Постанова
від 27.08.2024 по справі 500/7889/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 серпня 2024 рокуЛьвівСправа № 500/7889/23 пров. № А/857/5958/24

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії:

Головуючого судді Ніколіна В.В.,

суддів Гінди О.М., Матковської З.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Тернопільській області на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 09 лютого 2024 року (суддя Чепенюк О.В., м. Тернопіль) у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства "Козацька смакота" доГоловного управління ДПС у Тернопільській області про визнання дії та бездіяльності протиправними,-

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство "Козацька смакота" у грудні 2023 року звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Тернопільській області, в якому просило: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 21.11.2023 №00090630405. В обґрунтування позовних вимог зазначає, що відповідачем сума штрафу за порушення позивачем граничного строку для реєстрації податкових накладних в ЄРПН розрахована згідно положень пункту 120-1.1 статті 120 ПК України в розмірі 10%, а не 2%, та 20%, а не 5 %, як це передбачено приписами пункту 11 підрозділу 10 розділу ХІХ "Перехідні положення" ПК України, якими мав керуватися відповідач при визначені розміру штрафу. При цьому з посиланням на судову практику Верховного Суду вказує, що відповідачем неправильно застосовано норми ПК України та здійснено помилковий розрахунок штрафу, а тому податкове повідомлення-рішення слід скасувати повністю.

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 09 лютого 2024 року позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Тернопільській області від 21.11.2023 №00090630405 в частині застосованих до Приватного підприємства "Козацька смакота" штрафних санкцій (штрафу) в сумі 84722,79 грн. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погодившись із ухваленим судовим рішенням, його, в частині задоволених позовних вимог, оскаржив відповідач, який із покликанням на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати в частині задоволених позовних вимог рішення суду першої інстанції та ухвалити нове про відмову в задоволенні позову. В обґрунтування апеляційних вимог зазначає, що датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади , що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції. Вказує, що якщо автору протягом встановленого строку після відправки електронного документа не надійшла перша квитанція, електронний документ вважається не одержаним адресатом. Зазначає, що оскільки позивачем відправлено на реєстрацію податкові накладні №317 від 08.06.2022, №331 від 08.06.2022, №337 від 07.06.2022, №307 від 06.06.2022, №309 від 06.06.2022, №300 від 03.06.2022, №308 від 06.06.2022, №320 від 08.06.2022, №338 від 09.06.2022, №334 від 01.06.2022, №336 від 06.06.2022, №310 від 14.06.2022, №335 від 03.06.2022, №311 від 15.06.2022, №339 від 15.06.2022, десь о 18:15, вже після закінчення операційного дня 30.06.2023, то квитанції про реєстрацію таких податкових накладних були надіслані платнику в межах перших двох годин наступного операційного дня (01.07.2023) відповідно до Порядку №557 після розшифрування та електронної перевірки документів, які здійснюються в автоматизованому режимі. Отже, вважає, що було правомірно застосовано до позивача штрафні санкції на суму 97667,99 грн за порушення граничних термінів реєстрації ПН визначених п.201.10 ст. 201 ПК України.

Позивач правом подання письмового відзиву на апеляційну скаргу не скористався.

Враховуючи те, що апеляційну скаргу подано на рішення суду першої інстанції, ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні), апеляційний суд вважає за можливе розглядати справу в порядку письмового провадження відповідно до положень пункту 3 частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та знайшло своє підтвердження під час розгляду апеляційної скарги, що ПП «Козацька смакота» (код ЄДРПОУ 34473461) зареєстроване як юридична особа; перебуває на обліку як платник податків у ГУ ДПС у Тернопільській області, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зареєстроване платником ПДВ (а.с.29 зворот).

27.10.2023 головним державним інспектором Тернопільського відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС у Тернопільській області проведено камеральну перевірку ПП «Козацька смакота» по питанню порушення терміну реєстрації податкових накладних з ПДВ за період з 30.04.2022 по 11.05.2023, за результатами якої складено акт від 27.10.2023 за №8951/19-00-04-05/34473461 (далі акт перевірки) (а.с.28-29).

У акті перевірки зазначено, що за результатами камеральної перевірки термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до них в ЄРПН Підприємством, встановлено порушення вимог 201.10 статті 201, підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (з урахуванням змін, внесених Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ Про внесення змін до Податкового Кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного надзвичайного стану), а саме несвоєчасно зареєстровані такі податкові накладні:

ПН №355 від 30.04.2022 на загальну суму 160000 грн (в т.ч. ПДВ - 26666,67 грн), дата реєстрації ПН - 25.07.2022, кількість днів порушення граничних термінів реєстрації - 11;

ПН №295 від 10.05.2022 на загальну суму 205971,72 грн (в т.ч. ПДВ - 34051,46 грн), дата реєстрації ПН - 25.07.2022, кількість днів порушення граничних термінів реєстрації - 11;

ПН №329 від 27.05.2022 на загальну суму 138898,09 грн (в т.ч. ПДВ - 23149,68 грн), дата реєстрації ПН - 25.07.2022, кількість днів порушення граничних термінів реєстрації - 11;

ПН №334 від 01.06.2022 на загальну суму 702343,30 грн (в т.ч. ПДВ - 115937,18 грн), дата реєстрації ПН - 01.07.2022, кількість днів порушення граничних термінів реєстрації - 1;

ПН №335 від 03.06.2022 на загальну суму 422086,40 грн (в т.ч. ПДВ - 70347,73 грн), дата реєстрації ПН - 01.07.2022, кількість днів порушення граничних термінів реєстрації - 1;

ПН №300 від 03.06.2022 на загальну суму 1338444,00 грн (в т.ч. ПДВ - 223074,00 грн), дата реєстрації ПН - 01.07.2022, кількість днів порушення граничних термінів реєстрації - 1;

ПН №308 від 06.06.2022 на загальну суму 27000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 4500,00 грн), дата реєстрації ПН - 01.07.2022, кількість днів порушення граничних термінів реєстрації - 1;

ПН №309 від 06.06.2022 на загальну суму 27000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 4500,00 грн), дата реєстрації ПН - 01.07.2022, кількість днів порушення граничних термінів реєстрації - 1;

ПН №307 від 06.06.2022 на загальну суму 27000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 4500,00 грн), дата реєстрації ПН - 01.07.2022, кількість днів порушення граничних термінів реєстрації - 1;

ПН №336 від 06.06.2022 на загальну суму 565692,18 грн (в т.ч. ПДВ - 94282,03 грн), дата реєстрації ПН - 01.07.2022, кількість днів порушення граничних термінів реєстрації - 1;

ПН №337 від 07.06.2022, на загальну суму 60434,52 грн, сума ПДВ - 10072,42 грн, дата реєстрації ПН - 01.07.2022, кількість днів порушення граничних термінів реєстрації - 1;

ПН №320 від 08.06.2022 на загальну суму 27000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 4500,00 грн), дата реєстрації ПН - 01.07.2022, кількість днів порушення граничних термінів реєстрації - 1;

ПН №317 від 08.06.2022 на загальну суму 8500,00 грн (в т.ч. ПДВ - 1416,67 грн), дата реєстрації ПН - 01.07.2022, кількість днів порушення граничних термінів реєстрації - 1;

ПН №331 від 08.06.2022 на загальну суму 27500,00 грн (в т.ч. ПДВ - 4583,33 грн), дата реєстрації ПН - 01.07.2022, кількість днів порушення граничних термінів реєстрації - 1;

ПН №338 від 09.06.2022 на загальну суму 599853,60 грн (в т.ч. ПДВ - 99975,60 грн), дата реєстрації ПН - 01.07.2022, кількість днів порушення граничних термінів реєстрації - 1;

ПН №339 від 13.06.2022 на загальну суму 713318,95 грн (в т.ч. ПДВ - 118886,49 грн), дата реєстрації ПН - 01.07.2022, кількість днів порушення граничних термінів реєстрації - 1;

ПН №310 від 14.06.2022 на загальну суму 99144,00 грн (в т.ч. ПДВ - 16524,00 грн), дата реєстрації ПН - 01.07.2022, кількість днів порушення граничних термінів реєстрації - 1;

ПН №311 від 15.06.2022 на загальну суму 444771,00 грн (в т.ч. ПДВ - 74128,50 грн), дата реєстрації ПН - 01.07.2022, кількість днів порушення граничних термінів реєстрації - 1;

ПН №356 від 30.06.2022 на загальну суму 43100,00 грн (в т.ч. ПДВ - 7183,33 грн), дата реєстрації ПН - 18.07.2022, кількість днів порушення граничних термінів реєстрації - 3;

ПН №354 від 30.06.2022 на загальну суму 35000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 5833,33 грн), дата реєстрації ПН - 18.07.2022, кількість днів порушення граничних термінів реєстрації - 3;

ПН №348 від 30.06.2022 на загальну суму 1800,00 грн (в т.ч. ПДВ - 300,00 грн), дата реєстрації ПН - 25.07.2022, кількість днів порушення граничних термінів реєстрації - 10;

ПН №510 від 10.11.2022 на загальну суму 43000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 7166,67 грн), дата реєстрації ПН - 19.12.2022, кількість днів порушення граничних термінів реєстрації - 19;

ПН №32 від 07.02.2023 на загальну суму 398171,26 грн (в т.ч. ПДВ - 66361,88 грн), дата реєстрації ПН - 14.03.2023, кількість днів порушення граничних термінів реєстрації - 9;

ПН №66 від 06.04.2023 на загальну суму 139852,60 грн (в т.ч. ПДВ - 23308,77 грн), дата реєстрації ПН - 11.05.2023, кількість днів порушення граничних термінів реєстрації - 6.

Як вказано в акті перевірки відповідальність за це порушення передбачена пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Позивачем направлено заперечення на акт перевірки (а.с.30-32). Сторонами не надано результатів розгляду такого заперечення платника податків контролюючим органом.

На підставі акта перевірки ГУ ДПС у Тернопільській області прийняло податкове повідомлення-рішення № №00090630405 від 21.11.2023, яким до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України за прострочення строку реєстрації податкових накладних у розмірі 10 % суми податку на додану вартість за порушення строку реєстрації ПН до 15 календарних днів; 20% суми податку на додану вартість за порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України у розмірі 2 % суми податку на додану вартість за порушення реєстрації до 15 календарних днів, щодо ПН зареєстрованих після 08.02.2023, загальна сума штрафу склала становить 97667,99 грн (а.с.33-34).

Позивач, вважаючи податкове повідомлення-рішення від 21.11.2023 протиправним, звернувся до суду з відповідним позовом.

Задовольняючи позов частково суд першої інстанції виходив з того, що позивач в межах граничного строку реєстрації податкових накладних, та впродовж операційного дня, визначених для платника у Порядку № 1246, надіслав до реєстрації №317 від 08.06.2022, №331 від 08.06.2022, №337 від 07.06.2022, №307 від 06.06.2022, №309 від 06.06.2022, №300 від 03.06.2022, №308 від 06.06.2022, №320 від 08.06.2022, №338 від 09.06.2022, №334 від 01.06.2022, №336 від 06.06.2022, №310 від 14.06.2022, №335 від 03.06.2022, №311 від 15.06.2022, №339 від 15.06.2022 а саме 30.06.2022 до 20:00 год, проте затримка реєстрації податкових накладних в ЄРПН виникла не з вини позивача, а через те, що контролюючий орган не забезпечував функціонування електронних сервісів після 18 години і впродовж операційного часу (до 20 години). Податкові накладні позивача слід вважати своєчасно надісланими 30.06.2022 та зареєстрованими контролюючим органом наступного операційного дня 01.07.2022. Граничні строки реєстрації зазначених податкових накладних дотримані позивачем.

Спірним в даному випадку є дотримання позивачем граничного строку реєстрації податкових накладних №317 від 08.06.2022, №331 від 08.06.2022, №337 від 07.06.2022, №307 від 06.06.2022, №309 від 06.06.2022, №300 від 03.06.2022, №308 від 06.06.2022, №320 від 08.06.2022, №338 від 09.06.2022, №334 від 01.06.2022, №336 від 06.06.2022, №310 від 14.06.2022, №335 від 03.06.2022, №311 від 15.06.2022, №339 від 15.06.2022.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює ПК України.

Відповідно п.п.14.1.60 п.14.1 ст.14 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) здійснюється відповідно до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок №1246).

Відповідно до пп. а, б п.185.1 ст.185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п.188.1. ст.188 Податкового кодексу України).

Відповідно до норм пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків, зокрема, для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Згідно пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей192та201цьогоКодексупокладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів, 20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів, 30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів, 40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування - у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначено Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок №1246).

Пунктами 2, 3 Порядку №1246 встановлено, що операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації. Операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.

Водночас, пунктом 69.18. підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) було установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години.

Згідно з пунктом 4 Порядку №1246 до Реєстру вносяться відомості щодо податкових накладних та/або розрахунків коригування, які прийняті до Реєстру та підлягають реєстрації, реєстрацію яких зупинено, а також щодо яких у встановленому порядку прийнято рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації.

Відповідно до пункту 5 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України «Про електронний цифровий підпис», Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Пунктом 11 Порядку №1246 встановлено, що після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (п.13 Порядку №1246).

Згідно з п.14 Порядку №1246 квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.

Відповідно до п.15 Порядку №1246 у квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

Системний аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що у будь-якому випадку контролюючий орган протягом операційного дня зобов`язаний надіслати платнику податку одну з квитанцій: або про прийняття податкової накладної, або про її неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Висновок аналогічного змісту викладено Верховним Судом у постанові від 17.04.2018 в справі №820/6330/16.

Після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем.

Крім того, строки, визначені для реєстрації податкових накладних, встановлені у календарних днях, при цьому право платника податку для реєстрації податкових накладних пов`язане виключно з операційним днем, який відповідно до Порядку №1246 триває з 8-ї до 20-ї години. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.

Таким чином, в процедурі внесення інформації (відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування) до ЄРПН є дві окремі стадії: 1) надання платником податку на додану вартість податкової накладної (розрахунку коригування); 2) прийняття/неприйняття податкової накладної (розрахунку коригування) та внесення відомостей щодо неї (нього) безпосередньо до ЄРПН. Перша із цих стадій залежить від платника податку на додану вартість і є результатом його дій, тоді як друга - це результат виконання роботи програмного забезпечення, що контролюється ДПС, та/або безпосередніх дій працівників ДПС, на яку (які) платник податку не має впливу.

У цьому контексті встановлена нормою пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України відповідальність платника податку на додану вартість за порушення граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу для реєстрації податкової накладної та /або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН, у вигляді накладення штрафу може застосовуватися в разі якщо платник податку не надав (не надіслав) податкову накладну (розрахунок коригування) ДПС у строк, встановлений цією статтею.

Висновки аналогічного змісту викладені Верховним Судом у постановах від 03.04.2020 у справі №160/5380/19, від 10.06.2019 у справі №802/1825/16-а та від 12.07.2019 у справі №0940/1600/18.

Як визначено у підпункті 14.1.56-2 пункту 14.1 статті 14 ПК України електронний кабінет - сукупність інформаційно-телекомунікаційних систем центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, призначених для взаємодії між платниками податків та державними, у тому числі контролюючими, органами з питань реалізації прав та обов`язків, визначених цим Кодексом та іншими законами, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, та нормативно-правовими актами, прийнятими на підставі та на виконання цього Кодексу та інших законів, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Взаємодія реалізується через: портальне рішення для користувачів - платників податків, робота в якому здійснюється он-лайн (через мережу Інтернет у режимі реального часу) та не вимагає обов`язкового використання спеціалізованого клієнтського застосування; портальне рішення для користувачів - державних органів, у тому числі контролюючих; програмний інтерфейс (API), що дає змогу реалізувати повноту функціоналу електронного кабінету; інші засоби, бази даних, реєстри, що ведуться в електронному вигляді, інформаційні, телекомунікаційні, інформаційно-телекомунікаційні системи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Відповідно до пункту 42-1.2 статті 42-1 ПК України електронний кабінет забезпечує можливість реалізації платниками податків прав та обов`язків, визначених цим Кодексом та іншими законами, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, та нормативно-правовими актами, прийнятими на підставі та на виконання цього Кодексу та інших законів, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, в тому числі, шляхом, реєстрації, коригування податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних та акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних.

При цьому згідно з пунктом 42-1.6 цієї ж статті ПК України електронний кабінет працює постійно (24 години на дату кожного календарного дня), крім часу, необхідного для його технічного обслуговування. Проведення технічного обслуговування електронного кабінету у день, на який припадає граничний строк подання податкових декларацій, та з 8 до 20 години будь-якого іншого календарного дня забороняється. Технічне обслуговування електронного кабінету проводиться у порядку, що визначається методологом електронного кабінету.

В свою чергу, Законом України № 2120-IX від 15.03.2022 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України доповнено підпунктом 69.18, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години.

Зміст норми підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України підтверджує те, що дія цієї норми стосується електронних документів, але буквальне тлумачення підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України дає підстави вважати, що цією нормою врегульовано порядок приймання електронних документів контролюючим органом шляхом звуження часових рамок, протягом яких контролюючий орган міг реалізувати свою поведінку у вигляді надання електронних сервісів та приймання електронних документів.

Відповідно, дія підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України поширюється на правовідносини, які складаються в процесі приймання електронних документів контролюючим органом, проте не регулює питання надсилання таких документів платником податків не встановлюючи жодних обмежень поведінки платника щодо вчинення дій, спрямованих на реалізацію виконання обов`язку щодо подання відповідних даних контролюючому органу.

Правове значення підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України полягає в тому, що цією нормою звільнено контролюючий орган від обов`язку забезпечувати функціонування електронних сервісів після 18 години та у позаробочі дні.

Разом із тим, аналізований правовий припис підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України не стосується порядку вчинення дій платником податків, а отже, не змінює граничних строків та порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в аспекті спрямованих платником дій для таких цілей.

Так, контролюючий орган вчиняє дії щодо прийняття податкових накладних/розрахунків коригування та надсилання квитанцій в інші строки та з урахуванням обмежень, введених підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України - у робочі дні з 8 години до 18 години. Тобто, такі скорочені строки вчинення дій контролюючим органом щодо прийняття електронних документів не означають одночасного обмеження платника податків щодо виконання податкового обов`язку поданням податкових накладних/розрахунків коригування на реєстрацію.

Виходячи зі співвідношення предметів регулювання підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України на норм статті 201 ПК України та Порядку № 1246, вчиненню платником дій щодо надіслання на реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування у визначений у Порядку № 1246 строк кореспондують дії контролюючого органу щодо приймання та проведення реєстрації означених накладних відповідно до строків, установлених у підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, що становить належний порядок вчинення платником дій з надсилання та прийняття контролюючим органом для реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування під час воєнного стану.

При цьому, задля забезпечення належної реалізації процедури реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, контролюючий орган зобов`язаний прийняти податкові накладні/розрахунки коригування, надіслані у межах граничних строків та впродовж операційного дня, визначених для платника у Порядку № 1246, та на наступний робочий день до 18 години, якщо прийняття таких податкових накладних/розрахунків коригування є неможливим у межах попереднього дня з урахуванням строків у підпункті 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, прийняти їх та зареєструвати.

Іншими словами, у контролюючого органу зберігається обов`язок належного реагування на правомірні дії платника, але з урахуванням обмеженого робочого часу податкового органу згідно з підпунктом 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України.

У подальшому законодавець усунув неоднозначність правового регулювання, закріпивши у підпункті 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України положення про те, що операційний день для реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, триває з 0 годин 00 хвилин до 24 години 00 хвилин. Ці зміни внесені до підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України згідно із Законом України № 2876-IX від 12.01.2023 «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування», який набрав чинності 08.02.2023.

Згідно з введеною нормою визначення операційного дня для цілей вчинення платником дій щодо реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування не пов`язано з робочими днями, а також розширено часові межі для вчинення належних дій платником податку.

Аналогічна позиція викладена в постанові ВС від 14.12.2023 в справі № 260/5659/22, що враховується судом під час вирішення розглядуваного спору.

Судом встановлено та з матеріалів справи слідує, що Підприємством 30.06.2022 у проміжок часу 18:14 через програму M.E.DOC направлялись до ДПС України податкові накладні №317 від 08.06.2022, №331 від 08.06.2022, №337 від 07.06.2022, №307 від 06.06.2022, №309 від 06.06.2022, №300 від 03.06.2022, №308 від 06.06.2022, №320 від 08.06.2022, №338 від 09.06.2022, №334 від 01.06.2022, №336 від 06.06.2022, №310 від 14.06.2022, №335 від 03.06.2022, №311 від 15.06.2022, №339 від 15.06.2022.

Із долучених до матеріалів справи витягів протоколів з програми М.Е.DOC та скріншотів програми електронної звітності по кожній з ПН слідує, що відповідно до автоматично сформованих повідомлень накладні були доставлені на поштову скриньку ДПС України у дати їх підписання електронним цифровим підписом директора 30.06.2022 о 18:14. У кожному з протоколів перевірки зазначено, що ПН підписана 30.06.2022 о 18:14 директором, 30.06.2022 18:14 «очікується доставка». Проте квитанції №1 про прийняття ПН сформовані вже 01.07.2022 , про що також зазначено у протоколі перевірки.

Підтвердженням формування та відправки кожної податкової накладної є протокол перевірки надсилання даних, в якому зазначені відомості про відправку (а.с.11-27, 101-233).

При цьому, зміст повідомлень (протоколів) вкладок свідчить про те, що надсилання накладних здійснювалося у робочий день саме 30.06.2022 о 18:14, тобто протягом операційного дня у строк, встановлений пунктом 201.10 статті 201 ПК України.

Таким чином, позивач надіславши 30.06.2023 до ЄРПН податкові накладні №317 від 08.06.2022, №331 від 08.06.2022, №337 від 07.06.2022, №307 від 06.06.2022, №309 від 06.06.2022, №300 від 03.06.2022, №308 від 06.06.2022, №320 від 08.06.2022, №338 від 09.06.2022, №334 від 01.06.2022, №336 від 06.06.2022, №310 від 14.06.2022, №335 від 03.06.2022, №311 від 15.06.2022, №339 від 15.06.2022, своєчасно виконав свої зобов`язання, передбачені податковим законодавством з реєстрації вищевказаних податкових накладних.

Вказані податкові накладні були подані в останній день граничного строку визначеного згідно ст.201 ПК України, однак не були зареєстровані ДПС України того ж дня.

Як уже зазначалось вище, пунктом 201.10 статті 201 ПК України встановлено, що якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Тобто, якщо податкові накладні для їх реєстрації, йому не було надіслано квитанцію, відповідні податкові накладні вважаються зареєстрованими у цей день.

Порушення строків надсилання платнику податків квитанції про прийняття податкових накладних призвело до порушення строків реєстрації відповідних податкових накладних, оскільки станом на кінець операційного дня позивач не отримав інформації про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації накладних.

На підтвердження надіслання позивачем податкових №317 від 08.06.2022, №331 від 08.06.2022, №337 від 07.06.2022, №307 від 06.06.2022, №309 від 06.06.2022, №300 від 03.06.2022, №308 від 06.06.2022, №320 від 08.06.2022, №338 від 09.06.2022, №334 від 01.06.2022, №336 від 06.06.2022, №310 від 14.06.2022, №335 від 03.06.2022, №311 від 15.06.2022, №339 від 15.06.2022 саме 30.06.2023 до позовної заяви долучені роздруківки скріншотів файлів спеціалізованого програмного забезпечення - комп`ютерної програми «M.E.Doc».

Верховний Суд неодноразово визнавав вказані роздруковані скріншоти файлів належними та допустимими доказами на підтвердження факту направлення на реєстрацію податкових накладних, зокрема у постановах від 28 квітня 2020 року по справі № 810/198/16, від 20 жовтня 2020 року у справі № 620/817/19, від 21.11.2021 №200/12604/19-а.

У вказаних вище постановах, Верховний Суд звернув увагу, що всупереч вимогам ПК України, в день направлення на реєстрацію податкових накладних, до 20-ї години позивачу не надійшло ані квитанції про реєстрацію податкових накладних, ані квитанції про зупинення такої реєстрації.

Верховний Суд у постанові від 22.11.2021 по справі №160/10558/19 дійшов висновку про те, що при розгляді справ про застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних принциповим є не дата фактичного надходження податкових накладних до Єдиного реєстру податкових накладних, а дата їх відправлення виходячи з технічного способу реєстрації податкових накладних, тому скріншоти з програми M.E.Doc є належним засобом доказування.

Таким чином з урахуванням наведених вище обставин справи та норм чинного законодавства, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що надані відповідачем квитанції про реєстрацію податкових накладних від 01.07.2023 не спростовують встановлених судом обставин направлення позивачем на реєстрацію податкових накладних саме 30.06.2023.

Водночас реєстрація податкових накладних ДПС України 01.07.2023 не може слугувати підставою для покладення на позивача відповідальності за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.

Отже, позивачем були вчинені всі необхідні дії для своєчасної реєстрації вказаних податкових накладних, однак до кінця операційного дня 30.06.2023 квитанції про прийняття або неприйняття вказаних податкових накладних позивачу не надійшли, тому в силу п. 201.10 ст.201 ПК України такі податкові накладні вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних днем їх надіслання. Будь-яких доказів зворотного відповідачем суду не надано та матеріали справи не містять.

Також, застосування до платника податків наслідків несвоєчасної реєстрації податкової накладної, встановлених статтею 120-1 ПК України можливе лише за наявності його вини. Натомість, не надіслання відповідачем квитанції, що свідчить про прийняття ПН/РК з невідомої та, відповідно, незалежної від позивача причини, свідчить про відсутність у даному випадку вини суб`єкта господарювання.

Отже, за результатами розгляду апеляційної скарги колегія суддів суду апеляційної інстанції дійшла висновку, що суд першої інстанції прийняв правильне рішення про часткове задоволення адміністративного позову.

В підсумку, апеляційний суд переглянув оскаржуване рішення суду і не виявив порушень норм матеріального чи процесуального права, які могли призвести до ухвалення незаконного судового рішення, щоб його скасувати й ухвалити нове.

Міркування і твердження апелянта не спростовують правильності правових висновків цього рішення, у зв`язку з чим його апеляційна скарга на рішення суду не підлягає задоволенню.

Згідно із статтею 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції відповідає вимогам статті 242 КАС України, підстав для задоволення вимог апеляційної скарги колегією суддів не встановлено.

Відповідно до статті 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують, а зводяться до переоцінки доказів та незгоди з ними.

Керуючись ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Тернопільській області залишити без задоволення, а рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 09 лютого 2024 року у справі №500/7889/23 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини п`ятої статті 328 КАС України.

Головуючий суддя В. В. Ніколін судді О. М. Гінда З. М. Матковська

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.08.2024
Оприлюднено30.08.2024
Номер документу121254080
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —500/7889/23

Ухвала від 25.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 27.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 22.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Рішення від 09.02.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 31.01.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 12.12.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні