Рішення
від 14.08.2024 по справі 580/6203/24
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 серпня 2024 року справа № 580/6203/24

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Кульчицького С.О.,

за участю: секретаря судового засідання - Гуль А.М.,

представника позивача - Прудивуса М.А. (за ордером),

представника відповідача - Щербини Н.І. (в порядку самопредставництва),

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Атлантик Груп" до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернулось товариство з обмеженою відповідальністю "Атлантик Груп" (далі - позивач) з позовом до Головного управління ДПС у Черкаській області (далі - відповідач), в якому позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 13 лютого 2024 року № 23488 про відповідність товариства з обмеженою відповідальністю "Атлантик Груп" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку;

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 07 березня 2024 року № 36551 про відповідність товариства з обмеженою відповідальністю "Атлантик Груп" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку;

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 04 квітня 2024 року № 48445 про відповідність товариства з обмеженою відповідальністю "Атлантик Груп" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку;

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 02 травня 2024 року № 57464 про відповідність товариства з обмеженою відповідальністю "Атлантик Груп" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку;

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 13 червня 2024 року № 85022 про відповідність товариства з обмеженою відповідальністю "Атлантик Груп" код ЄДРПОУ 40641829 пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Черкаській області виключити товариство з обмеженою відповідальністю "Атлантик Груп" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що рішення відповідача є очевидно безпідставними та такими, що підлягають скасуванню. У спірних рішеннях про відповідність платника податку п. 8 Критеріїв ризикованості платника податку зазначені відповідні коди податкової інформації, а саме: 03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно- матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо; 07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування. Відповідно до прийнятих податковим органом рішень визначено, що інформація за якою встановлена ризикованість платника податків критеріям ризикованості є постачання в періоді з 19 жовтня 2023 року до 17 листопада 2023 року за кодом відповідно з державним класифікатором 52.29.1 на підприємство з кодом ЄДРПОУ 39228378. Щодо спростування коду 03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності подані пояснення про те, що підприємство не володіє власними вагонами, а для виконання транспортно - експедиційних послуг бере їх в оренду (суборенду) та подано первинні документи в підтвердження цього. Отже, було подано документи про те, що ТОВ «Атлантик Груп» мало в 2023 - 2024 роках в розпорядженні 85 вагонів за договорами оренди та суборенди з 16 постачальниками. Також в залежності від потреби за договорами транспортного експедирування ТОВ «АТЛАНТИК ГРУП» залучає до 40 додаткових вагонів в місяць. Щодо коду 07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції) позивачем повідомлено, що на підприємстві транспортно - експедиційною роботою фактично займається один працівник. Для виконання певних обсягів робіт укладені договори з приватними підприємцями, які мають відповідні коди діяльності та навички. Також позивачем зазначено, що внаслідок протизаконності як першопочаткового так і наступних Рішень Комісії відповідача вже понад 4 місяці блокується робота підприємства, адже наслідком визнання ризиковості є відмова в реєстрації податкових накладних, щонайменше, та зрештою - відмова контрагентів підприємства. З таких підстав просив задовольнити позовні вимоги повністю.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 26.06.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено підготовче засідання на 22 липня 2024 року о 10 год 30 хв.

Відповідач позов не визнав, надавши відзив на позовну заяву, де просив відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог повністю. Відповідачем зазначено, що позивачем не надано вичерпний перелік копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку (надано лише пояснення та копії податкових звітів, первинні документи бухгалтерського обліку не надано), а саме відсутні: договір з додатками до нього, первинні документи щодо зберігання, первинні документи щодо транспортування, складські документи (інвентаризаційні описи), акт приймання-передачі товарів (робіт, послуг), накладна, розрахунковий документ, банківська виписка з особових рахунків, документ щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність), паспорт якості, сертифікат відповідності. Відповідно до п. 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 у разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність. Тому, рішення комісії відповідача від 13.02.2024 № 23488, від 07.03.2024 № 36551, від 04.04.2024 № 48445, від 02.05.2024 № 57464 про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку не можуть бути предметом розгляду в суді. Враховуючи вищевикладене, рішення комісії ГУ ДПС у Черкаській області від 13.06.2024 № 85022 про відповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку прийнято відповідно до вимог чинного законодавства. Крім того відповідач звертає увагу суду на той факт, що приймаючи вищезазначене рішення про відповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку здійснювалися дискреційні повноваження.

22 липня 2024 року розгляд адміністративної справи № 580/6203/24 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Атлантик Груп" до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії відкладено у зв`язку з перебуванням головуючого судді Кульчицького С.О. у відпустці.

Розгляд адміністративної справи № 580/6203/24 відкладено на 30.07.2024 о 10 годині 30 хвилин.

У судовому засіданні 30.07.2024 закрито стадію підготовчого провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 08.08.2024 о 10:30.

У судовому засіданні 08.08.2024 з розгляду справи по суті оголошено перерву до 14.08.2024 о 14:30.

У судовому засіданні 14.08.2024 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Оцінивши доводи сторін, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

Відповідно до даних ЄДРПОУ позивач зареєстрований як юридична особа 08.07.2016. Перебуває на обліку у відповідача та зареєстрований платником ПДВ.

До видів діяльності (КВЕД) позивача належать: 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту (основний), Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин, Оптова торгівля хімічними продуктами, Вантажний залізничний транспорт, Вантажний автомобільний транспорт, Транспортне оброблення вантажів, Роздрібна торгівля напоями в спеціалізованих магазинах, Роздрібна торгівля тютюновими виробами в спеціалізованих магазинах, Роздрібна торгівля іншими продуктами харчування в спеціалізованих магазинах, Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна, Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів, н.в.і.у.

Відповідно до даних звіту 4-ДФ за 1 квартал 2024 року кількість працівників - 2 особи, середня заробітна плата - 8 393 грн.

Податкове навантаження по ПДВ за січень-квітень 2024 року - 0,027% .

13.02.2024 року Комісією ГУ ДПС у Черкаській області було прийнято рішення № 23488 про відповідність ТОВ «Атлантик Груп» критеріям ризиковості платника податку згідно п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме по кодах податкової інформації:

03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності

07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції).

За період з 19.10.2023 до 17.11.2023 ТОВ «Атлантик Груп» надано послуги з транспортно-експедиційне обслуговування, послуги експедитора та транспортно- експедиційні послуги по відвантаженню зернових культур, за митний кордон України.

Відповідно до даних звіту 4-ДФ за 4 квартал 2023 року кількість працівників - 0 осіб. Згідно даних звіту 20-ОПП, у платника наявні такі об`єкти оподаткування: офіс, кіоск та 3 вагони.

TOB «Атлантик Груп» 26.02.2024 надано на розгляд Комісії ГУ ДПС у Черкаській області Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку.

За результатами розгляду вказаного Повідомлення Комісією прийнято рішення від 07.03.2024 № 36551 щодо відповідності ТОВ «Атлантик Груп» критеріям ризиковості платника податку згідно п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме по кодах податкової інформації:

03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності

07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції).

За період з 19.10.2023 до 17.11.2023 ТОВ «Атлантик Груп» надано послуги з транспортно-експедиційне обслуговування, послуги експедитора та транспортно- експедиційні послуги по відвантаженню зернових культур, за митний кордон України.

Відповідно до даних звіту 4-ДФ за 4 квартал 2023 року кількість працівників - 0 осіб. Згідно даних звіту 20-ОПП, у платника наявні такі об`єкти оподаткування: офіс, кіоск та 41 вагон.

ТОВ «Атлантик Груп» не надано вичерпний перелік копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

ТОВ «Атлантик Груп» 27.03.2024 надано на розгляд Комісії ГУ ДПС у Черкаській області Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку.

За результатами розгляду вказаного Повідомлення Комісією прийнято рішення від 04.04.2024 № 48445 щодо відповідності ТОВ «Атлантик Груп» критеріям ризиковості платника податку згідно п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме по кодах податкової інформації:

03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності

07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції).

За період з 19.10.2023 до 17.11.2023 ТОВ «Атлантик Груп» надано послуги з транспортно-експедиційне обслуговування, послуги експедитора та транспортно- експедиційні послуги по відвантаженню зернових культур, за митний кордон України.

Відповідно до даних звіту 4-ДФ за 4 квартал 2023 року кількість працівників - 0 осіб. Згідно даних звіту 20-ОПП, у платника наявні такі об`єкти оподаткування: офіс, кіоск та 86 вагонів.

Також, ТОВ «Атлантик Груп» у період з 02.01.2024 до 29.02.2024 було проведено операції з імпорту цигарок, що не відповідає фактичному виду господарської діяльності платника.

ТОВ «Атлантик Груп» не надано вичерпний перелік копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

TOB «Атлантик Груп» 23.04.2024 надано на розгляд Комісії ГУ ДПС у Черкаській області Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку.

За результатами розгляду вказаного Повідомлення Комісією прийнято рішення від 02.05.2024 № 57464 щодо відповідності ТОВ «Атлантик Груп» критеріям ризиковості платника податку згідно п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме по кодах податкової інформації:

03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності

07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції).

За період з 19.10.2023 до 17.11.2023 ТОВ «Атлантик Груп» надано послуги з транспортно-експедиційне обслуговування, послуги експедитора та транспортно- експедиційні послуги по відвантаженню зернових культур, за митний кордон України.

Відповідно до даних звіту 4-ДФ за 1 квартал 2023 року кількість працівників - 1-2 особи (2 особи у березні 2024 року). Згідно даних звіту 20-ОПП, у платника наявні такі об`єкти оподаткування: офіс, кіоск та 86 вагонів.

Також, ТОВ «Атлантик Груп» у період з 02.01.2024 до 29.02.2024 було проведено операції з імпорту цигарок, що не відповідає фактичному виду господарської діяльності платника.

ТОВ «Атлантик Груп» не надано вичерпний перелік копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

TOB «Атлантик Груп» 04.06.2024 надано на розгляд Комісії ГУ ДПС у Черкаській області Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку.

За результатами розгляду вказаного Повідомлення Комісією прийнято рішення від 13.06.2024 № 85022 щодо відповідності ТОВ «Атлантик Груп» критеріям ризиковості платника податку згідно п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме по кодах податкової інформації:

03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності

07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції).

За період з 19.10.2023 до 17.11.2023 ТОВ «Атлантик Груп» надано послуги з транспортно-експедиційне обслуговування, послуги експедитора та транспортно- експедиційні послуги по відвантаженню зернових культур, за митний кордон України.

Відповідно до даних звіту 4-ДФ за 1 квартал 2023 року кількість працівників - 1-2 особи (2 особи у березні 2024 року). Згідно даних звіту 20-ОПП, у платника наявні такі об`єкти оподаткування: офіс, кіоск та 86 вагонів.

Також, ТОВ «Атлантик Груп» у період з 02.01.2024 до 29.02.2024 було проведено операції з імпорту цигарок, що не відповідає фактичному виду господарської діяльності платника.

ТОВ «Атлантик Груп» не надано вичерпний перелік копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку (надано лише пояснення та копії податкових звітів, первинні документи бухгалтерського обліку не надано), а саме відсутні: договір з додатками до нього, первинні документи щодо зберігання, первинні документи щодо транспортування, складські документи (інвентаризаційні описи), акт приймання-передачі товарів (робіт, послуг), накладна, розрахунковий документ, банківська виписка з особових рахунків, документ щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність), паспорт якості, сертифікат відповідності.

Не погоджуючись з такими рішеннями відповідача, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Для вирішення спору судом враховано вимогу абзацу другого ст. 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні відносини регулюються Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі - Порядок № 1165).

Ним запроваджений автоматизований моніторинг відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків.

Пунктом 26 Порядку № 1165 визначено, що комісія центрального рівня приймає рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном. Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком.

Відповідно до п. 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Оскільки спірні рішення стосуються ризиковості господарських операцій позивача, судом враховано, що Додатком 1 до Порядку № 1165 встановлено критерії ризиковості платника ПДВ, а додатком 3 - критерії ризиковості здійснення операцій.

Такими критеріями згідно з застосованим відповідачем у спірних правовідносинах п. 8 додатку 1 є наявність у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування. Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС.

ДПС України наказом від 11.01.2023 № 17 затвердила довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку. Він містить 18 кодів: від придбання і постачання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання, до керівника та/або особи, яка має право підпису (посадова особа платника податку), є особою, яка займає аналогічну посаду більше ніж у п`яти (включно) платників податку.

У спірних правовідносинах відповідач застосував коди: 03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; 07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції).

Щодо спростування коду 03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), суд зазначає, що відповідно до поданої до контролюючих органів звітності позивача та поданих пояснень з відповідними підтверджуючими документами позивач не володіє власними вагонами, а для виконання транспортно - експедиційних послуг бере їх в оренду (суборенду), що підтверджується первинними документами.

Позивачем подано документи про те, що ТОВ «Атлантик Груп» мало в 2023 - 2024 роках в розпорядженні 85 вагонів за договорами оренди та суборенди з 16 постачальниками. Також в залежності від потреби за договорами транспортного експедирування ТОВ «АТЛАНТИК ГРУП» залучає до 40 додаткових вагонів в місяць.

Проте, відповідачем, під час прийняття оскаржуваних рішень, вищевказані пояснення та підтверджуючі документи не враховано.

Щодо коду 07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції) позивачем повідомлено, що на підприємстві транспортно - експедиційною роботою фактично займається один працівник. Для виконання певних обсягів робіт укладені договори з приватними підприємцями, які мають відповідні коди діяльності та навички.

Відповідно до матеріалів справи, позивачем з ФОП ОСОБА_1 , код НОМЕР_1 , укладено договір про надання послуг № 11 від 10.08.2022 (додаток № 54 до позовної заяви); зразок акту виконаних робіт (додаток № 55 до позовної заяви); документ про оплату (додаток № 56 до позовної заяви).

З ФОП ОСОБА_2 , код НОМЕР_2 , укладено договір про надання послуг № 0212 від 02.12.2022 (додаток № 57 до позовної заяви); зразок акту виконаних робіт (додаток № 58 до позовної заяви); документ про оплату (додаток № 59 до позовної заяви).

Відповідно до зазначених договорів приватні підприємці здійснюють комплекс робіт по представництву інтересів замовників на підприємствах, що відвантажують продукцію, на станціях відправлення вагонів, на підприємствах Держспоживслужби та фітосанітарних лабораторіях, готують пакет документів для митного оформлення вантажу та здійснюють інформаційне супроводження процесу відвантаження, транспортування та повернення порожніх вагонів .

З численних пояснень позивача, випливає, що суть правовідносин по транспортно експедиційному обслуговуванню полягає не в наявності чи відсутності у власності рухомого складу, а в умінні підібрати та винайти найоптимальніші логістичні шляхи та найближчий вільний рухомий склад, отримати його в оренду/суборенду, передати документально Замовнику по експедиційному договору.

Також позивач просив викликати на розгляд пояснень представника для роз`яснення суті діяльності та встановлення все ж які ще можуть бути до поданого вже на той час двічі повного пакету документів про операції з ТОВ «Компанія Новатек».

Також у поясненнях зазначено, що для отримання інформації, зокрема про наявність та розташування порожнього рухомого складу позивач має господарські відносини з Філією ГОЦС Укрзалізниці, адже всі вагони в Україні обладнані ДЖІ ПІ ЕР ЕС, що оптимізує отримання інформації. Обмін - пошук інформації про рухомий склад відбувається з кабінету - офісу підприємства в м. Черкаси, вул. Університетська 33, офіс 12. Особистої участі для фізичного пошуку на сьогодні не потребується. Після отримання в оренду/суборенду рухомого складу за відповідним Договором вже під відповідного Замовника рухомий склад передається актом приймання - передачі в електронному листуванні з використанням ЄЦП керівників підприємств ТОВ «Атлантик Груп» та відповідного Замовника, а тому також не потребує відряджень в будь-яку місцевість чи поїздок навіть по м. Черкаси, Черкаській області. В доказ обслуговування подано акт виконаних робіт з Філією ГІОЦС ПАТ «Укрзалізниця».

З огляду на специфіку діяльності експедитора також пояснено податковому органу, що експедитор не є стороною Договорів поставки зерна, а відтак, не може мати в наявності Інвойсів на таку продукцію, адже такі інвойси виставляються саме між постачальником, в даном випадку ТОВ «Компанія Новатек» та покупцем - іноземною компанією, з якою також в ТОВ «Атлантик Груп» відсутні жодні господарські зв`язки.

Проте, відповідачем, під час прийняття оскаржуваних рішень, вищевказані пояснення та підтверджуючі документи не враховано.

Відповідач прийняв спірні рішення про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку, оформивши їх згідно з додатком 4 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Формалізований зміст спірного рішення передбачає точні види підстав для його прийняття, що не підлягають зміні, та мають обиратися позначкою в залежності від фактичних обставин:

у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності;

з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від ___.

Далі його зміст передбачає вид рішення: про відповідність або невідповідність платника податку критеріям ризиковості. Водночас у графі щодо рішення про відповідність зазначено колонки, які контролюючий орган зобов`язаний заповнити для розкриття його передумов і змісту: "Податкова інформація (заповнюється у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку)____" або "Підстава (зазначається відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку та у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку розшифровується, яка саме податкова інформація)____".

В оскаржуваних рішеннях відповідач не вказав, на підставі чого вони прийняті, зокрема, відсутня позначка у колонках «у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності».

Також, в оскаржуваних рішеннях у розділі «Податкова інформація» відповідач не зазначив зміст та характер наявної податкової інформації, що стала підставою для їх прийняття, не ідентифіковано конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких зафіксовані такі операції, реквізити рішення про ризиковість контрагента позивача. Натомість контролюючим органом лише процитовано зміст п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків.

Відсутність детального змісту підстав прийнятого контролюючим органу рішення позбавляє платника усунути можливі упущення, спростувати ознаки ризиковості, усунути будь-які сумніви контролюючого органу в дотриманні ним вимог податкового законодавства.

Зазначена в спірних рішеннях недостатність для прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості документів спростовується відомостями письмових пояснень позивача та доданими до них підтверджуючими документами, зміст яких процитовано судом вище.

Комісія контролюючого органу згідно з п. 44 Порядку № 1165 перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Отже, відповідні Комісії зобов`язані перевірити отримані документи та не обмежені їх переліком.

Звітність з ПДВ та подані позивачем відповідачу копії договорів, первинних бухгалтерських документів стосувалися виконання господарських операцій.

Позивач надав достатню кількість первинних документів для підтвердження придбання/виконання/надання робіт/послуг та оплату цих робіт/послуг своїм контрагентам. Відповідач не довів, що аналізував отримані від позивача документи в контексті наведених підстав критеріїв ризиковості платника. Серед зазначеного переліку критеріїв не передбачено здійснення платником господарських операцій із платниками, щодо яких наявна інформація про ознаки безтоварних операцій або якщо останні є ризиковими. Жодного належного, допустимого та достовірного доказу на підтвердження податкової інформації про здійснення позивачем операцій, що відповідають встановленим у додатку 3 до Порядку № 1165 критеріям, відповідач не надав, про неможливість чи перешкоди їх подачі суд не повідомив.

Твердження відповідача про те, що позивачем не надано вичерпний перелік копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку (надано лише пояснення та копії податкових звітів, первинні документи бухгалтерського обліку не надано), а саме відсутні: договір з додатками до нього, первинні документи щодо зберігання, первинні документи щодо транспортування, складські документи (інвентаризаційні описи), акт приймання-передачі товарів (робіт, послуг), накладна, розрахунковий документ, банківська виписка з особових рахунків, документ щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність), паспорт якості, сертифікат відповідності без врахування специфіки діяльності позивача по транспортно експедиційному обслуговуванню, не є достатнім для висновку про відсутність реальності операції щодо наданих послуг. Обґрунтованим вважатиметься відповідний висновок за умови підтвердження належними доказами фіктивності відповідних операцій, що згідно з нормами Кримінального кодексу України відповідають ознакам злочину. Крім того, дії контролюючого органу мають бути узгодженими з відповідними висновками.

Відповідач не довів обґрунтованості підстав оскаржуваних рішень для застосування до позивача пункту 8 критеріїв ризиковості платників податку з відповідними наслідками у вигляді внесення до переліку ризикових суб`єктів господарювання. Тому суд дійшов висновку про недоведеність вказаних ним підстав і протиправність та доцільність скасування спірних рішень.

Щодо твердження відповідача про те, що рішення комісії від 13.02.2024 № 23488, від 07.03.2024 № 36551, від 04.04.2024 № 48445, від 02.05.2024 № 57464 про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку не можуть бути предметом розгляду в суді, з огляду на п. 6 Порядку № 1165, суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 у разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність.

Однак, суд відхиляє такі доводи відповідача, як необґрунтовані, позаяк внаслідок протиправності як першого так і наступних Рішень Комісії відповідача понад 4 місяці блокується робота позивача, адже наслідком визнання ризиковості є відмова в реєстрації податкових накладних та зрештою - відмова контрагентів від співпраці з позивачем та припинення господарської діяльності платника ПДВ.

Статус «ризикового» небезпечний для платника ПДВ тим, що всі подані ним на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні і розрахунки коригування (ПН/РК) блокують, тобто фактично позивач позбавлений можливості для здійснення господарської діяльності, як платник ПДВ, з 13.02.2024 (дати прийняття першого рішення).

Враховуючи той факт, що судом встановлено факти протиправності прийнятих відповідачем рішень, то на переконання суду належним способом захисту позивача є визнання протиправиними та скасування вищевказаних рішень від 13 лютого 2024 року № 23488, від 07 березня 2024 року № 36551, від 04 квітня 2024 року № 48445, від 02 травня 2024 року № 57464 та від 13 червня 2024 року № 85022 про відповідність товариства з обмеженою відповідальністю "Атлантик Груп" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку з моменту їх прийняття.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, відповідно до положень п. 6 розділу "Автоматизований моніторинг відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків" Порядку № 1165 здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Отже, відповідач наділений повноваженням виключити платника з переліку платників, що відповідають критеріям ризиковості. Тому позовна вимога зобов`язати його виключити позивача в установленому законом порядку з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, в Журналі ризикових платників обґрунтована та підлягає задоволенню.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, а позов таким, що підлягає задоволенню повністю.

Зважаючи на результат вирішеного спору згідно з ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору за звернення до суду з позовною заявою, підтверджені платіжною інструкцією від 20.06.2024 № 2252 на суму 15 140,00 грн, підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача - повністю.

Щодо переплаченої позивачем суми судового збору 3 028,00 грн, суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону України «Про судовий збір» сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.

Згідно з ч. 2 ст. 7 Закону України «Про судовий збір» у випадках, установлених пунктом 1 частини першої цієї статті, судовий збір повертається в розмірі переплаченої суми; в інших випадках, установлених частиною першою цієї статті - повністю.

Отже, повернення внесеного у більшому розмірі судового збору здійснюється на підставі клопотання особи, яка його сплатила, відповідно до норм Закону України «Про судовий збір».

Керуючись статтями 12, 72-77, 139, 242-243, 245-246, 255 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 13 лютого 2024 року № 23488, від 07 березня 2024 року № 36551, від 04 квітня 2024 року № 48445, від 02 травня 2024 року № 57464 та від 13 червня 2024 року № 85022 про відповідність товариства з обмеженою відповідальністю "Атлантик Груп" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку з моменту їх прийняття.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Черкаській області (вул. Хрещатик 235, м. Черкаси, 18002, код ЄДРПОУ 44131663) виключити товариство з обмеженою відповідальністю "Атлантик Груп" (вул. Університетська 33, м. Черкаси, 18031, код ЄДРПОУ 40641829) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській області (вул. Хрещатик 235, м. Черкаси, 18002, код ЄДРПОУ 44131663) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Атлантик Груп" (вул. Університетська 33, м. Черкаси, 18031, код ЄДРПОУ 40641829) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 15 140 (п`ятнадцять тисяч сто сорок) гривень 00 копійок.

Копію рішення направити учасникам справи.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення виготовлено 26.08.2024.

Суддя Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.08.2024
Оприлюднено02.09.2024
Номер документу121251702
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —580/6203/24

Ухвала від 22.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 23.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 13.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Постанова від 13.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 28.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 15.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 09.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 27.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Рішення від 14.08.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні