Рішення
від 29.08.2024 по справі 904/2388/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29.08.2024м. ДніпроСправа № 904/2388/24Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Золотарьової Я.С., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення (виклику) представників сторін, справу:

за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Київ в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Дніпро

до Товариства з обмеженою відповідальністю "ОКТАН ГРУП", м. Кривий Ріг, Дніпропетровська обл.

про стягнення збору за охорону вантажу

ПРОЦЕДУРА

Акціонерне товариство "Українська залізниця", м. Київ в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Дніпро звернулось до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ОКТАН ГРУП" та просить суд стягнути збір за охорону вантажу у розмірі 49 588,49 грн, та витрати на судовий збір.

Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 07.06.2024 позовну заяву залишено без руху, надано позивачу строк для усунення недоліків.

В межах строків, передбачених частиною 2 статті 174 Господарського процесуального кодексу України, 12.06.2024 Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" акціонерного товариства "Українська залізниця" усунулo недоліки.

Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 13.06.2024 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

01.07.2024 відповідач подав відзив.

01.07.2024 відповідач подав до суду заперечення проти розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін. Відповідач просить суд розглядати справу № 904/2388/24 в порядку загального позовного провадження, або ж розглядати справу № 904/2388/24 з повідомленням (викликом) сторін, у випадку відмови у задоволенні даної заяви та продовження розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження.

Також 01.07.2024 від відповідача надійшло клопотання про залучення до участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог, а саме ПАТ Кривий Ріг Цемент. Відповідач клопотання мотивує тим, що ним з ПАТ Кривий Ріг Цемент укладено договір на подачу та збирання вагонів № 3297 від 01.04.2021, предметом якого є здійснення подачі, розстановки по вантажним фронтам і забирання вагонів з під`їзної колії, яка належить користувачу і примикає до під`їзної колії через стрілку №8 в парній горловині до станції Ново-Заводська, і обслуговується локомотивом власника колії.

25.07.2024 позивач подав відповідь на відзив.

Розглянувши заяву відповідача про розгляд справи № 904/2388/24 з повідомленням (викликом) сторін, суд зазначає таке.

Частиною 5 статті 252 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Відповідно до частини 6 статті 252 Господарського процесуального кодексу України суд може відмовити в задоволенні клопотання сторони про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін за одночасного існування таких умов:

1) предметом позову є стягнення грошової суми, розмір якої не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб;

2) характер спірних правовідносин та предмет доказування у справі не вимагають проведення судового засідання з повідомленням сторін для повного та всебічного встановлення обставин справи.

Предметом позову по цій справі є стягнення 49 588,49 грн., що не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Зазначаючи про необхідність розгляду справи у судовому засіданні з викликом сторін, відповідач у заяві не зазначив, встановлення яких обставин у справі є неможливим шляхом аналізу письмових доказів і пояснень та вимагає проведення судового засідання та не пояснив у чому полягає складність предмету доказування.

З огляду на викладене, враховуючи предмет позову, характер спірних правовідносин та предмет доказування у даній справі, розумні строки розгляду справи, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні клопотання відповідача про розгляд справи у судовому засіданні з викликом сторін.

Розглянувши заяву відповідача про розгляд справи № 904/2388/24 в порядку загального позовного провадження, суд зазначає про таке.

Згідно із частинами 3, 5 статті 12 Господарського процесуального кодексу України спрощене позовне провадження призначене для розгляду малозначних справ, справ незначної складності та інших справ, для яких пріоритетним є швидке вирішення справи.

Зважаючи на ціну позову ця справа є малозначною і її належить розглядати в порядку спрощеного позовного провадження, тому клопотання відповідача задоволенню не підлягає.

Розглянувши клопотання відповідача про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, суд зазначає таке.

Відповідно до ч.ч. 1 та 2 ст. 50 Господарського процесуального кодексу України, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до закінчення підготовчого провадження у справі або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права або обов`язки щодо однієї із сторін. Їх може бути залучено до участі у справі також за заявою учасників справи. Якщо суд при вирішенні питання про відкриття провадження у справі або при підготовці справи до розгляду встановить, що рішення господарського суду може вплинути на права та обов`язки осіб, які не є стороною у справі, суд залучає таких осіб до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору.

Частинами 4 та 5 ст. 50 ГПК України передбачено, що про залучення третіх осіб до участі у справі суд постановляє ухвалу, в якій зазначає, на які права чи обов`язки такої особи та яким чином може вплинути рішення суду у справі.

Виходячи з предмету спору та суб`єктного складу сторін, суд не вбачає підстав для задоволення клопотань відповідача про залучення третьої особи яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Приватного акціонерного товариства Кривий Ріг Цемент, оскільки суб`єктом звернення не доведено підстав для залучення даної особи у процесуальному статусі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору. Відповідачем не було доведено, що ухвалене в майбутньому рішення суду безпосередньо впливає на права чи обов`язки цієї особи щодо однієї із сторін у справі.

З урахуванням викладеного, у задоволенні клопотання відповідача про залучення третьої особи яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача слід відмовити.

У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 в Україні введено воєнний стан.

Судова система не припиняє працювати, але значна кількість повітряних тривог, відключення електроенергії, призводить до збільшення часу розгляду судових справ.

Судом враховано, що завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

Відповідно до частини 2 статті 2 Господарського процесуального кодексу України суд та учасники судового процесу зобов`язані керуватися завданням господарського судочинства, яке превалює над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі.

Згідно частини 1 статті 4 Господарського процесуального кодексу України, статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", частини 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, суд зазначає, що право особи на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку кореспондується з обов`язком добросовісно користуватися наданими законом процесуальними правами, утримуватись від дій, що зумовлюють затягування судового процесу, та вживати надані процесуальним законом заходи для скорочення періоду судового провадження (п. 35 рішення від 07.07.1989 Європейського суду з прав людини у справі "Юніон Еліментарія Сандерс проти Іспанії" (Alimentaria Sanders S.A. v. Spain).

Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору (рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 у справі "Смірнова проти України").

При цьому, згідно з практикою Європейського суду з прав людини щодо тлумачення положення "розумний строк" вбачається, що строк, який можна визначити розумним, не може бути однаковим для всіх справ.

Так, справа розглядається за наявними в ній матеріалами, визнаними судом достатніми, в порядку статті 178 Господарського процесуального кодексу України.

Розглянувши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, відповідно до статті 233 Господарського процесуального кодексу України, суд прийняв рішення по справі у нарадчій кімнаті.

АРГУМЕНТИ СТОРІН

Позиція позивача, викладена у позові

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем допущено затримку у прийманні вантажу, що надійшов на його адресу. Під час затримки, вагони, що прибули на адресу відповідача перебували під охороною залізниці.

В порушення вимог ст.46 Статуту залізниць України ТОВ «ОКТАН ГРУП» не було своєчасно забрано вантаж з колій ст. Незалежна.

На підставі актів загальної форми ф. ГУ-23 станції Незалежна, відповідно до п.31.5 Тарифного керівництва №1 було нараховано збір за охорону вантажу у розмірі 49 588, 49 грн, які представником ТОВ «ОКТАН ГРУП» підписано із запереченням, в якому він не погоджується з нарахованою сумою, посилаючись на те, що вантаж не охоронявся стрільцями ВОХР, а лише працівниками станції.

Позиція відповідача, викладена у відзиві

До розрахунку включено часи комендантської години, що суперечить Законам України «Про правовий режим воєнного стану», «Про оборону України», рішенню № 44 Ради оборони міста Кривого Рогу від 13.12.2022р. «Про питання дії комендантської години на території міста Кривого Рогу та власне самому призначенню комендантської години.

Так, відповідно до Рішення № 44 Ради оборони міста Кривого Рогу від 13.12.2022р. «Про питання дії комендантської години на території міста Кривого Рогу» комендантська година діє з 23 год. 00 хв. до 05 год.00 хв.

Отже, нарахування за охорону вантажу за час, в який ані ТОВ «ОКТАН ГРУП» не мало ані юридичних підстав, ані фізичної можливості подати вагони під вивантаження, є безпідставними.

Також відповідач вказав, що самі по собі маршрутні листи не є достатніми і беззаперечними доказами здійснення охорони, а акти загальної форми Форми ГУ - 23 на підпис представнику підприємства відповідача не надавались.

Відповідач зазначає, що передача вантажу з охорони ТОВ «ОКТАН ГРУП» здійснювалася ТОВ АЕБ «ЕФОРТ, а не стрільцями воєнізованої охорони станції Батуринська.

Позиція позивача, викладена у відповіді на відзив

Позивач заперечив щодо доводів відповідача у відзиві і вказав, що саме за охорону та супроводження вантажів особовим складом і засобами відомчої воєнізованої охорони залізничного транспорту України на всьому шляху прямування від станції відправлення до станції призначення у відповідності з п.п.31.1 п.31 Тарифного керівництва № 1 нараховано відповідну плату, яку було зазначено в графі 7 під кодом 006 накладних внутрішнього сполучення та в графі 40 під кодом 007 накладних УМЗВС. Зазначену плату, яку нараховано за охорону вантажу під час перевезення засобами воєнізованої охорони залізниці, сплачено відправником або платником за довіреністю в повному обсязі.

Будь-які документи, які б забороняли роботу залізничної станції Незалежна (колишня назва - Батуринська) Придніпровської залізниці під час дії комендантської години, відсутні.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ТА ДОКАЗИ, ЩО ЇХ ПІДТВЕРДЖУЮТЬ

19.03.2020 між Акціонерним товариством «Українська залізниця» та Товариством з обмеженою відповідальністю "ОКТАН ГРУП" укладено договір №45-38334875/2020-001 про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом.

Предметом Договору є здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення та інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у вагонах Перевізника (АТ «Укрзалізниця»), вагонах залізниць інших держав та / або вагонах Замовника (ТОВ «ОКТАН ГРУП») і проведення розрахунків за ці послуги (п. п. 1.1. п. 1 Договору про надання послуг).

Відповідно до умов пункту 1.2. договору при виконанні договору сторони керуються у такими нормативно-правовими актами: Статут залізниць України, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457 (далі - Статут); Збірник Тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги та Коефіцієнти, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів, затверджені наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317 (далі - Збірник тарифів); Правила перевезення вантажів, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 (дачі - Правила перевезення вантажів); Правила планування перевезень вантажів, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 09.12.2002 № 873; Угода про міжнародне залізничне вантажне сполучення; Конвенція про міжнародні залізничні перевезення; Правила користування вагонами і контейнерами, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113.

Відповідно до пункту 1.4. договору надання послуг за договором може підтверджуватись накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, зведеними відомостями та іншими документами.

Між Акціонерним товариством «Українська залізниця» та Приватним акціонерним товариством «Кривий Ріг Цемент» 10.06.2021 укладено Договір №ПР/М-21-288/НЮдч «Про експлуатацію залізничної під`їзної колії Приватного акціонерного товариства «Кривий Ріг Цемент», яка примикає до станції Батуринська Регіональної філії «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Укрзалізниця» (далі - Договір про експлуатацію).

Пунктом 1 цього договору сторони передбачили, що Відповідно до статуту залізниць України, Правил перевезення вантажів, Правил обслуговування залізничних під`їзних колій і на умовах цього Договору, Власник колії здійснює подачу, розстановку по Вантажним фронтам і забирання вагонів з під`їзної колії, яка належало Користувачу і примикає до під`їзної колії Власника колії через стрілку № 8 в парній горловині до станин Ново-Заводська Власника колії і обслуговується локомотивом Власника колії. Межею під`їзної колії є знак «Межа під`їзної колії», який встановлено навпроти граничного, стовпчика стрілочного переводу № 8. Розгорнута довжина під`їзної колії Користувача становить 387,6 погонних метрів. Відстань подачі/забирання вагонів в обидві сторони становить 7км.

Згідно наказу АТ «Укрзалізниця» № 240 від 18.07.2022023 роздільний пункт Батуринська перейменовано на Незалежна.

За умовами п. 13 Договору про експлуатацію вагони для ТОВ «ОКТАН ГРУП» подаються на під`їзну колію ПрАТ «Кривий Ріг Цемент».

У 2023-2024 р. р. за накладними №41966672 22.01.2024, №311100 18.01.2024, №311118 від 18.01.2024, №41836701 03.07.2023, №44151942 10.07.2023, №269167 28.09.2023, №269159 28.09.2023, №082603 12.09.2023, №44237261 24.07.2023, №44286326 31.07.2023, №42186932 від 11.08.2023, №44362820 11.08.2023, №42191098 17.08.2023, №42280487 21.08.2023, №41219593 24.12.2023, №295543 17.12.2023, №295550 17.12.2023, №295527 17.12.2023, №295519 17.1.2.2023, №295535 17.12.2023, №295568 17.12.2023, №41020959 17.12.2023, №46474854 05.10.2023, №33242942 03.10.2023, №42617601 10.10.2023, №280958 07.11.2023, №280941 07.11.2023, №280933 07.11.2023, №40130502 07.11.2023, №100703 21.10.2023, №41525965 05.06.2023, №41523978 05.06.2023, №41526054 05.06.2023, №41685645 19.06.2023, №41681206 15.06.2023, №40778904 11.12.2023 на адресу ТОВ «ОКТАН ГРУП» на станцію Незалежна прибували цистерни, завантажені вантажем «паливо дизельне», «бензин моторний».

Відповідача було повідомлено про прибуття на його адресу вантажу, про що є відмітка в графі 35 накладних СМГС та в 49 графі накладних внутрішнього сполучення, а також в Книзі повідомлень про час подавання вагонів під навантаження або вивантаження ф.ГУ-2, відповідно до витягу з книг повідомлень про час подавання вагонів (арк.с.118).

Так, відповідно до маршрутних листів ф.ХУ-2 №№160015, №108021, №108029 охорона вантажу стрілком воєнізованої охорони здійснювалася у вагонах №№74128554, 75109009.

Відповідно до маршрутних листів ф.ХУ-2 №№126176, 142522 охорона вантажу стрілком воєнізованої охорони здійснювалася у вагонах №№74889460, 74972076, 75079947, 53994794, 74941089, 75073221, 74004573,73948630,74926015, 74943820, 74941725, 73976904.

Відповідно до маршрутних листів ф.ХУ-2 №№126254, 142587 охорона вантажу стрілком воєнізованої охорони здійснювалася у вагонах №74249905, 74043977, 74240128, 74084856, 73038515,74738139.

Відповідно до маршрутних листів ф.ХУ-2 №№143452, 143465 охорона вантажу стрілком воєнізованої охорони здійснювалася у вагонах №№74870122, 74975186.

Відповідно до маршрутних листів ф.ХУ-2 №№165355, 143300 охорона вантажу стрілком воєнізованої охорони здійснювалася у вагонах №№57463598, 50595115, 51623171, 57934903, 51542895, 51609378, 51776334,77260321, 53942405.

Відповідно до маршрутних листів ф.ХУ-2 №№126399, 142721, 142731 охорона вантажу стрілком воєнізованої охорони здійснювалася у вагонах №№74945080, 73045270, 75134908.

Відповідно до маршрутних листів ф.ХУ-2 №№142773, 142777 охорона вантажу стрілком воєнізованої охорони здійснювалася. у вагонах №№73969347, 75054684, 74186438, 74744509, 74738519,74742867.

Відповідно до маршрутних листів ф.ХУ-2 №№126615, 143031 охорона вантажу стрілком воєнізованої охорони здійснювалася у вагонах №№55945000 77255107.

Відповідно до маршрутних листів ф.ХУ-2 №№165143,' 143077 охорона вантажу стрілком воєнізованої охорони здійснювалася у вагонах №№50210871, 76731355.

Відповідно до маршрутних листів ф.ХУ-2 №№107808,' 107818 охорона вантажу стрілком воєнізованої охорони здійснювалася у вагонах №№74945106, 73993834, 74050550, 73042814, 45782584.

Відповідно до маршрутних листів ф.ХУ-2 №№107747, 107756 охорона вантажу стрілком воєнізованої охорони здійснювалася у вагонах №№73753147, 74734518, 75156588 74734856 74210162,74749110,74218223.

Відповідно до маршрутного листа ф.ХУ-2 №143527 охорона вантажу стрілком воєнізованої охорони здійснювалася у вагонах №№75134734, 74736042, 74963935, 74891763, 75011346.

Відповідно до маршрутних листів ф.ХУ-2 №№159233, 159245 охорона вантажу стрілком воєнізованої охорони здійснювалася у вагонах №№ 74729625, 74951815, 74965971, 74723313, 72043789.

Відповідно до маршрутних листів ф.ХУ-2 №№125916, 142158 охорона вантажу стрілком воєнізованої охорони здійснювалася у вагонах №№74234246, 75146522, 74870213, 74943523, 73951220,74952532.

Відповідно до маршрутних листів ф.ХУ-2 №№126053, 142390 охорона вантажу стрілком воєнізованої охорони здійснювалася у вагоні №74954124.

На підставі актів загальної форми ф. ГУ-23 станції Незалежна, відповідно до п.31.5 Тарифного керівництва №1 було нараховано збір за охорону вантажу у розмірі 49 588, 49 грн, які представником ТОВ «ОКТАН ГРУП» підписано із запереченням, в якому він не погоджується з нарахованою сумою, посилаючись на те, що вантаж не охоронявся стрільцями ВОХР, а лише працівниками станції.

Відтак, позивач вказує, що у відповідності до накопичувальних карток, за загальний період затримки вагонів на коліях з 19.06.2023 по 22.01.2024 нараховано 49 588, 49 грн збору за охорону вантажу.

На час прийняття рішення, доказів плати за користування вагонами і додаткових зборів сторонами до матеріалів справи не надано.

ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ СТОРІН, ВИСНОВКИ СУДУ

Щодо стягнення збору за охорону вантажу

Відповідно до положень частини 5 статті 307 Господарського кодексу України, яка кореспондується з положеннями частини другої статті 908 та статті 920 Цивільного кодексу України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.

Відповідно до пункту 71 Статуту залізниць України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 року № 457, з подальшими змінами (далі - Статут), взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).

Вказаний договір між сторонами укладено.

Пунктом 46 Статуту залізниць України передбачено, що одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби.

Відповідно до пункту 8 Правил користування вагонами та контейнерами, у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.

Відповідно до абзацу 3 пункту 2.6 Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 864/5085), усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника. Один примірник накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу надаються вантажовласнику.

Згідно частини 2 статті 12 Закону України "Про залізничний транспорт", охорона вантажів і об`єктів залізничного транспорту здійснюються відомчою воєнізованою охороною АТ "Укрзалізниця".

Пунктом 31.5 Тарифного керівництва № 1 передбачено, що якщо на станціях з причин, не залежних від залізниці, виникає затримка вантажу, що охороняється, то з відправника (одержувача, експедитора) додатково справляється плата згідно з табл. 4. Пунктом 27 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, зареєстрованих Міністерством юстиції України від 24.11.2000 за № 861/5082.

На кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000р. № 644 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за № 863/5084. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони -одержувача. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем.

Відповідно до п.2.1 Правил оформлення перевізних документів відправник заповнює відповідні графи накладної згідно з додатком 3 до цих Правил. В графі 7 накладної «Заяви відправника» відправник вносить відомості: «Відмітки «Охорона МВС», «Охорона відправника», «У супроводі фахівця». Тобто зазначає, яким способом та ким буде охоронятися вантаж (бензин та дизельне пальне), що включено до Переліку вантажів, які повинні супроводжуватися особовим складом відомчої воєнізованої охорони на залізничному транспорті на всьому шляху прямування залізницями України, затвердженого наказом Міністерства транспорту і звязку України від 20.01.1997 № 18 "Про охорону і супроводження вантажів, що перевозяться залізничним транспортом України", зареєстрованого в Мінюсті України 20.02.1997 за № 36/1840, у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 27.06.2012 № 363, зареєстрованого в Мінюсті України 12.07.2012 за № 1171/21483, за кодами тарифної групи 214.

Згідно з пунктом 3 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334 (далі за текстом - Правила № 334), акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, зокрема, у разі затримки вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вивантаження (перевантаження) з причин, що залежать від одержувача, власника залізничної під`їзної колії, порт, підприємства.

Відповідно до вимог пункту 31.5. Збірнику тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 26.03.2009 № 317, якщо на станціях з причин, не залежних від залізниці, виникає затримка вантажу, що охороняється, то з відправника (одержувача, експедитора) додатково справляється плата згідно з табл. 4.

Плата за охорону вантажу, який затримано на станціях з причин, не залежних від залізниці, нараховується кожному відправнику (одержувачу, експедитору) окремо. Плата за ставками, установленими для групи вагонів (контейнерів) або для прямих маршрутів, нараховується у разі затримки декількох вагонів (контейнерів), що були пред`явлені до перевезення одним відправником за одним напрямком перевезення від станції відправлення до станції призначення і оформлені одним перевізним документом.

Час затримки зазначається в акті загальної форми ГУ-23 з моменту її виникнення до закінчення. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година.

Відповідно до відомостей, зазначених у таблиці 4, тариф за охорону вантажу

- від 1 до 5 вагонів включно становить 24 грн/ваг-год.;

- від 6 до 10 вагонів включно становить 18,00 грн/ваг-год.

Відповідно до наказу Міністерства інфраструктури України від 22.06.2022 № 441 "Про внесення змін до Коефіцієнтів, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ним послуги", до тарифів, плат та зборів, що вказані у розділах П і Ш Збірника тарифів, застосовується коефіцієнт 5,139.

Працівниками залізниці у встановленому порядку було повідомлено відповідача про надходження вантажів на його адресу та час подавання вагонів з вантажем на залізничну під`їзну колію. Той факт, що відповідачем подані вагони не були вчасно забрані на під`їзну колію та час затримки у встановленому порядку зафіксовано актами загальної форми. Нарахування суми за охорону вантажу відображено у накопичувальних картках.

Слід також відзначити, що Наказом № 570-Цз 01.04.2009 введено в дію Положення про порядок охорони вантажів і об`єктів на залізницях України.

Пунктом 2.13 даного Положення передбачено, що відомості про приймання під охорону вантажу реєструються у книзі обліку форми ХУ-3.

Відповідно до пункту 2.17 вказаного положення після прибуття на станцію призначення здавання вагонів, що охороняються нарядами охорони, здійснюється працівникам підрозділу відомчої охорони, який дислокується на даній станції, а потім - стрільцями відомчої охорони працівникам станції із розпискою особи, яка прийняла вагон, у маршрутному листі ф. ХУ-2.

Таким чином, застосовуючи норму про нарахування плати за охорону вантажу особовим складом і засобами відомчої воєнізованої охорони залізничного транспорту України, та власне нараховуючи таку плату по вказаним тарифам, позивач повинен мати не тільки можливі підстави такого нарахування, але й беззаперечні докази того, що нарахування здійснено обґрунтовано, оскільки діюче законодавство з одного боку не обмежує, зокрема позивача, в можливості збору та подання до суду доказів, які б належним чином обґрунтували правомірність заявлених позовних вимог, а з іншого, не визначає акт загальної форми як єдиний документ, що підтверджує здійснення охорони вантажів відомчою воєнізованою охороною.

У відзиві на позовну заяву Відповідач зазначає, що передача вантажу з охорони ТОВ «ОКТАН ГРУП» здійснювалася ТОВ АЕБ «ЕФОРТ, а не стрільцями воєнізованої охорони станції Батуринська.

Так, суд зазначає, що відміток в графу 7 накладних внутрішнього сполучення №№41966672, 41836701, 44151942, 44237261, 44286326, 42186932, 44362820, 42191098, 42280487, 41219593, 41020959, 40778904, 46474854, 42817601, 40130502, 41525965, 41523978, 41526054, 41685645, в графу 3 накладних УМЗВС №№ 311100, 311118, 269167, 269159, 082603, 295543, 295550, 295527, 295519, 295535, 295568, 280958, 280941, 280933, 100703 про охорону вантажу своїми засобами не внесено.

В графі 55 накладних внутрішнього сполучення своїм підписом відправник засвідчив правильність даних, зазначених в накладних.

В графі 49 накладних внутрішнього сполучення №№ 41966672, 41836701, 44151942, 44237261, 44286326, 42186932, 44362820, 42191098, 42280487, 41219593, 41020959, 40778904, 46474854, 42817601, 40130502, 41525965, 41523978, 41526054, 41685645, та у верхньому полі накладних УМЗВС №№311100, 311118, 269167, 269159, 082603, 295543, 295550, 295527, 295519, 295535, 295568, 280958, 280941, 280933, 100703 зазначено «Охорона залізниці».

За охорону та супроводження вантажів особовим складом і засобами відомчої воєнізованої охорони залізничного транспорту України на всьому шляху прямування від станції відправлення до станції призначення у відповідності з п.п.31.1 п.31 Тарифного керівництва № 1 нараховано відповідну плату, яку було зазначено в графі 7 під кодом 006 накладних внутрішнього сполучення та в графі 40 під кодом 007 накладних УМЗВС.

Щодо посилання відповідача на необхідність виключення з часу користування час дії комендантської години суд зазначає таке.

Відповідно до чинного законодавства (Закон України "Про правовий режим воєнного стану" від 12.05.2015 №389-VIII, постанова Кабінету Міністрів України від 08.07.2020 №573 "Питання запровадження та здійснення деяких заходів правового режиму воєнного стану", постанова Кабінету Міністрів України від 29.12.2021 №1455 "Про затвердження порядку встановлення особливого режиму виїзду і виїзду, обмеженні свободи пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також руху транспортних засобів в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан") під час комендантської години запроваджуються певні заборони та обмеження, зокрема, перебування на вулицях та в інших громадських місцях осіб без виданих перепусток, пересування на транспортних засобах тощо.

Але такі заборони не розповсюджуються на об`єкти критичної інфраструктури.

Згідно із Законом України "Про критичну інфраструктуру" від 16.11.2021 №1882-ІХ об`єкти критичної інфраструктури - це об`єкти інфраструктури, системи, їх частини та їх сукупність, які є важливими для економіки, національної безпеки та оборони, порушення функціонування яких може завдати шкоди життєво важливим національним інтересам.

Галузь залізничного транспорту входить до Переліку секторів критичної інфраструктури, визначеному постановою Кабінету міністрів України від 09.10.2020 №1109.

Правилами технічної експлуатації залізниць України визначено поняття залізничної станції. Станція - роздільний пункт з колійним розвитком, що дозволяє проводити операції з приймання, відправлення, схрещення й обгону поїздів, операції з приймання, видачі вантажів та обслуговування пасажирів, а за умови розвинених колійних пристроїв - маневрову роботу з розформування та формування поїздів і технічні операції з поїздами.

Відповідно до статті 7 Статуту станції здійснюють операції, пов`язані з перевезенням пасажирів, багажу, вантажобагажу, з прийняттям, видачею вантажів вагонними, дрібними відправками та в контейнерах, а за договорами з відправниками - їх навантаження та вивантаження.

Будь-які документи, які б забороняли роботу залізничної станції Незалежна (колишня назва - Батуринська) Придніпровської залізниці під час дії комендантської години, відсутні.

Відповідач не надав доказів припинення роботи під`їзних колій, що примикають до цих станцій, на період дії комендантської години; письмового повідомлення позивача про припинення підприємством роботи в нічний час (під час комендантської години); ініціювання внесення змін до договору від 19.03.2020 в частині подавання/забирання вагонів в нічний час (під час комендантської години).

Крім того, сторонами не були внесені відповідні зміни до Договору щодо ненарахування плати за користування вагонами за збору за зберігання вантажів під час дії комендантської години.

Враховуючи відсутність у матеріалах справи зазначених актів, відсутність жодних повідомлень від відповідача щодо неможливості забирання вагонів з під`їзної колії у зв`язку з введенням в Україні воєнного стану, з урахуванням того, що станція призначення працює цілодобово, суд дійшов висновку про відсутність належних та допустимих доказів, які б засвідчували передбачені виняткові умови для звільнення відповідача від обов`язку вносити плату за користування вантажними вагонами і контейнерами під час воєнного стану в Україні.

Відповідач зазначає, що акти загальної форми не надавалися на підпис ТОВ «ОКТАН ГРУП».

Виходячи з положень п. 3 Правил складання актів, для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, складаються акти загальної форми.

Акт загальної форми підписується особами, які беруть участь у засвідченні обставин, що стали підставою для складання акту, але не менше як двома особами.

У відповідності з п.п.5 п.60 Інструкції з ведення станційної комерційної звітності, затвердженої наказом Укрзалізниці від 04.06.2003р. №147-ц, факт нез`явлення представника відповідача на підпис актів загальної форми зафіксовано в самих актах ф.ГУ-23 працівниками станції Незалежна та засвідчено їх підписами.

В свою чергу, у відповідності з п.2.17 Положення про порядок охорони вантажів і об`єктів на залізницях України після прибуття на станцію призначення здавання вагонів, що охороняються нарядами охорони, здійснюється працівниками підрозділу відомчої охорони, який дислокується на даній станції, а потім - стрільцями відомчої охорони працівникам станції із розпискою особи, яка прийняла вагон у маршрутному листі ф.ХУ-2, що знаходиться у працівників відомчої охорони.

При спільній (працівником станції та охорони) здачі вантажу вантажоодержувачу таке здавання здійснюється порядком та в терміни, встановленими начальником залізниці у відповідності з п.2.2 цього Положення. При відсутності на даній станції підрозділу відомчої охорони - працівникові станції порядком, визначеним технологічним процесом роботи або місцевою інструкцією, з відміткою в маршруті ф.ХУ-2 про стан прийнятого вантажу та час прибуття наряду на станцію з проставленням штемпеля станції.

Відповідно до розділу XXII Технологічного процесу роботи вантажної станції Незалежна (копія витягу додається) вагони з номенклатурними вантажами, що прибули під вивантаження, стрільці воєнізованої охорони здають агенту комерційному станції на коліях №№1, 2, З, IV, V, 6,7, 8, 9, а при необхідності - на не електрифікованих коліях №№10,11,12,13,14,15 шляхом візуального огляду з землі без підйому на висоту протягом 2 годин з моменту прибуття. Результати приймання вантажу агент комерційний відзначає у маршрутному листі стрільця підрозділу охорони ф.ХУ-2 і завіряє своїм підписом і штемпелем станції.

В маршруті варти ф. ХУ-2 окрім іншого зазначені дані про переміщення стрільців між станціями при супроводженні вагонів з номенклатурними вантажами.

Отже, саме маршрут варти відомчої воєнізованої охорони ф. ХУ-2 є підтверджуючим документом, який визначає: коли та ким було прийнято під охорону вагони з номенклатурними вантажами, яким чином супроводжувались, коли та кому були здані. Маршрут варти ф. ХУ-2 є обліковим документом суворої звітності.

З огляду на викладене, оскільки відповідачем не було своєчасно забрано вантаж, позивач склав акти загальної форми, у яких зафіксував факт, причину, а також час початку та закінчення затримки вагонів.

Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.

СУДОВІ ВИТРАТИ

Згідно пункту 2 частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Тому судовий збір позивача у розмірі 3 028, 00 грн слід покласти на відповідача.

Керуючись статтями 2, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Октан Груп" (вулиця Вантажна, будинок 10, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область, 50055; ідентифікаційний код 38334875) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (вулиця Єжи Ґедройця, будинок 5, м. Київ, 03150; ідентифікаційний код 40075815) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (проспект Дмитра Яворницького, будинок 108, м. Дніпро, 49602; ідентифікаційний код 40081237) 49 588, 49 грн плати за охорону вантажів та 3 028, 00 грн судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Центрального апеляційного господарського суду.

Суддя Я.С. Золотарьова

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення29.08.2024
Оприлюднено02.09.2024
Номер документу121272253
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею

Судовий реєстр по справі —904/2388/24

Судовий наказ від 21.01.2025

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Золотарьова Яна Сергіївна

Постанова від 15.01.2025

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 18.10.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 07.10.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 27.09.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Рішення від 29.08.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Золотарьова Яна Сергіївна

Ухвала від 13.06.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Золотарьова Яна Сергіївна

Ухвала від 07.06.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Золотарьова Яна Сергіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні