Справа № 420/37194/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 серпня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Лебедєвої Г.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області до приватного акціонерного товариства «Видавничий дім «Одеса» про стягнення заборгованості по відшкодуванню витрат на виплату та доставку пільгових пенсій,-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (далі - позивач) до приватного акціонерного товариства «Видавничий дім «Одеса» (далі - відповідач), в якій позивач просить суд:
- стягнути приватного акціонерного товариства «Видавничий дім «Одеса» (Код ЄДРПОУ: 02470158) заборгованість перед Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області на рахунок в Одеському обласному управлінні АТ «Державний ощадний банк України» м. Одеса, МФО 328845, р/р UA283288450000000256053013697 в сумі 161218,47 грн. на покриття витрат на виплату та доставку пенсій, призначених за віком на пільгових умовах за Списком №2.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що приватного акціонерного товариства «Видавничий дім «Одеса» зареєстроване і знаходиться на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Одеській області як платник внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування. Відповідачем не здійснені оплати належних до відшкодування сум фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, в результаті чого, утворилась заборгованість на загальну суму 161 218, 47 грн.: за серпень (частково) 2023 року. На адресу приватного акціонерного товариства «Видавничий дім «Одеса» спрямовувалися розрахунки по фактичним витратам на виплату і доставку пенсій на пільгових умовах, призначених відповідно до п. б з ст.13 Закону України «Про пенсійне забезпечення». Заборгованість відповідачем перед Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області не погашена, що у свою чергу стало підставою звернення до суду з даною позовною заявою.
Ухвалою від 03.01.2024 року Одеський окружний адміністративний суд відкрив провадження у справі № 420/37194/23, та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до ст. 262 КАС України.
15.01.2024 року до канцелярії Одеського окружного адміністративного суду від представника позивача надійшла заява про зменшення позовних вимог разом з уточненим адміністративним позовом, в якому позивач, з урахуванням часткової сплати 11.01.2024 року приватного акціонерного товариства «Видавничий дім «Одеса» заборгованості у розмірі 25542,27 грн., просить:
- стягнути з приватного акціонерного товариства «Видавничий дім «Одеса» (Код ЄДРПОУ: 02470158) заборгованість перед Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області на рахунок в Одеському обласному управлінні АТ «Державний ощадний банк України» м. Одеса, МФО 328845, р/р НОМЕР_1 в сумі 135676,20 грн. на покриття витрат на виплату та доставку пенсій, призначених за віком на пільгових умовах за Списком №2.
Ухвалою від 17.01.2024 року суд прийняв до розгляду уточнений адміністративний позов.
19.01.2024 року до канцелярії Одеського окружного адміністративного суду від представника позивача надійшла заява про зменшення позовних вимог разом з уточненим адміністративним позовом, в якому позивач, з урахуванням часткової сплати 12.01.2024 року приватного акціонерного товариства «Видавничий дім «Одеса» заборгованості у розмірі 8514,09 грн., просить:
- стягнути з приватного акціонерного товариства «Видавничий дім «Одеса» (Код ЄДРПОУ: 02470158) заборгованість перед Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області на рахунок в Одеському обласному управлінні АТ «Державний ощадний банк України» м. Одеса, МФО 328845, р/р НОМЕР_1 в сумі 127162,11 грн. на покриття витрат на виплату та доставку пенсій, призначених за віком на пільгових умовах за Списком №2.
Ухвалою від 23.01.2024 року суд прийняв до розгляду уточнений адміністративний позов.
Ухвалою від 24.01.2024 року суд відмовив у задоволенні клопотання відповідача про розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.
До суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній просить відмовити в задоволення позову. В обґрунтування своєї позиції відповідач вказує, що в серпні 2023 року підприємством було отримано документи від Головного управління ПФУ в Одеській області з вимогою сплатити суму у розмірі 170033,71 грн. за серпень 2023 року. Водночас зазначалось, що станом на 01.08.2023 року заборгованості немає, тобто підприємство виконувало всі свої грошові обов`язки перед ПФУ в повному обсязі та у встановлені строки, та є належним платником внесків до ПФУ. У Додатку 6 від 17.08.2023року №2401/06-04 до Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженою Постановою Правління ПФУ від 19.12.2003 № 21-1 зі змінами (далі по тексту Інструкція), зазначалася наступна інформація: у графі 6 «Стаж роботи на цьому підприємстві, що враховано при обчисленні плати (років, місяців)» було вказано « 6.10», у графі 8 «розмір пенсії» вказано « 100», у графі « 9» «надбавки, доплати, підвищення з інших джерел» вказано « 10267,84», тобто Додаток 6 було заповнено з помилками, а вказані дані не відповідали дійсності відносно колишньої працівниці підприємства ОСОБА_1 . Про це було повідомлено робітнику Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області в телефонному режимі.
У вересні 2023 року, підприємством було отримано коригуючий Додаток 6 до Інструкції, від 23.08.2023р. №2402/06-04, в якому було виправлено графи 8 та 9, а в графі 6 все також зазначалось « 6.10». Підприємством було перевірено дані графи 6 та виявлено, що значення « 6.10» не відповідає дійсності - стаж роботи ОСОБА_1 на підприємстві складає 4 роки, 11 місяців та 7 днів.
Підприємство вже письмово (лист №033 від 04.09.2023) звернулось до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області з проханням роз`яснити, які саме показники враховувались при заповненні Додатка 6, а також просило пояснити, чому Пенсійнім фондом було порушено строки повідомлення підприємства щодо новопризначених (перерахованих) пенсій. У Додатку 6 в графі 3 «Дата, з якої призначено пенсію» вказано « 03.01.2022», проте підприємство отримало документи з новопризначеної пенсії тільки в серпні 2023 року, тобто через один рік та сім місяців - звісно, внаслідок чого накопичилась велика сума заборгованості. Якщо б документи було надіслані вчасно, підприємство мало би можливість сплачувати необхідні суми рівномірно, як то передбачено законодавством, у розмірі, що не загрожує припиненням господарської діяльності.
На запит підприємства Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області у своєму листі №1500-0604-8/129460 від 15.09.2023 року повідомило, що затримка з документами сталася з недоліків, виявлених за результатами внутрішнього аудиту після суцільної перевірки даних. До того ж, вказаним листом Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області просило Розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах №2401/06-04 від 17.08.2023 вважати недійсним.
Тільки в жовтні 2023 року підприємством було отримано Додаток 6 №2525/0604 від 14.09.2023 року, в якому всі дані були вказані правильно, та підприємство почало сплачувати помісячні платежі по відшкодуванню пільгової пенсії ОСОБА_1 . Підприємство повністю сплатило та сплачує поточні місячні платежі з моменту отримання документів від ПФУ (з серпня 2023 року). Також підприємством наприкінці 2023 року було вжито максимально зусиль щодо погашення заборгованості та у січні 2024 року вдалося сплатити заборгованість за три місяці, що враховано в уточнюючому позові Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області, та ціна позову зменшена до 135676,20 грн.
Щодо суми заборгованості за період з 03.01.2022р. по 01.08.2023р., що залишилась, та яка утворилася з вини робітників Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області, відповідач зазначає наступне, що через негативні наслідки через військову російську агресію проти України та введення воєнного стану в країні, обсяги виробництва скоротилися більше ніж удвічі, з 01.12.2022 року на підприємстві було встановлено режим неповного робочого часу, підприємство задля збереження робочого колективу було вимушено звертатися до Одеської філії Одеського обласного: центру зайнятості за допомогою по частковому безробіттю. Підприємство відноситься до малого бізнесу, за звітними даними за 2022 рік: середньорічна чисельність працівників складає лише 30 осіб (з яких 2 працівника мобілізовані), місячний фонд оплати праці - біля 77 000 грн., річний дохід - 2033640 грн. За 2022 рік підприємство отримало збиток. Все це свідчить, що погасити одноразово заборгованість у сумі 135676,20 грн., як того вимагає Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області, не виявляється можливим, а примусове стягнення цієї суми призведе до браку оборотних коштів, внаслідок якого підприємство не зможе виплачувати заробітну плату, сплачувати податки та закупати необхідні матеріали для подальшої господарської діяльності.
Тому відповідач направив до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області на узгодження та підписання мирову угоду, за якою просить надати можливість підприємству рівномірно виплачувати накопичений борг, з обов`язковою сплатою поточних помісячних платежів на відшкодування в повному обсязі та встановлені строки.
Від Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області надійшла відповідь на відзив на позовну заяву, в якій позивачем зазначено, що сума заборгованості у розмірі 169 732, 56 грн. у відповідача утворилась станом на 01.09.2023 року внаслідок нарахування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій в серпні 2023 року по новопризначеній пенсіонерці ОСОБА_1 , якій пільгову пенсію призначено з 03.01.2022 року.
Щодо порушення строків надання до відшкодування розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій позивачем повідомлено, що при призначенні пенсії ОСОБА_1 , код ЄДРПОУ НОМЕР_2 підприємства ПРАТ «Видавничий дім «Одеса» помилково потрапив до додатку 8а як бездієвий. На виконання заходів щодо впровадження аудиторських рекомендацій та усунення недоліків, виявлених за результатами внутрішнього аудиту на тему «Оцінка організації роботи щодо надходження до бюджету Пенсійного фонду України коштів, адміністрування яких здійснюють органи Пенсійного фонду України, здійснення претензійної та позовної роботи», відповідно до п.п. 2.1 та 2.2 було проведено суцільну перевірку даних про підприємства, та встановлено, що ПРАТ «Видавничий дім «Одеса» потрапило до додатку 8а. Пенсійну справу ОСОБА_1 приведено у відповідність, та розрахунок фактичних витрат наданий підприємству до відшкодування. Вперше розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій №84/Р від 17.08.2023 року з серпня 2023 року на ОСОБА_1 був сформований з помилками внаслідок некоректно працюючої пенсійної бази ППВП. Помилку усунуто, підприємству надано до відшкодування остаточно виправлений відповідним чином розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій з серпня 2023 року. Помилки, наявні у наданих спочатку розрахунках фактичних витрат, ніяким чином не вплинули на розмір сум фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, наданих підприємству до відшкодування. Крім того, Прикінцеві Положення Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» не містять будь-яких норм щодо звільнення від сплати збору на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування у вигляді покриття витрат на виплату і доставку пенсій на пільгових умовах. Станом на 26.01.2024 року заборгованість у розмірі 127162,11 грн. не сплачено. Пенсійний фонд України діє на підставі Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23.07.2014р. №280. Пенсійний фонд України є центральним органом виконавчої влади і забезпечує ефективне використання коштів, що перебувають у його управлінні. Реалізація нормативних приписів і пенсійних виплат за рахунок чітко визначених прибутковою частиною бюджету Пенсійного фонду джерел відповідно до конкретних напрямів витратної частини бюджету Пенсійного фонду України. Бюджет Пенсійного фонду України затверджується щорічно окремою Постановою Кабінету Міністрів України. Головне управління є державною структурою, в зв`язку з чим при несплаті сум фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, порушуються інтереси держави. Робота Головного управління спрямована на реалізацію завдань, визначених законами України, постановами правління та наказами Пенсійного фонду України шодо подальшого поліпшення пенсійного забезпечення громадян. Завдання по наповненню бюджету було і залишається одним з найголовніших в роботі Головного управління. Недотримання законодавства щодо відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» в частині пенсій, призначених відповідно до п.п. «а», «б»-«з» ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення», пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» призводить до дефіциту бюджету Пенсійного фонду України. В зв`язку з чим, Головне управління не може погодитись на укладення мирової угоди з підприємством ПРАТ «Видавничий дім «Одеса».
Від відповідача надійшов відзив на уточнену позовну заяву, в якому останній просить задовольнити уточнений адміністративний позов Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області до ПрАТ «Видавничий дім «Одеса» про відшкодування фактичний витрат на виплату та доставку пенсій, призначених за віком на пільгових умовах, за умови відстрочення стягнення заборгованості до 02.01.2025 року. В обґрунтування своєї позиції відповідач вказує, що ним визнається і суму заборгованості, і обов`язок її сплатити. Спірним є не сама заборгованість, а спосіб, в який Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області бажає позбутися цієї заборгованості. Наразі одноразово заборгованість в сумі 127162,11 грн., як того вимагає Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області, сплатити неможливо. Стягнення заборгованості призведе до блокування роботи підприємства. В підписанні мирової угоди позивачем було відмовлено. Виходить, що за помилки та недоліки в роботі Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області буде покарано підприємство, оскільки наразі стягнення призведе до браку оборотних коштів, погіршення фінансового стану підприємства та блокування його роботи.
Відповідач просить врахувати статтю 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», яка регулює заходи правового режиму воєнного стану, а саме: в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, .Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, такі заходи правового режиму воєнного стану, зокрема, регулювати у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, роботу постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг, поліграфічних підприємств, видавництв, телерадіоорганізацій, телерадіоцентрів та інших підприємств, установ, організацій і закладів культури та медіа, а також використовувати місцеві радіостанції, телевізійні центри та друкарні для військових потреб і проведення роз`яснювальної роботи серед військ і населення; забороняти роботу приймально-передавальних радіостанцій особистого і колективного користування та передачу інформації через комп`ютерні мережі. ПрАТ «Видавничий дім «Одеса» є поліграфічним підприємством - друкарнею, основний вид діяльності - 18.12 Друкування іншої продукції. Яким саме чином військове командування разом із військовими адміністраціями мають використовувати роботу поліграфічних підприємств та друкарень для військових потреб законом не уточнюється, однак в разі блокування роботи підприємства, таке використання буде неможливим.
Також відповідач просить врахувати ступінь вини позивача: саме через недоліки в його роботі накопичилась сума боргу: затримка з документами з моменту призначення нової пенсії до моменту надання документів підприємству склала 1 рік і 7 місяців. Саме цей період і накопичився борг. Тому відповідач просить суд прийняти рішення, яким відстрочити стягнення боргу до 02.01.2025 року. Саме з цієї дати у підприємства припиняється обов`язок сплат щомісячних поточних сум на відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсії, призначеної на пільгових умовах ОСОБА_1 , та у підприємства буде можливість працювати безперебійно, без блокувань діяльності, заробити кошти на погашення боргу. Поточні щомісячні платежі на відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсії, призначеної на пільгових умовах ОСОБА_1 , нараховані в серпня 2023 року, сплачуються підприємством в повному обсязі.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Приватне акціонерне товариство «Видавничий дім «Одеса» зареєстроване і знаходиться на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Одеській області як платник внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
На підприємстві виконувались роботи із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України.
З 03.01.2022 року ОСОБА_1 , яка працювала в приватному акціонерному товаристві «Видавничий дім «Одеса», було призначено пенсію на пільгових умовах за списком № 2. Дата досягнення особою пенсійного віку з 02.01.2025 року.
Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області сформовано та направлено приватному акціонерному товаристві «Видавничий дім «Одеса» Розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п. б-з ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та п. 2-8 ч. 2 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, з серпня 2023року № 2401/06-04 від 17.08.2023 року відносно ОСОБА_1 на загальну суму 161218,47 грн.
Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області сформовано та направлено приватному акціонерному товаристві «Видавничий дім «Одеса» коригуючий Розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п. б-з ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та п. 2-8 ч. 2 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, з серпня 2023року № 2401/06-04 від 23.08.2023 року відносно ОСОБА_1 на загальну суму 161218,47 грн.
Приватне акціонерне товариство «Видавничий дім «Одеса» листом № 033 від 04.09.2023 року звернулося до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області за роз`ясненнями щодо показників розрахунку та порушення строків повідомлення підприємства щодо новопризначеної пенсії.
Листом № 1500-0604-8/129460 від 15.09.2023 року Головне управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області повідомило відповідача, що пенсію за віком на пільгових умовах ОСОБА_1 (о/р № НОМЕР_3 ) призначено з 03.01.2022. При призначенні пенсії код ЄДРПОУ 02470158 підприємства ПРАТ «Видавничий дім «Одеса» у підсистемі призначення та виплати пенсій (ППВП) помилково потрапив як «бездієве підприємство», у зв`язку з чим підсистема не формувала розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій (додатки 6). На виконання заходів щодо впровадження аудиторських рекомендацій та усунення недоліків, виявлених за результатами внутрішнього аудиту у серпні 2023 року, було проведено суцільну перевірку даних про підприємства та встановлено, що вищевказане підприємство було помилково позначено як бездієве. Пенсійну справу ОСОБА_1 приведено у відповідність, та до відшкодування надано розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій. Розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, з серпня 2023 року виправлений відповідно до стажу для розрахунку права, та буде наданий на заміну розрахунки № 2401/06-04 від 17.08.2023, надісланого до відшкодування листом № 1500-0604-8/114057 від 17.08.2023. Розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, з серпня 2023 року № 2401/06-04 від 17.08.2023 просимо вважати недійсним.
Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області сформовано та направлено приватному акціонерному товаристві «Видавничий дім «Одеса» Розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п. б-з ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та п. 2-8 ч. 2 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, з серпня 2023року № 2525/06-04 від 14.09.2023 року відносно ОСОБА_1 на загальну суму 161218,47 грн.
Відповідач частково сплатив заборгованість у розмірі 25542,27 грн., згідно платіжного доручення №3 від 11.01.2024 року, та у розмірі 8514,09 грн. згідно платіжного доручення №6 від 12.01.2024 року.
Згідно Картки особового рахунку по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за Списком 2 у відповідача наявна заборгованість у розмірі 127162,11 грн.
У зв`язку з несплатою відповідачем фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій в добровільному порядку, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.
Статтею 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" визначено категорії працівників, які мають право на пенсію за віком на пільгових умовах, а також врегульовано порядок внесення підприємствами та організаціями плати до Пенсійного фонду, що покривала витрати на виплату і доставку пенсій, призначених у відповідності до пп."а", б"-"з" цієї статті.
Відповідно до п.2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України (36-2003), та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.
До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України "Про пенсійне забезпечення". При цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності цим Законом.
Підприємства та організації з коштів, призначених на оплату праці, вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, крім тих, що були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, починаючи з дня набрання чинності цим Законом, у розмірі 20 відсотків з наступним збільшенням її щороку на 10 відсотків до 100-відсоткового розміру відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону.
Підпунктом 2.1.1 пункту 2.1 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України (далі - Інструкція) визначено, що платниками страхових внесків є страхувальники - роботодавці: підприємства, установи й організації, створені відповідно до законодавства України, незалежно від форм власності, виду діяльності та господарювання, об`єднання громадян, профспілки, політичні партії (у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ, організацій, об`єднань громадян, профспілок, політичних партій, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами), фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності та інші особи (включаючи юридичних та фізичних осіб - суб`єктів підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування - фіксований податок, єдиний податок та фіксований сільськогосподарський податок), які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру; колективні та орендні підприємства, сільськогосподарські кооперативи, у тому числі ті, які обрали особливий спосіб оподаткування (фіксований податок, єдиний податок, фіксований сільськогосподарський податок).
Згідно з пунктом 6.1 Інструкції для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 розділу 2 цієї Інструкції (крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені у підпункті 4 пункту 291.4 статті 291 глави 1 розділу XIV Податкового кодексу України), відшкодуванню підлягають фактичні витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до набрання чинності Законом України від 03 жовтня 2017 року № 2148-VІІІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" та призначених відповідно до частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування": особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім тих, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за Списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України; особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів "б"-"з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
За змістом пункту 6.4 Інструкції розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 "Прикінцевих положень" Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом місяця з новопризначених (перерахованих) пенсій.
Підприємства, згідно вимог пункту 6.7 Інструкції, щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.
У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання тощо), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства у розрахунку, який направляється підприємству в місячний строк з дня прийняття рішення про зміну розміру пенсії або про припинення виплати пенсії.
Суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з дати призначення пенсії до дати складання розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 "Прикінцевих положень" Закону, сплачуються одночасно із оплатою фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за перший поточний місяць.
Відповідно до абзацу першого пункту 6.8 Інструкції у разі призначення пенсій на пільгових умовах особам, які мають необхідний стаж роботи не за місцем призначення цієї пенсії, орган Пенсійного фонду за місцем призначення пенсії надсилає розрахунок згідно з додатками, зазначеними у пункті 6.4 цієї глави для зазначених підприємств, у двох примірниках через орган Пенсійного фонду за місцезнаходженням цього підприємства (крім підприємств, місцезнаходженням яких є вільна економічна зона "Крим"). Відшкодування сум фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, у таких випадках здійснюється підприємством на рахунки органу Пенсійного фонду за місцезнаходженням підприємства.
Отже, витрати на виплату і доставку пільгових пенсій особам, які були зайняті на роботах за списками № 1, № 2 покриваються підприємствами та організаціями з моменту призначення пенсії відповідній особі до моменту досягнення такою особою пенсійного віку, визначеного статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". При цьому підставою для відшкодування таких витрат є відповідний розрахунок фактичних витрат, сформований та надісланий платнику органом Пенсійного фонду.
Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що нарахована відповідачу за спірний період до відшкодування сума витрат на виплату і доставку пільгових пенсій визначена у розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій складає 161218,47 грн.
Відповідач заборгованість визнає та частково сплатив заборгованість у розмірі 25542,27 грн., згідно платіжного доручення №3 від 11.01.2024 року, та у розмірі 8514,09 грн. згідно платіжного доручення №6 від 12.01.2024 року.
Оскільки фактичні витрати відповідачем не відшкодовані в повному обсязі, то позовні вимоги Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про стягнення заборгованості по відшкодуванню витрат на виплату та доставку пільгових пенсій у розмірі 127162,11 грн. є обґрунтованими.
Згідно ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Частиною 1 статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З огляду на викладене позовні вимоги Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області підлягають задоволенню.
Щодо клопотання відповідача про відстрочення виконання рішення суду, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.1 ст.372 КАС України, у разі необхідності спосіб, строки і порядок виконання можуть бути визначені у самому судовому рішенні.
Згідно п.2 ч.6 ст.246 КАС України, у разі необхідності у резолютивній частині також вказується про: надання відстрочення чи розстрочення виконання рішення.
Відповідно до ч.1 ст.378 КАС України за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Питання про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення може бути розглянуто також за ініціативою суду.
Згідно ч.3 ст.378 КАС України підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Відповідно до пункту 10 постанови Пленуму Верховного Суду України від 26 грудня 2003 року №14 «Про практику розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність органів і посадових осіб державної виконавчої служби та звернення учасників виконавчого провадження» при вирішенні заяв державного виконавця чи сторони про відстрочку чи розстрочку виконання рішення суду потрібно мати на увазі, що відповідно до статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України їх задоволення можливе лише у виняткових випадках, які суд визначає виходячи з особливого характеру обставин, що ускладнюють або виключають виконання рішення (відсутність коштів на рахунку, відсутність присудженого майна в натурі, стихійне лихо тощо).
Тобто, вирішуючи питання про відстрочку виконання судового рішення, суд повинен враховувати матеріальні інтереси сторін, їх фінансовий стан, можливі негативні наслідки для боржника при виконанні рішення у встановлений строк тощо.
Підставою для відстрочення виконання рішення, в розумінні ст.378 КАС України, можуть бути конкретні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим у строк встановлений судом, тому всі ці обставини повинні бути доведені заявником.
Так, з відзиву на позовну заяву судом встановлено, що підприємство отримало документи про призначення пільгової пенсії ОСОБА_1 тільки в серпні 2023 року, тобто через один рік та сім місяців, внаслідок чого накопичилась сума заборгованості. Підприємство сплачує поточні місячні платежі з моменту отримання документів від ПФУ (з серпня 2023 року). Також підприємством у січні 2024 року частково сплатило заборгованість за три місяці, що враховано в уточнених позовних заявах Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області.
Щодо суми заборгованості за період з 03.01.2022року по 01.08.2023року, відповідач зазначає, що через негативні наслідки через військову російську агресію проти України та введення воєнного стану в країні, обсяги виробництва скоротилися більше ніж удвічі, з 01.12.2022 року на підприємстві було встановлено режим неповного робочого часу, підприємство задля збереження робочого колективу було вимушено звертатися до Одеської філії Одеського обласного: центру зайнятості за допомогою по частковому безробіттю. Підприємство відноситься до малого бізнесу, за звітними даними за 2022 рік: середньорічна чисельність працівників складає лише 30 осіб (з яких 2 працівника мобілізовані), місячний фонд оплати праці - біля 77 000 грн., річний дохід - 2033640 грн. За 2022 рік підприємство отримало збиток, у зв`язку з чим погасити одноразово заборгованість не виявляється можливим, а примусове стягнення призведе до браку оборотних коштів, погіршення фінансового стану підприємства та блокування його роботи.
З листа Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області № 1500-0604-8/129460 від 15.09.2023 року вбачається, що пенсію за віком на пільгових умовах ОСОБА_1 призначено з 03.01.202 року. При призначенні пенсії код ЄДРПОУ 02470158 підприємства ПРАТ «Видавничий дім «Одеса» у підсистемі призначення та виплати пенсій (ППВП) помилково потрапив як «бездієве підприємство», у зв`язку з чим підсистема не формувала розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій. На виконання заходів щодо впровадження аудиторських рекомендацій та усунення недоліків, виявлених за результатами внутрішнього аудиту у серпні 2023 року, було проведено суцільну перевірку даних про підприємства та встановлено, що вищевказане підприємство було помилково позначено як бездієве. Пенсійну справу ОСОБА_1 приведено у відповідність, та до відшкодування надано розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій.
За таких обставин, на переконання суду, з незалежних від відповідача причин склалися обставини, що перешкоджають можливості погасити заборгованість перед позивачем на суму 127162,11 грн., що є підставою для відстрочення виконання рішення суду.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення клопотання та відстрочення виконання рішення суду строком до 02.01.2025 року.
Оскільки спір вирішено на користь позивача як суб`єкта владних повноважень, а також за відсутністю витрат позивача, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати (судовий збір), згідно з ч.2 ст.139 КАС України стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 242-246, 250, 255, 262 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (вул. Канатна,83, м. Одеса, 65012, код ЄДРПОУ 20987385) до приватного акціонерного товариства «Видавничий дім «Одеса» (вул. Колонтаївська, 24, м. Одеса, 65091, код ЄДРПОУ: 02470158) про стягнення заборгованості по відшкодуванню витрат на виплату та доставку пільгових пенсій - задовольнити.
Стягнути з приватного акціонерного товариства «Видавничий дім «Одеса» (код ЄДРПОУ: 02470158) заборгованість перед Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області на рахунок в Одеському обласному управлінні АТ «Державний ощадний банк України» м. Одеса, МФО 328845, р/р UA283288450000000256053013697 в сумі 127162 (сто двадцять сім тисяч сто шістдесят дві) грн. 11 коп. на покриття витрат на виплату та доставку пенсій, призначених за віком на пільгових умовах за Списком №2.
Клопотання приватного акціонерного товариства «Видавничий дім «Одеса» про відстрочення виконання судового рішення - задовольнити.
Відстрочити виконання даного рішення суду строком до 02.01.2025 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Повний текст рішення складено та підписано суддею 27.08.2024 року.
Суддя Г. В. Лебедєва
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.08.2024 |
Оприлюднено | 29.08.2024 |
Номер документу | 121225158 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Лебедєва Г.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні