СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 серпня 2024 року Справа № 480/2436/24
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Прилипчука О.А.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/2436/24
за позовом Приватного підприємства "Лісекспорт плюс"
до Головного управління ДПС у Сумській області, Державної податкової служби України
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
Приватне підприємство "Лісекспорт плюс" звернулось до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Сумській області, Державної податкової служби України, в якій просить:
1. Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Сумській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації:
від 13.02.2024 року №10545076/44647232 про відмову у реєстрації податкової накладної ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" №97 від 20.11.2024 року на суму 61 300 грн. в тому числі ПДВ 10 216,73 грн.,
від 13.02.2024 року №10545077/44647232 про відмову у реєстрації податкової накладної ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" №101 від 24.11.2023 року на суму 61 300,40 в тому числі ПДВ 10 216,73 грн.
від 04.01.2024 року №10316987/44647232 про відмову у реєстрації податкової накладної ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" №103 від 30.11.2023 року на загальну суму 13 500 грн. в тому числі ПДВ 2 250 грн.
2. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкові накладні ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" №97 від 20.11.2024 року, №101 від 24.11.2023 року та №103 від 30.11.2023 року датою їх складання.
Також позивач просить стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Сумській області судовий збір у розмірі 9084 грн., а також витрати на правову допомогу у розмірі 15 000 (п`ятнадцять тисяч) грн.
В обгрунтування позовних вимог зазначив, що з 01.02.2022 року підприємство зареєстроване як платник ПДВ.
03.07.2023 року ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" (Покупець) уклало з ФОП ОСОБА_1 (Продавець) договір купівлі - продажу №01/08. На виконання вказаного договору ФОП ОСОБА_1 на адресу ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" поставив дров`яні відходи, доказом чого є видаткові накладні, рахунки-фактури, товарно-транспортні накладні та картка рахунку №631 "Розрахунки з вітчизняними постачальниками" ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" за липень - листопад 2023 року.
Як вбачається з товарно-транспортних накладних перевізником товару, що постачався (дров`яні відходи) був сам Продавець - ФОП ОСОБА_1
23.07.2023 року ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" (Покупець) уклало з ФОП ОСОБА_2 (Продавець) договір купівлі - продажу №04/08. На виконання вказаного договору ФОП ОСОБА_2 на адресу ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" поставив дров`яні відходи, доказом чого є рахунок фактура, видаткова накладна, товарно-транспортні накладні та картка рахунку №631 "Розрахунки з вітчизняними постачальниками" ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" за липень 2023 року.
Доставка товару від ФОП ОСОБА_2 до ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" здійснювалась за рахунок Покупця, з використанням послуг перевізника - ФОП ОСОБА_3 .
В подальшому, придбаний у ФОП ОСОБА_1 та ФОП ОСОБА_2 товар (дров`яні відходи) ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" на підставі договору купівлі - продажу №10/10-а від 10.10.2023 року реалізувало ПП "ЕЛЬБРУС ПІВНІЧ", доказом чого є видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, платіжна інструкція №536 від 28.11.2023 року, картка рахунку №631 "Розрахунки з вітчизняними постачальниками" ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" за листопад 2023 року та акт звірки між ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" та ПП "ЕЛЬБРУС ПІВНІЧ" за листопад 2023 року.
Перевезення товару (Дров`яні відходи) здійснювалось за рахунок Покупця - ПП "ЕЛЬБРУС ПІВНІЧ".
Саме на підставі господарської операції з поставки на користь ПП "ЕЛЬБРУС ПІВНІЧ", позивачем було складено та подано на реєстрацію податкові накладні №97 від 20.11.2023 року на суму 61 300 грн. в тому числі ПДВ 10 216,73 грн. та №101 від 24.11.2023 року на суму 61 300,40 в тому числі ПДВ 10 216,73 грн.
Проте, реєстрація зазначених вище податкових накладних була зупинена податковим органом в зв`язку із тим, що обсяг постачання товару 4401, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбаного товару та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції (квитанція від 07.12.2023року №9331767525 та квитанція від 11.12.2023 року №9334444532).
Пояснення підприємства та копії первинних бухгалтерських документів, що підтверджують товарність господарських операцій ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" з поставки на адресу ПП "ЕЛЬБРУС ПІВНІЧ" дров`яних відходів податковим органом визнані недостатніми для реєстрації податкових накладних в ЄРПН та прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, а саме:
- рішення ГУ ДПС у Сумській області від 13.02.2024 року №10545076/44647232 про відмову у реєстрації податкової накладної №97 від 20.11.2024 року на суму 61 300 грн. в тому числі ПДВ 10 216,73 грн.
- рішення ТУ ДПС у Сумській області від 13.023.2024 року №10545077/44647232 про відмову у реєстрації податкової накладної №101 від 24.11.2023 року на суму 61 300,40 в тому числі ПДВ 10 216,73 грн.
В обох, вказаних вище рішеннях ГУ ДПС у Сумській області від 13.02.2024 року в якості підстави для відмови в реєстрації податкових накладних зазначено ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування
Крім цього, у липні 2023 року ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" було придбано у ТОВ "ТРАКТОР ЛЕНД СЕРВІС" пневматичну комбіновану сіялку Cirrus 6003-2 відповідно до договору купівлі - продажу техніки №07Т-07/23, акту приймання-передачі товару від 14.07.2023 року.
Зазначену вище сіялку ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" було передано в оренду ТОВ "ПІВНІЧ ГРУП АГРО" на підставі договору оренди обладнання №31/10-а від 31.10.2023 року. Доставка майна орендареві здійснювалась за його рахунок, що підтверджується даними ТТН №Р31 від 31.10.2023 року.
В зв`язку із проведенням господарської операції з надання послуг оренди (вартість 13500 грн.), ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" було складено та направлено на реєстрацію податкову накладну №103 від 30.11.2023 року на загальну суму 13 500 грн. в тому числі ПДВ 2 250 грн.
Проте, реєстрацію вказаної вище податкової накладної було зупинено (квитанція про зупинення №9334434302 від 11.12.2023 року в зв`язку із тим, що обсяг постачання товару 77.31, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбаного товару та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції.
ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" вживатись заходи щодо розблокування податкової накладної №103 від 30.11.2023 року, а саме до ГУ ДПС у Сумській області надавались пояснення щодо господарської операції з надання послуг оренди сіялки та пояснення щодо її придбання разом із первинними бухгалтерськими документами.
Проте, податковим органом надані підприємством пояснення визнані недостатніми та прийнято рішення №10316987/44647232 від 04.01.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної №103 від 30.11.2023 року.
В рішенні ГУ ДПС у Сумській області №10316987/44647232 від 04.01.2024 року в якості підстави для відмови в реєстрації податкової накладної №103 від 30.11.2023 року зазначено: "Ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування".
Позивач вважає, що рішення Головного управління ДПС у Сумській області від 13.02.2024 року №10515076/44647232 про відмову у реєстрації податкової накладної ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" №97 від 20.11.2024 року на суму 61 300 грн., в тому числі ПДВ 10216,73 грн., від 13.02.2024 року №10545077/44647232 про відмову у реєстрації податкової накладної ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" №101 від 24.11.2023 року на суму 61 300,40 грн., в тому числі ПДВ 10 216,73 грн. та від 04.01.2024 року №10316987/44647232 про відмову у реєстрації податкової накладної ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" №103 від 30.11.2023 року на загальну суму 13 500 грн., в тому числі ПДВ 2 250 грн. є протиправними та підлягають скасуванню, оскільки суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму.
Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.
Позивач вважає, що підприємством надано первинні бухгалтерські документи, що підтверджують операції з реалізації дров`яних відходів та операції з надання послуг оренди з урахуванням повідомлень податкового органу про надання конкретних документів. Інших, документів, крім тих, що вказані в даній позовній заяві, підприємством не складалось (і не повинно було складатись), так як зазначені документи у повній мірі відповідають вимогам податкового законодавства та є достатніми для підтвердження господарських операцій та достатніми для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, а тому звернувся до судуз даним позовом.
Ухвалою суду від 01.04.2024 відкрито провадження в даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) та встановлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву.
Відповідач (Головне управління ДПС у Сумській області) у відзиві на позовну заяву зазначив, що позивачем згідно положень ст. 201 Податкового кодексу України були складені та направлені на реєстрацію податкові накладні:
- № 97 від 20.11.2023; №101 від 24.11.2023 з номенклатурою товару "Дров`яні відходи", які складені за фактами господарських операцій з покупцем ПП "Ельбрус "Північ" (код 43677884);
- № 103 від 30.11.2023 з номенклатурою послуг "надання в оренду сівалки "Сirrus 6003-2 за листопад 2023", що складена за фактом надання послуг ТОВ "Північ Груп Агро" (код 44580110).
Подані позивачем на реєстрацію податкові накладні перевірялися в автоматичному режимі на відповідність критеріям ризиковості здійснення операцій, що перелічені у додатку 3 Порядку №1165.
За результатами автоматизованої перевірки вищевказаних податкових накладних контролюючим органом надіслано позивачу квитанції від 07.12.2023 та 11.12.2023, у яких зазначено: "Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 20.11.2023 №97, від 24.11.2023 №101, від 30.11.2023 №103 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 4401, 77.31 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Таким чином, квитанції, надіслані позивачу на етапі зупинення податкових накладних, повністю відповідають вимогам п. 11 Порядку №1165.
Тому, помилковим є твердження позивача, в якому він, аналізуючи норми Порядку №1165, вважає, що у надісланих позивачу квитанціях про зупинення реєстрації спірних ПН відповідачем не вказано конкретного переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН. Адже, чинним законодавством не передбачено обов`язок контролюючого органу зазначати в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної перелік документів, які потрібно подати платнику разом з поясненням, так як даний перелік документів визначений пунктом 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 р. №520.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" (зі змінами) ПП "Лісекспорт Плюс", з метою розблокування зупинених податкових накладних на розгляд Комісії ГУ ДПС у Сумській області подано Повідомлення:
- №9 від 25.01.2024 (щодо ПН №97 від 20.11.2023 та №101 від 24.11.2023 з додатками у 8 файлах ;
- №10 від 2.12.2023 (щодо ПН №103 від 30.11.2023 ) з додатками у 4 файлах;
Наказом Міністерства фінансів України від 12 січня 2023 року №19 було внесено суттєві зміни до Порядку № 520, які набрали чинності 08.03.2023 р.
Відповідно до п. 9 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до п. 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до п. 4 цього Порядку:
- або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
- або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування;
- або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Згідно Протоколів засідання Комісії Головного управління ДПС у Сумській області:
- від 31.01.2023 року №34 було розглянуто подане позивачем Повідомлення №9 від 25.01.2024 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних №97 та №101, реєстрацію яких у ЄРПН зупинено.
- від 26.12.2023 №486 було розглянуто подане позивачем Повідомлення №10 від 22.12.2023 про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної №103 від 30.11.2023.
Так, Комісією встановлено відсутність ряду документів, підтверджуючих господарську операцію.
Тому, відповідно до пункту 9 Порядку №520, Комісією регіонального рівня прийнято рішення про необхідність направлення позивачеві Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до податкової накладної.
Відповідно до Протоколу засідання Комісії Головного управління ДПС у Сумській області від 31.01.2024 №34, розглянувши Повідомлення №9 від 25.01.2024 ПП "Лісекпорт Плюс" Комісією було ухвалено направити позивачу Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, згідно додатку 11.
Таким чином, 31.01.2024 відповідачем-1 було сформовано та направлено до електронного кабінету платника податків позивача Повідомлення №10483409/44647232, №10483410/44647232.
Також у Повідомленнях відповідачем-1 заповнено графу "Додаткова інформація", в якій перелічено конкретні документи, які необхідно надати, а саме зазначено: "Надати пояснення та документальне підтвердження щодо транспортування від постачальників дров`яних відходів до ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС", а також документи з автомобільними перевізниками (договір, акт виконаних робіт, ОСВ 631, розрахункові документи). Надати прибуткові накладні на придбані ТМЦ. Надати видаткові накладні від постачальників, складені відповідно до вимог до законодавства з питання первинних бухгалтерських документів; надати рахунки-фактура від постачальників"
Згідно Протоколу засідання Комісії Головного управління ДПС у Сумській області від 26.12.2023 №486, розглянувши Повідомлення №10 від 22.12.2023 ПП "Лісекпорт Плюс" щодо зупиненої ПН №103 від 30.11.2023, Комісією було ухвалено направити позивачу Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Таким чином, 26.12.20234 відповідачем-1 було сформовано та направлено до електронного кабінету платника податків позивача Повідомлення №10250536/44647232.
У графі Повідомлення "Додаткова інформація" відповідачем-1, вказано конкретні документи, які необхідно надати, зокрема зазначено: Надати акт введення в експлуатацію пневматичної комбінованої сівалки Cirrus 6003-2. Надати відповідні документи щодо транспортування від продавця ТОВ "ТРАКТОР ЛЕНД СЕРВІС" та до орендаря ТОВ "ПІВНІЧ ГРУП АГРО". Надати пояснення щодо виплат заробітної плати за 3 квартал 2023 року, яка за розміром нижче законодавчо-встановленого рівня.
Так, з огляду на норму матеріального права - пункт 9 Порядку №520 (зі змінами) - на законодавчому рівні закріплено можливість Комісії регіонального рівня саме у Повідомленні про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів (Додаток 2 до Порядку №520) зазначати конкретний перелік документів, які потрібно подати платнику для розблокування податкової накладної.
Тобто, саме у Повідомленнях від 31.01.2024 №10483409/44647232, №10483410/44647232 містилася пропозиція щодо надання платником податку конкретних документів, що є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкових накладних №97 від 20.11.2023 та №101 від 24.11.2023.
ПП "Лісекспорт Плюс", скориставшись можливістю надання додаткових пояснень та копій документів, та в межах встановленого законодавством строку, надіслано Повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: від 05.02.2024 №3 з документами у 6 додатках (щодо ПН №97 від 20.11.2023); від 05.02.2024 №4 з документами у 6 додатках (щодо ПН №101 від 24.11.2023); від 02.01.2024 №1 з документами у 2 додатках (щодо ПН №103 від 30.11.2023).
Згідно Повідомлення щодо недостатності/додаткового повідомлення - до Протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Сумській області від 13.02.2024 №51, за результатами розгляду Повідомлень від 05.02.2024 №3 та №4 про подання додаткових пояснень та документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних щодо ПН №97 від 20.11.2023 та №101 від 24.11.2023 Комісією було прийнято рішення від 13.02.2024:
- №10545076/44647232 про відмову в реєстрації податкової накладної №97 від 20.11.2023;
- №10545077/44647232 про відмову в реєстрації податкової накладної №101 від 24.11.2023; у зв`язку з: ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку
Так, частково не надані документи, зокрема наступні.
Не надані документи з автомобільним перевізниками ФОП ОСОБА_3 та ФОП ОСОБА_1 , які згідно наданих ТТН від постачальника ФОП ОСОБА_1 перевізником є ФОП ОСОБА_1 , а замовником (платником) є ПП "Лісекспорт Плюс", від постачальника ФОП ОСОБА_2 перевізником є ФОП ОСОБА_3 , а замовником (платником) є ПП "Лісекспорт Плюс", а саме: договори, акти виконаних робіт, ОСВ 631, розрахункові документи.
Крім того, надані товарно-транспортні накладні від постачальників, складені з порушенням вимог Правил оформлення документів на перевезення, затверджених Наказом Мінтранспорту України від 14.10.1997 №363 (зі змінами), зокрема не конкретизовано пункти навантаження та розвантаження.
Не надані прибуткові накладні на оприбуткування придбаних дров`яних відходів у ФОПів.
Не надані видаткові накладні, складені відповідно до вимог чинного законодавства з питання первинних бухгалтерських документів (ЗУ "Про бухгалтерський облік"), від постачальників ФОПів - ФОП ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , які не є платниками ПДВ, крім того, ФОП ОСОБА_2 (код НОМЕР_1 ), має стан платника 11 "ПРИПИНЕНО АЛЕ НЕ ЗНЯТО З ОБЛІКУ (КОР НЕ ПУСТІ)", крім того, згідно наданої ОСВ по рахунку 631 з ФОП ОСОБА_2 за липень-листопад 2023 року кредиторська заборгованість становить 1 732 290,00 грн.
Крім того, надані рахунки-фактура від постачальників, оформлені з порушенням вимог Закону України "Про бухгалтерський облік в Україні", а саме: не містять П.І.Б. отримувача товару та його посаду, як обов`язкового реквізиту ,що не дає змогу ідентифікувати зміст та обсяг господарської операції при придбанні ТМЦ.
Відповідно Повідомлення щодо недостатності/додаткового повідомлення - до Протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Сумській області від 04.01.2024 №2, за результатами розгляду Повідомлення від 02.01.2024 №1 про подання додаткових пояснень та документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних щодо ПН №103 від 30.11.2023 та Комісією було прийнято рішення від 04.01.2024 №10316987/44647232 про відмову в реєстрації податкової накладної №103 від 30.11.2023 р. у зв`язку з:
ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку
Так, позивачем частково не надані документи, зокрема наступні.
Не надані документи (пояснення) щодо транспортування об`єкта оренди від орендодавця до орендаря, надана товарно-транспортна накладна не підтверджує факт транспортування об`єкта оренди, оскільки містить дефектність в частині заповнення пункту авантаження та пункту розвантаження, відсутній підпис водія ,замовник транспортних послуг не відповідає змісту наданих пояснень та документів. Крім того, у податковій звіності не відображені доходи нараховані перевізник ФОП ОСОБА_3 за 157 ознакою доходу.
Таким чином, з вищезазначеного вбачається, що позивачем при первинному направленні Повідомлень та у Додаткових повідомленнях не було надано копій документів, які є необхідними для прийняття контролюючим органом рішень про реєстрацію податкових накладних. А тому, контролюючий орган прийняв спірнеі рішення про відмову в реєстрації податкових накладних у відповідності до п. 10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Щодо позовної вимоги ПП "Лісекспорт Плюс" про зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі спірні податкові накладні, відповідач зазначив, що суд не може зобов`язати орган владних повноважень до прийняття конкретного рішення, оскільки в такому випадку це є фактичним втручанням в реалізацію повноважень колегіальним органом (в його дискреційні повноваження).
Враховуючи вищезазначене, просить відмовити у задоволенні позовних вимог (а.с. 125-131).
Відповідач (Державна податкова служба України) у відзиві на позовну заяву висловив свою позицію щодо заявлених позовних вимог, аналогічну позиції ГУ ДПС в Сумській області (а.с. 155-161).
20.08.2024 представник позивача подав до суду заяву про уточнення позовних вимог, в якій просить:
1. Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Сумській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації
- від 13.02.2024 року №10545076/44647232 про відмову у реєстрації податкової накладної ПП «ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС» №97 від 20.11.2023 року на суму 61 300 грн. в тому числі ПДВ 10 216,73 грн.,
- від 13.02.2024 року №10545077/44647232 про відмову у реєстрації податкової накладної ПП «ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС» №101 від 24.11.2023 року на суму 61 300,40 в тому числі ПДВ 10 216,73 грн.
- від 04.01.2024 року №10316987/44647232 про відмову у реєстрації податкової накладної ПП «ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС» №103 від 30.11.2023 року на загальну суму 13 500 грн. в тому числі ПДВ 2 250 грн.
2. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкові накладні ПП «ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС» №97 від 20.11.2024 року, №101 від 24.11.2023 року та №103 від 30.11.2023 року датою їх складання.
Також позивач просить стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Сумській області (40009, м. Суми, вул. Іллінська, 13, Код ЄДРПОУ 43995469), судовий збір у розмірі 9084 грн., а також витрати на правову допомогу у розмірі 15 000 (п`ятнадцять тисяч) грн. на користь ПП «ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС» (Код ЄДРПОУ 44647232, адреса: 41100, Сумська область, м. Шостка, вул. Миру, будинок 15, кв. 93).
Ухвалою суду від 20.08.2024 заяву представника позивача про уточнення позовних вимог прийнято до розгляду.
Дослідивши матеріали адміністративної справи та зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні відносини, суд виходить з наступних підстав та мотивів.
Судом встановлено, що 01.02.2022 року ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" зареєстроване ГУ ДПС у Сумській області як платник ПДВ (а.с. 20).
03.07.2023 року ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" (Покупець) уклало з ФОП ОСОБА_1 (Продавець) договір купівлі - продажу №01/08 (а.с. 21-22).
Згідно п.1.1. предметом договору є зобов`язання постачальника передати у власність покупця дров`яні відходи (а.с.21).
На виконання умов договору ФОП ОСОБА_1 складено видаткові накладні: №45 від 24.07.2023 на товар: дров`яні відходи кількістю 123,250 на суму 86275,00 грн., від 24.07.2023 №46 на товар: дров`яні відходи кількістю 123,250 на суму 86275,00 грн., від 26.07.2023 №47 на товар: дров`яні відходи кількістю 123,250 на суму 86275,00 грн. (а.с.23, 30, 36).
Також, ФОП ОСОБА_1 складено: рахунки-фактури: № 24/07/1 від 24.07.2023 на товар: дров`яні відходи кількістю 123,250 на суму 86275,00 грн., № 24/07/2 від 24.07.2023 на товар: дров`яні відходи кількістю 123,250 на суму 86275,00 грн., № 26/07/1 від 26.07.2023 на товар: дров`яні відходи кількістю 123,250 на суму 86275,00 грн., № 26/07/2 від 26.07.2023 на товар: дров`яні відходи кількістю 123,250 на суму 86275,00 грн. (а.с.24, 29, 35, 42).
ФОП ОСОБА_1 складено товарно-транспортні накладні від 24.07.2023 №Р45/1, Р45/2, Р45/3, Р45/4, Р46/1, Р46/, Р46/3, Р46/3, Р46/4 та від 26.07.2023 №Р48/1, Р48/2, Р48/3, Р48/4 на перевезення дров`яних відходів, згідно змісту якої перевізником є-ФОП ОСОБА_1 , замовником та вантажоодержувачем АА «Лісекспорт Плюс» (а.с.25-28, 31-34, 43-46).
ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" було перераховані кошти за поставлений товар ФОП ОСОБА_1 , що підтверджується витягом з рахунку 281 за липень -листопад 2023 (а.с.47).
Також, 23.07.2023 року ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" (Покупець) уклало з ФОП ОСОБА_2 (Продавець) договір купівлі - продажу №04/08 (а.с. 56-57).
Відповідно до п.1.1. договору постачальник зобов`язується передати у власність покупця дров`яні відходи, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар на умовах даного договору.
На виконання умов договору ФОП ОСОБА_2 складено видаткову накладну №87 від 31.07.2023 на суму 70 000 грн. (а.с.54), рахунок-фактуру №31-07/1 від 31.07.2023 (а.с.55).
Перевезення дров`яних відходів здійснювалося ФОП ОСОБА_4 , що підтверджується товарно-транспортними накладними:№Р87/1 від 31.07.2023, №Р87/2 від 31.07.2023, №Р87/3 від 31.07.2023 (а.с.58-60).
ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" було перераховані кошти за поставлений товар ФОП ОСОБА_2 , що підтверджується витягом з рахунку 631 за липень -листопад 2023 (а.с.61).
10.10.2023 ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" укладено із ПП «Ельбрус Північ» договір купівлі - продажу №10/10-а (а.с.62-63).
Відповідно до п.1.1. договору постачальник зобов`язується передати у власність покупця дров`яні відходи, а покупець зобов`язується прийняти і оплатити товар на умовах даного договору.
На підтвердження виконання угоди підприємством надано до суду видаткові накладні: №98 від 20.11.2023, №100 від 24.11.2023; платіжну інструкцію №536 від 28.11.2023 року, картка рахунку №631 "Розрахунки з вітчизняними постачальниками" ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" за листопад 2023 року та акт звірки між ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" та ПП "ЕЛЬБРУС ПІВНІЧ" за листопад 2023 року (а.с. 62-63, 64-70).
Перевезення товару (Дров`яні відходи) здійснювалось ФОП ОСОБА_1 , що підтверджується наданою товарно-транспортними накладними №Р98 від 20.11.2023, №Р100 від 24.11.2023 (а.с.65,67).
ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" було складено та подано на реєстрацію податкові накладні № 97 від 20.11.2023 року на суму 61 300 грн., в тому числі ПДВ 10 216,73 грн. (а.с. 71) та №101 від 24.11.2023 року на суму 61 300,40 грн., в тому числі ПДВ 10 216,73 грн. (а.с. 78).
За результатами автоматизованої перевірки вищевказаних податкових накладних контролюючим органом надіслано позивачу квитанції від 07.12.2023 (а.с. 71 звор.бік) та 11.12.2023 (а.с. 78 звор.бік та а.с. 110 звор.бік), у яких зазначено:
"ДОКУМЕНТ ЗБЕРЕЖЕНО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 20.11.2023 №97, від 24.11.2023 №101, від 30.11.2023 №103 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 4401, 77.31 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомлено, що показник «D»=1.1216%, «P»=100024.93.
Запроновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до Протоколу засідання Комісії Головного управління ДПС у Сумській області від 31.01.2024 №34, розглянувши Повідомлення №9 від 25.01.2024 ПП "Лісекпорт Плюс" Комісією було ухвалено направити позивачу Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, згідно додатку 11 (а.с.140-41).
25.01.2024 ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" були подані до ГУ ДПС у Сумській області пояснення №8: щодо податкової накладної №97 від 20.11.2023 та податкової накладної №101 від 24.11.2023 (а.с.83).
31.01.2024 ГУ ДПС в Сумській області сформовано та направлено до Електронного кабінету платника податків Повідомлення №10483409/44647232, №10483410/44647232 (а.с. 73-75, 80-82). Відповідно до змісту зазначених повідомлень підприємству необхідно надати пояснення та документальне підтвердження щодо транспортування від постачальників дров`яних відходів до ПП «ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС», а також документи з автомобільними перевізниками (договір, акт виконаних робіт, ОСВ 631, розрахункові документи). Надати прибуткові накладні на придбані ТМЦ. Надати видаткові накладні від постачальників складені відповідно до вимог до законодавства з питання первинних бухгалтерських документів; надати рахунки-фактури від постачальників.
05.02.2024 ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" були подані до ГУ ДПС у Сумській області пояснення: щодо податкової накладної №97 від 20.11.2023 та податкової накладної №101 від 24.11.2023 (а.с.72,79).
13.02.2024 Комісією було прийнято рішення:
- №10545076/44647232 про відмову в реєстрації податкової накладної №97 від 20.11.2023 (а.с. 76-77);
- №10545077/44647232 про відмову в реєстрації податкової накладної №101 від 24.11.2023 (а.с. 84-85) у зв`язку з:
ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку .
Також, судом встановлено, що 07.07.2023 ТОВ «ТРАКТОР ЛЕНД СЕРВІС» укладено із ПП «ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС» договір купівлі-продажу №07Т-07/23 та Додаток №1 (а.с.88-90).
Відповідно до п.1.1. договору продавець зобов`язується передати у власність покупцю сільськогосподарську техніку- пневматичну комбіновану сіялку Cirrus 6003-2.
На виконання умов угоди ТОВ «ТРАКТОР ЛЕНД СЕРВІС» складено видаткову накладну №22 від 14.07.2023 року, акт приймання -передачі товару від 14.07.2023 року (а.с.86-87).
Перевезення пневматичної комбінованої сіялки Cirrus 6003-2 здійснювалося ФОП ОСОБА_3 , що підтверджується укладеним договором на перевезення вантажу автомобільним транспортом №25/07 від 25.07.2023 та наданою товарно-транспортною накладною №Р-2 від 14.07.2023 (а.с.91-92)
31.10.2023 ПП «Лісекспорт Плюс укладено із ТОВ «ПІВНІЧ ГРУП АГРО» договір оренди обладнання №31/10-а (а.с. 101-103).
Відповідно до п.1.1 орендодавець надає а орендар приймає в строкове платне використання пневматичну комбіновану сівалку Cirrus 6003-2.
На виконання умов угоди сторонами укладено акт приймання-передачі обладнання від 31.10.2023 (а.с.104), товарно-транспортну накладну №Р31 від 31.10.2023 (а.с.105), акт надання послуг від 30.11.2023 №104 (а.с.106), рахунок на оплату №12 від 30.11.2023 року, акт звірки взаємних розрахунків між орендодавцем та орендарем за листопад 2023 року (а.с.107), картку рахунку №361 «Розрахунки з покупцями» ПП «ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС» (а.с.108).
30.11.2023 року ПП «ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС» було складено та направлено на реєстрацію податкову накладну №103 на загальну суму 13 500 грн. в тому числі ПДВ 2 250 грн. (а.с.110).
Реєстрацію вказаної вище податкової накладної було зупинено (квитанція про зупинення №9334434302 від 11.12.2023 року) в зв`язку із тим що «обсяг постачання товару 77.31, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбаного товару та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції». Додатково повідомлено, що показник «D»=1.1945%, «P»=0. (а.с.110 звор.бік).
22.12.2023 ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" були подані до ГУ ДПС у Сумській області пояснення №10 щодо податкової накладної від 30.11.2023 №103 (а.с.111).
Згідно Протоколу засідання Комісії Головного управління ДПС у Сумській області від 26.12.2023 №486, розглянувши Повідомлення №10 від 22.12.2023 ПП "Лісекпорт Плюс" щодо зупиненої ПН №103 від 30.11.2023, Комісією ухвалено направити позивачу Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
26.12.2023 ГУ ДПС в Сумській області сформовано та направлено до Електронного кабінету платника податків позивача Повідомлення №10250536/44647232 (а.с. 112-114). Відповідно до змісту повідомлення підприємству необхідно надати акт введення в експлуатацію пневматичну комбіновану сівалку Cirrus 6003-2. Надати відповідні документи щодо транспортування від продавця ТОВ «ТРАКТОР ЛЕНД СЕРВІС» та до орендаря ТОВ «ПІВНІЧ ГРУП АГРО». Надати пояснення щодо виплат заробітної плати за 3 квартал 2023 року, яка за розміром нижче законодавчо- встановленого рівня.
02.01.2024 ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" були подані до ГУ ДПС у Сумській області пояснення №6 щодо податкової накладної від 30.11.2023 №103 (а.с.115).
04.01.2024 ГУ ДПС у Сумській області прийнято рішення №10316987/44647232 про відмову у реєстрації податкової накладної №103 від 30.11.2023 року (а.с.116-117).
В обґрунтування рішення зазначено: «Ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування»
Не погодившись з прийнятими рішеннями, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Податковий кодекс України (надалі ПК України в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
За змістом абз. "а" п. 185.1 ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Згідно з п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Кабінет Міністрів України постановою від 11.12.2019 №1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" затвердив Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).
Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
За змістом пункту 2 Порядку №1165, автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
У силу пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до пункту 7 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет (п. 8 Порядку №1165).
Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
Відповідно до абз. 2 п. 25 Порядку №1165, комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 яких, до цих Критеріїв (у редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин) віднесено: обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520), що, відповідно до пункту 1, визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктом 2 Порядку №520 рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Пунктом 4 Порядку №520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до пункту 5 Порядку №520, платник податку, який склав податкову накладну/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації таких податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
Пунктом 9 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «;Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «;Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «;Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Згідно з пунктом 10 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як визначено пунктом 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції постанови КМ України від 21.04.2021 №378), внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Аналіз наведених вище положень Порядку №1165 свідчить на користь висновку про те, що контролюючий орган після надходження податкової накладної/розрахунку коригування до ДПС для реєстрації в Реєстрі в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій.
Автоматизований моніторинг відповідності господарської операції, відображеної у податковій накладній, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-6 критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1156).
У разі, коли за результатами моніторингу господарська операція, відображена у податковій накладній, відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної зупиняється. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Верховний Суд у постановах від 18.11.2021 у справі №380/3498/20, від 20.01.2022 у справі №140/4162/21, від 27.07.2022 у справі №520/15348/2020, від 16.02.2023 у справі №380/7648/22 зробив висновок про те, що чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік підстав для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних. При цьому, як свідчить зміст пункту 5 Порядку №520, передбачений цим пунктом перелік документів, необхідних для вирішення відповідною комісією контролюючого органу питання щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної у Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, не є вичерпним.
Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючого органу щодо легальності відповідної операції, щодо якої складено податкову накладну, направлену для реєстрації у Реєстрі, хоч і визначений у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між ними, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів, наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної у Реєстрі, реєстрація якої була зупинена.
У постанові від 03.11.2021 (справа №360/2460/20) Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків із зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Верховний Суд у постанові від 29.06.2022 у справі №380/5383/21 зазначив, що зупинення реєстрації податкових накладних без переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної не надало позивачу можливості подати достатній обсяг підтверджуючих документів. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
А у пункті 55 постанови від 23.02.2023 у справі №420/9924/20 Верховний Суд зауважив, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
Однак надіслані позивачу квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних в Реєстрі у зв`язку з відповідністю платника пункту 1 Критеріїв ризиковості містять лише загальне посилання на наявність у нього права подати пояснення та копії документів без зазначення їх конкретного переліку.
З урахуванням наведеного, суд погоджується з доводами позивача про те, що з огляду на відсутність у надісланій підприємству квитанції вказівки на конкретний перелік документів, що мали бути надані з метою підтвердження обґрунтованості складення податкових накладних, платником податку надані документи на власний вибір, які формально підтверджували наявність визначених законом підстав для складення податкової накладної.
Посилання представника відповідачів на те, що перелік документів, надання яких є необхідним для розгляду питання про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування у Реєстрі, визначений пунктом 5 Порядку №520, суд визнає безпідставними, оскільки зазначеною нормою передбачено орієнтовний перелік таких документів (застосовано словосполучення "може подати"), що не дає платнику податків можливість достовірно визначити обсяг необхідних документів, надання яких податковому органу буде достатнім для реєстрації податкової накладної у Реєстрі.
А тому вживання податковим органом загального посилання на пункт 1 Критеріїв оцінки є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Наведене узгоджується з актуальними висновками Верховного Суду щодо застосування норм права у спірних відносинах, викладеними у постановах від 13.12.2023 у справі №500/4191/22, від 06.03.2024 у справі №440/3706/23.
У ході розгляду справи відповідачами не надано пояснень разом з їх документальним підтвердженням щодо підстав встановлення відповідності надісланих ПП «ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС» податкових накладних положенням пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
За наведених обставин суд дійшов висновку про те, що відповідачами не доведено наявність визначених законом підстав для зупинення реєстрації наведених податкових накладних.
Доводи представника відповідачів про те, що платником не надано конкретних документів, що є достатнім для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкових накладних, а деякі із наданих первинних бухгалтерських документів не відповідають вимогами Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність» суд визнає необґрунтованими з таких підстав.
Суд враховує, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.
Аналогічна правова позиція неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18, від 18.06.2020 у справі №824/245/19-а, від 13.12.2023 у справі №500/4191/22.
При цьому Верховний Суд у постанові від 07.12.2022 у справі №500/2237/20 дійшов висновку про те, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду у цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 13.12.2023 у справі №500/4191/22.
Так само у пункті 82 постанови від 23.02.2023 у справі №420/9924/20 Верховний Суд звернув увагу на те, що в межах спірних відносин, що виникли між сторонами на стадії реєстрації податкових накладних, надання судами оцінки щодо товарності або безтоварності господарських операцій є передчасною подією. Такі обставини можуть бути встановлені контролюючим органом на підставі здійсненої належної перевірки, з прийняттям ППР, та в подальшому підтверджені судом.
Таким чином, приймаючи рішення з питань реєстрації податкової накладної у ЄРПН, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій платника податків на предмет їх реальності та не повинен надавати оцінку реальності здійснених господарських операцій.
Дослідження реальності (товарності) здійснення господарської операції, за результатами якої позивач склав податкові накладні, може бути предметом саме податкової перевірки, у ході якої контролюючий орган має право досліджувати первинні документи, встановлювати мету та зміст вчинення господарської операції, а також правомірність її відображення у податковому та бухгалтерському обліку платника податків.
Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Всупереч наведеному відповідачами у ході судового розгляду справи не доведено наявності достатніх підстав для зупинення та відмови у реєстрації складених Приватним підприємством "Лісекспорт плюс" податкових накладних в Реєстрі.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав їх прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
За вищевикладених обставин суд дійшов висновку про те, що контролюючий орган безпідставно застосував до позивача процедуру зупинення реєстрації податкової накладної в Реєстрі, передбачену Порядком №1165, за відсутності об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з постачання товарів та ймовірності уникнення виконання свого податкового обов`язку.
Зупинивши реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не довів відповідність господарської операції критеріям ризиковості та не вказав на необхідний перелік документів на підтвердження правомірності складення цієї податкової накладної, які позивач мав надати на пропозицію податкового органу.
Враховуючи вищенаведене у своїй сукупності, суд дійшов висновку про протиправність рішень комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних, складеної Товариством.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №97 від 20.11.2023 року, №101 від 24.11.2023 року та №103 від 30.11.2023 року датою їх складання, суд зазначає наступне.
Згідно з пунктами 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, законодавством не передбачено іншого належного способу захисту порушеного права у спірних правовідносинах, ніж зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні №97 від 20.11.2023 року, №101 від 24.11.2023 року та №103 від 30.11.2023 року в ЄРПН.
У зв`язку з цим, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявленого позивачем способу захисту права, та, як наслідок, наявність підстав для задоволення позовних вимог зобов`язального характеру.
За нормами частин 1 та 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Наведене свідчить про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог.
Відповідно до ч.1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Тому, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір, сплачений при подачі позову до суду (а.с. 13).
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Приватного підприємства "Лісекспорт плюс" до Головного управління ДПС у Сумській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - задовольнити.
Скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Сумській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації:
від 13.02.2024 року №10545076/44647232 про відмову у реєстрації податкової накладної ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" №97 від 20.11.2023 року на суму 61 300 грн. в тому числі ПДВ 10 216,73 грн.,
від 13.02.2024 року №10545077/44647232 про відмову у реєстрації податкової накладної ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" №101 від 24.11.2023 року на суму 61 300,40 в тому числі ПДВ 10 216,73 грн.
від 04.01.2024 року №10316987/44647232 про відмову у реєстрації податкової накладної ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" №103 від 30.11.2023 року на загальну суму 13 500 грн. в тому числі ПДВ 2 250 грн.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкові накладні ПП "ЛІСЕКСПОРТ ПЛЮС" №97 від 20.11.2023 року, №101 від 24.11.2023 року та №103 від 30.11.2023 року датою їх складання.
Стягнути на користь Приватного підприємства "Лісекспорт плюс" (вул. Миру, 15, кв. 93, м. Шостка, Шосткинський район, Сумська область, 41100, код ЄДРПОУ 44647232) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Сумській області (вул. Іллінська, 13,м. Суми,Сумська область, 40009, код ЄДРПОУ 43995469) судовий збір в сумі 9084,00 грн.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги на рішення суду протягом тридцяти днів з дня складення судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.А. Прилипчук
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.08.2024 |
Оприлюднено | 28.08.2024 |
Номер документу | 121200875 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні