ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
26 серпня 2024 рокум. ДніпроСправа № 360/544/24
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Петросян К.Є., розглянувши у спрощеному письмовому провадженні без виклику (повідомлення) сторін справу за позовом адвоката Меламеда Вадима Борисовича в інтересах ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області, Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Луганській області», Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській областях (філія ГСЦ МВС) про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
23 травня 2024 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов адвоката Меламеда Вадима Борисовича (далі представник позивача, Меламед В.Б.) в інтересах ОСОБА_1 (далі позивач, ОСОБА_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області (далі ГУ ПФУ в Луганській області, відповідач 1), Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Луганській області» (далі ДУ «ТМО МВС України по Луганській області, відповідач 2), відповідно до якого позивач з урахуванням уточнення від 24.06.2024, просить суд:
визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного Фонду України в Луганській області, що полягає у нездійсненні необхідних заходів для належного розрахунку пенсії позивача, за період з дати поновлення виплати пенсії - 01.11.2014 по теперішній час, відповідно до статей 8, 10, 43, та 63 Закону України від 9 квітня 1992 року № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», в тому числі отримати від Державної установи Територіальне медичне об`єднання міністерства внутрішніх справ України по Луганській області актуальну довідку про розмір грошового забезпечення, необхідну для перерахунку пенсії позивача, на момент її фактичної виплати відповідно до Постанови КМУ від 11.11.2015 № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», за формою, передбаченою постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», з урахуванням змін у грошовому забезпеченні, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», та провести перерахунок та виплату пенсії позивача за період з дати поновлення виплати пенсії - 01.11.2014 по теперішній час, за виключенням пенсії за жовтень 2019 року, з врахуванням індексації на момент фактичної виплати, за винятком сплачених сум та з врахуванням компенсації втрати частини доходів та виплатити всі недоотримані суми пенсії на визначений позивачем банківський рахунок, наявний в пенсійній справі позивача;
зобов`язати Головне управління Пенсійного Фонду України в Луганській області здійснити необхідні заходи для належного розрахунку пенсії позивача, за період з дати поновлення виплати пенсії - 01.11.2014 по теперішній час, відповідно до статей 8, 10, 43, та 63 Закону України від 9 квітня 1992 року № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», в тому числі отримати від Державної установи Територіальне медичне об`єднання міністерства внутрішніх справ України по Луганській області актуальну довідку про розмір грошового забезпечення, необхідну для перерахунку пенсії позивача, на момент її фактичної виплати відповідно до Постанови КМУ від 11.11.2015 № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», за формою, передбаченою постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», з урахуванням змін у грошовому забезпеченні, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», та провести перерахунок та виплату пенсії позивача за період з дати поновлення виплати пенсії - 01.11.2014 по теперішній час, за виключенням пенсії за жовтень 2019 року, з врахуванням індексації на момент фактичної виплати, за винятком сплачених сум та з врахуванням компенсації втрати частини доходів та виплатити всі недоотримані суми пенсії на визначений позивачем банківський рахунок, наявний в пенсійній справі позивача;
визнати протиправною бездіяльність відповідача 2 - Державної установи «Територіальне медичне об`єднання міністерства внутрішніх справ України по Луганській області» стосовно ненадання відповідачу 1- Головному управлінню Пенсійного Фонду України в Луганській області та позивачу довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії позивача, на підставі статей 8, 10, 43, та 63 Закону України від 9 квітня 1992 року № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», відповідно до Постанови КМУ від 11.11.2015 № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» за формою, передбаченою постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», з урахуванням змін у грошовому забезпеченні, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб»;
зобов`язати відповідача 2 - Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Луганській області скласти та направити до Головного управлінням Пенсійного Фонду України в Луганській області та позивачу актуальну, на момент виконання цього рішення, довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії позивача станом на момент виконання цього рішення, на підставі статей 8, 10, 43, та 63 Закону України від 9 квітня 1992 року № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», відповідно до Постанови КМУ від 11.11.2015 № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» за формою, передбаченою постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», з урахуванням змін у грошовому забезпеченні, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб».
В обґрунтування пред`явленого позову зазначено, що ОСОБА_1 , 15.06.2014 виїхав з України до Ізраїлю на постійне місце проживання, де був прийнятий на консульський облік в консульському відділі посольства України в Державі Ізраїль.
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 22.08.2019 по справі № 360/3265/19 визнано протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 пенсії з 01 листопада 2014 року та зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області відновити нарахування та виплату ОСОБА_1 пенсії за вислугу років з 01 листопада 2014 року.
Рішення суду набрало законної сили 13.11.2019, однак 23.11.2023, у відповідь на інформаційний запит стосовно виконання рішення суду від 22.08.2019, позивач отримав лист відповідача 1 від 15.11.2023 з доданим розрахунком пенсії по справі №1203008149 від 22.08.2019.
З цього листа позивач дізнався, що відповідачем 1 було поновлено виплату пенсії з 01.11.2014 виходячи з протиправного, на думку позивача, розрахунку в твердому розмірі 2250,00 грн з грошового забезпечення станом на момент припинення виплати пенсії, а не відповідно до актуальних довідок про розмір грошового забезпечення, та що розмір пенсії, нарахованої позивачу, значно менше мінімуму - 3854 грн на місяць відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 14.04.2021 р. № 713. Крім того відповідач 1 не виплачує позивачу пенсію на визначений банківський рахунок.
В листі відповідача 1 від 15.11.2023 повідомлено, що доплату за період з 01.11.2014 по 12.11.2019 нараховано та обліковується, але проведення подальшого нарахування пенсії унеможливлено. Крім того, у листі відповідач зазначив, що наразі законних підстав для витребування оновленої довідки про розмір грошового забезпечення позивача у відповідача немає.
Враховуючи, що в законодавстві немає підстав для нездійснення нарахування пенсії на підставі не надання оновлених реквізитів актуального карткового рахунку (IBAN), а також, що відповідач не надсилав рішення про припинення виплати пенсії відповідно до Закону № 2262-ХІІ або Закону № 1058, позивач дійшов висновку, що відповідач не лише порушив його право, коли замість нарахування пенсії за період з 01.11.2014 по 12.11.2019 відповідно до Закону № 2262-ХІІ, нарахував позивачу суму, яка не має нічого спільного з його пенсією, але й протиправно нарахував йому суму в розмірі 0 гривень за період з 12.11.2019 по теперішній час.
Позивач не погоджується з рішенням щодо розрахунку розміру пенсії, за період з 01.11.2014 по теперішній час, за виключенням жовтня 2019 року, вважає його незаконним і дискримінаційним внаслідок чого звернувся з цим позовом за захистом та відновленням його порушеного права та законного інтересу на належний розмір пенсійних виплат.
На думку позивача, відповідач 1 зобов`язаний отримати у Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Луганській області» довідку стосовно його грошового забезпечення, чого виконано не було, що є протиправною бездіяльністю. Позивач неодноразово звертався до ДУ «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Луганській області» із запитами щодо видачі довідок про розмір грошового забезпечення (запити від 25.03.2021 та 20.08.2021) починаючи з 01.01.2016. Однак, відповідь на запит від ДУ «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Луганській області» позивач та його представник не отримали.
Таким чином, станом на день подання позову, позивач не має можливості отримати пенсію з 01.11.2014 в розмірі, нарахованому на підставі актуальної довідки про розмір грошового забезпечення, отриманої від Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Луганській області».
Така незаконна бездіяльність відповідачів спричинила звернення до суду за захистом права позивача на пенсійне забезпечення.
Відповідач 1 позовні вимоги ОСОБА_1 не визнав, про що 18.07.2024 надав суду відзив, в обґрунтування якого зазначив таке.
Згідно електронної бази даних пенсіонерів силових структур Луганської області ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Луганській області, як отримувач пенсії за вислугу років відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб від 09.04.1992 №2262 по лінії Міністерства внутрішніх справ з 01.04.2014 (дата звільнення 31.03.2014).
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 22.08.2019 по справі №360/3265/19 Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області зобов`язано відновити нарахування та виплату ОСОБА_1 пенсії за вислугу років з 01.11.2014. Рішення звернуто до негайного виконання у межах виплати пенсії за один місяць.
На виконання рішення Луганського окружного адміністративного суду від 22.08.2019 по справі № 360/3265/19 виплату пенсії в межах виплати пенсії за один місяць (жовтень 2019 року) у розмірі 2250,00 гривень було зараховано на банківський рахунок, відкритий в АТ «Ощадбанк», наявний в електронній пенсійній справі.
Суму заборгованості відповідно до рішення Луганського окружного адміністративного суду від 22.08.2019 по справі №360/3265/19 внесено до Реєстру судових рішень за період з 01.11.2014 по 12.11.2019 (дату, що передує дню набрання законної сили рішення від 22.08.2019).
Пенсія з 13.11.2019 ОСОБА_1 не нараховується та не виплачується у зв`язку з відсутністю у документах його пенсійної справи банківського рахунку новому формату за стандартом IBAN, згідно постанови правління Національного банку України від 28.12.2018 № 162 та ненадання ОСОБА_1 банківського рахунку за стандартом IBAN, в порядку визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 1999 року № 1596.
Перерахунок пенсії на виконання відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 та постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» ОСОБА_1 не здійснювався.
На електронну пошту Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області надійшов адвокатський запит від 16.10.2023 в інтересах ОСОБА_1 , який зареєстрований 17.10.2023 за вхідним 4698/8. Адвокат Меламед В. від імені та в інтересах ОСОБА_1 просив надати наступну інформацію:
- розрахунок сум пенсії по проведеному перерахунку за рішенням від 22.08.2019 року за період з 01.11.2014 по сьогоднішній день, що обліковується в Управлінні, із зазначенням усіх проведених перерахунків;
- чи були здійснені перерахунки пенсії починаючи з 01.01.2018;
- чи використовувалась оновлена довідка про грошове забезпечення для розрахунку пенсії починаючи з 01.01.2018;
- чи була отримана Управлінням відповідна довідка? Якщо ні, то чи був направлений відповідний запит згідно з чинним порядком про надання довідки про грошове забезпечення актуальної станом починаючи з 01.01.2018;
- якщо управлінню не надійшла довідка, то повідомити причини неотримання довідки та здійснити відповідні запити задля її отримання.
Головним управлінням листом від 15.11.2023 №1200-0201-8/22934 надано відповідь на адвокатський запит, та не допущено порушення права позивача на перерахунок пенсії. Вказаний лист не є актом владно-розпорядчого характеру, безпосередньо не порушує заявлене право позивача на перерахунок пенсії, оскільки не містить владних приписів.
Окрім того, Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 № 3-1 (в редакції, затвердженій поставою правління Пенсійного фонду України від 02.03.2023 № 10-1), чітко визначено перелік документів для перерахунку пенсій, затверджено відповідні форми заяв та строки їх розгляду, а також підстави для винесення відповідних рішень за розглядом поданих заяв.
Адвокатський запит не може бути кваліфіковано як волевиявлення пенсіонера на перерахунок пенсії. При цьому, з заявою про перерахунок пенсії позивач не звертався.
Відповідно до статей 49 та 63 Закону № 2262 підставою для повідомлення про відмову в перерахунку пенсії може бути виключно рішення, прийняте з цього питання. Оскільки особистого звернення позивача за перерахунком пенсії не було, рішення про перерахунок (відмову у перерахунку пенсії), Головним управлінням не приймалося.
Щодо права позивача на перерахунок пенсії зазначив, що відповідно до пункту 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 № 393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей» перерахунок пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», проводиться на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Порядок проведення перерахунку пенсій встановлений постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. № 393» (далі - Порядок № 45), яка набрала чинності 20 лютого 2008 року.
Відповідно до пунктів 1, 2, 3 Порядку № 45, пенсії, призначені відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Даним нормативно-правовим актом визначено взаємодію між Пенсійним фондом України, його структурними підрозділами та уповноваженими структурними підрозділами силових міністерств (відомств) щодо забезпечення відповідного перерахунку. Згідно з вимогами зазначеного вище Порядку довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії, подаються державним органом, з якого особу було звільнено зі служби, на запит органу Пенсійного фонду України.
Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС (далі - державні органи).
Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії. На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.
Тобто, звернення пенсіонера з будь-якими документами не передбачено.
Умови проведення перерахунку пенсій відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 були визначені пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» (надалі - Постанова № 103).
Разом з тим, 14.05.2019 набрало законної сили рішення Окружного адміністративного суду м. Києва по справі №826/12704/18, яким було визначено протиправними та не чинними, зокрема, пункт 3 Постанови №103.
Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області вважає, що відсутні підстави для вибіркового застосування висновків суду у справі №826/12704/18. Нормативно-правових актів щодо визначення складових грошового забезпечення, за якими проводиться перерахунок пенсій, призначених згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", після набрання законної сили рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 14.05.2019 у справі №826/12704/18 не приймалось.
Таким чином, скасування в судовому порядку пункту 3 Постанови № 103 призвело до відсутності підстав для перерахунку пенсії. Отже, на думку відповідача 1, законні підставі для витребування Головним управлінням Пенсійного фонду України в Луганській області довідки про розмір грошового забезпечення відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» на ОСОБА_1 , відсутні.
01.08.2024 від представника позивача надійшла відповідь на відзив, відповідно до якої представник позивача зазначає про необґрунтованість доводів позивача та наполягає на задоволенні позовних вимог.
Відповідач 2 позовні вимоги ОСОБА_1 також не визнав, про що 12.08.2024 надав суду відзив, в обґрунтування якого зазначив таке.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №45 від 13.02.2008 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» довідки про розмір грошового забезпечення видаються визначеним рішенням керівника державного органу з якого особу було звільнено зі служби, уповноваженим на їх видачу органом.
МВС своїм наказом №129 (зі змінами) від 25.02.2019 визначило Департамент пенсійних питань та соціального захисту уповноваженим структурним підрозділом з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій, а функцію видачі довідок про розмір грошового забезпечення поклало на територіальні медичні об`єднання МВС по областях, місту Києву.
Відповідно до наказів Міністерства внутрішніх справ України №103 та №104 від 19.02.2024 в структуру МВС внесено зміни: реорганізовано Департамент пенсійних питань та соціального захисту та створено Департамент соціального захисту МВС України (далі- Департамент) та Відділ координації пенсійних питань ( далі-Відділ).
Наказом Міністерства внутрішніх справ України №174 від 18.03.2024 затверджено Положення про Департамент.
Одним із завдань Департаменту є координація діяльності відділів (секторів) соціального захисту і супроводу постраждалих та членів їх сімей Державної установи «Головний медичний центр Міністерства внутрішніх справ України» та територіальних медичних об`єднань Міністерства внутрішніх справ України по областях, місту Києву та Київської області з питань, що належать до компетенції Департаменту.
Функції щодо ведення обліку, зокрема осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, військовослужбовців Нацгвардії (звільнених зі служби до набрання чинності Законом України від 13 березня 2014) внутрішніх військ МВС, членів їх сімей, які отримують пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких, інших осіб», для реалізації їх права на пенсійне забезпечення на Департамент не покладені і виключаються із функцій, визначених Положенням про ДУ ТМО.
Наказом Міністерства внутрішніх справ від 21.10.2022 №680 «Про організаційно штатні зміни в МВС» у Державній установі «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Луганській області» ліквідовано Сектор із соціально-гуманітарних питань.
Крім того, наказом Міністерства внутрішніх справ України від 22 квітня 2024 року № 259 «Про визначення в Міністерстві внутрішніх справ України уповноваженого структурного підрозділу з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій» визначено в Міністерстві внутрішніх справ України повноваженим структурним підрозділом з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій Відділ координації пенсійних питань та уповноважено з 01.05.2024 Головний сервісний центр МВС на видачу звільненим зі служби військовослужбовцям, особам рядового та начальницького складу органів внутрішніх справ довідок про розмір грошового забезпечення відповідно за березень 2019 року та листопад 2019 року для перерахунку пенсій з урахуванням правових висновків Великої Палати Верховного Суду у справі №160/8324/19 та судових рішень у справах №826/3858/18 та №826/12704/18 з покладанням таких функцій на регіональні сервісні центри Головного сервісного центру МВС (філії ГСЦ МВС).
Тобто, відповідач 2 не є уповноваженим органом з видачі довідок про розмір грошового забезпечення.
Одночасно, пунктом 4 наказу МВС України від 22.04.2024 №259 скасовано наказ №129 (зі змінами) від 25.02.2019. Наказом МВС від 21 червня 2024 року №432 «Про внесення змін до наказу МВС від 22 квітня 2024 року №259», п.2 викладено у такій редакції: «уповноважити Головний сервісний центр МВС на видачу звільненим зі служби військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ за їх зверненнями довідок про розмір грошового забезпечення відповідно за березень 2019 року та листопад 2019 року для перерахунку пенсій з урахуванням правових висновків Великої Палати Верховного Суду у справі №160/8324/19 та судових рішень у справах №826/3858/18 та №826/12704/18, а також здійснювати відповідно до законодавства України розгляд звернень таких осіб про видачу довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій за інші періоди з покладенням таких функцій на регіональні сервісні центри Головного сервісного центру МВС (філії ГСЦ МВС)».
Враховуючи вищевикладене, саме регіональні сервісні центри Головного сервісного центру МВС (філії ГСЦ МВС) є уповноваженим органом на видачу звільненим зі служби військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу територіальних органів внутрішніх справ довідок про розмір грошового забезпечення.
Крім того, поясненнями від 05.08.2024 відповідач 2 зазначив, що внаслідок військової агресії рф на території України та переміщення установи вся документація була втрачена. Тому надати звернення позивача щодо видачі оновлених довідок про розмір грошового забезпечення та рішення за результатом розгляду таких звернень Державна установа «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Луганській області» не має можливості.
На підставі викладеного, відповідач 2 просив суд відмовити у задоволенні позову ОСОБА_1 .
Відповідач 3 - Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській областях (Філія ГСЦ МВС), залучений до участі у справі ухвалою суду від 12.08.2024, позовні вимоги ОСОБА_1 не визнав, 22.08.2024 надав суду відзив, відповідно до якого зазначив таке.
Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону №2262, здійснюється у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб (далі - Порядок №45).
Відповідно до Порядку №45 перерахунок раніше призначених відповідно до Закону №2262 пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.
На підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС (далі державні органи).
Пенсійний фонд України повідомляє у п`ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку. Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
На підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної у списку, за формою згідно із додатком 2 та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України. Постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року №103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» (далі Постанова №103) внесено зміни до п.5 та додатку №2 Порядку №45, яким визначені складові грошового забезпечення для перерахунку пенсії та встановлена форма довідки, що надається уповноваженими структурними підрозділами для перерахунку пенсії.
Отже, Постановою №103 та Порядком №45 було визначено однакові складові грошового забезпечення, які повинні бути враховані при здійсненні перерахунку пенсії позивача, а саме: оклад за посадою, оклад за військовим званням, відсоткова надбавка за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення зі служби.
Згідно п. 1,2 Постанови №103 визначено перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом №2262 до 01 березня 2018 року (крім пенсій, призначених згідно із Законом №2262 особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським, з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 01 березня 2018 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб».
Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 12.12.2018 року по справі №826/3858/18 визнано протиправними та не чинними пункти 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
Згідно із частиною другою статті 265 КАС України нормативно-правовий акт втрачає чинність повністю або в окремій частині з моменту набрання законної сили відповідним рішенням суду.
Таким чином, пункти 1,2 Постанови №103 та зміни до Порядку №45 втратили чинність з 05.03.2019 року.
Прийняте Окружним адміністративним судом міста Києва у справі 826/3858/18 рішення не є тією обставиною, яка тягне за собою обов`язок відповідача 2 оформити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області нову довідку про розмір грошового забезпечення позивача.
З огляду на зазначене, та з урахуванням вимог ч.2 ст. 19 Конституції України, відповідач 2 діяв виключно в спосіб, встановлений законодавством та в межах наданих повноважень.
Відтак, підстав для видачі довідки позивачу із включенням додаткових видів грошового забезпечення, чинними нормативними документами не передбачено. Іншого документу, яким би вносились зміни до форми довідки та змінювався порядок перерахунку пенсії військовослужбовцям Урядом не встановлено.
Ухвалою суду від 27.05.2023 позовну заяву адвоката Меламеда В.Б. в інтересах ОСОБА_1 залишено без руху.
Ухвалою суду від 12.06.2024 продовжено процесуальний строк на усунення недоліків позовної заяви адвоката Меламеда В.Б. в інтересах ОСОБА_1 .
Ухвалою суду від 27.06.2024 відкрито провадження у справі. Розгляд справи визначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Клопотання позивача про поновлення строку звернення до суду, залишено відкритим.
Ухвалою суду від 12.08.2024 залучено до участі у справі в якості 3-го відповідача Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській областях. (філія ГСЦ МВС) (вул. Ботанічна, 24, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 45400935).
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), судом встановлено таке.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 .
Позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Луганській області як отримувач пенсії за вислугу років відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб від 09.04.1992 №2262 по лінії Міністерства внутрішніх справ з 01.04.2014 (дата звільнення 31.03.2014).
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 22.08.2019 по справі №360/3265/19, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 13.11.2019, позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області про визнання бездіяльності протиправною, визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії задоволено частково:
визнано протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 пенсії з 01 листопада 2014 року;
зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області відновити нарахування та виплату ОСОБА_1 пенсії за вислугу років з 01 листопада 2014 року.
Зазначені обставини підтверджено наявними в матеріалах справи документами та не заперечується сторонами.
Листом ГУ ПФУ в Луганській області від 15.11.2023 № 1200-0201-8/22934 на звернення позивача щодо виконання рішення суду від 22.08.2019, повідомлено, що пенсійним органом: здійснено нарахування та виплату ОСОБА_1 пенсії за жовтень 2019 року в розмірі 2250,00 грн в межах виплати пенсії за один місяць; доплата до пенсії за період з 01.11.2014 по 12.11.2019 у розмірі 133650,00 грн облікована в Головному управлінні, нарахування пенсії проведено у розмірі, визначеному на момент її припинення; підстави для витребування оновленої довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 у Головного управління відсутні.
Згідно адвокатського запиту від 25.03.2021 представник позивача звернувся до ДУ «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Луганській області», в якій просив видати довідку про грошове забезпечення ОСОБА_1 та/або надіслати дану довідку до ГУ ПФУ в Луганській області, на що відповіді не отримав.
Позивач стверджує, що станом на день подання цього позову, він не має можливості отримати пенсію з 01.11.2014 в розмірі, нарахованому на підставі актуальної довідки про розмір грошового забезпечення, що є наслідком протиправної бездіяльності ГУ ПФУ в Луганській області та ДУ «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Луганській області», у зв`язку із чим звернувся до суду.
Таким чином, предметом розгляду справи є бездіяльність:
ГУ ПФУ в Луганській області, яка полягає у нездійсненні необхідних заходів для належного розрахунку пенсії позивача з дати поновлення виплати пенсії - 01.11.2014 по теперішній час, зокрема щодо отримання від ДУ «Територіальне медичне об`єднання міністерства внутрішніх справ України по Луганській області» актуальної довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , необхідної для перерахунку пенсії позивача, та відповідно не проведення такого перерахунку з 01.11.2014 по теперішній час, з врахуванням індексації на момент фактичної виплати та компенсації втрати частини доходів, виплачених на наявний в пенсійний справі позивача банківський рахунок;
ДУ «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Луганській області» щодо ненадання ГУ ПФУ в Луганській області та позивачу довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії позивача.
Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із статтею 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Закон України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 № 2262-ХІІ (далі - Закон № 2262) визначає умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом. Зазначеним Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.
Згідно із частиною першою статті 1 Закону № 2262 особи офіцерського складу, прапорщики і мічмани, військовослужбовці надстрокової служби та військової служби за контрактом, особи, які мають право на пенсію за цим Законом при наявності встановленої цим Законом вислуги на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони і в державній пожежній охороні, службі в Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, в органах і підрозділах цивільного захисту, податкової міліції, Державної кримінально-виконавчої служби України мають право на довічну пенсію за вислугу років.
Частиною третьою статті 43 Закону № 2262 передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Порядок перерахунку пенсій врегульований розділом VIII «Порядок перерахунку пенсій» Закону № 2262-XII, згідно із частинами першою та другою статті 63 Закону № 2262-ХІІ якого, перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.
Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій (частина четверта статті 63 Закону № 2262-ХІІ).
Отже, Кабінету Міністрів України надано право встановлювати умови та порядок перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку.
Кабінет Міністрів України постановою від 13.02.2008 № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 № 393» затвердив Порядок № 45, який визначає алгоритм дій, який повинні вчинити, зокрема територіальний орган Пенсійного фонду України та державний орган, з якого осіб, яким призначено пенсію відповідно до Закону № 2262-ХІІ було звільнено із служби, для реалізації перерахунку раніше призначених пенсій.
Пунктом 1 Порядку № 45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону № 2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Згідно із пунктом 2 Порядку № 45 Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС, Службі судової охорони (далі - державні органи).
Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.
Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено Порядком № 45 (пункт 3 Порядку № 45).
Питання подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 2262-ХІІ, крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, регулює Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затверджений постановою Правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 № 3-1 «Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Порядок №3-1).
Відповідно до пункту 23 Порядку №3-1 перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону № 2262-ХІІ. Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.
Згідно з пунктом 24 Порядку №3-1 про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону № 2262-ХІІ уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5). Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.
Таким чином, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, є збільшення рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ, що може бути реалізовано двома шляхами:
1) через централізований механізм повідомлень та інформувань територіального органу Пенсійного фонду України органами влади, у спосіб, визначений пунктами 1-3 Порядку № 45;
2) за відповідною заявою пенсіонера та доданими до неї документами.
Аналогічний правовий висновок міститься, зокрема у постанові Верховного Суду України від 22 квітня 2014 року у справі № 21-484а13, у постановах Верховного Суду від 10 жовтня 2019 року у справі № 553/3619/16-а, від 15 липня 2020 року у справі № 520/3360/19, від 21 вересня 2020 року у справі № 520/2990/19, від 24 травня 2023 року у справі №160/19847/21.
Матеріалами справи встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Луганській області як отримувач пенсії за вислугу років відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб від 09.04.1992 №2262 по лінії Міністерства внутрішніх справ з 01.04.2014.
З 01.11.2014 ГУ ПФУ в Луганській області було припинено виплату пенсії ОСОБА_2 , внаслідок чого останній звернувся до суду та рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 22.08.2019 по справі №360/3265/19 зобов`язано пенсійний орган відновити нарахування та виплату ОСОБА_1 пенсії за вислугу років з 01.11.2014. Рішення суду набрало законної сили 13.11.2019.
В подальшому, з листа ГУ ПФУ в Луганській області від 15.11.2023 та долученого до нього розрахунку пенсії на виконання рішення суду, позивачем було встановлено, що поновлення пенсії з 01.11.2014 здійснено виходячи із розміру 2250,00 грн з грошового забезпечення станом на момент припинення виплати пенсії.
Однак, на думку позивача, Головне управління ПФУ в Луганській області мало здійснити поновлення пенсії позивача та її перерахунок відповідно до актуальної довідки про розмір грошового забезпечення на момент поновлення, у зв`язку із чим здійснити заходи з метою отримання від ДУ «Територіальне медичне об`єднання міністерства внутрішніх справ України по Луганській області» відповідної довідки.
Як зазначалось судом, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, є збільшення рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ, що може бути реалізовано: через централізований механізм повідомлень та інформувань територіального органу Пенсійного фонду України органами влади, у спосіб, визначений пунктами 1-3 Порядку № 45 або ж за відповідною заявою пенсіонера та доданими до неї документами.
Щодо централізованого механізму суд зазначає, що умови такого перерахунку пенсій відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 були визначені постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» (надалі - Постанова № 103).
Так, пунктом 3 Постанови № 103 передбачено перерахувати з 01.01.2016 пенсії, призначені згідно із Законом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського, враховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» (Офіційний вісник України, 2015 р., № 96, ст. 3281). Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року.
Пунктом 5 Постанови № 103 передбачено, що перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) відповідно до пункту 3 цієї постанови проводиться на підставі довідок про розміри грошового забезпечення, поданих Міністерством внутрішніх справ органам Пенсійного фонду України до набрання чинності цією постановою, або довідок, додатково оформлених та поданих відповідно до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 (Офіційний вісник України, 2008 р., № 12, ст. 301).
Отже, централізований механізм повідомлень та інформувань територіального органу Пенсійного фонду України органами влади, у спосіб, визначений пунктами 1-3 Порядку № 45, був передбачений пунктом 3 Постанови № 103 з 01.01.2016, а не з 01.11.2014 року, як зазначає позивач у своєму позові. Тобто, станом на 01.11.2014 підстав для перерахунку пенсії позивача у відповідача 1 не було.
При цьому слід зазначити, що перерахунок пенсії з 01.01.2016 відносно позивача був унеможливлений, оскільки ОСОБА_1 не був отримувачем пенсії за вислугу років відповідно до Закону № 2262 по лінії МВС, через припинення виплати такої пенсії ГУ ПФУ в Луганській області, яка була поновлена вже на виконання рішення суду по справі № 360/3265/19 у 2019 році.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 14 травня 2019 року у справі № 826/12704/18, яке залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2019 року, визнано протиправним та скасовано пункт 3 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб".
Отже, на момент поновлення виплати пенсії позивачу у 2019 році на виконання рішення суду по справі № 360/3265/19, централізований механізм, передбачений Постановою № 103 вже не діяв.
Відтак, суд не вбачає в діях ГУ ПФУ в Луганській області протиправної бездіяльності щодо нездійснення необхідних заходів для отримання від ДУ «Територіальне медичне об`єднання міністерства внутрішніх справ України по Луганській області» актуальної довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 .
За наведених обставин, вимоги позивача в цій частині є безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню.
Як наслідок, не підлягають задоволенню похідні вимоги ОСОБА_1 щодо зобов`язання Головне управління Пенсійного Фонду України в Луганській області здійснити необхідні заходи для належного розрахунку пенсії позивача, в тому числі отримати від Державної установи Територіальне медичне об`єднання міністерства внутрішніх справ України по Луганській області актуальну довідку про розмір грошового забезпечення, необхідну для перерахунку пенсії позивача, на момент її фактичної виплати відповідно до Постанови КМУ від 11.11.2015 № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», за формою, передбаченою постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», з урахуванням змін у грошовому забезпеченні, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб».
Норми постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», на які посилається позивач, є незастосовними до спірних правовідносин, оскільки ОСОБА_1 пенсія призначена відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб від 09.04.1992 №2262 по лінії Міністерства внутрішніх справ.
Оскільки суд дійшов висновку про відсутність підстав для перерахунку пенсії позивача з дати її поновлення, тобто з 01.11.2014 на підставі актуальної довідки про грошове забезпечення ОСОБА_1 , вимоги позивача про врахування індексації та компенсації втрати частини доходів із виплатою недоотриманих сум пенсії на визначений позивачем банківський рахунок, наявний в пенсійній справі позивача, є незмістовними.
До того ж, згідно довідки відповідача 1 від 13.08.2024 за № 1200-0801-8/20633 вбачається, що пенсія ОСОБА_1 з 13.11.2019 не нараховується та не виплачується у зв`язку з відсутністю у документах його пенсійної справи банківського рахунку нового формату за стандартом IBAN. ОСОБА_1 згідно позовної заяви не погоджується із розрахунком пенсії на виконання рішення суду, здійсненим ГУ ПФУ в Луганській області з грошового забезпечення на момент припинення виплати пенсі, а не з актуальної довідки про розмір грошового забезпечення позивача. Тобто, дії відповідача щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 пенсії в межах зазначеної справи, позивачем не оскаржується. В свою чергу, проведенню індексації розміру пенсії та компенсації втрати частини доходів, має передувати виплата позивачу пенсії позивачу.
На підставі наведеного, суд дійшов висновку, що у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до ГУ ПФУ в Луганській області щодо визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії, слід відмовити за необґрунтованістю.
Стосовно позовних вимог ОСОБА_1 до Державної установи «Територіальне медичне об`єднання міністерства внутрішніх справ України по Луганській області» суд зазначає таке.
Позивач у поданому позові посилається на те, що він неодноразово звертався до ДУ «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Луганській області» із запитами щодо видачі довідок про розмір грошового забезпечення, зокрема із запитом № 5 від 25.03.2021 та від 20.08.2021, однак відповідь на вказані запити не отримав.
При цьому, до матеріалів справи позивачем долучено лише адвокатський запит від 25.03.2021, з якого вбачається, що представник позивача просив відповідача 2 надати довідку про грошове забезпечення ОСОБА_1 та/або надіслати дану довідку до ГУ ПФУ в Луганській області.
Водночас, доказів надіслання та відповідно отримання відповідного адвокатського запиту відповідачем, позивачем до матеріалів справи не надано.
З пояснень відповідача 2, наданих до матеріалів справи вбачається, що внаслідок військової агресії рф на території України та переміщення установи вся документація була втрачена.
Відповідно до частини першої статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частинами першою та другою статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Оскільки матеріали справи не містять доказів звернення позивача до ДУ «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Луганській області» із заявою щодо видачі довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 та відповідно доказів отримання відповідачем відповідних запитів, підстави для визнання протиправною бездіяльності відповідача 2, у суду також відсутні.
Суд зауважує, що на теперішній час у відповідності до пункту 2 наказу МВС від 21 червня 2024 року №432 «Про внесення змін до наказу МВС від 22 квітня 2024 року №259», уповноваженим органом на видачу звільненим зі служби військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу територіальних органів внутрішніх справ довідок про розмір грошового забезпечення є Регіональні сервісні центри Головного сервісного центру МВС (філії ГСЦ МВС), внаслідок чого ухвалою суду від 12.08.2024 і було залучено в якості відповідача 3 Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській областях.
Разом з тим, підстави для зобов`язання відповідний орган видати ОСОБА_1 довідку про його грошове забезпечення у суду відсутні, оскільки позивач з такою заявою не звертався до відповідача 3. Отже, на теперішній час позивач не позбавлений у праві самостійного звернення до відповідного органу із заявою про виготовлення та надання йому довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 .
З урахуванням викладеного, суд вважає позовні вимоги ОСОБА_1 безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню у повному обсязі.
Щодо клопотання позивача про поновлення строку звернення до суду, яке ухвалою від 27.06.2024 залишено відкритим, суд зазначає, що згідно матеріалів справи встановлено, що ОСОБА_1 про розмір поновленої з 01.11.2014 пенсії дізнався саме з листа відповідача 1 від 15.11.2023, до якого було додано відповідний розрахунком пенсії по справі №1203008149 від 22.08.2019. До суду із цим позовом ОСОБА_1 звернувся 23.05.2023, тобто в межах шестимісячного строку для звернення, встановленого частиною другою статті 122 КАС України. Як наслідок, відсутні правові підстави для поновлення строку звернення до суду.
Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
За практикою Європейського суду з прав людини пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (див. Руїз Торія проти Іспанії (Ruiz Toriya v. Spaine), рішення від 09.12.1994, Серія A, № 303-A, параграф 29). Водночас, відповідь суду повинна бути достатньо детальною для відповіді на основні (суттєві) аргументи сторін.
З урахуванням зазначеного суд не надає оцінку іншим доводам сторін, оскільки вони не мають суттєвого впливу на рішення суду за результатами вирішення цього спору.
Щодо розподілу судових витрат зі сплати судового збору, суд зазначає, що відповідно до статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З огляду на відмову у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 , судовий збір на користь позивача не стягується.
Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову адвоката Меламеда Вадима Борисовича в інтересах ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області, Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Луганській області», Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській областях (філія ГСЦ МВС) про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії, відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя К.Є. Петросян
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.08.2024 |
Оприлюднено | 29.08.2024 |
Номер документу | 121224838 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
К.Є. Петросян
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні