Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 серпня 2024 р. справа №520/36748/23
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Мороко А.С.,
за участю секретаря судового засідання - Домніч О.В,
представника позивача - Ралка С.С.,
представника відповідача - Лисенка М.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу № 520/36748/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРАЇНСЬКІ ЛАНИ ГРУП" (просп. Гагаріна, буд. 201,м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н,61080, код ЄДРПОУ 43109616) до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "УКРАЇНСЬКІ ЛАНИ ГРУП" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Харківській області, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України № 0/14590/0416 від 01.06.2023.
В обґрунтування позовних вимог, представник позивача вказав, що ГУ ДПС неправомірно застосувало штрафні санкції до позивача, оскільки на території міста Харкова та Харківської області на момент виникнення спірних правовідносин існували форс мажорні обставини у вигляді озброєної агресії російської федерації проти України та даний висновок також підтверджується листом Торгово-промислової палати України та наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велись) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією». Зауважує, що несвоєчасна реєстрація податкових накладних, також обумовлена діями самого відповідача, оскільки рішенням про відповідності критеріїв ризиковості від 28.01.2022 року №4312 він позбавив позивача можливості своєчасно реєструвати податкові накладні, а у подальшому добровільно прийняв рішення про не відповідності ТОВ "УКРАЇНСЬКІ ЛАНИ ГРУП" критеріям ризиковості від 02.08.2022 року №52017, що також свідчить про безпідставне включення позивача до такого переліку та позбавлення його можливості своєчасно реєструвати податкові накладні. Також, представник позивача вважає, що розміри штрафних санкцій, які визначає ГУ ДПС у своєму незаконному рішенні, також не відповідають законодавчо встановленим нормам, оскільки згідно норм Перехідних положень ПК України не можуть перевищувати 25 %, а до позивача в окремих випадках були застосовані санкції на рівні 40%. Як окрему, самостійну підставу для скасування спірного податкового повідомлення рішення представник позивача вказує на те, що Державною фіскальною службою України було допущено бездіяльність, яка полягає у ненаправленні позивачу вмотивованого рішення від 13.09.2023 № 26987/6/99-00-06-03-01-06 на вірну адресу підприємства, а тому скарга платника на податкове повідомлення-рішення від 01.06.2023 № 0/14590/0416 вважається повністю задоволеною, а вказане податкове повідомлення-рішення вважається скасованим. На підставі вищезазначеного, представник позивача просив задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Представник відповідача заперечував проти задоволення позовних вимог, вказавши, що тимчасово, на період дії воєнного стану, починаючи з 27.05.2022, привеліюють норми в частині звільнення від відповідальності за несвоєчасне виконання платником податків податкових обов`язків у випадках та за умов, передбачених п. 69 підрозд. 10 розд. XX ПКУ. Тому, норма п. 52 прим. 1 підрозд. 10 розд. XX "Перехідні положення" ПКУ щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних санкцій за порушення термінів нарахування, декларування та сплати податків і зборів на період дії карантину не застосовується з 27.05.2022 на період дії воєнного стану. Також представник відповідача вважає, що до спірних правовідносин необхідно застосувати принцип подолання темпоральної колізії норм права, відповідно до якого має застосовуватися підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, яким скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19). Також, норми пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ визначають спеціальне (пріоритетне) застосування податкового законодавства на період дії воєнного часу по відношенню до інших положень ПКУ, у тому числі й щодо пункту 52-1 цього підрозділу. Таким чином, пріоритетному застосуванню підлягає Закон № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022. Вказані обставини, як вважає представник відповідача, вказує на обґрунтованість прийняття спірного податкового повідомлення рішення від 01.06.2023 № 0/14590/0416.
У судовому засіданні 21.08.2024 представники сторін підтримали свої правові позиції у справі.
Дослідивши наявні матеріали справи, суд зазначає наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, Головним управлінням ДПС у Харківській області проведено камеральну перевірку діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРАЇНСЬКІ ЛАНИ ГРУП" з питань дотримання граничних термінів реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
За результатами проведеної перевірки ГУ ДПС у Харківській області складено акт №11725/20-40-18-17-03/43109616 від 01.05.2023 року, яким зафіксовано несвоєчасна реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за період: лютий 2022 року, квітень 2022 року, травень 2022, червень 2022 року, липень 2022 року на загальну суму податкових накладних у розмірі 7 767 982 (сім мільйонів сімсот шістдесят сім тисяч дев`ятсот вісімдесят дві) гривні 44 копійки.
На підставі акту №11725/20-40-18-17-03/43109616 від 01.05.2023 ГУ ДПС у Харківській області прийнято податкове повідомлення - рішення від 01.06.2023 року №0/14590/0416 на загальну суму 2 558 443 (два мільйони, п`ятсот п`ятдесят вісім тисяч чотириста сорок три) гривень 82 копійки.
ТОВ "УКРАЇНСЬКІ ЛАНИ ГРУП" скеровано на адресу ДПС України скаргу № 14/07-1 від 14.07.2023 на податкове повідомлення - рішення ГУ ДПС у Харківській області від 01.06.2023 року №0/14590/0416.
За результатом розгляду вказаної скарги, ДПС України прийнято рішення від 13.09.2023 № 26987/6/99-00-06-03-01-06 (т.1 а.с. 79), яким податкове повідомлення - рішення ГУ ДПС у Харківській області від 01.06.2023 року №0/14590/0416 залишено без змін, а скарга без задоволення.
Позивач, не погоджуючись зі спірним податковим повідомленням - рішенням ГУ ДПС у Харківській області від 01.06.2023 року №0/14590/0416, звернувся до суду із даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом (п. 201.10 ст. 201 ПК України).
Аналіз наведеної норми ПК України свідчить, що податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченої пунктом 201.10 статті 201 ПК України. Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції.
За правилами пункту 56.2 статті 56 ПК України у разі коли платник податків вважає, що контролюючий орган неправильно визначив суму грошового зобов`язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству або виходить за межі повноважень контролюючого органу, встановлених цим Кодексом або іншими законами України, він має право звернутися до контролюючого органу вищого рівня із скаргою про перегляд цього рішення.
Згідно з пунктом 56.8 статті 56 ПК України контролюючий орган, який розглядає скаргу платника податків, зобов`язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його протягом 20 календарних днів, наступних за днем отримання скарги, на адресу платника податків поштою з повідомленням про вручення або надати йому під розписку.
Відповідно до пункту 56.9 цієї ж статті керівник (його заступник або інша уповноважена посадова особа) відповідного контролюючого органу може прийняти рішення про продовження строку розгляду скарги платника податків понад 20-денний строк, визначений у пункті 56.8 цієї статті, але не більше 60 календарних днів, та письмово повідомити про це платника податків до закінчення строку, визначеного у пункті 56.8 цієї статті.
Якщо вмотивоване рішення за скаргою платника податків не надсилається платнику податків протягом 20-денного строку або протягом строку, продовженого за рішенням керівника (його заступника або іншої уповноваженої посадової особи), така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податків з дня, наступного за останнім днем зазначених строків.
Скарга вважається також повністю задоволеною на користь платника податків, якщо рішення керівника (його заступника або іншої уповноваженої посадової особи) про продовження строків її розгляду не було надіслано платнику податків до закінчення 20-денного строку, зазначеного в абзаці першому цього пункту.
Днем узгодження грошового зобов`язання платника податків є день закінчення процедури адміністративного оскарження (абзац 2 підпункт 56.17.5 пункту 56.17 статті 56 ПК України).
Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що юридичним наслідком порушення контролюючим органом встановленого ПК України або продовженого рішенням керівника контролюючого органу (його заступника) строку розгляду скарги платника податків, тобто ненаправлення впродовж цих строків платнику податків вмотивованого рішення за результатами розгляду скарги, є визнання скарги такою, що повністю задоволена на користь платника податків з наступного за днем закінчення зазначених строків дня. В свою чергу, визнання скарги повністю задоволеною на користь платника податків означає, що оскаржене рішення контролюючого органу з цього часу припинило регулюючу дію та не створює для платника податків юридичного обов`язку.
Верховним Судом неодноразово, зокрема, у постановах від 10 жовтня 2019 року у справі №826/4049/14, від 24 січня 2019 року у справі №826/500/15, від 12 грудня 2019 року у справі №820/1929/17, від 12 листопада 2020 року у справі №810/3577/17, від 11.04.2023 у спарві № 640/4362/20, від 10.04.2024 у справі № 826/7805/17 за аналогічних обставин було зроблено чіткий правовий висновок про те, що у разі не надіслання суб`єктом владних повноважень вмотивованого рішення за скаргою платника податків, остання вважається задоволеною на користь платника.
Матеріалами справи підтверджено, що за результатом розгляду вказаної скарги, ДПС України прийнято рішення від 13.09.2023 № 26987/6/99-00-06-03-01-06 (т.1 а.с. 79), яким податкове повідомлення - рішення ГУ ДПС у Харківській області від 01.06.2023 року №0/14590/0416 залишено без змін, а скаргу без задоволення.
Вказане рішення ДПС України від 13.09.2023 № 26987/6/99-00-06-03-01-06 (т.1 а.с. 79) рекомендованим поштовим відправленням направлено "УКРАЇНСЬКІ ЛАНИ ГРУП"на адресу: м. Харків, проспект Гагаріна, 127 А (т.1 а.с. 143).
Однак, з витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань (т.1 а.с. 202), зареєстрованою адресою ТОВ "УКРАЇНСЬКІ ЛАНИ ГРУП" є : м. Харків, проспект Гагаріна, 201.
Відповідно до пункту 42.2 статті 42 ПК України документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків або його законному чи уповноваженому представникові.
Податковою адресою юридичної особи, згідно з пунктом 45.2 статті 45 Податкового кодексу України, є місцезнаходження такої юридичної особи, відомості про що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Таким чином, законодавець встановив два окремих рівнозначних альтернативних випадки, документи вважаються належним чином врученими платнику податків: надіслання за адресою платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисте вручені платнику податків або його представникові.
Відповідні правові висновки були викладені у постанові Верховного Суду від 08.04.2021 справа № 812/821/17.
Водночас, ГУ ДПС у Харківській області не надано до суду доказів надіслання на зареєстровану адресу ТОВ "УКРАЇНСЬКІ ЛАНИ ГРУП" ( м. Харків, проспект Гагаріна, 201) рекомендованим поштовим відправленням з повідомленням про вручення рішення ДПС України від 13.09.2023 № 26987/6/99-00-06-03-01-06 за результатами розгляду скарги підприємства на податкове повідомлення - рішення від 01.06.2023 № 0/14590/0416 або доказів особистого вручення представникові ТОВ "УКРАЇНСЬКІ ЛАНИ ГРУП" вказаного вище рішення ДПС України, а скрін шот з системи АІС Податковий блок не відноситься до передбачених законодавцем належних доказів надіслання/вручення платнику податків рішення суб`єкта владних повноважень у розумінні ПК України, з огляду на що ГУ ДПС у Харківській області не надано до суду належних доказів отримання ТОВ "УКРАЇНСЬКІ ЛАНИ ГРУП" рішення ДПС України від 13.09.2023 № 26987/6/99-00-06-03-01-06 саме 16.10.2023 (як вважає відповідач).
Щодо посилання відповідача у своїх додаткових поясненнях від 14.06.2024 на зміну позивачем підстав та предмету позову у контексті аргументу про порушення податкових органом процедури надіслання рішення ДПС України від 13.09.2023 № 26987/6/99-00-06-03-01-06, суд звертає увагу, що ТОВ Українські Лани Груп у своєму запереченні на клопотання відповідача про залишення позову без розгляду (т.1 а.с. 85) акцентовано увагу суду на порушення суб`єктом владних повноважень п. 56.9 ст. 56 Податкового кодексу України як підставу для скасування спірного податкового повідомлення-рішення від 01.06.2023 № 0/14590/0416.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 19.03.2024 (яка набрала законної сили 25.03.2024) відмовлено у задоволенні заяви відповідача про залишення позовної заяви без розгляду з підстав необізнаності ТОВ "УКРАЇНСЬКІ ЛАНИ ГРУП" про існування рішення ДПС України від 13.09.2023 № 26987/6/99-00-06-03-01-06, як результату неналежного повідомлення платника податків про вказане рішення.
Отже, при розгляді справи, судом з`ясовано та досліджено докази щодо обставин невручення ТОВ "УКРАЇНСЬКІ ЛАНИ ГРУП" рішення ДПС України від 13.09.2023 № 26987/6/99-00-06-03-01-06 за результатом розгляду скарги позивача на податкове повідомлення-рішення від 01.06.2023 № 0/14590/0416.
Інші аргументи суб`єкта владних повноважень судом до уваги не приймаються під час вирішення спірних правовідносин, з огляду на недотримання податковим органом процедури, передбаченої п. 56.9 ст. 56 Податкового кодексу України.
Відтак, оскільки контролюючим органом не було надіслало ТОВ "УКРАЇНСЬКІ ЛАНИ ГРУП" рішення за скаргою на його адресу (місцезнаходженням, податковою адресою), через помилку, допущену контролюючим органом під час зазначення такої адреси підприємства, та не було вручено платнику податків, скарга в силу прямої норми абзацу 2 пункту 56.9 статті 56 ПК України вважається повністю задоволеною на користь платника податків, що є підставою для задоволення позовних вимог ТОВ "УКРАЇНСЬКІ ЛАНИ ГРУП" про скасування податкового повідомлення-рішення від 01.06.2023 № 0/14590/0416.
Відповідно до ч.1, 2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Отже, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до положень ст.139 КАС України.
Керуючись ст. ст. 2, 6-10, 13, 14, 77, 139, 205, 242-246, 250, 255, 257-263, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРАЇНСЬКІ ЛАНИ ГРУП" (просп. Гагаріна, буд. 201,м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н,61080, код ЄДРПОУ 43109616) до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України № 0/14590/0416 від 01.06.2023, яким до Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРАЇНСЬКІ ЛАНИ ГРУП" застосовано штраф у сумі 2558443 (два мільйони п`ятсот п`ятдесят вісім тисяч чотириста сорок три)грн. 82 коп. за затримку реєстрації податкових накладних.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРАЇНСЬКІ ЛАНИ ГРУП" ( код ЄДРПОУ 43109616) сплачену суму судового збору у розмірі 26 840 (двадцять шість тисяч вісімсот сорок) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43983495).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення буде виготовлено 28 серпня 2024 року.
Суддя А.С. Мороко
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.08.2024 |
Оприлюднено | 30.08.2024 |
Номер документу | 121251333 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Мороко А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні