ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 серпня 2024 року м. Житомир справа № 240/10922/24
категорія 113070200
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гуріна Д.М.,
секретар судового засідання Скорик С.В.,
за участю: позивача - ОСОБА_1 ,
представника відповідача - Чернюк А.В.,
третьої особи - Сябро А.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Житомирської міської ради Житомирської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - ОСОБА_2 , про визнання протиправним та скасування пункту рішення і додатку,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду звернулася ОСОБА_1 із позовом до Виконавчого комітету Житомирської міської ради Житомирської області, в якому просить:
- визнати протиправним п.1 рішення №480 від 28.03.2024 та додаток №2 видане Виконавчим комітетом Житомирської міської ради Житомирської області;
- скасувати п.1 рішення №480 від 28.03.2024 та додаток №2 видане Виконавчим комітетом Житомирської міської ради Житомирської області.
Після усунення позивачем недоліків позовної заяви, ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 26.06.2024 відкрито спрощене позовне провадження без проведення судового засідання та виклику учасників справи.
У позовній заяві ОСОБА_1 стверджує, що є пенсіонером за віком, має пільгу у вигляді права на безкоштовний проїзд громадським транспортом та дізналася, що Виконавчим комітетом Житомирської міської ради Житомирської області прийнято рішення про встановлення плати за проїзд у громадському транспорті для пенсіонерів. Вважає, що оскаржуване рішення не відповідає нормам чинного законодавства, порушує її право на безкоштовний проїзд, а також право усіх пенсіонерів, тому просить задовольнити адміністративний позов.
04.07.2024 до Житомирського окружного адміністративного суду надійшов відзив на адміністративний позов, у якому відповідач проти адміністративного позову заперечує, просить відмовити у задоволенні адміністративного позову. Відповідач вважає, що оскаржуване рішення не порушує права позивача, оскільки встановлює плату за проїзд для пенсіонерів до 10:00 та після 16:00, а у період з 10:00 до 16:00 пенсіонери мають право на безкоштовний проїзд. Отже правом на безкоштовний проїзд пенсіонери можуть скористатися, однак у визначений час. Окрім того відповідач вважає, що позивачем обрано невірний спосіб захисту порушеного права та не надано доказів порушення права на безкоштовний проїзд (а.с. 44-47).
Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 12.07.2024 задовольнено клопотання представника відповідача від 02.07.2024 (вх. №37471/24) та постановлено судовий розгляд справи №240/10922/24 проводити за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання в адміністративній справі №240/10922/24 на 15.08.2024 об 11:00 у приміщенні Житомирського окружного адміністративного суду, розташованого за адресою: м.Житомир, вул.Бориса Лятошинського, 5, зал судових засідань №1. Зобов`язано Виконавчий комітет Житомирської міської ради опублікувати у відповідному виданні оголошення про оскарження рішення №480 від 28.03.2024 та додатку №2, виданого Виконавчим комітетом Житомирської міської ради Житомирської області, не пізніше ніж за сім днів до дня підготовчого засідання.
У судове засідання, призначене на 15.08.2024, прибув позивач та представник відповідача.
Під час проведення підготовчого провадження судом з`ясовано, що оголошення про оскарження рішення №480 від 28.03.2024 та додатку №2, виданого Виконавчим комітетом Житомирської міської ради Житомирської області, опубліковано відповідачем у Житомирській обласній газеті "Відлуння" №30 (1764) за 24-30 липня 2024 р. (а.с. 65).
У судове засідання 15.08.2024 з`явився ОСОБА_2 , який є пенсіонером за віком та просив залучити його до участі у справі як третю особу, оскільки оскаржуване рішення порушує його право на безкоштовний проїзд, а рішення прийняте за результатами розгляду справи буде впливати на його права та обов`язки (а.с. 62).
Ухвалою суду, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, занесеною у протокол судового засідання, клопотання ОСОБА_2 задоволено, залучено ОСОБА_2 до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача.
Після завершення підготовчого провадження, позивач, представник відповідача та третя особа повідомили про те, що готові до судового розгляду та не заперечують проти закриття підготовчого провадження та початку судового розгляду безпосередньо у судовому засіданні 15.08.2024.
Заслухавши пояснення сторін у справі, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
Спірні правовідносини, що виникли між сторонами регулюються Конституцією України, Законом України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні"), Законом України від 5 квітня 2001 року № 2344-III "Про автомобільний транспорт" (далі - Закон України "Про автомобільний транспорт"), Законом України від 29 червня 2004 року № 1914-IV "Про міський електричний транспорт" (далі - Закон України "Про міський електричний транспорт"), Законом України від 27 лютого 2014 року № 794-VII "Про Кабінет Міністрів України" (далі - Закон України "Про Кабінет Міністрів України"), Постановою Кабінету Міністрів України від 17 травня 1993 р. № 354 "Про безплатний проїзд пенсіонерів на транспорті загального користування" (далі - Постанова КМУ №354 "Про безплатний проїзд пенсіонерів на транспорті загального користування").
Пільгові перевезення пасажирів врегульовані положеннями Законів України "Про автомобільний транспорт", "Про міський електричний транспорт".
Відповідно до статті 29 Закону України "Про автомобільний транспорт" автомобільним перевізником та автомобільним самозайнятим перевізником, які здійснюють перевезення пасажирів на договірних умовах, є суб`єкти господарювання, які відповідно до законодавства та одержаної ліцензії надають послуги за договором перевезення пасажирів транспортним засобом, що використовується ними на законних підставах. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані надати перевізникам, які здійснюють пільгові перевезення пасажирів та перевезення пасажирів за регульованими тарифами, компенсацію відповідно до закону.
Згідно з частиною 1 статті 31 Закону України "Про автомобільний транспорт" відносини автомобільного перевізника, що здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування міських, приміських та міжміських, які не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути), із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування визначаються договором про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування, у якому встановлюються: перелік маршрутів загального користування, які буде обслуговувати автомобільний перевізник, умови організації перевезень, показники якості транспортного обслуговування населення, термін роботи автомобільного перевізника, зобов`язання органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо облаштування маршруту, підтримки проїзної частини автомобільної дороги та під`їзних шляхів у належному стані (тільки для міських автобусних маршрутів), розмір компенсації витрат автомобільного перевізника внаслідок перевезення пільгових пасажирів та регулювання тарифів, механізм їх виплати.
Статтею 37 Закону України "Про автомобільний транспорт" визначено, що пільгові перевезення пасажирів, які відповідно до законодавства користуються такими правами, забезпечують автомобільні перевізники, які здійснюють перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування.
Автомобільному перевізнику, який здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, забороняється відмовлятися від пільгового перевезення, крім випадків, передбачених законом.
Безпідставна відмова від пільгового перевезення тягне за собою відповідальність згідно із законом.
Види та обсяги пільгових перевезень установлюються замовленням, у якому визначається порядок компенсації автомобільним перевізникам, які здійснюють перевезення пасажирів на маршрутах загального користування, збитків від цих перевезень.
Абзацом першим частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" встановлена відповідальність за порушення законодавства про автомобільний транспорт, а скаме: до автомобільних перевізників застосовується адміністративно-господарський штраф за безпідставну відмову від пільгового перевезення пасажира у розмірі десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Відповідно до частини 5 статті 4 Закону України "Про міський електричний транспорт" перевізник не вправі відмовлятися від пільгових перевезень, крім випадків, передбачених законами.
Замовник транспортних послуг зобов`язаний представляти і захищати інтереси споживачів таких послуг (абзац перший частини першої статті 12 Закону України "Про міський електричний транспорт".
Статтею 14 Закону України "Про міський електричний транспорт" визначено, що тарифна політика у сфері міського електричного транспорту ґрунтується на принципах забезпечення доступності транспортних послуг та створення умов для здійснення сталих і безпечних пасажироперевезень.
Відповідно до частини 3 статті 39 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" Кабінет Міністрів України в порядку, визначеному законом, за рахунок коштів, передбачених у Державному бюджеті України, компенсує витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади.
Отже, пільгове перевезення пасажирів встановлюється державою та компенсується перевізникам замовниками таких послуг за умовами договору.
Витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень Кабінету Міністрів України компенсуються Кабінетом Міністрів України за рахунок коштів, передбачених у Державному бюджеті України.
Соціальний захист пільгових категорій населення здійснюється згідно з Конституцією України та законами України.
Відповідно до частини першої статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Підпунктом 2 пункту "а" статті 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на теплову енергію (у тому числі її виробництво, транспортування та постачання), тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, на інші комунальні послуги (крім тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, тарифів на комунальні послуги, які встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), побутові, транспортні та інші послуги.
Отже, Виконавчий комітет Житомирської міської ради наділений повноваженнями на встановлення тарифів на транспортні послуги.
Згідно з положеннями частини 3 статті 22 Конституції України при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Конституційний Суд України здійснив тлумачення зазначених конституційних положень, а також сформулював юридичну позицію, за якою:
Зміст прав і свобод людини - це умови і засоби, які визначають матеріальні та духовні можливості людини, необхідні для задоволення потреб її існування і розвитку.
Обсяг прав людини - це кількісні показники відповідних можливостей, які характеризують його множинність, величину, інтенсивність і ступінь прояву та виражені у певних одиницях виміру. Звуження змісту прав і свобод означає зменшення ознак, змістовних характеристик можливостей людини, які відображаються відповідними правами та свободами, тобто якісних характеристик права.
Звуження обсягу прав і свобод - це зменшення кола суб`єктів, розміру території, часу, розміру або кількості благ чи будь-яких інших кількісно вимірюваних показників використання прав і свобод, тобто їх кількісної характеристики (абзаци 5 та 6 пункту 4 мотивувальної частини рішення КСУ від 11.10.2005 № 8-рп/2005)
Конституційний Суд України вказав, що скасування конституційних прав і свобод - це їх офіційна (юридична або фактична) ліквідація; звуження змісту та обсягу прав і свобод є їх обмеженням (абзац 4 підпункту 5.2 пункту 5 мотивувальної частини рішення КСУ від 22.10.2005 № 5-рп/2005).
Судом встановлено, що рішенням Виконавчого комітету Житомирської міської ради від 28.03.2024 №480 "Про внесення змін до рішення виконавчого комітету ради від 03.08.2022 №555" (далі - рішення Виконавчого комітету Житомирської міської ради №480 від 28.03.2024) внесено зміни до п.1 рішення виконавчого комітету ради від 03.08.2022 №555 "Про затвердження вартості проїзду в громадському транспорті Житомирської об`єднаної територіальної громади" та викладено у наступній редакції: "Встановити вартість проїзду у громадському транспорті загального користування згідно з додатком 1 та додатком 2" (а.с. 24).
Згідно з Додатком №1 до рішення Виконавчого комітету Житомирської міської ради №480 від 28.03.2024 встановлено вартість проїзду в громадському транспорті загального користування на території Житомирської міської територіальної громади.
Зокрема для користувачів громадського транспорту Житомирської міської територіальної громади: "Пенсіонери за віком та особи з інвалідністю ІІІ групи відповідно до рішення міської ради від 12.04.2018 №992 (зі змінами та доповненнями від 07.02.2019 №1340)" визначено вартість проїзду на автобусних маршрутах у розмірі 9 грн за пільговою карткою/карткою житомирянина (а.с. 22 на звороті).
Згідно з Додатком №2 до рішення Виконавчого комітету Житомирської міської ради №480 від 28.03.2024 встановлено вартість проїзду в громадському транспорті загального користування на території Житомирської міської територіальної громади.
Зокрема для користувачів громадського транспорту Житомирської міської територіальної громади: "Пенсіонери за віком та особи з інвалідністю ІІІ групи відповідно до рішення міської ради від 12.04.2018 №992 (зі змінами та доповненнями від 07.02.2019 №1340)" визначено вартість проїзду на електротранспорті у розмірі 5 грн за пільговою карткою/карткою житомирянина у години до 10:00 та після 16:00, а також визначено вартість проїзду на автобусних маршрутах у розмірі 9 грн за пільговою карткою/карткою житомирянина (а.с. 22).
Отже, Додатками №1 та №2 до рішення Виконавчого комітету Житомирської міської ради №480 від 28.03.2024 встановлено плату за проїзд в громадському транспорті для пенсіонерів за віком.
Статтею 140 Конституції України визначено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Статтею 113 Конституції України встановлено, що Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади.
Відповідно до пункту 3 статті 116 Конституції України Кабінет Міністрів України забезпечує проведення фінансової, цінової, інвестиційної та податкової політики; політики у сферах праці й зайнятості населення, соціального захисту, освіти, науки і культури, охорони природи, екологічної безпеки і природокористування.
Згідно з пунктом 2 статті 20 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" Кабінет Міністрів України у сферах соціальної політики, охорони здоров`я, освіти, науки, культури, спорту, туризму, охорони навколишнього природного середовища та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій: забезпечує проведення державної соціальної політики, вживає заходів щодо підвищення реальних доходів населення та забезпечує соціальний захист громадян.
Відповідно до статті 117 Конституції України Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов`язковими до виконання.
17 травня 1993 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 354 "Про безплатний проїзд пенсіонерів на транспорті загального користування".
Відповідно до пункту 1 Постанови КМУ №354 "Про безплатний проїзд пенсіонерів на транспорті загального користування" Кабінет Міністрів України постановляє: ввести безплатний проїзд для пенсіонерів за віком на міському пасажирському транспорті загального користування (крім метрополітену і таксі) та приміських маршрутах.
Постанова КМУ №354 "Про безплатний проїзд пенсіонерів на транспорті загального користування" прийнята у сфері державної соціальної політики, забезпечує соціальний захист пенсіонерів за віком та є обов`язковою до виконання.
Встановлення Виконавчим комітетом Житомирської міської ради плати за проїзд для пенсіонерів за віком суперечить постанові КМУ №354 "Про безплатний проїзд пенсіонерів на транспорті загального користування", якою введено безплатний проїзд для пенсіонерів за віком на міському пасажирському транспорті загального користування (крім метрополітену і таксі) та приміських маршрутах.
Отже, рішення Виконавчого комітету Житомирської міської ради Житомирської області №480 від 28.03.2024 "Про внесення змін до рішення виконавчого комітету ради від 03.08.2022 №555" в частині встановлення плати за проїзд для пенсіонерів за віком у Додатку №1 та Додатку №2 до наведеного рішення не відповідає правовому акту вищої юридичної сили - постанові КМУ №354 "Про безплатний проїзд пенсіонерів на транспорті загального користування".
Відповідно до частини 1 статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Право пенсіонерів за віком на безкоштовний проїзд громадським транспортом, встановлене постановою КМУ №354 "Про безплатний проїзд пенсіонерів на транспорті загального користування", є одним із видів соціального захисту громадян у старості.
Отже, положення Додатку №1 та Додатку №2 до рішення Виконавчого комітету Житомирської міської ради Житомирської області №480 від 28.03.2024 "Про внесення змін до рішення виконавчого комітету ради від 03.08.2022 №555" в частині встановлення плати за проїзд для пенсіонерів за віком не відповідають також положенням частини 1 статті 46 Конституції України, оскільки ліквідовують право пенсіонерів на безкоштовний проїзд на автобусних маршрутах та звужують право пенсіонерів на безкоштовний проїзд на електротранспорті, змушуючи їх користуватись електротранспортом лише у певні години протягом доби, фактично витісняючи пенсіонерів із громадського транспорту у встановлений Виконавчим комітетом Житомирської міської ради час, що не є допустимим у соціальній та правовій державі, якою є Україна у відповідності до статті 1 Конституції України.
Відповідно до частини 9 статті 264 Кодексу адміністративного судочинства України суд може визнати нормативно-правовий акт протиправним (незаконним чи таким, що не відповідає правовому акту вищої юридичної сили) та нечинним повністю або в окремій його частині.
Частиною 10 статті 264 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що якщо у процесі розгляду справи щодо нормативно-правового акта суд виявить, що інші нормативно-правові акти, прийняті відповідачем, чи їх окремі положення, крім тих, щодо яких відкрито провадження в адміністративній справі, безпосередньо впливають на прийняття рішення у справі і без визнання таких нормативно-правових актів протиправними неможливий ефективний захист прав позивача, суд визнає такі акти чи їх окремі положення протиправними в порядку, визначеному цією статтею.
Враховуючи наведені положення Кодексу адміністративного судочинства України та встановлені обставини справи, суд вважає, що Додаток №1 та Додаток №2 до рішення Виконавчого комітету Житомирської міської ради Житомирської області №480 від 28.03.2024 "Про внесення змін до рішення виконавчого комітету ради від 03.08.2022 №555" в частині встановлення плати за проїзд пенсіонерам за віком безпосередньо впливають на прийняття рішення у справі та приходить до висновку про визнання їх протиправними та нечинними в частині встановлення плати за проїзд для пенсіонерів за віком. В іншій частині Додаток №1 та Додаток №2 до рішення Виконавчого комітету Житомирської міської ради Житомирської області №480 від 28.03.2024 "Про внесення змін до рішення виконавчого комітету ради від 03.08.2022 №555", а також пункт 1 рішення Виконавчого комітету Житомирської міської ради Житомирської області №480 від 28.03.2024 "Про внесення змін до рішення виконавчого комітету ради від 03.08.2022 №555" не зачіпають права позивача та не скасовуються судом.
Керуючись статтями 9, 77, 90, 139, 242-246, 264 Кодексу адміністративного судочинства України,
вирішив:
Задовольнити частково адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , паспорт НОМЕР_1 ) до Виконавчого комітету Житомирської міської ради Житомирської області (майдан С.П.Корольова, 4/2, м.Житомир, 10014, код ЄДРПОУ 04053625), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ), про визнання протиправним та скасування пункту рішення і додатку.
Визнати протиправними та нечинними Додаток №1 та Додаток №2 до рішення Виконавчого комітету Житомирської міської ради Житомирської області №480 від 28.03.2024 "Про внесення змін до рішення виконавчого комітету ради від 03.08.2022 №555" в частині встановлення плати за проїзд наступним користувачам громадського транспорту Житомирської міської територіальної громади: "Пенсіонери за віком та особи з інвалідністю ІІІ групи відповідно до рішення міської ради від 12.04.2018 №992 (зі змінами та доповненнями від 07.02.2019 №1340)" - у частині, що стосується встановлення плати за проїзд пенсіонерам за віком.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Резолютивна частина рішення суду про визнання нормативно-правового акта протиправним та нечинним невідкладно публікується відповідачем у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено, після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати до Сьомого апеляційного адміністративного суду апеляційну скаргу на рішення суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Д.М. Гурін
Повне судове рішення складене 27 серпня 2024 року
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.08.2024 |
Оприлюднено | 29.08.2024 |
Номер документу | 121223968 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Гурін Дмитро Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Гурін Дмитро Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Гурін Дмитро Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні