РІШЕННЯ
Іменем України
27 серпня 2024 року справа № 927/319/24 Господарський суд Чернігівської області у складі судді Демидової М.О., за участю секретаря судового засідання Хіловської І.Д., розглянувши матеріали справи
за позовом: Приватного сільськогосподарського підприємства Авангард, вул. Миру, 36, с. Курінь, Ніжинський район, Чернігівська область, 16544, код 03794704
до відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю Газорозподільні мережі України в особі Чернігівської філії Товариства з обмеженою відповідальністю Газорозподілні мережі України, вул. Любецька, 68, м. Чернігів, 14021, код 45355956
про визнання протиправним рішення комісії та скасування донарахованої вартості необлікованого об`єму природного газу
представники сторін:
від позивача: Кушнеренко Є.Ю., адвокат,
від відповідача: Полях І.С., адвокат,
В С Т А Н О В И В:
03.04.2024 Приватне сільськогосподарське підприємство Авангард звернулось до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Газорозподільні мережі України в особі Чернігівської філії Товариства з обмеженою відповідальністю Газорозподільні мережі України про:
- визнання протиправним та скасування рішення комісії з розгляду актів про порушення Чернігівської філії ТОВ Газорозподільні мережі України від 28.02.2024 в частині задоволення акту про порушення від 23.01.2024 № CN000311 по споживачу ПСП Авангард;
- скасування донарахування ПСП Авангард відповідачем обсягів природного газу на суму 550079,58 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що постановою Кабінету Міністрів України № 440 від 07.04.2023 «Деякі питання повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки в умовах воєнного та надзвичайного стану» подання лічильників води, газу, електроенергії, теплолічильників на території України, крім територій, зазначених у п. 1 і 2 постанови, забезпечується протягом трьох місяців після закінчення опалювального періоду. Повірка засобу вимірювальної техніки повинна бути проведена у строк до 01.08.2024. Також позивач не погоджується з нарахуванням йому обсягів споживання природного газу з 00:00 21.01.2024 по 11:35 23.01.2024. На думку позивача, оскільки відсутнє споживання позивачем природного газу у січні 2024, що також підтверджено і відповідачем, то проведення розрахунку об`єму переданого (прийнятого) газу є недоцільним. Позивач вважає, що акт-розрахунок складено з порушенням помилок та необгрунтовано. У акті-розрахунку зазначено номінальну витрату газу 694,87 м куб/год, однак така цифра не відповідає жодному з показників ані у паспорті сушарки, ані в акті про порушення.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 22.04.2024 (суддя Ноувен М.П.) відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження підготовче засідання призначено на 15.05.2024, 14:00 та сторонам встановлено строки для подання відзиву на позов, відповіді на відзив.
Ухвала суду від 22.04.2024 надіслана сторонам до їх електронних кабінетів (а.с. 78-80).
06.05.2024 від відповідача у встановлений судом строк надійшов відзив на позов № ЧнФ/100/Сл-3336/0524 від 03.05.2024, у якому відповідач заперечує проти позовних вимог. Відповідач повідомив про те, що згідно п. 5.9 Правил обліку газу власник комерційного вузла обліку газу відповідає за використання засобу вимірювальної техніки (далі за текстом ЗВТ) з вичерпаним терміном повірки. Відповідач зазначив, що оскільки акт про порушення та засідання комісії відбулося не в межах одного місяця, тому необлікований (донарахований) об`єм природного газу має бути позивачем компенсований Оператору газорозподільної мережі. Акт розрахунок виконаний за перевищення міжповірочного інтервалу з 21.01.2024 по 23.01.2024 (зняття лічильника на повірку та припинення розподілу газу). Відповідач повідомив, що обставини справи склалися у січні 2024 року, що виключає можливість застосування положень постанови Кабінету Міністрів України № 440 від 07.04.2023, як таких, що стосуються опалювального періоду 2023-2024 років. Також відповідач вказав, що розрахунок об`єму спожитого газу здійснюється виходячи з номінальної потужності неопломбованого газоспоживаючого обладнання та не ставить розрахунок у залежність від факту споживання. Газоспоживаюче обладнання позивача опломбоване не було. Додатком № 4 до типового договору розподілу природного газу № 2JK00N-2023P від 01.12.2023 сторонами визначено, що номінальні витрати природного газу на одиницю газоспоживаючого обладнання становить 694,87 м куб.
У відзиві на позов відповідач заперечив щодо заявлених позивачем витрат на правову допомогу (а.с. 81-97).
13.05.2024 від позивача через систему «Електронний суд» у встановлений судом строк надійшла відповідь на відзив, у якій позивач заперечує щодо неможливості застосування постанови Кабінету Міністрів України № 440 від 07.04.2023 у спірних правовідносинах. Відповідач вважає, що підстав для визначення об`єму переданого газу не було, оскільки у протоколі № 6 від 28.02.2024 встановлено відсутність споживання газу позивачем у січні, що також підтверджено звітом коректора за січень 2024 року (а.с. 159-160).
У підготовчому засіданні 15.05.2024 суд протокольно закрив підготовче провадження та призначив справу до розгляду по суті на 19.06.2024.
Листом суду від 19.06.2024 повідомлено сторін про те, що у зв`язку з перебуванням судді Ноувен М.П. у відпустці судове засідання призначене на 19.06.2024, не відбудеться.
08.07.2024 за результатами повторного автоматизованого розподілу справи відповідно до п.2.3.50. Положення про автоматизовану систему документообігу суду справа передана на розгляд судді Демидовій М.О., про що сформований протокол автоматизованого розподілу судової справи між суддями.
Ухвалою суду від 09.07.2024 суддею Демидовою М.О. справу № 927/319/24 прийнято до свого провадження за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 24.07.2024.
Ухвала суду від 09.07.2024 учасникам справи направлена до їх електронних кабінетів.
У підготовче засідання 24.07.2024 прибули позивач та відповідач.
У підготовчому засіданні суд протокольно закрив підготовче провадження у справі та призначив справу до судового розгляду по суті на 27.08.2024.
У судове засідання 27.08.2024 прибув позивач та відповідач.
Враховуючи достатність часу, наданого сторонам для подачі доказів в обґрунтування своїх позицій у справі, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивності господарського процесу, господарським судом в межах наданих йому повноважень сторонам створені усі належні умови для надання доказів.
Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно дослідивши надані докази, суд встановив такі фактичні обставини.
Відповідно до п. 1.3. розділу 1 типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі за текстом НКРЕКП) від 30.09.2015 р. № 2498, цей Договір є договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог статей 633, 634, 641 та 642 Цивільного кодексу України на невизначений строк. Фактом приєднання Споживача до умов цього Договору (акцептування договору) є вчинення Споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти Договір, зокрема, надання підписаної Споживачем заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку 1 (для побутових споживачів) або у додатку 2 (для споживачів, що не є побутовими) до цього Договору, яку в установленому порядку Оператор газорозподільної мережі направляє Споживачу Інформаційним листом за формою, наведеною у додатку 3 до цього Договору, та/або сплата рахунка Оператора газорозподільної мережі (далі за текстом ГРМ), та/або документально підтверджене споживання природного газу.
Договір розподілу регламентує порядок та умови забезпечення цілодобового доступу до газорозподільної системи, розподіл (переміщення) природного газу газорозподільною системою з метою його фізичної доставки до межі балансової належності об`єкта споживача та переміщення природного газу з метою фізичної доставки Оператором ГРМ обсягів природного газу до об`єкта споживача, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи (п. 1.1. розділу І договору розподілу).
За цим Договором Оператор ГРМ зобов`язується надати Споживачу послугу з розподілу природного газу, а Споживач зобов`язується прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначені цим Договором.
Приватне сільськогосподарське підприємство «Авангард» шляхом підписання заяви-приєднання № 2JK00N-2023P від 01.12.2023 до умов договору розподілу природного газу для споживача, що не є побутовим Чернігівської філії Товариства з обмеженою відповідальності "Газорозподільні мережі України" приєдналось до Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2498 (а.с. 98).
У паспорті лічильника газу роторного GMS-G160-80-1.2-У2-НЧ, заводський номер 000305, заводський номер 7339, встановленого на об`єкті позивача, зазначено про те, що лічильник підлягає державній повірці не рідше одного разу на два роки. Датою останньої повірки лічильника є 20.01.2022 (а.с. 22-24).
Листом від 22.01.2024 № 62 позивач звернувся до відповідача з проханням припинити газопостачання зерносушарки у зв`язку з зняттям лічильника на чергову повірку (а.с. 101).
23.01.2024 представниками Чернігівської філії Товариства з обмеженою відповідальності "Газорозподільні мережі України" за участю представника позивача складено акт обстеження/контрольного огляду вузла обліку газу, у якому зазначено про те, що у зв`язку з пропущенням строку повірки лічильника газу лічильник газу знято на чергову повірку, газопостачання припинено (а.с. 10).
23.01.2024 представниками Чернігівської філії Товариства з обмеженою відповідальності "Газорозподільні мережі України" складено акт про порушення № CN 000311, у якому зафіксовано порушення позивачем пп.4 п.2 Глави 2 розділу XI Кодексу газорозподільних систем: пропущення строку періодичної повірки ЗВТ з вини споживача, що не є побутовим. До газової мережі підключено обладнання зерносушарка з пальником Maxon потужністю 6000 кВт. З вказаним актом ознайомлений представник позивача, що підтверджується відповідним підписом на акті без зауважень. Також позивача повідомлено про те, що комісія Оператора ГРМ з розгляду цього акту буде проводити засідання 26.01.2024 (а.с. 11).
24.01.2024 ДП «Укрмертртестстандарт» здійснено повірку лічильника газу, про що складено протокол повірки. Згідно протоколу повірки лічильник відповідає вимогам, придатний (а.с. 21).
27.02.2024 представниками відповідача складено Акт обстеження / контрольного огляду вузла обліку газу, яким зафіксовано встановлення приладів обліку газу після державної повірки (а.с. 12).
Листом від 05.02.2024 № Чнф/100/Сл-679/04.1/0224 відповідач повідомив позивача про те, що засідання комісії з повторного розгляду складеного акту про порушення від 23.01.2024 № CN000311 відбудеться 28.02.2024 (а.с. 109).
28.02.2024 проведено засідання комісії з розгляду актів про порушення споживачами, що не є побутовими, за участю представника позивача, про що складено протокол №6. За результатами засідання акт про порушення № CN000311 від 23.01.2024 по ПСП «Авангард» задоволено повністю (встановлено порушення пп.4 п.2 глави 2 розділу 11 Кодексу газорозподільних систем - пропущення строку періодичної повірки ЗВТ з вини споживача, що не є побутовим). Вирішено провести перерахунок об`єму розподіленого (спожитого) природного газу відповідно до абзацу 1 п. 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем. У акті зазначено про відсутність споживання газу позивачем у січні 2024 року (а.с. 19).
Відповідачем здійснено розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу за період з 00 години 00 хвилин 21.01.2024 по 11 годину 23.01.2024 (за 59 год. 35 хв.), номінальні витрати природного газу пальник Maxon 694,87 м куб/год, кількість спожитого газу 41402,43 м куб (а.с. 20).
Листом № Чнф/100/Сл-1390/0324 від 05.03.2024 відповідач надіслав позивачу акт розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу та рахунок на оплату вартості необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу № 5654 від 04.03.2024 на суму 550079,58 грн, ПДВ 110015,92 грн (а.с. 13).
Відсутність споживання газу підтверджено звітом коректора за період з 01.01.2024 по 31.01.2024 року (а.с. 34).
Позивач не заперечує факт пропущення строку повірки лічильника газу із заводським номером 000305. Дійсно, згідно із характеристиками лічильника він підлягає державній повірці не рідше одного разу на два роки та обов`язково після ремонту. Остання повірка, що була здійснена перед обстеженням відповідачем, мала місце 20.01.2022, тобто чергова повірка мала бути не пізніше 20.01.2024. При цьому позивач посилається на положення постанови Кабінету Міністрів України № 440 від 07.04.2024, якими визначено, що подання на повірку лічильників газу забезпечується протягом трьох місяців після закінчення опалювального сезону, тобто до 01.08.2024.
Також позивач зазначає, що комерційний ВОГ та його складові були придатними до застосування, що було встановлено за результатами їх повірки, доказів протилежного відповідачем не надано, тому підстав для нарахування необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу не було.
Встановивши фактичні обставини справи, дослідивши надані матеріали, оцінивши надані сторонами докази у їх сукупності, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог з таких підстав.
Взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем визначені положеннями Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2494 (Кодекс), в редакції чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин.
Згідно із п.3 Глави 1 Розділу 1 дія цього Кодексу поширюється на операторів газорозподільних систем, замовників доступу та приєднання до газорозподільної системи, споживачів (у тому числі побутових споживачів), об`єкти яких підключені до газорозподільних систем, та на їх постачальників.
Пунктом 2 Глави 1 Розділу VІ Кодексу визначено, що доступ споживачів, у тому числі побутових споживачів, до ГРМ для споживання природного газу надається за умови та на підставі укладеного між споживачем та Оператором ГРМ (до ГРМ якого підключений об`єкт споживача) договору розподілу природного газу, що укладається за формою Типового договору розподілу природного газу, затвердженого 30.09.2015 № 2498 (далі типовий договір розподілу природного газу), в порядку, визначеному цим розділом.
У відповідності до п.3 Глави 1 Розділу ІХ Кодексу фактичний об`єм надходження природного газу до/з ГРМ (у тому числі по об`єктах споживачів) за певний період визначається в точках комерційного обліку (на межі балансової належності) на підставі даних комерційних вузлів обліку, встановлених в точках вимірювання, та інших регламентованих процедур у передбачених цим Кодексом випадках.
Пунктом 1 Глави 6 Розділу Х Кодексу на власника комерційного вузла обліку газу (далі за текстом ВОГ) або суб`єкта господарювання, що здійснює його експлуатацію на підставі відповідного договору з власником, покладено обов`язок забезпечення належного технічного стану комерційного ВОГ та його складових (зокрема ЗВТ), а також проведення періодичної повірки ЗВТ (крім населення) в порядку, визначеному главою 7 цього розділу, та відповідальність за дотримання правил експлуатації комерційного вузла обліку та його складових (ЗВТ).
Главою 7 розділу Х Кодексу визначений порядок періодичної повірки ЗВТ по об`єктах споживачів, що не є побутовими. Так, згідно п.1, п.2 вказаної Глави власники ЗВТ, що є елементами комерційних ВОГ, зобов`язані забезпечити належний контроль за строками спливу міжповірочних інтервалів ЗВТ та організацію проведення їх періодичної повірки. Здійснення періодичної повірки ЗВТ забезпечується власником ЗВТ за власний рахунок.
Для належної організації періодичної повірки власних ЗВТ, що входять до складу комерційного ВОГ, споживач повинен:
1) завчасно (до дати прострочення періодичної повірки) направити Оператору ГРМ письмове повідомлення (зразок якого Оператор ГРМ має опублікувати на своєму вебсайті) про дату та час демонтажу ЗВТ на повірку (або його повірку на місці установки) та необхідність забезпечення представником Оператора ГРМ розпломбування ЗВТ. Звернення має бути направлене не пізніше десяти робочих днів до запланованої дати;
2) забезпечити на дату демонтажу ЗВТ на повірку (або його повірку на місці встановлення) доступ представникам Оператора ГРМ до ЗВТ для його розпломбування та складання відповідного акта розпломбування;
3) у разі якщо повірка ЗВТ буде здійснюватися не на місці його встановлення, забезпечити за власний рахунок демонтаж/монтаж ЗВТ, його транспортування та державну повірку. Про дату і час встановлення повіреного ЗВТ споживач завчасно має письмово повідомити Оператора ГРМ та забезпечити присутність представника Оператора ГРМ під час монтажу повіреного ЗВТ.
Якщо ЗВТ споживача встановлений на території (у приміщенні) Оператора ГРМ, споживач у своєму письмовому повідомленні повинен зазначити про необхідність забезпечення доступу представникам споживача до ЗВТ для проведення відповідних дій (демонтажу, вивезення з території, монтажу тощо). У такому разі Оператор ГРМ зобов`язаний забезпечити представникам споживача (разом з їх засобами і матеріалами) відповідний доступ до ЗВТ.
За відсутності дублюючого ЗВТ та невстановлення споживачем на місце демонтованого ЗВТ аналогічного ЗВТ (погодженого з Оператором ГРМ для комерційних розрахунків) або якщо одразу після знятого на повірку ЗВТ сторонами не здійснені заходи з припинення газопостачання, яке обліковувалося через демонтований ЗВТ (що має підтверджуватися відповідним актом між Оператором ГРМ і споживачем), обсяг спожитого природного газу через комерційний ВОГ, елементом якого є демонтований ЗВТ, розраховується за середньодобовими (для неповної доби за середньогодинними) значеннями за попередні три аналогічних періоди споживання природного газу з урахуванням періоду відсутності ЗВТ.
Позивач не заперечує факт пропуску строку повірки лічильника газу, пропуск строку повірки підтверджується інформацією, відображеною в паспорті лічильника, у відповідності до якого періодичність повірки один раз на два роки, в той час як датою остання повірки вказана 20.01.2022. Таким чином, наступна періодична повірка за звичайних умов мала бути проведена не пізніше 20.01.2024.
Як свідчать матеріали справи, позивач звернувся з листом про зняття лічильника газу на повірку лише 22.01.2024.
Постановою Кабінету Міністрів України від 05.04.2022 №412 установлено, що позитивні результати періодичної, позачергової повірки та повірки після ремонту законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, засвідчені відбитком повірочного тавра на таких засобах чи записом з відбитком повірочного тавра у відповідному розділі експлуатаційних документів та/або оформлені свідоцтвом про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки, строк дії яких закінчився у період воєнного і надзвичайного стану та протягом місяця після його припинення чи скасування, чинні на період воєнного і надзвичайного стану та протягом трьох місяців після його припинення чи скасування на всій території України або в окремих її місцевостях.
Вказана Постанова втратила чинність на підставі Постанови Кабінету Міністрів України № 440 від 07.04.2023.
Постановою Кабінету Міністрів України № 440 від 07.04.2023 "Деякі питання повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки в умовах воєнного та надзвичайного стану" установлено, що позитивні результати періодичної, позачергової повірки та повірки після ремонту законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, засвідчені відбитком повірочного тавра на таких засобах чи записом з відбитком повірочного тавра у відповідному розділі експлуатаційних документів та/або оформлені свідоцтвом про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки, строк дії яких закінчився у період воєнного і надзвичайного стану, чинні:
на територіях, тимчасово окупованих Російською Федерацією, на період воєнного і надзвичайного стану та протягом трьох місяців після його припинення чи скасування на відповідних територіях;
на територіях активних бойових дій протягом шести місяців з дати завершення бойових дій на таких територіях відповідно до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій (далі - перелік);
на територіях можливих бойових дій протягом шести місяців з дати припинення можливості бойових дій на таких територіях відповідно до переліку.
Подання на повірку лічильників води, газу, електроенергії, теплолічильників на територіях, які включені до переліку, забезпечується:
на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях протягом трьох місяців після припинення чи скасування воєнного і надзвичайного стану на відповідних територіях, але не раніше дня закінчення опалювального періоду;
на територіях активних бойових дій протягом шести місяців з дати завершення бойових дій на таких територіях відповідно до переліку, але не раніше дня закінчення опалювального періоду;
на територіях можливих бойових дій протягом шести місяців з дати припинення можливості бойових дій на таких територіях відповідно до переліку, але не раніше дня закінчення опалювального періоду.
Подання на повірку лічильників води, газу, електроенергії, теплолічильників на території України, крім територій, зазначених у пунктах 1 і 2 цієї постанови, забезпечується протягом трьох місяців після закінчення опалювального періоду.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309.
Територія Ніжинського району Чернігівської області та с. Курінь, де знаходиться позивач, на момент проведення перевірки, нарахування спірної суми та на момент розгляду даної справи не належали до переліку територій, зазначених в п.п. 1 та 2 Постанови. Таким чином, до позивача у справі застосовується п. 3 вказаної Постанови.
Пунктом 4 Глави 1 Розділу 1 Кодексу визначено, зокрема, що опалювальний період період триває з 01 жовтня по 30 квітня включно.
Зважаючи на викладене, повірка ЗВТ з урахуванням наведених вище приписів постанови Кабінету Міністрів України № 440 (у урахуванням дати її прийняття 07.04.2023) повинна бути проведена в строк до 01.08.2023.
Наведені у позові обставини склалися в січні 2024 року, що виключає можливість застосування до відносин сторін положень постанови Кабінету Міністрів України № 440 від 07.04.2023 як таких, що стосуються опалювального періоду 2023-2024 років.
За наведених обставин проведення перевірки та складення за її результатами акту про порушення № CN000311 від 23.01.2024 є правомірним та таким, що відповідає приписам чинного законодавства.
Згідно п. 5 глави 5 Розділу ХІ Кодексу акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення. Засідання комісії з розгляду акта про порушення має бути проведено Оператором ГРМ не пізніше двомісячного строку з дня складання акта про порушення (крім випадку очікування результатів експертизи ЗВТ, яка проводиться суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України «Про судову експертизу»).
За рішенням комісії Оператора ГРМ, оформленим протоколом від 26.01.2024 №3, перенесено розгляд акту про порушення (а.с. 102-103), про що позивач був повідомлений на засіданні комісії. Також відповідачем позивачу було направлено лист №ЧнФ/100/Сл-679/04.1/0224 від 05.02.2024, в якому повідомлено про дату та час засідання комісії.
Відповідно до п. 11 глави 5 Розділу ХІ Кодексу за результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення.
При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.
При складанні акта-розрахунку враховується таке:
1) розрахований відповідно до вимог цього розділу необлікований (донарахований) об`єм природного газу, що припадає на період до 01 числа місяця, у якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення (тобто до закритого балансового періоду), не потребує коригування (включення до) закритих періодів, а його вартість у повному обсязі має бути оплачена споживачем (несанкціонованим споживачем) Оператору ГРМ. При цьому вартість природного газу визначається Оператором ГРМ:
для побутових споживачів - за цінами закупівлі природного газу Оператором ГРМ для покриття нормативних втрат та виробничо-технологічних витрат або у випадку нездійснення такої закупівлі - за ціною, визначеною для обсягів нормативних втрат та виробничо-технологічних витрат відповідно до положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу протягом періоду необлікованого природного газу;
для споживачів, що не є побутовими - середньоарифметичне значення маржинальної ціни придбання, визначеної Оператором ГТС відповідно до положень глави 6 розділу XIV Кодексу ГТС, протягом періоду необлікованого природного газу.
Оскільки акт про порушення складено 23.01.2024 та засідання комісії відбувалося у лютому 2024 року (не в межах одного місця), необлікований (донарахований) об`єм природного газу має бути компенсований позивачем Оператору ГРМ.
Відповідно до п. 9, 10 глави 6 розділу XIV Кодексу газотранспортної системи України маржинальна ціна продажу та маржинальна ціна придбання природного газу розраховуються для кожної газової доби таким чином:
1) маржинальна ціна продажу є найменшим з таких значень:
найнижча ціна продажу будь-якого короткострокового стандартизованого продукту, стороною якого є оператор газотранспортної системи, що відноситься до газової доби (D);
середньозважена ціна короткострокових стандартизованих продуктів за газову добу (D), зменшена на величину коригування;
2) маржинальна ціна придбання є найбільшим з таких значень:
найвища ціна придбання будь-якого короткострокового стандартизованого продукту, стороною якого є оператор газотранспортної системи, що відноситься до газової доби (D);
середньозважена ціна короткострокових стандартизованих продуктів за газову добу (D), збільшена на величину коригування.
З метою визначення маржинальної ціни продажу, маржинальної ціни придбання оператором газотранспортної системи використовується інформація про операції, що відбуваються на торговій платформі, вибір якої погоджений Регулятором.
На офіційному сайті Оператора ГТС України опубліковано, що з 19.01.2022 маржинальна ціна придбання/продажу та середньозважена ціна короткострокових стандартизованих продуктів розраховуються відповідно до пунктів 9 та 14 глави 6 розділу XIV Кодексу ГТС з використанням інформації про операції, що відбулися на торговій платформі ТОВ «Українська енергетична біржа».
За інформацією офіційного сайту ТОВ «Українська енергетична біржа» визначені маржинальні ціни придбання газу за 21.01.2024 16084,20 грн/тис куб. м з ПДВ, 22.01.2024 15906,00 грн/тис куб. м з ПДВ та 23.01.2024 15840,00 грн/тис куб. м з ПДВ, які відповідають цінам, зазначеним на інформаційній платформі Оператора ГТС для Операторів ГРМ (а.с. 113-116).
Середньоарифметичне значення дорівнює 15943,40 грн/тис куб. м з ПДВ.
У відповідності до п.2 Глави 2 Розділу ХІ Кодексу пропущення строку періодичної повірки ЗВТ з вини споживача, що не є побутовим, належить до порушень, внаслідок яких Оператор ГРМ змінює встановлений режим нарахування об`ємів (обсягів) розподіленого природного газу споживачу.
Пунктом 4 глави 4 розділу XІ Кодексу визначено, що у разі виявлення Оператором ГРМ пропущення строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючого пристрою з вини споживача, несправності лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску), що сталася внаслідок його пошкодження або позаштатного режиму роботи, за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ перерахунок об`єму розподіленого (спожитого) природного газу проводиться з урахуванням такого:
1) при визначенні лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску) непридатними до застосування за результатами позачергової або експертної повірки, а також при пропущенні строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючого пристрою з вини споживача об`єм переданого (прийнятого) газу розраховується за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання перерахунок проводиться за період з дати виходу з ладу ЗВТ (з дати початку прострочення періодичної повірки) до моменту встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ. У разі якщо дату виходу з ладу ЗВТ неможливо достовірно визначити, перерахунок проводять з початку розрахункового періоду до дати встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ.
Газоспоживаюче обладнання позивача не було опломбовано.
Пунктом 5 Глави 4 Розділу ХІ Кодексу визначено, що у разі виявлення Оператором ГРМ пропущення строку періодичної повірки датчика тиску, та/або датчика температури, та/або обчислювача (коректора) об`єму газу, несправності датчика тиску, та/або датчика температури, та/або обчислювача (коректора) об`єму газу, що сталася внаслідок їх пошкодження або позаштатного режиму роботи, за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ проводяться перерахунки об`єму розподіленого (спожитого) природного газу, зокрема у таких випадках: визнання непридатним до застосування за результатами періодичної, позачергової, експертної повірки або за результатами перевірки технічного стану комерційного ВОГ; робота поза межами вимірювання або в позаштатному режимі, про що є зареєстровані та зафіксовані у звітах обчислювача чи коректора об`єму газу повідомлення про наявні аварійні/діагностичні ситуації (несправність).
При визнанні датчика тиску та/або датчика температури та/або обчислювача (коректора) об`єму газу непридатними до застосування за результатами періодичної, позачергової, експертної повірки або за результатами перевірки технічного стану комерційного ВОГ та/або пошкодженні пломб, а також при пропущенні строку періодичної повірки зазначених ЗВТ з вини споживача перерахунок об`єму розподіленого (спожитого) природного газу проводиться з початку розрахункового періоду (з дати початку прострочення періодичної повірки) до моменту встановлення та опломбування Оператором ГРМ справного та повіреного ЗВТ, що підтверджується відповідним актом між Оператором ГРМ та споживачем.
З наведеного слідує, що порушення строку повірки лічильника з вини споживача, що не є побутовим, є самостійним правопорушенням та підставою для здійснення перерахунку об`єму спожитого газу. Чинним законодавством не встановлено взаємозв`язку між пропуском строку періодичної повірки ЗВТ та непридатності їх до застосування як підстави для перерахунку об`єму розподіленого природного газу.
Пунктами 5.13, 5.13.1, 5.13.2 Правил обліку природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, постачання та споживання, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України від 27.12.2005 №618 передбачено, що перерахунки об`єму протранспортованого газу проводяться в випадках: тимчасової відсутності ЗВТ (зняття ЗВТ на періодичну, позачергову, експертну повірки та ремонт); непридатності до застосування (несправності) ЗВТ за результатами перевірки технічного стану комерційного вузла обліку газу; наявності аварійних ситуацій, що зареєстровані в роздрукованих звітах обчислювачів та обчислювачів коректорів (несправність ЗВТ).
Перерахунки об`єму протранспортованого газу проводяться за період відсутності (несправності) ЗВТ, починаючи з дати проведення останньої перевірки комерційного вузла обліку газу або з дати зняття ЗВТ до моменту встановлення повірених ЗВТ, з урахуванням кількості годин роботи газового обладнання споживача.
Якщо власником комерційного вузла обліку газу є споживач, перерахунки об`єму протранспортованого газу за період відсутності (несправності) ЗВТ здійснюються обліковою організацією за проектною номінальною потужністю неопломбованого газового обладнання з урахуванням кількості годин роботи газового обладнання споживача.
Отже, перерахунок спожитого газу за період відсутності ЗВТ здійснюється не за фактично використаний газ, а за проєктною номінальною потужністю неопломбованого газоспоживчого обладнання та з урахуванням кількості годин роботи цього обладнання (за період з дати початку прострочення періодичної повірки до моменту встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ) та не ставить розрахунок в залежність від факту споживання газу.
З огляду на встановлені судом обставини Оператором ГРМ правомірно донараховано споживачу обсяг необлікованого (донарахованого) природного газу за перевищення міжповірочного інтервалу за період з 00 години 00 хвилин 21.01.2024 по 11 годину 35 хвилин 23.01.2024 (зняття лічильника на повірку та припинення розподілу газу).
Згідно із п. 1 глави 3 Розділу ІХ Кодексу визначення об`єму споживання (розподілу) природного газу по об`єкту споживача, що не є побутовим, здійснюється на межі балансової належності між Оператором ГРМ і споживачем на підставі даних комерційних ВОГ, визначених договором розподілу природного газу між Оператором ГРМ і споживачем, та з урахуванням вимог цього Кодексу та договору.
Відповідно до абзацу 1 п. 5.2. типового договору розподілу природного газу визначення об`єму розподілу та споживання природного газу по споживачу здійснюється на межі балансової належності між Оператором ГРМ (далі - ГРМ) та споживачем на підставі даних комерційною вузла обліку лічильника газу), визначеного в заяві-приєднання, та з урахуванням регламентних процедур, передбачених Кодексом газорозподільних систем та цим Договором.
У додатку №4 до типового договору розподілу природного газу №2JK00К-2023Р, позивач визначив складові комерційного вузла обліку: найменування газоспоживаючого обладнання, встановленого в точці комерційного обліку суб`єкту, кількість встановленого газоспоживаючого обладнання, номінальні витрати природного газу на одиницю ГСО, 694,87 м.куб./год та режим роботи - 24 години на добу (а.с. 99).
Згідно з пп. 2 п. 7.4. типового договору розподілу природного газу споживач зобов`язаний своєчасно повідомляти Оператора ГРМ про всі зміни щодо персоніфікованих даних в заяві-приєднанні та/або позаштатної роботи комерційного вузла обліку (лічильника газу).
Доказів зміни сторонами додатку № 4 до договору суду не надано, отже він є чинним чинним на дату складення акту про порушення та прийняття рішення комісією Оператора ГРМ, вихідні дані якого і були використані при здійсненні розрахунку.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про те, що позивачем належними та допустимими доказами не доведено наявності правових підстав для визнання протиправним та скасування рішення комісії з розгляду актів про порушення Чернігівської філії ТОВ Газорозподільні мережі України від 28.02.2024 в частині задоволення акту про порушення від 23.01.2024 № CN000311 по споживачу Приватному сільськогосподарському підприємству Авангард, а, отже, і скасування донарахування відповідачем Приватному сільськогосподарському підприємству Авангард обсягів природного газу на суму 550079,58 грн.
Таким чином, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Щодо судових витрат суд зазначає таке.
Відповідно до ст.129 Господарського процесуального кодексу України у разі відмови в позові судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються на позивача, а тому судовий збір не підлягає відшкодуванню відповідачем.
Керуючись статтями 129, 236-239, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
В И Р І Ш И В:
У позові Приватного сільськогосподарського підприємства Авангард до Товариства з обмеженою відповідальністю Газорозподільні мережі України в особі Чернігівської філії Товариства з обмеженою відповідальністю Газорозподільні мережі України про визнання протиправним та скасування рішення комісії з розгляду актів про порушення Чернігівської філії ТОВ Газорозподільні мережі України від 28.02.2024 в частині задоволення акту про порушення від 23.01.2024 № CN000311 по споживачу - Приватному сільськогосподарському підприємству Авангард; скасування донарахування Приватному сільськогосподарському підприємству Авангард обсягів природного газу на суму 550079,58 грн. відмовити повністю.
У судовому засіданні 27.08.2024 оголошено вступну та резолютивну частини рішення суду.
Рішення набирає законної сили у строк та в порядку, встановленому ст.241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду в строк, встановлений ст.256 Господарського процесуального кодексу України, та в порядку, передбаченому ст.257 Господарського процесуального кодексу України.
З повним текстом рішення можна ознайомитись у Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою: http://reyestr.court.gov.ua.
Повний текст рішення складено та підписано 27.08.2024.
Суддя М.О. Демидова
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 27.08.2024 |
Оприлюднено | 29.08.2024 |
Номер документу | 121221882 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Інші справи |
Господарське
Господарський суд Чернігівської області
Демидова М.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні