СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 серпня 2024 року м. Харків Справа № 922/502/24
Східний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Россолов В.В., суддя Гетьман Р.А. , суддя Хачатрян В.С.
за участю секретаря судового засідання Бессонової О.В.
за участю представників Фермерського господарства "КЛЕПКИ+" та Куп`янської міської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Фермерського господарства "КЛЕПКИ+" (вх. №1411 Х/1) на рішення Господарського суду Харківської області від 02.05.2024 у справі №922/502/24 (повний текст складено 16.05.2024, м.Харків, суддя Шатерніков М.І.),
про: визнання укладеними додаткових угод про зміну умов договорів оренди землі,-
ВСТАНОВИВ:
Фермерське господарство "КЛЕПКИ+" (далі - Позивач) звернулося до Господарського суду Харківської області з позовом до Куп`янської міської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області (далі - Відповідач) про визнання укладеними Додаткових договорів (угоду): до Договору оренди землі б/н від 29.12.2016, який зареєстрований 24.04.2017, індексний номер: 34904180 (земельна ділянка з кадастровим номером 6323786000:03:000:0321, площею 11,3912 га); до Договору оренди землі б/н від 29.12.2016, який зареєстрований 21.04.2017, індексний номер: 34876394 (земельна ділянка з кадастровим номером 6323785000:04:000:0065, площею 22,1074 га); до Договору оренди землі б/н від 29.12.2016, який зареєстрований 21.04.2017, індексний номер: 34876927 (земельна ділянка з кадастровим номером 6323785000:04:000:0067, площею 35,9481 га); до Договору оренди землі б/н від 29.12.2016, який зареєстрований 24.04.2017, індексний номер: 34897624 (земельна ділянка з кадастровим номером 6323785000:04:000:0068, площею 45,6994 га); до Договору оренди землі б/н від 29.12.2016, який зареєстрований 24.04.2017, індексний номер: 34901161 (земельна ділянка з кадастровим номером 6323786000:02:000:0129, площею 47,3541 га), з метою продовження терміну дії договорів оренди земельних ділянок.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Фермерське господарство в передбаченому договором оренди порядку зверталось до Куп`янської міської військової адміністрації з листами-повідомленнями з пропозицією поновити Договори оренди 1, 2, 3, 4, 5 на тих же умовах і на той самий строк (на 7 (сім) років), до яких було додано відповідні проекти Додаткових договорів про поновлення договорів оренди, однак відповіді не отримало, продовжує користуватися орендованими земельними ділянками та сплачувати орендну плату.
Рішенням Господарського суду Харківської області від 02.05.2024 у справі №922/502/24 у задоволенні позову Фермерського господарства "КЛЕПКИ+" до Куп`янської міської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області про визнання укладеними додаткових угод про зміну умов договорів оренди землі - відмовлено.
Відмовляючи в задоволенні позову суд першої інстанції виходив з того, що:
- Куп`янська міська військова адміністрація Куп`янського району Харківської області (відповідач) не наділена повноваженнями на вирішення питання щодо відчуження з комунальної власності земельних ділянок та надання таких земельних ділянок в оренду на строк понад один рік;
- укладення додаткових угод до договорів оренди землі б/н від 29.12.2016 у редакції, що запропонована позивачем, суперечить нормам Закону України "Про правовий режим воєнного стану", Постанові Кабінету Міністрів України №563 від 10.05.2022 "Деякі питання регулювання земельних відносин";
- після закінчення строку дії договору оренди землі, укладеного для ведення товарного сільськогосподарського виробництва під час дії воєнного стану, орендар не має переважного права поновити його на новий строк.
Фермерське господарство "КЛЕПКИ+" з рішенням суду першої інстанції не погодилось та звернулось до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить його скасувати та прийняти нове, яким задовольнити позов.
В обґрунтуванні апеляційної скарги вказує що:
- Куп`янська міська військова адміністрація Куп`янського району Харківської області має право на відчуження з комунальної власності земельних ділянок та надання таких ділянок в оренду або укладання додаткових угод до договорів оренди;
- посилаючись на постанову Кабінету Міністрів України №563 від 10.05.2022, місцевий господарський суд помилково ототожнив земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земельною ділянкою для ведення фермерського господарства, яка орендується позивачем (на підтвердження цільового призначення земельної ділянки скаржником до апеляційної скарги долучено копію наказів Головного управління держгеокадастру у Харківській області №578-СГ від 01.02.2016, №585-СГ від 01.02.2016, №582-СГ від 01.02.2016, №584-СГ від 01.02.2016 про надання в оренду земельних ділянок та Інформацію Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельні ділянки від 17.05.2024);
- оскільки у розглядуваному випадку жодних змін до договорів оренди земельної ділянки не вносилися, а договори оренди земельної ділянки укладалися у 2016 році, місцевий господарський суд безпідставно застосував положення постанови Верховного Суду у справі №906/1314/21 та положення нової редакції Закону України «Про оренду землі» (після 16.01.2020). До спірних правовідносин застосовуються умови, визначені таким договором, за правилами, чинними на момент його укладення;
- судом першої інстанції не надано належної оцінки поведінці відповідача та доказам, на які він посилався у своїх запереченнях. За позицією позивача, поведінка відповідача беззаперечно свідчить про його мовчазну згоду для поновлення договору оренди землі на тих же умовах та на той же строк;
21.06.2024 від Куп`янської міської військової адміністрації надійшов відзив, в якому відповідач просить залишити рішення Господарського суду Харківської області від 02.05.2024 у справі №922/502/24 без змін, апеляційну скаргу позивача залишити без задоволення; розгляд апеляційної скарги здійснювати за участю представника відповідача. Обґрунтовує відповідач свій відзив тим, що відповідно до Листа Головного управління ДПС у Харківській області від 01.03.2024 №4348/5/20-40-04-010-10 у звітних періодах 2022-2023 роки задекларовані податкові зобов`язання за земельні ділянки на загальну суму 324015,21 грн, які станом на 29.02.2024 не сплачені.
У судове засідання, яке відбулось 05.08.2024 з`явились представник Фермерського господарства "КЛЕПКИ+" та Куп`янської міської військової адміністрації. У цьому судовому засіданні представник позивача підтримав вимоги апеляційної скарги з мотивів, що були в ній викладені. Представник відповідача проти задоволення вимог апеляційної скарги заперечував, просив оскаржуване рішення залишити без змін.
На початку судового засідання колегія суддів встановила, що через підсистему «Електронний суд» 02.08.2024 від Фермерського господарства "КЛЕПКИ+" надійшло клопотання про долучення доказів, в якому позивач просить долучити до матеріалів справи копію рішення Харківського окружного адміністративного суду №5208012/24 від 11.06.2024 та визнати причину не надання додаткових доказів позивачем винятковим випадком, у зв`язку з неможливістю їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від позивача.
Колегія суддів зазначає, що відповідні докази не були подані стороною на момент розгляду справи у суді першої інстанції. Отже, даний доказ є новим, поданим стороною лише під час апеляційного перегляду справи.
За змістом статті 269 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього.
Чинне процесуальне законодавство не передбачає можливості або права суду апеляційної інстанції здійснювати повторний перегляд справи на підставі доказів, які не були предметом дослідження під час розгляду справи у суді першої інстанції. Тобто, суд апеляційної інстанції обмежений у прийнятті додаткових доказів, які вправі приймати лише за умови, якщо заявник обґрунтував неможливість їх подання суду першої інстанції з причин, що не залежали від нього.
У вирішенні питань щодо прийняття додаткових доказів суд апеляційної інстанції повинен повно і всебічно з`ясовувати причини їх неподання з урахуванням конкретних обставин справи і об`єктивно оцінити поважність цих причин. При цьому обґрунтування неможливості подання доказів суду першої інстанції згідно із зазначеною нормою ГПК покладається саме на заявника (скаржника), а апеляційний господарський суд лише перевіряє та оцінює їх поважність і не зобов`язаний самостійно з`ясовувати відповідні причини.
В обґрунтуванні підстав для прийняття таких доказів на стадії апеляційного перегляду Фермерського господарства "КЛЕПКИ+" вказує, що останні подані в якості спростування правової позиції суду першої інстанції.
Втім, колегія суддів зазначає, що рішення по справі №520/8012/24 Харківського окружного адміністративного суду не існувало на момент розгляду справи №922/502/24 Господарського суду Харківської області.
Відтак, відсутні підстави для задоволення клопотання позивача про долучення додаткових доказів. У зв`язку з чим колегія суддів не приймає надані позивачем нові докази на стадії апеляційного перегляду та розгляд справи здійснює без їх врахування.
З метою повного та всебічного дослідження матеріалів справи в їх сукупності, судова колегія Східного апеляційного господарського суду оголосила перерву у судовому засіданні до 12.08.2024 на 10:45.
У судове засідання від 12.08.2024, з`явилися представники Фермерського господарства "КЛЕПКИ+" та Куп`янської міської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області.
Проаналізувавши матеріали справи, колегія суддів встановила такі обставини спору.
29.12.2016 між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області (орендодавець) та громадянином ОСОБА_1 (орендар) укладено договори оренди землі б/н, а саме:
1) договір оренди землі від 29.12.2016 року, який зареєстрований 24.04.2017 р., індексний номер: 34904180, де предметом та об`єктом оренди є земельна ділянка сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Пристінської сільської ради на території Куп`янського району Харківської області, з кадастровим номером 6323786000:03:000:0321, площею 11.3912 га, строком на 7 (сім) років (далі Договір оренди 1);
2) договір оренди землі від 29.12.2016 року, який було зареєстровано 21.04.2017 р., індексний номер: 34876394, де предметом та об`єктом оренди є земельна ділянка сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Петрівської сільської ради Куп`янського району Харківської області, з кадастровим номером 6323785000:04:000:0065, площею 22.1074 га строком на 7 (сім) років (далі Договір оренди 2);
3) договір оренди землі від 29.12.2016 року, який зареєстрований 21.04.2017 р., індексний номер: 34876927, де предметом та об`єктом оренди є земельна ділянка сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Петрівської сільської ради Куп`янського району Харківської області, з кадастровим номером 6323785000:04:000:0067, площею 35.9481 га, строком на 7 (сім) років (далі Договір оренди 3);
4) договір оренди землі б/н від 29.12.2016 року, який зареєстрований 24.04 2017 р., індексний номер: 34897624, де предметом та об`єктом оренди є земельна ділянка сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Петрівської сільської ради Куп`янського району Харківської області, з кадастровим номером 6323785000:04:000:0068, площею 45,6994 га, строком на 7 (сім) років (далі Договір оренди 4);
5) договір оренди землі б/н від 29.12.2016 року, який зареєстрований 24.04.2017 р., індексний номер: 34901161, де предметом та об`єктом оренди є земельна ділянка сільськогосподарською призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Пристінської сільської ради Куп`янського району Харківської області, з кадастровим номером 6323786000:02:000:0129, площею 47.3541 га, строком на 7 (сім) років (далі - Договір оренди 5).
Згідно з п. 8 вищенаведених договорів оренди, договір укладено на 7 (сім) років. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити орендодавця про намір продовжити його дію.
У зазначених договорах умови орендної плати викладені у 4 розділі. Орендна плата щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6323786000:03:000:0321 вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 21794,71 грн на рік; земельна ділянка з кадастровим номером 6323785000:04:000:0065 - 54052,81 грн на рік; земельна ділянка з кадастровим номером 6323785000:04:000:0067 - 71804,60 грн на рік; земельна ділянка з кадастровим номером 6323785000:04:000:0068 - 92661,70 грн на рік; земельна ділянка з кадастровим номером 6323786000:02:000:0129 - 72547,47 грн на рік.
Відповідно до п.10 Договорів, обчислення розміру орендної плати здійснюється з урахуванням цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
Згідно з п. 11 Договорів, орендна плата вноситься орендарем відповідно до ст.287 Податкового кодексу України рівними частками щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Набувши право оренди земельної ділянки, ОСОБА_1 прийняв рішення про створення Фермерського господарства "Клепки+" та передачу останньому прав і обов`язків орендаря земельної ділянки за спірним договором. На підтвердження чого позивачем додано до матеріалів Протокол загальних зборів членів ФГ "Клепки+" №14/02/22 від 14.02.2022, нову редакцію Статуту ФГ "Клепки+", затвердженого Протоколом №14/02/22 від 14.02.2022, витяги з Державного реєстру речових прав від 06.02.2024 № 364667061, № 364661120, № 364662948, № 364657715, № 364665827 щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 6323786000:03:000:0321, 6323785000:04:000:0065, 6323785000:04:000:0067, 6323785000:04:000:0068, 6323786000:02:000:0129.
Як вбачається з витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, засновниками (учасниками) ФГ «Клепки+» є ОСОБА_1 та ОСОБА_2 ; керівником юридичної особи є ОСОБА_2 .
Куп`янська міська рада Куп`янського району Харківської області, у зв`язку з проведенням в Україні децентралізації, стала власником вищезазначених земельних ділянок та відповідно стала орендодавцем, а до ФГ "Клепки+" перейшли усі права й обов`язки орендаря спірної земельної ділянки за спірними договорами оренди. Тобто, фактично відбулась заміна сторін у договорах оренди землі від 29.12.2016 (1,2,3,4,5). Позивач вказує на те, що і первісний орендар ( ОСОБА_1 ), і теперішній орендар (ФГ "Клепки+") весь час виконували умови договору оренди належним чином та у повній відповідності до його умов. Жодних зауважень чи претензій до орендарів щодо порушень умов договору оренди, ані від первісного орендодавця (Головного управління Держгеокадастру у Харківській області), ані від Куп`янської міської ради Куп`янського району Харківської області не отримували. Указом Президента України №737/2022 від 27.10.2022 утворено Куп`янську міську військову адміністрацію Куп`янського району Харківської області.
27.11.2023 позивач направив відповідачу листи-повідомлення (а.с. 27-40), в яких просив поновити (пролонгувати) строк дії договорів оренди землі б/н від 29.12.2016 (1,2,3,4,5), з урахуванням заміни сторін, на той самий строк - 7 (сім) років і на тих же умовах, про що укласти відповідний договір додатковий договір (угоду). До листа-повідомлення позивачем був наданий проект додаткового договору (угоди) до договору оренди землі б/н від 29.12.2016. У додаткових угодах орендодавцем визначено - Куп`янську міську раду Куп`янського району Харківської області від імені якої здійснює повноваження Куп`янська міська військова адміністрація Куп`янського району Харківської області, орендарем визначено - Фермерське господарство "Клепки+".
Звертаючись з позовом до суду першої інстанції позивач вказує на те, що станом на дату складання цієї позовної заяви позивач не отримував від відповідача листа-повідомлення про заперечення щодо поновлення договорів оренди. Також, позивач не отримував від відповідача і підписаних з його боку додаткових договорів (угоди) про поновлення договорів оренди та заміни сторони, яка направлялася позивачем. Таким чином, позивач стверджує, що він своєчасно звернувся до відповідача з відповідними пропозиціями про поновлення договорів оренди, а останній не відповів на звернення як до спливу строку договору, так і через місяць після його закінчення. Тому позивач вважає, що відповідач своєю поведінкою підтверджує, що не заперечує проти поновлення договору оренди на тих же умовах та на той же строк - 7 (сім) років, що по суті є "мовчазною згодою", але й одночасно відповідач проявляє бездіяльність або ухиляється від підписання додаткового договору (угоди) про поновлення договору оренди на тих же умовах та на той же строк (7 (сім) років). Така бездіяльність відповідача і стала причиною звернення позивача до суду за захистом своїх прав і законних інтересів.
Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам колегія суддів Східного апеляційного господарського суду зазначає про таке.
Суд першої інстанції встановив, що Куп`янська міська військова адміністрація Куп`янського району Харківської області не наділена повноваженнями на вирішення питання щодо відчуження з комунальної власності земельних ділянок та надання таких земельних ділянок в оренду на строк понад один рік.
З приводу цього питання, Східний апеляційний господарський суд зазначає наступне.
Як зазначено судом першої інстанції та не оспорюється сторонами, 29.12.2016 між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області (орендодавець) та громадянином ОСОБА_1 (орендар) укладено договори оренди землі б/н. У зв`язку з проведенням в Україні децентралізації всі зазначені земельні ділянки передані Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області із державної в комунальну власність Куп`янській територіальній громаді, а саме Куп`янській міській раді Куп`янського району Харківської області. Про це свідчать також дані з відкритого реєстру кадастрових карт та Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.
У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану", Указом Президента України №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року, який діє до тепер.
Згідно з ч.ч.1, 2 ст.4 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації. Рішення про утворення військових адміністрацій приймається Президентом України за поданням обласних державних адміністрацій або військового командування.
Указом Президента України № 737/2022 від 27.10.2022 утворено Куп`янську міську військову адміністрацію Куп`янського району Харківської області.
Згідно з ч.2 ст.10 Закону, у разі утворення військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) Верховна Рада України за поданням до Президента України може прийняти рішення про те, що у період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування, начальник військової адміністрації, крім повноважень, віднесених до його компетенції цим Законом, здійснює повноваження сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, сільського, селищного, міського голови.
Пунктами 12 та 26 ч.2 ст.15 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" визначено, що військові адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження із:
- здійснення управління майном, яке перебуває у комунальній власності відповідної територіальної громади (крім вирішення питань відчуження, у тому числі і шляхом приватизації комунального майна та надання комунального майна в оренду на строк понад один рік);
- вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (крім вирішення питань відчуження з комунальної власності земельних ділянок та надання таких земельних ділянок в оренду на строк понад один рік).
Як обґрунтовано зауважує апелянт, вищевказані положення Закону не містять прямої заборони на поновлення договорів оренди на строк більше одного року. У вищезазначених пунктах повноваження військових адміністрацій обмежуються у питаннях відчуження та надання земельних ділянок в оренду на строк понад один рік. Тобто, обмеження цих повноважень стосується саме надання в оренду земельних ділянок, а не поновлення чи продовження строку дії вже укладених догорів оренди.
Судова колегія зазначає, що поза увагою Господарського суду Харківської області залишилося те, що згідно з положеннями законодавства реалізація права на укладення договорів оренди землі б/н від 29.12.2016 пов`язувалася з наявністю відповідного рішення Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, повноважного на укладення такого договору станом на дату його укладення. У розглядуваному випадку мова йде виключно про поновлення договору оренди землі на новий строк.
Таким чином, Східний апеляційний господарський суд розмежовує два різні правові поняття: поновлення строку договору оренди землі та укладення нового договору оренди землі.
Поновлення строку договору оренди землі передбачає продовження дії вже існуючого договору на новий період, при цьому всі основні умови договору залишаються незмінними, і немає необхідності укладати новий правочин. Це право орендаря реалізується, якщо він виконував усі договірні зобов`язання та звернувся з відповідною заявою до орендодавця до закінчення терміну дії договору.
Натомість, укладення нового договору оренди землі, передбачає створення нових правовідносин між сторонами, що може супроводжуватися переглядом умов оренди, новими зобов`язаннями та укладенням договору з урахуванням актуальних законодавчих норм і рішень відповідних органів влади.
У даному випадку, Східний апеляційний господарський суд звертає увагу на те, що Господарський суд Харківської області помилково ототожнив поняття поновлення договору оренди на новий строк та укладення нового договору.
Суд першої інстанції, у своєму рішенні, посилаючись на положення постанови Кабінету Міністрів України №563 від 10.05.2022 "Деякі питання регулювання земельних відносин" дійшов висновку про те, що земельна ділянка позивача була надана для ведення товарного сільськогосподарського виробництва і тому строк договору оренди не може бути більшим ніж один рік.
Вказаною постановою внесено зміни до Типового договору оренди землі, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 3 березня 2004року № 220.
Згідно з п.3 ч.1 Постанови Кабінету Міністрів України № 563 внесено зміни у п.8 Типового договору, де вказано, що: «для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства строк оренди не може бути меншим ніж сім років» доповнено словами і цифрами: «а у разі оренди земельної ділянки (земельних ділянок) сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва під час дії воєнного стану строк оренди становить до одного року, для земельних ділянок сільськогосподарського призначення для закладення та/або вирощування багаторічних насаджень (плодових, ягідних, горіхоплідних, винограду) не може бути меншим як 25 років.
Отже зміни щодо строків оренди землі, внесені цією постановою, стосуються земель наданих для товарного сільськогосподарського виробництва і для земель сільськогосподарського призначення для вирощування багаторічних насаджень.
Водночас, строк договору оренди земельних ділянок фермерськими господарствами залишився незмінним - не менше 7 років.
Як убачається з Додатку 59 «Класифікатор видів цільового призначення земельних ділянок» до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №1051 від 17.10.2012, земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та земельні ділянки для ведення фермерського господарства є різними видами цільового призначення.
Таким чином, вищенаведені приписи п.3 ч.1 Постанови Кабінету Міністрів України № 563, щодо обмеження строку договору оренди одним роком не підлягає застосуванню до позивача, який є Фермерським господарством.
Колегія суддів зазначає, що суд першої інстанції, у своєму рішенні, посилаючись на положення постанови Кабінету Міністрів України №563 від 10.05.2022 "Деякі питання регулювання земельних відносин" ототожнив земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земельною ділянкою для ведення фермерського господарства, яка орендується позивачем.
Таким чином, господарський суд дійшов помилкового висновку про те, що земельні ділянки позивача були надані для ведення товарного сільськогосподарського виробництва і тому строк договору оренди не може бути більшим ніж один рік.
У зв`язку з цим, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду зазначає, що Куп`янська міська військова адміністрація Куп`янського району Харківської області має законні повноваження на продовження діючих договорів оренди строком понад один рік.
Відповідач у своєму відзиві на апеляційну скаргу зазначає, що саме начальник Куп`янської міської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області здійснює повноваження відповідної міської ради та її виконавчого комітету, а також міського голови, тоді як Куп`янська міська військова адміністрація Куп`янського району Харківської області - тимчасовий державний орган, повноваження якого визначені Законом України «Про правовий режим воєнного стану». Отже, на думку відповідача, саме начальник Куп`янської міської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області Андрій Беседін наділений повноваженнями щодо надання в оренду земельних ділянок, на відміну від Куп`янської міської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області.
З огляду на це, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду зазначає наступне.
Як зазначалось вище, Указом Президента України № 737/2022 від 27.10.2022 утворено Куп`янську міську військову адміністрацію Куп`янського району Харківської області.
Розпорядженням Президента України №257/2022-рп від 27.10.2022 начальником Куп`янської міської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області призначено Андрія Беседіна.
Відповідно до положень ч.2 ст.10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» у разі утворення військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) Верховна Рада України за поданням Президента України може прийняти рішення про те, що у період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування:
1) начальник військової адміністрації, крім повноважень, віднесених до його компетенції цим Законом, здійснює повноваження сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, сільського, селищного, міського голови;
може затвердити тимчасову структуру виконавчих органів сільської, селищної, міської ради (для працівників, посади яких не включені до тимчасових штатних розписів, оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду);
2) апарат сільської, селищної, міської ради та її виконавчого комітету, інші виконавчі органи (з урахуванням абз.3 п.1 цієї частини), комунальні підприємства, установи та організації відповідної територіальної громади підпорядковуються начальнику відповідної військової адміністрації.
Згідно з постановою Верховної Ради України №2777-ІХ від 16.11.2023 "Про здійснення начальниками військових адміністрацій населених пунктів у Харківській області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" у період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування:
1. У період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування:
1) начальники Золочівської селищної військової адміністрації Богодухівського району, Куньєвської, Оскільської сільських, Борівської селищної, Балаклійської, Ізюмської міських військових адміністрацій Ізюмського району, Кіндрашівської, Петропавлівської сільських, Великобурлуцької, Дворічанської селищних та Куп`янської міської військових адміністрацій Куп`янського району, Вільхівської, Липецької, Циркунівської сільських, Роганської селищної та Дергачівської міської військових адміністрацій Харківського району, Малинівської, Печенізької, Чкаловської селищних, Вовчанської та Чугуївської міських військових адміністрацій Чугуївського району Харківської області:
- крім повноважень, віднесених до їх компетенції Законом України "Про правовий режим воєнного стану", здійснюють повноваження відповідних сільських, селищних, міських рад, їх виконавчих комітетів, відповідних сільських, селищних, міських голів;
- можуть затвердити тимчасову структуру виконавчих органів відповідних сільських, селищних, міських рад (для працівників, посади яких не включені до тимчасових штатних розписів, оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду);
2) апарати Вільхівської, Кіндрашівської, Куньєвської, Липецької, Оскільської, Петропавлівської, Циркунівської сільських, Борівської, Великобурлуцької, Дворічанської, Золочівської, Малинівської, Печенізької, Роганської, Чкаловської селищних, Балаклійської, Вовчанської, Дергачівської, Ізюмської, Куп`янської, Чугуївської міських рад та їх виконавчих комітетів, інші виконавчі органи (з урахуванням абзацу третього пункту 1 частини другої статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану"), комунальні підприємства, установи та організації відповідних територіальних громад підпорядковуються начальникам відповідних військових адміністрацій населених пунктів у Харківській області.
Враховуючи положення постанови Верховної Ради України №2777-ІХ від 16.11.2023, начальник Куп`янської міської військових адміністрацій Куп`янського району крім повноважень, віднесених до його компетенції Законом України "Про правовий режим воєнного стану", здійснює повноваження відповідної міської ради та міського голови. Тобто, у силу делегованих Верховною Радою України повноважень начальник Куп`янської міської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області наділений повним спектром повноважень, визначених Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Отже, Східний апеляційний господарський суд зазначає:
- по-перше, звернення будь-якої фізичної або юридичної особи до державного органу має однакові правові наслідки незалежно від того, чи адресовано його безпосередньо керівнику (голові, начальнику) цього органу, чи самому органу як юридичній особі. Не встановлено жодних імперативних вимог, які б зобов`язували звертатися до державного органу виключно через його керівника або іншу посадову особу. Відсутність таких вимог свідчить про те, що звернення, адресовані органу в цілому, є рівнозначними за своїми правовими наслідками зі зверненнями, адресованими керівнику цього органу.
- по-друге, Куп`янська міська військова адміністрація Куп`янського району Харківської області наділена спектром повноважень, визначених Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", Законом України "Про правовий режим воєнного стану" та іншими нормативно-правовими актами, які надають право укладати договори оренди земельних ділянок та/або додаткових угод до них без будь-яких обмежень щодо строку їх оренди.
Апелянт у своїй апеляційні скарзі зазначає, що суд першої інстанції застосував у своєму рішенні положення нової редакції Закону України "Про оренду землі"(після 16.01.2020), а отже, на думку позивача, неправильно застосував норми матеріального права.
Відповідно до приписів ст.792 ЦК України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом із насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Умови укладення, зміни, припинення і поновлення договору оренди землі визначаються Законом України "Про оренду землі".
Статтею 1 означеного Закону визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Частиною 1 статті 2 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
16.01.2020 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", яким статтю 33 Закону України "Про оренду землі", яка регламентувала порядок поновлення договорів оренди, було викладено у новій редакції.
Водночас, розділ IX "Перехідні положення" Закону України "Про оренду землі" доповнено абзацами третім і четвертим такого змісту:
"Договори оренди земельних ділянок приватної власності, а також земельних ділянок державної або комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, що перебувають у власності орендаря, укладені до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", у разі їх продовження (укладення на новий строк) мають містити умови, передбачені статтею 33 цього Закону та статтею 126-1 Земельного кодексу України.
Правила, визначені статтею 126-1 Земельного кодексу України щодо поновлення договорів оренди землі, поширюються на договори оренди землі, укладені або змінені після набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", а поновлення договорів оренди землі, укладених до набрання чинності зазначеним Законом, здійснюється на умовах, визначених такими договорами, за правилами, чинними на момент їх укладення".
У зв`язку з тим, що договори оренди землі були укладені 29.12.2016 році, надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинами, Східний апеляційний господарський суд встановив необхідність застосування Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин, а відтак і необхідність подальшої оцінки дій сторін в розрізі дотримання сторонами положень ст. 33 Закону України "Про оренду землі", саме в цій редакції (тут і далі - у вказаній редакції).
Згідно з частинами першою - третьою статті 33 Закону України "Про оренду землі" по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі). Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі. До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди.
Відповідно до частин четвертої та п`ятої статті 33 Закону України "Про оренду землі" при поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється. Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.
Частиною шостою статті 33 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що в разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється із уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності).
Статтею 33 Закону України "Про оренду землі" було визначено алгоритм дій орендаря та орендодавця за наявності наміру поновити договір оренди землі та визначено певні правові запобіжники для захисту орендаря, як більш уразливої сторони в цих правовідносинах, від умисного й безпідставного ухилення орендодавця від продовження орендних правовідносин за відсутності для цього підстав та за наявності добросовісної поведінки орендаря. При цьому законодавець ототожнив поняття "переважне право на укладення договору оренди землі на новий строк" та "поновлення договору оренди землі", використовуючи конструкцію "поновлення договору оренди землі" як для підстави такого поновлення, передбаченої частинами першою - п`ятою, так і для підстави, передбаченої частиною шостою цієї статті, що свідчить про їх логічну послідовність.
Так, дійсний орендар, який добросовісно виконував свої обов`язки за договором оренди землі, має переважне право перед іншими особами на продовження цих орендних правовідносин. Маючи такий намір, він (орендар) зобов`язаний до закінчення строку оренди землі (у строки, визначені частиною другою статті 33 вказаного Закону) повідомити про це орендаря та надіслати проект додаткової угоди. Мета такого повідомлення - запобігання укладенню орендодавцем договору оренди з іншою особою у зв`язку з відсутністю в нього інформації про наявність наміру в дійсного орендаря продовжувати орендні правовідносини. При цьому таке завчасне повідомлення з надсиланням проекту додаткової угоди є передумовою для зміни сторонами умов договору оренди під час його поновлення (укладення на новий строк). Орендодавець, розглянувши у місячний термін таке повідомлення і проект додаткової угоди, за необхідності узгодивши з орендарем істотні умови, зобов`язаний або укласти додаткову угоду про поновлення договору оренди землі, або повідомити орендаря про наявність обґрунтованих заперечень щодо поновлення договору оренди землі шляхом надсилання листа-повідомлення про прийняте рішення (частини перша - п`ята статті 33 Закону України "Про оренду землі").
Також, у Постанові Верховного Суду від 21.09.2022 у справі №926/2720/21 зазначено, якщо орендар своєчасно, у строки, встановлені законом або погоджені сторонами у договорі, звернувся до орендодавця щодо продовження дії договору після його закінчення, надав проект договору (незалежно від того чи цей проект містив змінені умови, чи передбачав поновлення договору на тих самих умовах та на той самий строк), а орендодавець у встановлений законом місячний термін не заперечив проти поновлення договору оренди землі, при цьому орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди, а орендодавець протягом одного місяця після закінчення строку договору не надіслав лист-повідомлення про заперечення у поновленні договору оренди землі, то суди повинні задовольнити позовні вимоги про визнання договору укладеним на той же самий строк та на тих же самих умовах.
Аналізуючи дії сторін в розрізі ст.33 ЗУ "Про оренду землі" колегія суддів зазначає наступне.
27.11.2023 (тобто не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договорів) ФГ «Клепки+» направило Куп`янській міській військовій адміністрації Куп`янського району Харківської області листи-повідомлення №27.11-1, №27.11-2, №27.11-3, №27.11-4, №27.11-5 за змістом яких просило поновити (пролонгувати) строк дії договорів оренди земель б/н від 29.12.2016, з урахуванням замінити сторін, де об`єктом оренди є земельні ділянки з кадастровими номерами 6323786000:03:000:0321, 6323785000:04:000:0065, 6323785000:04:000:0067, 6323785000:04:000:0068, 6323786000:02:000:0129 на той самий строк - 7 (сім) років і на тих же умовах, про що укласти відповідні додаткові договори (угоду).
Про прийняте рішення просило повідомити у встановлений Законом строк поштою на адресу місцезнаходження ФГ «Клепки+».
До листів-повідомлення були додані додаткові договори (угоди) про поновлення (пролонгацію) строку дії договору оренди та заміну сторін від 27.11.2023.
До матеріалів справи додано докази направлення зазначених листів-повідомлень позивачем та докази його отримання відповідачем, а саме рекомендоване повідомлення №6100150069110 з відміткою про вручення відповідачем 01.12.2023.
Відповідач не заперечував факт отримання ним Листів-повідомлень від 27.11.2023. Куп`янська міська військова адміністрація до відзиву на позов надала копію листа-відповіді №3681/1 від 12.12.2023, в якому ані поновлює строк дії договорів оренди, ані заперечує щодо такого поновлення. Лише зазначала, що ці договори були укладені з Головним управлінням Держгеокадастру, а отже Куп`янська міська рада не є стороною укладених угод, через що просить позивача надати копії укладених договорів. Однак, доказів відправлення такого листа на адресу ФГ «Клепки+» матеріали справи не містять.
Станом на дату звернення з цим позовом до суду ФГ «Клепки+» не отримувало від відповідача листа-повідомлення про заперечення щодо поновлення договору оренди землі, як і не отримувало підписаного з його боку додаткових договорів (угод) про поновлення договорів оренди та заміну сторони, які направлялися позивачем.
Орендар, який добросовісно виконував свої обов`язки за договором оренди землі, має законодавчо передбачене переважне право перед іншими особами на продовження цих орендних правовідносин, а також право укласти договір оренди на новий строк. Якщо орган державної влади чи місцевого самоврядування знехтував обов`язком добросовісно провести переговори (наприклад, явно безпідставно відмовив в укладенні договору), то слід виходити з того, що такий орган зловживає своїм правом, порушуючи цим законні права орендаря.
Судовий захист в таких випадках передбачено лише для особи, яка належним чином виконувала свої обов`язки за договором та добросовісно використовувала належні їй права, тому орендодавець не може посилатися у свій захист на обставини, які свідчать про ухилення ним від проведення переговорів, та на власну недобросовісну поведінку, протиставляючи її легітимним прагненням та належній поведінці орендаря. Водночас і орендар, що належно діяв, не може бути позбавлений можливості реалізації свого права на продовження орендних відносин, передбаченого законом, у тому числі через судовий захист.
З урахуванням наведених обставин колегія суддів зазначає, що ст.33 Закону України "Про оренду землі" встановлювала алгоритм дій орендаря та орендодавця за наявності наміру поновити договір оренди землі та передбачала певні правові запобіжники для захисту орендаря від умисного й безпідставного ухилення орендодавця від продовження орендних правовідносин за відсутності для цього підстав та за наявності добросовісної поведінки орендаря.
Таким чином, позивач виконав усі необхідні дії відповідно до статті 33 Закону "Про оренду землі", своєчасно звернувся до відповідача з пропозицією про поновлення договорів оренди, а отже в нього наявне право на продовження строку дії договорів оренди.
В розрізі дослідження питання щодо належності виконання позивачем обов`язків орендаря для переважного права на поновлення договорів для отримання земельних ділянок, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до Листа Головного управління ДПС у Харківській області №4348/5/20-40-04-010-10 від 01.03.2024, ФГ «Клепки+» у звітних періодах 2022-2023 роки задекларовані податкові зобов`язання за спірні земельні ділянки на загальну суму 324 015,21 грн, яка станом на 29.02.2024 не оплачена, що є порушенням договірних зобов`язань з боку орендаря.
Орендна плата за користування земельною ділянкою є складовою податку на майно, отже, її потрібно розглядати через призму податкового законодавства України.
Відповідно до п. 265.1.3 ст.265 ПК України, податок на майно складається, зокрема, зі сплати за землю.
Згідно з п. 269.1.2 ст.269 ПК України, платниками плати за землю є платники орендної плати - землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності.
Позивач у своїй відповіді на відзив у суді першої інстанції зазначав, що сплачував орендну плату за січень та лютий 2022 року, що підтверджується Листом Головного управління ДПС у Харківській області №4348/5/20-40-04-010-10 від 01.03.2024.
Після початку повномасштабного вторгнення російської федерації на територію України, законодавцем було внесено ряд змін до норм Податкового кодексу України, які пов`язані зі сплатою орендної плати.
Відповідно до п.69, підрозділу 10, розділу ХХ ПК України встановлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Підпунктом 69.14 п.69 підрозділу 10, розділу ХХ ПК України (у редакції, що діяла до 06.05.2023 р.), встановлено, що тимчасово, на період з 1 січня 2022 року до 31 грудня року, наступного за роком у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.
Тобто, на той час (в редакції ПКУ, яка діяла з 17.03.2022 р до 06.05.2023 р.) законодавцем встановлена можливість для всіх орендарів земельних ділянок (фізичних або юридичних осіб) не нараховувати та не сплачувати орендну плату з 01.01.2022 по 31 грудня року, наступного за роком у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан.
06.05.2023 р. підпункт 69.14, п. 69, підрозділу 10, розділу ХХ ПК України набув чинності у новій редакції (редакція діє до теперішнього часу), відповідно до якої: за період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, утому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Починаючи з 1 січня 2023 року, за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території.
Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку. Тобто, у поточній редакції цього пункту, яка діє на теперішній час, законодавцем розмежовані орендарі на фізичних осіб та суб`єктів господарювання (юридичні особи та фізичні особи - підприємці), для яких встановлена можливість не нараховувати та не сплачувати орендну плату у різних періодах, а, також, підстави такого не нарахування та не сплати.
Таким чином, у період з 01 березня 2022 р. по 31 грудня 2022 р., орендна плата за
користування земельними ділянками позивачем не нараховувалася та відповідно не сплачувалася.
29 березня 2023 року ГУ ДПС у Харківській області (контролюючий орган) було прийнято (винесено) Рішення № 162/20-40-04-05-16 про неможливість своєчасного виконання позивачем податкового обов`язку.
Втрата можливості своєчасно виконувати позивачем податкового обов`язку виникла у зв`язку із військовою агресією російської федерації, що підтверджується Рішенням податкового органу.
Підпунктом 69.1, п. 69, підрозділу 10, розділу ХХ ПК України, встановлено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Отже, у разі прийняття контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку, до такого платника податків не застосовується відповідальність, передбачена ПК України або іншим законодавством, контроль за яким покладено на контролюючі органи, за його невиконання/несвоєчасне виконання.
Таким чином, несплата позивачем орендної плати за період починаючи з січня 2023 року по теперішній час обумовлена виключно неможливістю своєчасного виконання свого податкового обов`язку і жодним чином не пов`язана зі свідомим чи ненавмисним порушенням умов Договорів оренди.
Відповідно до положень чинного податкового законодавства Позивач продовжує декларувати свої податкові зобов`язання щодо сплати орендної плати за земельні ділянки, яка належить йому на підставі Договорів оренди 1, 2, 3, 4, 5, що є предметом розгляду за цією справою (а.с. 93-98 т.1).
При цьому, треба зазначити та наголосити, що наявність податкового зобов`язання у Позивача зі сплати податків (у даному випадку орендної плати за Договорами оренди) не є податковим боргом, у розумінні приписів ПК України.
Так, відповідно до п. 36.1. ст. 36 ПК України, податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.
Відповідно, до положень п. 14.1.156., ст. 14 ПК України, податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк), та/або сума коштів, сформована за рахунок податкових пільг, що були використані платником податків не за цільовим призначенням чи з порушенням порядку їх надання, встановленим цим Кодексом та/або Митним кодексом України.
Згідно п. 14.1.175., ст. 14 ПК України, податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
Таким чином, тільки за наявності податкового боргу у позивача, у даному випадку, зі сплати орендної плати за землю, можна вважати, що платник податку (позивач) допустив порушення умов Договорів оренди 1, 2, 3 ,4, 5.
Позивач надає до відзиву на позов копію Рішення Головного управління ДПС у Харківській області №162/20-40-04-05-16 від 29.03.2023, в якому зазначено про неможливість своєчасного виконання позивачем свого податкового обов`язку. Що дає йому можливість сплатити податкове зобов`язання протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні або на протязі не пізніше 60 днів з моменту відновлення у платника податку (позивача) можливості виконувати податкові обов`язки.
Таким чином, з Фермерського господарства "КЛЕПКИ+" тимчасово знімається обов`язок сплати орендної плати за землю, у зв`язку з військовою агресією російської федерації, що підтверджується Рішенням Головного управління ДПС у Харківській області №162/20-40-04-05-16 від 29.03.2023. Однак, Фермерське господарство "КЛЕПКИ+" зобов`язане його виконати протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні або на протязі не пізніше 60 днів з моменту відновлення у платника податку (позивача) можливості виконувати податкові обов`язки.
Колегія суддів Східного апеляційного господарського суду зазначає, доводи апеляційної скарги викладені у апеляційній скарзі знайшли своє підтвердження під час апеляційного провадження, враховуються колегією суддів, як обґрунтовані та підставні, що є наслідком задоволення апеляційної скарги.
Суд першої інстанції помилково встановив, що Куп`янська міська військова адміністрація Куп`янського району Харківської області не має повноважень на продовження діючих договорів оренди строком понад один рік; не врахував та застосував при вирішенні спору норми Закону України «Про оренду землі», які ще не були чинними на момент виникнення спірних правовідносин що, свідчить про неправильне застосування норм матеріального права; не в повній мірі дослідив всі обставини справи.
Підсумовуючи вищевикладене, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду не погоджується з рішенням суду Господарського суду Харківської області, який не повністю дослідив обставини, які мають значення для справи, неправильно застосував норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення спору, а тому вказане рішення підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення про задоволення позову в повному обсязі.
За таких обставин, судова колегія приходить до висновку, що апеляційна скарга Фермерського господарства "КЛЕПКИ+" підлягає задоволенню; рішення Господарського суду Харківської області від 02.05.2024 у справі №922/502/24 скасуванню, з прийняттям нового рішення про задоволення позовних вимог в повному обсязі.
За змістом частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись статтями 129, 269, п.2 ч.1 ст. 275, ч.4 статті 277, 282 284 Господарського процесуального кодексу України, Східний апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Фермерського господарства "КЛЕПКИ+" на рішення Господарського суду Харківської області від 02.05.2024 у справі №922/502/24 задовольнити.
Рішення Господарського суду Харківської області від 02.05.2024 у справі №922/502/24 скасувати повністю.
Прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.
Визнати укладеним Додатковий договір (угоду) до Договору оренди землі б/н від 29.12.2016, який зареєстрований 24.04.2017, індексний номер: 34904180, де предметом та об`єктом оренди є земельна ділянка сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Пристінської сільської ради на території Куп`янського району Харківської області, з кадастровим номером 6323786000:03:000:0321, площею 11,3912 га, укладеного між Куп`янською міською військовою адміністрацією Куп`янського району Харківської області та Фермерським господарством "Клепки+", з 29 грудня 2023 року, у такій редакції:
«Додатковий договір (угода)
до Договору оренди землі б/н від 29 грудня 2016 року
м. Куп`янськ, Харківська область « » 202_ р.
Орендодавець - КУП`ЯНСЬКА МІСЬКА ВІЙСЬКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ КУП`ЯНСЬКОГО РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ, в особі Начальника Беседіна Андрія Олександровича, який діє на підставі Розпорядження Президента України від 27 жовтня 2022 року №257/2022-рп та Постанови Верховної Ради України №2777-ІХ від 16.11.2022, з одного боку, та
Орендар - ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО «КЛЕІІКИ+», в особі Голови ОСОБА_3, яка діє па підставі Статуту, з іншого боку, уклали цю додаткову угоду до Договору оренди землі б/н від 29.12.2016 р., де об`єктом оренди є земельна ділянка з кадастровим номером 6323786000:03:000:0321, площею 11,3912 га, про таке:
1. У зв`язку з заміною сторін в Договорі оренди землі б/н від 29.12.2016 р. замінити сторону «Орендодавець» з Головне управління Держгеокадастру у Харківській області на КУП`ЯНСЬКА МІСЬКА ВІЙСЬКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ КУП`ЯНСЬКОГО РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ, а «Орендар» з ОСОБА_1 на ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО «КЛЕПКИ+».
2. Орендодавець і Орендар дійшли згоди продовжити дію Договору оренди землі б/н від 29.12.2016р., де об`єктом оренди є земельна ділянка з кадастровим номером 6323786000:03:000:0321, площею 11,3912 га, на новий строк - на 7 (сім) років.
3. Інші умови вищевказаного Договору оренди землі залишаються незмінними і сторони підтверджують щодо них свої зобов`язання.
4. Ця додаткова угода підлягає державній реєстрації в установленому законодавством порядку. Після державної реєстрації Орендар зобов`язується в 5-ти денний термін надати копію цієї угоди до відповідної державної податкової служби.
5. Дану додаткову угоду укладено в двох примірниках, які мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться у Орендодавця, другий - у Орендаря.
6. Ця додаткова угода є невід`ємною частиною Договору оренди землі б/н від 29.12.2016р., де об`єктом оренди є земельна ділянка з кадастровим номером 6323786000:03:000:0321, площею 11,3912 га і набирає чинності після її підписання Сторонами та проведення державної реєстрації.
Реквізити сторін:
Орендодавець: Орендар:
КУП`ЯНСЬКА МІСЬКА ВІЙСЬКОВА ФЕРМЕРСЬКЕ
АДМІНІСТРАЦІЯ КУП`ЯНСЬКОГО ГОСПОДАРСТВО «КЛЕПКИ+»
РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Код 44758728 Код 41436004
Місцезнаходження: 63701, Харківська Місцезнаходження: 63702,
область, Куп`янський район, місто Харківська область, місто
Куп`янськ, проспект Конституції, будинок 3 Куп`янськ, вулиця Сватівська, 56
Начальник Голова
Визнати укладеним Додатковий договір (угоду) до Договору оренди землі б/н від 29.12.2016, який зареєстрований 21.04.2017, індексний номер: 34876394, де предметом та об`єктом оренди є земельна ділянка сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Петрівської сільської ради на території Куп`янського району Харківської області, з кадастровим номером 6323785000:04:000:0065, площею 22,1074 га, укладеного між Куп`янською міською військовою адміністрацією Куп`янського району Харківської області та Фермерським господарством "Клепки+", з 29 грудня 2023 року, у такій редакції:
«Додатковий договір (угода)
до Договору оренди землі б/н від 29 грудня 2016 року
м. Куп`янськ, Харківська область « » 202_ р.
Орендодавець - КУП`ЯНСЬКА МІСЬКА ВІЙСЬКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ КУП`ЯНСЬКОГО РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ, в особі Начальника Беседіна Андрія Олександровича, який діє на підставі Розпорядження Президента України від 27 жовтня 2022 року №257/2022-рп та Постанови Верховної Ради України №2777-ІХ від 16.11.2022, з одного боку, та
Орендар - ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО «КЛЕІІКИ+», в особі Голови ОСОБА_3, яка діє па підставі Статуту, з іншого боку, уклали цю додаткову угоду до Договору оренди землі б/н від 29.12.2016 р., де об`єктом оренди є земельна ділянка з кадастровим номером 6323785000:04:000:0065, площею 22,1074 га, про таке:
1. У зв`язку з заміною сторін в Договорі оренди землі б/н від 29.12.2016 р. замінити сторону «Орендодавець» з Головне управління Держгеокадастру у Харківській області на КУП`ЯНСЬКА МІСЬКА ВІЙСЬКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ КУП`ЯНСЬКОГО РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ, а «Орендар» з ОСОБА_1 на ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО «КЛЕПКИ+».
2. Орендодавець і Орендар дійшли згоди продовжити дію Договору оренди землі б/н від 29.12.2016р., де об`єктом оренди є земельна ділянка з кадастровим номером 6323785000:04:000:0065, площею 22,1074 га, на новий строк - на 7 (сім) років.
3. Інші умови вищевказаного Договору оренди землі залишаються незмінними і сторони підтверджують щодо них свої зобов`язання.
4. Ця додаткова угода підлягає державній реєстрації в установленому законодавством порядку. Після державної реєстрації Орендар зобов`язується в 5-ти денний термін надати копію цієї угоди до відповідної державної податкової служби.
5. Дану додаткову угоду укладено в двох примірниках, які мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться у Орендодавця, другий - у Орендаря.
6. Ця додаткова угода є невід`ємною частиною Договору оренди землі б/н від 29.12.2016р., де об`єктом оренди є земельна ділянка з кадастровим номером 6323785000:04:000:0065, площею 22,1074 га і набирає чинності після її підписання Сторонами та проведення державної реєстрації.
Реквізити сторін:
Орендодавець: Орендар:
КУП`ЯНСЬКА МІСЬКА ВІЙСЬКОВА ФЕРМЕРСЬКЕ
АДМІНІСТРАЦІЯ КУП`ЯНСЬКОГО ГОСПОДАРСТВО «КЛЕПКИ+»
РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Код 44758728 Код 41436004
Місцезнаходження: 63701, Харківська Місцезнаходження: 63702,
область, Куп`янський район, місто Харківська область, місто
Куп`янськ, проспект Конституції, будинок 3 Куп`янськ, вулиця Сватівська, 56
Начальник Голова
Визнати укладеним Додатковий договір (угоду) до Договору оренди землі б/н від 29.12.2016, який зареєстрований 21.04.2017, індексний номер: 34876927, де предметом та об`єктом оренди є земельна ділянка сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Петрівської сільської ради на території Куп`янського району Харківської області, з кадастровим номером 6323785000:04:000:0067, площею 35,9481 га, укладеного між Куп`янською міською військовою адміністрацією Куп`янського району Харківської області та Фермерським господарством "Клепки+", з 29 грудня 2023 року, у такій редакції:
«Додатковий договір (угода)
до Договору оренди землі б/н від 29 грудня 2016 року
м. Куп`янськ, Харківська область « » 202_ р.
Орендодавець - КУП`ЯНСЬКА МІСЬКА ВІЙСЬКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ КУП`ЯНСЬКОГО РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ, в особі Начальника Беседіна Андрія Олександровича, який діє на підставі Розпорядження Президента України від 27 жовтня 2022 року №257/2022-рп та Постанови Верховної Ради України №2777-ІХ від 16.11.2022, з одного боку, та
Орендар - ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО «КЛЕІІКИ+», в особі Голови ОСОБА_3, яка діє па підставі Статуту, з іншого боку, уклали цю додаткову угоду до Договору оренди землі б/н від 29.12.2016 р., де об`єктом оренди є земельна ділянка з кадастровим номером 6323785000:04:000:0067, площею 35,9481 га, про таке:
1. У зв`язку з заміною сторін в Договорі оренди землі б/н від 29.12.2016 р. замінити сторону «Орендодавець» з Головне управління Держгеокадастру у Харківській області на КУП`ЯНСЬКА МІСЬКА ВІЙСЬКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ КУП`ЯНСЬКОГО РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ, а «Орендар» з ОСОБА_1 на ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО «КЛЕПКИ+».
2. Орендодавець і Орендар дійшли згоди продовжити дію Договору оренди землі б/н від 29.12.2016р., де об`єктом оренди є земельна ділянка з кадастровим номером 6323785000:04:000:0067, площею 35,9481 га, на новий строк - на 7 (сім) років.
3. Інші умови вищевказаного Договору оренди землі залишаються незмінними і сторони підтверджують щодо них свої зобов`язання.
4. Ця додаткова угода підлягає державній реєстрації в установленому законодавством порядку. Після державної реєстрації Орендар зобов`язується в 5-ти денний термін надати копію цієї угоди до відповідної державної податкової служби.
5. Дану додаткову угоду укладено в двох примірниках, які мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться у Орендодавця, другий - у Орендаря.
6. Ця додаткова угода є невід`ємною частиною Договору оренди землі б/н від 29.12.2016р., де об`єктом оренди є земельна ділянка з кадастровим номером 6323785000:04:000:0067, площею 35,9481 га і набирає чинності після її підписання Сторонами та проведення державної реєстрації.
Реквізити сторін:
Орендодавець: Орендар:
КУП`ЯНСЬКА МІСЬКА ВІЙСЬКОВА ФЕРМЕРСЬКЕ
АДМІНІСТРАЦІЯ КУП`ЯНСЬКОГО ГОСПОДАРСТВО «КЛЕПКИ+»
РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Код 44758728 Код 41436004
Місцезнаходження: 63701, Харківська Місцезнаходження: 63702,
область, Куп`янський район, місто Харківська область, місто
Куп`янськ, проспект Конституції, будинок 3 Куп`янськ, вулиця Сватівська, 56
Начальник Голова
Визнати укладеним Додатковий договір (угоду) до Договору оренди землі б/н від 29.12.2016, який зареєстрований 24.04.2017, індексний номер: 34897624, де предметом та об`єктом оренди є земельна ділянка сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Петрівської сільської ради на території Куп`янського району Харківської області, з кадастровим номером 6323785000:04:000:0068, площею 45,6994 га, укладеного між Куп`янською міською військовою адміністрацією Куп`янського району Харківської області та Фермерським господарством "Клепки+", з 29 грудня 2023 року, у такій редакції:
«Додатковий договір (угода)
до Договору оренди землі б/н від 29 грудня 2016 року
м. Куп`янськ, Харківська область « » 202_ р.
Орендодавець - КУП`ЯНСЬКА МІСЬКА ВІЙСЬКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ КУП`ЯНСЬКОГО РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ, в особі Начальника Беседіна Андрія Олександровича, який діє на підставі Розпорядження Президента України від 27 жовтня 2022 року №257/2022-рп та Постанови Верховної Ради України №2777-ІХ від 16.11.2022, з одного боку, та
Орендар - ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО «КЛЕІІКИ+», в особі Голови ОСОБА_3, яка діє па підставі Статуту, з іншого боку, уклали цю додаткову угоду до Договору оренди землі б/н від 29.12.2016 р., де об`єктом оренди є земельна ділянка з кадастровим номером 6323785000:04:000:0068, площею 45,6994 га, про таке:
1. У зв`язку з заміною сторін в Договорі оренди землі б/н від 29.12.2016 р. замінити сторону «Орендодавець» з Головне управління Держгеокадастру у Харківській області на КУП`ЯНСЬКА МІСЬКА ВІЙСЬКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ КУП`ЯНСЬКОГО РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ, а «Орендар» з ОСОБА_1 на ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО «КЛЕПКИ+».
2. Орендодавець і Орендар дійшли згоди продовжити дію Договору оренди землі б/н від 29.12.2016р., де об`єктом оренди є земельна ділянка з кадастровим номером 6323785000:04:000:0068, площею 45,6994 га, на новий строк - на 7 (сім) років.
3. Інші умови вищевказаного Договору оренди землі залишаються незмінними і сторони підтверджують щодо них свої зобов`язання.
4. Ця додаткова угода підлягає державній реєстрації в установленому законодавством порядку. Після державної реєстрації Орендар зобов`язується в 5-ти денний термін надати копію цієї угоди до відповідної державної податкової служби.
5. Дану додаткову угоду укладено в двох примірниках, які мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться у Орендодавця, другий - у Орендаря.
6. Ця додаткова угода є невід`ємною частиною Договору оренди землі б/н від 29.12.2016р., де об`єктом оренди є земельна ділянка з кадастровим номером 6323785000:04:000:0068, площею 45,6994 га і набирає чинності після її підписання Сторонами та проведення державної реєстрації.
Реквізити сторін:
Орендодавець: Орендар:
КУП`ЯНСЬКА МІСЬКА ВІЙСЬКОВА ФЕРМЕРСЬКЕ
АДМІНІСТРАЦІЯ КУП`ЯНСЬКОГО ГОСПОДАРСТВО «КЛЕПКИ+»
РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Код 44758728 Код 41436004
Місцезнаходження: 63701, Харківська Місцезнаходження: 63702,
область, Куп`янський район, місто Харківська область, місто
Куп`янськ, проспект Конституції, будинок 3 Куп`янськ, вулиця Сватівська, 56
Начальник Голова
Визнати укладеним Додатковий договір (угоду) до Договору оренди землі б/н від 29.12.2016, який зареєстрований 24.04.2017, індексний номер: 34901161, де предметом та об`єктом оренди є земельна ділянка сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Пристінської сільської ради на території Куп`янського району Харківської області, з кадастровим номером 6323786000:02:000:0129, площею 47,3541 га, укладеного між Куп`янською міською військовою адміністрацією Куп`янського району Харківської області та Фермерським господарством "Клепки+", з 29 грудня 2023 року, у такій редакції:
«Додатковий договір (угода)
до Договору оренди землі б/н від 29 грудня 2016 року
м. Куп`янськ, Харківська область « » 202_ р.
Орендодавець - КУП`ЯНСЬКА МІСЬКА ВІЙСЬКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ КУП`ЯНСЬКОГО РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ, в особі Начальника Беседіна Андрія Олександровича, який діє на підставі Розпорядження Президента України від 27 жовтня 2022 року №257/2022-рп та Постанови Верховної Ради України №2777-ІХ від 16.11.2022, з одного боку, та
Орендар - ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО «КЛЕІІКИ+», в особі Голови ОСОБА_3, яка діє па підставі Статуту, з іншого боку, уклали цю додаткову угоду до Договору оренди землі б/н від 29.12.2016 р., де об`єктом оренди є земельна ділянка з кадастровим номером 6323786000:02:000:0129, площею 47,3541 га, про таке:
1. У зв`язку з заміною сторін в Договорі оренди землі б/н від 29.12.2016 р. замінити сторону «Орендодавець» з Головне управління Держгеокадастру у Харківській області на КУП`ЯНСЬКА МІСЬКА ВІЙСЬКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ КУП`ЯНСЬКОГО РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ, а «Орендар» з ОСОБА_1 на ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО «КЛЕПКИ+».
2. Орендодавець і Орендар дійшли згоди продовжити дію Договору оренди землі б/н від 29.12.2016р., де об`єктом оренди є земельна ділянка з кадастровим номером 6323786000:02:000:0129, площею 47,3541 га, на новий строк - на 7 (сім) років.
3. Інші умови вищевказаного Договору оренди землі залишаються незмінними і сторони підтверджують щодо них свої зобов`язання.
4. Ця додаткова угода підлягає державній реєстрації в установленому законодавством порядку. Після державної реєстрації Орендар зобов`язується в 5-ти денний термін надати копію цієї угоди до відповідної державної податкової служби.
5. Дану додаткову угоду укладено в двох примірниках, які мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться у Орендодавця, другий - у Орендаря.
6. Ця додаткова угода є невід`ємною частиною Договору оренди землі б/н від 29.12.2016р., де об`єктом оренди є земельна ділянка з кадастровим номером 6323786000:02:000:0129, площею 47,3541 га і набирає чинності після її підписання Сторонами та проведення державної реєстрації.
Реквізити сторін:
Орендодавець: Орендар:
КУП`ЯНСЬКА МІСЬКА ВІЙСЬКОВА ФЕРМЕРСЬКЕ
АДМІНІСТРАЦІЯ КУП`ЯНСЬКОГО ГОСПОДАРСТВО «КЛЕПКИ+»
РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Код 44758728 Код 41436004
Місцезнаходження: 63701, Харківська Місцезнаходження: 63702,
область, Куп`янський район, місто Харківська область, місто
Куп`янськ, проспект Конституції, будинок 3 Куп`янськ, вулиця Сватівська, 56
Начальник Голова
Стягнути з Куп`нської міської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області (63701, Харківська область, Куп`янський район, м. Куп`янськ, просп. Конституції, 3; ідент. код 44758728) на користь Фермерського господарства "Клепки+" (63702, Харківська обл., місто Куп`янськ, вул.Сватівська, буд.56; код 41436004) судовий збір за подання позовної заяви в розмірі 15 140,00 грн. та судовий збір за подання апеляційної скарги в розмірі 3 634,00 грн.
Постанова суду набирає законної сили з дня її прийняття. Порядок і строки касаційного оскарження передбачено ст.286-289 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст постанови складено 22.08.2024
Головуючий суддя В.В. Россолов
Суддя Р.А. Гетьман
Суддя В.С. Хачатрян
Суд | Східний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 12.08.2024 |
Оприлюднено | 26.08.2024 |
Номер документу | 121184164 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Россолов Вячеслав Володимирович
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Россолов Вячеслав Володимирович
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Россолов Вячеслав Володимирович
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Россолов Вячеслав Володимирович
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Россолов Вячеслав Володимирович
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Россолов Вячеслав Володимирович
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Россолов Вячеслав Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні