Рішення
від 26.08.2024 по справі 280/5213/24
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

26 серпня 2024 року Справа № 280/5213/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Конишевої О.В., розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу

за позовом ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "АГРО ТРЕЙДІНГ" (70411, Запорізька область, Запорізький р-н, сел. Володимирівське, вул.Жемчужна, буд. 35, код ЄДРПОУ 39281405)

до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166, код ЄДРПОУ ВП 44118663)

Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа,8, код ЄДРПОУ 43005393)

про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

05.06.2024 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "АГРО ТРЕЙДІНГ" (далі позивач) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі відповідач 1), Державної податкової служби України (далі відповідач 2), в якому позивач просить суд (згідно уточненої позовної заяви від 12.06.2024):

1.Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11031003/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 25.04.2024 року № 150.

2.Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11031000/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 25.04.2024 року № 151.

3.Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11030998/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 25.04.2024 року № 152.

4.Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11031009/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 26.04.2024 року № 154.

5.Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11031008/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 26.04.2024 року № 155.

6.Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11031006/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 26.04.2024 року № 156.

7.Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11031007/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 26.04.2024 року № 157.

8.Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11031005/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 26.04.2024 року № 158.

9.Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11031004/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 26.04.2024 року № 159.

10.Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11031015/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 27.04.2024 року № 161.

11.Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11031019/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 27.04.2024 року № 162.

12.Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11031014/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 27.04.2024 року №

13.Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11030985/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 27.04.2024 року №

14.Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11031023/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 27.04.2024 року №

15.Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11031010/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 27.04.2024 року №

16.Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11030995/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 28.04.2024 року № 167.

17.Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11030997/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 28.04.2024 року № 168.

18.Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11030993/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 28.04.2024 року № 169.

19.Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11030991/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 29.04.2024 року № 171.

20.Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» від 25.04.2024 року № 150, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

21.Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» від 25.04.2024 року № 151, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

22.Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» від 25.04.2024 року № 152, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

23.Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» від 26.04.2024 року № 154, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

24.Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» від 26.04.2024 року № 155, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

25.Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» від 26.04.2024 року № 156, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

26.Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» від 26.04.2024 року № 157, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

27.Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» від 26.04.2024 року № 158, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

28.Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» від 26.04.2024 року № 159, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

29.Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» від 27.04.2024 року № 161, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

30.Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕИДІНГ» від 27.04.2024 року № 162, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

31.Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕИДІНГ» від 27.04.2024 року № 163, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

32.Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕИДІНГ» від 27.04.2024 року № 164, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

33.Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕИДІНГ» від 27.04.2024 року № 165, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

34.Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕИДІНГ» від 27.04.2024 року № 166, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

35.Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕИДІНГ» від 28.04.2024 року № 167, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

36.Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕИДІНГ» від 28.04.2024 року № 168, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

37.Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕИДІНГ» від 28.04.2024 року № 169, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

38.Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕИДІНГ» від 29.04.2024 року № 171, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що ним направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) спірні податкові накладні, проте, позивачем було отримано квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, в яких зазначено, що документи прийнято, але їх реєстрація зупинена. Зазначає, що підставою для зупинення реєстрації спірних податкових накладних послугував пункт 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Разом з тим, позивач вважає, що ним були надані усі документи, які дають змогу ідентифікувати та зрозуміти сутність господарської операції. Позивач вказував на те, що рішенням, яким відмовлено в реєстрації спірної накладної є формальним та не містить жодної чіткої/конкретної підстави для відмови у реєстрації спірної накладної. Просить позовні вимоги задовольнити.

До суду від представника відповідача 1 надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначає, що реєстрація податкової накладної, виписаної позивачем була зупинена у зв`язку з тим, що податкова накладна відповідала критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зазначає, що комісією прийнято рішення про відмову у реєстрації спірних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отримання повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку. Вважає, що відповідачем правомірно прийнято рішення про відмову в реєстрації спірних податкових накладних. Просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Ухвалою суду від 27.06.2024 відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження. Сторонам повідомлено про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні). Відповідачу запропоновано у 15-денний строк з дня отримання ухвали надати відзив на позовну заяву.

Ухвалою суду від 24.07.2024 у задоволенні клопотання представника позивача та відповідача-1 про розгляд справи з повідомленням (викликом) сторін відмовлено.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Суд, оцінивши повідомлені позивачем обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наявність достатніх підстав для прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі.

Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, судом встановлено наступне.

На виконання Договору поставки № 01/12/2023-2 від 01.12.2023 між ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ» (Постачальник) та ТОВ «ОПТІМУСАГРО ТРЕЙД» (ЄДРПОУ 41161689) (Покупець), предметом якого є постачання : Олія соняшникова нерафінована невиморожена першого ґатунку код товару згідно з УКТ ЗЕД 1512, Продавцем було реалізовано олію соняшникову в кількості 466,65 тон за видатковими накладними № 694 від 25.04.2024 на суму 933698,88 грн з ПДВ; №695 від 25.04.2024 на суму 1 017 746,46 грн з ПДВ; № 696 від 25.04.2024 на суму 969 082,38 грн з ПДВ; № 718 від 26.04.2024 на суму 985 363,26 грн з ПДВ; №719 від 26.04.2024 року на суму 986 103,30 грн з ПДВ; №720 від 26.04.2024 на суму 915 429,48 грн з ПДВ; № 721 від 26.04.2024 на суму 848 455,86 грн з ПДВ; № 722 від 26.04.2024 року на суму 950 581,38 грн з ПДВ; № 723 від 26.04.2024 року на суму 1 053 076,92 грн з ПДВ; № 724 від 27.04.2024 року на суму 965 012,16 грн з ПДВ; № 725 від 27.04.2024 року на суму 923 939,94 грн з ПДВ; № 726 від 27.04.2024 на суму 947 251,20 грн з ПДВ; №727 від 27.04.2024 року на суму 837 725,28 грн з ПДВ; № 728 від 27.04.2024 на суму 960 571,92 грн з ПДВ; № 730 від 27.04.2024 року на суму1 046 046,54 грн з ПДВ; №731 від 28.04.2024 року на суму 1 049 746,74 грн з ПДВ; №732 від 28.04.2024 року на суму 945 401,10 грн з ПДВ; №733 від 28.04.2024 року на суму 915 799,50 грн з ПДВ № 741 від 29.04.2024 на суму 955 021,62 грн з ПДВ.

Транспортування відбувалось згідно ТТН .

Перевезення товару від ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ» до ТОВ «ОПТІМУСАГРО ТРЕЙД» відбувалось автотранспортом сторонніх підприємств та за рахунок продавця згідно товарно-транспортних накладних: № 2504/01; № 2504/03; № 2504/05; № 2604/01; № 2604/02; № 2604/03; № 2604/04; № 2604/05; № 2604/10; № 2704/01; № 2704/02; № 2704/05; № 2704/08; № 2704/10; № 2704/11; № 2804/01; № 2804/02; № 2804/04; №2904/02. По даті першої події (відвантаження) виписана податкова накладна від 25.04.2024 року № 150; від 25.04.2024 року № 152; від 25.04.2024 року №151; від 26.04.2024 року №158; від 26.04.2024 № 157; від 26.04.2024 № 159; від 26.04.2024 № 156; від 26.04.2024 № 155; від 26.04.2024 року № 154; від 27.04.2024 року № 166; від 27.04.2024 року № 165; від 27.04.2024 року № 164; від 27.04.2024 року № 163; від 27.04.2024 року № 162; від 27.04.2024 року № 161; від 28.04.2024 року № 167; від 28.04.2024 року № 168; від 28.04.2024 року № 169; від 29.04.2024 № 171.

Для виробництва олії соняшникової нерафінованої невимороженої першого ґатунку, вказаної в заблокованих податкових накладних було придбано сировину: Насіння соняшнику у СФГ «ПАВЛІВСЬКЕ» ( код 30868235 ) за видатковою накладною: №81 від 17.04.2024 року на суму 1 116 047,61 грн з ПДВ; № 86 від 20.04.2024 року на суму 099 947,60 грн з ПДВ; № 82 від 18.04.2024 року на суму 1 184 100,03 грн з ПДВ. ПСП «АГРОФІРМА «ПЕРШЕ ТРАВНЯ» (код 25543635) за видатковою накладною №37 від 19.04.2024 р. на суму 3 155 693,85 грн з ПДВ;№ 38 від 20.04.2024 року на суму 033 834,37 грн з ПДВ. ТОВ АГРОФІРМА «СЛАВУТИЧ» (код 25520143) за видатковою накладною № 149 від 19.04.2024 р. на суму 3 133 913,37 грн з ПДВ; № 152 від 20.04.2024 року на суму 1 932 357,16 грн з ПДВ; СФГ ОСОБА_1 (код НОМЕР_1 ) за видатковою накладною №32 від 17.04.2024 року на суму 790 564,07 грн з ПДВ; ТОВ «ДРУЖБА» (код 30699144) за видатковою накладною № 56 від 17.04.2024 року на суму 1 630 565,58 грн з ПДВ, № 58 від 18.04.2024 року на суму 2 362 521,54 грн з ПДВ; ТОВ «Агроколос-Трейд» (код 43696975) за видатковою накладною № 5 від 19.04.2024 року на суму 1 850 081,19 грн з ПДВ,№4 від 18.04.2024 року на суму 2 289 351,48 грн з ПДВ, № 3 від 17.04.2024 року на суму 2 324 071,5о грн з ПДВ; доставка здійснювалась згідно товарно-транспортних накладних за рахунок ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ». Оплата товару здійснена згідно платіжного доручення: № 250 від 12.01.2024 р. на суму 1 193 009,54 грн з ПДВ; № 225 від 11.01.2024 на суму 1 842 164,74 грн з ПДВ; №251 від 12.01.2024 р. на суму 1 073 735,79 грн з ПДВ.

Відповідно до вимог ст. 201 Податкового кодексу України Товариство з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронної звітності» засобами телекомунікаційного зв`язку складено і направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні по взаємовідносинах з ТОВ «ОПТІМУСАГРО ТРЕЙД»: від 25.04.2024 року № 150, від 25.04.2024 року № 151, від 25.04.2024 року № 152, від 26.04.2024 року № 154, від 26.04.2024 року № 155, від 26.04.2024 року № 156, від 26.04.2024 року № 157, від 26.04.2024 року № 158, від 26.04.2024 року № 159, від 27.04.2024 року № 161, від 27.04.2024 року № 162, від 27.04.2024 року № 163, від 27.04.2024 року № 164, від 27.04.2024 року № 165, від 27.04.2024 року № 166, від 28.04.2024 року № 167, від 28.04.2024 року № 168, від 28.04.2024 року № 169, від 29.04.2024 року № 171.

Згідно з отриманими позивачем Квитанціями ПН прийняті, але реєстрація зупинена на підставі того, що «Обсяг постачання товару/послуги 1512 ,перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.».

Позивач скористався своїм правом та надав на розгляд Комісії Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.

06.05.2024 року ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ» було направлено Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових в яких платнику податку пропонується додатково надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у поданих на реєстрації податкових накладних:

Надати оборотно-сальдові відомості по рахунках: 361,681; складський облік соняшника; калькуляція на продукцію та сертифікати якості.

Позивач скористався своїм правом та надав на розгляд Комісії Повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, які необхідні для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З урахуванням поданих ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ» пояснень та копій документів, Комісією відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН (пункт 10) було направлено позивачу рішення:

№11031003/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №150 від 25.04.2024;

№11031000/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №151 від 25.04.2024;

№11030998/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №152 від 25.04.2024;

№11031009/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №154 від 26.04.2024;

№11031008/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №155 від 26.04.2024;

№11031006/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №156 від 26.04.2024;

№11031007/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №157 від 26.04.2024;

№11031005/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №158 від 26.04.2024;

№11031004/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №159 від 26.04.2024;

№11031015/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №161 від 27.04.2024;

№11031019/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №162 від 27.04.2024;

№11031014/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №163 від 27.04.2024;

№11030985/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №164 від 27.04.2024;

№11031023/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №165 від 27.04.2024;

№11031010/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №166 від 27.04.2024;

№11030995/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №167 від 28.04.2024;

№11030997/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №168 від 28.04.2024;

№11030993/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №169 від 28.04.2024;

№11030991/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №171 від 29.04.2024

з наступним обґрунтуванням: «ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отримання повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку».

Позивачем подано до ДПС України скарги про скасування вище зазначених рішень про відмову в реєстрації спірних податкових накладних.

Проте, за результатами розгляду скарги, скарги залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін. Підстава: ненадання платником податку копій документів щодо постачання/ придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності повних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Не погодившись з рішенням про відмову у реєстрації податкової накладної, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної, б) дата складання податкової накладної, в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг, г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу), д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг, е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг, є) ціна постачання без урахування податку, ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні, з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку, і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду, й) індивідуальний податковий номер.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року (далі - Порядок №1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту), чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування, дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України, наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України, наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.), наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується, факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами, відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Аналогічні приписи наведені у пункті 201.16 статті 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок №1165) у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пункт 1 Додатку 3 Обсяг постачання товару/послуги згідно з кодомУКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений уподатковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.

Згідно з пунктами 7, 8 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

Згідно з пунктами 7, 8,11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.

Наведені норми дають підстави для висновку, що законодавець встановлює перелік обов`язкової для фіксації в рамках квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної інформації. Без деталізації такого роду інформації відповідна квитанція не може вважатися належним чином оформленою.

Верховний Суд неодноразово вказував на протиправний характер формулювання податковими органами підстави для зупинення реєстрації податкової накладної без вказівки на конкретні документи, які слід надати, адже «у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні саме суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної» (Постанова ВС від 30.09.2022 у справі № 600/332/21-а).

Натомість, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, отриманої позивачем, не зазначено чіткого переліку документів, необхідних для її реєстрації, що у свою чергу поставило позивача у стан правової невизначеності та позбавило можливості надати необхідний для реєстрації податкових накладних (в розумінні відповідачів) пакет документів. Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Попри те, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначено Порядком №520, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема, від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.

Отримана позивачем квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної позивача містила загальну пропозицію щодо надання пояснень та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію. Контролюючим органом пропозиція надання документів викладена без конкретизації їх переліку.

Однак, навіть попри це, після прийняття контролюючим органом рішення про зупинення реєстрації податкової накладної, позивачем подано Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, до яких додано копії договорів та первинних документів, оформлених позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом, складених у відповідності до вимог законодавства, які засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань. Документи, надані позивачем разом з повідомленням про надання пояснень засвідчують реальний рух активів.

Проте, не дивлячись на те, що невідповідність вимог контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимог комісії, останньою було прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.

Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 року за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Верховний Суд у постанові від 16.02.2023 у справі № 380/7648/22 зазначив: «здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу».

Щодо посилання відповідача, що позивачем для перевезення насіння соняшнику від постачальників було використано власні транспортні засоби та напівпричепи, які перераховані у відзиві на позовну заяву та зазначено, що оскільки у ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ» відсутні зареєстровані потужності для перевезення сировини рослинного походження, то у позивача відсутнє право на таке перевезення, суд зазначає наступне.

Не підлягає державній реєстрації як окрема потужність транспортний засіб, що використовується оператором ринку у зв`язку з експлуатацією іншої належної йому зареєстрованої потужності або потужності, на яку видано експлуатаційний дозвіл. Транспортні засоби, що використовуються оператором ринку виключно для перевезення харчових продуктів, яке не пов`язане з експлуатацією належної йому зареєстрованої потужності або потужності, на яку видано експлуатаційний дозвіл, підлягають кумулятивній державній реєстрації, для якої подається одна заява (незалежно від кількості відповідних транспортних засобів) та за результатами якої присвоюється один особистий реєстраційний номер. Транспортний засіб, що використовується як потужність з реалізації харчових продуктів кінцевим споживачам, підлягає державній реєстрації як окрема потужність (ч. 1 ст. 25 ЗУ № 2681-III).

Оскільки, ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ» використовує свої транспортні засоби лише для перевезення Насіння соняшнику від постачальників, то в даному випадку державна реєстрація потужностей ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ» для перевезення сировини рослинного пошкодження не потрібна.

Таким чином, відсутність реєстрації потужності лише для перевезення сировини рослинного походження не впливає на реєстрацію господарських операцій та як наслідок не підлягає перевірці при прийнятті рішення про реєстрацію податкових накладних.

Крім того, суд зазначає, що приймаючи рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, контролюючий орган жодним чином нічого не вказав про відсутність права у ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ» на перевезення сировини рослинного походження, як на підставу у відмові у реєстрації відповідних податкових накладних.

Щодо посилання відповідача, що суб`єкти господарювання, які поставляли позивачу насіння соняшнику, яке було реалізоване ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ», не мають зареєстрованих потужностей для первинного виробництва сировини рослинного походження, що відповідно до ч. 8 ст. 20 Закону №2681-III, виключає економічний ефект від такої діяльності, оскільки обіг таких харчових продуктів заборонено, суд вважає за необхідне зазначити, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій платника податку на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України (Постанова ВС від 16.02.2023 року справа № 380/7648/22).

Отож предметом розгляду у цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між Позивачем та його контрагентами.

Таким чином, наявність чи відсутність реєстрації потужності з виробництва та/або обігу харчових продуктів жодним чином не впливає на реєстрацію господарських операцій та як наслідок не підлягає перевірці при прийнятті рішення про реєстрацію податкових накладних.

Крім того, ГУ ДПС у Запорізькій області у своєму відзиві зазначає, що окрім того, що ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ» не було подано на розгляд Комісії контролюючого органу документального підтвердження права власності або іншого похідного від такого права ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ» на транспортні засоби та причепи/напівпричепи, які були використані для перевезення сировини від ТОВ «Агроколос-Трейд», СФГ «ПАВЛІВСЬКЕ», ТОВ «АГРОФІРМА «СЛАВУТИЧ» та ПСП «АГРОФІРМА «ПЕРШЕ ТРАВНЯ». ГУ ДПС у Запорізькій області вказує ще й на те, що за цими об`єктами не було здійснено повідомлення про зазначені об`єкти, пов`язані з оподаткуванням за формою 20-ОПП. Відповідно, на думку відповідача, у контролюючого органу виникли, на його думку, обґрунтовані сумніви щодо реалізації проведення господарської операції з постачання Насіння соняшнику, а саме чи було дійсно доставлено сировину для переробки та виготовлення продукції, яка в подальшому була реалізована ТОВ «ОПТІМУСАГРО ТРЕЙД».

Суд зазначає, що позивачем при подачі ним скарги на рішення комісії про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подавалися «Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою 20-ОПП», тому твердження у ГУ ДПС у Запорізькій області стосовно того, що у контролюючого органу не було документального підтвердження, що за причепами/напівпричепами ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ», які були використані для перевезення сировини, не було здійснено повідомлення про зазначені об`єкти, пов`язані з оподаткуванням за формою 20-ОПП є хибним.

Суд звертає увагу, що приймаючи рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, контролюючий орган жодним чином не вказав про відсутність Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою 20-ОПП, як на підставу у відмові у реєстрації відповідних податкових накладних.

Щодо посилання ГУ ДПС у Запорізькій області у відзиві, що ні в одному з поданих на розгляд ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ» договорів з постачальниками насіння соняшнику не виконано вимоги ч. 4 ст. 180 ГК України, зокрема не вказано рік врожаю Насіння соняшнику, що реалізується, а також клас Насіння соняшнику, що впливає на кінцевий результат обробки насіння... Крім того, партії насіння соняшнику не супроводжувалися свідоцтвом про вміст пестицидів, токсичних елементів, мікотоксинів, радіонуклідів і посвідчення або сертифікатом про якість. За таких обставин, контролюючий орган не може оцінити достатність поставлених партій насіння соняшнику для виконання зобов`язань позивача за Договором поставки, суд зазначає наступне.

Господарський договір є однією з підстав виникнення прав та обов`язків його контрагентів у сфері господарювання. У силу укладення договору певного виду сторони підпорядковують свої відносини як загальним положенням про зобов`язання, визначеним ГК або ЦК, так і відповідним законодавчим актам, що регулюють такий вид господарських відносин. Змістом договору охоплюються не тільки ті умови (права та обов`язки сторін у зобов`язальних правовідносинах), що визначені угодою між сторонами, а й ті, які імперативно визначені законодавством для окремих видів договорів.

Так, дійсно, аналізуючи зміст ст. 180 ГК України, можна дійти висновку, що істотними умовами договору є: предмет договору; ціна договору; строк дії.

Відповідно до змісту ч. ч. 3, 4 ст. 180 ГК України, при укладенні господарського договору сторони зобов`язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору (ч. 3). Умови про предмет у господарському договорі повинні визначати найменування (номенклатуру, асортимент) та кількість продукції (робіт, послуг), а також вимоги до їх якості. Вимоги щодо якості предмета договору визначаються відповідно до обов`язкових для сторін нормативних документів, зазначених у ст. 15 цього Кодексу, а у разі їх відсутності - в договірному порядку, з додержанням умов, що забезпечують захист інтересів кінцевих споживачів товарів і послуг (ч. 4).

Частиною 1 ст. 15 ГК України закріплено, що у сфері господарювання застосовуються технічні регламенти, стандарти, кодекси усталеної практики та технічні умови.

Договір поставки укладається на розсуд сторін або відповідно до державного замовлення (ч. 2 ст. 265 ГК України).

Сторони для визначення умов договорів поставки мають право використовувати відомі міжнародні звичаї, рекомендації, правила міжнародних органів та організацій, якщо це не заборонено прямо або у виключній формі цим Кодексом чи законами України (ч. 4 ст. 265 ГК України).

З змістом ст. 266 ГК України, «Предметом поставки є визначені родовими ознаками продукція, вироби з найменуванням, зазначеним у документації до зразків (еталонів), прейскурантах чи товарознавчих довідниках. Предметом поставки можуть бути також продукція, вироби, визначені індивідуальними ознаками» (ч. 1). Загальна кількість товарів, що підлягають поставці, їх часткове співвідношення (асортимент, сортамент, номенклатура) за сортами, групами, підгрупами, видами, марками, типами, розмірами визначаються специфікацією за згодою сторін, якщо інше не передбачено законом (ч. 2).

Як вказано у п. 1.2 договорах поставки, які укладались ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ» з різними контрагентами, ціна, кількість, якість, номенклатура, асортимент за одиницю Товару вказується в Додатках (специфікаціях, накладних) до цього Договору.

Тому, посилання відповідача на те, що ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ» порушено ч. 4 ст. 180 ГК України при укладанні договорів поставки із постачальниками є безпідставними, адже як зазначалось нами вище, що сторони є вільними під час укладання договорів. Тим паче, що товар є придатним, відповідає всім вимогам ДСТУ.

Позивачем надано на розгляд контролюючого органу для реєстрації податкової накладної документи, які складені з дотриманням вимог законодавства. Надіслані копії первинних та інших документів відображають господарські операції позивача та були достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Відповідач 1 в оскаржуваному рішенні не навів обґрунтованих мотивів прийняття такого рішення, зокрема чітке, як зазначає відповідач 1, посилання на критерії ризиковості ні яким чином не доводить підстави прийняття оскаржуваного рішення.

Верховний Суд у постанові від 05.03.2020 року у справі №640/467/19 сформував правовий висновок, відповідно до якого обґрунтованість, в силу ст. 2 КАС України, є однією з обов`язкових ознак рішення (дії, бездіяльності) суб`єкта владних повноважень, що підлягає встановленню адміністративним судом. Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його оформлення (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Відтак, з урахуванням невідповідності спірного рішення вимогам обґрунтованості та вмотивованості, а також з урахуванням реальності господарської операції між позивачем та його контрагентом, спірне рішення про відмову в реєстрації податкової накладної підлягає скасуванню.

Щодо обрання ефективного способу захисту прав позивача суд зазначає наступне.

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження. При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам. Згідно з частиною четвертою статті 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Згідно з нормами п. п. 19, 20 Порядку №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення), неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та / або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.

З огляду на наведені обставини справи, належним та ефективним способом захисту порушених прав позивача є не тільки скасування протиправного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, але і зобов`язання відповідача 2 зареєструвати в ЄРПН податкову накладну позивача датою подання її на реєстрацію.

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Всупереч наведеним вимогам відповідачами, як суб`єктами владних повноважень, не доведено правомірності винесення оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації досліджуваної податкової накладної.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки суд дійшов висновку про протиправність рішення ГУ ДПС у Запорізькій області та про необхідність зобов`язання ДПС України вчинити певні дії для умов відновлення порушеного права, суд доходить до висновку про необхідність стягнення понесених позивачем судових витрат зі сплати судового збору з кожного з них пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 241-246, 250,255 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "АГРО ТРЕЙДІНГ" (70411, Запорізька область, Запорізький р-н, сел. Володимирівське, вул.Жемчужна, буд. 35, код ЄДРПОУ 39281405) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166, код ЄДРПОУ ВП 44118663), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа,8, код ЄДРПОУ 43005393) задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації:

№11031003/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №150 від 25.04.2024;

№11031000/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №151 від 25.04.2024;

№11030998/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №152 від 25.04.2024;

№11031009/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №154 від 26.04.2024;

№11031008/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №155 від 26.04.2024;

№11031006/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №156 від 26.04.2024;

№11031007/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №157 від 26.04.2024;

№11031005/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №158 від 26.04.2024;

№11031004/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №159 від 26.04.2024;

№11031015/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №161 від 27.04.2024;

№11031019/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №162 від 27.04.2024;

№11031014/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №163 від 27.04.2024;

№11030985/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №164 від 27.04.2024;

№11031023/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №165 від 27.04.2024;

№11031010/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №166 від 27.04.2024;

№11030995/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №167 від 28.04.2024;

№11030997/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №168 від 28.04.2024;

№11030993/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №169 від 28.04.2024;

№11030991/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №171 від 29.04.2024.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою їх подання на реєстрацію, податкову накладну ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "АГРО ТРЕЙДІНГ" від 25.04.2024 року № 150, від 25.04.2024 року № 151, від 25.04.2024 року № 152, від 26.04.2024 року № 154, від 26.04.2024 року № 155, від 26.04.2024 року № 156, від 26.04.2024 року № 157, від 26.04.2024 року № 158, від 26.04.2024 року № 159, від 27.04.2024 року № 161, від 27.04.2024 року № 162, від 27.04.2024 року № 163, від 27.04.2024 року № 164, від 27.04.2024 року № 165, від 27.04.2024 року № 166, від 28.04.2024 року № 167, від 28.04.2024 року № 168, від 28.04.2024 року № 169, від 29.04.2024 року № 171.

Стягнути на користь ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "АГРО ТРЕЙДІНГ" (70411, Запорізька область, Запорізький р-н, сел. Володимирівське, вул.Жемчужна, буд. 35, код ЄДРПОУ 39281405) понесені витрати по сплаті судового збору у розмірі 23012,80 грн (двадцять три тисячі дванадцять гривень 80 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166, код ЄДРПОУ ВП 44118663).

Стягнути на користь ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "АГРО ТРЕЙДІНГ" (70411, Запорізька область, Запорізький р-н, сел. Володимирівське, вул.Жемчужна, буд. 35, код ЄДРПОУ 39281405) понесені витрати по сплаті судового збору у розмірі 23012,80 грн (двадцять три тисячі дванадцять гривень 80 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа,8, код ЄДРПОУ 43005393).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення виготовлено в повному обсязі 26.08.2024.

Суддя О.В. Конишева

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.08.2024
Оприлюднено29.08.2024
Номер документу121224427
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —280/5213/24

Постанова від 03.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 25.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 25.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 26.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Рішення від 26.08.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

Ухвала від 24.07.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

Ухвала від 27.06.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

Ухвала від 10.06.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні