Рішення
від 28.08.2024 по справі 480/846/24
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 серпня 2024 року Справа № 480/846/24

Сумський окружний адміністративний суд у складі судді Бондаря С.О., розглянувши у письмовому провадженні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/846/24 за позовом Приватного сільськогосподарського підприємства "Агросвіт" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Сумській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

Приватне сільськогосподарське підприємство "Агросвіт" звернулося до Сумського окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Сумській області, у якому з урахуванням уточнень просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Сумській області від 16.11.2023 №9948718/3241469, від 16.11.2023 №9948720/3241469, від 17.11.2023 №9963665/3241469, від 17.11.2023 №9963670/3241469, від 17.11.2023 №9963672/3241469, від 17.11.2023 №9963694/32414069, від 17.11.2023 №9963686/32414069;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Приватного сільськогосподарського підприємства "Агросвіт" від 02.10.2023 №1, 02.10.2023 №2, від 13.10.2023 №3, від 13.10.2023 №4, від 13.10.2023 №5, від 14.10.2023 №6, від 15.10.2023 №7.

В обгрунтування позовних вимог зазначає, що у жовтні 2023 року на виконання укладених договорів підприємство провело з контрагентами господарські операції, у зв`язку з чим сформувало наступні податкові накладні: №1 від 02.10.2023, №2 від 02.10.2023, №3 від 13.10.2023, №4 від 13.10.2023, №5 від 13.10.2023, №6 від 14.10.2023, №7 від 15.10.2023. Проте, відповідачем реєстрація податкових накладних була зупинена, а підприємству запропоновано надати додаткові документи. З метою розблокування податкових накладних позивачем були направлені письмові пояснення та копії документів. Втім податковим органом прийняті рішення про відмову в реєстрації вказаних податкових накладних. На думку позивача, оскаржувані рішення є протиправними, оскільки підприємство надало копії документів, які були достатніми для реєстрації спірних податкових накладних.

Ухвалою суду від 27.02.2024 відкрито провадження у справі, розгляд якої вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Державна податкова служба України та Головне управління Державної податкової служби у Сумській області у відзивах на позов зазначають, що 25 жовтня 2023 року щодо ПСП «Агросвіт» було прийнято Рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 1344 від 25.10.2023. Тому за результатами автоматизованого моніторингу реєстрація спірних податкових накладних була зупинена, оскільки податкові накладні складені та подані платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Тому платнику податків було запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН. При цьому чинним законодавством не передбачено обов`язок контролюючого органу зазначати в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної перелік документів, які потрібно подати платнику разом і поясненням. В подальшому з метою розблокування зупинення податкових накладних позивачем на розгляд Комісії ГУ ДПС у Сумській області подано пояснення та відповідні документи. За результатами розгляду Комісією пояснень та наданих документів встановлено відсутність копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Враховуючи викладене, Комісія ГУ ДПС у Сумській області правомірно та обгрунтовано прийняла оскаржувані рішення про відмову позивачу в реєстрації спірних податкових накладних.

Суд, дослідивши надані сторонами докази, встановив такі обставини.

Приватне сільськогосподарське підприємство "Агросвіт" з 07.08.2003 зареєстровано як юридична особа, основним видом діяльності якої є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур. Підприємство перебуває на обліку як платник податків в Головному управлінні ДПС у Сумській області, зареєстровано платником єдиного податку 4 групи та податку на додану вартість.

Щодо податкової накладної №1

04.02.2023 року між ПСП «Агросвіт» (Перевізник) та Приватним підприємством «Сосницькі аграрні інвестиції» укладено договір перевезення №04/02-13 .

Згідно п.1.1Договору ПСП «Агросвіт» зобов`язується здійснити перевезення належним йому транспортом вантаж в кількості, вказаній за окремою заявкою Замовника, а Замовник зобов`язується сплатити за перевезення вантаж встановлену плату відповідно доданого договору.

Конкретні обсяги вантажів, строки та граничні норми оплати перевезення по кожному окремому замовленню , відповідно до п.6.1 Договору, оформлюються заявкою, яка подається Замовником Перевізнику письмовій формі. Розрахунок за договором здійснюється замовником в безготівковому порядку шляхом перерахування коштів на поточний рахунок Перевізника в наступному порядку: після виконання послуг по перевезенню. Можлива часткова оплата за даним Договором.

02.10.2023 відповідно до акту надання послуг Перевізник передав, а Замовник прийняв послуги по перевезенню згідно Заявки №5 від 02.10.2023 року до договору № 04/02-13 від 04.02.2023року в кількості 2095,7т/км на суму 7544,52 грн., у т.ч. ПДВ -1257,42грн..

02.10.2023 між Сторонами по договору було підписано акт надання послуг по перевезенню №137

На виконання Податкового кодексу України, ПСП «Агросвіт» 02.10.2023 склало та направило податковому органу податкову накладну №1 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Проте, 01.11.2023 підприємство отримало квитанцію №929198777, якою повідомлено про зупинення реєстрації податкової накладної від 02.10.2023 №1, оскільки ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачеві запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

З метою розблокування зупиненої податкової накладної позивачем на розгляд Комісії Головного управління ДПС у Сумській області подано Повідомлення від 09.11.2023 до яких додано копії документів у 19 файлах, а саме: оборотно-сальдова відомість за липень - жовтень 2023 року; ліцензія на право зберігання пального; придбання оливи, мастил "ОЙЛ ГРУП"; штатний розпис; постачання нафтопродуктів; договір купівлі-продажу майна банкруту; податковий розрахунок сум доходу 3 кв. 2023 р. та Додаток № 1; договір перевезення; акт надання послуг; калькуляція; інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; пояснення; купівля запасних частин; Наказ про прийняття на роботу та посвідчення водія ОСОБА_1 ; подорожні листи вантажного автомобіля MAN НОМЕР_1 та ТТН; договір оренди ТЗ MAN НОМЕР_1 , свідоцтво про реєстрацію ТЗ, Форма № 20-ОПП та квитанція; придбання шин у "ТЕХНОТОРГ ДОН"; докази комплексного обслуговування автомобільного транспорту.

За результатами розгляду документів 16.11.2023 податковим органом прийнято рішення № 9948718/32414069, про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 02.10.2023, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених \ оформлених з порушенням законодавства. Як додаткова інформація зазначено: "первинні документи складені з порушенням п.8, п.9 Закону України «Про бухгалтерський облік в Україні», що не дає можливості ідентифікувати зміст та обсяг господарської операції (фактична дата здійснення операцій з перевезення відповідно до товарно-транспортної накладної №035444 - 01.10.2023 року, що раніше дати заявки замовника №5 від 02.10.2023 року на перевезення вантажу, подорожнього листа вантажного автомобіля №882 від 02.10.2023 року та акту надання послуг №137 від 02.10.2023 року)".

Щодо податкової накладної №2.

02.10.2023 між ПСП «Агросвіт» (Суборендодавець) та філією «Жовтневе» Товариства з обмеженою відповідальністю «Агро-Поліс» укладено договір суборенди техніки з екіпажем №02/10-33.

Згідно з п.1.1 Договору ПСП «Агросвіт» передає, а філія «Жовтневе» ТОВ «Агро-Поліс» приймає в оплатне тимчасове володіння та користування Об`єкт суборенди, вказаний в п.2.1. Договору. Об`єкт оренди передається разом з екіпажем, який його обслуговує.

Розмір орендної плати, відповідно до п.6.1 Договору, становить 5164,40 грн. з ПДВ. Розрахунок за договором здійснюється Орендарем в безготівковому порядку шляхом перерахування коштів на поточний рахунок Суборендодавця в наступному порядку: після повернення техніки з суборенди. Можлива часткова попередня оплата за даним Договором.

02.10.2023 згідно акту приймання-передачі Суборендодавець передав, а Суборендар приймав в оплатне тимчасове володіння та користування Об`єкти оренди згідно договору №02/10-33 від 02.10.2023.

02.10.2023 між Сторонами по договору було підписано акт надання послуг з суборенди сільгосптехніки з екіпажем №138.

Виконуючи вимоги Податкового кодексу України, ПСП «Агросвіт» 02.10.2023 року склало та відправило на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2 на загальну суму 5164,40 грн., у т.ч. ПДВ 860,73 грн.

За результатами автоматизованої перевірки поданої податкової накладної № 2 від 02.10.2023 контролюючим органом надіслано позивачу квитанцію, у якій зазначено, що реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі| податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

З метою розблокування зупиненої податкової накладної позивачем на розгляд Комісії Головного управління ДПС у Сумській області подано Повідомлення від 09.11.2023 до яких додано копії документів у 19 файлах, а саме: оборотно-сальдова відомість за липень - жовтень 2023 року; ліцензія на право зберігання пального; придбання оливи, мастил ОЙЛ ГРУП; штатний розпис; постачання нафтопродуктів; договір купівлі-продажу майна банкруту; податковий розрахунок сум доходу 3 кв. 2023 р. та Додаток № 1; договір перевезення; акт надання послуг; калькуляція; інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; пояснення; купівля запасних частин; Наказ про прийняття на роботу та посвідчення водія ОСОБА_1 ; подорожні листи вантажного автомобіля MAN НОМЕР_1 та ТТН; договір оренди ТЗ MAN НОМЕР_1 , свідоцтво про реєстрацію ТЗ, Форма № 20-ОПП та квитанція; придбання шин у "ТЕХНОТОРГ ДОН"; докази комплексного обслуговування автомобільного транспорту.

Розглянувши надані пояснення та копії документів 16.11.2023 податковим органом прийнято рішення №9948720/3241469 про відмову в реєстрації податкової накладної №2, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація: «первинні документи складені з порушенням п.8, п.9 Закону України «Про бухгалтерський облік в Україні», що не дає можливості ідентифікувати зміст та обсяг господарської операції (господарська операція з надання в суборенду сідельного тягача MAN TGX BI4078HP та спеціалізованого напівпричепа-самоскида JANMIL NW-IS BI3442XF разом з екіпажем, так як в день складання акту надання послуг №138 від 02.10.2023 року цим транспортом надавалися послуги по перевезенню іншому замовнику. Згідно з п.6.2.5 Договору оренди транспортного засобу від 01.04.2023 року передбачено заборону передавати транспорт у користування третім особам без попередньої письмової згоди орендодавця)».

Щодо податкової накладної №3 від 13.10.2023.

05.10.2023 між ПСП «Агросвіт» (Орендодавець) та філія «Дептівка» Товариства з обмеженою відповідальністю «Агро-Поліс» укладено договір оренди техніки з екіпажем №05/10-35.

Відповідно до п.1.1Договору ПСП «Агросвіт» передає, а філія «Дептівка» ТОВ «Агро- Поліс» приймає в оплатне тимчасове володіння та користування Об`єкт суборенди, вказаний в п.2.1. Договору. Об`єкт оренди передається разом з екіпажем, який його обслуговує.

Розмір орендної плати, відповідно до п.6.1 Договору, становить 38684,02 грн. з ПДВ. Розрахунок за договором здійснюється Орендарем в безготівковому порядку шляхом перерахування коштів на поточний рахунок Орендодавця в наступному порядку: після повернення техніки з оренди, можлива часткова попередня оплата за даним Договором.

05.10.2023 згідно акту приймання-передачі Орендодавець передав, а Орендар прийняв в оплатне тимчасове володіння та користування Об`єкти оренди.

13.10.2023 між Сторонами по договору було підписано акт надання послуг з оренди техніки з екіпажем №139.

На виконання вимог Податкового кодексу України, ПСП « Агросвіт» 13.10.2023 року склало та відправило на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №3 на загальну суму 38684,02 грн., у т. ч. ПДВ 6447,34 грн.

За результатами автоматизованої перевірки поданої податкової накладної № 3 контролюючим органом надіслано позивачу квитанцію, у якій зазначено, що реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Позивачеві запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З метою розблокування зупиненої податкової накладної позивачем на розгляд Комісії Головного управління ДПС у Сумській області подано Повідомлення від 10.11.2023 до яких додано копії документів у 23 файлах, а саме: щодо комплексного обслуговування автомобільного транспорту; подорожні листи та ТТН 2; купівля запасних частин; придбання оливи, мастил ОЙЛ ГРУП; постачання нафтопродуктів; оборотно-сальдові відомості за липень - жовтень 2023; ліцензія на право зберігання пального; штатний розпис; щодо купілі запчастин; наказ про прийняття на роботу та посвідчення водія ОСОБА_2 ; Додаток 4 ДФ, Додаток 5 та Квитанція; Договір купівлі-продажу майна банкруту; наказ про прийняття на роботу та посвідчення водія ОСОБА_3 ; податковий розрахунок сум доходу 3 кв. 2023 р. та Додаток № 1; інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів; 2 акти надання послуг; договір; пояснення; подорожні листи та ТТН; Форма № 20-ОПП та Квитанція; калькуляція; документи на придбання шин.

Розглянувши вказані документи контролюючий орган прийняв рішення від 17.11.2023 №9963665/3241469 про відмову в реєстрації податкової накладної №3, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація: первинні документи складені з порушенням вимог п. 3 статті 238 Цивільного кодексу України, п.8, п.9 Закону України «Про бухгалтерський облік в Україні», що не дає можливості ідентифікувати зміст та обсяг господарської операції (Договір суборенди техніки з екіпажем, акти приймання - передачі ТЗ та акт надання послуг підписані однією особою, що одночасно є представником обох юридичних осіб).

Щодо податкової накладної №4.

05.10.2023 між ПСП «Агросвіт» (Орендодавець) та філія «Жовтневе» Товариства з обмеженою відповідальністю «Агро-Поліс» укладено договір оренди техніки з екіпажем №05/10-37.

Відповідно до п.1.1 Договору ПСП «Агросвіт» передає, а філія «Жовтневе» ТОВ «Агро-Поліс» приймає в оплатне тимчасове володіння та користування Об`єкт оренди, вказаний в п.2.1. Договору. Об`єкт оренди передається разом з екіпажем, який його обслуговує.

Розмір орендної плати, відповідно до п.6.1 Договору, становить 156790,08 грн. з ПДВ. Розрахунок за договором здійснюється Орендарем в безготівковому порядку шляхом перерахування коштів на поточний рахунок Орендодавця в наступному порядку: після повернення техніки з оренди. Можлива часткова попередня оплата за даним Договором.

05.10.2023 згідно акту приймання-передачі Орендодавець передав, а Орендар прийняв в оплатне тимчасове володіння та користування Об`єкти оренди.

13.10.2023 між Сторонами було підписано акт надання послуг з оренди сільгосптехніки з екіпажем №141.

На виконання вимог Податкового кодексу України, ПСП «Агросвіт» 13.10.2023 склало та відправило на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №4 на загальну суму 156790,08 грн., у т. ч. ПДВ 26131,68 грн.

За результатами автоматизованої перевірки поданої податкової накладної №4 контролюючим органом надіслано позивачу квитанцію, у якій зазначено, що реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Позивачеві запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З метою розблокування зупиненої податкової накладної позивачем на розгляд Комісії Головного управління ДПС у Сумській області подано Повідомлення від 10.11.2023 до яких додано копії документів у 26 файлах, а саме: ліцензія на право зберігання пального; договір оренди жниварки; наказ про прийняття на роботу та посвідченні тракториста-машиніста ОСОБА_4 ; звіт форма № 20-ОПП; наказ про прийняття на роботу та посвідченні тракториста-машиніста ОСОБА_5 ; форма № 20-ОПП та квитанція; документи щодо придбання запчастин; свідоцтва про реєстрацію машин; договір на ремонт сільськогосподарської техніки; купівля запасних частин; комплексне обслуговування автомобільного транспорту; договір оренди техніки з екіпажем; придбання оливи, мастил у "ОЙЛ ГРУП"; оборотно-сальдові відомості за липень - жовтень 2023; шляхові листи комбайна, реєстри відправки зерна, виписки з реєстру намолота зерна; пояснення; додаток 4 ДФ, додаток 5 та квитанція; акт надання послуг; калькуляція; придбання шин "ТЕХНОТОРГ ДОН"; інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; ремонт комбайна Case AF5088; податковий розрахунок сум доходу 3 кв. 2023 р. та Додаток № 1; договір купівлі-продажу майна банкруту; постачання нафтопродуктів; штатний розпис.

Згідно Протоколу засідання Комісії Головного управління ДПС у Сумській області від

17.11.2023 №444 були розглянуті пояснення та копії документів до податкової накладної №4 від 13.10.2023 та встановлено відсутність копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.

Тому відповідачем прийнято рішення від 17.11.2023 №9963670/3241469 про відмову в реєстрації податкової накладної №4, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація:

Первинні документи складені з порушенням вимог п. 3 статті 238 Цивільного кодексу України, п.8, п.9 Закону України «Про бухгалтерський облік в Україні», що не дає можливості ідентифікувати зміст та обсяг господарської операції (Договір суборенди техніки з екіпажем, акти приймання - передачі ТЗ та акт надання послуг підписані однією особою, що одночасно є представником обох юридичних осіб).

Щодо податкової накладної №5.

05.10.2023 між ПСП «Агросвіт» (Орендодавець) та філія «Жовтневе» Товариства з обмеженою відповідальністю «Агро-Поліс» укладено договір оренди техніки з екіпажем №05/10-36.

Згідно п.1.1Договору ПСП «Агросвіт» передає, а філія «Жовтневе» ТОВ «Агро-Поліс» приймає в оплатне тимчасове володіння та користування Об`єкт оренди, вказаний в п.2.1. Договору. Об`єкт оренди передається разом з екіпажем, який його обслуговує.

Розмір орендної плати, відповідно до п.6.1 Договору, становить 54193,18 грн. з ПДВ. Розрахунок за договором здійснюється Орендарем в безготівковому порядку шляхом перерахування коштів на поточний рахунок Орендодавця в наступному порядку: після повернення техніки з оренди. Можлива часткова попередня оплата за даним Договором.

05.10.2023 року відповідно до акту приймання-передачі Орендодавець передав, а Орендар прийняв в оплатне тимчасове володіння та користування Об`єкти оренди згідно договору №05/10-36 від 05.10.2023 року.

13.10.2023 року між Сторонами договору було підписано акт надання послуг з оренди сільгосптехніки з екіпажем №142.

Виконуючи вимоги Податкового кодексу України, ПСП «Агросвіт» 13.10.2023 року склало та відправило на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №5 на загальну суму 54193,18 грн., у т. ч. ПДВ 9032,20 грн.

За результатами автоматизованої перевірки поданої податкової накладної №5 контролюючим органом надіслано позивачу квитанцію, у якій зазначено, що реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Позивачеві запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З метою розблокування зупиненої податкової накладної позивачем на розгляд Комісії Головного управління ДПС у Сумській області подано Повідомлення від 10.11.2023 до якого додано копії документів у 25 файлах, а саме: шляхові листи тракторів та товарно-транспортні накладні; Акт надання послуг; купівля запасних частин; Калькуляція; шляхові листи тракторів та лімітно-забірні відомості на ПММ (3); договір оренди техніки з екіпажем; ліцензія на право зберігання пального; Додаток 4 ДФ, Додаток 5 та Квитанція; постачання нафтопродуктів; шляхові листи тракторів, ТТН; комплексне обслуговування автомобільного транспорту; придбання оливи, мастил "ОЙЛ ГРУП"; штатний розпис; оборотно-сальдові відомості за липень - жовтень 2023; податковий розрахунок сум доходу 3 кв. 2023 р. та Додаток № 1; придбання шин "ТЕХНОТОРГ ДОН"; наказ про прийняття на роботу та посвідчення тракториста машиніста ОСОБА_6 ; договір купівлі-продажу майна банкруту; інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; свідоцтва про реєстрацію машин; запчастини; наказ про прийняття на роботу та посвідчення тракториста машиніста ОСОБА_7 ; наказ про прийняття на роботу та посвідчення тракториста машиніста ОСОБА_8 ; звіт форма № 20-ОПП та квитанція; пояснення №123.

Згідно протоколу засідання Комісії Головного управління ДПС у Сумській області від 17.11.2023 №444 були розглянуті пояснення та копії документів до податкової накладної №5 від 13.10.2023 та встановлено відсутність копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.

Тому відповідачем прийнято рішення від 17.11.2023 №9963672/3241469 про відмову в реєстрації податкової накладної № 5, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація:

Первинні документи складені з порушенням вимог п. 3 статті 238 Цивільного кодексу України, п.8, п.9 Закону України «Про бухгалтерський облік в Україні», що не дає можливості ідентифікувати зміст та обсяг господарської операції (Договір суборенди техніки з екіпажем, акти приймання - передачі ТЗ та акт надання послуг підписані однією особою, що одночасно є представником обох юридичних осіб).

Щодо податкової накладної №6.

04.10.2023 між ПСП «Агросвіт» (Суборендодавець) та філія «Дептівка» Товариства з обмеженою відповідальністю «Агро-Поліс» укладено договір оренди техніки з екіпажем №04/10-34.

Згідно п.1.1Договору ПСП «Агросвіт» передає, а філія « Дептівка» ТОВ « Агро- Поліс» приймає в оплатне тимчасове володіння та користування Об`єкт суборенди, вказаний в п.2.1. Договору. Об`єкт суборенди передається разом з екіпажем, який його обслуговує.

Розмір орендної плати, відповідно до п.6.1 Договору, становить 76078,32 грн з ПДВ. Розрахунок за договором здійснюється Суборендатором в безготівковому порядку шляхом перерахування коштів на поточний рахунок Суборендодавця в наступному порядку: після повернення техніки з оренди. Можлива часткова попередня оплата за даним Договором.

04.10.2023 згідно акту приймання-передачі Суборендодавець передав, а Суборендар прийняв в оплатне тимчасове володіння та користування Об`єкти оренди згідно договору №04/10-34 від 04.10.2023 року.

14.10.2023 між Сторонами по договору було підписано акт надання послуг з оренди сільгосптехніки з екіпажем №140.

На виконання вимог Податкового кодексу України, ПСП «Агросвіт» 14.10.2023 року склало та відправило на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №6 на загальну суму 76078,32 грн., у т. ч. ПДВ 12679,72 грн.

За результатами автоматизованої перевірки поданої податкової накладної № 6 контролюючим органом надіслано позивачу квитанцію, у якій зазначено, що реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Позивачеві запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З метою розблокування зупиненої податкової накладної позивачем на розгляд Комісії Головного управління ДПС у Сумській області подано Повідомлення від 10.11.2023 до якого додано копії документів у 26 файлах, а саме: договір; акт надання послуг; калькуляція; подорожні листи та ТТН (2); купівля запасних частин; подорожні листи та ТТН (3); подорожні листи, ТТН; оборотно-сальдові відомості за липень - жовтень 2023; придбання шин "ТЕХНОТОРГ ДОН"; комплексне обслуговування автомобільного транспорту; постачання нафтопродуктів; придбання оливи, мастил "ОЙЛ ГРУП"; ліцензія на право зберігання пального; штатний розпис; податковий розрахунок сум доходу 3 кв. 2023 р. та Додаток № 1; Додаток 4 ДФ, Додаток 5 та квитанція; наказ про прийняття на роботу та посвідчення водія ОСОБА_1 ; договір купівлі-продажу майна банкруту; наказ про прийняття на роботу та посвідчення водія ОСОБА_9 ; Інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; Запчастини; наказ про прийняття на роботу та посвідчення водія ОСОБА_10 ; Договір оренди ТЗ MAN ВІ4078НР, свідоцтво про реєстрацію ТЗ, Форма № 20-ОПП та Квитанція; Договір оренди ТЗ КТС KTKZ65 НОМЕР_2, свідоцтво про реєстрацію ТЗ, Форма № 20- ОПП та Квитанція; Пояснення №125.

Згідно протоколу засідання Комісії Головного управління ДПС у Сумській області від 17.11.2023 №444 були розглянуті пояснення та копії документів до податкової накладної №6 від 14.10.2023 та встановлено відсутність копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.

Тому відповідачем прийнято рішення від 17.11.2023 №№9963694/32414069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 6, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація:

Первинні документи складені з порушенням вимог п. 3 статті 238 Цивільного кодексу України, п.8, п.9 Закону України «Про бухгалтерський облік в Україні», що не дає можливості ідентифікувати зміст та обсяг господарської операції (Договір суборенди техніки з екіпажем, акти приймання - передачі ТЗ та акт надання послуг підписані однією особою, що одночасно є представником обох юридичних осіб. Згідно з п.6.2.5 Договору оренди транспортного засобу від 01.04.2023 передбачено заборону передавати транспорт у користування третім особам без попередньої письмової згоди орендодавця).

Щодо податкової накладної від 15.10.2023 №7.

06.10.2023 між ПСП «Агросвіт» (Орендодавець) та філія «Жовтневе» Товариства з обмеженою відповідальністю «Агро-Поліс» укладено договір оренди техніки з екіпажем №06/10-38.

Згідно п.1.1Договору ПСП «Агросвіт» передає, а філія « Жовтневе» ТОВ « Агро- Поліс» приймає в оплатне тимчасове володіння та користування Об`єкт оренди, вказаний в п.2.1. Договору. Об`єкт оренди передається разом з екіпажем, який його обслуговує.

Розмір орендної плати, відповідно до п.6.1 Договору, становить 51178,66 грн з ПДВ. Розрахунок за договором здійснюється Орендарем в безготівковому порядку шляхом перерахування коштів на поточний рахунок Орендодавця в наступному порядку: після повернення техніки з оренди. Можлива часткова попередня оплата за даним Договором.

06.10.2023 згідно акту приймання-передачі Орендодавець передав, а Орендар прийняв в оплатне тимчасове володіння та користування Об`єкти оренди згідно договору №06/10-38 від 06.10.2023 року.

15.10.2023 між Сторонами договору було підписано акт надання послуг з оренди сільгосптехніки з екіпажем №143.

Виконуючи вимоги Податкового кодексу України, ПСП « Агросвіт» 15.10.2023 року склало та відправило на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №7 на загальну суму 42648,88 грн., у т. ч. ПДВ 8529,78 грн.

За результатами автоматизованої перевірки поданої податкової накладної № 7 контролюючим органом надіслано позивачу квитанцію, у якій зазначено, що реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Позивачеві запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З метою розблокування зупиненої податкової накладної позивачем на розгляд Комісії Головного управління ДПС у Сумській області подано Повідомлення від 10.11.2023 до якого додано копії документів у 24 файлах, а саме: договір суборенди техніки з екіпажем; акт надання послуг; пояснення №121; шляхові листи трактора CASE ІН MAGNUM 290 та лімітно-забірні відомості на ПММ; договір на ремонт сільськогосподарської техніки; ремонт трактора CASE ІН MAGNUM 290; придбання шин "ТЕХНОТОРГ ДОН"; купівля запасних частин; придбання оливи, мастил "ОЙЛ ГРУП"; оборотно-сальдові відомості за липень - жовтень 2023; комплексне обслуговування автомобільного транспорту; податковий розрахунок сум доходу 3 кв. 2023 р. та Додаток № 1; штатний розпис; постачання нафтопродуктів; ліцензія на право зберігання пального; договір купівлі-продажу майна банкруту; наказ про прийняття на роботу ОСОБА_11 ; Інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; наказ про прийняття на роботу та посвідчення тракториста-машиніста ОСОБА_12 ; Форма № 20-ОПП та Квитанція; Додаток 4 ДФ, Додаток 5 та Квитанція; запчастини; свідоцтва про реєстрацію машин; калькуляція.

Згідно протоколу засідання Комісії Головного управління ДПС у Сумській області від 17.11.2023 №444 були розглянуті пояснення та копії документів до податкової накладної №7 від 15.10.2023 та встановлено відсутність копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.

Тому відповідачем прийнято рішення від 17.11.2023 №9963686/32414069 про відмову в реєстрації податкової накладної № 7, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація:

Первинні документи складені з порушенням вимог п. 3 статті 238 Цивільного кодексу України, п.8, п.9 Закону України «Про бухгалтерський облік в Україні», що не дає можливості ідентифікувати зміст та обсяг господарської операції (Договір суборенди техніки з екіпажем, акти приймання - передачі ТЗ та акт надання послуг підписані однією особою, що одночасно є представником обох юридичних осіб).

Вважаючи рішення про відмову в реєстрації податкових накладних протиправними, Приватне сільськогосподарське підприємство "Агросвіт" звернулося до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Податковим кодексом України (далі по тексту - ПК України). Зокрема, цим Кодексом визначається вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платники податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Згідно з підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів та послуг місце постачання яких розташоване на митній території України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (п. 188.1 ст. 188 ПК України).

Пунктом 201.7 ст. 201 ПК України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Згідно з п. 201.10 ст. 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених п. 201.1 цієї статті та/або п. 192.1 ст. 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до п. 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених п. 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Відповідно до вимог п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року № 1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Згідно з п.2 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної / розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - це сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Ризик порушення норм податкового законодавства розглядається як ймовірність складення та надання податкової накладної / розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній / розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість виконання свого податкового обов`язку.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

У Додатку 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних наведено наступні критерії ризиковості платника податку на додану вартість:

1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.

4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово- господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.

5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).

6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.

7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.

8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування.

Як передбачено пунктом 6 Порядку № 1165 питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

25 жовтня 2023 року щодо ПСП «Агросвіт» було прийнято Рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 1344 від 25.10.2023.

Як вбачається з матеріалів справи, підставою зупинення спірних податкових накладних є відповідність Приватного сільськогосподарського підприємства "Агросвіт" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість.

Твердження позивача про те, що на момент прийняття оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних ПСП «Агросвіт» не відповідало пункту 8 Критеріїв ризиковості, є помилковим, оскільки спірні податкові накладні направлялися позивачем для реєстрації в ЄРПН після прийняття Рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 1344 від 25.10.2023.

На думку позивача, контролюючий орган, зупиняючи реєстрацію податкових накладних, зобов`язаний запропонувати позивачу надати конкретний перелік документів, необхідних для реєстрації податкових накладних.

Суд не погоджується з такою позицією позивача з огляду на таке.

Відповідно до п. 20.2 ст. 20 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Для реалізації цієї норми Наказом Міністерства Фінансів України №520 від 12.12.2019, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України (далі за текстом - Порядок №520).

За приписами пунктів 3, 4 Порядку № 520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Разом з тим, п. 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

Письмові пояснення та копії документів, зазначені у п. 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування (п.6 Порядку).

Згідно з вимогами п. 9, 10 та 11 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до п. 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Аналіз приписів вказаних норм, дає підстави дійти висновку, що окрім критеріїв ризиковості, у квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних, податковий орган зобов`язаний вказувати чого саме мають стосуватися пояснення платника податків та запропонувати надати будь-які документи з переліку, який зазначений у п.5 Порядку №520.

Суд звертає увагу позивача на те, що п. 5 Порядку № 520 має наступну редакцію: "Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: …".

Тобто, правова конструкція вказаного пункту не передбачає обов`язку податкового органу вказувати конкретний перелік документів, які платник податку зобов`язаний подати відповідачу, вона передбачає лише запропонувати надати будь-які документи з переліку, який зазначений у п.5 Порядку №520.

Отже, твердження позивача про те, що у квитанції про зупинення реєстрації податковим органом повинен вказуватися конкретний перелік документів, які платник податку зобов`язаний подати, є хибним, оскільки відповідно до вказаного пункту, податковий орган повинен зазначати не конкретний перелік документів, а пропонує надати будь-які документи, але за вичерпним переліком.

Даний висновок суду повністю узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, зазначеної у постанові від 03.06.2021 у справі № 822/2095/18.

Також, згідно з пунктами 9, 10, 11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження

інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Приймаючи рішення за результатами розгляду наданих ПСП «Агросвіт» документів, Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Сумській області встановила, що платником податку подані копії документів, складені/оформлені із порушенням законодавства.

Зокрема, у рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 02.10.2023 вказано, що первинні документи складені з порушенням вимог ст.9 Закону України «Про бухгалтерський облік в Україні», що не дає можливості ідентифікувати зміст та обсяг господарської операції (фактична дата здійснення операції з перевезення відповідно до товарно-транспортної накладної №035444 - 01.10.2023 року, що раніше дати заявки замовника № 5 від 02.10.2023 року на перевезення вантажу, подорожнього листа вантажного автомобіля №882 від 02.10.2023 року та акту надання послуг №137 від 02.10.2023 року).

Тобто, в день складання акту про надання послуг №137 від 02.10.2023 року сідельний тягач MAN TGX НОМЕР_1 та спеціалізований напівпричіп - самоскид JANMIL NW-1S BI3442XF разом з екіпажем були надані в суборенду іншому замовнику, а саме філії «Жовтневе» Товариства з обмеженою відповідальністю «Агро-Поліс».

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (далі - Закон № 996) первинним документом є документ, який містить відомості про господарську операцію.

Господарською операцією є дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства.

За приписами частин 1, 2 ст. 9 Закону № 996 підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати обов`язкові реквізити, визначені п. 2 ст. 9 Закону N 996, зокрема: особистий підпис, дату складання або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції та визначити дату складання документу.

Разом з тим, згідно з товарно-транспортною накладною №035444 від 01.10.2023 фактична дата перевезення товару відбулася 01.10.2023 року. Втім заявка замовника ПП «Сосницькі аграрні інвестиції» № 5 на перевезення вантажу датована 02.10.2023, подорожній лист вантажного автомобіля №882 також датований 02.10.2023 року, акт надання послуг №137 також датований 02.10.2023 року.

Тобто, за даними документами неможливо встановити коли відбувалася вказана господарська операція, і чи вона взагалі відбувалася.

Більше того, згідно поданих позивачем копій документів до податкової накладної №2 у цей же день (02.10.2023) транспортний засіб - сідельний тягач MAN TGX НОМЕР_1 та спеціалізований напівпричіп - самоскид JANMIL NW-1S BI3442XF разом з екіпажем були надані в суборенду іншому замовнику, а саме філії «Жовтневе» Товариства з обмеженою відповідальністю «Агро-Поліс».

Як зазначає сам позивач, 02.10.2023 між ПСП «Агросвіт» (Суборендодавець) та філією «Жовтневе» Товариства з обмеженою відповідальністю «Агро-Поліс» укладено договір суборенди техніки з екіпажем №02/10-33. Згідно з п.1.1 Договору ПСП «Агросвіт» передає, а філія «Жовтневе» ТОВ «Агро-Поліс» приймає в оплатне тимчасове володіння та користування Об`єкт суборенди, вказаний в п.2.1. Договору. Об`єкт оренди передається разом з екіпажем, який його обслуговує. Розмір орендної плати, відповідно до п.6.1 Договору, становить 5164,40 грн. з ПДВ. Розрахунок за договором здійснюється Орендарем в безготівковому порядку шляхом перерахування коштів на поточний рахунок Суборендодавця в наступному порядку: після повернення техніки з суборенди. Можлива часткова попередня оплата за даним Договором.

02.10.2023 згідно акту приймання-передачі Суборендодавець передав, а Суборендар приймав в оплатне тимчасове володіння та користування Об`єкти оренди згідно договору №02/10-33 від 02.10.2023.

02.10.2023 між Сторонами по договору було підписано акт надання послуг з суборенди сільгосптехніки з екіпажем №138.

На підставі цих документів позивач сформував та направив для реєстрації податкову накладну №2 від 02.10.2023.

При цьому суд погоджується з позицією контролюючого органу, що позивач, як орендатор вказаних транспортних засобів, не мав права передавати їх в суборенду, оскільки відповідно до п.6.2.5 Договору оренди транспортного засобу від 01.04.2023 року передбачено заборону передавати транспорт у користування третім особам без попередньої письмової згоди орендодавця.

Суд звертає увагу, що з переліку тих документів, які надавалися позивачем до контролюючого органу для розблокування спірних податкових накладних, письмова згода орендодавця транспортних засобів на передачу їх в суборенду не надавалася.

Тому посилання позивача на лист ПП "Альфа-Капітал" є безпідставним.

Враховуючи викладене суд вважає, що податковий орган обгрунтовано вказував підставою відмови в реєстрації спірних податкових накладних, що первинні документи складені з порушенням вимог ст.9 Закону України «Про бухгалтерський облік в Україні», що не дає можливості ідентифікувати зміст та обсяг господарської операції, Зокрема і узв`язку з тим, що відповідно до п.6.2.5 Договору оренди транспортного засобу від 01.04.2023 року передбачено заборону передавати транспорт у користування третім особам без попередньої письмової згоди орендодавця.

Підставами відмови в реєстрації податкових накладних №№ 3-7 вказано, що первинні документи складені з порушенням вимог ч. 3 статті 238 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), частин 8, 9 Закону України «Про бухгалтерський облік в Україні», що не дає можливості ідентифікувати зміст та обсяг господарської операції, зокрема Договір суборенди техніки з екіпажем, акти приймання - передачі ТЗ та акт надання послуг підписані однією особою, що одночасно є представником обох юридичних осіб.

Так, відповідно до ч. 3 ст. 238 ЦК України представник не може вчиняти правочин від імені особи, яку він представляє, у своїх інтересах або в інтересах іншої особи, представником якої він одночасно є, за винятком комерційного представництва, а також щодо інших осіб, встановлених законом.

Визначення комерційного представництва, на яке покликається позивач в обгрунтування своїх вимог, міститься у статті 243 ЦК України.

Відповідно до вказаної норми, комерційним представником є особа, яка постійно та самостійно виступає представником підприємців при укладенні ними договорів у сфері підприємницької діяльності.

Комерційне представництво одночасно кількох сторін правочину допускається за згодою цих сторін та в інших випадках, встановлених законом.

Повноваження комерційного представника можуть бути підтверджені письмовим договором між ним та особою, яку він представляє, або довіреністю.

Особливості комерційного представництва в окремих сферах підприємницької діяльності встановлюються законом.

З аналізу вказаних норм законодавства слідує, що комерційним представником є особа, яка постійно та самостійно виступає представником підприємців при укладенні ними договорів у сфері підприємницької діяльності, а тому керівник юридичної особи не відноситься до комерційних представників, у зв`язку з чим він не має права укладати та підписувати договори від імені обох юридичних осіб - учасників договору, також не має права підписувати акти приймання - передачі ТЗ, акти надання послуг одночасно від імені замовника послу та виконавця цих послуг.

Тому твердження позивача про можливість директора двох юридичних осіб укладати між цими юридичними особами та підписувати одночасно від їх імені такі договори, підписувати акти приймання - передачі ТЗ, акти надання послуг одночасно від імені замовника послуг та виконавця цих послуг, є помилковим та безпідставним.

З урахуванням викладеного, а також того, що на момент подання спірних податкових накладних на реєстрацію ПСП "Агросвіт" відповідало п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, а подані ним первинні документи складені з порушенням вимог чинного законодавства, суд приходить до висновку, що надані позивачем пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеній у спірних податкових накладних, не давали можливості контролюючому органу достеменно встановити зміст господарських операцій, їх фактичне здійснення та настання правових наслідків, обумовлених ними.

Варто зауважити, що ПСП "Агросвіт", обгрунтовуючи позовні вимоги, посилається на документи, які не надавалися відповідачу при вирішенні питання про реєстрацію спірних податкових накладних.

Тобто, позивач надає суду документи, які необхідно було надавати відповідачу для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних №№ 1-7.

Суд враховує, що оскаржувані рішення Комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкових накладних приймалися за одних обставин та документів, а позивач просить суд визнати рішення контролюючого органу протиправними, обгрунтовуючи позов вже фактично іншими (додатковими) обставинами та документами, тому у суду відсутні правові підстави брати до уваги документи, які позивачем не надавалися контролюючому органу у встановленому законом порядку.

Посилаючись на додаткові документи, позивач фактично просить суд перебрати на себе функції контролюючого органу в частині дослідження документів та визначення права позивача на складення податкових накладних.

Верховний Суд у постанові від 21.05.2019 у справі №940/1240/18 звернув увагу, що дослідження тих первинних документів, які не були підставами для прийняття рішень про зупинення реєстрації податкової накладної, свідчить про порушення судами вимог принципу офіційного з`ясування обставин справи та безпідставного розширення предмету доказування.

Таким чином, на момент винесення оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН, позивач не виконав вимоги Податкового кодексу України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних, і саме з цих підстав контролюючий орган відмовив в реєстрації спірних податкових накладних.

Враховуючи викладене, у суду відсутні правові підстави для визнання протиправними та скасування рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Сумській області від 16.11.2023 №9948718/3241469, від 16.11.2023 №9948720/3241469, від 17.11.2023 №9963665/3241469, від 17.11.2023 №9963670/3241469, від 17.11.2023 №9963672/3241469, від 17.11.2023 №9963694/32414069, від 17.11.2023 №9963686/32414069, та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Приватного сільськогосподарського підприємства "Агросвіт" від 02.10.2023 №1, 02.10.2023 №2, від 13.10.2023 №3, від 13.10.2023 №4, від 13.10.2023 №5, від 14.10.2023 №6, від 15.10.2023 №7, тому у задоволенні позовних вимог необхідно відмовити.

У зв`язку з відмовою в задоволенні позову розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову Приватного сільськогосподарського підприємства "Агросвіт" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Сумській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.О. Бондар

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.08.2024
Оприлюднено30.08.2024
Номер документу121251209
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —480/846/24

Постанова від 13.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 04.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 11.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Рішення від 28.08.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.О. Бондар

Ухвала від 27.02.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.О. Бондар

Ухвала від 16.02.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.О. Бондар

Ухвала від 09.02.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.О. Бондар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні