Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
26 серпня 2024 року № 520/9956/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кухар М.Д. розглянувши у порядку скороченого провадження адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СЛОБОДА-БУДЕЛЕКТРОМОНТАЖ" (вул. Георгія Тарасенка, 126, 226,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61037, код ЄДРПОУ34392037) до Харківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (вул. Свободи, 5, Держпром ,1 під.,к.16,м. Харків,Харківський р-н, Харківська обл.,61022, код ЄДРПОУ14070760) про визнання протиправними та скасування адміністративно-господарських санкцій,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд :
-визнати протиправними та скасувати адміністративно-господарські санкцій у розмірі 28220 (двадцять вісім тисяч двісті двадцять) грн 17 копійок які були застосовані Харківськім обласним Територіальним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю Код ЄДРПОУ 14070760, 61022, м. Харків, майдан Свободи, 5, Держпром 1-й під`їзд, кім. 16 до Товариства з обмеженою відповідальністю СЛОВОДА-БУДЕЛЕКТРОМОНТАЖ код ЄДРПОУ 34392037, 61037, м. Харків, вул. Героїв Тарасенка, буд 126, офіс 226;
-стягнути із рахунків Харківського обласного Територіального відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю Код ЄДРПОУ 14070760, 61022, м. Харків, майдан Свободи, 5, Держпром 1-й під`їзд, кім. 16 на користь Товариства з обмеженою відповідальністю СЛОБОДА-БУДЕЛЕКТРОМОНТАЖ код ЄДРПОУ 34392037,61037, м. Харків, вул. Героїв Тарасенка, буд 126, офіс 226, сплачений судовий збір у розмірі 6200 (шість тисяч двісті) гривень 00коп.;
-стягнути із рахунків Харківського обласного Територіального відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю Код ЄДРПОУ 14070760, 61022, м. Харків, майдан Свободи, 5, Держпром 1-й під`їзд, кім.16 на користь Товариства з обмеженою відповідальністю СЛОБОДА-БУДЕЛЕКТРОМОНТАЖ код ЄДРПОУ 34392037, 61037, м. Харків, вул. Героїв Тарасенка, буд 126, офіс 226, витрати на правову допомогу у розмірі 4000 (чотири тисячі) гривень 00 коп.
Ухвалою суду відкрито спрощене провадження у справі.
Суддя Кухар М.Д. з 19.06.2024 по 21.06.2024 та з 04.07.2024 по 05.07.2024 перебувала у відрядженні, з 08.07.2024 по 09.08.2024 перебувала у щорічній відпустці.
Дослідивши надані матеріали справи, суд встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю «СЛОБОДА БУДЕЛЕКТРО МОНТАЖ» було отримано розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю від Харківського обласного Територіального відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю на загальну суму 28220 (двадцять вісім тисяч двісті двадцять) грн 17 коп.
Так, отриманий позивачем розрахунок містить посилання на Закон України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (далі - Закон №875-ХІІ), а саме на частину 2 статті 20 Закону №875-ХІЇ «Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк», однак жодного документа який би підтверджував проведення контрольно перевірочних заходів які встановили порушення законодавства з боку позивача відповідачем не надано. Також, ще одним підтвердженням нехтування Фондом своїми обов`язками, щодо фіксування поршень законодавства та належного повідомлення про це суб`єктів господарювання відносно яких застосовуються адміністративно - господарські санкції, це спосіб повідомлення про такі санкції, наприклад, на електронну адресу ТОВ «СЛОБОДА -БУДЕЛЕКТРОМОНТАЖ», надійшло повідомлення, саме повідомлення, тому що, вказане повідомлення було викладене засобами Ворд та не мала жодного підпису або печатки, які би стверджували справжність вказаного документу та інформації викладеної у ньому. ТОВ «СЛОБОДА -БУДЕЛЕКТРОМОНТАЖ» вважає вказані дії з боку відповідача такими, що суперечать вимогам чинного законодавства, а адміністративно- господарські санкції такими що підлягають скасуванню, а тому звернулось до суду за захистом своїх прав та інтересів.
Надаючи правову оцінку вищенаведеному, суд зазначає наступне.
Законом України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21 березня 1991 р. № 875-ХІІ (зі змінами) (далі - Закон) визначені основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантовано їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства! створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями.
Частиною 1 статті 17 Закону особам з інвалідністю гарантується право працювати на підприємствах, в установах, організаціях, а також займатися підприємницькою діяльністю та іншою трудовою діяльністю, яка не заборонена законом, з урахуванням їх індивідуальних програм реабілітації.
Частиною 3 статті 18 Закону встановлено обов`язок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Частиною 1 ст. 19 Закону для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за пік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Відповідно до частини 2 статті 19 Закону: «підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті та з урахуванням вимог статті 18 цього Закону, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.».
При цьому, вимоги стосовно виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю поширюються на всіх роботодавців (частина 2 статті 1 Закону).
Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою статті 19 Закону, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.
Таким чином, Закон визначає конкретні та вичерпні положення щодо зарахування виконання підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, нормативу робочих місць.
Керівники підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, у разі незабезпечення виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю несуть відповідальність у встановленому законом порядку.
Враховуючи оновлений правовий інструментарій визначений Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту соціальних, трудових та інших прав фізичних осіб, у тому числі під час воєнного стану, та спрощення обліку робочих місць для осіб з інвалідністю» від 18 жовтня 2022 року № 2682-ХІ, постановою Правління Пенсійного фонду України «Про затвердження Порядку та Форми надання Пенсійним Фондом України Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформації з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування» від 10.03.2023 № 14-2, зареєстровану в Міністерстві юстиції України 15 березня 2023 року за № 457/39513 (далі - Постанова № 14-2) та Порядком надсилання розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік. затверджений постановою Правління Пенсійного фонду України від 10.03.2023 № 14-1 та наказом Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю від 10.03.2023 № 17, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 15 березня 2023 року за № 456/39512 (далі - Порядок), Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю отримує від Пенсійного Фонду України інформацію:
про створення підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю;
необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, відповідно до нормативу, встановленого частиною першою статті 19 Закону.
Згідно частини 13 статті 19 Закону, Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 Закону.
Для реалізації даної норми Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову «Про внесення змін до Положення про централізований банк даних з проблем інвалідності» від 07.04.2023 № 307. Враховуючи зазначене, програмний комплекс «Реєстр роботодавців щодо виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю» Централізованого банку даних з проблем інвалідності забезпечує автоматизоване (без стороннього втручання):
опрацювання даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності;
визначення роботодавців, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною 1 статті 19 Закону;
створення розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 Закону;
Таким чином, розрахунок адміністративно-господарських санкцій виконується в автоматизованому режимі без втручання працівників Фонду, для усіх роботодавців. Такі розрахунки у вигляді РDF-файлу за підписом керівника територіального відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю надсилаються до електронного кабінету роботодавця на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України (п. 4 Порядку).
З огляду на вищезазначене, усі розрахунки сум адміністративно-господарських санкцій здійснюються виключно на підставі даних податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, форму якого затверджено наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.01.2015 за № 111/26556 (зі змінами), що надана роботодавцем до контролюючих органів за основним місцем обліку.
Судом встановлено, що в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності визначено Товариство з обмеженою відповідальністю "СЛОБОДА-БУДЕЛЕКТРОМОНТАЖ", як таке, що не забезпечило виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (далі - Закон), та надіслано йому розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік, обчислених відповідно до статті 20 Закону.
Стаття 20 Закону містить імперативний обов`язок Товариства з обмеженою відповідальністю "СЛОБОДА-БУДЕЛЕКТРОМОНТАЖ" як розрахувати, так і сплатити адміністративно-господарські санкції самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону.
Суд звертає увагу на те, що обов`язок самостійно розрахувати та сплатити адміністративно-господарські санкції в строк до 15 квітня року наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 Закону, покладено безпосередньо на Товариство з обмеженою відповідальністю "СЛОБОДА-БУДЕЛЕКТРОМОНТАЖ" згідно із статтею 20 Закону.
Питання державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про працю у період дії воєнного стану регулюється статтею 16 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136-ІХ (за змінами) (далі Закон № 2136-ІХ з урахуванням положень Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Так, позапланові заходи державного нагляду (контролю) у період дії воєнного стану здійснюються: - за наявності підстав, визначених абзацами п`ятим, восьмим, дев`ятим, десятим частини першої статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»; - за зверненням Київської міської військової адміністрації або обласної військової адміністрації; - у зв`язку з невиконанням суб`єктом господарювання приписів про усунення порушень вимог законодавства, виданих після 1 травня 2022 року.
Серед вказаного вичерпного переліку підстав проведення позапланових перевірок, відсутнє їх проведення на підприємствах, установах, організаціях, у тому числі підприємствах, організаціях громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо виконання ними нормативу робочих місць, призначених для осіб з інвалідністю.
Таким чином, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, та його територіальні органи, на час дії військового стану не здійснюють перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі шляхом його зарахування.
Тобто, Розрахунок створюється, підписується на надсилається Товариство з обмеженою відповідальністю "СЛОБОДА-БУДЕЛЕКТРОМОНТАЖ" незалежно від проведення позапланової перевірки територіальним органом Держпраці.
Відповідно до оновленого законодавства, усі розрахунки сум адміністративно-господарських санкцій здійснюються виключно на підставі даних податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, форму якого затверджено наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.01.2015 за № 111/26556 (зі змінами) (далі звіт з ЄСВ), що самостійно надана роботодавцем до контролюючих органів за основним місцем обліку.
Виходячи з частини 1 розділу І Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.01.2015 за № 111/26556 (зі змінами) (далі Порядок, затверджений наказом № 4), звіт з ЄСВ заповнюється та подається платниками єдиного внеску, визначеними пунктами 1, 16 частини першої статті 4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування».
Також судом встановлено, що Харківське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю не володіє інформацією та даними, які були самостійно зазначені позивачем у звітах з ЄСВ, на підставі яких програмний комплекс «Реєстр роботодавців щодо виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю» Централізованого банку даних з проблем інвалідності самостійно (без втручання працівників територіального відділення Фонду) автоматизовано створив розрахунок, обчислений відповідно до статті 20 Закону, який в подальшому був підписаний керівником Харківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю. Інформацію про дату і час надсилання Розрахунку АГС надано Пенсійним фоном України в електронному вигляді у форматі квитанції (пункт 5 Порядку).
Так, розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій міститься тільки у електронному вигляді в програмному комплексі «Реєстр роботодавців щодо виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю» Централізованого банку даних з проблем інвалідності, а також в електронному кабінеті Товариство з обмеженою відповідальністю "СЛОБОДА-БУДЕЛЕКТРОМОНТАЖ" на веб порталі електронних послуг Пенсійного фонду України.
В свою чергу, квитанція, у якій міститься дата і час надсилання розрахунку АГС знаходиться у електронному вигляді в програмному комплексі «Реєстр роботодавців щодо виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю» Централізованого банку даних з проблем інвалідності.
Відповідно до частини другої статті 7 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг», у разі надсилання електронного документа кільком адресатам або його зберігання на кількох електронних носіях інформації кожний з електронних примірників вважається оригіналом електронного документу.
Враховуючи дану норму закону, такі електронні документи як Розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій та квитанція є оригіналами, які знаходяться в програмному комплексі «Реєстр роботодавців щодо виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю» Централізованого банку даних з проблем інвалідності, доступ до якого є у Харківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю.
А також оригінал Розрахунку знаходиться в електронному кабінеті Товариство з обмеженою відповідальністю "СЛОБОДАБУДЕЛЕКТРОМОНТАЖ" на веб порталі електронних послуг Пенсійного фонду України.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що позовні вимоги нормативно та документально не обґрунтовані, не суперечать діючому законодавству, а тому не підлягають задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. ст.ст. 2, 3, 6, 8, 242, 243, 245, 246 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "СЛОБОДА-БУДЕЛЕКТРОМОНТАЖ" (вул. Георгія Тарасенка, 126, 226, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61037, код ЄДРПОУ 34392037) до Харківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (майдан Свободи, 5, Держпром, 1 під., к. 16, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61022, код ЄДРПОУ 14070760) про визнання протиправними та скасування адміністративно-господарських санкцій залишити без задоволення.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя Кухар М.Д.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.08.2024 |
Оприлюднено | 28.08.2024 |
Номер документу | 121201486 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Кухар М.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні