на суму 63 200,00 грн (№ 7), Договору на суму 96 000,00 грн (№ 8), Договору на суму 153 000,00 грн (№ 9), Договору на суму 97 916,00 грн (№ 10), Договору на суму 106 966,00 грн (№ 11), з яких зокрема вбачається придбання товарів, вартість яких перевищує 50 тисяч гривень.
У відповіді на відзив (вх. № 2071/24 від 28.02.2024) позивач вказував про те, що до укладення зазначених договорів відповідачем не було проведено процедуру закупівлі таких товарів відповідно до вимог Закону, однак зауважував про виникнення у відповідача у період: січень-лютий 2022 року нагальної потреби в закупівлі товару, обумовленому у договорах, у зв`язку з чим придбання товарів відповідачем було здійснено без застосування порядку проведення процедури закупівель.
Як вбачається з вимог Закону, замовники повинні дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, установлених Законом України «Про публічні закупівлі»; при цьому нагальна потреба а також виникнення об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів, слід розуміти як раптовість виникнення потреби саме у замовника отримати такі товари у строки, які є значно коротшими за встановлені законодавством для процедури відкритих торгів, а також про необхідність одержати результати такої послуги у найкоротші терміни.
Відповідно до п. 3 ч. 7 ст. 3 Закону придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у п.п. 1 та 2 ч. 1 цієї статті, здійснюється без застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановленого цим Законом, у разі якщо існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв`язку із: виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовниками строків для проведення спрощеної закупівлі; оскарженням прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника після оцінки тендерних пропозицій учасників, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків від очікуваної вартості тендеру, що оскаржується; розірванням договору про закупівлю з вини учасника на строк, достатній для проведення тендеру, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в договорі про закупівлю, який розірваний з вини такого учасника.
У разі здійснення закупівлі у випадках, передбачених цією частиною, замовник обов`язково оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до ст. 10 цього Закону звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.
Доказів на підтвердження того, що товар за договорами №№ 6-11 придбавався відповідачем без застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановленого цим Законом, тому що існувала нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв`язку із виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення спрощеної закупівлі, до суду не надано.
Відповідач заперечував проти наявності у нього нагальної потреби для проведення процедури закупівлі без урахування норм Закону, оскільки така потреба мала бути обґрунтована протоколом уповноваженої особи та запланована в річному плані у відповідності до ст. 4 Закону.
У Договорах №№ 6-11 на закупівлю товарів ціна кожного договору перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у п.п. 1, 2 ч. 1 ст. 3 цього Закону, відтак при їх укладенні має бути дотримано принцип здійснення публічних закупівель. Матеріали справи не містять доказів здійснення замовником (відповідачем) процедури закупівлі, визначеної Законом України «Про публічні закупівлі» щодо спірних Договорів №№ 6-11.
Відповідно до ст. 43 Закону України «Про публічні закупівлі» договір про закупівлю є нікчемним у разі, зокрема, якщо замовник уклав договір про закупівлю до/без проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі згідно з вимогами цього Закону.
Такий правочин є нікчемним з моменту укладення на підставі ч. 2 ст. 215 ЦК України. Наслідки нікчемності правочину також настають для сторін у силу вимог закону.
Відповідно до ч. 1 статті 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені ч.ч. 1-3, 5 та 6 статті 203 цього Кодексу. Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
Статтею 203 ЦК України передбачено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.
Одночасно з цим, суд зауважує, що ч. 1 ст. 96 ЦК України визначено, що юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов`язаннями.
Частина 2 ст. 218 ГК України та ст. 617 ЦК України прямо передбачають, що відсутність у боржника необхідних коштів не вважається обставинами, які є підставою для звільнення боржника від виконання зобов`язання.
Відповідно до ч.ч. 3 та 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи, і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Згідно ч.ч. 1, 2, 3 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Таким чином, враховуючи встановлене вище, суд дійшов висновку про порушення Комунальним підприємством «Управління житлово-комунального господарства «Гостомель» Гостомельської селищної ради умов Договорів про закупівлю від 17.01.2022 (договори №№ 1-4) та від 15.02.2022 (договір № 5) щодо оплати отриманих товарів, а також положень ст. 526 ЦК України, ст. 193 ГК України, що має наслідком задоволення вимог позивача в частині стягнення заборгованості у розмірі 198 420,00 грн. = 32 500,00 грн (договір № 1, видаткова накладна № 4 від 18.01.2022) + 48 960,00 грн (договір № 2, видаткова накладна № 5 від 18.01.2022) + 44 000,00 грн (договір № 3, видаткова накладна № 6 від 18.01.2022) + 48 960,00 грн (договір № 4, видаткова накладна № 7 від 18.01.2022) + 24 000,00 грн (договір № 5, видаткова накладна № 160 від 16.02.2022). Поруч з цим, суд не знаходить підстав щодо задоволення вимог позивача про стягнення заборгованості внаслідок невиконання відповідачем умов Договорів про закупівлю від 07.02.2022 (договір № 6), від 15.02.2022 (договір №№ 7-9), від 22.02.2022 (договір № 10), від 23.02.2022 (договір № 11), які є нікчемними в силу прямої норми Закону України «Про публічні закупівлі».
Враховуючи наведене, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Судовий збір відповідно до ст.ст. 123, 129 ГПК України покладається судом на сторін пропорційно задоволених вимог.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 123, 129, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1.Позовні вимоги задовольнити частково.
2. Стягнути з Комунального підприємства «Управління житлово-комунального господарства «Гостомель» Гостомельської селищної ради (08290, Київська область, Бучанський район, смт Гостомель, вул. Свято-Покровська, 125, код ЄДРПОУ 35413136) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Голден Груп» (14005, м. Чернігів, вул. Старобілоуська, 25-А, оф. 103, код ЄДРПОУ 42787867) 198 420 (сто дев`яносто вісім тисяч чотириста двадцять) грн. 00 коп заборгованості та 2 976 (дві тисячі дев`ятсот сімдесят шість) грн. 30 коп судового збору.
Видати наказ.
3. В іншій частині відмовити в задоволенні позовних вимог.
Дане рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення відповідно до ст.ст. 240-241 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст підписано - 22.08.2024.
Суддя О.О. Христенко
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 12.06.2024 |
Оприлюднено | 26.08.2024 |
Номер документу | 121173865 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг |
Господарське
Господарський суд Київської області
Христенко О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні