Головуючий І інстанції: С.О. Бондар
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 грудня 2024 р. Справа № 480/846/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді Ральченка І.М.,
Суддів: Подобайло З.Г. , Катунова В.В. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Приватного сільськогосподарського підприємства «Агросвіт» на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 28.08.2024, по справі № 480/846/24
за позовом Приватного сільськогосподарського підприємства «Агросвіт»
до Головного управління Державної податкової служби у Сумській області , Державної податкової служби України
про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Приватне сільськогосподарське підприємство "Агросвіт" звернулось до суду із позовом, у якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Сумській області від 16.11.2023 № 9948718/3241469, від 16.11.2023 № 9948720/3241469, від 17.11.2023 № 9963665/3241469, від 17.11.2023 № 9963670/3241469, від 17.11.2023 № 9963672/3241469, від 17.11.2023 № 9963694/32414069, від 17.11.2023 № 9963686/32414069;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Приватного сільськогосподарського підприємства "Агросвіт" від 02.10.2023 № 1, 02.10.2023 № 2, від 13.10.2023 № 3, від 13.10.2023 № 4, від 13.10.2023 № 5, від 14.10.2023 № 6, від 15.10.2023 № 7.
Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 28.08.2024 позовні вимоги залишено без задоволення.
Позивач, не погодившись із рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду першої інстанції, прийняти нове, яким позовні вимоги задовольнити. В обґрунтування вимог апеляційної скарги заявник посилається на порушення судом першої інстанції при прийнятті постанови норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи. Позивач зазначив, що з метою розблокування податкових накладних позивачем були направлені письмові пояснення та копії всіх необхідних первинних документів.
Стосовно підстав, з яких відповідачем прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, позивач вказав, що керівник юридичної особи має права укладати та підписувати договори від імені обох юридичних осіб - учасників договору, також має права підписувати акти приймання - передачі ТЗ, акти надання послуг одночасно від імені замовника послу та виконавця цих послуг.
Також апелянт зазначив, що дійсно, згідно з п. 6.2.5 Договору оренди транспортного засобу від 01.04.2023 передбачено заборону передавати транспорт у користування третім особам без попередньої письмової згоди орендодавця, втім, в наданих 09.11.2023 поясненнях до повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, ПСП « Агросвіт» надало податковому органу лист ПП « Альфа-капітал» № 78 від 01.05.2023 про надання згоди на передачу транспорту в суборенду ПСП «Агросвіт».
На підставі положень п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши докази по справі, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Як встановлено судовим розглядом, ПСП "Агросвіт" направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 02.10.2023 № 1, 02.10.2023 № 2, від 13.10.2023 № 3, від 13.10.2023 № 4, від 13.10.2023 № 5, від 14.10.2023 № 6, від 15.10.2023 № 7.
Відповідно до квитанції від 01.11.2023 № 929198777 документ прийнято, реєстрація зупинена. Податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачеві запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
ПСП "Агросвіт" направлено до податкового органу повідомлення 09.11.2023 з поясненнями та копіями документів щодо податкової накладної від 02.10.2023 № 1, реєстрацію якої зупинено, а саме: оборотно-сальдова відомість за липень - жовтень 2023; ліцензія на право зберігання пального; придбання оливи, мастил "ОЙЛ ГРУП"; штатний розпис; постачання нафтопродуктів; договір купівлі-продажу майна банкруту; податковий розрахунок сум доходу 3 кв. 2023 р. та Додаток № 1; договір перевезення; акт надання послуг; калькуляція; інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; пояснення; купівля запасних частин; Наказ про прийняття на роботу та посвідчення водія ОСОБА_1 ; подорожні листи вантажного автомобіля MAN НОМЕР_1 та ТТН; договір оренди ТЗ MAN НОМЕР_1 , свідоцтво про реєстрацію ТЗ, Форма № 20-ОПП та квитанція; придбання шин у "ТЕХНОТОРГ ДОН"; докази комплексного обслуговування автомобільного транспорту.
Рішенням комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 16.11.2023 № 9948718/32414069 відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 02.10.2023 з підстав наданням платником податку копій документів, складених \ оформлених з порушенням законодавства. Як додаткова інформація зазначено: "первинні документи складені з порушенням п. 8, п. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік в Україні», що не дає можливості ідентифікувати зміст та обсяг господарської операції (фактична дата здійснення операцій з перевезення відповідно до товарно-транспортної накладної № 035444 - 01.10.2023, що раніше дати заявки замовника № 5 від 02.10.2023 на перевезення вантажу, подорожнього листа вантажного автомобіля № 882 від 02.10.2023 та акту надання послуг № 137 від 02.10.2023)".
Також квитанцією зупинена реєстрація податкової накладної № 2 від 02.10.2023. Податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачеві запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
ПСП "Агросвіт" направлено до податкового органу повідомлення 09.11.2023 з поясненнями та копіями документів щодо податкової накладної від 02.10.2023 № 2, реєстрацію якої зупинено, а саме: оборотно-сальдова відомість за липень - жовтень 2023; ліцензія на право зберігання пального; придбання оливи, мастил "ОЙЛ ГРУП"; штатний розпис; постачання нафтопродуктів; договір купівлі-продажу майна банкруту; податковий розрахунок сум доходу 3 кв. 2023 р. та Додаток № 1; договір перевезення; акт надання послуг; калькуляція; інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; пояснення; купівля запасних частин; Наказ про прийняття на роботу та посвідчення водія ОСОБА_1 ; подорожні листи вантажного автомобіля MAN НОМЕР_1 та ТТН; договір оренди ТЗ MAN НОМЕР_1 , свідоцтво про реєстрацію ТЗ, Форма № 20-ОПП та квитанція; придбання шин у "ТЕХНОТОРГ ДОН"; докази комплексного обслуговування автомобільного транспорту.
Рішенням комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 16.11.2023 № 9948720/3241469 відмовлено у реєстрації податкової накладної № 2 від 02.10.2023 з підстав наданням платником податку копій документів, складених \ оформлених з порушенням законодавства. Як додаткова інформація зазначено: "первинні документи складені з порушенням п. 8, п. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік в Україні», що не дає можливості ідентифікувати зміст та обсяг господарської операції (господарська операція з надання в суборенду сідельного тягача MAN TGX BI4078HP та спеціалізованого напівпричепа-самоскида JANMIL NW-IS BI3442XF разом з екіпажем, так як в день складання акту надання послуг № 138 від 02.10.2023 року цим транспортом надавалися послуги по перевезенню іншому замовнику. Згідно з п. 6.2.5 Договору оренди транспортного засобу від 01.04.2023 передбачено заборону передавати транспорт у користування третім особам без попередньої письмової згоди орендодавця)».
Крім того, квитанцією зупинена реєстрація податкової накладної № 3 від 13.10.2023. Податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачеві запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
ПСП "Агросвіт" направлено до податкового органу повідомлення 10.11.2023 з поясненнями та копіями документів щодо податкової накладної від 13.10.2023 № 3, реєстрацію якої зупинено, а саме: щодо комплексного обслуговування автомобільного транспорту; подорожні листи та ТТН 2; купівля запасних частин; придбання оливи, мастил ОЙЛ ГРУП; постачання нафтопродуктів; оборотно-сальдові відомості за липень - жовтень 2023; ліцензія на право зберігання пального; штатний розпис; щодо купілі запчастин; наказ про прийняття на роботу та посвідчення водія ОСОБА_2 ; Додаток 4 ДФ, Додаток 5 та Квитанція; Договір купівлі-продажу майна банкруту; наказ про прийняття на роботу та посвідчення водія ОСОБА_3 ; податковий розрахунок сум доходу 3 кв. 2023 та Додаток № 1; інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів; 2 акти надання послуг; договір; пояснення; подорожні листи та ТТН; Форма № 20-ОПП та Квитанція; калькуляція; документи на придбання шин.
Рішенням комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 17.11.2023 № 9963665/3241469 відмовлено у реєстрації податкової накладної № 3 від 13.10.2023 з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація: первинні документи складені з порушенням вимог п. 3 ст. 238 Цивільного кодексу України, п. 8, п. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік в Україні», що не дає можливості ідентифікувати зміст та обсяг господарської операції (Договір суборенди техніки з екіпажем, акти приймання - передачі ТЗ та акт надання послуг підписані однією особою, що одночасно є представником обох юридичних осіб).
Також квитанцією зупинена реєстрація податкової накладної № 4 від 13.10.2023. Податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачеві запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
ПСП "Агросвіт" направлено до податкового органу повідомлення 10.11.2023 з поясненнями та копіями документів щодо податкової накладної від 13.10.2023 № 4, реєстрацію якої зупинено, а саме: ліцензія на право зберігання пального; договір оренди жниварки; наказ про прийняття на роботу та посвідченні тракториста-машиніста ОСОБА_4 ; звіт форма № 20-ОПП; наказ про прийняття на роботу та посвідченні тракториста-машиніста ОСОБА_5 ; форма № 20-ОПП та квитанція; документи щодо придбання запчастин; свідоцтва про реєстрацію машин; договір на ремонт сільськогосподарської техніки; купівля запасних частин; комплексне обслуговування автомобільного транспорту; договір оренди техніки з екіпажем; придбання оливи, мастил у "ОЙЛ ГРУП"; оборотно-сальдові відомості за липень - жовтень 2023; шляхові листи комбайна, реєстри відправки зерна, виписки з реєстру намолота зерна; пояснення; додаток 4 ДФ, додаток 5 та квитанція; акт надання послуг; калькуляція; придбання шин "ТЕХНОТОРГ ДОН"; інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; ремонт комбайна Case AF5088; податковий розрахунок сум доходу 3 кв. 2023 та Додаток № 1; договір купівлі-продажу майна банкруту; постачання нафтопродуктів; штатний розпис.
Рішенням відповідача від 17.11.2023 № 9963670/3241469 відмовлено в реєстрації податкової накладної № 4, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація: первинні документи складені з порушенням вимог п. 3 ст. 238 Цивільного кодексу України, п. 8, п. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік в Україні», що не дає можливості ідентифікувати зміст та обсяг господарської операції (Договір суборенди техніки з екіпажем, акти приймання - передачі ТЗ та акт надання послуг підписані однією особою, що одночасно є представником обох юридичних осіб).
Також відповідачем зупинено реєстрацію податкової накладної № 5 від 13.10.2023 з аналогічних неведеним вище підстав.
10.11.2023 позивачем надіслано повідомлення із поясненнями та доданими копіями документів: шляхові листи тракторів та товарно-транспортні накладні; Акт надання послуг; купівля запасних частин; Калькуляція; шляхові листи тракторів та лімітно-забірні відомості на ПММ (3); договір оренди техніки з екіпажем; ліцензія на право зберігання пального; Додаток 4 ДФ, Додаток 5 та Квитанція; постачання нафтопродуктів; шляхові листи тракторів, ТТН; комплексне обслуговування автомобільного транспорту; придбання оливи, мастил "ОЙЛ ГРУП"; штатний розпис; оборотно-сальдові відомості за липень - жовтень 2023; податковий розрахунок сум доходу 3 кв. 2023 р. та Додаток № 1; придбання шин "ТЕХНОТОРГ ДОН"; наказ про прийняття на роботу та посвідчення тракториста машиніста ОСОБА_6 ; договір купівлі-продажу майна банкруту; інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; свідоцтва про реєстрацію машин; запчастини; наказ про прийняття на роботу та посвідчення тракториста машиніста ОСОБА_7 ; наказ про прийняття на роботу та посвідчення тракториста машиніста ОСОБА_8 ; звіт форма № 20-ОПП та квитанція; пояснення № 123.
Рішення від 17.11.2023 № 9963672/3241469 відповідачем відмовлено у реєстрації податкової накладної № 5 від 13.10.2023, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація: первинні документи складені з порушенням вимог п. 3 ст. 238 Цивільного кодексу України, п. 8, п. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік в Україні», що не дає можливості ідентифікувати зміст та обсяг господарської операції (Договір суборенди техніки з екіпажем, акти приймання - передачі ТЗ та акт надання послуг підписані однією особою, що одночасно є представником обох юридичних осіб).
Також відповідачем зупинено реєстрацію податкової накладної № 6 від 14.10.2023 з аналогічних неведеним вище підстав.
10.11.2023 позивачем надіслано повідомлення із поясненнями та доданими копіями документів: договір; акт надання послуг; калькуляція; подорожні листи та ТТН (2); купівля запасних частин; подорожні листи та ТТН (3); подорожні листи, ТТН; оборотно-сальдові відомості за липень - жовтень 2023; придбання шин "ТЕХНОТОРГ ДОН"; комплексне обслуговування автомобільного транспорту; постачання нафтопродуктів; придбання оливи, мастил "ОЙЛ ГРУП"; ліцензія на право зберігання пального; штатний розпис; податковий розрахунок сум доходу 3 кв. 2023 р. та Додаток № 1; Додаток 4 ДФ, Додаток 5 та квитанція; наказ про прийняття на роботу та посвідчення водія ОСОБА_1 ; договір купівлі-продажу майна банкруту; наказ про прийняття на роботу та посвідчення водія ОСОБА_9 ; Інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; Запчастини; наказ про прийняття на роботу та посвідчення водія ОСОБА_10 ; Договір оренди ТЗ MAN НОМЕР_1 , свідоцтво про реєстрацію ТЗ, Форма № 20-ОПП та Квитанція; Договір оренди ТЗ КТС KTKZ65 НОМЕР_2 , свідоцтво про реєстрацію ТЗ, Форма № 20- ОПП та Квитанція; Пояснення № 125.
Рішенням відповідача від 17.11.2023 № 9963694/32414069 відмовлено у реєстрації податкової накладної № 6, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація: первинні документи складені з порушенням вимог п. 3 ст. 238 Цивільного кодексу України, п. 8, п. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік в Україні», що не дає можливості ідентифікувати зміст та обсяг господарської операції (Договір суборенди техніки з екіпажем, акти приймання - передачі ТЗ та акт надання послуг підписані однією особою, що одночасно є представником обох юридичних осіб. Згідно з п. 6.2.5 Договору оренди транспортного засобу від 01.04.2023 передбачено заборону передавати транспорт у користування третім особам без попередньої письмової згоди орендодавця).
Також відповідачем зупинено реєстрацію податкової накладної № 7 від 15.10.2023 з аналогічних неведеним вище підстав.
10.11.2023 позивачем надіслано повідомлення із поясненнями та доданими копіями документів: договір суборенди техніки з екіпажем; акт надання послуг; пояснення № 121; шляхові листи трактора CASE ІН MAGNUM 290 та лімітно-забірні відомості на ПММ; договір на ремонт сільськогосподарської техніки; ремонт трактора CASE ІН MAGNUM 290; придбання шин "ТЕХНОТОРГ ДОН"; купівля запасних частин; придбання оливи, мастил "ОЙЛ ГРУП"; оборотно-сальдові відомості за липень - жовтень 2023; комплексне обслуговування автомобільного транспорту; податковий розрахунок сум доходу 3 кв. 2023 та Додаток № 1; штатний розпис; постачання нафтопродуктів; ліцензія на право зберігання пального; договір купівлі-продажу майна банкруту; наказ про прийняття на роботу ОСОБА_11 ; Інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; наказ про прийняття на роботу та посвідчення тракториста-машиніста ОСОБА_12 ; Форма № 20-ОПП та Квитанція; Додаток 4 ДФ, Додаток 5 та Квитанція; запчастини; свідоцтва про реєстрацію машин; калькуляція.
Рішенням відповідача від 17.11.2023 № 9963686/32414069 відмовлено у в реєстрації податкової накладної № 7, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація: первинні документи складені з порушенням вимог п. 3 ст. 238 Цивільного кодексу України, п. 8, п. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік в Україні», що не дає можливості ідентифікувати зміст та обсяг господарської операції (Договір суборенди техніки з екіпажем, акти приймання - передачі ТЗ та акт надання послуг підписані однією особою, що одночасно є представником обох юридичних осіб).
Позивач, не погоджуючись із рішеннями відповідача звернувся до суду із даним позовом.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що надані позивачем пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеній у спірних податкових накладних, не давали можливості контролюючому органу встановити зміст господарських операцій, їх фактичне здійснення.
Колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, з огляду на таке.
Відповідно до пп. "а" п. 185.1 ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.
Відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до п. 2 постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» № 1246 від 29.12.2010, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України(далі Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з п. 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Відповідно до п. 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Відповідно до п.п. 201.16.1. п.201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на час виникнення спірних правовідносин був визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165.
Відповідно до п. 2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Згідно з п.5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до п. 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Пунктом 7 Порядку № 1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до п. 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Так, відповідно до п. 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно з п. 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7).
Пунктом 11 Порядку № 520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Судовим розглядом встановлено, що 04.02.2023 року між ПСП «Агросвіт» (перевізник) та Приватним підприємством «Сосницькі аграрні інвестиції» укладено договір перевезення № 04/02-13, за умовами якого ПСП «Агросвіт» зобов`язується здійснити перевезення належним йому транспортом вантажу в кількості, вказаній за окремою заявкою замовника, а замовник зобов`язується сплатити за перевезення вантаж встановлену плату відповідно доданого договору. Конкретні обсяги вантажів, строки та граничні норми оплати перевезення по кожному окремому замовленню, відповідно до п. 6.1 Договору, оформлюються заявкою, яка подається замовником перевізнику письмовій формі. Розрахунок за договором здійснюється замовником в безготівковому порядку шляхом перерахування коштів на поточний рахунок.
02.10.2023 відповідно до акту надання послуг перевізник передав, а замовник прийняв послуги по перевезенню згідно заявки № 5 від 02.10.2023 до договору № 04/02-13 від 04.02.2023 в кількості 2095,7т/км на суму 7544,52 грн., у тому числі ПДВ -1257,42 грн.
02.10.2023 між сторонами по договору було підписано акт надання послуг по перевезенню № 137.
На підставі викладеного, позивачем складено та направлено для реєстрації податкову накладну № 1 від 02.10.2023.
Також, 02.10.2023 між ПСП «Агросвіт» (суборендодавець) та філією «Жовтневе» Товариства з обмеженою відповідальністю «Агро-Поліс» укладено договір суборенди техніки з екіпажем № 02/10-33, за яким ПСП «Агросвіт» передає, а філія «Жовтневе» ТОВ «Агро-Поліс» приймає в оплатне тимчасове володіння та користування Об`єкт суборенди, вказаний в п. 2.1. Договору. Об`єкт оренди передається разом з екіпажем, який його обслуговує. Розмір орендної плати, відповідно до п. 6.1 Договору, становить 5164,40 грн. з ПДВ. Розрахунок за договором здійснюється орендарем в безготівковому порядку шляхом перерахування коштів на поточний рахунок суборендодавця в наступному порядку: після повернення техніки з суборенди.
02.10.2023 згідно акту приймання-передачі суборендодавець передав, а суборендар приймав в оплатне тимчасове володіння та користування об`єкти оренди згідно договору № 02/10-33 від 02.10.2023.
02.10.2023 між сторонами по договору було підписано акт надання послуг з суборенди сільгосптехніки з екіпажем № 138.
На підставі викладеного, позивачем складено та направлено для реєстрації податкову накладну № 2 від 02.10.2023 на суму 5164,40 грн., у тому числі ПДВ 860,73 грн.
05.10.2023 між ПСП «Агросвіт» (орендодавець) та філія «Дептівка» Товариства з обмеженою відповідальністю «Агро-Поліс» укладено договір оренди техніки з екіпажем № 05/10-35, за яким ПСП «Агросвіт» передає, а філія «Дептівка» ТОВ «Агро- Поліс» приймає в оплатне тимчасове володіння та користування об`єкт суборенди, вказаний в п. 2.1. Договору. Об`єкт оренди передається разом з екіпажем, який його обслуговує. Розмір орендної плати, відповідно до п. 6.1 Договору, становить 38684,02 грн. з ПДВ. Розрахунок за договором здійснюється орендарем в безготівковому порядку шляхом перерахування коштів на поточний рахунок орендодавця в наступному порядку: після повернення техніки з оренди, можлива часткова попередня оплата за даним Договором.
05.10.2023 згідно акту приймання-передачі орендодавець передав, а орендар прийняв в оплатне тимчасове володіння та користування об`єкти оренди.
13.10.2023 між сторонами по договору було підписано акт надання послуг з оренди техніки з екіпажем № 139.
На підставі викладеного, позивачем складено та направлено для реєстрації податкову накладну № 3 від 13.10.2023 на суму 38684,02 грн., у тому числі ПДВ 6447,34 грн.
05.10.2023 між ПСП «Агросвіт» (орендодавець) та філія «Жовтневе» Товариства з обмеженою відповідальністю «Агро-Поліс» укладено договір оренди техніки з екіпажем № 05/10-37, за яким ПСП «Агросвіт» передає, а філія «Жовтневе» ТОВ «Агро-Поліс» приймає в оплатне тимчасове володіння та користування Об`єкт оренди, вказаний в п. 2.1. Договору. Об`єкт оренди передається разом з екіпажем, який його обслуговує. Розмір орендної плати, відповідно до п. 6.1 Договору, становить 156790,08 грн. з ПДВ. Розрахунок за договором здійснюється орендарем в безготівковому порядку шляхом перерахування коштів на поточний рахунок орендодавця в наступному порядку: після повернення техніки з оренди.
05.10.2023 згідно акту приймання-передачі орендодавець передав, а орендар прийняв в оплатне тимчасове володіння та користування Об`єкти оренди.
13.10.2023 між Сторонами було підписано акт надання послуг з оренди сільгосптехніки з екіпажем № 141.
На підставі викладеного, позивачем складено та направлено для реєстрації податкову накладну № 4 від 13.10.2023 на суму 156790,08 грн., у тому числі ПДВ 26131,68 грн.
05.10.2023 між ПСП «Агросвіт» (орендодавець) та філія «Жовтневе» Товариства з обмеженою відповідальністю «Агро-Поліс» укладено договір оренди техніки з екіпажем № 05/10-36, за яким ПСП «Агросвіт» передає, а філія «Жовтневе» ТОВ «Агро-Поліс» приймає в оплатне тимчасове володіння та користування об`єкт оренди, вказаний в п.2.1. Договору. Об`єкт оренди передається разом з екіпажем, який його обслуговує. Розмір орендної плати, відповідно до п. 6.1 Договору, становить 54193,18 грн. з ПДВ. Розрахунок за договором здійснюється орендарем в безготівковому порядку шляхом перерахування коштів на поточний рахунок орендодавця в наступному порядку: після повернення техніки з оренди.
05.10.2023 відповідно до акту приймання-передачі орендодавець передав, а орендар прийняв в оплатне тимчасове володіння та користування об`єкти оренди згідно договору № 05/10-36 від 05.10.2023.
13.10.2023 року між сторонами договору було підписано акт надання послуг з оренди сільгосптехніки з екіпажем № 142.
На підставі викладеного, позивачем складено та направлено для реєстрації податкову накладну № 5 від 13.10.2023 на суму 54193,18 грн., у тому числі ПДВ 9032,20 грн.
04.10.2023 між ПСП «Агросвіт» (суборендодавець) та філія «Дептівка» Товариства з обмеженою відповідальністю «Агро-Поліс» укладено договір оренди техніки з екіпажем № 04/10-34, за яким ПСП «Агросвіт» передає, а філія « Дептівка» ТОВ « Агро-Поліс» приймає в оплатне тимчасове володіння та користування об`єкт суборенди, вказаний в п. 2.1. Договору. Об`єкт суборенди передається разом з екіпажем, який його обслуговує. Розмір орендної плати, відповідно до п. 6.1 Договору, становить 76078,32 грн з ПДВ. Розрахунок за договором здійснюється суборендатором в безготівковому порядку шляхом перерахування коштів на поточний рахунок суборендодавця в наступному порядку: після повернення техніки з оренди.
04.10.2023 згідно акту приймання-передачі суборендодавець передав, а суборендар прийняв в оплатне тимчасове володіння та користування об`єкти оренди згідно договору № 04/10-34 від 04.10.2023.
14.10.2023 між сторонами по договору було підписано акт надання послуг з оренди сільгосптехніки з екіпажем № 140.
На підставі викладеного, позивачем складено та направлено для реєстрації податкову накладну № 6 від 14.10.2023 на суму 76078,32 грн., у тому числі ПДВ 12679,72 грн.
06.10.2023 між ПСП «Агросвіт» (орендодавець) та філія «Жовтневе» Товариства з обмеженою відповідальністю «Агро-Поліс» укладено договір оренди техніки з екіпажем № 06/10-38, за яким ПСП «Агросвіт» передає, а філія « Жовтневе» ТОВ « Агро-Поліс» приймає в оплатне тимчасове володіння та користування об`єкт оренди, вказаний в п. 2.1. Договору. Об`єкт оренди передається разом з екіпажем, який його обслуговує. Розмір орендної плати, відповідно до п. 6.1 Договору, становить 51178,66 грн з ПДВ. Розрахунок за договором здійснюється орендарем в безготівковому порядку шляхом перерахування коштів на поточний рахунок орендодавця в наступному порядку: після повернення техніки з оренди.
06.10.2023 згідно акту приймання-передачі орендодавець передав, а орендар прийняв в оплатне тимчасове володіння та користування об`єкти оренди згідно договору № 06/10-38 від 06.10.2023.
15.10.2023 між сторонами договору було підписано акт надання послуг з оренди сільгосптехніки з екіпажем № 143.
На підставі викладеного, позивачем складено та направлено для реєстрації податкову накладну № 7 від 15.10.2023 на суму 42648,88 грн., у тому числі ПДВ 8529,78 грн.
У ході судового розгляду справи встановлено, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних зазначено п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, у зв`язку із чим платнику податків запропоновано подати пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних.
Так, 25.10.2023 прийнято рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
На виконання зазначеної вимоги позивачем надано повідомлення із поясненнями про здійснені господарські операції та надані копії документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено.
Відповідно до п. п. 9, 10, 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до п. 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Приймаючи рішення за результатами розгляду наданих ПСП «Агросвіт» документів, Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Сумській області встановила, що платником податку подані копії документів, складені/оформлені із порушенням законодавства.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" первинним документом є документ, який містить відомості про господарську операцію.
Господарською операцією є дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства.
Згідно зі ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Так, стосовно реєстрації податкової накладної № 1 від 02.10.2023 зазначено, що первинні документи складені з порушенням вимог ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік в Україні», що не дає можливості ідентифікувати зміст та обсяг господарської операції (фактична дата здійснення операції з перевезення відповідно до товарно-транспортної накладної № 035444 - 01.10.2023, що раніше дати заявки замовника № 5 від 02.10.2023 на перевезення вантажу, подорожнього листа вантажного автомобіля № 882 від 02.10.2023 та акту надання послуг № 137 від 02.10.2023).
Отже, в день складання акту про надання послуг № 137 від 02.10.2023 року сідельний тягач MAN TGX НОМЕР_1 та спеціалізований напівпричіп - самоскид JANMIL NW-1S BI3442XF разом з екіпажем були надані в суборенду іншому замовнику, а саме філії «Жовтневе» Товариства з обмеженою відповідальністю «Агро-Поліс».
Відповідно до товарно-транспортної накладної № 035444 від 01.10.2023 фактична дата перевезення товару відбулася 01.10.2023. Втім заявка замовника ПП «Сосницькі аграрні інвестиції» № 5 на перевезення вантажу датована 02.10.2023, подорожній лист вантажного автомобіля № 882 також датований 02.10.2023, акт надання послуг № 137 також датований 02.10.2023.
Відповідно до поданих позивачем копій документів до податкової накладної № 2 у цей же день (02.10.2023) транспортний засіб - сідельний тягач MAN TGX НОМЕР_1 та спеціалізований напівпричіп - самоскид JANMIL NW-1S BI3442XF разом з екіпажем були надані в суборенду іншому замовнику, а саме філії «Жовтневе» Товариства з обмеженою відповідальністю «Агро-Поліс».
Крім того, 02.10.2023 між ПСП «Агросвіт» (суборендодавець) та філією «Жовтневе» Товариства з обмеженою відповідальністю «Агро-Поліс» укладено договір суборенди техніки з екіпажем № 02/10-33, за умовами якого ПСП «Агросвіт» передає, а філія «Жовтневе» ТОВ «Агро-Поліс» приймає в оплатне тимчасове володіння та користування об`єкт суборенди. Об`єкт оренди передається разом з екіпажем, який його обслуговує.
Разом з тим, відповідно до п. 6.2.5 Договору оренди транспортного засобу від 01.04.2023 передбачено заборону передавати транспорт у користування третім особам без попередньої письмової згоди орендодавця.
Втім, письмової згоди орендодавця транспортних засобів на передачу їх в суборенду не надано.
За наведених обставин колегія суддів погоджується із висновками суду першої інстанції щодо обґрунтованості відмови відповідача у реєстрації податкових накладних № 1, № 2 від 02.10.2023.
Так, підставою прийняття рішень, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних від 13.10.2023 № 3, від 13.10.2023 № 4, від 13.10.2023 № 5, від 14.10.2023 № 6, від 15.10.2023 № 7, стали висновки про те, що первинні документи складені з порушенням вимог ч. 3 ст. 238 Цивільного кодексу України, ч. ч. 8, 9 Закону України «Про бухгалтерський облік в Україні», що не дає можливості ідентифікувати зміст та обсяг господарської операції, зокрема Договір суборенди техніки з екіпажем, акти приймання - передачі ТЗ та акт надання послуг підписані однією особою, що одночасно є представником обох юридичних осіб.
З цього приводу колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до ч. 3 ст. 238 ЦК України представник не може вчиняти правочин від імені особи, яку він представляє, у своїх інтересах або в інтересах іншої особи, представником якої він одночасно є, за винятком комерційного представництва, а також щодо інших осіб, встановлених законом.
Згідно зі ст. 243 ЦК України комерційним представником є особа, яка постійно та самостійно виступає представником підприємців при укладенні ними договорів у сфері підприємницької діяльності.
Комерційне представництво одночасно кількох сторін правочину допускається за згодою цих сторін та в інших випадках, встановлених законом.
Повноваження комерційного представника можуть бути підтверджені письмовим договором між ним та особою, яку він представляє, або довіреністю.
Особливості комерційного представництва в окремих сферах підприємницької діяльності встановлюються законом.
Отже, комерційним представником є особа, яка постійно та самостійно виступає представником підприємців при укладенні ними договорів у сфері підприємницької діяльності, а тому керівник юридичної особи не відноситься до комерційних представників, у зв`язку з чим він не має права укладати та підписувати договори від імені обох юридичних осіб - учасників договору, також не має права підписувати акти приймання - передачі ТЗ, акти надання послуг одночасно від імені замовника послу та виконавця цих послуг.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає необґрунтованим посилання позивача на можливість директора двох юридичних осіб укладати між цими юридичними особами та підписувати одночасно від їх імені договори, підписувати акти приймання - передачі ТЗ, акти надання послуг одночасно від імені замовника послуг та виконавця цих послуг.
Щодо доводів апелянта про необхідність врахування висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 22.10.2019 у справі № 911/2129/17, від 01.12.2021 у справі № 908/3467/19, від 22.10.2019 № 923/876/16, колегія суддів зазначає, що такі не можуть бути враховані, оскільки вказані постанови винесені за інших фактичних обставин справи, у якій на відміну від цієї справи, зазначені висновки не релевантними до даної справи.
Також, колегія суддів не приймає посилання позивача на первинні документи, що не були надані податковому органу під час вирішення питання щодо реєстрації податкових накладних, оскільки такі документів не були підставами для прийняття оскаржуваних рішень.
Отже, на підставі викладеного, беручи до уваги, що надані позивачем пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеній у спірних податкових накладних, не давали можливості контролюючому органу встановити зміст господарських операцій, їх фактичне здійснення, та враховуючи, що на момент подання спірних податкових накладних ПСП "Агросвіт" відповідало п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Сумській області прийнято обґрунтовані рішення щодо відмови у реєстрації спірних податкових накладних.
Отже, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду не спростовують.
У відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права.
Керуючись ст. ст. 243, 250, 311, 315, 316, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Приватного сільськогосподарського підприємства «Агросвіт» - залишити без задоволення.
Рішення Сумського окружного адміністративного суду від 28.08.2024 по справі № 480/846/24 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя І.М. Ральченко Судді З.Г. Подобайло В.В. Катунов
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2024 |
Оприлюднено | 17.12.2024 |
Номер документу | 123759460 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Ральченко І.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні